In een onderhoudsboekje kan iedereen stempels zetten. Bij een jonge auto, waarbij je dit bij de dealer kunt nachecken relevant. Bij zo een oude waggie...quote:Op woensdag 18 november 2015 10:32 schreef Leandra het volgende:
Moet ik wel zeggen dat als ik op Autotrack zoek (voor TS) dat ik dan (behalve NAP) ook "onderhoudsboekjes" aanvink, juist omdat TS zo gespitst is op het onderhoud, en dan komt er in de prijsklasse tot ¤ 2.000 ook gewoon niets op diesel of LPG boven water....
Overigens zoek ik voor mezelf ook altijd op NAP en met onderhoudsboekje, want een Saab zonder onderhoudsboekje is min of meer ongewenst.
Edit: ik beperk de zoektocht ook nog tot een kmstand van 220.000... want die hokjes waar TS nog 3 tot 5 jaar 35.000 km per jaar mee wil rijden halen de 400.000 meestal niet.
Dat kan wel zijn, maar als die stempels er niet zijn heb je al helemaal geen reden om aan te nemen dat dat onderhoud gepleegd is.quote:Op woensdag 18 november 2015 10:59 schreef vaduz het volgende:
[..]
In een onderhoudsboekje kan iedereen stempels zetten. Bij een jonge auto, waarbij je dit bij de dealer kunt nachecken relevant. Bij zo een oude waggie...
idd, ik had ook eens een auto waarbij toen ik hem kocht heel trots de stempels werden getoond. Echter toen ik hem kocht bij km-stand 140000 met alleen olieverversing werd daar ook een stempel voor gezet zijnde een complete 160K-onderhoudsbeurt. Dan ga je wel vraagtekens zetten bij die andere stempels.quote:Op woensdag 18 november 2015 10:59 schreef vaduz het volgende:
[..]
In een onderhoudsboekje kan iedereen stempels zetten. Bij een jonge auto, waarbij je dit bij de dealer kunt nachecken relevant. Bij zo een oude waggie...
Ja, ook een volvo moet ondehouden worden, maar het verschil is duidelijk te merken, zelfs als auto's van verschillende merken technisch gelijk zijn. Je kent wel de Aygo/C1/107. Die lijken veel op elkaar, maar ik heb de plaatselijke autoboer horen zeggen dat de Aygo iets beter in elkaar zit dan een 107 of C1, gewoon net iets andere materialen, dikkere lak, dat soort dingetjes. Niet dat een Renault standaard niet goed is (mijn Renooit Seniel rijdt als een zonnetje, en op een paar dingetjes na heb ik er nauwelijks problemen mee gehad, waarschijnlijk een gelukje, maar mijn vertrouwen in Renault is gewoon goed), maar je hebt eenmaal merken die gemiddeld kwalitatief een stuk beter zijn.quote:Op woensdag 18 november 2015 12:22 schreef Fien1989 het volgende:
Iedereen die zegt dat een oude Volvo op LPG met een hoge km-stand niet erg is: ik geloof best dat de motor ervan misschien wel de 500k kan halen, maar niemand hier heeft het over de automaatbak. Die halen vaak niet de 500k. Wat heb je dan aan een auto met oersterke motor waarvan de versnellingsbak stuk is?![]()
Ik snap ergens niet helemaal waarom iedereen zo tegen Franse auto's is. Het comfort is goed en mijn vorige heeft toch wel de 380k gehaald met originele motor en bak. Als hij niet v/d dijk af was gegaan haalde hij vast ook de 400k.
Maar nee, het zijn per se de Volvo's met hoge km-standen die betrouwbaar zijn. Of Aziaten en dan ook per se de types waarvan het zitcomfort nergens naar is
Als ik nog eens kijk naar het onderhoud van mijn vorige Renault, zie ik eigenlijk helemaal geen gekke dingen. De dure rekeningen waren vooral:
- Druksolenoids automaat (productiefout)
- Banden
- Distributieriem
- Remmerij
- Radiator
- Dynamo
- Schokbrekers
- Wiellagers
- Motorsteun
- Uitlaatspruitstuk (waar de katalysator en lambda-sensor ook in zat)
- Enkele sensortjes
Het zijn eigenlijk allemaal dingen die ook voor kunnen komen bij andere merken auto's van die leeftijd. Of willen jullie zeggen dat van een Volvo de banden nooit slijten, de schokbrekers en wiellagers nooit kapot kunnen, de radiator nooit lek kan raken en de remmerij nooit slijt?
Voor de rest ging de Renault altijd op tijd, elke 20k, naar de garage voor een onderhoudsbeurt waarbij zaken als vloeistoffen, bougies en filtertjes werden vervangen volgens schema. Dat kost ook geld. Maar onderhoud moet voor elk willekeurig automerk ook gedaan worden, het is niet zo dat een Volvo 100k kan rijden zonder onderhoud...
Onzin verhaal, worden op een en dezelfde lijn geproduceert met dezelfde onderdelen. Verschil zit hem echt alleen in uiterlijk, prijs en garantievoorwaarden.quote:Op woensdag 18 november 2015 12:53 schreef Ridocar het volgende:
[..]
.... Je kent wel de Aygo/C1/107. Die lijken veel op elkaar, maar ik heb de plaatselijke autoboer horen zeggen dat de Aygo iets beter in elkaar zit dan een 107 of C1, gewoon net iets andere materialen, dikkere lak, dat soort dingetjes. ...
wel lekker kort door de bocht he ?quote:Op woensdag 18 november 2015 12:22 schreef Fien1989 het volgende:
Iedereen die zegt dat een oude Volvo op LPG met een hoge km-stand niet erg is: ik geloof best dat de motor ervan misschien wel de 500k kan halen, maar niemand hier heeft het over de automaatbak. Die halen vaak niet de 500k. Wat heb je dan aan een auto met oersterke motor waarvan de versnellingsbak stuk is?![]()
Ik snap ergens niet helemaal waarom iedereen zo tegen Franse auto's is. Het comfort is goed en mijn vorige heeft toch wel de 380k gehaald met originele motor en bak. Als hij niet v/d dijk af was gegaan haalde hij vast ook de 400k.
Maar nee, het zijn per se de Volvo's met hoge km-standen die betrouwbaar zijn. Of Aziaten en dan ook per se de types waarvan het zitcomfort nergens naar is
Als ik nog eens kijk naar het onderhoud van mijn vorige Renault, zie ik eigenlijk helemaal geen gekke dingen. De dure rekeningen waren vooral:
- Druksolenoids automaat (productiefout)
- Banden
- Distributieriem
- Remmerij
- Radiator
- Dynamo
- Schokbrekers
- Wiellagers
- Motorsteun
- Uitlaatspruitstuk (waar de katalysator en lambda-sensor ook in zat)
- Enkele sensortjes
Het zijn eigenlijk allemaal dingen die ook voor kunnen komen bij andere merken auto's van die leeftijd. Of willen jullie zeggen dat van een Volvo de banden nooit slijten, de schokbrekers en wiellagers nooit kapot kunnen, de radiator nooit lek kan raken en de remmerij nooit slijt?
Voor de rest ging de Renault altijd op tijd, elke 20k, naar de garage voor een onderhoudsbeurt waarbij zaken als vloeistoffen, bougies en filtertjes werden vervangen volgens schema. Dat kost ook geld. Maar onderhoud moet voor elk willekeurig automerk ook gedaan worden, het is niet zo dat een Volvo 100k kan rijden zonder onderhoud...
Maarreh... waar liet jij die Megane altijd onder houden Fien ?quote:Op woensdag 18 november 2015 12:22 schreef Fien1989 het volgende:
Als ik nog eens kijk naar het onderhoud van mijn vorige Renault, zie ik eigenlijk helemaal geen gekke dingen. De dure rekeningen waren vooral:
- Druksolenoids automaat (productiefout)
- Banden
- Distributieriem
- Remmerij
- Radiator
- Dynamo
- Schokbrekers
- Wiellagers
- Motorsteun
- Uitlaatspruitstuk (waar de katalysator en lambda-sensor ook in zat)
- Enkele sensortjes
Voor de rest ging de Renault altijd op tijd, elke 20k, naar de garage voor een onderhoudsbeurt waarbij zaken als vloeistoffen, bougies en filtertjes werden vervangen volgens schema. Dat kost ook geld. Maar onderhoud moet voor elk willekeurig automerk ook gedaan worden, het is niet zo dat een Volvo 100k kan rijden zonder onderhoud...
Wat ik al zei... ik geloof best dat die motoren het best redden. Maar de automaatbakken, die zijn vaak minder langlevend dan de motorquote:Op woensdag 18 november 2015 15:27 schreef Martijn137 het volgende:
[..]
wel lekker kort door de bocht he ?![]()
![]()
iedere auto heeft onderhoud nodig.
feit is dat een volvo met een ouderwetse 5 cilinder heel erg goed rijdt op LPG, ook ver na de 5ton.
ik heb ook een BMW gehad, 525TDS automaat (diesel...) heerlijk om in te rijden. had hem gekocht met bijna 4ton op de teller en geen centje pijn. regulier onderhoud verder nooit echt wat aan gehad. mja moest weg want werd toch iets te duur in de vaste lasten![]()
![]()
kwestie van onderhoud en ik blijf er bij dat een grote motor uiteindelijk veel beter is aangezien die dan relatief gezien minder te doen heeft en daardoor dus ook langer mee gaat als die gloednieuwe 1.4 turbo pruttels die tot het uiterste geperst worden om alsnog vooruit te komen.
Ik liet de Megane onderhouden bij een monteur die in zijn vrije tijd sleutelde. En enkele kleine dingen bij de merkdealer laten doen en de solenoids bij een universele automaat-specialist. En banden bij een bandenboer.quote:Op woensdag 18 november 2015 15:38 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Maarreh... waar liet jij die Megane altijd onder houden Fien ?
Bij een Renault dealer, universeel garage ?
Bij de Turkse garage om de hoek (sorry Turqauz52) kan dat misschien wel veel goedkoper, of een automonteur die in zijn vrije tijd aan auto`s sleutelt.
Ik heb zelf trouwens een keer een Renault Laguna type 1 gehad van 1997, daar heb ik 100.000 bij op gezet, mankeerde nooit wat aan, behalve slijtage delen als remmen en banden natuurlijk.
Maar ik vind dat als je in die prijsklasse gaat shoppen dat je dan eigenlijk ook niet moet mekkeren over een krasje, vlekje of deukje.
Auto`s die dat niet hebben zijn eigenlijk de speld in de hooiberg, of eenhoorn.
Toen ik die Laguna kocht zat er een klein scheurtje in de voorruit, op een gegeven moment scheurde dat door tot over de gehele breedte van de ruit.
Het mocht van de APK en aangezien ik alleen WA verzekerd was betaalde de verzekering niks, jarenlang zo rondgereden.
Ik heb nu een Astra diesel van 2009, gekocht voor ¤4100, is een ex defensie auto en er zit een deukje in de achterklep (station), lekker boeiend.
alles slijt, maar er zit wel verschil in hoe snel, alles wat je noemt, behalve het intrieur, valt toch gewoon onder normaal onderhoud ?quote:Op woensdag 18 november 2015 15:49 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Wat ik al zei... ik geloof best dat die motoren het best redden. Maar de automaatbakken, die zijn vaak minder langlevend dan de motorOp allerlei forums is zat te vinden over Volvo automaten met storingen en bakken die gereviseerd moeten worden. Net als alle andere merken automaten
Nogmaals, de motor zal best goed zijn, maar de rest van de auto slijt wel gewoon. Zoals schokbrekers, motorsteunen en vooral ook het interieur.
Daarna had iemand gepost dat er mogelijk weleens problemen met de afstelling van de motor zouden kunnen zijn. Ik weet niet of de TS dat nog meeneemt in haar overwegingen.quote:Op woensdag 18 november 2015 16:03 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij had Fien gisteren al min of meer met de verkoper afgesproken dat ze de auto zou kopen als hij de lampjes zou fixen....
Er werd alleen gezegd dat het niet goed was dat de motor al warm gedraaid omdat het problemen kon verbergen.quote:Op woensdag 18 november 2015 16:11 schreef vaduz het volgende:
[..]
Daarna had iemand gepost dat er mogelijk weleens problemen met de afstelling van de motor zouden kunnen zijn. Ik weet niet of de TS dat nog meeneemt in haar overwegingen.
quote:Op woensdag 18 november 2015 16:32 schreef wolfrolf het volgende:
Fien heb je al eens gedacht aan een nissan micra met CVT automaat, dat is echt top.
wat een onzinreply sjeeshquote:
Weet je dat heel zeker? Ik had dit als onderhoudsschema aangehouden, stond in Autodata:quote:Op woensdag 18 november 2015 17:19 schreef Kanjer het volgende:
Let trouwens wel op, onderhoud is om de 30.000km, niet om de 20.000km
Kan anders wel een onderhoudschema voor je regelen, wat Renault voorschrijft bij hoeveel kilometers of jaren zeggen maar.
Dat
Dat ze zuinig en goedkoop zijn, weet ik. Maar voor de rest voldoen ze niet echt aan de eisen v/d start-postquote:Op woensdag 18 november 2015 17:17 schreef wolfrolf het volgende:
[..]
wat een onzinreply sjeesh
die wagens zijn niet stuk te krijgen en zijn nog zuinig ook
bovendien licht en dus lage wegenbelassting jeweet
Dikke nonsens.quote:Op woensdag 18 november 2015 17:36 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Weet je dat heel zeker? Ik had dit als onderhoudsschema aangehouden, stond in Autodata:
Motorolie/oliefilter/interieurfilter 20.000km / 1 jaar
Luchtfilter/bougies 40.000km
Brandstoffilter 60.000km
Remvloeistof 60.000km / 4 jaar
Koelvloeistof 120.000km / 4 jaar
Distributieriem+toebehoren 120.000km / 5 jaar
Voor de Mégane phase 2.
Dus dit klopt niet?![]()
[..]
Dat ze zuinig en goedkoop zijn, weet ik. Maar voor de rest voldoen ze niet echt aan de eisen v/d start-postOp enkele exemplaren na, zijn het qua opties vaak erg kale auto's. En zeg nou zelf... zo'n Micra is wel èrg klein als ik een Mégane gewend ben. Totaal geen laadruimte.
En ook zitcomfort valt tegen. M'n buurjongen heeft er eentje, van rond '00, wel handgeschakeld. Het is een heel minimaal auto'tje, niet eentje waar je met plezier even 6 uur per dag in zit
Pm.quote:Op woensdag 18 november 2015 17:36 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Weet je dat heel zeker? Ik had dit als onderhoudsschema aangehouden, stond in Autodata:
Motorolie/oliefilter/interieurfilter 20.000km / 1 jaar
Luchtfilter/bougies 40.000km
Brandstoffilter 60.000km
Remvloeistof 60.000km / 4 jaar
Koelvloeistof 120.000km / 4 jaar
Distributieriem+toebehoren 120.000km / 5 jaar
Voor de Mégane phase 2.
Dus dit klopt niet?![]()
[..]
Dat ze zuinig en goedkoop zijn, weet ik. Maar voor de rest voldoen ze niet echt aan de eisen v/d start-postOp enkele exemplaren na, zijn het qua opties vaak erg kale auto's. En zeg nou zelf... zo'n Micra is wel èrg klein als ik een Mégane gewend ben. Totaal geen laadruimte.
En ook zitcomfort valt tegen. M'n buurjongen heeft er eentje, van rond '00, wel handgeschakeld. Het is een heel minimaal auto'tje, niet eentje waar je met plezier even 6 uur per dag in zit
Kwa omderhoud en verbruik en betrouwbaarheid ja, er zit een ketting en en de rest is ook oerdegelijk.quote:Op woensdag 18 november 2015 16:32 schreef wolfrolf het volgende:
Fien heb je al eens gedacht aan een nissan micra met CVT automaat, dat is echt top.
Welk brandstoffilter?quote:Op woensdag 18 november 2015 17:36 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Weet je dat heel zeker? Ik had dit als onderhoudsschema aangehouden, stond in Autodata:
Motorolie/oliefilter/interieurfilter 20.000km / 1 jaar
Luchtfilter/bougies 40.000km
Brandstoffilter 60.000km
Remvloeistof 60.000km / 4 jaar
Koelvloeistof 120.000km / 4 jaar
Distributieriem+toebehoren 120.000km / 5 jaar
Voor de Mégane phase 2.
Dus dit klopt niet?![]()
[..]
Dat ze zuinig en goedkoop zijn, weet ik. Maar voor de rest voldoen ze niet echt aan de eisen v/d start-postOp enkele exemplaren na, zijn het qua opties vaak erg kale auto's. En zeg nou zelf... zo'n Micra is wel èrg klein als ik een Mégane gewend ben. Totaal geen laadruimte.
En ook zitcomfort valt tegen. M'n buurjongen heeft er eentje, van rond '00, wel handgeschakeld. Het is een heel minimaal auto'tje, niet eentje waar je met plezier even 6 uur per dag in zit
Die Renault-klokken hebben idd van die oranje leds. Kleine witte smd-blokjes die je makkelijk kunt vervangen als je een heteluchtsoldeerapparaat hebt. Desnoods soldeer je twee draadjes eraan en laat je een lampje via een transistor lopen.quote:Op woensdag 18 november 2015 14:19 schreef Fien1989 het volgende:
Ik kreeg net een telefoontje v/d verkoper van de Megane station:
- De sleepring bij het stuur was inderdaad versleten.
- De airbag-storingslamp (zijn er eigenlijk 2, want er is ook een SERV-lampje wat samen brand) wat door de vorige eigenaar met kit dichtgemaakt was zodat je 'm niet kon zien
Hij heeft nu de sleepring vervangen en het airbag-lampje schoongemaakt/gerepareerd, die zou volgens hem weer werken.
De SERV-lamp kon hij echter niet meer herstellen, zei hij, omdat bij het verwijderen v/d kit het LED'tje stuk is gegaan.
Maar goed, de SERV-lamp is volgens mij niet heel belangrijk. Die brand volgens de documentatie altijd i.c.m. de airbag of ABS storingslamp om aan te geven dat binnenkort bij de garage moet worden langsgegaan, hij brandt nooit op zichzelf. Er is verder geen onderhouds-interval-teller aan gekoppeld of zo, dus in principe mis je niks zonder de SERV-lamp, als de airbag en ABS lampen het doen. Vanzelf kapotgaan zullen ze verder niet zo snel, het zijn SMD LED's, van wat ik weet.
Onderhoudsboekje is handig voor wie een nieuwe auto koopt. Om in geval van garantieclaims te laten zien dat al het onderhoud op tijd gedaan is en bij een merkdealer. Als je auto ouder is dan tien jaar hebben die boekjes meestal weinig nut meer, tenzij de auto maar 1 eigenaar heeft gehad en die hem altijd trouw bij dezelfde garage heeft laten onderhouden.quote:Op woensdag 18 november 2015 10:32 schreef Leandra het volgende:
Moet ik wel zeggen dat als ik op Autotrack zoek (voor TS) dat ik dan (behalve NAP) ook "onderhoudsboekjes" aanvink, juist omdat TS zo gespitst is op het onderhoud, en dan komt er in de prijsklasse tot ¤ 2.000 ook gewoon niets op diesel of LPG boven water....
Overigens zoek ik voor mezelf ook altijd op NAP en met onderhoudsboekje, want een Saab zonder onderhoudsboekje is min of meer ongewenst.
Edit: ik beperk de zoektocht ook nog tot een kmstand van 220.000... want die hokjes waar TS nog 3 tot 5 jaar 35.000 km per jaar mee wil rijden halen de 400.000 meestal niet.
Ook bij een 15 jaar oude auto zie ik liever een kloppend ingevuld onderhoudsboekje....quote:Op woensdag 18 november 2015 22:33 schreef deezler het volgende:
[..]
Onderhoudsboekje is handig voor wie een nieuwe auto koopt. Om in geval van garantieclaims te laten zien dat al het onderhoud op tijd gedaan is en bij een merkdealer. Als je auto ouder is dan tien jaar hebben die boekjes meestal weinig nut meer, tenzij de auto maar 1 eigenaar heeft gehad en die hem altijd trouw bij dezelfde garage heeft laten onderhouden.
Ik kijk en luister liever naar de auto zelf. En eventueel even zoeken naar de historie voor wat betreft kilometerstanden en aantal eigenaren. Heb eerlijk waar nog nooit naar onderhoudsboekjes gekeken, en dat is bepaald niet omdat ik er nu zoveel verstand van heb. Bij verkoop van een auto is me er ook nog nooit om gevraagd.quote:Op woensdag 18 november 2015 22:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ook bij een 15 jaar oude auto zie ik liever een kloppend ingevuld onderhoudsboekje....
Zoiets: https://www.winparts.nl/f(...)99-febi/p122068.htmlquote:
Ik denk niet dat de verkoper dat wil doenquote:Op woensdag 18 november 2015 20:11 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Die Renault-klokken hebben idd van die oranje leds. Kleine witte smd-blokjes die je makkelijk kunt vervangen als je een heteluchtsoldeerapparaat hebt. Desnoods soldeer je twee draadjes eraan en laat je een lampje via een transistor lopen.
Eigenlijk nietquote:Op woensdag 18 november 2015 23:22 schreef bluemoon23 het volgende:
Tja die tellerbakken zijn ook niet ontworpen om gerepareerd te kunnen worden....
Dat is net als bijvoorbeeld met een afstandsbediening van een televisie, daar zit geen schroefje meer in, de behuizing zit op elkaar geklikt.
Zonder geweld krijg je dat niet meer uit elkaar
Je kunt het hele tellerhuis resetten. Dan doet alles het meestal weer.quote:Op woensdag 18 november 2015 23:30 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Eigenlijk nietMaar de vorige eigenaar v/d auto die ik nu potentieel ga kopen... die is wel knap dan... want hij heeft zowel de airbag als SERV lamp dichtgekit... om bij de 2e te kunnen moeten de wijzers echt los... en die deden het nog
![]()
Terwijl dat exemplaar wat ik openmaakte tot even ver, stuk was daarna
Dus als je 'm uit elkaar gehaald heb, moet hij gereset worden?quote:Op woensdag 18 november 2015 23:59 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Je kunt het hele tellerhuis resetten. Dan doet alles het meestal weer.
Ik ga even wat pdf-jes doorspitten. Ik herinner mij het elektrisch schema van de klokkenbak, en ik denk dat die best simpel uitgevoerd is. En met simpel bedoel ik geen datalijn, maar directe verbinding met de stekkertjes. Dan is het een kwestie van het juiste draadje eruit plukken en de spanning daarvan gebruiken (volgens mij is het 5 volt) als je persé het SERV-lampje wilt gebruiken. Gezien je posts denk ik dat je wel enigszins bekend bent met elektrotechniek en elektronica.quote:Op donderdag 19 november 2015 00:07 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Dus als je 'm uit elkaar gehaald heb, moet hij gereset worden?Ik weet wel dat er een soort test-mode is door de knop op de stuurbediening ingedrukt te houden terwijl je contact aanzet, dan gaan alle wijzers op-en-neer en kan je enkele foutcodes resetten. Maar dat hielp i.i.g. niet bij het exemplaar wat ik destijds stuk maakte
Ik hoop dat die verkoper 'm dan weer goed werkend krijg, het exemplaar wat hij nu opengemaakt heeft
Dit zou voor mij een reden zijn om weg te rennen van zo'n auto. Als er zoveel moeite gedaan is om een storing te verbergen wat is er dan wel aan onderhoud gedaan?quote:Op woensdag 18 november 2015 23:30 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Eigenlijk nietMaar de vorige eigenaar v/d auto die ik nu potentieel ga kopen... die is wel knap dan... want hij heeft zowel de airbag als SERV lamp dichtgekit... om bij de 2e te kunnen moeten de wijzers echt los... en die deden het nog
![]()
Terwijl dat exemplaar wat ik openmaakte tot even ver, stuk was daarna
De illusie dat auto's na 10 jaar goed onderhouden worden. Het gros heeft ieder jaar nieuwe olie gehad. Remvloeistof,,filters, bougiekabels, schokdempers enz zijn vaak nog orgineel.quote:Op donderdag 19 november 2015 07:15 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Dit zou voor mij een reden zijn om weg te rennen van zo'n auto. Als er zoveel moeite gedaan is om een storing te verbergen wat is er dan wel aan onderhoud gedaan?
Die illusie heb ik absoluut niet, maar als er op zo'n manier mee gekloot is is toch wel een behoorlijke aanwijzing dat er flink gebeund is.quote:Op donderdag 19 november 2015 07:25 schreef Fer het volgende:
[..]
De illusie dat auto's na 10 jaar goed onderhouden worden. Het gros heeft ieder jaar nieuwe olie gehad. Remvloeistof,,filters, bougiekabels, schokdempers enz zijn vaak nog orgineel.
SMD-componentjes zoals leds breken zo los als je kit of lijm wil verwijderen, dat ze bij deze klus kapot zijn gegaan geloof ik direct.quote:Op donderdag 19 november 2015 11:40 schreef -Richard- het volgende:
Ik zou hem laten staan, lampjes dichtkitten is een no-go. Je zegt nu dat ze stuk gegaan zijn bij het verwijderen van de kit, dat is natuurlijk nonsens omdat ze die led gewoon stuk hebben gemaakt zodat jij dat lampje alsnog niet gaat zien terwijl er niets gerepareerd wordt..
Ohquote:Op donderdag 19 november 2015 11:47 schreef Mano_ het volgende:
[..]
SMD-componentjes zoals leds breken zo los als je kit of lijm wil verwijderen, dat ze bij deze klus kapot zijn gegaan geloof ik direct.
Neemt niet weg dat ik de auto ook zou laten staan als er met storingslampjes is gekloot.
Het ligt er maar aan... mijn auto's van 13 en 16 (bijna 17) jaar oud krijgen keurig het voorgeschreven onderhoud, zelfs de auto van mijn zoon (auto van bijna 19 jaar oud) krijgt jaarlijks de grote of kleine beurt die hij nodig heeft, die laatste wel bij een monteur die thuis een brug heeft en een beetje bijklust op die manier, maar mijn auto's gewoon bij de Saabspecialist.quote:Op donderdag 19 november 2015 07:25 schreef Fer het volgende:
[..]
De illusie dat auto's na 10 jaar goed onderhouden worden. Het gros heeft ieder jaar nieuwe olie gehad. Remvloeistof,,filters, bougiekabels, schokdempers enz zijn vaak nog orgineel.
Nee, nog nooit gezien. Staat ook niet in het werkplaats handboekquote:Op woensdag 18 november 2015 23:18 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Zoiets: https://www.winparts.nl/f(...)99-febi/p122068.html
Hij schijnt onder de auto aan de passagierszijde te zitten.
[..]
Ik denk niet dat de verkoper dat wil doenIk ga er zelf waarschijnlijk ook niet aan beginnen. Dat type tellerbak zelf zijn vrij kwetsbaar om te demonteren, heb ik ervaren
Bij mijn vorige Renault had ik het gedemonteerd, maar toen was het stuk gegaan op mysterieuze wijze, zonder dat ik wist wat ik fout deed
De front-plaat loshalen ging goed. Maar om de LED's te kunnen zien, moet je ook de wijzerplaat verwijderen en daarvoor moeten eerst de wijzers losgaan. En daar ging het mis: toen ik de bak weer in elkaar zette, deed de LCD automaat-indicator het niet meer en ging de snelheidsmeter niet meer harder dan 70km/u. Als je harder reed bleef hij vastzitten en viel ook niet meer terug daarnaOok de benzinemeter bleef altijd op vol zodra je contact aanzette
Na lang zoeken en tig keer opnieuw demonteren/monteren uiteindelijk een andere tellerbak moeten zoeken bij de sloopEn kwam er eentje in waarbij sommige mineur functies niet meer werkten zoals het resterende aantal km's wat je kon rijden, de olie-peil display en ook de km-stand die met bijna 4k hoger was
Die LED's zitten trouwens nog verzonken nadat je de wijzerplaat en dus ook de wijzertjes hebt losgemaakt (dit is de oude kapotte die ik nog heb liggen):
[ afbeelding ]
Dus voor solderen moet ook de printplaat eruit... maar als tot zover hij al stuk gaat...
Effe checken, jaquote:Op donderdag 19 november 2015 20:04 schreef Fer het volgende:
Volgend mij zag ik deze Renault al ik het FokStok topique.
quote:Op donderdag 19 november 2015 19:44 schreef Fien1989 het volgende:
Ik ben maar 10 minuten van Stok verwijderd, ik kan 'm eigenlijk zo ophalen
Eerder in de avond heb ik net deze Renault Megane station opgehaald
[ afbeelding ]
Moet wel erbij zeggen dat autorijden niet meer zo vertrouwd aanvoelt als daarvoor
Is dat een sterretje of een klein deukje?quote:Op donderdag 19 november 2015 22:46 schreef Fien1989 het volgende:
De bedoeling is wel om 'm heel te houden, ja
Er is trouwens tijdens de eerste rit al een sterretje in de ruit geslagenErgens op de A12 reed een bestelbusje voorbij die een steentje o.i.d. omhoog sloeg... ik hoorde een enorme tik en toen zat er een klein (maar zichtbaar) sterretje rondom het midden v/d voorruit die er daarvoor niet was
Mail ontvangen?quote:Op donderdag 19 november 2015 22:37 schreef Fien1989 het volgende:
Ik heb de Renault Mégane station gekocht
Maandag ga ik terug voor de distributieriem + toebehoren, die gaat hij vervangen met korting
De airbag-storing is opgelost na het vervangen v/d sleepring en ook het storingslampje doet het weer, hetzij wat vaag omdat de kit niet helemaal weggehaald kon worden.
Ze hadden bij het vervangen wel blijkbaar het hele middenstuk bij de stuurkolom waar de schakelaars en zo zitten verwisseldDaardoor zitten er nu verkeerde stuurschakelaars op (lees: schakelaars van een Mégane met minder opties) waardoor ik het knopje v/d boordcomputer en het mistlicht voor moet missen
Ik kwam er pas achter toen ik 'm gekocht had en weggereden was
Uiteraard meteen de verkoper gebeld... hij zei dat het maandag weer door zijn monteurs in orde wordt gemaakt als ik toch langskom voor de d-riem. Het was vandaag namelijk al sluitingstijd geweest, dus kon niet meteen teruggaan.
Ik ga morgen eens kijken of er scheurtjes zijn.quote:Op donderdag 19 november 2015 23:02 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Is dat een sterretje of een klein deukje?
Bij onze Opel zat de voorruit vol met die kleine deukjes. Maar zolang er geen scheurtjes omheen zitten is het geen sterretje.
Je mailtje heb ik vanochtend gekregenquote:Op donderdag 19 november 2015 23:06 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Mail ontvangen?
Wat gaat ie rekenen voor de distributie? En is dat met of zonder waterpomp?
doorzichtig stickertje eroverheen en naar de carglass/autotaalglasquote:Op donderdag 19 november 2015 23:55 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Ik ga morgen eens kijken of er scheurtjes zijn.
De beschadiging is wel goed zichtbaar en aan de buitenkant ook voelbaarDat is zuur, vooral omdat het gebeurt is tijdens de eerste rit dat ik de auto heb
Mooi, dan heb je in ieder geval het juiste onderhoudschema.quote:Op donderdag 19 november 2015 23:55 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Ik ga morgen eens kijken of er scheurtjes zijn.
De beschadiging is wel goed zichtbaar en aan de buitenkant ook voelbaarDat is zuur, vooral omdat het gebeurt is tijdens de eerste rit dat ik de auto heb
[..]
Je mailtje heb ik vanochtend gekregen
De distributie is met waterpomp, multiriem en loop/spanrollen.
Ik had 1850 afgesproken voor de auto incl. nieuwe distributie. Hoe hij het verder verdeelt over de opbrengst v/d auto en de kosten v/d distributie, weet ik niet.
Waar kan ik zien of de waterpomp nieuw is? Ik weet eigenlijk namelijk niet waar hij precies zit, behalve dat het ergens links van de motor moet zijnquote:Op vrijdag 20 november 2015 00:47 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Mooi, dan heb je in ieder geval het juiste onderhoudschema.
1850 euro klinkt netjes, kijk, als je de auto weer ophaalt of je de nieuwe waterpomp ziet, dat kun je zien namelijk, dan weet je meteen dat er echt een nieuwe distributie in zit.
Als je naar de motor kijkt, inderdaad links.quote:Op vrijdag 20 november 2015 00:53 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Waar kan ik zien of de waterpomp nieuw is? Ik weet eigenlijk namelijk niet waar hij precies zit, behalve dat het ergens links van de motor moet zijn
Die vervolgens een nieuwe carglassruit plaatsen. Deze huismerkruit overleeft zo'n steentje niet eens en barst gelijk.quote:Op donderdag 19 november 2015 23:56 schreef Maegrim het volgende:
[..]
doorzichtig stickertje eroverheen en naar de carglass/autotaalglas
Die gooien er hun gepatenteerde HPX9000 hars overheen en binnen 20 minuten ben je weer weg. De meeste verzekeringen werken samen met de grote glasboeren zodat je je beurs in je zak kan houden.quote:Op vrijdag 20 november 2015 01:19 schreef Fer het volgende:
[..]
Die vervolgens een nieuwe carglassruit plaatsen. Deze huismerkruit overleeft zo'n steentje niet eens en barst gelijk.
Twijfelen aan een Carisma, 1 van de betrouwbaarste auto's die er is en dan vervolgens een megane kopen uit de serie die qua betrouwbaarheid zo'n beetje de slechtste keuze is die je kan maken.quote:Op donderdag 19 november 2015 22:02 schreef Gummiebeer het volgende:
En daar waren 2 delen voor nodig, een Megane
quote:Op vrijdag 20 november 2015 01:19 schreef Fer het volgende:
[..]
Die vervolgens een nieuwe carglassruit plaatsen. Deze huismerkruit overleeft zo'n steentje niet eens en barst gelijk.
wat de boer niet kentquote:Op vrijdag 20 november 2015 11:34 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Twijfelen aan een Carisma, 1 van de betrouwbaarste auto's die er is en dan vervolgens een megane kopen uit de serie die qua betrouwbaarheid zo'n beetje de slechtste keuze is die je kan maken.
Wat zal ik er van zeggen: Ik hoop dat TS er veel veilige km's mee kan maken.
en misschien is: "Dapper" ook wel op zijn plaats
Sorry, ervaring (gelukkig niet van mezelf maar wel van mijn zusje) en de pechstatistieken liegen ook nietquote:
gewoon ff overleggen met de glasboer en je verzekeraar,quote:Op vrijdag 20 november 2015 01:19 schreef Fer het volgende:
[..]
Die vervolgens een nieuwe carglassruit plaatsen. Deze huismerkruit overleeft zo'n steentje niet eens en barst gelijk.
Verwisseld?quote:Op donderdag 19 november 2015 22:37 schreef Fien1989 het volgende:
Ik heb de Renault Mégane station gekocht
Ze hadden bij het vervangen wel blijkbaar het hele middenstuk bij de stuurkolom waar de schakelaars en zo zitten verwisseldDaardoor zitten er nu verkeerde stuurschakelaars op (lees: schakelaars van een Mégane met minder opties) waardoor ik het knopje v/d boordcomputer en het mistlicht voor moet missen
Ik kwam er pas achter toen ik 'm gekocht had en weggereden was
Dan ken jij niet genoeg automonteurs. Maar soms halen zo'n complete stuurkolom met hendels op bij de sloop en dan flats erin.quote:Op vrijdag 20 november 2015 13:13 schreef daNpy het volgende:
[..]
Verwisseld?
Hoezo verwisseld?
Het klinkt voor mij allemaal niet bepaald alsof dat soort dingen "per ongeluk" gaan.
Een beetje bedrijf sorteert de schroefjes bij het loshalen, laat staan stuurkolommen(/schakelaars)
Deze verbaasde mij ook.quote:Op vrijdag 20 november 2015 13:13 schreef daNpy het volgende:
[..]
Verwisseld?
Hoezo verwisseld?
Het klinkt voor mij allemaal niet bepaald alsof dat soort dingen "per ongeluk" gaan.
Een beetje bedrijf sorteert de schroefjes bij het loshalen, laat staan stuurkolommen(/schakelaars)
Ik ga daar eens naar kijken en dan ook foto's makenquote:Op vrijdag 20 november 2015 01:07 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Als je naar de motor kijkt, inderdaad links.
Onder de motorsteun, pakweg 25/30cm, tussen de multiriemen en het motorblok moet je de zijkant van de nieuwe, en dus zilverkleurig/lichtgrijs van kleur met een pakking ertussen, waterpomp zien.
Dit moet eigenlijk direct opvallen omdat het er nieuw eruit ziet tegenover de rest van de omgeving wat er oud uit ziet.ook de multiriemen moeten er duidelijk nieuw uitzien.
Tip: kijk morgen even naar die hoek van de motor, en maak wat foto's, dan kun je die vergelijken.
Ik ben niet verzekerd voor ruitschade. Heb alleen WA-dekking. Voor voor zover ik weet, heeft mijn verzekeraar (onna-onna) sowieso geen glasverzekering. Enkel WA+, maar die heb ik dus nietquote:Op vrijdag 20 november 2015 11:49 schreef Martijn137 het volgende:
[..]
gewoon ff overleggen met de glasboer en je verzekeraar,
ik heb in mijn volvo een orginele volvo ruit terug gekregen door autototaalglas, nadat mijn verzekering dit had goedgekeurd.![]()
(ruit was al gebarsten tijdens aankoop, zag dit later pas)
quote:Op vrijdag 20 november 2015 13:13 schreef daNpy het volgende:
[..]
Verwisseld?
Hoezo verwisseld?
Het klinkt voor mij allemaal niet bepaald alsof dat soort dingen "per ongeluk" gaan.
Een beetje bedrijf sorteert de schroefjes bij het loshalen, laat staan stuurkolommen(/schakelaars)
De sleepring is ook vervangen. Mogelijk hadden ze de stuurschakelaars niet meer losgehaald, maar in z'n geheel vervangen door eentje uit een auto met minder optiesquote:Op vrijdag 20 november 2015 13:43 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Deze verbaasde mij ook.
Om het tellerhuis eruit te halen hoef je die schakelaars niet een weg te halen.
Dan haal je de bovenplaat van het dashboard eraf, til je zo het tellerhuis eruit.
Ah, de sleepring inderdaad, was ik vergeten.quote:Op vrijdag 20 november 2015 13:50 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Ik ga daar eens naar kijken en dan ook foto's maken
[..]
Ik ben niet verzekerd voor ruitschade. Heb alleen WA-dekking. Voor voor zover ik weet, heeft mijn verzekeraar (onna-onna) sowieso geen glasverzekering. Enkel WA+, maar die heb ik dus niet
[..]
[..]
De sleepring is ook vervangen. Mogelijk hadden ze de stuurschakelaars niet meer losgehaald, maar in z'n geheel vervangen door eentje uit een auto met minder opties
Ah ik zie het.quote:Op vrijdag 20 november 2015 13:42 schreef Fer het volgende:
[..]
Dan ken jij niet genoeg automonteurs. Maar soms halen zo'n complete stuurkolom met hendels op bij de sloop en dan flats erin.
Dat denk ik dus inderdaadquote:Op vrijdag 20 november 2015 13:56 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Ah, de sleepring inderdaad, was ik vergeten.
Dan zullen ze de hele boel met schakelaars wel uit een andere megane over gezet hebben.
Denk het wel, gooien dat heus niet weg.quote:Op vrijdag 20 november 2015 14:02 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Dat denk ik dus inderdaadIk hoop dat ze die schakelaars nog wel bewaard hebben...
Klopt. Ik had die van mijn vorige Mégane na aankoop moeten repareren, omdat de 2 draadjes die de drukknop aan het uiteinde verbonden, waren afgebroken bij de soldeerpunten door de draaiende beweging v/d achterruitenwisser-knop. Kwam er pas na aanschaf achterquote:Op vrijdag 20 november 2015 14:05 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Denk het wel, gooien dat heus niet weg.
En je klikt ze er heel makkelijk in.alleen omkapseling van stuurkolom er even af, drie schroefjes.
Die TPMS ventielen zijn erg duur, ik vermoed dat er een stuk gegaan is en er een gewoon ventiel ingezet is.quote:Op zaterdag 21 november 2015 00:13 schreef Fien1989 het volgende:
Ik heb vandaag weer eens met de auto gereden. Ook met volledig koude motor start en rijdt de auto prima, tot nu toeOok de automaatbak schakelt prima
Wel heb ik nòg een verbogen gebrek geconstateerdÈn er is iets in het interieur kapot gegaan tijdens het rijden
Het verborgen gebrek:
Het schermpje in het midden, naast de klok en radio-schermpje, die bleef altijd zwart. Ik veronderstelde dat daar (net als bij mijn oude Mégane) alleen de deur-open en gordel-los lampjes zaten en dat het lampje eenmaal stuk was. Ik werd vandaag nieuwsgierig en besloot het bovenste deel v/d dashboard open te maken en te kijken wat er aan de hand was ermee. En wat bleek: de stekker ervan was losgetrokken
Na aansluiten werkten de deur-open en gordel-los lampjes weerMaar minder leuk was dat deze auto blijkbaar ook een bandenspanning-meet-systeem heeft, en die heeft een storing: op het schermpje ontbreekt het rechter achterwiel
Vermoedelijk is van dat wiel de bandenspanning-sensor van verdwenen of stuk. En in het geval er een wiel niet brand op het midden-schermpje, hoor er op het dashboard het lekke-band-storingslampje te branden... en die doet het niet... vermoedelijk is dat ook afgekit. Maar heb het (nog) niet gecheckt, want dan moet de tellerbak weer open.
Goed, het is niet essentieel, want bandenspanning controleer ik sowieso zelf periodiek. Maar het staat niet mooi op het dashboard
En wat er kapot is gegaan:
Het mechanisme op het raam te bedienen, linksvoorToen ik vandaag het raam weer dicht wilde doen, hoorde ik iets knappen of zo en bleef de ruit beneden zitten. Het motortje draait echter nog wel, dus ik vermoed dat het riempje om de ruit op en neer te bewegen is afgebroken
Het was al donker en koud, dus ik probeerde de ruit met de hand naar boven te trekken en dan met duct-tape vast te zetten, maar de ruit was er te zwaar voor... tijdens het rijden begon hij te zakken. Toen besloot ik een pakje papieren zakdoekjes tussen de ruit te proppen... nu lijkt het wel vast te zitten. Wel met een kiertje van 1cm bovenin, de ruit kan op de e.o.a. manier niet verder omhoog
Ik hoop dat het zo vast blijft zitten en dan hoop ik dat de verkopende garage het maandag wil maken, eventueel tegen kleine meerkosten. Zo niet, moet ik er later zelf naar gaan kijken...
Oud en achterhaald, pech kun je met iedere auto hebben en echt slechte auto's bestaan niet meer.quote:Op zaterdag 21 november 2015 00:44 schreef bluemoon23 het volgende:
Rammelen
En
Narigheid
Achtervolgen
U
Lange
Tijd
Dit. De tijd dat je, vlak voor je op vakantie ging, je auto wegbracht voor een beurt is voorbij. Tegenwoordig laad je je hok vol en toer je gewoon naar Frankrijk, net als dat je naar je werk gaat.quote:Op zaterdag 21 november 2015 01:32 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Oud en achterhaald, pech kun je met iedere auto hebben en echt slechte auto's bestaan niet meer.
De monteur waar ik normaal naartoe ga, heeft alleen maar Volkswagens vanaf 3500 als aanraders. Met harde stoelen ook nogquote:Op zaterdag 21 november 2015 00:22 schreef deezler het volgende:
Het lijkt mij eerlijk gezegd verstandiger om bij de verkoper alleen reparaties te laten uitvoeren die onder de garantie vallen, en voor andere zaken een betrouwbare monteur / garage in de buurt te zoeken. Misschien dat die dan een volgende keer ook bereid is om uit te kijken naar een andere auto. Of je in ieder geval een betrouwbaarder handelaar kan aanbevelen.
Dan hoef je niet stad en land af te reizen om auto's te bekijken.
Want deze Renault heeft nu al wel erg veel mankementen voor een auto die je nog maar net hebt.
Er is geen melding van een lekke band in de middenconsole. Daar is enkel een afbeelding van een auto te zien op een LCD, waarvan het rechter achterwiel uit is. Op de tellerbak brandt de lekke band lamp echter niet, daarom vermoed ik dat ook die is dichtgekitquote:Op zaterdag 21 november 2015 01:31 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Die TPMS ventielen zijn erg duur, ik vermoed dat er een stuk gegaan is en er een gewoon ventiel ingezet is.
Dan blijft natuurlijk wel het lampje branden van melding lekke band, vandaar de losse stekker denk ik.
Met een beetje mazzel is het raam mechaniek los geschoten, met een beetje pech is ie stuk. Ging ie helemaal niet meer of met kleine schokjes?
Ja wat weet zo'n monteur er nou vanaf! Beetje bijdehand te lopen doen over auto's..quote:Op zaterdag 21 november 2015 01:55 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
De monteur waar ik normaal naartoe ga, heeft alleen maar Volkswagens vanaf 3500 als aanraders. Met harde stoelen ook nog
[..]
Er is geen melding van een lekke band in de middenconsole. Daar is enkel een afbeelding van een auto te zien op een LCD, waarvan het rechter achterwiel uit is. Op de tellerbak brandt de lekke band lamp echter niet, daarom vermoed ik dat ook die is dichtgekit
Het reservewiel heb ik nog niet bekeken, maar ik vermoed dat dat staal is. Ga ik morgen eens naar kijken. Dan kijk ik ook even naar het ventiel v/h rechter achterwiel.
Het raammechaniek doet het helemaal niet meer. Ik moest de ruit handmatig naar boven trekken. Als ik de knop bedien hoor ik wat geratel in de deur. En heel soms als ik naar-boven bedien, trekt hij juist mijn raam een tikje naar beneden terwijl ik die vastgetaped had in de bovenste stand
Die harde stoelen, das niet op te lossen met een extra kussentje? Of desnoods zo'n jaren '70 schapenvacht stoelhoes? Want dan komt er natuurlijk ineens een heel assortiment auto's in zicht dat gemiddeld gezien als veel betrouwbaarder bekend staat dan Renault.quote:Op zaterdag 21 november 2015 01:55 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
De monteur waar ik normaal naartoe ga, heeft alleen maar Volkswagens vanaf 3500 als aanraders. Met harde stoelen ook nog
Ik heb gekeken naar de ventielen, maar kon niet duidelijk zie wat ze waren. Wel zag het ventiel van het rechter achterwiel er wat anders uitquote:Op zaterdag 21 november 2015 01:39 schreef Kanjer het volgende:
Kijk morgen eens of je op de velgen gewoon rubberen of metalen ventielen hebt.en is je reservewiel ook lichtmetaal? Zo ja, wat voor ventiel heeft die?
Wat wordt er verstaan onder een automatisch raam? Bedoel je een elektrisch bediend raam?quote:Op zaterdag 21 november 2015 09:25 schreef the85mc het volgende:
[..]
Ja wat weet zo'n monteur er nou vanaf! Beetje bijdehand te lopen doen over auto's..
Veel geluk in je nieuwe auto! Ik hoop dat je een betere hebt dan mijn oude laguna uit 2002. Alles wat kapot kon ging ook kapot, behalve de motor dan. Maar dat was een diesel.
Raammechanisme ging bij mij ook kapot, zijn verschillende types van. Als het automatisch raam is kost het mechanisme alleen 120 euro. Ik heb dat toen zelf vervangen.
Ik had ook alle knopjes en opties getest tijdens de proefrit. Toen deed alles het nog. En toen ik ermee naar huis reed had ik ook aantal keren het raam open/dicht gedaan... ging prima... geen haperingen... maar de dag erna... 2 of 3 keer openen en toen ging hij stuk bij het willen sluiten v/h raamquote:Op zaterdag 21 november 2015 15:24 schreef Palomar het volgende:
Jammer van dat raam. Hopelijk wil de garage dat nog fixen en blijft het bij alleen dat raam. Zelf als ik een tweedehands auto koop test ik echt alle knopjes om te checken of het allemaal werkt (en dus ook de ramen een paar keer naar beneden en omhoog). Maar goed, dat is achteraf...![]()
Zou zelf denk ik al zijn afgehaakt toen bleek dat de waarschuwingslampjes zijn dichtgekit. Dat zou voor mij echt een no go zijn om nog tot aanschaf over te gaan. Maar jij komt me wel avontuurlijk over, dus wellicht is het voor jou geen reden tot zorgen
Ik vrees dat dat op lange duur tegenvaltquote:Op zaterdag 21 november 2015 20:28 schreef deezler het volgende:
[..]
Die harde stoelen, das niet op te lossen met een extra kussentje? Of desnoods zo'n jaren '70 schapenvacht stoelhoes? Want dan komt er natuurlijk ineens een heel assortiment auto's in zicht dat gemiddeld gezien als veel betrouwbaarder bekend staat dan Renault.
Maar die "goede" auto's hadden niet de vereiste opties. En daarnaast... ook die hebben onderhoud nodig na aanschaf. Ja, ook de Carisma had na aanschaf een nieuwe riem, nieuwe vloeistoffen en filters nodigquote:Op zondag 22 november 2015 00:28 schreef jackass__ het volgende:
Korte samenvatting van het topic:
Fien wil een auto die net hetzelfde is als haar vorige waar ze sloten geld heeft ingepompt.
2 topics vol goede tips van wat WEL goede auto's zijn
Fien koopt terug de eerste gare megane die ze tegenkomt, betaalt uiteindelijk veel meer zodat de distributie vervangen word terwijl er vanaf het begin een absoluut maximum van 1500 euro was.
De eerste dagen gaat er al vanalles stuk en blijkt er vanalles mis te zijn.
Ik snap er helemaal niks van...
Als ik jou was vroeg ik maandag vriendelijk en geld terug, vanwege de bewust uitgetrokken kabel van het display om de storing te verbergen. En koop dan een fatsoenlijke auto.
Deze bak gaat je weer handen vol met geld kosten en dan heb je nog niks...
Meer geld uitgeven is ook weer geen garantie voor een betere auto. Het blijft altijd een kwestie van opletten. Zowel op de auto als op de verkoper.quote:Op zondag 22 november 2015 07:39 schreef jackass__ het volgende:
Ik zeg dit omdat ik bij men eerste auto dezelfde fout heb gemaakt. Auto gekocht uit 1999 voor 2000 euro. In 2j tijd meer dan 3000 euro aan onkosten gehad ( distributieriem, schokdempers, alternator, onderhoud, ...) + kleine ongemakken die ik niet heb laten herstellen zoals de centrale vergrendeling die niet goed werkt, een raam dat niet meer openging, de achterbank kon maar half neergeklapt worden.
Deze auto werd na deze 2j total loss verklaart omdat er iemand achter op me ingereden was. Toen heb ik een auto van 5000 euro gekocht, uit 2007. Deze heb ik ondertussen ook al bijna 2j en het enige wat ik heb moeten doen is 2x onderhoudsbeurtje en vorige winter een nieuwe batterij. En voor de rest doet alles het ook gewoon, geen rare verassingen gehad van dingen die niet blijken te werken.
Dit is wat iedereen hier je probeert uit te leggen. Als je blijkbaar toch budget hebt om zoveel herstellingen en onderhoud te kunnen betalen kan je beter meteen een nieuwere auto kopen.
Je hebt nu bijvoorbeeld ook veel meer betaalt zodat ze de distributieriem vervangen. Terwijl je tegen ons zei dat 1500 het absolute maximum was. Je had natuurlijk ook gewoon een auto van 1850 kunnen zoeken waarbij de distributieriem al gedaan was...
LPG is z'n gewicht in goud waard. Niet echt, want het kost geen drol!!!!quote:Op maandag 16 november 2015 20:54 schreef eXplorer1 het volgende:
Dat LPG handiger is met 30k per jaar weten we allemaal wel, ik rij zelf niks anders dan LPG, waarom zou ik een kut middenklasser op benzine moeten rijden terwijl ik voor hetzelfde geld een dikke 8 cilinder of dikke turbo blok kan rijdenlaatste auto die minder woog dan 1600kg is erg lang geleden.
Maargoed, TS wilt absoluut geen LPG en wij moeten er helaas mee doen.
Welke V12 ga jij op LPG rijden?quote:Op zondag 22 november 2015 11:16 schreef ThePartyPooper het volgende:
[..]
LPG is z'n gewicht in goud waard. Niet echt, want het kost geen drol!!!!![]()
Zonder LPG was ik nu ernstig depressief omdat ik moest rondkarren in een ultra zuinige Fiat Panda oma-uitvoering. Dankzij LPG kan ik met uber geile 6cilinders rondrijden en binnenkort hoop ik zelfs een V12 te hebben.
Goed, het kost wat meer per maand. Daarom alleen 40plussers rijden. Je hebt niet alleen een vervoermiddel, maar een geweldige hobby.
Bedankt LPG.
Hij heeft een V12. Althans, als je z'n pohi wilt geloven.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |