https://translate.google.com/quote:Op zondag 29 november 2015 01:20 schreef Mytho het volgende:
[..]
kom eens met een engels of nederlands artikel, ik kan geen turks lezen.
maar komt de afname van turken in duitsland omdat ze weg worden geconcurreerd door de Polen?
of omdat ze vergrijzen, minder dan 10 kinderen maken per gezin?
7 miljoen turken in duitsland kan nog een tijdje duren voordat ze weg zijn.
Niet allerlei irrelevante zaken erbij halen nu. Turkije is een failed state, waar een stel IS-broekies het voor elkaar krijgen om op klaarlichte dag meer dan honderd Koerdische demonstranten om te brengen middels explosieven, de voorzitter van de orde van Advocaten midden op straat tijdens een persconferentie geëxecuteerd wordt, de grens wagenwijd open is voor terroristen, activisten in Turkse steden onthoofd worden door IS-tuig, het leger zowat eens per week een avondklok afkondigt in één van haar oostelijke steden, etc.quote:Op zondag 29 november 2015 01:16 schreef Triggershot het volgende:
Iran is een land waaruit tienduizenden mensen zijn gevlucht vanwege vervolging en angst voor de staat, een staat die vrouwen die verkracht zijn executeert, de homovriendelijkheid vergelijkbaar is met dat van IS en SA, niet een heel erg succesverhaal op vele vlakken.
Prima, akkoord op de door jou genoemde voorbeelden is Turkije een falende staat, wat doet dat af dat weer op andere vlakken Iran een falende staat is? In Turkije wordt je niet geëxecuteerd omdat je een homo bent, of zelfs erger nog, buiten je macht om verkracht bent, heeft geen tienduizenden vluchtelingen die uit eigen vaderland zijn gevlucht, terwijl ze nergens liever willen zijn dan in Iran en de liefde voor vaderland prominent aanwezig is. Waar het ondanks de gigantisch mooie historie en zoveel te bieden heeft maar een schaduw is van haar voormalige glorie in de wereld, terwijl ze zoveel meer in haar pacht heeft, ben jij diegene die beslist wat de criteria zijn voor een falende staat, of heb je er wel vrede mee dat Iran op dit moment zo is?quote:Op zondag 29 november 2015 01:21 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Niet allerlei irrelevante zaken erbij halen nu. Turkije is een failed state, waar een stel IS-broekies het voor elkaar krijgen om op klaarlichte dag meer dan honderd Koerdische demonstranten om te brengen middels explosieven, de voorzitter van de orde van Advocaten midden op straat tijdens een persconferentie geëxecuteerd wordt, de grens wagenwijd open is voor terroristen, activisten in een Turkse steden onthoofd worden door IS-tuig, het leger zowat eens per week een avondklok afkondigt in één van haar oostelijke steden, etc.
Turkije is zo langzamerhand ook de zieke man van de regio geworden.
fijn land in 2015 al 4 bom aanslagenquote:
Een conglomeratie van steppen nomadenvolk dat ergens in de geschiedenis naar het Midden-Oosten werd gehaald om te dienen als slaafsoldaten, en door aanraking met de Perzische cultuur steeds meer een 'eigen' culturele identiteit begon aan te nemen. Zelfs in de tijd van de Ottomanen was het Turks-zijn niet of nauwelijks geïdentificeerd.quote:Op zondag 29 november 2015 01:19 schreef Bilge het volgende:
Pfff. Alsof voorheen het Turkse volk niet bestond.
Het idee dat alle Soennieten uit de Balkan en Anatolië één volk met één taal zouden moeten zijn "Turken" is afkomstig uit de tweede helft van de 19e eeuw. Daarvoor waren er natuurlijk vele Turkstalige mensen met een bepaalde cultuur maar die identificeerde zich als deel van de islamitische millet (wat taal en en cultuur oversteeg) en niet als een natie in de moderne context. Turken in die zin zijn dus een zeer "nieuw" volk.quote:Op zondag 29 november 2015 01:19 schreef Bilge het volgende:
Pfff. Alsof voorheen het Turkse volk niet bestond.
Lees je eens in wat betreft de definitie van een failed state. Iran is een dictatuur, maar wel een goed functionerende dictatuur. Alles behalve een failed state. In tegenstelling tot Turkije.quote:Op zondag 29 november 2015 01:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Prima, akkoord op de door jou genoemde voorbeelden is Turkije een falende staat, wat doet dat af dat weer op andere vlakken Iran een falende staat is? In Turkije wordt je niet geëxecuteerd omdat je een homo bent, of zelfs erger nog, buiten je macht om verkracht bent, heeft geen tienduizenden vluchtelingen die uit eigen vaderland zijn gevlucht, terwijl ze nergens liever willen zijn dan in Iran en de liefde voor vaderland prominent aanwezig is. Waar het ondanks de gigantisch mooie historie en zoveel te bieden heeft maar een schaduw is van haar voormalige glorie in de wereld, terwijl ze zoveel meer in haar pacht heeft, ben jij diegene die beslist wat de criteria zijn voor een falende staat, of heb je er wel vrede mee dat Iran op dit moment zo is?
Jij noemt het irrelevant, terwijl je met concreet arbitraire voorbeelden komt om te onderbouwen waarom Turkije gefaald zou zijn, zoals ik al zei, de voorbeelden die ik noem die misgaan in Iran zijn nou ook niet echt om in een doofpot te stoppen. En zelfs erger nog, 9/10x zaken waar de staat zelf direct voor verantwoordelijk is.
Putin zet niet zo snel leveringen stop waar hij geld van binnen krijgt, hij legt alleen dat in puin waar de Turkse economie op draait. Bijvoorbeeld het toerisme.quote:Op zondag 29 november 2015 00:58 schreef Bilge het volgende:
[..]
Ook in andere Europese landen neemt het af, door de aantrekkende Turkse economie en de aantrekkende Europese xenofobie.
[..]
De gastoevoer naar Turkije stopzetten betekent niet alleen dat Rusland 15 miljard per jaar misloopt, maar ook dat andere afnemers (met name Duitsland) zullen schrikken en naarstiger zullen zoeken naar alternatieven. Voorts heeft Turkije 2 enorme opslagplaatsen voor gas; totdat die leeg zijn, kan het alternatieven zoeken (bijvoorbeeld Qatar). In de tussentijd bouwt men aan de TANAP, die in 2018 Azerbeidjaans gas moet leveren/
Ik kan je voorbeelden geven waarin Iran wordt genoemd als 'failed state'. Geheel conform meerdere criteria van de 'failed state'. Ook het 'goede' wat je benoemt valt in twijfel te trekken, zeker op vele gebieden waar de staat in faalt, zij het de criminaliteit, zij het de mensenrechten en het beleid op veel vlakken.quote:Op zondag 29 november 2015 01:28 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Lees je eens in wat betreft de definitie van een failed state. Iran is een dictatuur, maar wel een goed functionerende dictatuur. Alles behalve een failed state. In tegenstelling tot Turkije.
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
Je hebt klaarblijkelijk moeite om de definitie goed te begrijpen. De mensenrechten staan los van de definitie van een 'failed state'. Los gezien van het feit dat Iran moedwillig een bepaald mensenrechtenbeleid hanteert, en niet handelt uit onmacht. Iran kan haar beleid wat betreft de mensenrechten 180 graden omdraaien mochten de machthebbers dat willen.quote:Op zondag 29 november 2015 01:33 schreef Triggershot het volgende:
Ik kan je voorbeelden geven waarin Iran wordt genoemd als 'failed state'. Geheel conform meerdere criteria van de 'failed state'. Ook het 'goede' wat je benoemt valt in twijfel te trekken, zeker op vele gebieden waar de staat in faalt, zij het de criminaliteit, zij het de mensenrechten en het beleid op veel vlakken.
Iran heeft haar sunni extremisten goed onder controle en er is enige stabiliteit. (Wat wel belangrijk is in het Midden-Oosten als je naar het afgelopen decennium kijkt).quote:Op zondag 29 november 2015 01:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jouw faillissement zal ook niet vergelijkbaar zijn met dat van Bill Gates, maar ben je daarom minder failliet? Iedereen op z'n eigen manier natuurlijk.
[..]
Op andere vlakken veel meer liefie.
Ik ga dat bijna als een compliment nemen van iemand die in het geheel compleet arbitraire criteria benoemt om Turkije zodanig te noemen, maar Iran een free pass te geven, ik begrijp dat je er moeite mee hebt om de bal terug terug geworpen te krijgen, zeker om je vaderland waar je zo een onverklaarbare fetish voor hebt, maar je argument slaat serieus nergens op, "X kan haar beleid wat Y betreft 180 omdraaien als de machthebbers dat willen", gaat ten alle tijden in alle gevallen voor iedereen op. Over het niet begrijpen van definities (lees: jouw eigen criteria) mag je klagen bij diegenen die Iran buiten mij uit al op een lijst van failed states hebben gezet.quote:Op zondag 29 november 2015 01:38 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Je hebt klaarblijkelijk moeite om de definitie goed te begrijpen. De mensenrechten staan los van de definitie van een 'failed state'. Los gezien van het feit dat Iran moedwillig een bepaald mensenrechtenbeleid hanteert, en niet handelt uit onmacht. Iran kan haar beleid wat betreft de mensenrechten 180 graden omdraaien mocht de machthebbers dat willen.
In Turkije daarentegen neemt de instabiliteit met de week toe.
quote:Op zondag 29 november 2015 01:36 schreef IPA35 het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op zondag 29 november 2015 01:36 schreef IPA35 het volgende:
[..]Ik vind deze beterSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://scontent-ams3-1.x(...)43132147746959_o.jpgKlepje dicht.quote:
[ Bericht 6% gewijzigd door Atak op 29-11-2015 01:48:12 ]
Daarentegen staat er natuurlijk dat Iran zelf wordt verweten te groeien en exporteren van terreur, staatsterreur zowel in het binnenland als buitenland en is het niet alsof het in de laatste 10 jaar geen aanslagen heeft gehad op eigen bodem van Sunni extremisten of Koerdische separatisten for that matter.quote:Op zondag 29 november 2015 01:41 schreef Koskesh het volgende:
[..]
Iran heeft haar sunni extremisten goed onder controle en er is enige stabiliteit. (Wat wel belangrijk is in het Midden-Oosten als je naar het afgelopen decennium kijkt).
De Turkije van pre2011 is zoveel beter dan nu, zowel in beleid als inderdaad met haar reputatie (wereldwijd), mee eens, maar dat is het punt niet, als Turkije vanwege wanbeleid en ongehoorzame burgers wordt verweten tot de categorie falende staten te behoren, dan moet eerst objectief vastgesteld worden wat de criteria zijn om zoiets te kunnen benoemen. Een Irak is een falende staat, hetzelfde in zekere zin al een paar jaar met Syrie, Turkije en Iran vallen beiden geenszins onder die categorie.quote:Misschien kan Turkije beginnen met IS en Al qaeda terroristen aanpakken binnen de eigen landsgrenzen? Dan zal het zo een stuk veiliger worden in de regio. Niet alleen dat maar Turkije zal zo ook wat kunnen doen aan de momenteel zeer slechte reputatie.
Je hebt blijkbaar moeite met tellen.quote:Op zondag 29 november 2015 01:26 schreef Mytho het volgende:
[..]
fijn land in 2015 al 5 bom aanslagen
https://en.wikipedia.org/wiki/2015_Ankara_bombings
https://en.wikipedia.org/wiki/2015_Diyarbak%C4%B1r_rally_bombings
https://en.wikipedia.org/wiki/Reyhanl%C4%B1_bombings
https://en.wikipedia.org/wiki/2015_Suru%C3%A7_bombing
Vertel eens, hoe voelt het om als cultureel superieure Perziër fucking eeuwenlang onder het bestuur van de barbaarse Turken te hebben geleefd? Wat heb je eigenlijk aan die vermeende culturele superioriteit als je niet eens je eigen land kunt besturen?quote:Op zondag 29 november 2015 01:26 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Een conglomeratie van steppen nomadenvolk dat ergens in de geschiedenis naar het Midden-Oosten werd gehaald om te dienen als slaafsoldaten, en door aanraking met de Perzische cultuur steeds meer een 'eigen' culturele identiteit begon aan te nemen. Zelfs in de tijd van de Ottomanen was het Turks-zijn niet of nauwelijks geïdentificeerd.
Na het (dreigende) uiteenvallen is idd een Turkse idenditeit gefrabiceerd, maar die Turkse idenditeit is niet uit de lucht komen vallen. De Seltjoeken en het huis van Osman bestaat ook uit Turken. Door de Ottomaanse expansiedrift werd het noodzakelijk geacht om het Turkse een wat minder prominente rol t elaten spelen, en later herleefde dit weer. Ik zie dit dus niet als een schande oid.quote:Op zondag 29 november 2015 01:27 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Het idee dat alle Soennieten uit de Balkan en Anatolië één volk met één taal zouden moeten zijn "Turken" is afkomstig uit de tweede helft van de 19e eeuw. Daarvoor waren er natuurlijk vele Turkstalige mensen met een bepaalde cultuur maar die identificeerde zich als deel van de islamitische millet (wat taal en en cultuur oversteeg) en niet als een natie in de moderne context. Turken in die zin zijn dus een zeer "nieuw" volk.
Het zelfde in Oekraïne. Voor de 19e eeuw kenden wij hen als Roetheriërs en werd het land mede bevolkt door Russen en Polen. Toen fantaseerde men erop los en nu beweert men een "Oekraïnsche natiestaat" te moeten zijn. Dit is ook waarom men Russen geen taalrechten meer wil geven en zo. De Polen heeft Stalin vakkundig gedeporteerd of vermoord, maar daar hoor je die mensen die doorgaans de daden van Stalin en de Sovjet-Unie collectief toerekenen aan het Russische volk (van vandaag) gemakshalve niet over. Net als die keer toen de Oekraïnsche Sovjet leider Kroeschjev de Krim tegen de wil van de inwoners daarvan aan Oekraïne gaf. Daar klagen ze ook niet over. Men veroordeelt dus alleen maar de wandaden van de Sovjet Unie als dat nadelig was voor de Roetheriërs... Feit is dat Stalin de Roetheriërs vrij spel gaf om het land Oekraïne te kapen en de fictie te creëren dat er een historische basis is hiervoor.
Goede punten. Maar ik denk dat geen enkele politicus de economie kan negeren, ook Poetin niet. Er komt een breekpunt, waarop het volk genoeg zegt en in opstand komt. Met de vele islamitische minderheden in Rusland is dat punt sneller bereikt.quote:Op zondag 29 november 2015 01:30 schreef Nintex het volgende:
[..]
Putin zet niet zo snel leveringen stop waar hij geld van binnen krijgt, hij legt alleen dat in puin waar de Turkse economie op draait. Bijvoorbeeld het toerisme.
Kan gemakkelijk, daar heeft Erdogan zelf voor gezorgd. Blaas een olietanker op langs de kust want IS smokkelwaar, deel wapens uit aan de PKK of laat per ongeluk een paar bommen vallen op een van de resorts. Dit kaartje verder oranje/rood kleuren kost weinig moeite.
[ afbeelding ]
Daarbij kan Putin roebels blijven bijdrukken en aan de lopende band wapens produceren (Erdogan heeft niet echt een wapenindustrie die moet dat spul kopen), de economie boeit Putin geen zak en iets zegt me dat Vladimir toch iets steviger de touwtjes in handen heeft in eigen land dan Erdogan. Daarnaast heeft Putin op geopolitiek niveau by far de beste propaganda machine op poten gezet.
Turkije heeft ook geen enkele ervaring wat oorlog voeren betreft. De Russen hebben in Donetsk de asymetrische oorlogsvoering vrijwel geperfectioneerd.
Zoals ik al zei, je hebt overduidelijk moeite om de definitie goed te begrijpen. Welk mensenrechtenbeleid Iran hanteert staat volledig los van de vraag of het een failed state is. Los gezien van het feit dat morele kwalificaties per definitie arbitrair zijn. Of Iran homo's actief vervolgt zegt niet zozeer over het functioneren van de staat, maar over de gehanteerde moraal in het justitieel systeem.quote:Op zondag 29 november 2015 01:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ga dat bijna als een compliment nemen van iemand die in het geheel compleet arbitraire criteria benoemt om Turkije zodanig te noemen, maar Iran een free pass te geven, ik begrijp dat je er moeite mee hebt om de bal terug terug geworpen te krijgen, zeker om je vaderland waar je zo een onverklaarbare fetish voor hebt, maar je argument slaat serieus nergens op, "X kan haar beleid wat Y betreft 180 omdraaien als de machthebbers dat willen", gaat ten alle tijden in alle gevallen voor iedereen op. Over het niet begrijpen van definities (lees: jouw eigen criteria) mag je klagen bij diegenen die Iran buiten mij uit al op een lijst van failed states hebben gezet.
Geen moeite. Het waren immers de Turken die door de Samanidische Perzen op grote schaal tot de Islam werden bekeerd. Die vroege culturele opvoeding van de Turken ging zo goed dat de Turken die Iran uiteindelijk onder politieke controle kregen de Iraanse cultuur als leidraad namen, en zich actief inzetten om deze cultuur te behouden en zelfs te verspreiden. De Iraanse Shahname bijvoorbeeld werd geschreven en gepubliceerd ten tijde en door aanmoediging van de Ghaznavidische Turken. Dat geldt evenveel voor de Safaviden.quote:Op zondag 29 november 2015 01:51 schreef Bilge het volgende:
Vertel eens, hoe voelt het om als cultureel superieure Perziër fucking eeuwenlang onder het bestuur van de barbaarse Turken te hebben geleefd? Wat heb je eigenlijk aan die vermeende culturele superioriteit als je niet eens je eigen land kunt besturen?
Ik vind het wel snoezig dat je niet voorbij mijn persoon komt, maar nogmaals, Iran wordt her en der door meerdere partijen meerdere malen aangeduid als failed state, dan mag je nog steeds huilie doen over mijn persoon en intiem en oprecht betrokken en begaan zijn over mijn intellectuele capaciteiten, maar dat maakt de kwalificatie van Iran als zodanig door andere partijen, in vele gevallen zelfs vaker en meer dan Turkije niet ongedaan, zeker niet gezien het punt dat je zelf niet eens hebt gedefinieerd wat jij verstaat onder de gefaalde staat. Dat de Iraanse staat tot voor kort in bewoordingen van de president, het bestaan van homoseksualiteit in Iran in haar geheel ontkende zegt overigens genoeg over het functioneren van de staat, naast de moraliteit en normen die het oplegt.quote:Op zondag 29 november 2015 01:53 schreef Intellectueel het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, je hebt overduidelijk moeite om de definitie goed te begrijpen. Welk mensenrechtenbeleid Iran hanteert staat volledig los van de vraag of het een failed state is. Los gezien van het feit dat morele kwalificaties per definitie arbitrair zijn. Of Iran homo's actief vervolgt zegt niet zozeer over het functioneren van de staat, maar over de gehanteerde moraal in het justitieel systeem.
Mind you dat Iran zelf haar interne strijd heeft met separatisten en terroristen, waar het nog steeds actief tegen strijd en last van heeft. Maar volgens en in jouw lezing heeft Iran vast en zeker een goede greep op de groepen waar het tegen strijd.quote:Turkije daarentegen heeft met stijgende mate moeite om het land stabiel te houden, en is in het afgelopen jaar talloze keren slachtoffer geweest van terroristische aanslagen of asymmetrische aanvallen van allerlei dubieuze groeperingen waar de staat niet of nauwelijks grip op heeft.
Wat andere mensen ervan vinden is irrelevant en een drogreden. Kom zelf eens met wat argumenten buiten de gebruikelijke morele kwalificaties van waarom Iran eventueel een failed state zou zijn.quote:Op zondag 29 november 2015 02:05 schreef Triggershot het volgende:
Ik vind het wel snoezig dat je niet voorbij mijn persoon komt, maar nogmaals, Iran wordt her en der door meerdere partijen meerdere malen aangeduid als failed state, dan mag je nog steeds huilie doen over mijn persoon en intiem en oprecht betrokken en begaan zijn over mijn intellectuele capaciteiten, maar dat maakt de kwalificatie van Iran als zodanig door andere partijen, in vele gevallen zelfs vaker en meer dan Turkije niet ongedaan, zeker niet gezien het punt dat je zelf niet eens hebt gedefinieerd wat jij verstaat onder de gefaalde staat. Dat de Iraanse staat tot voor kort in bewoordingen van de president, het bestaan van homoseksualiteit in Iran in haar geheel ontkende zegt overigens genoeg over het functioneren van de staat, naast de moraliteit en normen die het oplegt.
Dat heb ik hier al eerder uitgelegd. Die strijd begeeft zich enkel in de grensstreek, waar deze groeperingen zich schuilhouden in de naburige staten van waaruit ze zo nu en dan voor elkaar krijgen om een grenspost aan te vallen. Er is, in tegenstelling tot in Turkije, nauwelijks instabiliteit in de stedelijke gebieden, zijn er niet of nauwelijks sociale spanningen tussen de verscheidene bevolkingsgroepen, kondigt het leger haast nooit een avondklok af, weten terroristen in steden geen voet aan de grond te krijgen waar ze activisten weten te onthoofden en van waaruit ze opereren, etc.quote:Mind you dat Iran zelf haar interne strijd heeft met separatisten en terroristen, waar het nog steeds actief tegen strijd en last van heeft. Maar volgens en in jouw lezing heeft Iran vast en zeker een goede greep op de groepen waar het tegen strijd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |