quote:Aldus Fien 1989
Mijn oude vertrouwde Renault Mégane van '99 is vorige week total-loss geraakt nadat hij van een dijk af vloog door mijn inschattingsfout en op stenen terecht kwamIkzelf heb veel geluk gehad en ben ervan af gekomen met slechts spierpijn en wat blauwe plekken.
Inmiddels ben ik dusdanig hersteld dat ik langzaamaan een beetje aan het kijken ben naar het aanbod aan te koop staande auto's welke aan mijn eisen voldoen, welke potentieel mijn volgende auto kan worden
Ik heb echter geen verstand van autotechniek. Mijn vorige auto had ik met goed geluk gekocht, maar bleek achteraf nogal duur, omdat de verkoper niet helemaal eerlijk was (teruggedraaide teller, jokken over de staat van onderhoud)
Dat "miskopen" en teveel betalen wil ik eigenlijk deze keer voorkomen. Maar iemand meenemen die verstand van auto's heeft is geen optie, ik heb geen automonteur in mijn kringetje
Mijn eisen:
- Aanschafprijs max. ¤1500,-
- Niet zwaarder dan 1150kg i.v.m. MRB.
- Verbruik niet hoger dan 1 op 13 max. (Met mijn Mégane deed ik 1 op 13,7 gecombineerd.)
- Geen harde stoelen (zoals in veel Duitse auto's... ik wil eigenlijk minstens het zitcomfort van de Mégane.)
- Benzine als brandstof en niet ouder dan '93 (wil alle milieuzones in NL en DE in kunnen).
- 5 deurs
- Enkel hatchback, station of MPV carrosserie i.v.m. vervoer van spullen.
- Qua stevigheid (als in veiligheid) niet slechter dan de Mégane. Mocht het onverhoopt ooit weer misgaan, wil ik niet bij het geringste opgevouwen zitten.
- Geen schadeauto. Wat lichte krasjes oké, maar een portier met een flinke deuk erin bijv... nee...
- Wil er wel een jaar of 4-5 minimaal in kunnen rijden zonder dat hij economisch total-loss raakt door defecten.
- Net interieur en exterieur. Geen "gepimpte" auto's of autostoelen met scheuren erin.
- Geen motoren met turbo's.
- Aan opties:
ABS
Airbags
Stuurbekrachtiging
Automatische transmissie
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
Airco
Elektrische ramen voor
Elektrische spiegelverstelling
Trekhaak
- Niet vereiste opties, maar wel een prè:
Boordcomputer (zo'n schermpje om je verbruik e.d. te kunnen zien, dat zat wel in mijn Mégane).
Cruise control
Aan het lijstje valt niet te twisten, ik ga eenmaal geen geld in een auto steken waar ik niet tevreden over ben
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald type. Ik wil enkel niet teveel achteruit gaan in veiligheid, comfort en ruimte. En niet veel duurder uit zijn in kosten dan met mijn Mégane. En het moet een nette auto zijn (dat was mijn Mégane ook, enkel lichte krasjes maar compleet schadevrij interieur, slechts slijtplekken op het stuur). Voor de rest is het echt afhankelijk van wat er te koop is, want ik heb gemerkt dat er vrij weinig aanbod is wat aan mijn wensen voldoetWelgeteld 7 exemplaren door heel Nederland is wat ik heb kunnen vinden
Ik heb zelf deze gevonden tot nu toe, wat zo op papier aan mijn eisen kan voldoen:
1:
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr
Een Mitsubishi Carisma voor ¤1200,- met bijna 166k op de teller. Verbruik is redelijk. Helaas 1 klasse MRB hoger i.v.m. 1180kgTwijfelachtig dus, maar daar valt mee te leven als het verder een auto is die aan al mijn overige eisen voldoet en niet duur in onderhoud.
Echter, ik weet niet wat het zitcomfort hiervan is? Ik heb geen ervaring ermee. Zachte stoelen zijn wel een vereiste gezien het gemiddeld aantal km's van 35-40k per jaarEn verder... zijn er bekende (dure) problemen bij dit type auto?
Is het trouwens ook daadwerkelijk een hatchback? Bij de Carisma is volgens mij het uiterlijke verschil tussen de sedan en de hatchback niet zo groot zolang de kofferbak dicht is, alleen hoort bij de hatchback ook de ruit bij de kofferbak-klep. Ze worden wel eens verkeerd geadverteerd
2.
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr
Een Peugeot 306 uit 1998, voor ¤1250,-. En particuliere verkoop, volgens de advertentie van een ouder persoon geweest die er niet meer in kan rijden.
Twijfelgeval. Zitcomfort is waarschijnlijk oké, het is een Franse autoMaar wat is het verbruik van deze auto? Het is blijkbaar niet geregistreerd bij de RDW
Verder, hoe betrouwbaar is de techniek ervan? En verder een opvallend lage km-stand van net geen 73k, met NAP. Is dat wel goed? Kan zomaar veel korte ritten betekenen wat voor zover ik weet niet zo goed is voor de techniek, vooral voor een automaat?
3.
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr
Een Renault Mégane van 2001 met 150k op de teller, voor ¤1294,-. Qua techniek volgens mij hetzelfde als de '99 Mégane die ik had. Die was betrouwbaar op zich, maar had ook best vaak de behoefte gehad om de garage te zien. Is het verstandig om weer hetzelfde te nemen?
Oh ja, deze heeft minder opties dan de mijne... sowieso geen mislichten voor en geen spoiler.
Maar wel "goedkoop" met ¤1300,-De mijne kostte 3,5 jaar geleden ¤1750,- en 180k op de teruggedraaide teller, zo 240k in het echt... eigenlijk teveel betaald toen
4.
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr
Nòg een Renault Mégane voor ¤1450. Deze is van 1999 en bij benadering 150k gereden (in de tekst staat dat tellerbak is vervangen geweest, daarom lage stand van 85k), zonder NAP zoals hij er nu staan. Voor ¤1350,-.
Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij nummer 3. Maar deze prefereer ik niet i.v.m. de niet-kloppende km-stand op de teller
5.
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr
Wéér een Renault Megane, ook van 1999, met 158k op de teller, naar eigen zeggen met NAP.
In principe geldt ook hier het verhaal van nummer 3. Maar ik twijfel wel of dit de phase 2 is (net als de mijne), of toch de oude phase 1? Qua voorkant, tellerbak en automaat-hendel is het eigenlijk phase 1. Maar de 1.6 16v motor is toch pas vanaf phase 2? Maar verbruikscijfers e.d. zijn wel hetzelfde als die van mij... dus waarschijnlijk zit er ook een DP0 automaatbak in, maar is die niet ook pas ingevoerd vanaf de phase 2 modellen? Wel een vreemde auto in mijn ogen?
6.
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr
Een Mitsubishi Carisma met 186k op de teller (NAP aanwezig), ¤1450,-
Net als voor nummer 1 geldt: geen idee hoe het zitcomfort is en hoe betrouwbaar de techniek is.
Ik vind deze eigenlijk best mooi, maar helaas wel lederen bekleding... dat wil vaak nog wel eens scheuren bij de bestuurdersstoel... dat vind ik wel een echte afknapperOp de foto's hebben ze de stoel niet helemaal laten zien, het belangrijkste deel staat er niet op
Verder, net als nummer 1, eigenlijk 1 klasse MRB te hoog, dus twijfelachtig en alleen acceptabel mits aan alle overige eisen voldaan en betrouwbaar.
7.
http://www.autoweek.nl/oc(...)&accsry[]=13&sort=19
Een Citroën Xsara Break uit 2000, voor ¤950,- en 213k op de teller met NAP.
Hij is wel erg aantrekkelijk geprijsdMaar daardoor vrees ik ook dat er verborgen gebreken kunnen zijn
Ik heb zelf al wel eens een Citroën Xsara Break als leenauto gehad, maar dat was eentje met een 1.8i motor en 4-traps automaat van ZF. Hij zoop enorm veel benzine, 1 op 9 of zo deed hij op 130km/u
Maar deze is wat nieuwer en met 1.6 motor, met vergelijkbaar verbruik als mijn Mégane. Mogelijk zit er ook dezelfde automaatbak is als in mijn Mégane als in de AL4, maar dat weet ik niet zeker.
Wat ik wel eens gehoord heb over de Xsara is dat de dashboard-lampjes vaak stuk zijn (bij leenauto '97 ook zo, bijna allemaal dood) en motoren die olie schijnen te lekken nabij de dynamo. Maar treft dat ook de '00 exemplaren?
------
Tja... wat is verstandig om te doen?Zijn er nog andere suggesties qua modellen (moeten wel daadwerkelijk beschikbaar zijn)? Budget gaat i.i.g. niet omhoog en geen doorstrepingen in het eisenpakket.
Verder, hoe zit het met het onderhoudsschema van deze verschillende modellen? Wijkt het veel af v/d Mégane?
Die deed elke:
20k olie+filter, interieurfilter
40k luchtfilter+bougies
60k brandstoffilter+remvloeistof
120k distributie+toebehoren en koelvloeistof
Eigenlijk wil ik een auto die niet te ver daarvan afwijkt naar boven qua kosten (maar ga ook geen beurten overslaan, want dat komt de betrouwbaarheid en levensduur niet ten goede).
Er zijn wel auto's op de markt waarvan de automaatolie (ATF) regelmatig ververst moet worden. Is dat een dure handeling als de garage dat moet doen?
Effe offtopic, maar heb je ook ervaring met LPG auto`s importeren uit Duitsland en die in Nederland op G3 krijgen ?quote:Op maandag 16 november 2015 20:54 schreef eXplorer1 het volgende:
ik rij zelf niks anders dan LPG, waarom zou ik een kut middenklasser op benzine moeten rijden terwijl ik voor hetzelfde geld een dikke 8 cilinder of dikke turbo blok kan rijden
Systeem eruit halen voor keuring. Keuren als benzine. G3 terug inbouwen. Dikke winst.quote:Op maandag 16 november 2015 21:01 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Effe offtopic, maar heb je ook ervaring met LPG auto`s importeren uit Duitsland en die in Nederland op G3 krijgen ?
In Dld vind je namelijk veel meer "dikke bakken"op LPG dan in NL, en dan hebben ze meestal ook niet een astronomische kmstand.
Ik zat laatst nog te kijken naar een LPG auto importeren, maar dat leek mij nogal rompslomp met de G3 erkenning(niet het importeren opzich, dat heb ik wel vaker gedaan)
G3 certificaat is op basis van kenteken en gebruikte installatie, als die 2 OK zijn dan is dat instant G3 op je kenteken.quote:Op maandag 16 november 2015 21:01 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Effe offtopic, maar heb je ook ervaring met LPG auto`s importeren uit Duitsland en die in Nederland op G3 krijgen ?
In Dld vind je namelijk veel meer "dikke bakken"op LPG dan in NL, en dan hebben ze meestal ook niet een astronomische kmstand.
Ik zat laatst nog te kijken naar een LPG auto importeren, maar dat leek mij nogal rompslomp met de G3 erkenning(niet het importeren opzich, dat heb ik wel vaker gedaan)
Is dat zo?quote:Op maandag 16 november 2015 20:38 schreef Glijdt_licht het volgende:
Niks lijkt aan de eisen te voldoen, dus is er water bij de wijn nodig.
...
?quote:Op maandag 16 november 2015 22:13 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Voor dat je de laatste rechts pakt, even 100 meter door rijden. Aan de linkerzijde zie je de echte eigenaar.
8 euro p/mnd zal inderdaad geen probleem zijn als je voor 194 euro per maand EXTRA een benzine wilt gaan rijden ipv LPGquote:Op maandag 16 november 2015 22:10 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Is dat zo?
Ik zou morgen toch deze voorgestelde Mégane uit het vorige topic bezichtigen?:
http://www.marktplaats.nl(...)eff636f4f8b9c5b7a618
Het enige waar hij niet aan voldoet is de MRB, maar ja... 8 euro p/m... ga ik niet moeilijk over doen als verder aan alle eisen is voldaan incl. verbruik, zachte stoelen en milieueisen
Maar goed... eerst ter plekke kijken of het wat is
Je bedoelt de sloperij "Mars B.V." een stukje verderop?quote:Op maandag 16 november 2015 22:17 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Dan zie je de eigenaar van Mars Cars, post hier ff wat je er van dacht
Jaquote:Op maandag 16 november 2015 22:22 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Je bedoelt de sloperij "Mars B.V." een stukje verderop?
Als dat haar wens is dan is dat gewoon zo.quote:Op maandag 16 november 2015 22:31 schreef daNpy het volgende:
Geweldig, voor die 2338 euro per jaar kun je eerste klas met het vliegtuig naar Engeland.
Maar nee, mevrouw moet dat met de auto kunnen.
Mjah mijn wensen liggen wellicht dichter bij het budget.quote:Op maandag 16 november 2015 22:34 schreef vannelle het volgende:
[..]
Als dat haar wens is dan is dat gewoon zo.
Er is toch ook niemand die jouw wensen voor je in gaat vullen?
Door de kanaaltunnel... paar vluchtelingen in de kofferbak en gaan!quote:Op maandag 16 november 2015 22:31 schreef daNpy het volgende:
Geweldig, voor die 2338 euro per jaar kun je eerste klas met het vliegtuig naar Engeland.
Maar nee, mevrouw moet dat met de auto kunnen.
Is al afgewezenquote:Op maandag 16 november 2015 22:36 schreef Kentekenplaat het volgende:
Een NIssan Almera niet iets voor TS? De automaten zijn vaak van een ouder iemand geweest, ik weet alleen niet wat die dingen gebruiken.
Ik heb zelf een Almera 1.4, maar die is handgeschakeld en doet rond de 1 op 14.
En hij heeft airco en ABS.
Helemaal prima maar het gaat niet om jouw wensen.quote:Op maandag 16 november 2015 22:34 schreef daNpy het volgende:
[..]
Mjah mijn wensen liggen wellicht dichter bij het budget.
4quote:Op maandag 16 november 2015 22:35 schreef Leandra het volgende:
Door de kanaaltunnel... paar vluchtelingen in de kofferbak en gaan!
Is dat iets wat heel erg is?quote:
Denk je dat ik vliegen leuk vind?quote:Op maandag 16 november 2015 22:31 schreef daNpy het volgende:
Geweldig, voor die 2338 euro per jaar kun je eerste klas met het vliegtuig naar Engeland.
Maar nee, mevrouw moet dat met de auto kunnen.
Maar die Mégane naar de sloop gebracht? Hij ziet er anders nog best goed uit en heeft APK tot april 2016quote:Op maandag 16 november 2015 22:33 schreef Leandra het volgende:
Het zal niet de eerste sloperij zijn die auto's die naar de sloop gebracht zijn gewoon weer verkoopt.
Maar dat is alleen tijdens regelingen waarbij je geld terugkrijgt v/d overheid. Was jaren geleden ook in NL geweest, "Nationale Sloop Regeling" of zo. Maar is nu niet meer, voor zover ik weet. Brengen mensen dan nog steeds goede auto's naar de sloop tegen de oud-metaal-prijs?quote:Op maandag 16 november 2015 22:58 schreef bluemoon23 het volgende:
Je wilt niet weten hoeveel mooi spul er in Duitsland naar de sloop is gebracht tijdens die slooppremie regeling een paar jaar geleden.
Die van de achterbumper zie ik nu pasquote:Op maandag 16 november 2015 23:04 schreef Dingest het volgende:
...
Overigens heeft de achterbumper van die Megane wel een tik gehad, zie linksachter. Zou ik wel even naar kijken hoe stevig dat nog zit.
...
En wat LPG naar de UK betreft: je kunt ook nog met de boot. Maar ik lees alleen dat je 'met de kanaaltunnel ooit nog een keer wil doen'? Je weet dat de kanaaltunnel zelf namelijk een treintunnel is? Puur voor die ervaring kan je dan net zo goed eens een benzine-automaat huren - ruimtijds plannen en goede communicatie met een verhuurbedrijf dan komt het echt wel goed hoor. Hertz, Europcar en Sixt hebben specifieke categorieën voor automaatbakken en geven aan of die categorie ook op de aangegeven locatie beschikbaar is.
Ze kunnen je geen model garanderen, maar het onderscheid in handbak en automaatbak moet echt geen probleem meer zijn tegenwoordig. Als je een eco-model kiest (zoals een Prius) kan het sowieso niet fout gaan![]()
USA met de auto vanuit Nederland zie ik niet als optiequote:Op maandag 16 november 2015 23:38 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik vind auto rijden ook leuk hoor. Deze zomer naar Zweden geweest bv met eigen auto. Maar Ierland/UK/USA zou ik gewoon een huurauto doen. USA omdat het anders erg duur wordt, UK en Ierland vanwege het stuur aan de verkeerde kant.
Heb bv vorig jaar 2500km door Ierland gereden.
Ik kan niet zien hoe/waarom die bumper zo zit, en of het een echt probleem isquote:Op maandag 16 november 2015 23:47 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Die van de achterbumper zie ik nu pas
Zal het parkeerschade zijn? De bumper zelf lijkt nog heel... het zal toch geen aanrijdingsschade zijn waardoor onderliggende zaken verbogen zijn?
Ik weet dat de Kanaaltunnel een treintunnel is. Waar je ook je auto op mee kan nemen
De boot vind ik niet leuk... ik voel me sowieso eigenlijk niet zo fijn op een boot, vooral als het zo'n lange overtocht is
[..]
USA met de auto vanuit Nederland zie ik niet als optieMaar UK op zich best wel voor in de toekomst
I know... maar volgens weer anderen valt het links rijden wel weer mee zolang je het verkeer een beetje volgtquote:Op dinsdag 17 november 2015 00:06 schreef Bartholomeus het volgende:
Ff een dingetje hè? Als schakelen te veel van je vraagt, hoe ga je dat dan in Engeland doen? Links rijden, rechts inhalen, in de andere spiegel kijken, rotondes verkeerd om, links voorrang geven? Niet om lullig te doen hoor, maar ik heb zeker weten een paar stempels meer op het kaartje en ben eens met een 16 gangen schakel vrachtwagen met een kapot koppelingspedaal uit de bergen thuis gekomen en zelfs ik werd er serieus zenuwachtig van. En toen werd ik nog gereden ook, ik zat er naast.
Als in: wil je echt die ruim 2200 eurie extra betalen om de mogelijkheid te hebben eventueel eens je auto op en van een trein te kunnen rijden? Want meer is het niet hoor, je mag ook niet in je auto blijven zitten. En dan dus geheel tegen je natuur in te moeten rijden ook? Wordt wel een héle dure treinreis vind je niet?
Maar de trein doet er wel maar 35 minuten of zo overquote:Op dinsdag 17 november 2015 00:13 schreef Dingest het volgende:
[..]
Ik kan niet zien hoe/waarom die bumper zo zit, en of het een echt probleem isDat zal je ter plekke moeten inspecteren/informeren. Als hij een serieuze klapper heeft gemaakt dan zullen de schotten (onder de vloer of achter de bekleding) van de kofferbak rimpelingen vertonen. Kan ook zijn dat een eigenaar een paaltje heeft geraakt en de bumper ontzet is geraakt, of knullig is vervangen. Lijkt mij waarschijnlijker.
Juist. Nou, je kunt toch met elke automaatbak die overtocht maken, helemaal als je het ruim op tijd plant? De auto staat de hele reis stil op de trein. Of je pakt de Furka Bahn in Zwitserland, ga je ook op een trein door een tunnel van 15 km en dat kan ook met een LPG-auto. En als je echt naar Engeland zelf wilt met een LPG-auto, ga je dus met de boot. Als je moeilijk blijft doen over dingen die je 'niet echt leuk vindt' moet je of accepteren dat je die dingen dan maar beter niet moet doen, of je er even doorheen zetten en ze wel doen. Niet stellig volhouden dat het maar op één manier kan zodat alle praktischere zaken daarvoor moeten wijken.
Ik wordt ook snel zeeziek op de boot. De overtocht Duinkerken-Dover is 1,5 tot 2,5 uur (afhankelijk van de stroming). Haal wat pilletjes tegen bewegingsziekte en ga in één van de lounges wat (proberen te) slapen of muziek luisteren. Als je het elke maand moet doen is de trein handiger, maar voor iets dat misschien ooit eens in de toekomst een keertje zou kunnen gebeuren: maak je er niet nu niet druk over. Waarom neem je anders dan niet meteen een zevenzitter, voor het geval je per ongeluk zwanger wordt van een zesling? Of een 4x4, voor het geval je onverharde bergpassen in India wilt rijden?
Niet (helemaal) lullig bedoeld, maar als je al automaat 'moet' rijden omdat schakelen tijdens het rijden al teveel aandacht kost dan zou ik niet zelf in de UK gaan rijden...
Voor later, eventueel, want er waren ooit plannen en het moet met alle geweld met je eigen auto. Als het er überhaupt ooit van komt. En daar betaal je per jaar 2200 euro extra aan brandstof voor? Dus als het er 3 jaar niet van komt heb je 6600 eurie weggegooid en dan heb je nog niks? En dat vind je helemaal prima?quote:Op dinsdag 17 november 2015 00:46 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
I know... maar volgens weer anderen valt het links rijden wel weer mee zolang je het verkeer een beetje volgt
Ik heb geen idee zolang ik het nog niet ervaren heb. Maar goed... dat is ook niet iets voor volgende week of zo, maar misschien wel later
[..]
Maar de trein doet er wel maar 35 minuten of zo over
Waarom ik eigenlijk aan de kanaaltunnel denk/rekening ermee hield, was omdat het in het verleden daadwerkelijk tot plannen was gekomen. Er kwam helaas op het laatste moment iets tussen waardoor het niet meer doorging. Ik wil het zeker weten een keer echt doen, vandaar dat ik ook wil dat mijn auto dat mag
Met de eigen auto is altijd leuker dan met een niet-eigen auto. Net als toen ik met de vorige Mégane naar Zwitserland was geweestDan is hij daar een keer geweest en zo en staat hij op de foto bij de bergen
Het is sowieso voor de leuk, als het niet leuk is doe ik het niet
En nee, geen zevenzitter voor het geval er per ongeluk een zesling komtIk heb sowieso geen kinderwens
Maar een 4x4... zou ik wel best willen, als het niet zo duur was in aanschaf/gebruik/onderhoud
Sowieso voor de paar keer dat mijn vorige Megane bijna vastgelopen was op afgelegen modderweggetjes en een keertje een modderige bergweg niet opkwam in Zwitserland
Maar goed, 4x4 is eenmaal niet betaalbaar voor mij. Die Indiaanse onverharde bergpassen lijken trouwens op zich best gaaf om te rijden, hoewel niet praktisch om te willen... je gaat sowieso niet met een auto vanuit NL naar India
Dat dus, en moet je eens bedenken wat je met die 6600 besparing voor een auto kan kopen.. Als je dat geld de afgelopen 3 jaar had gespaard zat je nu bij heel andere auto's te kijken dan de klasse tot ¤1500..quote:Op dinsdag 17 november 2015 06:15 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Voor later, eventueel, want er waren ooit plannen en het moet met alle geweld met je eigen auto. Als het er überhaupt ooit van komt. En daar betaal je per jaar 2200 euro extra aan brandstof voor? Dus als het er 3 jaar niet van komt heb je 6600 eurie weggegooid en dan heb je nog niks? En dat vind je helemaal prima?
Je mag je geld ook gewoon naar mij overmaken hoor, stop ik het in de spaarpot van de kleine. Scheelt je een hele hoop moeite
Ik woon in Rotterdam. Ik ga straks al naar Zwolle om die Renault te bezichtigen. Als dat niks wordt zie ik daarna wel weerquote:Op dinsdag 17 november 2015 02:03 schreef vannelle het volgende:
Ik weet niet waar je woont maar ik heb wel wat kijk op auto's, zou je het prettig vinden om samen iets uit te zoeken?
Ja tweedehandsautohandelaren hebben niks liever dan klanten die 2 uur moeten rijden om een auto te kopen.quote:Op dinsdag 17 november 2015 12:11 schreef Fien1989 het volgende:
Ik woon in Rotterdam. Ik ga straks al naar Zwolle om die Renault te bezichtigen.
Dat zal best, want ze zeiden me te gaan ophalen bij het station in Zwolle. Hun terrein is niet goed bereikbaar met OVquote:Op dinsdag 17 november 2015 12:23 schreef ambertje90 het volgende:
Ja
[..]
Ja tweedehandsautohandelaren hebben niks liever dan klanten die 2 uur moeten rijden om een auto te kopen.
Gelukkig hebben die duizenden euro's die in onderhoud en reparaties in je megane gepompt zijn bewezen hoe betrouwbaar een goedkope benzine auto is.....quote:Op dinsdag 17 november 2015 12:11 schreef Fien1989 het volgende:
Dat LPG goedkoper is weet ik onderhand wel, het constant herhalen heeft niet zoveel zin.
Die Kanaaltunnel is maar 1 argument. Voor de rest... denk je dat ik zelf niet eens gezocht heb naar LPG auto's? Wat je voor ¤1500,- kan kopen mèt alle opties die ik wil zijn alleen maar auto's die ontzettend veel gelopen hebben (ver boven 200k tot bijna 500k aan toe) òf auto's waarvan het zitcomfort nergens naar is.
Nu kunnen jullie wel zeggen dat ik dan maar mijn budget moet verhogen omdat ik het later toch weer bespaar. Maar feit blijft dat het geld op dit moment niet voorhanden is, dus daar is niet zoveel aan. En opties schrappen, daar doe ik niet aan.
Door een oude full-options LPG'er te kopen met een hoge km-stand krijg je weer het probleem dat er van alles stuk gaat en gaat de besparing uiteindelijk voor een groot deel weer op in reparaties. Alsof dat zo leuk is.
Voor nu dus geen discussie meer over het brandstoftype.
[..]
Ik woon in Rotterdam. Ik ga straks al naar Zwolle om die Renault te bezichtigen. Als dat niks wordt zie ik daarna wel weer
Ik heb niet gezegd dat hij goedkoop in onderhoud was. Maar betrouwbaarheid... daar wil ik niet teveel over klagen... ik had slechts 2x pechhulp nodig gehad waarvan 1x een lege accu. De andere keer was iets met de sleutelherkenning wat voor weer ¤50,- gemaakt was.quote:Op dinsdag 17 november 2015 12:42 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Gelukkig hebben die duizenden euro's die in onderhoud en reparaties in je megane gepompt zijn bewezen hoe betrouwbaar een goedkope benzine auto is.....
Maar trek je vooral niks aan van wat er gezegd word. Ik zou een anwb lidmaatschap aan de sint vragen.
Alle full options (voor zover die er überhaupt zijn in Nederland) auto's binnen dat budget zijn oud op versleten en staan bijna zonder uitzondering voor groot onderhoud. Je Mégane was daarop slechts een zeer sporadische uitzondering, en de soort brandstof doet daar niets aan af.quote:Op dinsdag 17 november 2015 12:11 schreef Fien1989 het volgende:
Dat LPG goedkoper is weet ik onderhand wel, het constant herhalen heeft niet zoveel zin.
Die Kanaaltunnel is maar 1 argument. Voor de rest... denk je dat ik zelf niet eens gezocht heb naar LPG auto's? Wat je voor ¤1500,- kan kopen mèt alle opties die ik wil zijn alleen maar auto's die ontzettend veel gelopen hebben (ver boven 200k tot bijna 500k aan toe) òf auto's waarvan het zitcomfort nergens naar is.
Nu kunnen jullie wel zeggen dat ik dan maar mijn budget moet verhogen omdat ik het later toch weer bespaar. Maar feit blijft dat het geld op dit moment niet voorhanden is, dus daar is niet zoveel aan. En opties schrappen, daar doe ik niet aan.
Door een oude full-options LPG'er te kopen met een hoge km-stand krijg je weer het probleem dat er van alles stuk gaat en gaat de besparing uiteindelijk voor een groot deel weer op in reparaties. Alsof dat zo leuk is.
Voor nu dus geen discussie meer over het brandstoftype.
[..]
Ik woon in Rotterdam. Ik ga straks al naar Zwolle om die Renault te bezichtigen. Als dat niks wordt zie ik daarna wel weer
Da's nogal NIET in mijn buurt. Wordt dus niks vrees ik.quote:Op dinsdag 17 november 2015 12:11 schreef Fien1989 het volgende:
Ik woon in Rotterdam. Ik ga straks al naar Zwolle om die Renault te bezichtigen. Als dat niks wordt zie ik daarna wel weer
Vergeet niet dat treinreis heen, proefrit, en dan treinreis terug ook aardig wat tijd in beslag neemt.quote:Op dinsdag 17 november 2015 16:22 schreef eXplorer1 het volgende:
TS reageert even niet meer, zou ze met de auto overgeschreven en wel naar huis rijden
Context is wel belangrijk...quote:Op dinsdag 17 november 2015 13:15 schreef Gambolputty het volgende:
Volgens de Pannenstatistik van de ADAC is de Megane van bouwjaar 2002 zo'n beetje de onbetrouwbaarste auto, alleen de Laguna is nog erger :-)
Ben heel benieuwd.
[ afbeelding ]
Als een verkoper de auto al voor je warmgedraaid heeft, in dit geval door je er mee op te halen, klopt er iets niet. Dit is een bekende truc als een auto slecht start door gebrek aan compressie. Koud start de auto dan heeel slecht, maar als de motor eenmaal goed warm is start hij prima. Ook veel getik en gerammel met bv klepspeling hoor je veel minder als de motor warm is en des te meer wanneer de motor koud is. Kijk dus uit wat je doet, mocht je nogmaals gaan, eis dan een proefrit met koude motor, dus zonder dat de auto al voor je gestart is.quote:Op dinsdag 17 november 2015 19:05 schreef Fien1989 het volgende:
Ik ben weer in de trein onderweg naar huis. Ik heb de auto nog niet gekocht. Misschien morgen wel, mits de verkoper een bepaalde reparatie wil uitvoeren.
De auto zelf reed prima. Twee ritten mee gemaakt. Ik werd door de verkoper met de Megane opgehaald bij het station. Nadat hij een tijdje gereden had mocht in zelf rijden. Daarna terug naar de garage werd ik even alleen gelaten zodat ik de auto zelf kon bekijken.
De auto zag er eigenlijk prima uit. Alleen paar krasjes rechtsachter bij de bumper. En dus linksachter dat de bumper niet helemaal goed zit, maar het leek geen echte aanrijdingsschade te zijn. Ook even met m'n hoofd daaronder gekeken, leek geen schade te hebben.
Velgen hebben stoeprand-schade, maar niet erger dan mijn vorige auto.
Het interieur zag er best netjes uit. Hoewel een paar kleine plekjes op de deurbekleding en de passagierstoel. Maar goed, voor een auto van deze prijs geen klaagpunt.
Banden zijn oké, hoewel dus geen A-merk banden.
De motor liep wel goed, geen rare geluiden gehoord. Ook even de olie en de koelvloeistof bekeken... er was geen mayonaise-vorming i.i.g.
Starten deed hij meteen, klonk niet gek of zo.
De airco werkt. En de elektrische dingen als deurvergrendeling, ramen en spiegels ook.
Ook even de dashboard-lampen bekeken... leek prima in orde. Ik miste alleen een airbag-lamp, die ging nooit aan. Later meer erover.
Na het bekijken ging ik zelfstandig een proefrit maken. Hij reed prima. Geen rare geluiden, stuur blijft recht bij loslaten tijdens rijden/remmen en de automaat schakelt vloeiend. Iets vloeiender dan mijn vorige Renault zelfs, vooral als hij bij 50 in de 4 gaat. Kickdown ook een paar keer getest, geen problemen.
Ik heb wel even de 100km/u aangetikt, tot zover geen trillingen in het stuur. Maar echt de snelweg op ging niet, er stond een file.
Tot zover zou ik 'm eigenlijk zo kopen. Het enige wat me zorgen baarde was het airbag-lampje wat nooit aan ging (wetende dat het LED's zijn die niet snel stuk gaan). Dus ik ging het vragen aan de verkoper.
Hij wist er niks van, ook niet erop gelet. Ik zei dat ik het zo niet vertrouwde. Hij liet 'm toen uitlezen door een monteur. Daaruit kwamen 2 storingscodes tevoorschijn:
- Circuit stuurairbag
- Bedrading storingslamp
De monteur had de stuurairbag vervangen, maar beide storingen bleven. Vermoedelijk is de sleepring bij het stuur niet goed meer en heeft de vorige eigenaar de bedrading v/h lampje losgemaakt. Maar het was ondertussen sluitingstijd, dus kon er niet meer naar gekeken worden.
De verkoper deed toen een voorstel dat ik 'm zo mee kon krijgen voor een lagere prijs of hij gaat het morgen proberen te repareren zonder prijsverhoging.
Ik heb toen ervoor gekozen om 'm te laten repareren waarna ook het lampje moet werken en ik mee moet kunnen kijken op de CAN-Clip dat de storing daadwerkelijk opgelost is.
Dat vond hij prima en hij laat het morgen weten of de reparatie is gelukt. Zo ja, koop ik 'm. Zo niet, koop ik 'm niet. Ik wil geen auto waarvan de airbags het niet meer doen.
Zal hij dan opeens heel slecht lopen?quote:Op dinsdag 17 november 2015 19:19 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Als een verkoper de auto al voor je warmgedraaid heeft, in dit geval door je er mee op te halen, klopt er iets niet. Dit is een bekende truc als een auto slecht start door gebrek aan compressie. Koud start de auto dan heeel slecht, maar als de motor eenmaal goed warm is start hij prima. Ook veel getik en gerammel met bv klepspeling hoor je veel minder als de motor warm is en des te meer wanneer de motor koud is. Kijk dus uit wat je doet, mocht je nogmaals gaan, eis dan een proefrit met koude motor, dus zonder dat de auto al voor je gestart is.
Die airbag... ik denk eigenlijk persoonlijk niet dat hij bij deze ooit is uitgeklapt geweest door een aanrijding. Want de storing bij het uitlezen was alleen de stuurairbag, terwijl bij uitklappen ook de passagier-airbag aan gaat.quote:Op dinsdag 17 november 2015 20:36 schreef Fer het volgende:
Die ouwe Renault blokjes zijn best goed hoor, om die perse oud te starten. Maar dat met die airbag, doet mij ergens aan denken.
Tijd geleden was hier een ongeluk met een Megane 2 (nieuwere type dus) berijder in het ziekenhuis. Op de foto's was duidelijk te zien dat de hele voorkant in puin lag, maar de airbags niet afgegaan waren. Vraag mij af hoe vaak ermee gesjoemeld wordt.
Klinkt mij wel logisch.quote:Op dinsdag 17 november 2015 20:50 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Zal hij dan opeens heel slecht lopen?
Toen ik onder de motorkap keek was het ijzer v/h blok nog wel aanraakbaar, was dus nog lang niet helemaal warm. Het ritje naar het station was zo'n 4km door de stad. Zal het al veel uitmaken?
Ik kan 'm morgen wel vragen om me op te halen met een andere auto, maar ik kan verder waarschijnlijk niet voorkomen dat hij de auto eerder heeft gestart
[..]
Die airbag... ik denk eigenlijk persoonlijk niet dat hij bij deze ooit is uitgeklapt geweest door een aanrijding. Want de storing bij het uitlezen was alleen de stuurairbag, terwijl bij uitklappen ook de passagier-airbag aan gaat.
Het verhaal met die sleepring klinkt op zich niet ongeloofwaardig in mijn ogen. Wat er dan met het storingslampje is gebeurt... geen ideeMijn vermoeden is dat de vorige eigenaar het draadje heeft losgehaald zodat hij de auto sneller kwijt kon zonder de storing te verhelpen
Deze verkoper heeft naar eigen zeggen de auto gekocht van een opkoop-bedrijf en heeft er niet op gelet verder. Geen idee of het geloofwaardig is. Volgens de historie heeft de auto hiervoor wel inderdaad een maandje bij een ander garage-bedrijf gestaan.
Elke 10 jaar moeten alle airbags en gordel spanners vervangen worden. Dit zal ook wel niet gedaan zijnquote:Op dinsdag 17 november 2015 20:50 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Zal hij dan opeens heel slecht lopen?
Toen ik onder de motorkap keek was het ijzer v/h blok nog wel aanraakbaar, was dus nog lang niet helemaal warm. Het ritje naar het station was zo'n 4km door de stad. Zal het al veel uitmaken?
Ik kan 'm morgen wel vragen om me op te halen met een andere auto, maar ik kan verder waarschijnlijk niet voorkomen dat hij de auto eerder heeft gestart
[..]
Die airbag... ik denk eigenlijk persoonlijk niet dat hij bij deze ooit is uitgeklapt geweest door een aanrijding. Want de storing bij het uitlezen was alleen de stuurairbag, terwijl bij uitklappen ook de passagier-airbag aan gaat.
Het verhaal met die sleepring klinkt op zich niet ongeloofwaardig in mijn ogen. Wat er dan met het storingslampje is gebeurt... geen ideeMijn vermoeden is dat de vorige eigenaar het draadje heeft losgehaald zodat hij de auto sneller kwijt kon zonder de storing te verhelpen
Deze verkoper heeft naar eigen zeggen de auto gekocht van een opkoop-bedrijf en heeft er niet op gelet verder. Geen idee of het geloofwaardig is. Volgens de historie heeft de auto hiervoor wel inderdaad een maandje bij een ander garage-bedrijf gestaan.
De CAN-clip gaf van wat ik zag alleen een storing "circuit stuurairbag", de zij-airbags (in de stoelen) gaven geen storing. Kan een draadbreuk in de stoel-bedrading een storingscode v/d stuurairbag veroorzaken?quote:Op dinsdag 17 november 2015 20:52 schreef Kanjer het volgende:
Er wil nog wel eens een breuk in de bedrading zitten, onder de voorstoelen.
Als je dat niet weet en je wilt er geen geld aan uitgeven, dan is het controlelampj slopen een voor de hand liggende mogelijkheid.
Ik denk dat dat hier het geval is.
Ik zou het aandurven.
Voor welke prijs mocht je hem meenemen?
Dat denk ik ook niet. En waarschijnlijk bij de meeste auto's ook niet.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:00 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Elke 10 jaar moeten alle airbags en gordel spanners vervangen worden. Dit zal ook wel niet gedaan zijn
Ik word in ieder geval erg argwanend als de auto alvast voorverwarmd is voor een proefrit. Nou ken ik de Renault motoren niet echt goed, maar toch, ik zou het zekere voor het onzekere nemen. En 4 km warmrijden is al voldoende om verschil te maken. Als 1 of meer cylinders weinig compressie heeft/hebben is het veel moeilijker starten naar mate de temperatuur daalt. En het kost je vermogen, omdat niet alle cylinders het volledige vermogen leveren.quote:Op dinsdag 17 november 2015 20:50 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Zal hij dan opeens heel slecht lopen?
Toen ik onder de motorkap keek was het ijzer v/h blok nog wel aanraakbaar, was dus nog lang niet helemaal warm. Het ritje naar het station was zo'n 4km door de stad. Zal het al veel uitmaken?
Ik kan 'm morgen wel vragen om me op te halen met een andere auto, maar ik kan verder waarschijnlijk niet voorkomen dat hij de auto eerder heeft gestart
[..]
Die airbag... ik denk eigenlijk persoonlijk niet dat hij bij deze ooit is uitgeklapt geweest door een aanrijding. Want de storing bij het uitlezen was alleen de stuurairbag, terwijl bij uitklappen ook de passagier-airbag aan gaat.
Het verhaal met die sleepring klinkt op zich niet ongeloofwaardig in mijn ogen. Wat er dan met het storingslampje is gebeurt... geen ideeMijn vermoeden is dat de vorige eigenaar het draadje heeft losgehaald zodat hij de auto sneller kwijt kon zonder de storing te verhelpen
Deze verkoper heeft naar eigen zeggen de auto gekocht van een opkoop-bedrijf en heeft er niet op gelet verder. Geen idee of het geloofwaardig is. Volgens de historie heeft de auto hiervoor wel inderdaad een maandje bij een ander garage-bedrijf gestaan.
Draai een flinke tijd mee in de autobranche, maar deze vraag heb ik nog nooit gekregen van een client.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:00 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Elke 10 jaar moeten alle airbags en gordel spanners vervangen worden. Dit zal ook wel niet gedaan zijn
Is toch echt zo. De client die nieuw een auto koopt, zal daar waarschijnlijk zelf geen 10 jaar in rijden. Daarnaast is dit bij alle airbags zo, dus zelfs als de client hier niet mee content mee is, geeft het geen concurrentievoordeel/nadeel. Mensen die een 10 jaar oude wagen kopen zullen inderdaad geen airbags gaan veranderen, net als dat ze niet al het voorgescheven onderhoud uitvoeren, gezien het vaak aan de middelen daarvoor ontbreekt. Het is politiek echter niet haalbaar om als wetgever te eisen dat mensen aan alle veiligheidssystemen van hun auto onderhoud plegen, daarom is er een minimum geist in de APK. Mensen die veiligheid belangrijk vinden en de bijbehorende financiele middelen hebben, kunnen naast de APK ook de andere veiligheidssystemen onderhouden.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:07 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Draai een flinke tijd mee in de autobranche, maar deze vraag heb ik nog nooit gekregen van een client.
Noch van gehoord in onderhoud schema of feedback van meerdere fabrikanten.
Vele malen te kostbaar om uit te voeren en derhalve als fabrikant niet te verkopen aan een cliënt.
Interessant gegeven, dat ga ik eens uitzoeken, nooit te oud om te leren.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:16 schreef vaduz het volgende:
[..]
Is toch echt zo. De client die nieuw een auto koopt, zal daar waarschijnlijk zelf geen 10 jaar in rijden. Daarnaast is dit bij alle airbags zo, dus zelfs als de client hier niet mee content mee is, geeft het geen concurrentievoordeel/nadeel. Mensen die een 10 jaar oude wagen kopen zullen inderdaad geen airbags gaan veranderen, net als dat ze niet al het voorgescheven onderhoud uitvoeren, gezien het vaak aan de middelen daarvoor ontbreekt. Het is politiek echter niet haalbaar om als wetgever te eisen dat mensen aan alle veiligheidssystemen van hun auto onderhoud plegen, daarom is er een minimum geist in de APK. Mensen die veiligheid belangrijk vinden en de bijbehorende financiele middelen hebben, kunnen naast de APK ook de andere veiligheidssystemen onderhouden.
Nou, kan natuurlijk ook een mooi onderhandelings dingetje zijn als je een auto van 10 jaar of ouder gaat kopen.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:21 schreef Dingest het volgende:
Van gordelspanners wist ik niet, maar ik weet wel dat airbags inderdaad een houdbaarheidsdatum van 10 jaar hebben. Volgens mij is dat vooral de duur waarop de fabrikant garantie geeft dat ze blijven werken. Al heb ik ook nog nooit gehoord dat iemand die dingen ook daadwerkelijk om die reden vervangen heeft![]()
Nou moet ik zeggen dat ik er niet warm of koud van wordt, aangezien de meeste van mijn auto's geen airbags hebben/hadden. Maar als je net een dijk bent afgeknikkerd met je vorige bak kan ik mij voorstellen dat je het fijn vindt als ze er wel inzitten en werken
Mij dunkt dat het Beun de Haas aan zijn anus zal oxideren als je begint over de houdbaarheidsdatum van de airbags.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:31 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Nou, kan natuurlijk ook een mooi onderhandelings dingetje zijn als je een auto van 10 jaar of ouder gaat kopen.
Klopt maar enig realisme is wel op zijn plaats.quote:Op maandag 16 november 2015 22:38 schreef vannelle het volgende:
[..]
Helemaal prima maar het gaat niet om jouw wensen.
TS is vrouw, daarom.quote:Op dinsdag 17 november 2015 16:37 schreef FransDeens het volgende:
Ik begrijp niet dat hier zoveel behoefte is om tegen TS te zeuren
Niet echt, aangezien hier op deze manier mee omgaan de standaard is in de markt.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:31 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Nou, kan natuurlijk ook een mooi onderhandelings dingetje zijn als je een auto van 10 jaar of ouder gaat kopen.
Duh...quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:35 schreef vaduz het volgende:
[..]
Mij dunkt dat het Beun de Haas aan zijn anus zal oxideren als je begint over de houdbaarheidsdatum van de airbags.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |