Ik vind deze post op het randje ali b. Je wordt persoonlijk en beschuldigd mijn grootouders van leugenaars en misdadigers. Daar ben ik niet van gediend. Absoluut niet.
Maar goed ik zal reageren
quote:
Het is geen boek.
quote:
De ''heilige'' boeken waar het echt om draait zijn de Israëlische- en Babylonische talmud . Waar de Babylonische versie superieur is aan de Israëlische
Talmud is geen boek
Dat Joden deze bundel boeken als heilig zien is mijn probleme niet. Christenen zien NT geschriften als heilig. Moslims de Koran geschriften. Big deal
De talmud. Je begrijpt het niet denk ik. Talmud is een enorm berg verzameling geschriften waaronder de mishna (heb je daar nog wat over te zeggen?) en de Gememara
Het zijn gesprekjes ( duizenden en duizenden) van geleerden die over een hele tijd span leefden. Deze geleerde mannekes leefden niet in Nederland of Frankrijk. Neu ze leefden in Palestijna en babylonie. Vandaar dat er twee talmudim (meervoud) zijn. Niet de Israelische (hoe kom je erop) talmud maar de Palestijnse talmud en die heet : Jeruzalmi talmud. En het andere is de bavli = Babylonische talmud.
Geleerden waren in contact met elkaar. Zowel Palestijnse geleerden als Babylonische geleerden in het begin was contact goed en de Babylonische Joden begonnen ook te bestuderen. En ontstond er dus vele scholen (academies)
Tamud betekent leer of studie maar die pas in de middeleeuwen als naam op kwam zetten. Daarvoor war er namelijk niet zoiets. En in die tijd pas onderscheid werd gemaakt tussen de Palestijnse : ook wel de Westerse of Jeruzalem talmud ( wat niet juist is want is niet ontstaan in Jeruzalem) en de Babylonische talmud
De eerste : de Palestijnse talmud is afgesloten in het jaar 425 na de gewone jaartelling ( ongeveer)
En de Babylonische talmud is ongeveer in het jaar 500 van de gewone jaartelling afgeloten
Voor de Islam dus. Lang geleden he?
Als men over 'de talmud" heeft spreekt men inderdaad meestal over de Babylonische
Waarom? Daarvoor zou je eerst kennis van Babylonische Jodendom moeten hebben en kennis
Uiteraard ga ik dat hier niet bespreken maar kan kort proberen. Zoals gezegd het gezag bleef bij patriach in Judea. Die kreeg altijd bevoegdheid om leraar te mogen optreden. De Babylonische Joden hielden veel contact met Palestina en vele mannen gingen naar Tiberias of andere plekken waar scholen waren.
De reden waarom Palestina niet alleen geografisch maar ook qua ideeen met Babylonie werd geconnecteerd moeten we kijken aantal eeuwen voor de jaartelling. MAar dat is te ingewikkeld allemaal. Dat valt ook niet op te schrijven hier.
Maar enfin de politieke toestan in Judea werd slechter door de Romeinse heerschappij. Brrr woelige tijd. En na de dood van Alexander Severus in het jaar 235 los braken en die in nog geen 50 jaar tijd 20 keizers op de troon van Rome brachten , dat deden ook in Palestina grond schudden enja veel invloed had. Maarja vooral door de regeringsjaren van Constantinus de Grote ( 306 - 337) , Constantius ( 337 -360) , Theodosius de Grote ( 379 - 395) , Arcadius (395 - 408) en Theodosius II ( 408 - 450) die harde decreten en uitzonderingswetten brachten en te zwak waren om de bisschoppen van Milaan en Cyrillus van Alexandrie te beschermen maar dit alles bracht de Joden ook niets goeds weet je. Eigenlijk ellende.
En dan kom ik aan mijn punt. Zo kwam het dus dat scholen in Palestina in verval raakten en dat Patriach ten slotte ook niets meer dan schijn was van haar vroegere glorie.
De 14e patriach r. Gamliel V in het jaar 425 hief Theodosius II het ambt. En rond diezelfde jaar kwam uit eindelijk de afsluiting van de Palestijnse talmud. Noch de tijdstip nog waarop dat gebeurd is noch de naam zijn bewaard gebleven.
