quote:VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af
DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.
Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Nou, nou, nou, mag het een onsje minder zijn?quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:24 schreef Ceberut het volgende:
Dit kan zo niet doorgaan. http://nos.nl/artikel/206(...)-mensen-kritiek.html
De islam levert teveel problemen op. Er dient een wettelijk verbod op de islam te komen.
Bijzondere conclusie, jij bent zeker journalist bij nu.nl?quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:44 schreef KoosVogels het volgende:
Beste luxerobots, volgens het onderzoek vindt 62 procent van de ondervraagden die jonger zijn dan 35 jaar dat Zwarte Piet per se zwart moet blijven. Dat betekent dat 38 procent kan leven met aanpassingen.
Kortom, Zwarte Piet is ten dode opgeschreven.
Net als het communisme, het fascisme en het nazisme, vormt Zwarte Piet een bedreiging voor alles wat ons dierbaar is. En nee, met een verbod op Zwarte Piet alleen komen we er niet. Er is een omslag nodig in de wijze waarop we naar mensen met een kleurtje kijken. Dus laat Zwarte Piet verdwijnen en verwelkom een donkere minister-president.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:45 schreef Morendo het volgende:
[..]
Nou, nou, nou, mag het een onsje minder zijn?
hap hapquote:Op zaterdag 28 november 2015 18:45 schreef Morendo het volgende:
[..]
Nou, nou, nou, mag het een onsje minder zijn?
Getalenteerde atleten?quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:50 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Net als het communisme, het fascisme en het nazisme, vormt Zwarte Piet een bedreiging voor alles wat ons dierbaar is. En nee, met een verbod op Zwarte Piet alleen komen we er niet. Er is een omslag nodig in de wijze waarop we naar mensen met een kleurtje kijken. Dus laat Zwarte Piet verdwijnen en verwelkom een donkere minister-president.
Steeds meer Nederlanders hebben vrede met een aangepaste Zwarte Piet. Het is gewoon een kwestie van tijd voordat Pietermans niet meer zwart is.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:48 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Bijzondere conclusie, jij bent zeker journalist bij nu.nl?
Ik ben zeer benieuwd.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Steeds meer Nederlanders hebben vrede met een aangepaste Zwarte Piet. Het is gewoon een kwestie van tijd voordat Pietermans niet meer zwart is.
En op welk groot onrecht zal men zich daarna storten?quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Steeds meer Nederlanders hebben vrede met een aangepaste Zwarte Piet. Het is gewoon een kwestie van tijd voordat Pietermans niet meer zwart is.
Dan wel minimaal een transgender.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:50 schreef Ceberut het volgende:
[..]
en verwelkom een donkere minister-president.
Ah ja, fysieke capaciteiten die ze kunnen inzetten ter vermaak van de wereld. Dat is hoe jij het ziet?quote:
hoezo denk jij alleen maar aan seksquote:Op zaterdag 28 november 2015 18:53 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dan wel minimaal een transgender.
quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:57 schreef bijdehand het volgende:
[..]
hoezo denk jij alleen maar aan seks
foei
hoezo dreig je om met een hamer op mijn hoofd te meppen?quote:
Mee eens, dat moet maar eens afgelopen zijn. Het zijn altijd de extreme standpunten die zorgen voor problemen. Zowel pro- als anti-Pieten maken zich daar schuldig aan.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:34 schreef Ceberut het volgende:
[..]
ZP is inderdaad een vorm van geweld. Het is een jaarlijks terugkerend haatfestijn waarmee de jonge leden van onze samenleving worden geïndoctrineerd. Het doet geweld aan onze waarden van vrijheid en gelijkheid.
Verder ben ik het met je eens dat Zwarte Piet een vorm van anti-Piet is. Volharden in Zwarte Piet zou kunnen leiden tot een algeheel verbod op Pieten.
Dat jij dingen niet begrijpt betekent niet dat we het dan maar moeten aanpassen.quote:Op zaterdag 28 november 2015 19:02 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Mee eens, dat moet maar eens afgelopen zijn. Het zijn altijd de extreme standpunten die zorgen voor problemen. Zowel pro- als anti-Pieten maken zich daar schuldig aan.
Ik vraag me ook af hoe de vraagstelling is in zo'n onderzoek. Als iemand aan mij vraagt of ik tegen ZP ben is het antwoord: nee. Waar ik wel tegen ben is de exclusiviteit van de figuur ZP. Dat kan voor een minderheid van de bevolking negatieve effecten met zich mee brengen. En ja, ik vind dat als het mogelijk is, je daar rekening mee moet houden.
Ik begrijp ook sws niet wat het probleem is met het veranderen van zo'n figuur. Qua karakter is ZP immers in de loop der jaren ook al veranderd? Waarom dan zo moeilijk doen over dat ene aspect dat betrekking heeft op zijn uiterlijk (gezichtskleur)?
Je bedoelt dat Piet in zijn geheel verboden is. Immers, Utrecht heeft Piet in zijn geheel verboden en vervangen door minions.quote:Op zaterdag 28 november 2015 18:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
welles want kijkertje ziet dingen dus zijn/haar mening is goudquote:Op zaterdag 28 november 2015 19:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat jij dingen niet begrijpt betekent niet dat we het dan maar moeten aanpassen.
Kijkertje is gewoon tantoe dom voor een rijke tata, om maar in de anti-pieten taal te blijven.quote:Op zaterdag 28 november 2015 19:10 schreef bijdehand het volgende:
[..]
welles want kijkertje ziet dingen dus zijn/haar mening is goud
maakt niet uit gewoon een blowtje en kip halen en dan morgen weer dreigen met geld bij een intochtquote:Op zaterdag 28 november 2015 19:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Kijkertje is gewoon tantoe dom voor een rijke tata, om maar in de anti-pieten taal te blijven.
Niet Utrecht, een scholengemeenschap in Utrecht.quote:Op zaterdag 28 november 2015 19:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je bedoelt dat Piet in zijn geheel verboden is. Immers, Utrecht heeft Piet in zijn geheel verboden en vervangen door minions.
Dan heb ik je verkeerd begrepen.quote:Op zaterdag 28 november 2015 16:12 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik en de overgrote meerderheid heeft Piet nooit als slaaf gezien, als kind niet en als volwassene niet. Blijkbaar moeten we rekening houden met die 5% die dat anders ziet. Waarom wel rekening houden met hun gevoelens over dit onderwerp en geen rekening houden met hun gevoelens als ze met nieuwe eisen komen?
Echt, bizar. Bizar. De haat in haar ogen ook voor 'de witte'.. men.quote:Op zaterdag 28 november 2015 20:06 schreef luxerobots het volgende:
http://www.geenstijl.nl/m(...)nten_tegen_lich.html
Het bleef nog lang gezellig tijdens de intocht van Sinterklaas.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |