abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157863649

Het grote Coldplay topic!

In 1996 tijdens de introductieweek van de universiteit University College London ontmoet Chris Martin Jonny Buckland. Samen proberen zij een band op te zetten waarbij ze op de universiteit Will Champion en Guy Berryman ontmoeten. Samen wagen ze hun eerste poging. Martin begint samen met Buckland teksten te schrijven. (Berryman speelde mee op zijn basgitaar en Champion begon te leren drummen.) De band, genaamd Pectoralz, is voornamelijk te vinden in Engelse pubs. Toen de leden op het punt stonden hun eerste grote optreden te houden, schakelden ze over op de naam Starfish. Toentertijd had Martin een vriend (Tim Rice-Oxley, thans toetsenist bij de eveneens succesvolle Engelse band Keane) wiens band Coldplay op het punt stond om te stoppen. Deze band had de naam Coldplay uit een gedichtenbundel. Martin besloot om na het stoppen van die band zelf de naam over te nemen.

Al kort na hun ontmoeting op de Londense universiteit raken de vier studenten bevriend en delen hun passie voor muziek. De band die ontstaat heeft de volgende leden: Chris Martin (tekstschrijver, zang, piano, gitaar), Johnny Buckland (tekstschrijver, leadgitarist), Guy Berryman (basgitarist) en Will Champion (drummer, nadat hij de gitaar daarvoor had ingeruild).

In 1998 maken ze een EP als demo voor de platenmaatschappijen. De EP heet Safety EP en er staan drie nummers op en er worden in totaal 500 exemplaren van gemaakt. Door die EP werden ze dat jaar uitgenodigd voor een optreden op het “In the city”-festival van Manchester. Daar werden ze gescout door een platenmaatschappij die hen vervolgens aanbiedt een single uit te brengen.

De eerste single van Coldplay is Brothers & Sisters (1999) op het Fierce Panda label. Deze single bereikte nummer 92 in de Engelse hitlijsten. Daarna gaat het hard met de band. Ze worden ontdekt door een grote platenmaatschappij en in 2000 wordt het album Parachutes uitgebracht met onder andere de singles Yellow, Trouble en Don't Panic. In 2002 volgt het album A rush of blood to the head, waarvan de single Clocks uit 2003 de definitieve doorbraak van Coldplay betekent bij het grote publiek. Door hun diepgaande songteksten zoals in "The Scientist" en "Clocks", hun melancholische sound en door het emotionele stemgeluid van zanger Chris Martin heeft Coldplay nu veel fans. Door hun uitgebreide steun aan organisaties als Make Trade Fair toont Coldplay hun maatschappelijke betrokkenheid.

Op 6 juni 2005 is het derde album van Coldplay verschenen: X&Y, dat direct de eerste plaats in de Nederlandse hitlijsten bezette. Op 7 juli 2005 gaf Coldplay een uitverkocht concert in het Gelredome in Arnhem als onderdeel van hun Twisted Logic tour. Van X&Y zijn de singles Speed Of Sound (#6), Fix You (tip) , Talk (#1) en The Hardest Part (#25) verschenen.

Inmiddels heeft Coldplay een prijzenkast met 7 Grammy Awards, 6 Brit Awards (Coldplay is de eerste band in de geschiedenis van de BRITs die drie keer de Award voor Beste Britse Album mocht ontvangen) en de nodige gouden en platina albums en singles. De teller voor de wereldwijde verkoop van hun albums staat inmiddels boven de 30 miljoen.

Het nieuwe album Viva la Vida or Death and All His Friends, kwam uit in Nederland op 13 juni 2008. De eerste single, Violet Hill, was vanaf 29 april een week lang gratis te downloaden vanaf de website van Coldplay. Het album Viva La Vida or Death And All His Friends is uitgelekt op 4 juni, ongeveer een week voor de officiële release. Coldplay gaf op 5 juni een mini-concert speciaal voor fans van BNN en Coldplay. Hiervan was een registratie te zien op 7 juni op Nederland 3.

Coldplay gaf 2 oktober een concert in Ahoy in Rotterdam. Door de snelle kaartenverkoop werd er een 2de concert gepland. Deze vond 3 oktober plaats in hetzelfde gebouw. De kaartverkoop startte 7 juni en beide concerten waren binnen een kwartier uitverkocht.

Op 28 juni 2008 behaalt hun tweede single Viva La Vida de eerste plaats van de Amerikaanse Billboard Hot 100. Nog nooit eerder stond de band op 1 in de Verenigde Staten. Het is hun tweede top 10-hit in dit land. Eerder top 10-succes had de groep met Speed of Sound. Viva La Vida is de eerste nummer 1-hit voor een Britse band in de Billboard Hot 100 sinds Wannabe van The Spice Girls in 1997.

In een radio-interview op 1 september 2008 van de BBC maakte de band bekend dat ze eind 2009 met hun vijfde studioalbum komen. In november 2008 verscheen ook een EP, dat toen al opgenomen was. Hierop staan de nummers die niet op tijd af waren voor de deadline van Viva la Vida or Death and All His Friends, De EP heeft de titel Prospekt's March.
Op 9 en 10 september 2009 trad Coldplay op in het Goffertpark te Nijmegen. Oorspronkelijk stond alleen de show van 10 september gepland, maar aangezien deze snel was uitverkocht plande de organisator nog een concert, één dag eerder. Later werd de capaciteit van het Goffertpark vergroot en daardoor werden er voor beide data nog meer kaarten beschikbaar gesteld. Beide shows brachten 60.000 toeschouwers op de been, wat leidde tot grote verkeerschaos in en rondom Nijmegen. Na afloop ontvingen alle toeschouwers gratis de live-ep LeftRightLeftRightLeft, evenals alle bezoekers van de concerten van Coldplay.

In mei 2009 kondigde de band aan weer de studio in te duiken om te werken aan hun vijfde studioalbum. Brian Eno zal, net als voor Viva La Vida Or Death And All His Friends, ook voor dit album het productiewerk voor zijn rekening nemen. In december 2009 werd gemeld dat de band onder meer een kerk in Noord-Londen als studio had laten ombouwen.

Begin 2010 werd gemeld dat de band inmiddels circa 50 nummers heeft geschreven gedurende de studiosessies, en een intiem optreden zou hebben gegeven om te zien wat de fans er van vinden. Er werd gespeculeerd dat één van de nieuwe nummers op het vijfde album Don Quixote (Spanish Rain) zou zijn. Dit beschrijft de avonturen van de fictieve Spaanse edelman Don Quichot en zijn eveneens verzonnen metgezel Sancho Panza, bekend van Miguel de Cervantes' romans. Coldplay speelde dit nummer live tijdens de Latijns-Amerikaanse tournee naar aanleiding van Viva la Vida or Death and All His Friends. Tot de nummers die op het album zouden kunnen belanden, behoren ook Wedding Bells en Christmas Lights. Chris Martin speelde een gedeelte van Wedding Bells in het culturele televisieprogramma The South Bank Show, dat in september 2009 een gehele uitzending aan de Britse band wijdde. Christmas Lights kwam aan bod in een interview dat 60 Minutes had met frontman Chris Martin. Christmas Lights werd uiteindelijk op 1 december 2010 als single uitgebracht en bereikte in Europa de top 10 in meerdere landen, waaronder Nederland. De band zou echter nog geen duidelijkheid geven of het nummer op het nieuwe album zou komen. Op 3 juni 2011 werd er weer een nieuw nummer uitgebracht. Dit had de titel Every Teardrop is a Waterfall.

In mei-juni 2011 speelde de groep op heel wat Europese festivals waar ze al heel wat nieuwe nummers speelden zoals Major Minus, Charlie Brown, Hurts Like Heaven, Us Against The World en Princess Of China.

Op de Extended Play CD van Every Teardrop is a Waterfall werd de naam van het nieuwe nummer Moving to Mars bekend gemaakt. De Extended Play CD was vanaf 26 juni 2011 verkrijgbaar.

In een interview bij de Amerikaanse radio-DJ Ryan Seacrest op 30 juni 2011 meldde Martin dat het album 'moeilijk te spellen is', klaar zou zijn in 2 weken na het interview, en de titel bekend zou zijn 6 weken na het interview. Op 12 augustus werd op de website aangekondigd dat het nieuwe album op 24 oktober 2011 uit zal komen en als titel Mylo Xyloto heeft. Het vijfde album zal digitaal, op cd, en als vinyl verschijnen. Ook wordt er een limited edition van het album uitgebracht. De extra is een boek waarin pop-up graffiti, foto's en notities over het album in staan. Naast een album zal er een single worden uitgebracht: Paradise. Paradise zal ook op Mylo Xyloto verschijnen.

Bron: Wikipedia
Vorig topic: MUZ / Coldplay #17

NIEUWSTE SINGLE: A Sky Full Of Stars

pi_157863657
Onder deze lijn mag je verder schelden op Ticketmaster :P

http://click.e.wmg.com/?q(...)ae0d95476cfd7e475ae5
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_157863673
Ik zal dit weekend de OP een opfrisbeurt geven als jullie dat OK vinden.
pi_157863929
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 17:42 schreef Tommeke het volgende:
Ik zal dit weekend de OP een opfrisbeurt geven als jullie dat OK vinden.
^O^
pi_157864320
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 november 2015 13:56 schreef luukert het volgende:

[..]

Haha ja hier ook, al heb ik er voor vrijdag dus de preparty schiet erbij in dit jaar helaas
Haha welk festival ga jij?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_157866189
Zijn er mensen die 2 kaartjes op vrijdag voor 2 kaartjes op donderdag wil ruilen?
Zou echtt top zijn, dan kunnen we met de hele familie op dezelfde dag gaan, samen voorpret en nagenieten in een overvolle trein O+
pi_157866516
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 18:11 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Haha welk festival ga jij?
Ik ga ook lekker de polder wat bijsnoeien op defqon, maar ik kan daar dus helaas de vrijdag niet meemaken, desalniettemin heb ik er dat graag voor over:D
pi_157868780
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 november 2015 20:06 schreef luukert het volgende:

[..]

Ik ga ook lekker de polder wat bijsnoeien op defqon, maar ik kan daar dus helaas de vrijdag niet meemaken, desalniettemin heb ik er dat graag voor over:D
Haha ik dacht nog, wij zijn vast de enigen die de combi maken haha. Maar joh, kan je niet gewoon na Coldplay komen? Bedoel... dan sta je om 12 bij the Gathering toch?
  vrijdag 27 november 2015 @ 21:41:11 #10
159761 Arn0
Abbey Road
pi_157869309
Het album is vandaag tevens ook gelekt, voor zij die niet kunnen wachten op hun - ongetwijfelde bestelde - CD.
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_157871023
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 november 2015 21:41 schreef Arn0 het volgende:
Het album is vandaag tevens ook gelekt, voor zij die niet kunnen wachten op hun - ongetwijfelde bestelde - CD.
Thnx! Ik hem 'm binnen :)
Zo ff een luistersessie.

Track 1 klinkt fijn!

Ik vind die apen videoclip stom trouwens.

[ Bericht 6% gewijzigd door CoExist op 27-11-2015 22:44:38 ]
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
  zaterdag 28 november 2015 @ 01:58:31 #12
370890 mabo11
Bracht VIESDIK op tv
pi_157875140
Heb er ff tussendoor geskipt maar vind t eigk teleurstellend op de laatste platen na. Morgenmiddag na werken ff aandachtig luisteren.
VIESDIK in beeld gebracht tijdens WK Darts 2015 & 2016 en Premier League Ahoy 2016
pi_157875145
:( Ik wil zo graag heen!!
pi_157875153
Bah.
pi_157875262
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 17:42 schreef CoExist het volgende:
Videoclip van "Adventure Of A Lifetime" online.

http://click.e.wmg.com/?q(...)ae0d95476cfd7e475ae5
vond de clip van Paradise leuker. Valt wel wat in zelfde categorie :P
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_157875865
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2015 02:21 schreef Apotheose het volgende:

[..]

vond de clip van Paradise leuker. Valt wel wat in zelfde categorie :P
Ga je ook? ^^
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_157877289
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2015 01:59 schreef Wimperkruller het volgende:
:( Ik wil zo graag heen!!
R.I.P.....
pi_157878004
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2015 08:45 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Ga je ook? ^^
:Y de 24e. Jij bent ook van de partij begrijp ik? *O*
pi_157884546
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2015 12:33 schreef Apotheose het volgende:

[..]

:Y de 24e. Jij bent ook van de partij begrijp ik? *O*
Jazekers, ook de 24e! Welk vak zit/sta je?
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_157899749
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 21:21 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Haha ik dacht nog, wij zijn vast de enigen die de combi maken haha. Maar joh, kan je niet gewoon na Coldplay komen? Bedoel... dan sta je om 12 bij the Gathering toch?
Ja is een optie, even kijken hoe het vervoer dan werkt. Maar volgens mij is The Gathering om 1 uur al afgelopen, tenminste de laatste jaren wel..
pi_157899905
Bizarre combi wel Coldplay en Defkon.
pi_157900105
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 november 2015 21:41 schreef Arn0 het volgende:
Linkje?
pi_157900144
wow de eerste luister sessie is top :) echt hele lekkere nummers :D
pi_157900616
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2015 19:30 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Jazekers, ook de 24e! Welk vak zit/sta je?
we hebben staanplaatsen, maar eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe en wat. Schoonzus heeft tickets geregeld / in huis. :@
pi_157905920
quote:
1s.gif Op zondag 29 november 2015 14:58 schreef luukert het volgende:

[..]

Ja is een optie, even kijken hoe het vervoer dan werkt. Maar volgens mij is The Gathering om 1 uur al afgelopen, tenminste de laatste jaren wel..
Meer snoeiers :D Afgelopen weekend nog naar Qlimax gegaan haha
Mooi om te zien dat er meer mensen zijn met een zeer uiteenlopende muzieksmaak ^O^

quote:
1s.gif Op zondag 29 november 2015 15:29 schreef Apotheose het volgende:

[..]

we hebben staanplaatsen, maar eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe en wat. Schoonzus heeft tickets geregeld / in huis. :@
:( ik wilde ook staanplaatsen, maar toen ik doorkwam, waren er alleen nog plaatsen voor achterin 't veld. Toen hebben we tickets gekocht voor vak 121

En denk dat we daarmee een hele prima plek hebben :7
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_157909265
^ ah thx! Podium loopt ook mooi door. :) Vak 121 is inderdaad mooi. :Y
  zondag 29 november 2015 @ 21:08:50 #27
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_157909455
Wij vak 129, best wel ok op zich
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_157910612
quote:
7s.gif Op zondag 29 november 2015 18:57 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

:( ik wilde ook staanplaatsen, maar toen ik doorkwam, waren er alleen nog plaatsen voor achterin 't veld. Toen hebben we tickets gekocht voor vak 121
Ik snap je niet. Staanplaatsen zijn toch nooit geplaceerd? Dat is juist het mooie eraan.
Karma is a fucking bitch.
  zondag 29 november 2015 @ 21:48:18 #29
222262 Gtaboy107
What's the Story..?
pi_157910627
quote:
7s.gif Op zondag 29 november 2015 18:57 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Meer snoeiers :D Afgelopen weekend nog naar Qlimax gegaan haha
Mooi om te zien dat er meer mensen zijn met een zeer uiteenlopende muzieksmaak ^O^

[..]

[ afbeelding ]

En denk dat we daarmee een hele prima plek hebben :7
Die plattegrond klopt niet. Tenminste, op Ticketmaster was deze te zien:

pi_157944928
Zo nieuwe plaat staat op. Wat een tenenkrommend eerste nummer. Ben benieuwd naar de rest.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_157950929
Zojuist het gehele album geluisterd, op A Head Full Of Dreams, Hymn For The Weekend en Amazing Day na toch een heel aardig album.

Colour Spectrum en Miracles ^O^

En Army of One :)

[ Bericht 13% gewijzigd door R4m0n_46 op 01-12-2015 19:15:47 ]
pi_157952432
quote:
1s.gif Op zondag 29 november 2015 14:58 schreef luukert het volgende:

[..]

Oh ja, klopt ja. Hm maar ja, anders ook zo jammer als je zaterdagochtend je tent op moet bouwen :p Of ja... eigenlijk.. Anders moet je dat in het donker gaan doen.

quote:
10s.gif Op zondag 29 november 2015 15:04 schreef MCH het volgende:
Bizarre combi wel Coldplay en Defkon.
Haha snap ik, maar is bij mij een puur gevalletje brede muzieksmaak. :P Al ben ik wel écht Coldplayfan ook écht een hardstyle liefhebber. Beetje afwisseling.

[ Bericht 32% gewijzigd door Hojdhopper op 01-12-2015 20:05:57 ]
pi_157954669
De rest is wel beter, maar alles in de stijl van Avicii :X
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_157994785
parool recensie

Klein verzoek: mag het whooohooo-refrein vanaf 1 januari 2016 officieel bij wet verboden worden? Hoewel dit gemakzuchtigste trucje uit de popmuziek sowieso al uit de hand begint te lopen, springt Coldplay er op zijn zevende album A Head Full of Dreams dusdanig kwistig mee om dat het lijkt alsof ze denken dat ze de opwindendste muzikale uitvinding hebben gedaan sinds de elektrische gitaar.

Je kunt niet anders dan je mismoedig met je hoofd in je handen afvragen waar het allemaal is misgegaan. Coldplay is met stip het schoolvoorbeeld van een band die na het eclatante succes van albums als Viva la Vida (2008) voorgoed iets is kwijtgeraakt; alsof ze hun ziel à la Robert Johnson aan de duivel hebben verkocht in ruil voor miljoenen fans en evenzoveel Britse ponden.

De nek omdraaien
De hamvraag is: waarom? Waarom transformeert een band die zo geslaagd zijn eigen draai heeft gegeven aan introspectieve gitaarpop zichzelf plotseling in een platte popmachine, zoals op de oppervlakkige draak Mylo Xyloto uit 2011?

Artistieke progressie is alleen maar toe te juichen, en niemand had van Chris Martin en co verwacht dat ze tot in lengte van dagen op de proppen zouden komen met klonen van hits als Clocks, maar je oude geluid zo koelbloedig de nek omdraaien voor zielloze commercie is toch echt een ander uiterste.

Discoknipoog
A Head Full of Dreams is de overtreffende trap van Mylo Xyloto. Na Chris Martins 'conscious uncoupling' van Gwyneth Paltrow, gedocumenteerd op het ingetogen Ghost Stories van vorig jaar, is dit bedoeld als een glorieuze comeback met twee vuisten in de lucht: duidelijk met een stadion vol fans die hetzelfde doen in het achterhoofd.

De galmende discoknipoog van het openende titelnummer klinkt zodoende niet eens gecomponeerd: het klinkt alsof het op een kille tekentafel is ontworpen. Toch is zo'n exuberante versie van Coldplay in de eerste helft helemaal zo vervelend nog niet. Sterker nog: het is verdomde aanstekelijk. Tot het geheel vermorzeld wordt door een continu herhaald whooohoooo-refrein: een zet zo plat, goedkoop en vervelend dat het de rest van het album eigenlijk niet meer goed komt.

Niet te redden
Niet alleen omdat op de rest van het album wemelt van diezelfde refreinen, maar vooral omdat hier nul moeite is gedaan iets memorabels te schrijven. Birds leunt op van The Cure geleende Close to Me-drums, maar emmert kleurloos voort zonder ergens melodieus boven het maaiveld uit te steken. Amazing Day flirt lafjes met hiphop, Army of One blijft steken in een lui soort sjabloonpop en Everglow is een pianoballade zo onavontuurlijk en flets dat Martin zich in de schaduw van de klassiekers die hij eerder heeft geschreven zou moeten gaan zitten schamen.

De vraag is weer: waarom? Want dan komt single Adventure of a Lifetime ineens voorbij, het enige moment waar de spijker op zijn kop wordt geslagen met een jubelend Afrikaans gitaarmotiefje en een optimistisch soort technicolorfunk. Genoeg om het album te redden is het niet; een onderstreping van de bloedeloze luiheid van de rest des te meer. A Head Full of Dreams is bedoeld als feestelijke wederopstanding, maar heeft nog het meest van een leeggelopen ballon.

(Door: Hans van Lissum)
  donderdag 3 december 2015 @ 20:45:46 #35
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_157995097
Damn, wat een haat
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_157996900
maar ze doen de half time show van de super bowl wel, dus je ziel verkopen helpt wel ;)
pi_158003267
quote:
Artistieke progressie is alleen maar toe te juichen, en niemand had van Chris Martin en co verwacht dat ze tot in lengte van dagen op de proppen zouden komen met klonen van hits als Clocks, maar je oude geluid zo koelbloedig de nek omdraaien voor zielloze commercie is toch echt een ander uiterste.
Dit fragment uit bovenstaande recensie vat het wel goed samen. Ik had gehoopt op een return to form na Ghost Lights, maar helaas is dit nieuwe album minder goed dan het vorige.

Ik hoop dat Coldplay ooit nog eens een album in de lijn van X&Y gaat maken. Of een album vol met goede songs als Atlas.
pi_158004483
Ze treden dus ook op tijdens de Superbowl in de pauze.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 4 december 2015 @ 09:13:37 #39
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_158004517
Pitchfork gaat zeker optimistisch voor een 4.8 :P

http://m.pitchfork.com/re(...)head-full-of-dreams/
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_158004849
hihi
RIP coldplay ;(
pi_158004932
gijbert kamer is wel positief, drie sterren maar liefst. Maar goed hij gaf anne soldaat ooit 5 sterren
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 4 december 2015 @ 09:48:49 #42
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_158004977
OOR gaat een beetje voor de gulden middenweg.
Van: het slechtste wat Coldplay ooit heeft gedaan.
Naar: maar stiekem wel de leukste Coldplay-plaat in – op zijn minst – tien jaar tijd.

http://oor.nl/#!/articles/a_head_full_of_dreams/album
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_158005000
oor zuigt, het blad noemt Belle & Sebastian en Noel Gallagher bij de flops van2015, ondanks goeie recensies
pi_158005875
Ik oordeel zelf wel als ik m binnenkort ga luisteren :) geen recensie van een of ander karig blad voor nodig.
Cuz I'm Mr. Brightside
  vrijdag 4 december 2015 @ 10:58:04 #45
222262 Gtaboy107
What's the Story..?
pi_158006086
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 09:50 schreef IAmKloot het volgende:
oor zuigt, het blad noemt Belle & Sebastian en Noel Gallagher bij de flops van2015, ondanks goeie recensies
Oor is niet serieus te nemen als ze Noel een flop noemen. :') Chasing Yesterday _O_
pi_158007066
4 Coldplay GA tickets ploffen net op m'n deurmat!
Zal zo de nieuwe plaat ff ophalen.

Edit:
De CD opgehaald. Mooie uitvoering in een fraaie kleurige slipcase.
Mooi stevig boekje met liner notes erbij.
Tevreden!

[ Bericht 46% gewijzigd door CoExist op 04-12-2015 15:03:32 ]
pi_158011179
de vinylversies van a rush of blood en parachutes heb ik met trots aan mijn muur hangen..nu begin ik zo langzamerhand een schaamtegevoel te ontwikkelen voor het feit dat ik Coldplay luister. Damn. wat een baggerplaat is die nieuwe zeg... ;( ;( ( op het einde van birds na dan). Tijd om de twee pareltjes van de muur af te trekken....

Oja, en deze *;
De enige echte.
  vrijdag 4 december 2015 @ 16:07:00 #48
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_158011878
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 15:32 schreef Rnie het volgende:
de vinylversies van a rush of blood en parachutes heb ik met trots aan mijn muur hangen..nu begin ik zo langzamerhand een schaamtegevoel te ontwikkelen voor het feit dat ik Coldplay luister. Damn. wat een baggerplaat is die nieuwe zeg... ;( ;( ( op het einde van birds na dan). Tijd om de twee pareltjes van de muur af te trekken....

Oja, en deze *;

Maakten ze inderdaad maar weer eens een album zoals dit. Ik hoopte dat Ghost Stories weer een stap in de goede richting zou zijn. Maar AHFOD vind ik helaas een soort tweede Mylo Xyloto geworden. Met slechte een paar goede songs zoals Up&Up.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_158016776
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 16:07 schreef Peter88Online het volgende:

[..]

Maakten ze inderdaad maar weer eens een album zoals dit. Ik hoopte dat Ghost Stories weer een stap in de goede richting zou zijn. Maar AHFOD vind ik helaas een soort tweede Mylo Xyloto geworden. Met slechte een paar goede songs zoals Up&Up.
Vergelijk see you soon eens met hymn for the weekend....dan ben je er toch al? :)
De enige echte.
pi_158024035
Justin Bieber-achtige taferelen bij die verkoop :D

Dat laat de weg van Chris Martin ook wel zien. Het eerste album was hij zwaar volwassen voor zijn leeftijd. Meesterwerk, "dat kon eigenlijk niet". "Waar komt die band vandaan opeens?"

Album daarna ook prima, al was Clocks een voorbode wat zou komen gaan. Een sample "lenen", zijn eerste en niet laatste keer. Ok, dat doen velen, maar hij gaat John Ewbank toch niet achterna?

Nadat hij volwassen was, werd hij puber en deed hij ondertussen een beetje gek met La Vida, wat overigens een prima album is. (op een paar hos-nummers na). Nu is hij al een paar jaar een kleuter en maakt hij top-40 kleuterriedeltjes die onze 3FM-knuffelband Kensington ook had kunnen maken.

Met andere woorden, ik snap de adoratie van Coldplay enerzijds heel goed. Het is een band die goede popnummers heeft gemaakt, daarop teert en voldoende budget heeft om deze live te laten knallen. Anderzijds moeten de fans toch ook een iets meer eisen van hun idool. Het is een tijdje geleden dat er een tijdloos nummer is gemaakt door Chris Martin.

Zo'n geweldenaar is het niet, doe kritisch en laat die gozer ff zijn best doen om nog wat meesterwerkjes te maken. Hij kan het blijkbaar wel in alle rust en onbekendheid, maar eenmaal onder druk dan wordt het zweten en maakt hij er een potje van. Dus ff schreeuwen om een nieuwe Yellow, Shiver, Trouble, Politik of Scientist. Misschien gaat hij zijn best dan nog doen voor jullie geld. Ik geef er ondertussen geen stuiver meer voor. Heb 'm in in 2000 en 2008 gezien. Ik koester het concert van 2000, kippenvel all over the place.

Dit gezegd te hebben snap ik werkelijk werkelijk waar niet waarom zo'n band die al zwemt in geld niet 2 jaar sebatical neemt en terug komt naar de muziek die ze zelf heeft gevormd. Ze hebben het blijkbaar nodig. Maak een mooie songwriterplaat in alle rust en zonder producers en domme computerbliebjes van Avicii. Laat de wereld versteld staan i.p.v. je laten adoreren door een publiek die waarschijnlijk niet eens was geboren bij het verschijnen van je eerste plaat.

[ Bericht 3% gewijzigd door Moody op 05-12-2015 00:15:56 ]
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_158025345
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 23:39 schreef Moody het volgende:

Dat laat de weg van Chris Martin ook wel zien. Het eerste album was hij zwaar volwassen voor zijn leeftijd. Meesterwerk, "dat kon eigenlijk niet". "Waar komt die band vandaan opeens?"

Album daarna ook prima, al was Clocks een voorbode wat zou komen gaan. Een sample "lenen", zijn eerste en niet laatste keer. Ok, dat doen velen, maar hij gaat John Ewbank toch niet achterna?

Nadat hij volwassen was, werd hij puber en deed hij ondertussen een beetje gek met La Vida, wat overigens een prima album is. (op een paar hos-nummers na). Nu is hij al een paar jaar een kleuter en maakt hij top-40 kleuterriedeltjes die onze 3FM-knuffelband Kensington ook had kunnen maken.

Met andere woorden, ik snap de adoratie van Coldplay enerzijds heel goed. Het is een band die goede popnummers heeft gemaakt, daarop teert en voldoende budget heeft om deze live te laten knallen. Anderzijds moeten de fans toch ook een iets meer eisen van hun idool. Het is een tijdje geleden dat er een tijdloos nummer is gemaakt door Chris Martin.

Zo'n geweldenaar is het niet, doe kritisch en laat die gozer ff zijn best doen om nog wat meesterwerkjes te maken. Hij kan het blijkbaar wel in alle rust en onbekendheid, maar eenmaal onder druk dan wordt het zweten en maakt hij er een potje van. Dus ff schreeuwen om een nieuwe Yellow, Shiver, Trouble, Politik of Scientist. Misschien gaat hij zijn best dan nog doen voor jullie geld. Ik geef er ondertussen geen stuiver meer voor. Heb 'm in in 2000 en 2008 gezien. Ik koester het concert van 2000, kippenvel all over the place.

Dit gezegd te hebben snap ik werkelijk werkelijk waar niet waarom zo'n band die al zwemt in geld niet 2 jaar sebatical neemt en terug komt naar de muziek die ze zelf heeft gevormd. Ze hebben het blijkbaar nodig. Maak een mooie songwriterplaat in alle rust en zonder producers en domme computerbliebjes van Avicii. Laat de wereld versteld staan i.p.v. je laten adoreren door een publiek die waarschijnlijk niet eens was geboren bij het verschijnen van je eerste plaat.
Amen
De enige echte.
pi_158025591
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 23:39 schreef Moody het volgende:

Het is jammer genoeg de band geworden die het vandaag de dag is. Het hangt van voorspelbaarheid aan elkaar. De concerten aan je voorbij laten gaan en gewoon lekker parachutes en rush of blood luisteren.
Dit, dus.
pi_158029715
Ik ben het eigenlijk ook wel een beetje met je eens. Ik vind Ghost Stories eigenlijk niet zo super. Parachutes, A Rush of Blood to the Head, X&Y heb ik veel geluisterd en Mylo Xyloto vind ik wel echt goed. Maar de echt tijdloze nummers staan toch wel op hun eerste platen.

Stiekem heb ik nog weinig gehoord van de nieuwste, maar verwacht ik wel dat het concert super gaat worden.
pi_158030118
Ik vind ghost stories juist iets kleins hebben ipv dat bombastische van MX. Dat kleine vind ik wat hebben. Maar goed ik wacht op de postbode die straks het nieuwe schijfje door de deur schuift ^O^
pi_158038724
Nou hij draait rond hoor, het album *O* Het is weer heel anders dan de vorige albums. Ik ben fan! Alleen jammer dat die irritante stem van Beyonce er even tussendoor komt. Gelukkig is dat niet veel.

Favoriet is Amazing Day. O+ O+ O+
pi_158040669
Het is voor mij zeker geen "a rush of blood to the head" ;(

De hoeveelheid productie is gewoon niet leuk meer op dit album, mis de basic drums-piano-gitaar-bas sound waarmee ze groot geworden zijn.
Gelukkig is deze er nog
Het is niet het afscheidsalbum van Coldplay waar ik op had gehoopt.
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
  zondag 6 december 2015 @ 09:29:29 #57
358226 RonB79
No Scrobble, No Glory
pi_158051268
Na de eerste luisterbeurt op vrijdag was ik al erg te spreken over het album. Geen idee waarom men weer moet zeuren. Het is een album met leuke muziek geworden. Als je Parachutes wilt horen dan zet je maar dat album op. Ik zou ook niet graag dag in dag uit hetzelfde willen doen voor m'n werk..
pi_158051715
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 09:29 schreef RonB79 het volgende:
Na de eerste luisterbeurt op vrijdag was ik al erg te spreken over het album. Geen idee waarom men weer moet zeuren. Het is een album met leuke muziek geworden. Als je Parachutes wilt horen dan zet je maar dat album op. Ik zou ook niet graag dag in dag uit hetzelfde willen doen voor m'n werk..
Amen! Als ze steeds weer een album a la parachutes hadden gemaakt was het weer niet vernieuwend geweest. :')
pi_158058390
Als muziek recensist moet je vooral zuur zijn he :Y
pi_158117697
Zijn de tickets al gestuurd? Heb ze naar een ander adres laten sturen, dus kan het zelf nog niet checken :P
Cuz I'm Mr. Brightside
  dinsdag 8 december 2015 @ 22:35:55 #61
370890 mabo11
Bracht VIESDIK op tv
pi_158119240
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 december 2015 22:03 schreef Neo-Mullen het volgende:
Zijn de tickets al gestuurd? Heb ze naar een ander adres laten sturen, dus kan het zelf nog niet checken :P
Heb ze sinds 4 december binnen.
VIESDIK in beeld gebracht tijdens WK Darts 2015 & 2016 en Premier League Ahoy 2016
pi_158120511
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 december 2015 22:35 schreef mabo11 het volgende:

[..]

Heb ze sinds 4 december binnen.
Thanks, morgen even bellen of ze al aangekomen zijn *O*
Anders ga ik in een hoekje huilen :')
Cuz I'm Mr. Brightside
  Moderator woensdag 9 december 2015 @ 01:41:43 #63
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_158122504
Na 1 luisterbeurt vind ik de plaat nog niet erg interessant. Ga het nog wel een paar keer luisteren om het een eerlijke kans te geven, wie weet is het een groeiplaat :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_158138071
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2015 10:15 schreef Apotheose het volgende:

[..]

Amen! Als ze steeds weer een album a la parachutes hadden gemaakt was het weer niet vernieuwend geweest. :')
"Except too often, the album’s pat platitudes place us on the other side of the velvet rope, left to ponder the sight of some self-satisfied people having the time of their lives."

A Head Full of Dreams is emblematic of Coldplay's burning desire to be all things to all people, rolling up symphonic Britpop bluster, club-thumping bangers, dentist-office soft rock, finger-snapping R&B, and even some trippy touches that remind you of a time when this band just wanted to be as popular as Mercury Rev.

Geen positieve review maar wel sterk geschreven http://pitchfork.com/reviews/albums/21321-a-head-full-of-dreams/
pi_158142206
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 21:13 schreef Ame_thyst het volgende:

[..]

"Except too often, the album’s pat platitudes place us on the other side of the velvet rope, left to ponder the sight of some self-satisfied people having the time of their lives."

A Head Full of Dreams is emblematic of Coldplay's burning desire to be all things to all people, rolling up symphonic Britpop bluster, club-thumping bangers, dentist-office soft rock, finger-snapping R&B, and even some trippy touches that remind you of a time when this band just wanted to be as popular as Mercury Rev.

Geen positieve review maar wel sterk geschreven http://pitchfork.com/reviews/albums/21321-a-head-full-of-dreams/
Je kan P4k niet serieus nemen imo. Waan van de dag regeert daar. Is iets een hype, dan krijgt het bijna standaard een 4.
In het geval van dit album van Coldplay zijn ze nog vrij mild met een 4.8.
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_158146676
quote:

[..]

gaat toch om goeie liedjes, productie en stijl boeien mij niet zolang de liedjes maar goed zijn. En dat zijn ze op het laatste gedrocht gewoon niet...vind ik
pi_158162020
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 15:51 schreef Tommeke het volgende:
Als muziek recensist moet je vooral zuur zijn he :Y
Recensenten schrijven genoeg lovende stukjes, geen zorgen.

quote:

[..]

Dat is het nu ook niet toch? Het maakt mij ook niet uit verder, zoals gezegd ik vind de eerste twee albums prachtig, X&Y heeft zo af en toe z'n charme en Viva la Vida heeft ook nog zo nu en dan z'n momenten. Dat het nu echt vlakke pop is geworden is alleen gewoon jammer.

Vraag me wel zoals velen af of Coldplay het gewoon niet meer kan, of dat dit is wat ze écht mooie muziek vinden, of dat ze voor het écht grote geld gevallen zijn en fabrieksmatig dertien in een dozijnliedjes uitpoepen.
pi_158162393
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 22:18 schreef thettes het volgende:
Vraag me wel zoals velen af of Coldplay het gewoon niet meer kan, of dat dit is wat ze écht mooie muziek vinden, of dat ze voor het écht grote geld gevallen zijn en fabrieksmatig dertien in een dozijnliedjes uitpoepen.
Ik vraag me af in hoeverre de band, vooral als ik dit album hoor, zelf de muziek nog schrijft.
Iedergeval wel onwijs geproduceerde sound, Everglow live tho O+
pi_158169270
Ben nu halverwege het album op Spotify, word er niet heel warm van tot dusver.
pi_158232300
Ik kan yellow niet meer aanhoren. Maar de nieuwe is weer smullen. Van Hymn for the weekend kan ik tranen in m'n ogen krijgen, zo mooi. Coldplay op zijn best.
Ook heerlijk met de kerst. Zo wordt december voor mij wel vol te houden.

Recensenten zitten er weer eens helemaal naast.
Coldplay staat nu al op 2 in de album charts en ik denk dat Adele van de troon gestoten gaat worden.

Voor de fan: Coldplay sing three very boring songs

[ Bericht 39% gewijzigd door Loekie1 op 14-12-2015 10:53:23 ]
pi_158234749
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 10:28 schreef Loekie1 het volgende:
Ik kan yellow niet meer aanhoren. Maar de nieuwe is weer smullen. Van Hymn for the weekend kan ik tranen in m'n ogen krijgen, zo mooi. Coldplay op zijn best.

Coldplay staat nu al op 2 in de album charts en ik denk dat Adele van de troon gestoten gaat worden.

O+

Heb Hymn for the Weekend ook maar efkes opgezet :+ :9
  maandag 14 december 2015 @ 12:24:02 #72
222262 Gtaboy107
What's the Story..?
pi_158234765
quote:

Counting Screws _O_ _O-
pi_158235446
quote:

hoezo zitten recensenten ernaast, ze ventileren toch slechts hun mening. En dat de verkopen goed zijn betekent dat het grote publiek deze muziek slikt als mierzoete koek...chapeau
pi_158235589
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 12:56 schreef IAmKloot het volgende:

[..]

hoezo zitten recensenten ernaast, ze ventileren toch slechts hun mening. En dat de verkopen goed zijn betekent dat het grote publiek deze muziek slikt als mierzoete koek...chapeau
Ah kijk, de liefhebber wordt al in een hoekje gedreven door de eckto's.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_158237980
Al moet ik toch zeggen dat ik het ook maar een kut album vind. Geen enkel nummer komt verder dan de status "matig" :{
Heb ineens een stuk minder zin in het concert.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_158238763
quote:
1s.gif Op maandag 14 december 2015 15:32 schreef Neo-Mullen het volgende:
Al moet ik toch zeggen dat ik het ook maar een kut album vind. Geen enkel nummer komt verder dan de status "matig" :{
nou niet zo sip. Wordt vast een feest ;) Het is ook de sfeer he :P En ik ben er ook :* :+
pi_158239244
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 16:18 schreef Apotheose het volgende:

[..]

nou niet zo sip. Wordt vast een feest ;) Het is ook de sfeer he :P En ik ben er ook :* :+
Ja daar heb je wel een punt :*
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_158241139
Ik vind het album iig beter dan dat ik Ghost Stories vond toen het uitkwam, dat vond ik eerst helemaal niks. Nu zijn het allemaal heerlijke nummers op Oceans na. Nu iig ook te luisteren op Spotify, wat was eigenlijk de reden dat ze het een week later daar "uitbrachten"? Betaal juist elke maand een x bedrag om artiesten te supporten, als dank daarvoor moest ik een week langer wachten.
  maandag 14 december 2015 @ 18:40:11 #79
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_158241468
Beetje stom album tot nu toe..
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  maandag 14 december 2015 @ 18:40:56 #80
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_158241483
Jeetje wat zijn die tickets duur op Seatwave!!
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_158241702
wtf is een eckto?
pi_158242784
De plaat groeit. Ik heb hem al twee dagen op de repeat staan. Het is magisch. Ze weten wel wat ze doen.
pi_158266292
quote:
1s.gif Op maandag 14 december 2015 15:32 schreef Neo-Mullen het volgende:
Als je je ticket(s) kwijt wil, hou ik me aanbevolen :P :D
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_158272464
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 20:03 schreef DjinN het volgende:

[..]

Als je je ticket(s) kwijt wil, hou ik me aanbevolen :P :D

Ga jij niet? :o dacht dat jij als jarenlange fan echt wel van de partij zou zijn!
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_158272695
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 december 2015 22:58 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ga jij niet? :o dacht dat jij als jarenlange fan echt wel van de partij zou zijn!
Nouja dat was wel de bedoeling idd! Mijn vriend stond ruim vantevoren al in de wachtrij. Toen werd ie er ineenkeer uitgegooid, stond schijnbaar weer helemaal achteraan, toen werd ie er nog een keer uitgegooid, kreeg ie een foutmelding op de pagina, en uiteindelijk hadden we nog geen kaartjes ;/ Ik heb de Ticketservice gewoon echt totaal de grond in vervloekt.
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_158290979
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 23:04 schreef DjinN het volgende:

[..]

Nouja dat was wel de bedoeling idd! Mijn vriend stond ruim vantevoren al in de wachtrij. Toen werd ie er ineenkeer uitgegooid, stond schijnbaar weer helemaal achteraan, toen werd ie er nog een keer uitgegooid, kreeg ie een foutmelding op de pagina, en uiteindelijk hadden we nog geen kaartjes ;/ Ik heb de Ticketservice gewoon echt totaal de grond in vervloekt.
Heel kut inderdaad, heb met het eerste concert ook lopen vloeken en tieren op dat T.icketmaster (punt, want ik ga geen reclameinkomsten genereren). Zo'n groot bedrijf met een miljoenenomzet en dan zo knullig falen :{
Is viagogo of ticketswap geen optie? Ik weet dat je daar wel belachelijk voor betaalt, maar misschien biedt het je een uitkomst :?

[ Bericht 1% gewijzigd door Neo-Mullen op 17-12-2015 19:40:09 ]
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_158311349
Zijn de kaartjes echt 350 euro?
pi_158311397
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 17:52 schreef Loekie1 het volgende:
Zijn de kaartjes echt 350 euro?
Nee. Op Seatwave wel waarschijnlijk. :').
Karma is a fucking bitch.
pi_158768397
pi_159748115
Hoe deden ze het op de superbowl :P?
pi_159775010
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 09:31 schreef indiaantje89 het volgende:
Was nogal pijnlijk voor ze ben ik bang...
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_159780096
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 09:31 schreef indiaantje89 het volgende:
Nog maar één keer teruggezien, maar vond het best wel tof. Anders dan alle poeha die normaal de boventoon heeft. Vond het wel een feestje. Toegevoegde waarde van Bruno Mars en Beyonce vond ik wel wat minder. Die hadden toch best nog wel een aandeel in het geheel. Te groot, vind ik.
pi_159780184
Ik heb ook terug gekeken. Het was voor mij iets teveel over de top Amerikaans. Zeker met dat "nep publiek" erbij.

Ik ben helemaal niet van het uitzinnige Coldplay eigenlijk. Geef mij maar toch meer het wat oudere ingetogen werk.
pi_159780813
quote:
3s.gif Op donderdag 17 december 2015 17:55 schreef MissLuna het volgende:

[..]

Nee. Op Seatwave wel waarschijnlijk. :').
:D
pi_159781683
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 14:57 schreef indiaantje89 het volgende:
Ik heb ook terug gekeken. Het was voor mij iets teveel over de top Amerikaans. Zeker met dat "nep publiek" erbij.

Ik ben helemaal niet van het uitzinnige Coldplay eigenlijk. Geef mij maar toch meer het wat oudere ingetogen werk.
je zag Chris Martin denken...zoooo we hebben het echt gemaakt
pi_159783187
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 16:03 schreef IAmKloot het volgende:

[..]

je zag Chris Martin denken...zoooo we hebben het echt gemaakt
Nouja dat ken je ook niet ontkennen natuurlijk.
pi_159784263
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 17:03 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Nouja dat ken je ook niet ontkennen natuurlijk.
nee zeker niet
  dinsdag 9 februari 2016 @ 18:15:54 #99
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_159784701
Ik vond het maar matig ;( Coldplay pakt sowieso al uit met hun shows, maar dan zou je denken dat het met de 50e Superbowl toch nog wat toffer zou worden. Bleek echt mee te vallen en Chris zong niet op zijn best.

Bruno Mars vond ik tof, Beyonce vind ik helemaal niks.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_159785759
Ja heb hem wel eens beter gehoord ja.

Ma dacht dat de Super Bowl altijd een playback moest zijn toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')