Je gebruikt namelijk dat ondertussen door die omstandigheden in de 4e eeuw van de gewone jaartelling Joodse gelerden gebukt gingen en daardoor aanleiding hadden gevonden om al het mattriaal dat was ontstaan bij het bestuderen van de mishna te gaan verzamelen. Snappue?
Dus snelheid hiervan laat ook sporen achter. Het werk en stijl van deze Palestijnse talmud is ongelijkmatig. En vaak raadselachtig en heel onduidelijk
En DIT was de reden dat deze talmud weinig bestudeerd werd en al spoedig door de Babylonische talmud verdrongen is al het ware. Die op zijn beurt weer tot de verwaarlozing van de teksten bijdroegen.
Let op: de Palestijnse talmud is in het Palestijns- Aramees dialect geschreven. Het is ons slechts op 39 van de 63 mishna tractaten bewaard gebleven. Te weten: op de eerste 4 delen ( behalve op shabbat hoofdstuk 21-24 , makkoth hoofdstuk 3 eudjoth en aboth) en het begin van tractaat niddah
Of al het overige nooit heeft bestaan of verloren is gegaan is onzeker.
Deze Palestijnse talmud , dus geen Israelisch talmud want dat is kwats wat jij zegt, behoeft verder geen uitleg want is zoals ik zeg nooit belangrijke plaats ingenomen. Daarom moeten we de blik naar Babylonie brengen.
Nou in Babylonie leefden de Joden in de 3e , 4e EN de eerste helft van de 5e eeuw een tijdperk van bloei. En die bloei zal in de latere geschiedenis beetje in de Spaanse periode parallelen hebben.
In Babylonie had de bevolking niet alleen rust en welvaart. Want ja zij hadden heel die toestanden van Jezus enzo en de vernieting van de tempel totaal niet meegekregen. Sterker nog ze zouden Jezus niet eens gekend hebben.
Op de rust en welvaast na goten de geleerden daar ook een soort politieke zelfstandigheid.
De aantal Joden daar was aanzienelijk. In veel steden waren zij de meerderheid van de bevolking. Aan het hoofd stond een eigen vorst ook wel resh galuta of exilarch geheten (beide woorden , het eerste Aramees en het tweede Grieks) betekenen : hoofd der ballingen. Die werd door de Parthische en Artaxerxes IV (225) de hersteller van het Perzische rijk en stichter van de dynastie der Sassaniden als door de Perzische vorsten officieel als zodanig erkend deze hoofd der ballingen
Deze exilachen waren echte onderkoningen met bevoegdheid en vaak ook vol pracht en praal en hadden serieus vrij grote macht. En dit instituut is tot in de 12 eeuw onafgebroken geweest en heeft tot die tijd blijven bestaan.
Dusss Ali b je snapt natuurlijk dat onder zulke gunstige omstandigheden ook het geestelijke leven hier de vruchten van pikten en zodoende kon dat grote literatuurwerk, dat men als 1 van de voornaamste geestesproducten van het Joodse volk aanmerken.
Want tja rab stichtte de leerschool te Soera die in de loop van tijd tot een grote school werd en tot het jaar 950 dus verschillende eeuwen NA de definitieve afsluiting van de talmud bestaan heeft. En later kwamen daar nog andere bij zoals oa die te Pumbaditah en te Machuza om ff de grootste te noemen.
Dus daar in Babylonie kwam alle scholen tot bloei (betere leef omstandigheden) en de scholen in Judea ... Tja hun betekenis en autoriteit ging verdwijnen. Was ook een veel onrustiger gebied. En zodoende maakte Babylonie zich meer en meer van Judea los om tenslotte een geheel zelfstandige en leidende plaatst in de Joodse wereld in te nemen.
De invloed van deze talmud (mishna , Gemara enzovoort) is groot in het Joodse leven. En valt zeker niet te overschatten. Niet bij alle Joodse gemeenschappen heeft de talmud zoveel gezag. Denk aan de Sadduceeen in de 2e tempel perioden. En de Karaieten.
Maar in christelijke kringen is de talmud eeuwenlang onbegrepen gebleven. En ook bespot. Deels uit onbegrip (het is moeilijk te begrijpen) maar ook door haat. Dat zien we terug door bijvoorbeeld de talmud verbrandingen onder de Franse koning Lodewijk de 9e die bekend stond als Lodewijk de Heilige. Tsssja..
Uiteindelijk in latere eeuwen kwam vanuit christelijke kant de bestudering van de talmud echt op gang en zien we dat veel mensen interesse tonen.
Maar blijkbaar zijkn er nog altijd mensjes die een grote bek hebben. En denken alle waarheid in pacht te hebben. Niet waar Ali B?
Je komt voor mij ogen als Wilders. Die ook iets hoort en denkt gelijk alles te weten. En dat niet allleen die gewoon laster en leugens brengt over de Koran. Die net als jouw YT users een filmpje in elkaar frutst wat voor evil de Koran wel niet is. En ik weet zeker dat menneer Wilders geen Arabisch kan en ook nooit de Koran heeft gelezen laat staan bestudeerd.
Dus mijn vraag aan jou is nu: heb jij je verdiept in de talmud? In het ontstaan geschiedenis van Jodendommen? Beheers jij het Hebreeuws en Aramees en Grieks en Latijns zo goed dat er allemaal leugens wordt verspreid door Joden die veel tijd en aandacht besteden om de berg geschriften te vertalen ?
quote:
Maar verder ga ik er niet meer op in. Je zal dit allemaal allang weten. Immers ken jij de talmud op je duimpje.
Jij toch ook? Volgens mij snap je niet zo goed wat talmud is.
quote:
Er is een grote misvatting in de wereld dat de joden hetzelfde geloven als de christenen minus het NT. Een Mythe die jij blijkbaar graag ik leven wil houden
Ah , sorry maar dat interesseert mij geen hol. Niet wat de Joden geloven. Niet wat Christenen geloven. Alleen wat ik geloof hecht ik waarde aan. Of dit nu El shaddai of El Rijon of Jud he vav he of Eher asher Eher of Allah is.
quote:
Ook ik word ziek van de leugens die verteld worden mbt de Talmoed. Wanneer de controversiële verzen ter sprake komen zijn dit de meest gebruikte leugens
1 Dat het verkeerd vertaald zou zijn. Dit werkt voor de meeste goyem. Men neemt dit voor waar aan en gaat door met het leven. Tot iemand de moeite neemt om het originele text bij te makken en ziet dat er van verkeerde vertalingen geen sprake is
Dan ga jij toch de tamud vertalen? Leg mij nou eens uit wat er precies verkeerd vertaalt is. En wat men nou eigenlijk bedoeld. Ik ben benieuwd
quote:
2 Wanneer de eerste niet werkt probeert met het op context te gooien. Ja oke er staat dingen in die vreselijk lijken op het eerste gezicht maar als je de context erbij pakt dan zie je dan het allemaal reuze meevalt . Het probleem hier is shit doesent add up
Tja Ali B als men heeft over Abel en Kain ongeveer 1500 jaar geleden moet je wel ffkes indenken in wat voor tijd ze schreven. Er is wel een ietsie pietsie klein verschil tussen deze tijd in West Europa dan 1500 jaar geleden in Judea en Babylonie. Maar heel klein verschilletje hoor.
Maar het staat je vrij om het allemaal uit te leggen. Maak er een topic over. Dan kan je eindelijk de groote leugens blootleggen. En kun je al die wetenschappers in literatuur en oosterse talen flink de waarheid vertellen.
quote:
Het is idd walgelijk dat er vandaag de dag nog steeds mensen zijn 'heilige boek' blijven verdedigen
Niet mijn probleem. Ik heb er geen last van. Vind her wel interessant. Ik lees ook nu de bijbel. Walgelijk persoon ben ik he?
quote:
Dit is slechts een van je vele leugens die ik je hier heb zien posten. Om ze allemaal op te noemen ben je minsten een paar weken bezig. Je snapt dat ik hier geen trek ik heb
Ik heb niets te doen. Dus kom maar op met jouw waarheid. Wat voor leugens?
quote:
Zo zou het zionsime iets te maken hebben met de wens van het volk om naar hun land terug te keren ( en iets met een berg daar )
Yep. Zekers. Mijn familie (nouja echt familie kan je het niet meer noemen geen bloedverwant) kwamen begin 19e eeuw naar Jeruzalem. Vanuit Azerbajzan zo naar Israel. Waarom? Omdat ze daar wilde wonen. Elke Jood in Azebaijan wil naar dat land gaan. Gewoon omdat het generatie op generatie op generatie op generatie wordt doorgeven. En zij hadden helemaal niet met antisemitisme te maken. Sterker nog zij hadden het hartstikke goed daar. Prachtig gebied hoor.
Heb ooit eerder verteld : zij kwamen niet als gasten maar zij bleven daar. Je ziet ze op foto's met Theodor Herzl. Die mannen met baarden en chokha. Zij waren diegene die de nederzettingen beschermden. Zij hebben het land opgebouwd. Waarom zou dat land weg moeten omdat een paar Westerlingen met schuld gevoel rondlopen of het idee hebben dat Theodor Herzl de 'grondlegger' was. Ik zal subiet eens foto's plaatsen voor u.
quote:
De kabbala zou iets met de bijbel te maken hebben
Nee met Suske en Wiske denk ik
quote:
Ook herinner ik me fabels van onbegrepen liefde naar het Russische en Duitse volk toe. Hoe ze alleen het beste voor hadden met de bevolking maar de arme slachtoffers die jullie zijn werden jullie nooit volwaardige deelnemers van de samenleving
Ohja dat kan. Maar mij interesseerd dat weinig. Zoals gezegd mijn over overgroot ouders komen uit Chechnya en Azerbajzan en zij waren moslims. De moeder van mijn oma is gaan trouwen in Rusland met een christen. En zijn uiteindelijk in West Europa terecht gekomen. Mijn papie uit Noord Afrika en was aanhanger van de Koran.
Wat er verder gebeurd is hier in Europa is jouw pakkie aan.
quote:
Het houdt maar niet op bij jou. Het is de enige leugen na de andere, na de andere. Je zou de waarheid van de misdaden over je eigen volk niet kunnen vertellen ook al zou je leven ervan afhangen
Mijn volk? Chechen of Tunesiers? Ja Chechen zijn geen schatje maar dat komt door Rusland he. Maar goed. Wat voor waarheid zou ik over mijn volk moeten vertellen? En wie? De Tunesiers of de Chechen?
quote:
Dus je snapt dat ik niet veel zin om met jou te ''discussiëren''
Jammer
quote:
Ook al zou ik met bewijs komen die de mythe van de onbrepen liefde zou breken dan nog zou je een manier vinden om datgene wat krom is recht te lullen
Wablief? Gedraag je niet als een troll en ga gewoon discussie aan. De eerste keer liep je ook al weg zonder inhoudelijk iets toe te voegen. We kunnen een aparte topic gaan maken. Met dialoog kom je heel ver.
Wat voor misdaden zou ik over mijn volk moeten vertellen Ali B? Want nu begin je op mijn zenuwen te werken. Je begint erg persoonlijk te worden.
Wat is verkeerd vertaald vanuit de talmud? Heb je voorbeelden? En geen filmpjes.
Verder heb ik al eerder gevraagd aan jou om mij niet zwart te maken ( laster rond te stooien) en je gaat nu nog een stapje verder door mijn volk (ik neem aan dat je mijn grootouders bedoeld?) als leugenaars en vreselijke mensen te bestempelen.
Houdt daarmee op. Gedraag je beschaafd. Want inderdaad zo kan er geen discussie gevoerd worden.
Ps: deze post is met mijn mobiel gaan. Kan geen fouten corrigeren.
[ Bericht 0% gewijzigd door Szikha2 op 22-11-2015 10:58:23 ]