abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157643407
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 10:32 schreef Leandra het volgende:
Moet ik wel zeggen dat als ik op Autotrack zoek (voor TS) dat ik dan (behalve NAP) ook "onderhoudsboekjes" aanvink, juist omdat TS zo gespitst is op het onderhoud, en dan komt er in de prijsklasse tot ¤ 2.000 ook gewoon niets op diesel of LPG boven water....

Overigens zoek ik voor mezelf ook altijd op NAP en met onderhoudsboekje, want een Saab zonder onderhoudsboekje is min of meer ongewenst.

Edit: ik beperk de zoektocht ook nog tot een kmstand van 220.000... want die hokjes waar TS nog 3 tot 5 jaar 35.000 km per jaar mee wil rijden halen de 400.000 meestal niet.
In een onderhoudsboekje kan iedereen stempels zetten. Bij een jonge auto, waarbij je dit bij de dealer kunt nachecken relevant. Bij zo een oude waggie...
  woensdag 18 november 2015 @ 11:06:03 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157643545
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 10:59 schreef vaduz het volgende:

[..]

In een onderhoudsboekje kan iedereen stempels zetten. Bij een jonge auto, waarbij je dit bij de dealer kunt nachecken relevant. Bij zo een oude waggie...
Dat kan wel zijn, maar als die stempels er niet zijn heb je al helemaal geen reden om aan te nemen dat dat onderhoud gepleegd is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157643574
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 10:59 schreef vaduz het volgende:

[..]

In een onderhoudsboekje kan iedereen stempels zetten. Bij een jonge auto, waarbij je dit bij de dealer kunt nachecken relevant. Bij zo een oude waggie...
idd, ik had ook eens een auto waarbij toen ik hem kocht heel trots de stempels werden getoond. Echter toen ik hem kocht bij km-stand 140000 met alleen olieverversing werd daar ook een stempel voor gezet zijnde een complete 160K-onderhoudsbeurt. Dan ga je wel vraagtekens zetten bij die andere stempels.

Die stempels zou ik bij wat oudere auto's die niet meer door de oorspronkelijke dealer onderhouden zijn dus niet te serieus nemen... Let vnl. op of de distributieriem aan vervanging toe is. Verder vind ik de staat van het interieur ook altijd wel een goede maatstaf. Bij vorige eigenaren die netjes met het interieur om zijn gegaan zijn die mogelijk ook netter met de auto en onderhoud omgegaan.
  woensdag 18 november 2015 @ 11:11:19 #104
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157643638
Het boekje bij deze auto lijkt me overigens wel weer correct, al was het alleen al omdat gedurende de stempels de naam van het onderhoudsbedrijf verandert (en het adres hetzelfde blijft), en de vorige eigenaar de auto van februari 2001 tot september 2015 heeft gehad.

http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v40/14157442

Als ik interesse in die auto had zou ik desnoods het bedrijf waar hij 14 jaar in onderhoud lijkt te zijn geweest even opbellen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157645080
Iedereen die zegt dat een oude Volvo op LPG met een hoge km-stand niet erg is: ik geloof best dat de motor ervan misschien wel de 500k kan halen, maar niemand hier heeft het over de automaatbak. Die halen vaak niet de 500k. Wat heb je dan aan een auto met oersterke motor waarvan de versnellingsbak stuk is? :{

Ik snap ergens niet helemaal waarom iedereen zo tegen Franse auto's is. Het comfort is goed en mijn vorige heeft toch wel de 380k gehaald met originele motor en bak. Als hij niet v/d dijk af was gegaan haalde hij vast ook de 400k.

Maar nee, het zijn per se de Volvo's met hoge km-standen die betrouwbaar zijn. Of Aziaten en dan ook per se de types waarvan het zitcomfort nergens naar is :{


Als ik nog eens kijk naar het onderhoud van mijn vorige Renault, zie ik eigenlijk helemaal geen gekke dingen. De dure rekeningen waren vooral:
- Druksolenoids automaat (productiefout)
- Banden
- Distributieriem
- Remmerij
- Radiator
- Dynamo
- Schokbrekers
- Wiellagers
- Motorsteun
- Uitlaatspruitstuk (waar de katalysator en lambda-sensor ook in zat)
- Enkele sensortjes

Het zijn eigenlijk allemaal dingen die ook voor kunnen komen bij andere merken auto's van die leeftijd. Of willen jullie zeggen dat van een Volvo de banden nooit slijten, de schokbrekers en wiellagers nooit kapot kunnen, de radiator nooit lek kan raken en de remmerij nooit slijt? :{

Voor de rest ging de Renault altijd op tijd, elke 20k, naar de garage voor een onderhoudsbeurt waarbij zaken als vloeistoffen, bougies en filtertjes werden vervangen volgens schema. Dat kost ook geld. Maar onderhoud moet voor elk willekeurig automerk ook gedaan worden, het is niet zo dat een Volvo 100k kan rijden zonder onderhoud...
pi_157645765
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 12:22 schreef Fien1989 het volgende:
Iedereen die zegt dat een oude Volvo op LPG met een hoge km-stand niet erg is: ik geloof best dat de motor ervan misschien wel de 500k kan halen, maar niemand hier heeft het over de automaatbak. Die halen vaak niet de 500k. Wat heb je dan aan een auto met oersterke motor waarvan de versnellingsbak stuk is? :{

Ik snap ergens niet helemaal waarom iedereen zo tegen Franse auto's is. Het comfort is goed en mijn vorige heeft toch wel de 380k gehaald met originele motor en bak. Als hij niet v/d dijk af was gegaan haalde hij vast ook de 400k.

Maar nee, het zijn per se de Volvo's met hoge km-standen die betrouwbaar zijn. Of Aziaten en dan ook per se de types waarvan het zitcomfort nergens naar is :{


Als ik nog eens kijk naar het onderhoud van mijn vorige Renault, zie ik eigenlijk helemaal geen gekke dingen. De dure rekeningen waren vooral:
- Druksolenoids automaat (productiefout)
- Banden
- Distributieriem
- Remmerij
- Radiator
- Dynamo
- Schokbrekers
- Wiellagers
- Motorsteun
- Uitlaatspruitstuk (waar de katalysator en lambda-sensor ook in zat)
- Enkele sensortjes

Het zijn eigenlijk allemaal dingen die ook voor kunnen komen bij andere merken auto's van die leeftijd. Of willen jullie zeggen dat van een Volvo de banden nooit slijten, de schokbrekers en wiellagers nooit kapot kunnen, de radiator nooit lek kan raken en de remmerij nooit slijt? :{

Voor de rest ging de Renault altijd op tijd, elke 20k, naar de garage voor een onderhoudsbeurt waarbij zaken als vloeistoffen, bougies en filtertjes werden vervangen volgens schema. Dat kost ook geld. Maar onderhoud moet voor elk willekeurig automerk ook gedaan worden, het is niet zo dat een Volvo 100k kan rijden zonder onderhoud...
Ja, ook een volvo moet ondehouden worden, maar het verschil is duidelijk te merken, zelfs als auto's van verschillende merken technisch gelijk zijn. Je kent wel de Aygo/C1/107. Die lijken veel op elkaar, maar ik heb de plaatselijke autoboer horen zeggen dat de Aygo iets beter in elkaar zit dan een 107 of C1, gewoon net iets andere materialen, dikkere lak, dat soort dingetjes. Niet dat een Renault standaard niet goed is (mijn Renooit Seniel rijdt als een zonnetje, en op een paar dingetjes na heb ik er nauwelijks problemen mee gehad, waarschijnlijk een gelukje, maar mijn vertrouwen in Renault is gewoon goed), maar je hebt eenmaal merken die gemiddeld kwalitatief een stuk beter zijn.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157647527
Ik kreeg net een telefoontje v/d verkoper van de Megane station:
- De sleepring bij het stuur was inderdaad versleten.
- De airbag-storingslamp (zijn er eigenlijk 2, want er is ook een SERV-lampje wat samen brand) wat door de vorige eigenaar met kit dichtgemaakt was zodat je 'm niet kon zien :{

Hij heeft nu de sleepring vervangen en het airbag-lampje schoongemaakt/gerepareerd, die zou volgens hem weer werken.

De SERV-lamp kon hij echter niet meer herstellen, zei hij, omdat bij het verwijderen v/d kit het LED'tje stuk is gegaan.

Maar goed, de SERV-lamp is volgens mij niet heel belangrijk. Die brand volgens de documentatie altijd i.c.m. de airbag of ABS storingslamp om aan te geven dat binnenkort bij de garage moet worden langsgegaan, hij brandt nooit op zichzelf. Er is verder geen onderhouds-interval-teller aan gekoppeld of zo, dus in principe mis je niks zonder de SERV-lamp, als de airbag en ABS lampen het doen. Vanzelf kapotgaan zullen ze verder niet zo snel, het zijn SMD LED's, van wat ik weet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Fien1989 op 18-11-2015 14:27:30 ]
pi_157648113
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 12:53 schreef Ridocar het volgende:

[..]

.... Je kent wel de Aygo/C1/107. Die lijken veel op elkaar, maar ik heb de plaatselijke autoboer horen zeggen dat de Aygo iets beter in elkaar zit dan een 107 of C1, gewoon net iets andere materialen, dikkere lak, dat soort dingetjes. ...
Onzin verhaal, worden op een en dezelfde lijn geproduceert met dezelfde onderdelen. Verschil zit hem echt alleen in uiterlijk, prijs en garantievoorwaarden.
pi_157648984
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 12:22 schreef Fien1989 het volgende:
Iedereen die zegt dat een oude Volvo op LPG met een hoge km-stand niet erg is: ik geloof best dat de motor ervan misschien wel de 500k kan halen, maar niemand hier heeft het over de automaatbak. Die halen vaak niet de 500k. Wat heb je dan aan een auto met oersterke motor waarvan de versnellingsbak stuk is? :{

Ik snap ergens niet helemaal waarom iedereen zo tegen Franse auto's is. Het comfort is goed en mijn vorige heeft toch wel de 380k gehaald met originele motor en bak. Als hij niet v/d dijk af was gegaan haalde hij vast ook de 400k.

Maar nee, het zijn per se de Volvo's met hoge km-standen die betrouwbaar zijn. Of Aziaten en dan ook per se de types waarvan het zitcomfort nergens naar is :{


Als ik nog eens kijk naar het onderhoud van mijn vorige Renault, zie ik eigenlijk helemaal geen gekke dingen. De dure rekeningen waren vooral:
- Druksolenoids automaat (productiefout)
- Banden
- Distributieriem
- Remmerij
- Radiator
- Dynamo
- Schokbrekers
- Wiellagers
- Motorsteun
- Uitlaatspruitstuk (waar de katalysator en lambda-sensor ook in zat)
- Enkele sensortjes

Het zijn eigenlijk allemaal dingen die ook voor kunnen komen bij andere merken auto's van die leeftijd. Of willen jullie zeggen dat van een Volvo de banden nooit slijten, de schokbrekers en wiellagers nooit kapot kunnen, de radiator nooit lek kan raken en de remmerij nooit slijt? :{

Voor de rest ging de Renault altijd op tijd, elke 20k, naar de garage voor een onderhoudsbeurt waarbij zaken als vloeistoffen, bougies en filtertjes werden vervangen volgens schema. Dat kost ook geld. Maar onderhoud moet voor elk willekeurig automerk ook gedaan worden, het is niet zo dat een Volvo 100k kan rijden zonder onderhoud...
wel lekker kort door de bocht he ? ;) :O

iedere auto heeft onderhoud nodig.
feit is dat een volvo met een ouderwetse 5 cilinder heel erg goed rijdt op LPG, ook ver na de 5ton.

ik heb ook een BMW gehad, 525TDS automaat (diesel...) heerlijk om in te rijden. had hem gekocht met bijna 4ton op de teller en geen centje pijn. regulier onderhoud verder nooit echt wat aan gehad. mja moest weg want werd toch iets te duur in de vaste lasten :N -O-

kwestie van onderhoud en ik blijf er bij dat een grote motor uiteindelijk veel beter is aangezien die dan relatief gezien minder te doen heeft en daardoor dus ook langer mee gaat als die gloednieuwe 1.4 turbo pruttels die tot het uiterste geperst worden om alsnog vooruit te komen.
pi_157649270
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 12:22 schreef Fien1989 het volgende:
Als ik nog eens kijk naar het onderhoud van mijn vorige Renault, zie ik eigenlijk helemaal geen gekke dingen. De dure rekeningen waren vooral:
- Druksolenoids automaat (productiefout)
- Banden
- Distributieriem
- Remmerij
- Radiator
- Dynamo
- Schokbrekers
- Wiellagers
- Motorsteun
- Uitlaatspruitstuk (waar de katalysator en lambda-sensor ook in zat)
- Enkele sensortjes

Voor de rest ging de Renault altijd op tijd, elke 20k, naar de garage voor een onderhoudsbeurt waarbij zaken als vloeistoffen, bougies en filtertjes werden vervangen volgens schema. Dat kost ook geld. Maar onderhoud moet voor elk willekeurig automerk ook gedaan worden, het is niet zo dat een Volvo 100k kan rijden zonder onderhoud...
Maarreh... waar liet jij die Megane altijd onder houden Fien ?
Bij een Renault dealer, universeel garage ?
Bij de Turkse garage om de hoek (sorry Turqauz52 ;) ) kan dat misschien wel veel goedkoper, of een automonteur die in zijn vrije tijd aan auto`s sleutelt.

Ik heb zelf trouwens een keer een Renault Laguna type 1 gehad van 1997, daar heb ik 100.000 bij op gezet, mankeerde nooit wat aan, behalve slijtage delen als remmen en banden natuurlijk.

Maar ik vind dat als je in die prijsklasse gaat shoppen dat je dan eigenlijk ook niet moet mekkeren over een krasje, vlekje of deukje.
Auto`s die dat niet hebben zijn eigenlijk de speld in de hooiberg, of eenhoorn.

Toen ik die Laguna kocht zat er een klein scheurtje in de voorruit, op een gegeven moment scheurde dat door tot over de gehele breedte van de ruit.
Het mocht van de APK en aangezien ik alleen WA verzekerd was betaalde de verzekering niks, jarenlang zo rondgereden.
Ik heb nu een Astra diesel van 2009, gekocht voor ¤4100, is een ex defensie auto en er zit een deukje in de achterklep (station), lekker boeiend. :6
pi_157649507
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 15:27 schreef Martijn137 het volgende:

[..]

wel lekker kort door de bocht he ? ;) :O

iedere auto heeft onderhoud nodig.
feit is dat een volvo met een ouderwetse 5 cilinder heel erg goed rijdt op LPG, ook ver na de 5ton.

ik heb ook een BMW gehad, 525TDS automaat (diesel...) heerlijk om in te rijden. had hem gekocht met bijna 4ton op de teller en geen centje pijn. regulier onderhoud verder nooit echt wat aan gehad. mja moest weg want werd toch iets te duur in de vaste lasten :N -O-

kwestie van onderhoud en ik blijf er bij dat een grote motor uiteindelijk veel beter is aangezien die dan relatief gezien minder te doen heeft en daardoor dus ook langer mee gaat als die gloednieuwe 1.4 turbo pruttels die tot het uiterste geperst worden om alsnog vooruit te komen.
Wat ik al zei... ik geloof best dat die motoren het best redden. Maar de automaatbakken, die zijn vaak minder langlevend dan de motor :{ Op allerlei forums is zat te vinden over Volvo automaten met storingen en bakken die gereviseerd moeten worden. Net als alle andere merken automaten :{

Nogmaals, de motor zal best goed zijn, maar de rest van de auto slijt wel gewoon. Zoals schokbrekers, motorsteunen en vooral ook het interieur.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 15:38 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Maarreh... waar liet jij die Megane altijd onder houden Fien ?
Bij een Renault dealer, universeel garage ?
Bij de Turkse garage om de hoek (sorry Turqauz52 ;) ) kan dat misschien wel veel goedkoper, of een automonteur die in zijn vrije tijd aan auto`s sleutelt.

Ik heb zelf trouwens een keer een Renault Laguna type 1 gehad van 1997, daar heb ik 100.000 bij op gezet, mankeerde nooit wat aan, behalve slijtage delen als remmen en banden natuurlijk.

Maar ik vind dat als je in die prijsklasse gaat shoppen dat je dan eigenlijk ook niet moet mekkeren over een krasje, vlekje of deukje.
Auto`s die dat niet hebben zijn eigenlijk de speld in de hooiberg, of eenhoorn.

Toen ik die Laguna kocht zat er een klein scheurtje in de voorruit, op een gegeven moment scheurde dat door tot over de gehele breedte van de ruit.
Het mocht van de APK en aangezien ik alleen WA verzekerd was betaalde de verzekering niks, jarenlang zo rondgereden.
Ik heb nu een Astra diesel van 2009, gekocht voor ¤4100, is een ex defensie auto en er zit een deukje in de achterklep (station), lekker boeiend. :6
Ik liet de Megane onderhouden bij een monteur die in zijn vrije tijd sleutelde. En enkele kleine dingen bij de merkdealer laten doen en de solenoids bij een universele automaat-specialist. En banden bij een bandenboer.

Ik klaag ook niet over een krasje of een vlekje, daar heb ik ook geen auto op afgewezen. Sterker nog: de Megane station die ik nu potentieel ga kopen is wat dat betreft ook niet perfect.

Maar wat ik niet wil zijn serieuze deuken in het ijzer v/d carrosserie, voor zover ik ze kan zien. Die roesten namelijk na een tijdje, is mijn ervaring. Als er geen keuze is, oké. Maar als er een andere is zonder duidelijk zichtbare deuk in het ijzer, dan ga ik natuurlijk niet expres die ene met deuk kopen :P
pi_157649702
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 15:49 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Wat ik al zei... ik geloof best dat die motoren het best redden. Maar de automaatbakken, die zijn vaak minder langlevend dan de motor :{ Op allerlei forums is zat te vinden over Volvo automaten met storingen en bakken die gereviseerd moeten worden. Net als alle andere merken automaten :{

Nogmaals, de motor zal best goed zijn, maar de rest van de auto slijt wel gewoon. Zoals schokbrekers, motorsteunen en vooral ook het interieur.

alles slijt, maar er zit wel verschil in hoe snel, alles wat je noemt, behalve het intrieur, valt toch gewoon onder normaal onderhoud ?

die bmw die ik heb weg moeten doen had ook nog geen centje pijn in de versnellingsbak, als je die ook maar volgens het boekje de olie laat verversen.

verder denk ik dat je altijd de kwaliteit krijgt die je er voor (wilt) betaald. kwaliteit is nou eenmaal duur.

maar ik hoop dat je een goede keuze maakt, blijft altijd een beetje een gok helaas.
weet je al wat je doet met die megane station?
  woensdag 18 november 2015 @ 16:01:37 #113
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_157649758
Ga je nu voor de Megane?
  woensdag 18 november 2015 @ 16:03:15 #114
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157649793
Volgens mij had Fien gisteren al min of meer met de verkoper afgesproken dat ze de auto zou kopen als hij de lampjes zou fixen....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157649976
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 16:03 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij had Fien gisteren al min of meer met de verkoper afgesproken dat ze de auto zou kopen als hij de lampjes zou fixen....
Daarna had iemand gepost dat er mogelijk weleens problemen met de afstelling van de motor zouden kunnen zijn. Ik weet niet of de TS dat nog meeneemt in haar overwegingen.
pi_157650455
Fien heb je al eens gedacht aan een nissan micra met CVT automaat, dat is echt top.
lekker faxen heel de dag echt genot
pi_157651138
Die Megane koop ik als de storing in het airbag-systeem incl. het lampje is verholpen, had ik afgesproken met de verkoper :{

Hij belde me vanmiddag dat het gerepareerd was, maar dat de tellerbak nog in elkaar moet worden gezet. Hij zou me aan het einde v/d dag nog terugbellen of dat goed is gegaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 16:11 schreef vaduz het volgende:

[..]

Daarna had iemand gepost dat er mogelijk weleens problemen met de afstelling van de motor zouden kunnen zijn. Ik weet niet of de TS dat nog meeneemt in haar overwegingen.
Er werd alleen gezegd dat het niet goed was dat de motor al warm gedraaid omdat het problemen kon verbergen.

Ik ga dus als ik terugga, vragen of ze 'm koud kunnen laten tot ik kom. Als er dan nog niks vreemds te horen/merken is, zie ik eigenlijk geen redenen waarom ik 'm niet moet kopen.

Natuurlijk, ze kunnen 'm alsnog "stiekem" warm gedraaid hebben. Maar dat verwacht ik niet. En verder... de motor is hetzelfde als wat er in mijn vorige Renault zat... en staat niet bekend als probleem-motor.. ook geen problemen mee gehad in mijn vorige Renault. Ik vertrouw die motor eigenlijk best wel.

quote:
7s.gif Op woensdag 18 november 2015 16:32 schreef wolfrolf het volgende:
Fien heb je al eens gedacht aan een nissan micra met CVT automaat, dat is echt top.
:N
pi_157651581
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 17:01 schreef Fien1989 het volgende:

:N
wat een onzinreply sjeesh

die wagens zijn niet stuk te krijgen en zijn nog zuinig ook

bovendien licht en dus lage wegenbelassting jeweet
lekker faxen heel de dag echt genot
pi_157651617
Let trouwens wel op, onderhoud is om de 30.000km, niet om de 20.000km

Kan anders wel een onderhoudschema voor je regelen, wat Renault voorschrijft bij hoeveel kilometers of jaren zeggen maar.
Dat
pi_157652000
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 17:19 schreef Kanjer het volgende:
Let trouwens wel op, onderhoud is om de 30.000km, niet om de 20.000km

Kan anders wel een onderhoudschema voor je regelen, wat Renault voorschrijft bij hoeveel kilometers of jaren zeggen maar.
Dat
Weet je dat heel zeker? Ik had dit als onderhoudsschema aangehouden, stond in Autodata:

Motorolie/oliefilter/interieurfilter 20.000km / 1 jaar
Luchtfilter/bougies 40.000km
Brandstoffilter 60.000km
Remvloeistof 60.000km / 4 jaar
Koelvloeistof 120.000km / 4 jaar
Distributieriem+toebehoren 120.000km / 5 jaar

Voor de Mégane phase 2.

Dus dit klopt niet? :{ ;(

quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 17:17 schreef wolfrolf het volgende:

[..]

wat een onzinreply sjeesh

die wagens zijn niet stuk te krijgen en zijn nog zuinig ook

bovendien licht en dus lage wegenbelassting jeweet
Dat ze zuinig en goedkoop zijn, weet ik. Maar voor de rest voldoen ze niet echt aan de eisen v/d start-post :P Op enkele exemplaren na, zijn het qua opties vaak erg kale auto's. En zeg nou zelf... zo'n Micra is wel èrg klein als ik een Mégane gewend ben. Totaal geen laadruimte.

En ook zitcomfort valt tegen. M'n buurjongen heeft er eentje, van rond '00, wel handgeschakeld. Het is een heel minimaal auto'tje, niet eentje waar je met plezier even 6 uur per dag in zit :P
pi_157652340
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 17:36 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Weet je dat heel zeker? Ik had dit als onderhoudsschema aangehouden, stond in Autodata:

Motorolie/oliefilter/interieurfilter 20.000km / 1 jaar
Luchtfilter/bougies 40.000km
Brandstoffilter 60.000km
Remvloeistof 60.000km / 4 jaar
Koelvloeistof 120.000km / 4 jaar
Distributieriem+toebehoren 120.000km / 5 jaar

Voor de Mégane phase 2.

Dus dit klopt niet? :{ ;(

[..]

Dat ze zuinig en goedkoop zijn, weet ik. Maar voor de rest voldoen ze niet echt aan de eisen v/d start-post :P Op enkele exemplaren na, zijn het qua opties vaak erg kale auto's. En zeg nou zelf... zo'n Micra is wel èrg klein als ik een Mégane gewend ben. Totaal geen laadruimte.

En ook zitcomfort valt tegen. M'n buurjongen heeft er eentje, van rond '00, wel handgeschakeld. Het is een heel minimaal auto'tje, niet eentje waar je met plezier even 6 uur per dag in zit :P
Dikke nonsens.

Super comfortabel. Ben er al regelmatig 10-12 uur mee onderweg geweest naar Frankrijk.
lekker faxen heel de dag echt genot
pi_157652524
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 17:36 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Weet je dat heel zeker? Ik had dit als onderhoudsschema aangehouden, stond in Autodata:

Motorolie/oliefilter/interieurfilter 20.000km / 1 jaar
Luchtfilter/bougies 40.000km
Brandstoffilter 60.000km
Remvloeistof 60.000km / 4 jaar
Koelvloeistof 120.000km / 4 jaar
Distributieriem+toebehoren 120.000km / 5 jaar

Voor de Mégane phase 2.

Dus dit klopt niet? :{ ;(

[..]

Dat ze zuinig en goedkoop zijn, weet ik. Maar voor de rest voldoen ze niet echt aan de eisen v/d start-post :P Op enkele exemplaren na, zijn het qua opties vaak erg kale auto's. En zeg nou zelf... zo'n Micra is wel èrg klein als ik een Mégane gewend ben. Totaal geen laadruimte.

En ook zitcomfort valt tegen. M'n buurjongen heeft er eentje, van rond '00, wel handgeschakeld. Het is een heel minimaal auto'tje, niet eentje waar je met plezier even 6 uur per dag in zit :P
Pm.
pi_157653352
quote:
7s.gif Op woensdag 18 november 2015 16:32 schreef wolfrolf het volgende:
Fien heb je al eens gedacht aan een nissan micra met CVT automaat, dat is echt top.
Kwa omderhoud en verbruik en betrouwbaarheid ja, er zit een ketting en en de rest is ook oerdegelijk.

Maar verder, comfort en rijeigenschappen van begin jaren 90, zitpossitie is raar en ik zit niet snel verkeerd. 0,0 kofferbak. Gewoon een klap minder auto, als je een Megane ph2 gewend bent.

En ik kan het weten, mijn ouders en opa en oma hebben er beiden 1 gehad en ik maakte mijn eerste meters ermee, na mijn rijbewijs gehaald te hebben. En kwa degelijkheid, mijn opa en oma hebben hem nog steeds na 20 jaar.
.
pi_157654958
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 17:36 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Weet je dat heel zeker? Ik had dit als onderhoudsschema aangehouden, stond in Autodata:

Motorolie/oliefilter/interieurfilter 20.000km / 1 jaar
Luchtfilter/bougies 40.000km
Brandstoffilter 60.000km
Remvloeistof 60.000km / 4 jaar
Koelvloeistof 120.000km / 4 jaar
Distributieriem+toebehoren 120.000km / 5 jaar

Voor de Mégane phase 2.

Dus dit klopt niet? :{ ;(

[..]

Dat ze zuinig en goedkoop zijn, weet ik. Maar voor de rest voldoen ze niet echt aan de eisen v/d start-post :P Op enkele exemplaren na, zijn het qua opties vaak erg kale auto's. En zeg nou zelf... zo'n Micra is wel èrg klein als ik een Mégane gewend ben. Totaal geen laadruimte.

En ook zitcomfort valt tegen. M'n buurjongen heeft er eentje, van rond '00, wel handgeschakeld. Het is een heel minimaal auto'tje, niet eentje waar je met plezier even 6 uur per dag in zit :P
Welk brandstoffilter?
pi_157656368
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 14:19 schreef Fien1989 het volgende:
Ik kreeg net een telefoontje v/d verkoper van de Megane station:
- De sleepring bij het stuur was inderdaad versleten.
- De airbag-storingslamp (zijn er eigenlijk 2, want er is ook een SERV-lampje wat samen brand) wat door de vorige eigenaar met kit dichtgemaakt was zodat je 'm niet kon zien :{

Hij heeft nu de sleepring vervangen en het airbag-lampje schoongemaakt/gerepareerd, die zou volgens hem weer werken.

De SERV-lamp kon hij echter niet meer herstellen, zei hij, omdat bij het verwijderen v/d kit het LED'tje stuk is gegaan.

Maar goed, de SERV-lamp is volgens mij niet heel belangrijk. Die brand volgens de documentatie altijd i.c.m. de airbag of ABS storingslamp om aan te geven dat binnenkort bij de garage moet worden langsgegaan, hij brandt nooit op zichzelf. Er is verder geen onderhouds-interval-teller aan gekoppeld of zo, dus in principe mis je niks zonder de SERV-lamp, als de airbag en ABS lampen het doen. Vanzelf kapotgaan zullen ze verder niet zo snel, het zijn SMD LED's, van wat ik weet.
Die Renault-klokken hebben idd van die oranje leds. Kleine witte smd-blokjes die je makkelijk kunt vervangen als je een heteluchtsoldeerapparaat hebt. Desnoods soldeer je twee draadjes eraan en laat je een lampje via een transistor lopen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157660662
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 10:32 schreef Leandra het volgende:
Moet ik wel zeggen dat als ik op Autotrack zoek (voor TS) dat ik dan (behalve NAP) ook "onderhoudsboekjes" aanvink, juist omdat TS zo gespitst is op het onderhoud, en dan komt er in de prijsklasse tot ¤ 2.000 ook gewoon niets op diesel of LPG boven water....

Overigens zoek ik voor mezelf ook altijd op NAP en met onderhoudsboekje, want een Saab zonder onderhoudsboekje is min of meer ongewenst.

Edit: ik beperk de zoektocht ook nog tot een kmstand van 220.000... want die hokjes waar TS nog 3 tot 5 jaar 35.000 km per jaar mee wil rijden halen de 400.000 meestal niet.
Onderhoudsboekje is handig voor wie een nieuwe auto koopt. Om in geval van garantieclaims te laten zien dat al het onderhoud op tijd gedaan is en bij een merkdealer. Als je auto ouder is dan tien jaar hebben die boekjes meestal weinig nut meer, tenzij de auto maar 1 eigenaar heeft gehad en die hem altijd trouw bij dezelfde garage heeft laten onderhouden.
  woensdag 18 november 2015 @ 22:38:09 #127
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157660770
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 22:33 schreef deezler het volgende:

[..]

Onderhoudsboekje is handig voor wie een nieuwe auto koopt. Om in geval van garantieclaims te laten zien dat al het onderhoud op tijd gedaan is en bij een merkdealer. Als je auto ouder is dan tien jaar hebben die boekjes meestal weinig nut meer, tenzij de auto maar 1 eigenaar heeft gehad en die hem altijd trouw bij dezelfde garage heeft laten onderhouden.
Ook bij een 15 jaar oude auto zie ik liever een kloppend ingevuld onderhoudsboekje....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157661012
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 22:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ook bij een 15 jaar oude auto zie ik liever een kloppend ingevuld onderhoudsboekje....
Ik kijk en luister liever naar de auto zelf. En eventueel even zoeken naar de historie voor wat betreft kilometerstanden en aantal eigenaren. Heb eerlijk waar nog nooit naar onderhoudsboekjes gekeken, en dat is bepaald niet omdat ik er nu zoveel verstand van heb. Bij verkoop van een auto is me er ook nog nooit om gevraagd.
pi_157661552
Alleen het boekje met stempels zegt mij niet zoveel.
Als je dan zo nodig boekjes wilt dan ook graag de garagerekeningen erbij.
Toen ik mijn Z4 importeerde, kreeg ik een mapje erbij van de 1e eigenaar met alle rekeningen.
Aankoopnota van de auto zelf, mail correspondentie, alles was erbij.

Maar bij auto`s van 15 jaar oud in die prijscategorie is dat niet reëel.

De Opel Astra die ik laatst kocht had 40.000 km geleden voor het laatst een beurt gehad volgens het boekje, lekker boeien.
Ik heb zelf nieuwe olie, brandstoffilter oliefilter en luchtfilter erop gedaan en karren met die hap.
pi_157661800
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 19:28 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Welk brandstoffilter?
Zoiets: https://www.winparts.nl/f(...)99-febi/p122068.html

Hij schijnt onder de auto aan de passagierszijde te zitten.

quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 20:11 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Die Renault-klokken hebben idd van die oranje leds. Kleine witte smd-blokjes die je makkelijk kunt vervangen als je een heteluchtsoldeerapparaat hebt. Desnoods soldeer je twee draadjes eraan en laat je een lampje via een transistor lopen.
Ik denk niet dat de verkoper dat wil doen :{ Ik ga er zelf waarschijnlijk ook niet aan beginnen. Dat type tellerbak zelf zijn vrij kwetsbaar om te demonteren, heb ik ervaren :{

Bij mijn vorige Renault had ik het gedemonteerd, maar toen was het stuk gegaan op mysterieuze wijze, zonder dat ik wist wat ik fout deed ;(

De front-plaat loshalen ging goed. Maar om de LED's te kunnen zien, moet je ook de wijzerplaat verwijderen en daarvoor moeten eerst de wijzers losgaan. En daar ging het mis: toen ik de bak weer in elkaar zette, deed de LCD automaat-indicator het niet meer en ging de snelheidsmeter niet meer harder dan 70km/u. Als je harder reed bleef hij vastzitten en viel ook niet meer terug daarna :P Ook de benzinemeter bleef altijd op vol zodra je contact aanzette :P

Na lang zoeken en tig keer opnieuw demonteren/monteren uiteindelijk een andere tellerbak moeten zoeken bij de sloop :{ En kwam er eentje in waarbij sommige mineur functies niet meer werkten zoals het resterende aantal km's wat je kon rijden, de olie-peil display en ook de km-stand die met bijna 4k hoger was :o

Die LED's zitten trouwens nog verzonken nadat je de wijzerplaat en dus ook de wijzertjes hebt losgemaakt (dit is de oude kapotte die ik nog heb liggen):


Dus voor solderen moet ook de printplaat eruit... maar als tot zover hij al stuk gaat... :P
pi_157661876
Tja die tellerbakken zijn ook niet ontworpen om gerepareerd te kunnen worden....
Dat is net als bijvoorbeeld met een afstandsbediening van een televisie, daar zit geen schroefje meer in, de behuizing zit op elkaar geklikt.
Zonder geweld krijg je dat niet meer uit elkaar -O-
pi_157662027
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 23:22 schreef bluemoon23 het volgende:
Tja die tellerbakken zijn ook niet ontworpen om gerepareerd te kunnen worden....
Dat is net als bijvoorbeeld met een afstandsbediening van een televisie, daar zit geen schroefje meer in, de behuizing zit op elkaar geklikt.
Zonder geweld krijg je dat niet meer uit elkaar -O-
Eigenlijk niet :P Maar de vorige eigenaar v/d auto die ik nu potentieel ga kopen... die is wel knap dan... want hij heeft zowel de airbag als SERV lamp dichtgekit... om bij de 2e te kunnen moeten de wijzers echt los... en die deden het nog :o :D

Terwijl dat exemplaar wat ik openmaakte tot even ver, stuk was daarna ;(
pi_157662647
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 23:30 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Eigenlijk niet :P Maar de vorige eigenaar v/d auto die ik nu potentieel ga kopen... die is wel knap dan... want hij heeft zowel de airbag als SERV lamp dichtgekit... om bij de 2e te kunnen moeten de wijzers echt los... en die deden het nog :o :D

Terwijl dat exemplaar wat ik openmaakte tot even ver, stuk was daarna ;(
Je kunt het hele tellerhuis resetten. Dan doet alles het meestal weer.
pi_157662797
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 23:59 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Je kunt het hele tellerhuis resetten. Dan doet alles het meestal weer.
Dus als je 'm uit elkaar gehaald heb, moet hij gereset worden? :{ Ik weet wel dat er een soort test-mode is door de knop op de stuurbediening ingedrukt te houden terwijl je contact aanzet, dan gaan alle wijzers op-en-neer en kan je enkele foutcodes resetten. Maar dat hielp i.i.g. niet bij het exemplaar wat ik destijds stuk maakte :P

Ik hoop dat die verkoper 'm dan weer goed werkend krijg, het exemplaar wat hij nu opengemaakt heeft :{
pi_157663502
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 00:07 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Dus als je 'm uit elkaar gehaald heb, moet hij gereset worden? :{ Ik weet wel dat er een soort test-mode is door de knop op de stuurbediening ingedrukt te houden terwijl je contact aanzet, dan gaan alle wijzers op-en-neer en kan je enkele foutcodes resetten. Maar dat hielp i.i.g. niet bij het exemplaar wat ik destijds stuk maakte :P

Ik hoop dat die verkoper 'm dan weer goed werkend krijg, het exemplaar wat hij nu opengemaakt heeft :{
Ik ga even wat pdf-jes doorspitten. Ik herinner mij het elektrisch schema van de klokkenbak, en ik denk dat die best simpel uitgevoerd is. En met simpel bedoel ik geen datalijn, maar directe verbinding met de stekkertjes. Dan is het een kwestie van het juiste draadje eruit plukken en de spanning daarvan gebruiken (volgens mij is het 5 volt) als je persé het SERV-lampje wilt gebruiken. Gezien je posts denk ik dat je wel enigszins bekend bent met elektrotechniek en elektronica.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157663966
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 23:30 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Eigenlijk niet :P Maar de vorige eigenaar v/d auto die ik nu potentieel ga kopen... die is wel knap dan... want hij heeft zowel de airbag als SERV lamp dichtgekit... om bij de 2e te kunnen moeten de wijzers echt los... en die deden het nog :o :D

Terwijl dat exemplaar wat ik openmaakte tot even ver, stuk was daarna ;(
Dit zou voor mij een reden zijn om weg te rennen van zo'n auto. Als er zoveel moeite gedaan is om een storing te verbergen wat is er dan wel aan onderhoud gedaan?
pi_157663997
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 07:15 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Dit zou voor mij een reden zijn om weg te rennen van zo'n auto. Als er zoveel moeite gedaan is om een storing te verbergen wat is er dan wel aan onderhoud gedaan?
De illusie dat auto's na 10 jaar goed onderhouden worden. Het gros heeft ieder jaar nieuwe olie gehad. Remvloeistof,,filters, bougiekabels, schokdempers enz zijn vaak nog orgineel.
.
pi_157664099
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 07:25 schreef Fer het volgende:

[..]

De illusie dat auto's na 10 jaar goed onderhouden worden. Het gros heeft ieder jaar nieuwe olie gehad. Remvloeistof,,filters, bougiekabels, schokdempers enz zijn vaak nog orgineel.
Die illusie heb ik absoluut niet, maar als er op zo'n manier mee gekloot is is toch wel een behoorlijke aanwijzing dat er flink gebeund is.

En aangezien TS geen auto met wat deukjes oid wil dan zou ik wel ff 2x nadenken over deze auto.
  donderdag 19 november 2015 @ 11:40:10 #139
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_157666726
Ik zou hem laten staan, lampjes dichtkitten is een no-go. Je zegt nu dat ze stuk gegaan zijn bij het verwijderen van de kit, dat is natuurlijk nonsens omdat ze die led gewoon stuk hebben gemaakt zodat jij dat lampje alsnog niet gaat zien terwijl er niets gerepareerd wordt..
Weet van alles een beetje maar net niets.
  donderdag 19 november 2015 @ 11:47:06 #140
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_157666833
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 11:40 schreef -Richard- het volgende:
Ik zou hem laten staan, lampjes dichtkitten is een no-go. Je zegt nu dat ze stuk gegaan zijn bij het verwijderen van de kit, dat is natuurlijk nonsens omdat ze die led gewoon stuk hebben gemaakt zodat jij dat lampje alsnog niet gaat zien terwijl er niets gerepareerd wordt..
SMD-componentjes zoals leds breken zo los als je kit of lijm wil verwijderen, dat ze bij deze klus kapot zijn gegaan geloof ik direct.
Neemt niet weg dat ik de auto ook zou laten staan als er met storingslampjes is gekloot.
  donderdag 19 november 2015 @ 11:49:17 #141
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_157666865
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 11:47 schreef Mano_ het volgende:

[..]

SMD-componentjes zoals leds breken zo los als je kit of lijm wil verwijderen, dat ze bij deze klus kapot zijn gegaan geloof ik direct.
Neemt niet weg dat ik de auto ook zou laten staan als er met storingslampjes is gekloot.
Oh :') . Ik dacht ook dat ze het 'tunneltje' hadden dicht gekit, maar zo te begrijpen dus echt de led zelf. Als jij het zegt neem ik dat van je aan, mijn SMD led strips voelen ook fragiel aan dus nu kan ik het mezelf ook wel voorstellen :P
Weet van alles een beetje maar net niets.
  donderdag 19 november 2015 @ 11:54:02 #142
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157666941
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 07:25 schreef Fer het volgende:

[..]

De illusie dat auto's na 10 jaar goed onderhouden worden. Het gros heeft ieder jaar nieuwe olie gehad. Remvloeistof,,filters, bougiekabels, schokdempers enz zijn vaak nog orgineel.
Het ligt er maar aan... mijn auto's van 13 en 16 (bijna 17) jaar oud krijgen keurig het voorgeschreven onderhoud, zelfs de auto van mijn zoon (auto van bijna 19 jaar oud) krijgt jaarlijks de grote of kleine beurt die hij nodig heeft, die laatste wel bij een monteur die thuis een brug heeft en een beetje bijklust op die manier, maar mijn auto's gewoon bij de Saabspecialist.

Dus denken dat auto's na 10 jaar sowieso niet goed onderhouden worden is net zo goed een illusie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157670129
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 23:18 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Zoiets: https://www.winparts.nl/f(...)99-febi/p122068.html

Hij schijnt onder de auto aan de passagierszijde te zitten.

[..]

Ik denk niet dat de verkoper dat wil doen :{ Ik ga er zelf waarschijnlijk ook niet aan beginnen. Dat type tellerbak zelf zijn vrij kwetsbaar om te demonteren, heb ik ervaren :{

Bij mijn vorige Renault had ik het gedemonteerd, maar toen was het stuk gegaan op mysterieuze wijze, zonder dat ik wist wat ik fout deed ;(

De front-plaat loshalen ging goed. Maar om de LED's te kunnen zien, moet je ook de wijzerplaat verwijderen en daarvoor moeten eerst de wijzers losgaan. En daar ging het mis: toen ik de bak weer in elkaar zette, deed de LCD automaat-indicator het niet meer en ging de snelheidsmeter niet meer harder dan 70km/u. Als je harder reed bleef hij vastzitten en viel ook niet meer terug daarna :P Ook de benzinemeter bleef altijd op vol zodra je contact aanzette :P

Na lang zoeken en tig keer opnieuw demonteren/monteren uiteindelijk een andere tellerbak moeten zoeken bij de sloop :{ En kwam er eentje in waarbij sommige mineur functies niet meer werkten zoals het resterende aantal km's wat je kon rijden, de olie-peil display en ook de km-stand die met bijna 4k hoger was :o

Die LED's zitten trouwens nog verzonken nadat je de wijzerplaat en dus ook de wijzertjes hebt losgemaakt (dit is de oude kapotte die ik nog heb liggen):
[ afbeelding ]

Dus voor solderen moet ook de printplaat eruit... maar als tot zover hij al stuk gaat... :P
Nee, nog nooit gezien. Staat ook niet in het werkplaats handboek
pi_157676432
Volgend mij zag ik deze Renault al ik het FokStok topique.
.
pi_157676590
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2015 20:04 schreef Fer het volgende:
Volgend mij zag ik deze Renault al ik het FokStok topique.
Effe checken, ja :Y
GC / FOK!STOK door Nederland #192 Wageningen hoog (DrNick)
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2015 19:44 schreef Fien1989 het volgende:
Ik ben maar 10 minuten van Stok verwijderd, ik kan 'm eigenlijk zo ophalen :D


Eerder in de avond heb ik net deze Renault Megane station opgehaald :D
[ afbeelding ]

Moet wel erbij zeggen dat autorijden niet meer zo vertrouwd aanvoelt als daarvoor :{
  donderdag 19 november 2015 @ 20:56:33 #146
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_157677694
Gekocht dus?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_157677804
of gestolen

toch leuk dat die maar 2 klasses onder m'n S60 is :+
pi_157679767
En daar waren 2 delen voor nodig, een Megane :')
pi_157680392
Mijn eerste keus zou het ook niet zijn, maar ik hoop voor Fien dat ze er lang en zonder dure mankementen mee kan rijden. Succes Fien! *O*
pi_157680846
Ik heb de Renault Mégane station gekocht :D

Maandag ga ik terug voor de distributieriem + toebehoren, die gaat hij vervangen met korting :)

De airbag-storing is opgelost na het vervangen v/d sleepring en ook het storingslampje doet het weer, hetzij wat vaag omdat de kit niet helemaal weggehaald kon worden.

Ze hadden bij het vervangen wel blijkbaar het hele middenstuk bij de stuurkolom waar de schakelaars en zo zitten verwisseld :{ Daardoor zitten er nu verkeerde stuurschakelaars op (lees: schakelaars van een Mégane met minder opties) waardoor ik het knopje v/d boordcomputer en het mistlicht voor moet missen :{ Ik kwam er pas achter toen ik 'm gekocht had en weggereden was :{

Uiteraard meteen de verkoper gebeld... hij zei dat het maandag weer door zijn monteurs in orde wordt gemaakt als ik toch langskom voor de d-riem. Het was vandaag namelijk al sluitingstijd geweest, dus kon niet meteen teruggaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')