abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157620369
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 11:45 schreef Molurus het volgende:
Geldt dat dan wel voor de aanslagen in Parijs? Want dat zie ik eerlijk gezegd niet. Hoe hebben de aanslagen in Parijs een impact op jouw leven? Wat heb jij er nu werkelijk mee te maken?
Gewoon het idee dat het zo dichtbij komt. Bij aanslagen in Beiroet heb ik dat niet.
  dinsdag 17 november 2015 @ 12:09:28 #77
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_157620546
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 13:50 schreef Molurus het volgende:
"De Islam"?

Er is niet zoiets als "De Islam". Bepaalde stromingen zijn door en door rot natuurlijk. Maar "De Islam" bestaat evenmin als "Het Christendom".

Dat zeg jij maar dat zeggen moslims zelf niet. Wie moet ik geloven?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 17 november 2015 @ 12:14:00 #78
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_157620658
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 13:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat mij betreft: "nee". En ook vanwege de gevolgen die we nu meemaken. Tenslotte hebben wij onze politieke steun verleend aan het wangedrag van de VS in Irak.

De VS hebben daar niets te zoeken, en wij al helemaal niet.
Valt me erg van je tegen.
pi_157621210
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 12:02 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Gewoon het idee dat het zo dichtbij komt. Bij aanslagen in Beiroet heb ik dat niet.
Veel meer dan een gevoel is dit niet lijkt me. Je hebt er niet werkelijk iets mee te maken.

(En het is een gevoel dat volgens mij ook optreedt als het New York of Sidney is, maar niet als het Ankara is. Dus met geografische afstand lijkt het niet zoveel te maken te hebben.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_157621241
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 november 2015 12:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat zeg jij maar dat zeggen moslims zelf niet. Wie moet ik geloven?
Net als Christenen geloven Moslims ook allemaal dat hun eigen stroming De Enige Ware Stroming is.

Maar het bestaan van diverse stromingen wordt als je het mij vraagt niet door Moslims ontkend. (Overigens wordt dat wel minimaal genegeerd door bergen westerse Islam-critici. Go figure.)

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 17-11-2015 12:50:35 ]
pi_157621299
quote:
13s.gif Op dinsdag 17 november 2015 12:14 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Valt me erg van je tegen.
Want?

Kijk, als we vanuit een gevoel van liefdadigheid ofzo besluiten om daar militair in te grijpen dan moet er wel grondig over een aantal zaken worden nagedacht:

1) gaat dit nu werkelijk iets verbeteren aan de levens van de burgerbevolking daar?
2) zijn we bezig om mensen te helpen, of zijn we vooral bezig onze eigen cultuur te verspreiden?
3) gebeurt dit op verzoek van de zittende regering, of doen we dat op eigen houtje? (Op eigen houtje is wat mij betreft per definitie no-go, tenzij we formeel in oorlog zijn met zo'n land.)

Als er over deze zaken niet (voldoende) wordt nagedacht dan heeft ingrijpen niet alleen geen zin... dan is ingrijpen ronduit verwerpelijk. En in het geval van Irak was daar totaal niet over nagedacht. Wat we nu zien is minimaal deels een direct gevolg daarvan.
pi_157621769
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 12:38 schreef Molurus het volgende:
Veel meer dan een gevoel is dit niet lijkt me. Je hebt er niet werkelijk iets mee te maken.

Niet mee eens; deze gebeurtenissen geven aan dat dit in Europa mogelijk is, wat mijn gevoel van veiligheid verslechtert.

Maar het ging erom dat selectief medeleven ter discussie stond. Wat is volgens jou de juiste houding? Met alle ellende wereldwijd medeleven hebben? Of met helemaal niemand..? Hoe sta je er zelf in?
pi_157622130
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 13:06 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Niet mee eens; deze gebeurtenissen geven aan dat dit in Europa mogelijk is, wat mijn gevoel van veiligheid verslechtert.
Nogmaals, dat is uitsluitend een gevoel. Het verhogen van de maximumsnelheid op binnenwegen heeft een veel grotere impact op jouw werkelijke veiligheid. Het risico dat jij persoonlijk betrokken raakt bij een aanslag is verwaarloosbaar klein. Zo klein dat ik gerust durf te stellen: dat is volledig een illusie.

quote:

Maar het ging erom dat selectief medeleven ter discussie stond. Wat is volgens jou de juiste houding? Met alle ellende wereldwijd medeleven hebben? Of met helemaal niemand..?
Oh, dan heb je mij verkeerd begrepen. Het ging mij om de selectieve aandacht, niet om selectief medeleven. (Nu begrijp ik de 'slachtofferrol' opmerking van Elzies beter.)

quote:

Hoe sta je er zelf in?
Ik zou daar een praktische wetenschappelijke benadering in kiezen: laten we ons bezighouden met reele risico's met een substantiele omvang, en ons niet laten sturen door "ik voel me zo onveilig" gevoelens.

Willen we meer veiligheid? Prima. Laten we de 3-5 grootste veiligheidsrisico's aanwijzen en trachten die risico's te reduceren. "Terrorisme" komt niet op dat lijstje voor. Het staat niet eens in de top 100.

PS:

quote:
Wat is volgens jou de juiste houding? Met alle ellende wereldwijd medeleven hebben? Of met helemaal niemand..?
Ter verduidelijking, ik ben geen radicale utilitarist. Ik denk wel degelijk dat de levens van mijn vrienden en familie belangrijker zijn dan die van onbekende landgenoten, en landgenoten belangrijker dan bewoners van Verweggistan. En daar is op zich niks mis mee lijkt me.

Ik kan alleen niet zeggen dat ik me drukker maak om mensen in Parijs dan in Beiroet. Ik zou niet weten waarom. Het lijkt me zelfs wel interessant om eens een keer interviews met slachtoffers van aanslagen in het MO bij P&W of DWDD te zien. Waarom niet?

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 17-11-2015 13:34:48 ]
  dinsdag 17 november 2015 @ 13:46:26 #84
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_157622506
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 16:47 schreef vaarsuvius het volgende:
Ook moeten ze om het vertrouwen van de rest van de wereld te herwinnen alle extremisme binnen hun gelederen scherp veroordelen en bestrijden in woord en daad.

En dat mis ik. Er hoeven maar een paar spotprenten over Mohamed te worden verspreid en overal gaan tienduizenden moslims schuimbekkend en schreeuwend de straten op...

Nu blijft het , op een enkel berichtje na, oorverdovend stil....
  dinsdag 17 november 2015 @ 13:51:10 #85
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_157622579
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 06:28 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Nee, ik denk dat de KKK nooit had kunnen floreren als een groot gedeelte van de bevolking niet dezelfde soort gedachten hadden.

Dan hadden ze zich niet hoeven te vermommen.
pi_157622614
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 13:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dan hadden ze zich niet hoeven te vermommen.
Scherp. :)

Alleen... is het niet zo dat moslimextremisten zich net zo goed vermommen? :X
  dinsdag 17 november 2015 @ 13:55:04 #87
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_157622638
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 13:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Scherp. :)

Alleen... is het niet zo dat moslimextremisten zich net zo goed vermommen? :X
Nou..vermommen, Jihadi John was blijkbaar makkelijk te herkennen.
pi_157622735
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 13:55 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nou..vermommen, Jihadi John was blijkbaar makkelijk te herkennen.
Zo heel eenvoudig is dat niet. Hij is als ik het me goed herinner herkend na een nogal geavanceerde analyse van zijn stemgeluid. (Maar dan ga ik puur af op wat de media daarover berichten.)
  dinsdag 17 november 2015 @ 14:00:26 #89
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_157622738
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 12:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar het bestaan van diverse stromingen wordt als je het mij vraagt niet door Moslims ontkend.

Maar ook niet erkend. Volgens alle moslimorganisaties heeft IS niets met islam te maken bijvoorbeeld. Dat roepen ze zelf.
  dinsdag 17 november 2015 @ 14:05:01 #90
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_157622800
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 12:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Want?

Kijk, als we vanuit een gevoel van liefdadigheid ofzo besluiten om daar militair in te grijpen dan moet er wel grondig over een aantal zaken worden nagedacht:

1) gaat dit nu werkelijk iets verbeteren aan de levens van de burgerbevolking daar?
2) zijn we bezig om mensen te helpen, of zijn we vooral bezig onze eigen cultuur te verspreiden?
3) gebeurt dit op verzoek van de zittende regering, of doen we dat op eigen houtje? (Op eigen houtje is wat mij betreft per definitie no-go, tenzij we formeel in oorlog zijn met zo'n land.)

Vraag 1 is makkelijk, ja. Een dictator als Saddam weghalen is altijd een welkome verandering. Vraag 2 is niet geldig, van cultuur verspreiden is geen sprake. Er is geen sprake van een daadwerkelijke bezetting met als doel kolonisatie.
Vraag 3 is wederom niet geldig, het ging er juist om de regering te verwijderen. Domme vraag dus.

quote:
Als er over deze zaken niet (voldoende) wordt nagedacht dan heeft ingrijpen niet alleen geen zin... dan is ingrijpen ronduit verwerpelijk. En in het geval van Irak was daar totaal niet over nagedacht. Wat we nu zien is minimaal deels een direct gevolg daarvan.
Stropop. Je stelt irrelevante vragen, stelt dat die niet zijn beantwoordt dus is het verwerpelijk. Die vlieger gaat niet op. Wat we nu zien heeft daar verder ook niet zoveel mee te maken, sterker je zou eerder het gebrek aan ingrijpen als gevolg aan kunnen wijzen. De reden dat IS bestaat is simpelweg terug te vinden in het eeuwenoude conflict dat daar al woedt en een bepaald boekje dat jou wel bekend is neem ik aan.
pi_157622805
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 november 2015 14:00 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar ook niet erkend. Volgens alle moslimorganisaties heeft IS niets met islam te maken bijvoorbeeld. Dat roepen ze zelf.
Dan bedoelen ze dat het niets te maken heeft met "De Ware Islam" zoals zij dat zien. (= hun eigen stroming.)

Het is niet heel anders dan een protestant die roept dat het seksueel misbruik in de Katholieke Kerk niets te maken heeft met het Christendom.

In de ogen van gelovigen bestaat alleen de eigen stroming echt en is de rest nep.
  dinsdag 17 november 2015 @ 14:07:32 #92
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_157622853
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 14:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan bedoelen ze dat het niets te maken heeft met "De Ware Islam" zoals zij dat zien. (= hun eigen stroming.)

Het is niet heel anders dan een protestant die roept dat het seksueel misbruik in de Katholieke Kerk niets te maken heeft met het Christendom.

In de ogen van gelovigen bestaat alleen de eigen stroming echt en is de rest nep.
En dus ligt het probleem bij de oorsprong van het geloof. Want IS is net zo'n legitieme stroming als welke andere dan ook.
pi_157622890
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 november 2015 14:05 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Vraag 1 is makkelijk, ja. Een dictator als Saddam weghalen is altijd een welkome verandering.
Ehh, nee dus. Ja, het klinkt aantrekkelijk... een dictator afschieten, maar feitelijk is de situatie in Irak verslechterd.

quote:

Vraag 2 is niet geldig, van cultuur verspreiden is geen sprake. Er is geen sprake van een daadwerkelijke bezetting.
Ik had het niet over bezetting. En er is, bedoeld of niet, wel degelijk sprake van cultuurverspreiding. Zo heeft de 'coalition of the willing' vol ingezet op het installeren van een democratie naar westers model.

quote:

Vraag 3 is wederom niet geldig, het ging er juist om de regering te verwijderen. Domme vraag dus.
Ik vind dit nogal een domme reactie eigenlijk. "Het doel is goed omdat dat het doel was" is geen argument. Dat is wellicht nog dogmatischer dan fundamentalistische Islam.

quote:

[..]

Stropop. Je stelt irrelevante vragen, stelt dat die niet zijn beantwoordt dus is het verwerpelijk. Die vlieger gaat niet op. Wat we nu zien heeft daar verder ook niet zoveel mee te maken, sterker je zou eerder het gebrek aan ingrijpen als gevolg aan kunnen wijzen. De reden dat IS bestaat is simpelweg terug te vinden in het eeuwenoude conflict dat daar al woedt en een bepaald boekje dat jou wel bekend is neem ik aan.
De geschiedenis van het land is mij meer dan bekend ja. Overigens kan ik in je post geen enkel tegenargument ontdekken, anders dan "dat is irrelevant".
pi_157622914
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 november 2015 14:07 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En dus ligt het probleem bij de oorsprong van het geloof. Want IS is net zo'n legitieme stroming als welke andere dan ook.
Dat betekent niet dat alle stromingen een probleem zijn, noch dat de oorsprong van het geloof een probleem is. --> Hasty generalization.
  dinsdag 17 november 2015 @ 14:11:31 #95
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_157622920
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 14:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehh, nee dus. Ja, het klinkt aantrekkelijk... een dictator afschieten, maar feitelijk is de situatie in Irak verslechterd.

Als je dat echt denkt... :'). Volgens mij heb je geen idee hoe mensen onder Saddam leefden.

Verder waren jouw vragen net zo dom als mijn antwoorden, omdat ze dus zoals gezegd niet relevant waren. Je hebt ook niet onderbouwd waarom ze dat wel zouden moeten zijn.

Democratie is geen cultuur.
  dinsdag 17 november 2015 @ 14:12:42 #96
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_157622940
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 14:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat betekent niet dat alle stromingen een probleem zijn
Dat zeg ik niet. Stropop wederom.
quote:
, noch dat de oorsprong van het geloof een probleem is. --> Hasty generalization.
IS baseert zich gewoon op de koran. Dat is dus wel een probleem.
  dinsdag 17 november 2015 @ 14:21:15 #97
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_157623081
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 november 2015 14:00 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En het overgrote deel van de mensheid...
  dinsdag 17 november 2015 @ 14:22:57 #98
450313 -Hadassa-
Queen of my domain
pi_157623103
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:12 schreef Boca_Raton het volgende:

Mooie, eerlijke OP.
Amen ;)

Ik herken mezelf best in de openingspost, maar ik ben al wat verder verhard.
Overigens naar alle kanten toe. Per definitie vind ik dat je je geloof best mag vertellen, verspreiden, erover discussiėren, je mag afkeuren hoe een ander leeft, wat hij doet en dergelijke vanuit jouw overtuiging, maar zodra je anderen jouw overtuiging op wil leggen of meent een ander fysiek of emotionele schade toe te brengen vanuit je geloof je gewoon een spuitje mag hebben.

Indoctrinatie en de verwevenheid van godsdienst met politiek en of opleiding / ontwikkeling van mensen keur ik ook af. Denk aan de Islamitische Universiteit en de uitspraken van de rector. Maar ook Christelijke scholen mogen van mij in de ban, alhoewel ik die dergelijke uitspraken over andersgelovigen (ow nee.. ONgelovigen) heb horen doen of ouders op heb horen roepen wel of niet op een bepaalde partij te stemmen.

Als je onderontwikkeld, hersenspoelend of gewoon achterlijk bezig wil zijn dan beperk je dat tot je huiskamer of tot het dorp waar gelijkgestemden zich verzameld hebben. En als andersdenkenden dan jouw huiskamer of jullie dorp binnenstapt.. dan mag je diegene met de nek aankijken.

En ja... ik kijk mijn islamitische buurtjes nu wel anders aan. Hun kind mocht niet zelf een school kiezen... nee het stond al vast dat hij naar islamitisch vervolgonderwijs gaat. Is dat de volgende terrorist? Of is het zijn vader... of zijn oom die wel erg vaak logeert?
Je weet het niet. Iedere zot met een hoofddoek vrouw vind ik een potentiėle terrorist. Het is net als honden.. ze kunnen jaren leuk met kinderen omgaan.. maar het is en blijft een hond.
Je moet constant in de gaten houden of hij niet alsnog snapt.
I wondered why the Frisbee was getting bigger, and then it hit me.
pi_157623304
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 november 2015 14:11 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Als je dat echt denkt... :'). Volgens mij heb je geen idee hoe mensen onder Saddam leefden.
Het lijkt erop dat jij een aantal feiten mist in je plaatje. IS is ontstaan in Irak, en heeft nu een derde van het land onder controle. Hoe is dit een verbetering, kun je me dat uitleggen?

quote:

Verder waren jouw vragen net zo dom als mijn antwoorden, omdat ze dus zoals gezegd niet relevant waren. Je hebt ook niet onderbouwd waarom ze dat wel zouden moeten zijn.
Ehh, ja... dat heb ik wel. Lees anders even terug.

quote:

Democratie is geen cultuur.
Nee, het is de absolute waarheid, nou goed. Natuurlijk is het cultuur.
pi_157623530
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 november 2015 14:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Stropop wederom.

[..]

IS baseert zich gewoon op de koran. Dat is dus wel een probleem.
Die andere stromingen baseren zich ook op de Koran. Dus bedenk dan even wat je wel zegt. Ik zie het niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')