Mee eens, alleen kun je dat die eetcafé's niet aanrekenen. Hun kosten zijn gewoon veel hoger dan voor die in Duitsland bijvoorbeeld. De huren, loonkosten (sociale lasten, pensioenpremies!), energie. Daar ga je echt niet mee lachen. Ze mogen blij zijn als ze nog wat over houden van die hoge maaltijdprijzen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:03 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Persoonlijk verbaas ik me toch ook wel vaak over de redelijk forse prijzen die bijvoorbeeld eetcafés durven te vragen voor redelijk eenvoudige gerechten. Als ik vlak over de grens in Duitsland ga eten ben ik (bij een eenvoudige maaltijd) vaak veel voordeliger uit dan hier.
Het zoveelste vb van "laten we het eerst kapot maken en dan zien we het later wel" Terwijl o.a. bruine kroegen een belangrijke rol speelden in het sociale leven van veel mensen.quote:Op woensdag 2 december 2015 12:36 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ook al zoiets ja. En toen het rookverbod werd ingevoerd riep iedereen dat het slecht zou zijn voor de horeca, maar dat werd dan tegen gesproken. Nu gaat het ene na het andere café failliet en in de rest is geen zak meer te doen. Maar nu hoor je niemand toegeven dat dat door het rookverbod komt. Terwijl dat toch wel duidelijk is.
Na aanleiding van dit topic zeggen onze politici dan dat het komt door de hoge bierprijzen.quote:Op woensdag 2 december 2015 12:36 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ook al zoiets ja. En toen het rookverbod werd ingevoerd riep iedereen dat het slecht zou zijn voor de horeca, maar dat werd dan tegen gesproken. Nu gaat het ene na het andere café failliet en in de rest is geen zak meer te doen. Maar nu hoor je niemand toegeven dat dat door het rookverbod komt. Terwijl dat toch wel duidelijk is.
Mensen die het over Horecaprijzen hebben, hebben over algemeen geen idee wat de kosten zijn.quote:Op woensdag 2 december 2015 13:00 schreef paddy het volgende:
Hoe zit het met de huur van de panden door een uitbater? De stroom/water/gas/elektra? Personeel heb je ook nodig op drukke dagen.
Ik vind het een beetje dom om te verwachten dat je maar iets meer betaalt dan een biertje in een winkel. Daar reikt men mij de bier bijvoorbeeld niet aan per flesje (personeel)
De huur is vaak enorm hoog.
Ik zit mij soms juist af te vragen hoe ze dat kunnen betalen bovenop de inkoop van goederen/bier/wijn etc etc
Wat kost inkoop? Hoeveel verdien je netto op een flesje op een slechte dag?
Ik zie nl om mij heen best vaak een cafe sluiten omdat ze de huur van het pand niet meer kunnen betalen.
Bijna niets klopt niet, maar het is niet zo dat je er ondanks je inzet rijk van kan worden. Dan moet je een hele keten hebben. Dan maak je geen 8 tot 10 uur.quote:Op woensdag 2 december 2015 13:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mensen die het over Horecaprijzen hebben, hebben over algemeen geen idee wat de kosten zijn.
Ik sprak vorige week nog even met de kroegeigenaar, maar ondanks dat dat een redelijk lopende kroeg is, hou je er bijna niets aan over.
Ook voor de invoering van het rookverbod stikte het in de horeca van de faillissementen. Ik sluit niet uit dat het een rol kan spelen, maar de redenen zijn veel gecompliceerder.quote:Op woensdag 2 december 2015 12:39 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het zoveelste vb van "laten we het eerst kapot maken en dan zien we het later wel" Terwijl o.a. bruine kroegen een belangrijke rol speelden in het sociale leven van veel mensen.
Je ziet ook dat de grotere horecaketens veel scherper kunnen onderhandelen en dus gezondere marges hebben dan individuele ondernemers.quote:Op woensdag 2 december 2015 12:49 schreef raptorix het volgende:
Belangrijk verschil, supermarkten kopen natuurlijk heel heel groot in, en hebben extreem goede inkopers die die markt heel goed kennen, de echt grote boys zoals AH en Jumbo zullen er ook niet voor terugdeinzen om desnoods een merk uit de supermarkt te laten, wellicht dat de kroegen eens moeten gaan kijken of ze gezamelijk kunnen inkopen.
Dat is niet het punt van dit topic. Het gaat niet om de consumentenprijs, maar om het feit dat de inkoopsprijs voor een kroegbaas bijna het dubbele is van die van een retailer.quote:Op woensdag 2 december 2015 13:13 schreef paddy het volgende:
Ik snap alleen niet dat mensen ervan uitgaan dat ze voor bijna hetzelfde geld een biertje kunnen kopen als dat ze dat thuis doen. Raar dat mensen zo denken.
Dat klopt ook wel, maar 17,50 euro voor sateh met friet en salade kan een reden zijn om niet meer te komen. Je ziet bij mij in de stad wel steeds meer eetgelegenheden met hoofdgerechten van tussen de 10 en 12,50 euro. Daar zit het vaak stampvol.quote:Op woensdag 2 december 2015 12:39 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Mee eens, alleen kun je dat die eetcafé's niet aanrekenen. Hun kosten zijn gewoon veel hoger dan voor die in Duitsland bijvoorbeeld. De huren, loonkosten (sociale lasten, pensioenpremies!), energie. Daar ga je echt niet mee lachen. Ze mogen blij zijn als ze nog wat over houden van die hoge maaltijdprijzen.
Mensen hadden gewoon veel meer te besteden aan dat soort zaken.quote:Op woensdag 2 december 2015 13:18 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Ook voor de invoering van het rookverbod stikte het in de horeca van de faillissementen. Ik sluit niet uit dat het een rol kan spelen, maar de redenen zijn veel gecompliceerder.
Het rookverbod is een leuke katalysator geweest, maar zeker geen hoofdreden.quote:Op woensdag 2 december 2015 15:12 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Mensen hadden gewoon veel meer te besteden aan dat soort zaken.
Het is en was te duur. Bruine kroegen vaak daar gelaten is bediening erg vaak beneden peil inderdaad. Dat in combinatie.......met ook nog een rookverbod zorgt voor veel faillissementen. En zeker de restaurants moeten eens achter hun oren krabben als het gaat over prijzen die men vraagt. Dan kan je net zo goed HEEL erg goed thuis iets ZEER fraais in korte tijd klaarmaken.......voor dat soort prijzen.Ik zie het bij mijzelf en vrienden. We gaan nauwelijks nog "even"wat eten. Het valt toch altijd tegen.quote:Op woensdag 2 december 2015 15:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het rookverbod is een leuke katalysator geweest, maar zeker geen hoofdreden.
De horeca in Nederland sowiesowaardeloze bediening, achterlijke prijzen.
Daar komen ze het dan ook voor brengen. De prijs interesseert me niet zoveel, het probleem is dat de uitbater niks te kiezen heeft en er dus geen concurrentie is. Als er concurrentie is en het is nog steeds duur, dan is dat maar zo.quote:Op woensdag 2 december 2015 13:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is niet het punt van dit topic. Het gaat niet om de consumentenprijs, maar om het feit dat de inkoopsprijs voor een kroegbaas bijna het dubbele is van die van een retailer.
Ik denk dat het geen discussie meer behoeft dat dankzij het rookverbod een groot deel van de cafés zijn deuren kon sluiten. Zeker de wat kleinere horecazaken. De gezellige oud-bruine kroeg behoort inmiddels tot het verleden. Logisch, want het gros van de klanten waren rokers en die gaven geld uit aan bier. Ik vind een kroeg zonder asbak geen hol aan. Sinds het rookverbod ga ik ook een stuk minder uit. Dan prefereer ik een terras waar je nog kunt roken.quote:Op woensdag 2 december 2015 13:18 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Ook voor de invoering van het rookverbod stikte het in de horeca van de faillissementen. Ik sluit niet uit dat het een rol kan spelen, maar de redenen zijn veel gecompliceerder.
Nou in 013 heeft men de prijs van een flesje hoegaarden witbier naar van 3.75 naar 5 euro verhoogd bij de opening van de nieuwe zaal en een normaal pilsje voor 2.50. Die is daar totaal scheef getrokken.quote:Op woensdag 2 december 2015 15:59 schreef Fogel het volgende:
Dan drink je toch wat anders dan pils? De verhouding is bijvoorbeeld een stuk minder "scheef" bij speciaalbier.
Dat is wel degelijk een discussie. De verhoging van de alcoholleeftijd, de economische crisis en de (mythe) over de prijsstijgingen bij de invoering van de euro spelen ook belangrijke rollen. Het aantal cafés in Nederland was ook voor de invoering van het rookverbod al aan het dalen. Verder zijn de eisen van het publiek aan het veranderen. De verschuiving van het traditionele bruine café naar andere concepten (cocktailbars, koffiezaken, loungebars en dergelijke) is ook al veel langer aan de gang dan de invoering van het rookverbod. De wereld verandert. De consument verandert. De horeca verandert.quote:Op woensdag 2 december 2015 15:50 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik denk dat het geen discussie meer behoeft dat dankzij het rookverbod een groot deel van de cafés zijn deuren kon sluiten.
Je kan het gewoon zelf financieren en een beperkt contract aan gaan met een brouwerij.quote:Op woensdag 2 december 2015 15:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar komen ze het dan ook voor brengen. De prijs interesseert me niet zoveel, het probleem is dat de uitbater niks te kiezen heeft en er dus geen concurrentie is. Als er concurrentie is en het is nog steeds duur, dan is dat maar zo.
Wat er in feite gebeurt is dat brouwerijen die panden gewoon uitmelken, terwijl de pachters met schulden blijven zitten en het UWV voor het personeel kan dokken bij de regelmatig terugkerende faillissementen. Nou mag je van mij best een mooi rendement halen op de verhuur van een horecapand, op deze manier zijn de verhoudingen met degenen die het werk doen helemaal scheef en is de markt totaal oneerlijk.
Dat wordt allemaal mogelijk gemaakt door het vergunningsbeleid van de gemeenten, en de centrale overheid die dat soort contracten toestaat. Dat kan heel goed anders.
Misschien lust iemand alleen normaal bier?quote:Op woensdag 2 december 2015 15:59 schreef Fogel het volgende:
Dan drink je toch wat anders dan pils? De verhouding is bijvoorbeeld een stuk minder "scheef" bij speciaalbier.
Op een of andere weirdo manier was dat een tijd lang inderdaad relatief goedkoop.quote:Op woensdag 2 december 2015 16:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou in 013 heeft men de prijs van een flesje hoegaarden witbier naar van 3.75 naar 5 euro verhoogd bij de opening van de nieuwe zaal en een normaal pilsje voor 2.50. Die is daar totaal scheef getrokken.
Toen ik nog studeerde pakten we altijd het bier met de laagtes prijs per hoeveelheid alcohol, dat was meestal een duvel.
Wat kost een fles Hoegaarden in de supermarkt dan?quote:Op woensdag 2 december 2015 16:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou in 013 heeft men de prijs van een flesje hoegaarden witbier naar van 3.75 naar 5 euro verhoogd bij de opening van de nieuwe zaal en een normaal pilsje voor 2.50. Die is daar totaal scheef getrokken.
Toen ik nog studeerde pakten we altijd het bier met de laagtes prijs per hoeveelheid alcohol, dat was meestal een duvel.
Een eigenaar of een uitbater?quote:Op woensdag 2 december 2015 13:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mensen die het over Horecaprijzen hebben, hebben over algemeen geen idee wat de kosten zijn.
Ik sprak vorige week nog even met de kroegeigenaar, maar ondanks dat dat een redelijk lopende kroeg is, hou je er bijna niets aan over.
Plastic cups van 25 cl.quote:Op woensdag 2 december 2015 16:38 schreef Fogel het volgende:
[..]
Wat kost een fles Hoegaarden in de supermarkt dan?
En krijg je je pils ook in een fles of in een fluitje van 18cl?
Voor de alcoholhoeveelheid moet je inderdaad niet aan de Hoegaarden gaan.
Precies. En dat is geheel een eigen keus. En dan zie je mensen trots hun 'eigen' zaak openen. Naast dat men vaker dan eens niets weet van werkelijke horeca heeft men nog niet door hoe het financieel werkelijk zit.quote:Op woensdag 2 december 2015 16:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is maar een half verhaal TS
De meeste kroegwaarden zijn geen eigenaar van de kroeg en de boedel erin, ze huren hem slechts, meestal van de brouwerij. Ze hebben dus geen enkele onderhandelingsmogelijkheid. Iemand die eigenaar is van de kroeg en de bar die er instaat betaald niet de prijzen die je aangeeft, die verteld Brand of Grolsch wat ze krijgen kunnen als ze hem mogen beleveren (mits de omzet goed is).
Bij kapsalons werkt het trouwens net zo, die hebben de inrichting van Wella, Goldwell of Schwarzkopf en betalen de volle prijs omdat ze niet naar een andere leverancier kunnen overstappen.
Kapsalons die zelf de inrichting hebben gedaan, ofwel, geen verplichting hebben naar een leverancier bedingen kortingen van wel 50% of nog meer.
Als je zonder geld en verstand van zaken droomt van een kroeg, dan wordt je gemolken.
Zo kan je als horeca ondernemer ook beter koffie verkopen dan bier (veel betere marges)
Heb ze zien komen en gaan, hele bosjes mensen met een droom. Nee piet, je hoeft ons niets te vertellen van het restaurantbedrijf, we zijn zo vaak uit eten geweest...quote:Op woensdag 2 december 2015 16:46 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Precies. En dat is geheel een eigen keus. En dan zie je mensen trots hun 'eigen' zaak openen. Naast dat men vaker dan eens niets weet van werkelijke horeca heeft men nog niet door hoe het financieel werkelijk zit.
De vrije markt voorkomt helaas niet dat er monopolies ontstaan, dat is een van de redenen dat een libertarische samenleving niet zou kunnen werken. Laten we blij zijn dat dit monopolie geldt voor een product waarvan je de consuptie gemakkelijk laag kan houden.quote:Op dinsdag 1 december 2015 17:07 schreef Janneke141 het volgende:
Geen echte nieuwsbron, maar voor achtergronden wel geschikt. Ik werd erop gewezen door een bevriende horeca-ondernemer.
[..]
bron
Dat drank in de supermarkt veel goedkoper is dan in de horeca is geen nieuws, dat is natuurlijk altijd zo geweest. Het is immers een volledig andere dienst die wordt verleend.
Veel mensen weten ook wel dat veel kroegen in eigendom zijn van de brouwerij, waarbij de kroegbaas onder een of andere pachtconstructie bijna volledig afhankelijk blijft van de brouwerij. Maar dat de verschillen in inkoopsprijs voor de groothandels/supermarkten en voor de horeca zo groot zijn, zal wellicht voor sommigen toch verrassend zijn.
Dit alles komt voort uit de, wereldwijd toch vrij unieke, constructie met de exclusieve brouwerscontracten. Een cafébaas heeft niet de mogelijkheid om over te stappen naar een andere, concurrerende brouwer; hij is immers geen eigendom van het pand want dat is de brouwer waarvan hij contractueel verplicht is de producten af te nemen - tegen de prijs die de brouwer eenzijdig kan bepalen. Daar bovenop is in dergelijke contracten vaak opgenomen dat óók het randassortiment (speciaalbier, frisdrank) daar moet worden gekocht.
Eigenlijk zijn de grote brouwers op deze manier dus legaal monopolist. En dat, lieve forumusertjes, is waarom een biertje in de kroeg al ¤[vul bedrag in, afhankelijk van de plaats waar je woont] kost.
En hoe is dit on topic? En wie heeft er waar een monopoly, behalve de staat?quote:Op woensdag 2 december 2015 17:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De vrije markt voorkomt helaas niet dat er monopolies ontstaan, dat is een van de redenen dat een libertarische samenleving niet zou kunnen werken. Laten we blij zijn dat dit monopolie geldt voor een product waarvan je de consuptie gemakkelijk laag kan houden.
De kern van de OP was toch echt dat de brouwbedrijven lokale monopolies (de kroegjes) hebben. Het lijkt me behoorlijk ontopic dat ik dan even erop wijs dat monopolies nu eenmaal niet voorkomen worden door de vrije markt. Ik wijs daarop aangezien er nogal veel marktfundamentalisten zijn die denken dat de vrije markt perfect werkt. Dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn.quote:
In een vrije markt ben je niet afhankelijk van een ambtenaar die jou een vergunning moet geven, of een bestemmingsplan moet wijzigen.quote:Op woensdag 2 december 2015 18:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De kern van de OP was toch echt dat de brouwbedrijven lokale monopolies (de kroegjes) hebben. Het lijkt me behoorlijk ontopic dat ik dan even erop wijs dat monopolies nu eenmaal niet voorkomen worden door de vrije markt. Ik wijs daarop aangezien er nogal veel marktfundamentalisten zijn die denken dat de vrije markt perfect werkt. Dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn.
Dat is niet helemaal waar (ook in een vrije markt zijn er grenzen) maar ik begrijp wat je bedoelt. Dat is een fair punt maar is het aan te tonen dat de overheid mensen tegenhoudt in het starten van een eigen kroeg in een nieuwe gebouw?quote:Op woensdag 2 december 2015 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In een vrije markt ben je niet afhankelijk van een ambtenaar die jou een vergunning moet geven, of een bestemmingsplan moet wijzigen.
Nee, want de panden met horecabestemming zijn bijna allemaal in handen van brouwerijen.quote:Op woensdag 2 december 2015 16:29 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je kan het gewoon zelf financieren en een beperkt contract aan gaan met een brouwerij.
Leg me eens uit hoe dat monopolisten zijn.quote:Op woensdag 2 december 2015 18:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De kern van de OP was toch echt dat de brouwbedrijven lokale monopolies (de kroegjes) hebben. Het lijkt me behoorlijk ontopic dat ik dan even erop wijs dat monopolies nu eenmaal niet voorkomen worden door de vrije markt. Ik wijs daarop aangezien er nogal veel marktfundamentalisten zijn die denken dat de vrije markt perfect werkt. Dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn.
Hoe dit monopolie tot stand komt is trouwens heel erg cliché: machtsbundeling bij grotere en sterkere partijen en in zekere zin misbruik maken van die macht.
Dat was Jannekes stelling, niet de mijne. Ik ben het wel met haar eens dat dit lokale monopolies zijn, je mag immers binnen die kroeg niet iets anders serveren en je mag niet zelf de prijs bepalen.quote:Op woensdag 2 december 2015 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leg me eens uit hoe dat monopolisten zijn.
In theorie kan dat, in de praktijk hebben mensen die een kroeg willen uitbaten hier geen geld voor. Dat is hoe monopolies ontstaan: hoge investeringskosten/opstartkosten/machtsbundeling en misbruik maken van die macht (een veel hogere prijs dan dat nodig is om de boel goed draaiende te houden).quote:Je kan ook een pand kopen met een horecabestemming, het zelf inrichten en een brouwerijcontract vrije kroeg beginnen.
Dat de vrije markt niet goed werkt in de praktijk, komt ook omdat er nooit sprake is van een volledig vrije markt. Als je kijkt naar de horeca, wordt een volledig vrije markt onder andere verstoort door gemeenteljk regelgeving mbt vergunningen. Gemeentes zullen niet toestaan dat je op elke willekeurig plek een kroeg begint. Hoewel het natuurlijk wel prettig is dat de buurman niet zomaar een disco begint, is het gevolg wel dat sterke partijen richting een monopolypositie bewegen.quote:Op woensdag 2 december 2015 18:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe dit monopolie tot stand komt is trouwens heel erg cliché: machtsbundeling bij grotere en sterkere partijen en in zekere zin misbruik maken van die macht.
Deze mensen kiezen er tenminste nog voor, we hebben tegenwoordig ook een hoop schijnzelfstandigen die ontslagen worden om vervolgens 'ingehuurd' te worden voor aanzienlijk slechtere voorwaarden. Ik denk aan de schoonmaakbranche, de post en de bouw.quote:Op woensdag 2 december 2015 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Het verkopen van dromen van zelfstandigheid aan wannebe ondernemers is niet alleen in de Horeca en Kapsalons een manier te verdienen, het werkt net zo bij oa franchisenemers en multi level marketing.
Mensen zijn te dom om te rekenen of gewoonweg te lui. Ze willen gewoon graag het verhaal geloven. Zelfde reden waarom mensen zich een duur financieel product als een beleggingshypotheek aan laten praten.
Sukkels.
Leer fucking rekenen.
dan ben je ook geen ondernemer.quote:Op woensdag 2 december 2015 18:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat was Jannekes stelling, niet de mijne. Ik ben het wel met haar eens dat dit lokale monopolies zijn, je mag immers binnen die kroeg niet iets anders serveren en je mag niet zelf de prijs bepalen.
Als je geen middelen of onafhankelijke financiering hebt om een bedrijf te beginnen moet je het laten. Sim-pelquote:In theorie kan dat, in de praktijk hebben mensen die een kroeg willen uitbaten hier geen geld voor. Dat is hoe monopolies ontstaan: hoge investeringskosten/opstartkosten/machtsbundeling en misbruik maken van die macht (een veel hogere prijs dan dat nodig is om de boel goed draaiende te houden).
Zo zie je maar hoe belangrijk het is een vak te leren.quote:Op woensdag 2 december 2015 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Deze mensen kiezen er tenminste nog voor, we hebben tegenwoordig ook een hoop schijnzelfstandigen die ontslagen worden om vervolgens 'ingehuurd' te worden voor aanzienlijk slechtere voorwaarden. Ik denk aan de schoonmaakbranche, de post en de bouw.
Ja, het leent zich ideaal als afschrikwekkend voorbeeld op (V)MBO-scholen maar daarnaast kan de overheid er met regelgeving voor zorgen dat zoiets niet voorkomt.quote:Op woensdag 2 december 2015 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zo zie je maar hoe belangrijk het is een vak te leren.
Mij hoef je daar niet van te overtuigen.quote:Op woensdag 2 december 2015 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dan ben je ook geen ondernemer.
[..]
Als je geen middelen of onafhankelijke financiering hebt om een bedrijf te beginnen moet je het laten. Sim-pel
On topic verderquote:Op woensdag 2 december 2015 18:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, het leent zich ideaal als afschrikwekkend voorbeeld op (V)MBO-scholen maar daarnaast kan de overheid er met regelgeving voor zorgen dat zoiets niet voorkomt.
Wat zeur je dan?quote:Op woensdag 2 december 2015 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mij hoef je daar niet van te overtuigen.
Die mentaliteit is wel aan het veranderen, vooral door de toenemende leegstand in straten aan de randen van het centrum. Zo zijn er de afgelopen jaren honderden lunchrooms en koffietentjes bijgekomen in Nederland. Maar je ziet ook steeds vaker dat overheden combinaties van retail en horecafaciliteiten toestaan of bestemmingsplannen veranderen om restaurants of cafés toe te staan, dus met alcoholverkoop. Ik verwacht dat die trend nog wel verder gaat doorzetten.quote:Op woensdag 2 december 2015 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
On topic verder
Zoals de overheid met vestigingsbeleid er voor zorgt dat jij geen kroeg kan beginnen in een leegstaand pand.
Maar goed ook want retail in winkels is een krimpmarkt. Wat eten of drinken doe je niet online.quote:Op woensdag 2 december 2015 19:27 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Die mentaliteit is wel aan het veranderen, vooral door de toenemende leegstand in straten aan de randen van het centrum. Zo zijn er de afgelopen jaren honderden lunchrooms en koffietentjes bijgekomen in Nederland. Maar je ziet ook steeds vaker dat overheden combinaties van retail en horecafaciliteiten toestaan of bestemmingsplannen veranderen om restaurants of cafés toe te staan, dus met alcoholverkoop. Ik verwacht dat die trend nog wel verder gaat doorzetten.
Waar?quote:Op dinsdag 1 december 2015 17:49 schreef motorbloempje het volgende:
£2.20 voor een pint fatsoenlijk lokaal bier, gemiddeld £2.00 voor een pils. Ja, ponden ja, maar conform ons inkomen in ponden hier, dus prima te vergelijken. In Nederland naar het cafe gaan doe je inderdaad niet meer voor je plezier.
Frisdrank en water is net zo duur, zoniet duurder (vaak in het geval van bronwater). Bizar contrast dat je hier in de supermarkt al voor 46 cent aan een halve liter kan komen terwijl je daar in een kroeg vaak 5~7 euro voor betaalt.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:34 schreef Reya het volgende:
Het valt me inderdaad op dat in Nederland de horecaprijzen vrij hoog zijn, en dan vooral voor bier en wijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |