Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 16-11-2015 13:15:23 ]
Ik zie trouwens dat ik maar heel beperkt in Columbia zit in verhouding tot de andere landen. Dus voor mij valt de schade mee. Van de week eens verdiep in die nieuwe 'interlokale' partner.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Project 6070 hoort niet bij de mislukte projecten mi
Klopt die zou weer gaan betalen. Ik heb hem verwijderd. Wat ik zal doen is de projecten waar wat mee is, die dus hopelijk alleen tijdelijke problemen hebben, alleen met nummer (dus zonder naam) toevoegen
LAH wordt dus niet alleen meer selecteren op land, maar ook op leningpartner. Al zit ik toch al niet zo uitgebreid in LAH. Wel eind deze maand m'n eerste uitbetaling daarvan als het goed is
Klopt die zou weer gaan betalen. Ik heb hem verwijderd. Wat ik zal doen is de projecten waar wat mee is, die dus hopelijk alleen tijdelijke problemen hebben, alleen met nummer (dus zonder naam) toevoegen
Ik heb in de OP deze regel toegevoegd. Projecten met hopelijk een tijdelijk probleem: GVE 789, 4019, 4202, 4358, 5097, 5564,6070, 7276 ,8800, 8668,
Ik hoor graag per PM of er veranderingen zijn bij bovenstaande projecten waardoor ze of definitief opgenomen kunnen worden in de lijst mislukte projecten dan wel dat ze uit de "bungel" lijst kunnen daar ze weer gewoon aan hun verplichtingen voldoen.
Ik heb het faillisementsverslag even vluchtig doorgenomen. Wel is zeker dat dit stuk voldoende aanknopingspunten bevat om een stevige discussie met GvE aan te gaan omtrent de toelatingsprocedure van dit project.
Op maandag 16 november 2015 13:24 schreef bleyenburg het volgende: Ik heb het faillisementsverslag even vluchtig doorgenomen. Wel is zeker dat dit stuk voldoende aanknopingspunten bevat om een stevige discussie met GvE aan te gaan omtrent de toelatingsprocedure van dit project.
Ik ben bang dat je dan met meneer Verhaar om de tafel komt te zitten en ik weet zijn antwoord al:
quote:
Tijdens crowdlending bijeenkomst nogmaals benadrukt dat belegger ook eigen risico inschatting moet doen, naast het platform ,platform heeft zorgplicht om juiste en consistente info te geven, maar het is geen spaarproduct maar beleggingsproduct en ook exec onlu er zijn deelnemers die de zorgplicht geheel bij platform leggen, dit is misvatting, dus goed nadenken of product voor u geschikt is
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Dan had meneer Verhaar kunnen lachen. Ik leg de zorgplicht niet geheel bij platform, maar in dit geval wil ik de discussie wel aan omtrent de invulling van de minimale zorgplicht.
Een hele tijd geleden heb ik aangegeven interesse te tonen in het crowdfunden. Heb me braaf ingschreven voor de mailserver. Er is toen van alles tussen gekomen. Nu zojuist bij mijn eerste project ingestapt. Niezen Transport op Investormatch. Die zou nu vol moeten zitten. Ben benieuwd!
Dat er nog vele (hopelijk succesvolle) projecten mogen volgen!
Op maandag 16 november 2015 15:08 schreef maxvdh het volgende: Een hele tijd geleden heb ik aangegeven interesse te tonen in het crowdfunden. Heb me braaf ingschreven voor de mailserver. Er is toen van alles tussen gekomen. Nu zojuist bij mijn eerste project ingestapt. Niezen Transport op Investormatch. Die zou nu vol moeten zitten. Ben benieuwd!
Dat er nog vele (hopelijk succesvolle) projecten mogen volgen!
Nog E 300. Weer een aantal die niet betaald hebben. Wie gooit hem even vol???
[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 16-11-2015 15:28:21 ]
Heer Verhaar bedoelde GEHEEL NIET (ipv niet geheel).
Aantal niet betaald is wel raar, volgens mij heb je 3 (werk)dagen toch? Hij is zaterdagochtend vol gekomen, dus die mensen hebben er om een andere reden vanaf gezien.
Op maandag 16 november 2015 16:19 schreef crowdiefunder het volgende: Aantal niet betaald is wel raar, volgens mij heb je 3 (werk)dagen toch? Hij is zaterdagochtend vol gekomen, dus die mensen hebben er om een andere reden vanaf gezien.
Beste Crowdiefunder, bij 90% krijgt iedereen opdracht (vrijdag middag). 2 investeerders lukte het niet binnen deze 3 dagen. Groet, Peter, Investormatch
Dat vind ik niet zo vreemd als je vrijdagmiddag een mail krijgt dat je voor maandagmiddag moet betalen als je nog het een en ander moet overboeken dat is dan misschien net weer te strak met het weekend ertussen.
Op maandag 16 november 2015 16:44 schreef crowdiefunder het volgende: Dat vind ik niet zo vreemd als je vrijdagmiddag een mail krijgt dat je voor maandagmiddag moet betalen als je nog het een en ander moet overboeken dat is dan misschien net weer te strak met het weekend ertussen.
Niet zeuren. Als een platform het laat sloffen is het niet goed. Houd men zich aan de afspraken is het ook niet goed. Afspraak is bij 90% binnen 3 dagen betalen. Prima zo. hou de gang er maar in.
De investeerder mag ook gelijk betalen bij toezeggen en hoeft niet te wachten met betalen tot 90% vol is!
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 16-11-2015 16:57:43 ]
Zeker, als je weet dat je een weekend weg bent zonder random reader bijvoorbeeld zou ik hem ook gelijk betalen. Risico van het vak zullen we maar zeggen. Of je geld 2 maanden niet beschikbaar omdat ie niet vol loopt of net te laat kunnen betalen
Wat is de globale organisatorische structuur van de onderneming? Op advies van mijn accountant is in 2013 mijn bedrijf geherstructureerd. Teneinde de voortgang van het bedrijf te borgen is er een Stichting Administratiekantoor opgericht, hieronder staat een holding en twee werkmaatschappijen, Talamini Gelato B.V. als productie B.V. en Talamini Gelato Franchise B.V. voor de franchise activiteiten. In de stichting wordt het bestuur gevormd door mijn tweetal adviseurs ( advocaat en een register accountant) en ikzelf.
Is de stichting Administratiekantoor niet verantwoordelijk voor de onderliggende BV?
Wat is de globale organisatorische structuur van de onderneming? Op advies van mijn accountant is in 2013 mijn bedrijf geherstructureerd. Teneinde de voortgang van het bedrijf te borgen is er een Stichting Administratiekantoor opgericht, hieronder staat een holding en twee werkmaatschappijen, Talamini Gelato B.V. als productie B.V. en Talamini Gelato Franchise B.V. voor de franchise activiteiten. In de stichting wordt het bestuur gevormd door mijn tweetal adviseurs ( advocaat en een register accountant) en ikzelf.
Is de stichting Administratiekantoor niet verantwoordelijk voor de onderliggende BV?
Tenzij overeengekomen is een aandeelhouder, of dit nu een BV, natuurlijk persoon of een stichting is nooit verantwoordelijk (in de definitie van aansprakelijk) voor de onderliggende BV.
Sowieso is het een beetje vreemd omschreven aangezien de standaard reden voor een Stichting Administratiekantoor is om het loskoppelen van het stemrecht in een vennootschap van de winsttoedeling. Zie bijvoorbeeld: http://www.vraagdenotaris(...)stratiekantoor-stak/ (& de aanstaande ABN AMRO beursgang ...)
Tenzij overeengekomen is een aandeelhouder, of dit nu een BV, natuurlijk persoon of een stichting is nooit verantwoordelijk (in de definitie van aansprakelijk) voor de onderliggende BV.
Sowieso is het een beetje vreemd omschreven aangezien de standaard reden voor een Stichting Administratiekantoor is om het loskoppelen van het stemrecht in een vennootschap van de winsttoedeling. Zie bijvoorbeeld: http://www.vraagdenotaris(...)stratiekantoor-stak/ (& de aanstaande ABN AMRO beursgang ...)
Het lijkt met deze topics ook wat minder hard te lopen nu. Komt dat vanwege het aanbod of heeft iedereen een nare smaak in z'n mond gekregen van crowdfunding (na al die defaults)?
Minder hard? Is dat zo? Ik heb desalniettemin even geen GVE-projecten op 'toegezegd' staan - m.i. is er daar weinig interessants voorbij gekomen de afgelopen weken. Maar als de topic-titel klopt, dan komt daar vast wel weer verandering in
Op maandag 16 november 2015 23:21 schreef Incitatus3 het volgende: Minder hard? Is dat zo? Ik heb desalniettemin even geen GVE-projecten op 'toegezegd' staan - m.i. is er daar weinig interessants voorbij gekomen de afgelopen weken. Maar als de topic-titel klopt, dan komt daar vast wel weer verandering in
De TT laat open bij welk platform de nieuwe mooie projecten komen. En dan is het voorstelbaar de de titel helemaal waar is. Het zal toch niet zo zijn dat er bij geen enkel platform een mooi project langskomt?
Ik volg momenteel actief zes platformen dus is er altijd wel een met wat interessants in de aanbieding.
Maar inderdaad: Geld voor Elkaar heeft al een tijdje geen aardig (lees: veilig) project meer gehad en ook Collin laat het even afweten, al lopen de projecten daar toch wel vol. Volgende week is het misschien weer andersom.
[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 17-11-2015 00:17:08 ]
Het is erg onhandig dat je bij CAN eerst moet doen alsof je wilt investeren voordat je de financiële details te zien krijgt. Ik reken het zo om: Je investeert gemiddeld 80% van je inleg gedurende de hele looptijd, je ontvang 20% rente op je initiële inleg, oftewel 25% op je gemiddelde geïnvesteerde bedrag. Dat komt neer op 5% per jaar. Bij sommige andere platforms zou dit worden gepresenteerd als 6% rente. Of dat een mager aanbod is moet je natuurlijk zelf bedenken.
[ Bericht 0% gewijzigd door zyxxyz op 17-11-2015 09:49:29 (typo) ]
Bieren staan inderdaad goed aangeschreven. Maar * 4% per jaar * 5 jaar looptijd * terugbetaling in 3 termijnen, startende het derde jaar
Ligt het aan mij, of is dit een mager aanbod?
Ik denk dat je die vooral moet doen voor de gunfactor als je iets met speciaalbier hebt. Het rendement is niet top, al helemaal niet als je bedenkt dat je pas in maart 2021 je geld terug hebt. Dan ben je het bijna 6,5 jaar kwijt geweest.
Ik denk dat je die vooral moet doen voor de gunfactor als je iets met speciaalbier hebt. Het rendement is niet top, al helemaal niet als je bedenkt dat je pas in maart 2021 je geld terug hebt. Dan ben je het bijna 6,5 jaar kwijt geweest.
60 maanden na nu is november 2020 Drie betalingen: eind jaar 3, eind jaar 4 en einde looptijd (eind jaar 5).