Da's nogal NIET in mijn buurt. Wordt dus niks vrees ik.quote:Op dinsdag 17 november 2015 12:11 schreef Fien1989 het volgende:
Ik woon in Rotterdam. Ik ga straks al naar Zwolle om die Renault te bezichtigen. Als dat niks wordt zie ik daarna wel weer
Vergeet niet dat treinreis heen, proefrit, en dan treinreis terug ook aardig wat tijd in beslag neemt.quote:Op dinsdag 17 november 2015 16:22 schreef eXplorer1 het volgende:
TS reageert even niet meer, zou ze met de auto overgeschreven en wel naar huis rijden
Context is wel belangrijk...quote:Op dinsdag 17 november 2015 13:15 schreef Gambolputty het volgende:
Volgens de Pannenstatistik van de ADAC is de Megane van bouwjaar 2002 zo'n beetje de onbetrouwbaarste auto, alleen de Laguna is nog erger :-)
Ben heel benieuwd.
[ afbeelding ]
Als een verkoper de auto al voor je warmgedraaid heeft, in dit geval door je er mee op te halen, klopt er iets niet. Dit is een bekende truc als een auto slecht start door gebrek aan compressie. Koud start de auto dan heeel slecht, maar als de motor eenmaal goed warm is start hij prima. Ook veel getik en gerammel met bv klepspeling hoor je veel minder als de motor warm is en des te meer wanneer de motor koud is. Kijk dus uit wat je doet, mocht je nogmaals gaan, eis dan een proefrit met koude motor, dus zonder dat de auto al voor je gestart is.quote:Op dinsdag 17 november 2015 19:05 schreef Fien1989 het volgende:
Ik ben weer in de trein onderweg naar huis. Ik heb de auto nog niet gekocht. Misschien morgen wel, mits de verkoper een bepaalde reparatie wil uitvoeren.
De auto zelf reed prima. Twee ritten mee gemaakt. Ik werd door de verkoper met de Megane opgehaald bij het station. Nadat hij een tijdje gereden had mocht in zelf rijden. Daarna terug naar de garage werd ik even alleen gelaten zodat ik de auto zelf kon bekijken.
De auto zag er eigenlijk prima uit. Alleen paar krasjes rechtsachter bij de bumper. En dus linksachter dat de bumper niet helemaal goed zit, maar het leek geen echte aanrijdingsschade te zijn. Ook even met m'n hoofd daaronder gekeken, leek geen schade te hebben.
Velgen hebben stoeprand-schade, maar niet erger dan mijn vorige auto.
Het interieur zag er best netjes uit. Hoewel een paar kleine plekjes op de deurbekleding en de passagierstoel. Maar goed, voor een auto van deze prijs geen klaagpunt.
Banden zijn oké, hoewel dus geen A-merk banden.
De motor liep wel goed, geen rare geluiden gehoord. Ook even de olie en de koelvloeistof bekeken... er was geen mayonaise-vorming i.i.g.
Starten deed hij meteen, klonk niet gek of zo.
De airco werkt. En de elektrische dingen als deurvergrendeling, ramen en spiegels ook.
Ook even de dashboard-lampen bekeken... leek prima in orde. Ik miste alleen een airbag-lamp, die ging nooit aan. Later meer erover.
Na het bekijken ging ik zelfstandig een proefrit maken. Hij reed prima. Geen rare geluiden, stuur blijft recht bij loslaten tijdens rijden/remmen en de automaat schakelt vloeiend. Iets vloeiender dan mijn vorige Renault zelfs, vooral als hij bij 50 in de 4 gaat. Kickdown ook een paar keer getest, geen problemen.
Ik heb wel even de 100km/u aangetikt, tot zover geen trillingen in het stuur. Maar echt de snelweg op ging niet, er stond een file.
Tot zover zou ik 'm eigenlijk zo kopen. Het enige wat me zorgen baarde was het airbag-lampje wat nooit aan ging (wetende dat het LED's zijn die niet snel stuk gaan). Dus ik ging het vragen aan de verkoper.
Hij wist er niks van, ook niet erop gelet. Ik zei dat ik het zo niet vertrouwde. Hij liet 'm toen uitlezen door een monteur. Daaruit kwamen 2 storingscodes tevoorschijn:
- Circuit stuurairbag
- Bedrading storingslamp
De monteur had de stuurairbag vervangen, maar beide storingen bleven. Vermoedelijk is de sleepring bij het stuur niet goed meer en heeft de vorige eigenaar de bedrading v/h lampje losgemaakt. Maar het was ondertussen sluitingstijd, dus kon er niet meer naar gekeken worden.
De verkoper deed toen een voorstel dat ik 'm zo mee kon krijgen voor een lagere prijs of hij gaat het morgen proberen te repareren zonder prijsverhoging.
Ik heb toen ervoor gekozen om 'm te laten repareren waarna ook het lampje moet werken en ik mee moet kunnen kijken op de CAN-Clip dat de storing daadwerkelijk opgelost is.
Dat vond hij prima en hij laat het morgen weten of de reparatie is gelukt. Zo ja, koop ik 'm. Zo niet, koop ik 'm niet. Ik wil geen auto waarvan de airbags het niet meer doen.
Zal hij dan opeens heel slecht lopen?quote:Op dinsdag 17 november 2015 19:19 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Als een verkoper de auto al voor je warmgedraaid heeft, in dit geval door je er mee op te halen, klopt er iets niet. Dit is een bekende truc als een auto slecht start door gebrek aan compressie. Koud start de auto dan heeel slecht, maar als de motor eenmaal goed warm is start hij prima. Ook veel getik en gerammel met bv klepspeling hoor je veel minder als de motor warm is en des te meer wanneer de motor koud is. Kijk dus uit wat je doet, mocht je nogmaals gaan, eis dan een proefrit met koude motor, dus zonder dat de auto al voor je gestart is.
Die airbag... ik denk eigenlijk persoonlijk niet dat hij bij deze ooit is uitgeklapt geweest door een aanrijding. Want de storing bij het uitlezen was alleen de stuurairbag, terwijl bij uitklappen ook de passagier-airbag aan gaat.quote:Op dinsdag 17 november 2015 20:36 schreef Fer het volgende:
Die ouwe Renault blokjes zijn best goed hoor, om die perse oud te starten. Maar dat met die airbag, doet mij ergens aan denken.
Tijd geleden was hier een ongeluk met een Megane 2 (nieuwere type dus) berijder in het ziekenhuis. Op de foto's was duidelijk te zien dat de hele voorkant in puin lag, maar de airbags niet afgegaan waren. Vraag mij af hoe vaak ermee gesjoemeld wordt.
Klinkt mij wel logisch.quote:Op dinsdag 17 november 2015 20:50 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Zal hij dan opeens heel slecht lopen?
Toen ik onder de motorkap keek was het ijzer v/h blok nog wel aanraakbaar, was dus nog lang niet helemaal warm. Het ritje naar het station was zo'n 4km door de stad. Zal het al veel uitmaken?
Ik kan 'm morgen wel vragen om me op te halen met een andere auto, maar ik kan verder waarschijnlijk niet voorkomen dat hij de auto eerder heeft gestart
[..]
Die airbag... ik denk eigenlijk persoonlijk niet dat hij bij deze ooit is uitgeklapt geweest door een aanrijding. Want de storing bij het uitlezen was alleen de stuurairbag, terwijl bij uitklappen ook de passagier-airbag aan gaat.
Het verhaal met die sleepring klinkt op zich niet ongeloofwaardig in mijn ogen. Wat er dan met het storingslampje is gebeurt... geen ideeMijn vermoeden is dat de vorige eigenaar het draadje heeft losgehaald zodat hij de auto sneller kwijt kon zonder de storing te verhelpen
Deze verkoper heeft naar eigen zeggen de auto gekocht van een opkoop-bedrijf en heeft er niet op gelet verder. Geen idee of het geloofwaardig is. Volgens de historie heeft de auto hiervoor wel inderdaad een maandje bij een ander garage-bedrijf gestaan.
Elke 10 jaar moeten alle airbags en gordel spanners vervangen worden. Dit zal ook wel niet gedaan zijnquote:Op dinsdag 17 november 2015 20:50 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Zal hij dan opeens heel slecht lopen?
Toen ik onder de motorkap keek was het ijzer v/h blok nog wel aanraakbaar, was dus nog lang niet helemaal warm. Het ritje naar het station was zo'n 4km door de stad. Zal het al veel uitmaken?
Ik kan 'm morgen wel vragen om me op te halen met een andere auto, maar ik kan verder waarschijnlijk niet voorkomen dat hij de auto eerder heeft gestart
[..]
Die airbag... ik denk eigenlijk persoonlijk niet dat hij bij deze ooit is uitgeklapt geweest door een aanrijding. Want de storing bij het uitlezen was alleen de stuurairbag, terwijl bij uitklappen ook de passagier-airbag aan gaat.
Het verhaal met die sleepring klinkt op zich niet ongeloofwaardig in mijn ogen. Wat er dan met het storingslampje is gebeurt... geen ideeMijn vermoeden is dat de vorige eigenaar het draadje heeft losgehaald zodat hij de auto sneller kwijt kon zonder de storing te verhelpen
Deze verkoper heeft naar eigen zeggen de auto gekocht van een opkoop-bedrijf en heeft er niet op gelet verder. Geen idee of het geloofwaardig is. Volgens de historie heeft de auto hiervoor wel inderdaad een maandje bij een ander garage-bedrijf gestaan.
De CAN-clip gaf van wat ik zag alleen een storing "circuit stuurairbag", de zij-airbags (in de stoelen) gaven geen storing. Kan een draadbreuk in de stoel-bedrading een storingscode v/d stuurairbag veroorzaken?quote:Op dinsdag 17 november 2015 20:52 schreef Kanjer het volgende:
Er wil nog wel eens een breuk in de bedrading zitten, onder de voorstoelen.
Als je dat niet weet en je wilt er geen geld aan uitgeven, dan is het controlelampj slopen een voor de hand liggende mogelijkheid.
Ik denk dat dat hier het geval is.
Ik zou het aandurven.
Voor welke prijs mocht je hem meenemen?
Dat denk ik ook niet. En waarschijnlijk bij de meeste auto's ook niet.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:00 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Elke 10 jaar moeten alle airbags en gordel spanners vervangen worden. Dit zal ook wel niet gedaan zijn
Ik word in ieder geval erg argwanend als de auto alvast voorverwarmd is voor een proefrit. Nou ken ik de Renault motoren niet echt goed, maar toch, ik zou het zekere voor het onzekere nemen. En 4 km warmrijden is al voldoende om verschil te maken. Als 1 of meer cylinders weinig compressie heeft/hebben is het veel moeilijker starten naar mate de temperatuur daalt. En het kost je vermogen, omdat niet alle cylinders het volledige vermogen leveren.quote:Op dinsdag 17 november 2015 20:50 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Zal hij dan opeens heel slecht lopen?
Toen ik onder de motorkap keek was het ijzer v/h blok nog wel aanraakbaar, was dus nog lang niet helemaal warm. Het ritje naar het station was zo'n 4km door de stad. Zal het al veel uitmaken?
Ik kan 'm morgen wel vragen om me op te halen met een andere auto, maar ik kan verder waarschijnlijk niet voorkomen dat hij de auto eerder heeft gestart
[..]
Die airbag... ik denk eigenlijk persoonlijk niet dat hij bij deze ooit is uitgeklapt geweest door een aanrijding. Want de storing bij het uitlezen was alleen de stuurairbag, terwijl bij uitklappen ook de passagier-airbag aan gaat.
Het verhaal met die sleepring klinkt op zich niet ongeloofwaardig in mijn ogen. Wat er dan met het storingslampje is gebeurt... geen ideeMijn vermoeden is dat de vorige eigenaar het draadje heeft losgehaald zodat hij de auto sneller kwijt kon zonder de storing te verhelpen
Deze verkoper heeft naar eigen zeggen de auto gekocht van een opkoop-bedrijf en heeft er niet op gelet verder. Geen idee of het geloofwaardig is. Volgens de historie heeft de auto hiervoor wel inderdaad een maandje bij een ander garage-bedrijf gestaan.
Draai een flinke tijd mee in de autobranche, maar deze vraag heb ik nog nooit gekregen van een client.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:00 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Elke 10 jaar moeten alle airbags en gordel spanners vervangen worden. Dit zal ook wel niet gedaan zijn
Is toch echt zo. De client die nieuw een auto koopt, zal daar waarschijnlijk zelf geen 10 jaar in rijden. Daarnaast is dit bij alle airbags zo, dus zelfs als de client hier niet mee content mee is, geeft het geen concurrentievoordeel/nadeel. Mensen die een 10 jaar oude wagen kopen zullen inderdaad geen airbags gaan veranderen, net als dat ze niet al het voorgescheven onderhoud uitvoeren, gezien het vaak aan de middelen daarvoor ontbreekt. Het is politiek echter niet haalbaar om als wetgever te eisen dat mensen aan alle veiligheidssystemen van hun auto onderhoud plegen, daarom is er een minimum geist in de APK. Mensen die veiligheid belangrijk vinden en de bijbehorende financiele middelen hebben, kunnen naast de APK ook de andere veiligheidssystemen onderhouden.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:07 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Draai een flinke tijd mee in de autobranche, maar deze vraag heb ik nog nooit gekregen van een client.
Noch van gehoord in onderhoud schema of feedback van meerdere fabrikanten.
Vele malen te kostbaar om uit te voeren en derhalve als fabrikant niet te verkopen aan een cliënt.
Interessant gegeven, dat ga ik eens uitzoeken, nooit te oud om te leren.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:16 schreef vaduz het volgende:
[..]
Is toch echt zo. De client die nieuw een auto koopt, zal daar waarschijnlijk zelf geen 10 jaar in rijden. Daarnaast is dit bij alle airbags zo, dus zelfs als de client hier niet mee content mee is, geeft het geen concurrentievoordeel/nadeel. Mensen die een 10 jaar oude wagen kopen zullen inderdaad geen airbags gaan veranderen, net als dat ze niet al het voorgescheven onderhoud uitvoeren, gezien het vaak aan de middelen daarvoor ontbreekt. Het is politiek echter niet haalbaar om als wetgever te eisen dat mensen aan alle veiligheidssystemen van hun auto onderhoud plegen, daarom is er een minimum geist in de APK. Mensen die veiligheid belangrijk vinden en de bijbehorende financiele middelen hebben, kunnen naast de APK ook de andere veiligheidssystemen onderhouden.
Nou, kan natuurlijk ook een mooi onderhandelings dingetje zijn als je een auto van 10 jaar of ouder gaat kopen.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:21 schreef Dingest het volgende:
Van gordelspanners wist ik niet, maar ik weet wel dat airbags inderdaad een houdbaarheidsdatum van 10 jaar hebben. Volgens mij is dat vooral de duur waarop de fabrikant garantie geeft dat ze blijven werken. Al heb ik ook nog nooit gehoord dat iemand die dingen ook daadwerkelijk om die reden vervangen heeft![]()
Nou moet ik zeggen dat ik er niet warm of koud van wordt, aangezien de meeste van mijn auto's geen airbags hebben/hadden. Maar als je net een dijk bent afgeknikkerd met je vorige bak kan ik mij voorstellen dat je het fijn vindt als ze er wel inzitten en werken
Mij dunkt dat het Beun de Haas aan zijn anus zal oxideren als je begint over de houdbaarheidsdatum van de airbags.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:31 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Nou, kan natuurlijk ook een mooi onderhandelings dingetje zijn als je een auto van 10 jaar of ouder gaat kopen.
Klopt maar enig realisme is wel op zijn plaats.quote:Op maandag 16 november 2015 22:38 schreef vannelle het volgende:
[..]
Helemaal prima maar het gaat niet om jouw wensen.
TS is vrouw, daarom.quote:Op dinsdag 17 november 2015 16:37 schreef FransDeens het volgende:
Ik begrijp niet dat hier zoveel behoefte is om tegen TS te zeuren
Niet echt, aangezien hier op deze manier mee omgaan de standaard is in de markt.quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:31 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Nou, kan natuurlijk ook een mooi onderhandelings dingetje zijn als je een auto van 10 jaar of ouder gaat kopen.
Duh...quote:Op dinsdag 17 november 2015 21:35 schreef vaduz het volgende:
[..]
Mij dunkt dat het Beun de Haas aan zijn anus zal oxideren als je begint over de houdbaarheidsdatum van de airbags.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |