abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157883617

Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Enkele voorbeelden:

Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Gek genoeg zien we weinig van Arnold Jan Scheer zijn onderzoek naar het Sinterklaasfeest. Zijn film Wild Geraas is niet welkom bij de nationale media.
Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaar

De eenzijdige berichtgeving over het ontstaan van Zwarte Piet heeft vervelende gevolgen.
Ouders houden kinderen bewust thuis vanwege Zwarte Piet

Terwijl dat helemaal niet nodig is.
Zwarte Piet mag gewoon zwart zijn

Pietennieuws
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Vergulde Piet lijdt ook tot ophef.

En het advies van de mensenrechtencommissie van de V.N.
quote:
VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af

DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.

Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.

quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.

Disclaimer: Elke gelijkenis van Sinterklaas en Zwarte Piet met bestaande personen berust op louter toeval.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_157883693
Beste luxerobots, volgens het onderzoek vindt 62 procent van de ondervraagden die jonger zijn dan 35 jaar dat Zwarte Piet per se zwart moet blijven. Dat betekent dat 38 procent kan leven met aanpassingen.

Kortom, Zwarte Piet is ten dode opgeschreven.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_157883708
quote:
13s.gif Op zaterdag 28 november 2015 18:24 schreef Ceberut het volgende:
Dit kan zo niet doorgaan. http://nos.nl/artikel/206(...)-mensen-kritiek.html

De islam levert teveel problemen op. Er dient een wettelijk verbod op de islam te komen.
Nou, nou, nou, mag het een onsje minder zijn?
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_157883772
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2015 18:44 schreef KoosVogels het volgende:
Beste luxerobots, volgens het onderzoek vindt 62 procent van de ondervraagden die jonger zijn dan 35 jaar dat Zwarte Piet per se zwart moet blijven. Dat betekent dat 38 procent kan leven met aanpassingen.

Kortom, Zwarte Piet is ten dode opgeschreven.
Bijzondere conclusie, jij bent zeker journalist bij nu.nl?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_157883798
quote:
9s.gif Op zaterdag 28 november 2015 18:45 schreef Morendo het volgende:

[..]

Net als het communisme, het fascisme en het nazisme, vormt Zwarte Piet een bedreiging voor alles wat ons dierbaar is. En nee, met een verbod op Zwarte Piet alleen komen we er niet. Er is een omslag nodig in de wijze waarop we naar mensen met een kleurtje kijken. Dus laat Zwarte Piet verdwijnen en verwelkom een donkere minister-president.
pi_157883813
quote:
9s.gif Op zaterdag 28 november 2015 18:45 schreef Morendo het volgende:

[..]

hap hap
heb je nou echt niet door dat hij trollt? :9
pi_157883814
quote:
13s.gif Op zaterdag 28 november 2015 18:50 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Net als het communisme, het fascisme en het nazisme, vormt Zwarte Piet een bedreiging voor alles wat ons dierbaar is. En nee, met een verbod op Zwarte Piet alleen komen we er niet. Er is een omslag nodig in de wijze waarop we naar mensen met een kleurtje kijken. Dus laat Zwarte Piet verdwijnen en verwelkom een donkere minister-president.
Getalenteerde atleten?
pi_157883822
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 november 2015 18:48 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Bijzondere conclusie, jij bent zeker journalist bij nu.nl?
Steeds meer Nederlanders hebben vrede met een aangepaste Zwarte Piet. Het is gewoon een kwestie van tijd voordat Pietermans niet meer zwart is.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_157883833
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2015 18:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Steeds meer Nederlanders hebben vrede met een aangepaste Zwarte Piet. Het is gewoon een kwestie van tijd voordat Pietermans niet meer zwart is.
Ik ben zeer benieuwd.
  zaterdag 28 november 2015 @ 18:53:05 #10
198365 Morendo
The Real Deal
pi_157883844
quote:

[..]

En op welk groot onrecht zal men zich daarna storten?
pi_157883864
quote:
13s.gif Op zaterdag 28 november 2015 18:50 schreef Ceberut het volgende:

[..]

en verwelkom een donkere minister-president.
Dan wel minimaal een transgender.
pi_157883917
quote:
15s.gif Op zaterdag 28 november 2015 18:51 schreef Morendo het volgende:

[..]

Getalenteerde atleten?
Ah ja, fysieke capaciteiten die ze kunnen inzetten ter vermaak van de wereld. Dat is hoe jij het ziet?

Daarom moet ZP dus verdwijnen.
pi_157883940
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2015 18:53 schreef Specularium het volgende:

[..]

Dan wel minimaal een transgender.
hoezo denk jij alleen maar aan seks
foei
pi_157883983
quote:
99s.gif Op zaterdag 28 november 2015 18:57 schreef bijdehand het volgende:

[..]

hoezo denk jij alleen maar aan seks
foei
8)7
pi_157884004
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2015 18:58 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

8)7
hoezo dreig je om met een hamer op mijn hoofd te meppen?
pi_157884053
quote:
13s.gif Op zaterdag 28 november 2015 18:34 schreef Ceberut het volgende:

[..]

ZP is inderdaad een vorm van geweld. Het is een jaarlijks terugkerend haatfestijn waarmee de jonge leden van onze samenleving worden geïndoctrineerd. Het doet geweld aan onze waarden van vrijheid en gelijkheid.

Verder ben ik het met je eens dat Zwarte Piet een vorm van anti-Piet is. Volharden in Zwarte Piet zou kunnen leiden tot een algeheel verbod op Pieten.
Mee eens, dat moet maar eens afgelopen zijn. Het zijn altijd de extreme standpunten die zorgen voor problemen. Zowel pro- als anti-Pieten maken zich daar schuldig aan.

Ik vraag me ook af hoe de vraagstelling is in zo'n onderzoek. Als iemand aan mij vraagt of ik tegen ZP ben is het antwoord: nee. Waar ik wel tegen ben is de exclusiviteit van de figuur ZP. Dat kan voor een minderheid van de bevolking negatieve effecten met zich mee brengen. En ja, ik vind dat als het mogelijk is, je daar rekening mee moet houden.

Ik begrijp ook sws niet wat het probleem is met het veranderen van zo'n figuur. Qua karakter is ZP immers in de loop der jaren ook al veranderd? Waarom dan zo moeilijk doen over dat ene aspect dat betrekking heeft op zijn uiterlijk (gezichtskleur)?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_157884198
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2015 19:02 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Mee eens, dat moet maar eens afgelopen zijn. Het zijn altijd de extreme standpunten die zorgen voor problemen. Zowel pro- als anti-Pieten maken zich daar schuldig aan.

Ik vraag me ook af hoe de vraagstelling is in zo'n onderzoek. Als iemand aan mij vraagt of ik tegen ZP ben is het antwoord: nee. Waar ik wel tegen ben is de exclusiviteit van de figuur ZP. Dat kan voor een minderheid van de bevolking negatieve effecten met zich mee brengen. En ja, ik vind dat als het mogelijk is, je daar rekening mee moet houden.

Ik begrijp ook sws niet wat het probleem is met het veranderen van zo'n figuur. Qua karakter is ZP immers in de loop der jaren ook al veranderd? Waarom dan zo moeilijk doen over dat ene aspect dat betrekking heeft op zijn uiterlijk (gezichtskleur)?
Dat jij dingen niet begrijpt betekent niet dat we het dan maar moeten aanpassen.
pi_157884222
quote:

[..]

Je bedoelt dat Piet in zijn geheel verboden is. Immers, Utrecht heeft Piet in zijn geheel verboden en vervangen door minions.
pi_157884224
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 november 2015 19:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat jij dingen niet begrijpt betekent niet dat we het dan maar moeten aanpassen.
welles want kijkertje ziet dingen dus zijn/haar mening is goud
pi_157884249
quote:
99s.gif Op zaterdag 28 november 2015 19:10 schreef bijdehand het volgende:

[..]

welles want kijkertje ziet dingen dus zijn/haar mening is goud
Kijkertje is gewoon tantoe dom voor een rijke tata, om maar in de anti-pieten taal te blijven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2015 19:11:36 ]
pi_157884269
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2015 19:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Kijkertje is gewoon tantoe dom voor een rijke tata, om maar in de anti-pieten taal te blijven.
maakt niet uit gewoon een blowtje en kip halen en dan morgen weer dreigen met geld bij een intocht :7
pi_157885271
http://www.geenstijl.nl/m(...)nten_tegen_lich.html

Het bleef nog lang gezellig tijdens de intocht van Sinterklaas.
pi_157885330
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2015 19:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je bedoelt dat Piet in zijn geheel verboden is. Immers, Utrecht heeft Piet in zijn geheel verboden en vervangen door minions.
Niet Utrecht, een scholengemeenschap in Utrecht.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_157885365
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2015 16:12 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik en de overgrote meerderheid heeft Piet nooit als slaaf gezien, als kind niet en als volwassene niet. Blijkbaar moeten we rekening houden met die 5% die dat anders ziet. Waarom wel rekening houden met hun gevoelens over dit onderwerp en geen rekening houden met hun gevoelens als ze met nieuwe eisen komen?
Dan heb ik je verkeerd begrepen. :)
Eensch!!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_157885399
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2015 20:06 schreef luxerobots het volgende:
http://www.geenstijl.nl/m(...)nten_tegen_lich.html

Het bleef nog lang gezellig tijdens de intocht van Sinterklaas.
Echt, bizar. Bizar. De haat in haar ogen ook voor 'de witte'.. men.

Hoe diep dat schorem gezonken is. Wie discrimineert hier nu? Wie zijn de racisten? Echt, wie hier zich nog mee wil identificeren, heeft het echt niet begrepen.

En als bonus nog een kinderfeestje verpesten ook..
http://www.geenstijl.nl/m(...)klaas_in_020zui.html

The fuck. Hoezo wordt hier naar geluisterd?

8}
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')