abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157608129
quote:
Aldus Fien 1989
Mijn oude vertrouwde Renault Mégane van '99 is vorige week total-loss geraakt nadat hij van een dijk af vloog door mijn inschattingsfout en op stenen terecht kwam ;( Ikzelf heb veel geluk gehad en ben ervan af gekomen met slechts spierpijn en wat blauwe plekken.

Inmiddels ben ik dusdanig hersteld dat ik langzaamaan een beetje aan het kijken ben naar het aanbod aan te koop staande auto's welke aan mijn eisen voldoen, welke potentieel mijn volgende auto kan worden :D

Ik heb echter geen verstand van autotechniek. Mijn vorige auto had ik met goed geluk gekocht, maar bleek achteraf nogal duur, omdat de verkoper niet helemaal eerlijk was (teruggedraaide teller, jokken over de staat van onderhoud) ;(

Dat "miskopen" en teveel betalen wil ik eigenlijk deze keer voorkomen. Maar iemand meenemen die verstand van auto's heeft is geen optie, ik heb geen automonteur in mijn kringetje ;)


Mijn eisen:
- Aanschafprijs max. ¤1500,-
- Niet zwaarder dan 1150kg i.v.m. MRB.
- Verbruik niet hoger dan 1 op 13 max. (Met mijn Mégane deed ik 1 op 13,7 gecombineerd.)
- Geen harde stoelen (zoals in veel Duitse auto's... ik wil eigenlijk minstens het zitcomfort van de Mégane.)
- Benzine als brandstof en niet ouder dan '93 (wil alle milieuzones in NL en DE in kunnen).
- 5 deurs
- Enkel hatchback, station of MPV carrosserie i.v.m. vervoer van spullen.
- Qua stevigheid (als in veiligheid) niet slechter dan de Mégane. Mocht het onverhoopt ooit weer misgaan, wil ik niet bij het geringste opgevouwen zitten.
- Geen schadeauto. Wat lichte krasjes oké, maar een portier met een flinke deuk erin bijv... nee...
- Wil er wel een jaar of 4-5 minimaal in kunnen rijden zonder dat hij economisch total-loss raakt door defecten.
- Net interieur en exterieur. Geen "gepimpte" auto's of autostoelen met scheuren erin.
- Geen motoren met turbo's.

- Aan opties:
ABS
Airbags
Stuurbekrachtiging
Automatische transmissie
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
Airco
Elektrische ramen voor
Elektrische spiegelverstelling
Trekhaak

- Niet vereiste opties, maar wel een prè:
Boordcomputer (zo'n schermpje om je verbruik e.d. te kunnen zien, dat zat wel in mijn Mégane).
Cruise control

Aan het lijstje valt niet te twisten, ik ga eenmaal geen geld in een auto steken waar ik niet tevreden over ben ;)

Ik heb geen voorkeur voor een bepaald type. Ik wil enkel niet teveel achteruit gaan in veiligheid, comfort en ruimte. En niet veel duurder uit zijn in kosten dan met mijn Mégane. En het moet een nette auto zijn (dat was mijn Mégane ook, enkel lichte krasjes maar compleet schadevrij interieur, slechts slijtplekken op het stuur). Voor de rest is het echt afhankelijk van wat er te koop is, want ik heb gemerkt dat er vrij weinig aanbod is wat aan mijn wensen voldoet :{ Welgeteld 7 exemplaren door heel Nederland is wat ik heb kunnen vinden ;(


Ik heb zelf deze gevonden tot nu toe, wat zo op papier aan mijn eisen kan voldoen:

1:
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr

Een Mitsubishi Carisma voor ¤1200,- met bijna 166k op de teller. Verbruik is redelijk. Helaas 1 klasse MRB hoger i.v.m. 1180kg :{ Twijfelachtig dus, maar daar valt mee te leven als het verder een auto is die aan al mijn overige eisen voldoet en niet duur in onderhoud.

Echter, ik weet niet wat het zitcomfort hiervan is? Ik heb geen ervaring ermee. Zachte stoelen zijn wel een vereiste gezien het gemiddeld aantal km's van 35-40k per jaar :{ En verder... zijn er bekende (dure) problemen bij dit type auto?

Is het trouwens ook daadwerkelijk een hatchback? Bij de Carisma is volgens mij het uiterlijke verschil tussen de sedan en de hatchback niet zo groot zolang de kofferbak dicht is, alleen hoort bij de hatchback ook de ruit bij de kofferbak-klep. Ze worden wel eens verkeerd geadverteerd :{


2.
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr

Een Peugeot 306 uit 1998, voor ¤1250,-. En particuliere verkoop, volgens de advertentie van een ouder persoon geweest die er niet meer in kan rijden.

Twijfelgeval. Zitcomfort is waarschijnlijk oké, het is een Franse auto :P Maar wat is het verbruik van deze auto? Het is blijkbaar niet geregistreerd bij de RDW :{

Verder, hoe betrouwbaar is de techniek ervan? En verder een opvallend lage km-stand van net geen 73k, met NAP. Is dat wel goed? Kan zomaar veel korte ritten betekenen wat voor zover ik weet niet zo goed is voor de techniek, vooral voor een automaat? :{


3.
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr

Een Renault Mégane van 2001 met 150k op de teller, voor ¤1294,-. Qua techniek volgens mij hetzelfde als de '99 Mégane die ik had. Die was betrouwbaar op zich, maar had ook best vaak de behoefte gehad om de garage te zien. Is het verstandig om weer hetzelfde te nemen?

Oh ja, deze heeft minder opties dan de mijne... sowieso geen mislichten voor en geen spoiler.

Maar wel "goedkoop" met ¤1300,- :o De mijne kostte 3,5 jaar geleden ¤1750,- en 180k op de teruggedraaide teller, zo 240k in het echt... eigenlijk teveel betaald toen ;(


4.
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr

Nòg een Renault Mégane voor ¤1450. Deze is van 1999 en bij benadering 150k gereden (in de tekst staat dat tellerbak is vervangen geweest, daarom lage stand van 85k), zonder NAP zoals hij er nu staan. Voor ¤1350,-.

Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij nummer 3. Maar deze prefereer ik niet i.v.m. de niet-kloppende km-stand op de teller :{


5.
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr

Wéér een Renault Megane, ook van 1999, met 158k op de teller, naar eigen zeggen met NAP.

In principe geldt ook hier het verhaal van nummer 3. Maar ik twijfel wel of dit de phase 2 is (net als de mijne), of toch de oude phase 1? Qua voorkant, tellerbak en automaat-hendel is het eigenlijk phase 1. Maar de 1.6 16v motor is toch pas vanaf phase 2? Maar verbruikscijfers e.d. zijn wel hetzelfde als die van mij... dus waarschijnlijk zit er ook een DP0 automaatbak in, maar is die niet ook pas ingevoerd vanaf de phase 2 modellen? Wel een vreemde auto in mijn ogen? :{


6.
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr

Een Mitsubishi Carisma met 186k op de teller (NAP aanwezig), ¤1450,-

Net als voor nummer 1 geldt: geen idee hoe het zitcomfort is en hoe betrouwbaar de techniek is.

Ik vind deze eigenlijk best mooi, maar helaas wel lederen bekleding... dat wil vaak nog wel eens scheuren bij de bestuurdersstoel... dat vind ik wel een echte afknapper :{ Op de foto's hebben ze de stoel niet helemaal laten zien, het belangrijkste deel staat er niet op :{

Verder, net als nummer 1, eigenlijk 1 klasse MRB te hoog, dus twijfelachtig en alleen acceptabel mits aan alle overige eisen voldaan en betrouwbaar.


7.
http://www.autoweek.nl/oc(...)&accsry[]=13&sort=19
Een Citroën Xsara Break uit 2000, voor ¤950,- en 213k op de teller met NAP.

Hij is wel erg aantrekkelijk geprijsd :) Maar daardoor vrees ik ook dat er verborgen gebreken kunnen zijn :{

Ik heb zelf al wel eens een Citroën Xsara Break als leenauto gehad, maar dat was eentje met een 1.8i motor en 4-traps automaat van ZF. Hij zoop enorm veel benzine, 1 op 9 of zo deed hij op 130km/u :{

Maar deze is wat nieuwer en met 1.6 motor, met vergelijkbaar verbruik als mijn Mégane. Mogelijk zit er ook dezelfde automaatbak is als in mijn Mégane als in de AL4, maar dat weet ik niet zeker.

Wat ik wel eens gehoord heb over de Xsara is dat de dashboard-lampjes vaak stuk zijn (bij leenauto '97 ook zo, bijna allemaal dood) en motoren die olie schijnen te lekken nabij de dynamo. Maar treft dat ook de '00 exemplaren? :{

------

Tja... wat is verstandig om te doen? :) Zijn er nog andere suggesties qua modellen (moeten wel daadwerkelijk beschikbaar zijn)? Budget gaat i.i.g. niet omhoog en geen doorstrepingen in het eisenpakket.

Verder, hoe zit het met het onderhoudsschema van deze verschillende modellen? Wijkt het veel af v/d Mégane?

Die deed elke:
20k olie+filter, interieurfilter
40k luchtfilter+bougies
60k brandstoffilter+remvloeistof
120k distributie+toebehoren en koelvloeistof

Eigenlijk wil ik een auto die niet te ver daarvan afwijkt naar boven qua kosten (maar ga ook geen beurten overslaan, want dat komt de betrouwbaarheid en levensduur niet ten goede).

Er zijn wel auto's op de markt waarvan de automaatolie (ATF) regelmatig ververst moet worden. Is dat een dure handeling als de garage dat moet doen?
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_157608198
Niks lijkt aan de eisen te voldoen, dus is er water bij de wijn nodig.

Omdat ik vind dat TS ergens compromissen moet maken:
Carisma op LPG:
http://www.autowereld.nl/(...)modelinformatie.html

Beetje afdingen, en hopen dat je hem meekrijgt.

Daihatsu Gran Move op benzine:
http://www.autowereld.nl/(...)modelinformatie.html

En om maar even een kostenberekening eroplos te laten:



Denk daar eens over na.. En ik denk dat 99% van de mensen het hiermee eens is..


//edit

IK HEB DE AUTO DIE AAN bijna ALLE EISEN VOLDOET VOLGENS MIJ:
een andere Gran Move Met airco:
http://www.autowereld.nl/(...)101/foto.html#foto-3

Aanschafprijs max. ¤1500,- Check
- Niet zwaarder dan 1150kg i.v.m. MRB. Check
- Verbruik niet hoger dan 1 op 13 max. (Met mijn Mégane deed ik 1 op 13,7 gecombineerd.) Check
- Geen harde stoelen (zoals in veel Duitse auto's... ik wil eigenlijk minstens het zitcomfort van de Mégane.) Geen idee
- Benzine als brandstof en niet ouder dan '93 (wil alle milieuzones in NL en DE in kunnen). Check
- 5 deurs Check
- Enkel hatchback, station of MPV carrosserie i.v.m. vervoer van spullen. Check
- Qua stevigheid (als in veiligheid) niet slechter dan de Mégane. Mocht het onverhoopt ooit weer misgaan, wil ik niet bij het geringste opgevouwen zitten. Lijkt me ok
- Geen schadeauto. Wat lichte krasjes oké, maar een portier met een flinke deuk erin bijv... nee... Check
- Wil er wel een jaar of 4-5 minimaal in kunnen rijden zonder dat hij economisch total-loss raakt door defecten. Het is een Japanner met Toyota techniek, prima dus
- Net interieur en exterieur. Geen "gepimpte" auto's of autostoelen met scheuren erin. Check
- Geen motoren met turbo's.Check
ABS - Helaas
Airbags Check
Stuurbekrachtiging Check
Automatische transmissie Check
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening Check
Airco Check
Elektrische ramen voor Check
Elektrische spiegelverstelling Check
Trekhaak Check


Alleen ABS ontbreekt, dat was destijds een optie..

[ Bericht 4% gewijzigd door Glijdt_licht op 16-11-2015 20:54:13 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_157608775
Dat LPG handiger is met 30k per jaar weten we allemaal wel, ik rij zelf niks anders dan LPG, waarom zou ik een kut middenklasser op benzine moeten rijden terwijl ik voor hetzelfde geld een dikke 8 cilinder of dikke turbo blok kan rijden :D laatste auto die minder woog dan 1600kg is erg lang geleden.

Maargoed, TS wilt absoluut geen LPG en wij moeten er helaas mee doen.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_157609093
quote:
1s.gif Op maandag 16 november 2015 20:54 schreef eXplorer1 het volgende:
ik rij zelf niks anders dan LPG, waarom zou ik een kut middenklasser op benzine moeten rijden terwijl ik voor hetzelfde geld een dikke 8 cilinder of dikke turbo blok kan rijden
Effe offtopic, maar heb je ook ervaring met LPG auto`s importeren uit Duitsland en die in Nederland op G3 krijgen ?
In Dld vind je namelijk veel meer "dikke bakken" :7 op LPG dan in NL, en dan hebben ze meestal ook niet een astronomische kmstand.
Ik zat laatst nog te kijken naar een LPG auto importeren, maar dat leek mij nogal rompslomp met de G3 erkenning :@ (niet het importeren opzich, dat heb ik wel vaker gedaan)
pi_157609869
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 21:01 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Effe offtopic, maar heb je ook ervaring met LPG auto`s importeren uit Duitsland en die in Nederland op G3 krijgen ?
In Dld vind je namelijk veel meer "dikke bakken" :7 op LPG dan in NL, en dan hebben ze meestal ook niet een astronomische kmstand.
Ik zat laatst nog te kijken naar een LPG auto importeren, maar dat leek mij nogal rompslomp met de G3 erkenning :@ (niet het importeren opzich, dat heb ik wel vaker gedaan)
Systeem eruit halen voor keuring. Keuren als benzine. G3 terug inbouwen. Dikke winst.
pi_157610232
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 21:01 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Effe offtopic, maar heb je ook ervaring met LPG auto`s importeren uit Duitsland en die in Nederland op G3 krijgen ?
In Dld vind je namelijk veel meer "dikke bakken" :7 op LPG dan in NL, en dan hebben ze meestal ook niet een astronomische kmstand.
Ik zat laatst nog te kijken naar een LPG auto importeren, maar dat leek mij nogal rompslomp met de G3 erkenning :@ (niet het importeren opzich, dat heb ik wel vaker gedaan)
G3 certificaat is op basis van kenteken en gebruikte installatie, als die 2 OK zijn dan is dat instant G3 op je kenteken.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_157610725
Maar dat moet je dan zelf bewijzen dat jou LPG installatie aan de G3 eisen voldoet, of niet ?
Met certificaatje van de LPG installatie fabrikant ofzo.
pi_157610761
LPG. O+. Rij zelf 60.000 km/jaar op LPG, met een pittoresk vlaams tankstation op de route waar de prijs deze zomer rond de 24c/liter lag (momenteel 33,3c/liter), scheelt toch redelijk met de 55-80 cent per liter waar het nu in Nederland op staat.
pi_157611383
quote:
19s.gif Op maandag 16 november 2015 20:38 schreef Glijdt_licht het volgende:
Niks lijkt aan de eisen te voldoen, dus is er water bij de wijn nodig.
...
Is dat zo? :{

Ik zou morgen toch deze voorgestelde Mégane uit het vorige topic bezichtigen? :{ :
http://www.marktplaats.nl(...)eff636f4f8b9c5b7a618

Het enige waar hij niet aan voldoet is de MRB, maar ja... 8 euro p/m... ga ik niet moeilijk over doen als verder aan alle eisen is voldaan incl. verbruik, zachte stoelen en milieueisen :D

Maar goed... eerst ter plekke kijken of het wat is :D
pi_157611489
Voor dat je de laatste rechts pakt, even 100 meter door rijden. Aan de linkerzijde zie je de echte eigenaar. _O-
pi_157611581
quote:
10s.gif Op maandag 16 november 2015 22:13 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Voor dat je de laatste rechts pakt, even 100 meter door rijden. Aan de linkerzijde zie je de echte eigenaar. _O-
? :{
pi_157611628
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 22:16 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

? :{
Dan zie je de eigenaar van Mars Cars, post hier ff wat je er van dacht _O-
pi_157611661
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 22:10 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Is dat zo? :{

Ik zou morgen toch deze voorgestelde Mégane uit het vorige topic bezichtigen? :{ :
http://www.marktplaats.nl(...)eff636f4f8b9c5b7a618

Het enige waar hij niet aan voldoet is de MRB, maar ja... 8 euro p/m... ga ik niet moeilijk over doen als verder aan alle eisen is voldaan incl. verbruik, zachte stoelen en milieueisen :D

Maar goed... eerst ter plekke kijken of het wat is :D
8 euro p/mnd zal inderdaad geen probleem zijn als je voor 194 euro per maand EXTRA een benzine wilt gaan rijden ipv LPG :D
pi_157611761
quote:
10s.gif Op maandag 16 november 2015 22:17 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Dan zie je de eigenaar van Mars Cars, post hier ff wat je er van dacht _O-
Je bedoelt de sloperij "Mars B.V." een stukje verderop?
pi_157611844
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 22:22 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Je bedoelt de sloperij "Mars B.V." een stukje verderop?
Ja :+
  maandag 16 november 2015 @ 22:31:15 #16
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_157612032
Geweldig, voor die 2338 euro per jaar kun je eerste klas met het vliegtuig naar Engeland.
Maar nee, mevrouw moet dat met de auto kunnen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 16 november 2015 @ 22:33:52 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157612138
Het zal niet de eerste sloperij zijn die auto's die naar de sloop gebracht zijn gewoon weer verkoopt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157612145
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 22:31 schreef daNpy het volgende:
Geweldig, voor die 2338 euro per jaar kun je eerste klas met het vliegtuig naar Engeland.
Maar nee, mevrouw moet dat met de auto kunnen.
Als dat haar wens is dan is dat gewoon zo.
Er is toch ook niemand die jouw wensen voor je in gaat vullen?
  maandag 16 november 2015 @ 22:34:38 #19
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_157612161
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 22:34 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als dat haar wens is dan is dat gewoon zo.
Er is toch ook niemand die jouw wensen voor je in gaat vullen?
Mjah mijn wensen liggen wellicht dichter bij het budget.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 16 november 2015 @ 22:35:02 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157612169
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 22:31 schreef daNpy het volgende:
Geweldig, voor die 2338 euro per jaar kun je eerste klas met het vliegtuig naar Engeland.
Maar nee, mevrouw moet dat met de auto kunnen.
Door de kanaaltunnel... paar vluchtelingen in de kofferbak en gaan!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 16 november 2015 @ 22:36:37 #21
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_157612220
Een NIssan Almera niet iets voor TS? De automaten zijn vaak van een ouder iemand geweest, ik weet alleen niet wat die dingen gebruiken.

Ik heb zelf een Almera 1.4, maar die is handgeschakeld en doet rond de 1 op 14.
En hij heeft airco en ABS.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_157612236
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 22:36 schreef Kentekenplaat het volgende:
Een NIssan Almera niet iets voor TS? De automaten zijn vaak van een ouder iemand geweest, ik weet alleen niet wat die dingen gebruiken.

Ik heb zelf een Almera 1.4, maar die is handgeschakeld en doet rond de 1 op 14.
En hij heeft airco en ABS.
Is al afgewezen :')
pi_157612254
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 22:34 schreef daNpy het volgende:

[..]

Mjah mijn wensen liggen wellicht dichter bij het budget.
Helemaal prima maar het gaat niet om jouw wensen.
pi_157612264
quote:
1s.gif Op maandag 16 november 2015 22:35 schreef Leandra het volgende:
Door de kanaaltunnel... paar vluchtelingen in de kofferbak en gaan!
4 8} 8} 8} 8} passen makkelijk in zo`n Megane
  maandag 16 november 2015 @ 22:40:12 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157612314
Wel humor, die Mercedes reclame bij dit topic... Met 7G-tronic voor 39.000nogwat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')