Zal er beetje tussen inzitten, cafe loopt nog best aardig omdat de gokkasten goed lopen, de meeste cafes hier in de buurt zijn dan ook eigenaar van de gokbaas, cafe heeft 2 kasten waar gemiddeld 500 euro per dag omzet op gedraaid word.quote:Op woensdag 2 december 2015 16:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een eigenaar of een uitbater?
Zo herken ik dat niet. Er zijn wel machtsblokken met andere mensen die veel van die panden in het bezit hebben. Dat is dan slims gespeeld. Daarnaast zijn er gewoon panden te koop met horeca bestemming. Maar..........het gaat vaak om mensen die een brouwerij ECHT nodig hebben om een zaak voor elkaar te krijgen. Dan ben je dus afhankelijk.quote:Op woensdag 2 december 2015 18:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, want de panden met horecabestemming zijn bijna allemaal in handen van brouwerijen.
Die kasten zijn idd bij kleine cafe's van enorm belang kijkend naar omzet. Het is niet gek dat gokbazen vaak groots in de horeca zitten. Die verdienen er nog meer aan.quote:Op donderdag 3 december 2015 03:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zal er beetje tussen inzitten, cafe loopt nog best aardig omdat de gokkasten goed lopen, de meeste cafes hier in de buurt zijn dan ook eigenaar van de gokbaas, cafe heeft 2 kasten waar gemiddeld 500 euro per dag omzet op gedraaid word.
Er is zichtbaar aangetoond dat na het ingevoerde rookverbod meer horecazaken failliet ging. Dat had deels te maken met de dure investeringen die ondernemers moesten nemen voor een nieuwe ingebouwde rookruimte of het gebrek aan de grootte van een zaak om zoiets mogelijk te maken. Eenmanszaken werden nog even gespaard, maar die kreeg uiteindelijk ook de fatale nekslag. De typische oud-bruine kroeg verdween.quote:Op woensdag 2 december 2015 16:20 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Dat is wel degelijk een discussie. De verhoging van de alcoholleeftijd, de economische crisis en de (mythe) over de prijsstijgingen bij de invoering van de euro spelen ook belangrijke rollen. Het aantal cafés in Nederland was ook voor de invoering van het rookverbod al aan het dalen. Verder zijn de eisen van het publiek aan het veranderen. De verschuiving van het traditionele bruine café naar andere concepten (cocktailbars, koffiezaken, loungebars en dergelijke) is ook al veel langer aan de gang dan de invoering van het rookverbod. De wereld verandert. De consument verandert. De horeca verandert.
Jullie geven jezelf als voorbeeld, maar je bent zelf natuurlijk ook zeven jaar ouder inmiddels, wat ook invloed heeft op je gedrag.
Banken staan niet direct te springen als je zelf de zaak niet erg goed financieel voor elkaar hebt. Een vriend van mij heeft een tijd terug in Amsterdam (Zuid As) een horeca zaak gestart (op een nieuwe plek dus) zonder problemen. Dat komt wel omdat hij en mede investeerders zaken op orde hadden. Dan kun je ook voor een deel terecht bij de bank. Dan ben je niet afhankelijk van een brouwerij. Wat je vaker ziet is dat men het financieel dus niet goed voor elkaar heeft en dus bij een brouwerij aanklopt voor eigenlijk alles + een wurgcontract. De opstartkosten zijn hoog bij iets echt nieuws neerzetten. Bij het iets dat redelijk loopt valt het wel mee maar zit je soms zelf weer vast aan een contract dat je moet overnemen. Dat is wel deels her onderhandelbaar.quote:Op woensdag 2 december 2015 18:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar (ook in een vrije markt zijn er grenzen) maar ik begrijp wat je bedoelt. Dat is een fair punt maar is het aan te tonen dat de overheid mensen tegenhoudt in het starten van een eigen kroeg in een nieuwe gebouw?
Ik ken die sector niet heel erg goed maar ik kan me voorstellen dat de hoge opstartkosten (en het moeilijk kunnen krijgen van een lening hiervoor) vooral het probleem zijn.
Het viel wat samen met een tijd dat mensen sowieso wat minder geld hadden om uit te geven aan zaken zoals de kroeg. Maar dat rookverbod heeft zeker een grote impact gehad. Zeker op bruine kroegen. Wat men totaal niet wilde zien is hoe sociaal van belang die kroegen zijn. Nee. Ome Piet van 85 moest nu maar gewoon in de regen zijn sigaar gaan roken bij 0 graden. Bij ons (80% rokers) klaagden de niet rokers zelfs over het verbod omdat het binnen steeds minder gezellig werd omdat de rokers (bij goed weer) buiten stonden. De klachten van bovenburen over meer geluid nog daar gelaten..........ook zoiets.quote:Op donderdag 3 december 2015 05:46 schreef Elzies het volgende:
[..]
Er is zichtbaar aangetoond dat na het ingevoerde rookverbod meer horecazaken failliet ging. Dat had deels te maken met de dure investeringen die ondernemers moesten nemen voor een nieuwe ingebouwde rookruimte of het gebrek aan de grootte van een zaak om zoiets mogelijk te maken. Eenmanszaken werden nog even gespaard, maar die kreeg uiteindelijk ook de fatale nekslag. De typische oud-bruine kroeg verdween.
Er heerst geen mythe rondom de prijsstijgingen van de ingevoerde euro. Alles werd veel duurder, wat met een simpele vergelijking van wat oude kassabonnetjes kan worden aangetoond.
Er heerst geen leeftijdscategorie voor bezoek aan de kroeg. Jong en oud vond je in de kroeg. Nu zie je dat mensen veelal in huiselijke kring het gezellig proberen te maken, ongehinderd door alle ingevoerde vertruttingsmaatregelingen. Bovendien is het een stuk goedkoper.
Is het uitgaan met al die maatregelingen nu zoveel leuker geworden? Het antwoord hierop is volop nee te noemen. De agressie is toegenomen, het drugsgebruik is toegenomen en het uitgaanspubliek is veranderd.
Die prijsstijging was er zeker. maar daarna ging men nog steeds een tijd door met fors uitgeven in de kroeg. Het ging echt mis toen het economisch fout ging met dit land. Klanten die eerst met gemak 5 x per week 50+ euro uitgaven deden dat niet meer. Bij ons kon je het goed zien aan de bonnen die men nog even liet 'staan'. Wat mij wel verbaasde was dat bepaalde mensen tevoren zoveel konden uitgeven trouwens.quote:Op donderdag 3 december 2015 05:46 schreef Elzies het volgende:
[..]
Er is zichtbaar aangetoond dat na het ingevoerde rookverbod meer horecazaken failliet ging. Dat had deels te maken met de dure investeringen die ondernemers moesten nemen voor een nieuwe ingebouwde rookruimte of het gebrek aan de grootte van een zaak om zoiets mogelijk te maken. Eenmanszaken werden nog even gespaard, maar die kreeg uiteindelijk ook de fatale nekslag. De typische oud-bruine kroeg verdween.
Er heerst geen mythe rondom de prijsstijgingen van de ingevoerde euro. Alles werd veel duurder, wat met een simpele vergelijking van wat oude kassabonnetjes kan worden aangetoond.
Er heerst geen leeftijdscategorie voor bezoek aan de kroeg. Jong en oud vond je in de kroeg. Nu zie je dat mensen veelal in huiselijke kring het gezellig proberen te maken, ongehinderd door alle ingevoerde vertruttingsmaatregelingen. Bovendien is het een stuk goedkoper.
Is het uitgaan met al die maatregelingen nu zoveel leuker geworden? Het antwoord hierop is volop nee te noemen. De agressie is toegenomen, het drugsgebruik is toegenomen en het uitgaanspubliek is veranderd.
Zekers, de sociale functie van een kroeg is door dit rookverbod de nek omgedraaid.quote:Op donderdag 3 december 2015 05:55 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je had het meer de vrijheid moeten geven. Of een tent is rookvrij.....of niet. De keus is aan de klant. En het investeren in een rookafzuigsysteem of zelfs hok is niet mogelijk voor de kleinere kroeg.
Het is doodzonde dat de kleine wijkkroegen vooral de dupe zijn geworden. Daar kon je nog terecht in een soort van huiskamer sfeer voor advies en hulp.
2e Alinea. Inderdaad. Het was getest en was gefaald. Geen van die eerste rookvrije kroegen overleefde het terwijl er zgn zo'n enorme vraag naar was. En nu idd het terras. Ik weet niet wat de regelgeving daar nu voor is maar verbaas je niet als je als roker lomp aangesproken wordt.quote:Op donderdag 3 december 2015 06:02 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zekers, de sociale functie van een kroeg is door dit rookverbod de nek omgedraaid.
De antirooklobby wist drommels goed dat de keuze voor een rokers- als een niet-rokerskroeg voor het laatstgenoemde fataal zou uitvallen. Ondernemers die al eerder het concept van een niet-rokers kroeg hadden uitgeprobeerd waren binnen de kortste keren failliet. Dus er moest en zou een rokersverbod voor alle kroegen komen.
Maar voor de antirooklobby is het nooit genoeg. Een terrasverbod, een parkverbod, een autoverbod met kinderen, zelfs tot in jouw eigen huis. Tja,.......
UK, niet London.quote:Op woensdag 2 december 2015 23:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waar?
In Ierland (Dublin) is 6 a 7 euro voor een pint dood normaal hoor
Daar groei je in, op een gegeven moment is het niet zoiets als je vast lasten, ook qua omvang. Wil een deel het niet meer betalen, dan gaat een ander deel ook minderen want ze zoeken elkaar op. Het zijn ontwikkelingen over de jaren binnen sociale dynamiek, dus het is lastig bepalen wat nou komt door de kosten en wat andere oorzaken heeft, maar op een gegeven moment verschoof er meer en meer naar de keukentafels.quote:Op donderdag 3 december 2015 05:58 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Die prijsstijging was er zeker. maar daarna ging men nog steeds een tijd door met fors uitgeven in de kroeg. Het ging echt mis toen het economisch fout ging met dit land. Klanten die eerst met gemak 5 x per week 50+ euro uitgaven deden dat niet meer. Bij ons kon je het goed zien aan de bonnen die men nog even liet 'staan'. Wat mij wel verbaasde was dat bepaalde mensen tevoren zoveel konden uitgeven trouwens.
Die bruine kroegen waren en zijn er al jaren. En nu sterft het meer uit. Dat is jammer en was niet echt nodig. Dat uitgaven patroon is soms wat vreemd om te zien trouwens. Ik merkte dat pas toen ik een kroeg overnam en werkelijk inzicht kreeg in wat men uitgaf.quote:Op donderdag 3 december 2015 11:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar groei je in, op een gegeven moment is het niet zoiets als je vast lasten, ook qua omvang. Wil een deel het niet meer betalen, dan gaat een ander deel ook minderen want ze zoeken elkaar op. Het zijn ontwikkelingen over de jaren binnen sociale dynamiek, dus het is lastig bepalen wat nou komt door de kosten en wat andere oorzaken heeft, maar op een gegeven moment verschoof er meer en meer naar de keukentafels.
Een paar jaar later kwam daar ook nog het rookverbod overheen, zodat je voor meer geld ook nog eens een minder prettige avond kreeg, en dat ergert ook gewoon, veel geld betalen om je iets verboden te zien worden.
Het punt is dat je niet zomaar een generatie terugkrijgt die avond aan avond uit is. Zo'n uitgavenpatroon komt te voet en gaat te paard, uiteraard zou het ook vanzelf minder worden met het ouder worden, maar je kunt niet voor vanzelfsprekend aannemen dat de volgende generatie ook weer in zo'n uitgavenpatroon groeit.
Klopt, het cafe is eigedom van de gokbaas (net zoals de rest van de cafes in de buurt), voor hen is het belangijk dat er voldoende volk in het cafe komt, nu heeft de nieuwe eigenaar daar behoorlijk goed voor gezorgd. Omdat daarom de kasten goed bespeeld worden heeft hij een fijne deal kunnen sluiten en hoeft hij niet eens pacht dan wel huur te betalen.quote:Op donderdag 3 december 2015 05:39 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Die kasten zijn idd bij kleine cafe's van enorm belang kijkend naar omzet. Het is niet gek dat gokbazen vaak groots in de horeca zitten. Die verdienen er nog meer aan.
Dat dekken sowieso meestal wel. Dus zo'n top deal is dat ook weer niet.quote:Op donderdag 3 december 2015 13:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, het cafe is eigedom van de gokbaas (net zoals de rest van de cafes in de buurt), voor hen is het belangijk dat er voldoende volk in het cafe komt, nu heeft de nieuwe eigenaar daar behoorlijk goed voor gezorgd. Omdat daarom de kasten goed bespeeld worden heeft hij een fijne deal kunnen sluiten en hoeft hij niet eens pacht dan wel huur te betalen.
Een gemiddelde bruine kroeg hou je alleen draaiend als je geen personeel hebt, maar in de Horeca word je ook niet rijk van je omzet, maar wel door je tent voor een goede prijs te verkopen.quote:Op donderdag 3 december 2015 11:29 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Die bruine kroegen waren en zijn er al jaren. En nu sterft het meer uit. Dat is jammer en was niet echt nodig. Dat uitgaven patroon is soms wat vreemd om te zien trouwens. Ik merkte dat pas toen ik een kroeg overnam en werkelijk inzicht kreeg in wat men uitgaf.
Het is wel een cafe op 1 van de betere plekken in Amsterdam waar doorgaans een flinke huur gerekend word.quote:Op donderdag 3 december 2015 13:26 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat dekken sowieso meestal wel. Dus zo'n top deal is dat ook weer niet.
In elk geval is een gokbaas meestal ook niet gek.quote:Op donderdag 3 december 2015 13:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is wel een cafe op 1 van de betere plekken in Amsterdam waar doorgaans een flinke huur gerekend word.
Ligt eraan hoe groot je kroeg is en hoeveel vaste klanten je hebt.quote:Op donderdag 3 december 2015 13:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een gemiddelde bruine kroeg hou je alleen draaiend als je geen personeel hebt, maar in de Horeca word je ook niet rijk van je omzet, maar wel door je tent voor een goede prijs te verkopen.
Uiteraard, maar het probleem met de meeste Horeca is dat het gewoon 70% van de tijd rustig is, en dat het 30% weer net te druk is, kortom je hebt altijd het gedoe dat de hoeveelheid personeel niet goed is, en laat dat nou net de belangrijkste kostenfactor zijn.quote:Op donderdag 3 december 2015 13:28 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe groot je kroeg is en hoeveel vaste klanten je hebt.
Nope, maar als een cafe al 3 keer op rij geflopt is, en de 4e het wel volhoud heeft hij daar ook wel wat voor overquote:Op donderdag 3 december 2015 13:28 schreef Jaroon het volgende:
[..]
In elk geval is een gokbaas meestal ook niet gek.
Dat kan je op een gegeven ogenblik wel aardig inschatten.quote:Op donderdag 3 december 2015 13:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Uiteraard, maar het probleem met de meeste Horeca is dat het gewoon 70% van de tijd rustig is, en dat het 30% weer net te druk is, kortom je hebt altijd het gedoe dat de hoeveelheid personeel niet goed is, en laat dat nou net de belangrijkste kostenfactor zijn.
Hij zal er sowieso aan verdienen uiteindelijk. Wat ik niet begrijp is het witwassen door een kroeg te kopen......en daarna dicht te laten gaan. Ken jij dat fenomeen?quote:Op donderdag 3 december 2015 13:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nope, maar als een cafe al 3 keer op rij geflopt is, en de 4e het wel volhoud heeft hij daar ook wel wat voor over
Dat zal zeker werken. Doet/deed men ook vroeger wel bij kledingzaken. Wat je je wel afvraagt is waarom de koper niet naar de cijfers heeft gekeken tevoren. Maar iedereen denkt zomaar een kroeg te kunnen runnen. Net als barkeeper zijn je echt moet liggen. Ik kan het niet.quote:Op donderdag 3 december 2015 13:37 schreef raptorix het volgende:
Ik had een jaar of 10 terug trouwens een vaste klant die het doorverkopen van cafe's zijn business had gemaakt. Wat hij flikte was een treurig cafe opkopen, beetje oppimpen, en vervolgens zette hij daar zijn beste personeel in (lekkere wijven, etc.). Deze mochten dan lekker veel gratis rondjes weggeven, zodat het er altijd lekker druk was, vervolgens zocht hij een pachter, en kon hij laten zien hoe goed het wel niet liep. Na de verkoop ging het personeel dan weer weg, en was zo een cafe meestal binnen een jaar dicht. Contractueel sloot hij de deal zo, dat de pachter het goodwill bedrag na 5 jaar terug kreeg, maar dat gebeurde dus never. Desnoods zorgde hij er wel voor dat er bijvoorbeeld vaak controle was, en dat loopt in de horeca meestal niet zo goed af
Ik heb destijds overwogen een mooie zaak over te nemen, toen de overname prijs van 30K naar gratis ging wist ik genoeg.quote:Op donderdag 3 december 2015 13:39 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat zal zeker werken. Doet/deed men ook vroeger wel bij kledingzaken. Wat je je wel afvraagt is waarom de koper niet naar de cijfers heeft gekeken tevoren. Maar iedereen denkt zomaar een kroeg te kunnen runnen. Net als barkeeper zijn je echt moet liggen. Ik kan het niet.
Jup, maar dan met name met belhuizen en videotheken, wat je nodig hebt is een plek waar je zwart geld, wit aan je omzet kunt toevoegen zonder dat daarbij fysiek iets plaats vind, een videotheek is ideaal, want je kunt in je administratie gewoon het aantal keren dat een band is verhuurt ophogen. Zorg vervolgens voor genoeg operationele kosten, en je kunt het geld er wit uithalen, zo gaat het ongeveer in het kort.quote:Op donderdag 3 december 2015 13:38 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Hij zal er sowieso aan verdienen uiteindelijk. Wat ik niet begrijp is het witwassen door een kroeg te kopen......en daarna dicht te laten gaan. Ken jij dat fenomeen?
Dat ken ik wel. Dat had je vroeger met pizzazaken in het bijzonder. Ik heb het over een kroeg kopen en die moedwillig kapot draaien en die dan dicht laten. Dus er is geen omzet waar je fictief iets mij kan.quote:Op donderdag 3 december 2015 13:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jup, maar dan met name met belhuizen en videotheken, wat je nodig hebt is een plek waar je zwart geld, wit aan je omzet kunt toevoegen zonder dat daarbij fysiek iets plaats vind, een videotheek is ideaal, want je kunt in je administratie gewoon het aantal keren dat een band is verhuurt ophogen. Zorg vervolgens voor genoeg operationele kosten, en je kunt het geld er wit uithalen, zo gaat het ongeveer in het kort.
In de korte leidsedwarsstraat kon je vroeger met geluk gratis pizza eten.quote:Op donderdag 3 december 2015 13:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jup, maar dan met name met belhuizen en videotheken, wat je nodig hebt is een plek waar je zwart geld, wit aan je omzet kunt toevoegen zonder dat daarbij fysiek iets plaats vind, een videotheek is ideaal, want je kunt in je administratie gewoon het aantal keren dat een band is verhuurt ophogen. Zorg vervolgens voor genoeg operationele kosten, en je kunt het geld er wit uithalen, zo gaat het ongeveer in het kort.
Mjah, ik kan het me voorstellen als je het bestemmingsplan onder druk wilt zetten, maar dat is puur een vermoeden.quote:Op donderdag 3 december 2015 13:58 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat ken ik wel. Dat had je vroeger met pizzazaken in het bijzonder. Ik heb het over een kroeg kopen en die moedwillig kapot draaien en die dan dicht laten. Dus er is geen omzet waar je fictief iets mij kan.
De videotheek waar ik kwam, kon je op een gegeven moment 3 dagfilms voor een knaak krijgen, waar andere videotheken 7,50 voor 1 film vroegen.quote:Op donderdag 3 december 2015 13:59 schreef Jaroon het volgende:
[..]
In de korte leidsedwarsstraat kon je vroeger met geluk gratis pizza eten.
Het heeft echt met witwassen te maken is mij verteld. Wat ook aardig is is dat zo'n witwas zaak (die wel open is) aardig gaat lopen. Iets waar zo'n manager of eigenaar eigenlijk helemaal geen zin in heeft.quote:Op donderdag 3 december 2015 14:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mjah, ik kan het me voorstellen als je het bestemmingsplan onder druk wilt zetten, maar dat is puur een vermoeden.
Ja. Dat soort dingen:) nog dom ook want mensen gaan praten.quote:Op donderdag 3 december 2015 14:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
De videotheek waar ik kwam, kon je op een gegeven moment 3 dagfilms voor een knaak krijgen, waar andere videotheken 7,50 voor 1 film vroegen.
Ik sprak een tijdje terug vaak met de uitvinder van de BIBOB wet, als ik hem zie zal ik het vragen.quote:Op donderdag 3 december 2015 14:04 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het heeft echt met witwassen te maken is mij verteld. Wat ook aardig is is dat zo'n witwas zaak (die wel open is) aardig gaat lopen. Iets waar zo'n manager of eigenaar eigenlijk helemaal geen zin in heeft.
Ik ben benieuwd. Want er klopt nog steeds vaak helemaal niets van.quote:Op donderdag 3 december 2015 14:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik sprak een tijdje terug vaak met de uitvinder van de BIBOB wet, als ik hem zie zal ik het vragen.
Van de Horeca ken ik het niet, ik ken wel een islamitische viswinkel aan het eind van de Admiraal de Ruyter, prachtig mooie zaak, maar nog nooit een klant gezien.quote:Op donderdag 3 december 2015 14:36 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd. Want er klopt nog steeds vaak helemaal niets van.
Daar valt het meestal al aan op. Geen klanten. Maar daar zijn zo veel vb van. Kijk in de Javastraat en buurt naar belwinkels en huiswaar zaken. Althans enige tijd geleden. Dan weet je toch ook dat er iets niet klopt? Politie en justitie blijkbaar niet. Of bepaalde mensen in hele dure auto's. Het lijkt mij niet zo moeilijk aan te pakken. En daar begint de ellende.quote:Op donderdag 3 december 2015 14:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Van de Horeca ken ik het niet, ik ken wel een islamitische viswinkel aan het eind van de Admiraal de Ruyter, prachtig mooie zaak, maar nog nooit een klant gezien.
Dit soort winkel eigenaren zoeken vaak de grens op door in ieder geval wel belasting te betalen, met de huidige leegstand is de gemeente niet heel kieskeurig.quote:Op donderdag 3 december 2015 14:51 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Daar valt het meestal al aan op. Geen klanten. Maar daar zijn zo veel vb van. Kijk in de Javastraat en buurt naar belwinkels en huiswaar zaken. Althans enige tijd geleden. Dan weet je toch ook dat er iets niet klopt? Politie en justitie blijkbaar niet. Of bepaalde mensen in hele dure auto's. Het lijkt mij niet zo moeilijk aan te pakken. En daar begint de ellende.
Maar het is 100% zeker dat er witwassen aan de gang is. Dat moet je ook gewoon aanpakken. Nu doelt men vaak op de grote criminelen. Men moet ook de andere kant harder aanpakken. En ook de kleinere crimineel. Die hebben nu het gevoel dat men vrij spel heeft.quote:Op donderdag 3 december 2015 14:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dit soort winkel eigenaren zoeken vaak de grens op door in ieder geval wel belasting te betalen, met de huidige leegstand is de gemeente niet heel kieskeurig.
Het probleem is vaak lastig, en erg intensief, tegenwoordig kan men dit soort zaken wel beter aanpakken omdat men veel bronnen over elkaar heen legt.quote:Op donderdag 3 december 2015 14:59 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Maar het is 100% zeker dat er witwassen aan de gang is. Dat moet je ook gewoon aanpakken. Nu doelt men vaak op de grote criminelen. Men moet ook de andere kant harder aanpakken. En ook de kleinere crimineel. Die hebben nu het gevoel dat men vrij spel heeft.
Er gaat wel iets tijd inzitten maar zo haal je wel organisaties uit elkaar en verstoor je de boel. Alleen maar de grote jongens willen aanpakken is ook niet de methode. Je moet tegen bedrijven en mensen zonder inkomen kunnen zeggen "bewijs maar hoe je dit alles kan betalen".quote:Op donderdag 3 december 2015 15:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is vaak lastig, en erg intensief, tegenwoordig kan men dit soort zaken wel beter aanpakken omdat men veel bronnen over elkaar heen legt.
Het probleem is dat ze veelal katvangers inzetten.quote:Op donderdag 3 december 2015 15:06 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Er gaat wel iets tijd inzitten maar zo haal je wel organisaties uit elkaar en verstoor je de boel. Alleen maar de grote jongens willen aanpakken is ook niet de methode. Je moet tegen bedrijven en mensen zonder inkomen kunnen zeggen "bewijs maar hoe je dit alles kan betalen".
Ja. Die pak je er dan tussenuit. Dan blijft er niets over. Dan is de auto gewoon voor de staat. Want die katvanger heeft meestal ook geen toereikend inkomen om zaken te verklaren.quote:Op donderdag 3 december 2015 15:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is dat ze veelal katvangers inzetten.
Eens.quote:Op donderdag 3 december 2015 11:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar groei je in, op een gegeven moment is het niet zoiets als je vast lasten, ook qua omvang. Wil een deel het niet meer betalen, dan gaat een ander deel ook minderen want ze zoeken elkaar op. Het zijn ontwikkelingen over de jaren binnen sociale dynamiek, dus het is lastig bepalen wat nou komt door de kosten en wat andere oorzaken heeft, maar op een gegeven moment verschoof er meer en meer naar de keukentafels.
Daar heb ik twijfels over. Indien dat klopt dan zou internationaal (bijna) overal het kroegbezoek verminderd moeten zijn waar een rookverbod voor de kroegen is ingevoerd. Is dat zo?quote:Een paar jaar later kwam daar ook nog het rookverbod overheen, zodat je voor meer geld ook nog eens een minder prettige avond kreeg, en dat ergert ook gewoon, veel geld betalen om je iets verboden te zien worden.
En laat de Nederlands bevolking nu zowel vergrijzing als ontgroening hebben gehad in de afgelopen decennia. Logisch dus dat de uitgaven wat zijn verminderd. Prima, die mensen geven aan andere zaken geld uit.quote:Zo'n uitgavenpatroon komt te voet en gaat te paard, uiteraard zou het ook vanzelf minder worden met het ouder worden, maar je kunt niet voor vanzelfsprekend aannemen dat de volgende generatie ook weer in zo'n uitgavenpatroon groeit.
Ik denk dat dat bij bruinere kroegen ook internationaal het geval zal zijn. ik ken het van kroegen in Amsterdam dat mensen dat als reden zien minder naar de kroeg te gaan. Ik kreeg zelfs klachten van niet rokende mensen te horen die het gewoon minder gezellig vonden met rokers buiten.quote:Op donderdag 3 december 2015 15:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eens.
[..]
Daar heb ik twijfels over. Indien dat klopt dan zou internationaal (bijna) overal het kroegbezoek verminderd moeten zijn waar een rookverbod voor de kroegen is ingevoerd. Is dat zo?
[..]
En laat de Nederlands bevolking nu zowel vergrijzing als ontgroening hebben gehad in de afgelopen decennia. Logisch dus dat de uitgaven wat zijn verminderd. Prima, die mensen geven aan andere zaken geld uit.
Dat zou best kunnen maar hiervoor geldt dat de een zijn dood de ander zijn brood is. Het grootste deel wat uitgaat gaat niet naar een bruine kroeg, de bruine kroeg is eerder een randverschijnsel.quote:Op donderdag 3 december 2015 16:00 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik denk dat dat bij bruinere kroegen ook internationaal het geval zal zijn.
Maar wel vaak een belangrijk iets in grote steden.quote:Op donderdag 3 december 2015 16:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zou best kunnen maar hiervoor geldt dat de een zijn dood de ander zijn brood is. Het grootste deel wat uitgaat gaat niet naar een bruine kroeg, de bruine kroeg is eerder een randverschijnsel.
Wat vergelijkt men idd?quote:Op vrijdag 4 december 2015 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Grappig dat ze bierland nummer 1, Duitsland, er niet bij zetten.
Vraag me verder af wat ze vergelijken, een pint bitter krijg je buiten de regeneilanden niet, maar op de regeneilanden krijg je smerig lager ipv een goed pils zoals in Duitsland of Tsjechië
Inderdaad vreemd dat ze Duitsland er niet bij hebben staan. Wat kost het daar voor een normale pilsachtige?quote:Op vrijdag 4 december 2015 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Grappig dat ze bierland nummer 1, Duitsland, er niet bij zetten.
Vraag me verder af wat ze vergelijken, een pint bitter krijg je buiten de regeneilanden niet, maar op de regeneilanden krijg je smerig lager ipv een goed pils zoals in Duitsland of Tsjechië
Rond de 1,30-1,40 voor een 0,2 glas in een kroeg op de hoekquote:Op vrijdag 4 december 2015 10:19 schreef Fogel het volgende:
[..]
Inderdaad vreemd dat ze Duitsland er niet bij hebben staan. Wat kost het daar voor een normale pilsachtige?
Dit dus. Afgelopen zomer heb ik met mijn vriendin op een terrasje een speciaalbier en een wijn besteld. Bijna tien Euro kwijt.quote:Op dinsdag 1 december 2015 17:14 schreef Intellectueel het volgende:
Dat krijg je ervan wanneer je een café opent met de brouwerij als grote broer die de prijzen bepaalt. Heel de horeca mag van mij in elkaar donderen met al die belachelijke prijzen van ze.
Dat is ook te veel. Maar het hangt er ook zeer vanaf waar je gaat zitten. Vaak is het even verderop of om de hoek een stuk goedkoper. En men blijft het gewoon vragen als er mensen blijven komen.quote:Op zondag 6 december 2015 08:50 schreef HSG het volgende:
[..]
Dit dus. Afgelopen zomer heb ik met mijn vriendin op een terrasje een speciaalbier en een wijn besteld. Bijna tien Euro kwijt.
Dat ligt er maar aan, een kroegeigenaar die geen verplichtingen heeft aan brouwerij betaald dat niet, een zetbaas die slechts uitbaat wel.quote:Op zondag 6 december 2015 09:10 schreef Leandra het volgende:
Verbijsterend dat de horeca inkoop een (veel) hogere literprijs moet betalen, voor een fust nota bene, dan de klant per liter in de supermarkt betaalt als hij een kratje koopt
Ik ging uit van de prijzen zoals die in de prijslijst volgens de OP genoemd zijn.quote:Op zondag 6 december 2015 09:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat ligt er maar aan, een kroegeigenaar die geen verplichtingen heeft aan brouwerij betaald dat niet, een zetbaas die slechts uitbaat wel.
De prijzen zijn inderdaad absurd. Daarom drinken vrienden ook steeds vaker in huiselijke kring. Anders is het onbetaalbaar.quote:Op zondag 6 december 2015 08:50 schreef HSG het volgende:
[..]
Dit dus. Afgelopen zomer heb ik met mijn vriendin op een terrasje een speciaalbier en een wijn besteld. Bijna tien Euro kwijt.
En daar moet je dan gewoon allerlei belastingen over betalen als je het in je kroeg gaat tappen.quote:Op zondag 6 december 2015 09:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ging uit van de prijzen zoals die in de prijslijst volgens de OP genoemd zijn.
Geen idee wat een fust bier bij de drankhandel kost als je geen binding met een brouwer hebt.
In Amersfoort is de drankhandel weer een van de grootste pandeigenaren als het gaat om panden met een horecavergunning.
Overigens vraag ik me ook af of je Heineken gaat tappen als je daartoe niet verplicht bent
Ja, je kunt ook een huis zonder hypotheek kopen, dat is ook een keuze, maar wel een keuze die de meeste mensen niet hebbenquote:Op zondag 6 december 2015 09:28 schreef Jaroon het volgende:
[..]
En daar moet je dan gewoon allerlei belastingen over betalen als je het in je kroeg gaat tappen.
Maar zoals gezegd. Je kan los van een brouwerij staan. Dat is een keuze. Vaak gebeurt dat niet omdat men het financieel anders niet trekt. Dat in Amersfoort is perfect legaal en slim.
Waarom zou je het niet doen. Heineken is bij heel veel mensen populair.
Het is gewoon een bedrijf. Als ik een fruit en groentehandel begin laat ik mij toch ook niet financieel in de houdgreep nemen door 1 bepaalde teler die veel voor mij betaald? Het is een keuze.quote:Op zondag 6 december 2015 09:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, je kunt ook een huis zonder hypotheek kopen, dat is ook een keuze, maar wel een keuze die de meeste mensen niet hebben
Vaak omdat men graag de back up van de brouwerij nodig heeft. Je kan ook geheel zelf iets starten.quote:Op zondag 6 december 2015 10:02 schreef Jigzoz het volgende:
Je zou verwachten dat de zelfverklaarde liberalen van de VVD wel een constructie bedacht zouden hebben om ervoor te zorgen dat ondernemers tegen dergelijke molochs beschermd zijn. Maar nee. Die kiezen de kant van de multinational.
En hoe je dergelijk kapitalistisch parasitisme bestrijdt? Geen idee. Boycotten gaat bijna niet, want vrijwel alle cafés zijn op een dergelijke manier opgezet.
Het is niet zo dat mensen ertoe gedwongen worden, ze gaan geheel vrijwillig dit soort constructies aan. Verder snap ik niet zo goed waarom je dit tot een VVD issue benoemd anders dan dat je weer eens gal kan spugen.quote:Op zondag 6 december 2015 10:02 schreef Jigzoz het volgende:
Je zou verwachten dat de zelfverklaarde liberalen van de VVD wel een constructie bedacht zouden hebben om ervoor te zorgen dat ondernemers tegen dergelijke molochs beschermd zijn. Maar nee. Die kiezen de kant van de multinational.
En hoe je dergelijk kapitalistisch parasitisme bestrijdt? Geen idee. Boycotten gaat bijna niet, want vrijwel alle cafés zijn op een dergelijke manier opgezet.
Een fust Heineken bij de drankenhandel is misschien een tientje goedkoper. Maar als je geen pand van Heineken hebt kun je op de fustprijs ook nog wel wat korting bedingen, dus ik denk dat het uiteindelijk weinig uitmaakt.quote:Op zondag 6 december 2015 09:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ging uit van de prijzen zoals die in de prijslijst volgens de OP genoemd zijn.
Geen idee wat een fust bier bij de drankhandel kost als je geen binding met een brouwer hebt.
In Amersfoort is de drankhandel weer een van de grootste pandeigenaren als het gaat om panden met een horecavergunning.
Overigens vraag ik me ook af of je Heineken gaat tappen als je daartoe niet verplicht bent
Een vriend van mij heeft een kroeg, en is eigenaar van het pand en alles wat er in staat. Hij betaald echt niet een tientje minder, maar duidelijk minder, en krijgt daarboven allerlei andere goodies, zodat hij niet van biermerk veranderd.quote:Op zondag 6 december 2015 20:17 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Een fust Heineken bij de drankenhandel is misschien een tientje goedkoper. Maar als je geen pand van Heineken hebt kun je op de fustprijs ook nog wel wat korting bedingen, dus ik denk dat het uiteindelijk weinig uitmaakt.
De fusten zijn in het algemeen gewoon belachelijk duur ten opzichte van de supermarktverpakkingen.
Dat deden wat Turken met een discotheek hier in de buurt. ¤25 entree cash te betalen en dan onbeperkt drinken. Bier was sowieso een of ander vaag merk en veel sterk ook. Mgr goed, meestal werd na sluitingstijd nog even paar honderd liter bier weggespoeld.quote:Op donderdag 3 december 2015 13:38 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Hij zal er sowieso aan verdienen uiteindelijk. Wat ik niet begrijp is het witwassen door een kroeg te kopen......en daarna dicht te laten gaan. Ken jij dat fenomeen?
Ik heb het idee dat wij een aardige deal met Heineken hebben, wij betalen ¤135 incl. BTW per fust.quote:Op zondag 6 december 2015 22:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een vriend van mij heeft een kroeg, en is eigenaar van het pand en alles wat er in staat. Hij betaald echt niet een tientje minder, maar duidelijk minder, en krijgt daarboven allerlei andere goodies, zodat hij niet van biermerk veranderd.
Dan gaat het weer over iets dat nog draait en open is......quote:Op zondag 6 december 2015 23:57 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat deden wat Turken met een discotheek hier in de buurt. ¤25 entree cash te betalen en dan onbeperkt drinken. Bier was sowieso een of ander vaag merk en veel sterk ook. Mgr goed, meestal werd na sluitingstijd nog even paar honderd liter bier weggespoeld.
Dat werkt wel makkelijk als je geen contact hebt met brouwerij. Als je op papier bier verkoopt voor ¤10, terwijl je het in praktijk voor zeg ¤2,50 inkoopt (moet lukken, dit voorjaar 50L fusten voor ¤83,50 inclusief gekocht). Kun je per liter ¤7,50 witwassen
Natuurlijk. Een pannenkoek thuis kost 5 cent en in een pannenkoeken restaurant 15 euro.quote:Op maandag 7 december 2015 09:49 schreef LXIV het volgende:
In de kroeg betaal je natuurlijk niet zozeer voor het bier, maar vooral voor het aanwezig zijn in de kroeg zelf. Ook met die hoge fustprijzen is maar een deel van de prijs voor het bier zelf.
Nu ik geen grote hoeveelheden bier meer drink in de kroeg (hooguit 3 of 4 biertjes), maakt het me eigenlijk niet meer uit.
Maar het pannenkoekenmeel, de eieren en de melk zijn voor het restaurant niet onverklaarbaar 2x zo duur als voor de gewone consument.quote:Op maandag 7 december 2015 09:52 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Natuurlijk. Een pannenkoek thuis kost 5 cent en in een pannenkoeken restaurant 15 euro.
Hangt er vanaf of je een wurgcontract aangaat met een beslagleverancier.quote:Op maandag 7 december 2015 09:57 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Maar het pannenkoekenmeel, de eieren en de melk zijn voor het restaurant niet onverklaarbaar 2x zo duur als voor de gewone consument.
Maar als je geen wurgcontract hebt afgesloten en met eigen geld je hele toko hebt betaald, kun je wel beslag kopen voor dezelfde prijs als de mensen thuis.quote:Op maandag 7 december 2015 09:58 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Hangt er vanaf of je een wurgcontract aangaat met een beslagleverancier.
Volgens mij kan dat wel. Alleen zijn fusten niet in de aanbieding over het algemeen. Je kan als kroeg flesjes kopen bij de supermarkt lijkt mij.......als je je afdrachten aan belasting etc. maar doet.quote:Op maandag 7 december 2015 10:20 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Maar als je geen wurgcontract hebt afgesloten en met eigen geld je hele toko hebt betaald, kun je wel beslag kopen voor dezelfde prijs als de mensen thuis.
Als je bier wil verkopen in plaats van beslag is dat ineens niet meer mogelijk.
Een goede deal klinkt mij eerderquote:Op maandag 7 december 2015 07:57 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat wij een aardige deal met Heineken hebben, wij betalen ¤135 incl. BTW per fust.
Stel dat je met de beste deal van de wereld ¤100 per fust betaalt (ruim ¤60 goedkoper dan de adviesprijs van Heineken), betaal je alsnog ¤2/liter en dat is ruim meer dan de prijs die de consument in de supermarkt betaalt, want Heineken is elke week wel ergens in de aanbieding.
Kroegen maken natuurlijk ook deals. Zeker als men goed omzet.quote:Op maandag 7 december 2015 11:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een goede deal klinkt mij eerder
50% van de adviesprijs betalen en een bonus als je meer als X vaten per jaar afneemt.
niet als je als kroeguitbater de boel huurt van een brouwerij of drankenhandelquote:Op maandag 7 december 2015 11:09 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Kroegen maken natuurlijk ook deals. Zeker als men goed omzet.
Nee. Maar daar waren we het al over eens. Dat is een keus en iemand weet waar die aan begint.quote:Op maandag 7 december 2015 11:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
niet als je als kroeguitbater de boel huurt van een brouwerij of drankenhandel
Maar het zou pas echt vreemd zijn als het beslag voor de pannenkoeken het restaurant (met haar gigantische afname) meer zouden kosten dan het beslag je thuis kost....quote:Op maandag 7 december 2015 09:52 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Natuurlijk. Een pannenkoek thuis kost 5 cent en in een pannenkoeken restaurant 15 euro.
Zou je bij een goede deal niet een hoeveelheidskorting moeten krijgen? Is zo'n fust niet een relatief goedkopere verpakking en is de distributie van het bier niet relatief goedkoper (per liter dus) dan wanneer je losse blikjes koopt?quote:Op maandag 7 december 2015 07:57 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat wij een aardige deal met Heineken hebben, wij betalen ¤135 incl. BTW per fust.
Stel dat je met de beste deal van de wereld ¤100 per fust betaalt (ruim ¤60 goedkoper dan de adviesprijs van Heineken), betaal je alsnog ¤2/liter en dat is ruim meer dan de prijs die de consument in de supermarkt betaalt, want Heineken is elke week wel ergens in de aanbieding.
In plaats daarvan zou ik eerder voor abdijbieren en allerlei gespecialiseerde bieren (bijv. witbier) kiezen maar dat ben ik.quote:Op zondag 6 december 2015 09:22 schreef Leandra het volgende:
Misschien wou hij even de hypocrisie van de VVD aantonen zodat mensen gewaarschuwd zijn en weten waarvoor ze (niet) stemmen? Altijd roepen dat je je hard maakt voor de kleine ondernemer en de hardwerkende Nederlander terwijl je de NV's hun belangen behartigt, ook op het moment dat dat ten koste gaat van de kleine ondernemers en de hardwerkende Nederlanders.quote:Op zondag 6 december 2015 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is niet zo dat mensen ertoe gedwongen worden, ze gaan geheel vrijwillig dit soort constructies aan. Verder snap ik niet zo goed waarom je dit tot een VVD issue benoemd anders dan dat je weer eens gal kan spugen.
Misschien wel, maar supermarktprijzen liggen vaak ook net onder de kostprijs.quote:Op maandag 7 december 2015 16:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zou je bij een goede deal niet een hoeveelheidskorting moeten krijgen? Is zo'n fust niet een relatief goedkopere verpakking en is de distributie van het bier niet relatief goedkoper (per liter dus) dan wanneer je losse blikjes koopt?
Als het in de aanbieding is?quote:Op maandag 7 december 2015 16:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Misschien wel, maar supermarktprijzen liggen vaak ook net onder de kostprijs.
De korting die de brouwer je geeft is natuurlijk gebaseerd op de hoeveelheid die je afneemt. Ze gaan iemand die een fust per maand bestelt niet dezelfde prijs geven als iemand die 100 fusten per week bestelt neem ik aan.quote:Op maandag 7 december 2015 16:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zou je bij een goede deal niet een hoeveelheidskorting moeten krijgen? Is zo'n fust niet een relatief goedkopere verpakking en is de distributie van het bier niet relatief goedkoper (per liter dus) dan wanneer je losse blikjes koopt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |