abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157489244
Suzuki Liana 1.6 FIRST EDITION AUTOMAAT / AIRCO (bj 2001)
¤ 1.490,00
http://link.marktplaats.nl/m982811669

Beetje rumoerig, beetje plastic, maar verder degelijk.
.
pi_157489287
http://ww3.autoscout24.nl/classified/270897726?asrc=st|as

http://ww3.autoscout24.nl/classified/275936424?asrc=st|as

Zoiets dan?

Zou trouwens, zoals eerder al gesuggereerd, bij 37k per jaar echt wel LPG overwegen, haal je er makkelijk uit en kun je daarvan eventueel iets huren als je de Kanaaltunnel door wil..
pi_157489571
Is het verbruik van de megane dat je noemt wel aan de pomp, of volgens de boordcomputer? Ik vind het namelijk belachelijk zuinig voor een automaat, en denk dus dat je BC je bedriegt.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_157491288
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 10:31 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ik heb een carisma 1.8 GDI gehad en vond het een erg fijne auto, vooral op de snelweg was het een prettig rijdende auto en de stoelen zijn denk ik wel wat harder dan in een megane maar geven goede ondersteuning. Besturing allemaal soepel, zithouding vond ik goed en qua verbruik redt je die 1 op 13,7 die je met de megane reed ook met gemak. Als je zuinig wilt rijden kan je het beste euro 98 tanken, dan is een verbruik van beter dan 1 op 15 ook geen probleem als je langere stukken rijdt.

Check wel even of de distributieriem gedaan is, die moet rond die kmstand gedaan zijn. (dacht bij rond de 180k) en dat is wel een duur geintje bij die auto. Ik was er toen incl grote beurt 900 euro voor kwijt. Motorruimte zit zeg maar best vol dus het kost veel tijd om de distririem te vervangen.
En kijk even of de auto goed van de 1e naar 2e versnelling wil zonder problemen.

Afgezien van dat: Betrouwbaar, comfortabel, best zuinig, véél binnenruimte ook achterin en een grote kofferbak.

Eigenlijk mis ik dat ding best wel :X
Was de 900 bij een universeel of bij een merkdealer? :o Verder, wat moet er naast de distributieriem nog vervangen worden? Ook een waterpomp, loop/spanrollen en een multiriem? Dat kan ik niet terugvinden in Autodata :{

Ik vrees dat bij die het onderhoud bij 180k nog niet gedaan is :{ In de foto's is een kaartje te zien waarop staat 165.656 is onderhouden en de volgende beurt 180k is :{ Terwijl die 180k beurt een mega-beurt is waar alles in zit :{

Ik vind 'm dan eigenlijk erg duur voor een auto waar na aankoop meteen een mega grote beurt tegenaan moet.

Ik zit persoonlijk meer naar deze Carisma te kijken, best een mooie eigenlijk :D :
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr

Weliswaar 2 jaar ouder, maar geen leren bekleding met "instap-schade". Die heeft volgens de km-stand nu een kleine beurt nodig en over 15k een grote.

Ik vind het best wel een mooie auto :) Het enige is het zitcomfort, dat moet blijken bij een proefrit. En het onderhoudsschema, die is vrij frequent :{ Ik vrees vooral voor de mega-beurt die over 15k eraan zit te komen ;(

In Autodata staat dit onderhoudsschema:

quote:
Elke 15k:
Motorolie+filter

Elke 30k:
Remvloeistof
Luchtfilter
Bougies

Elke 45k:
"Brake servo vacuum nipple" (wat dit trouwens is, weet ik niet :? )

Elke 60k:
Koelvloeistof
Pollenfilter/Interieurfilter
Brandstoffilter

Elke 90k:
Automaat-bak olie
Distributieriem
Dus die 90k beurt is wel een mega-beurt waar alles in zit ;( ;( Die moet dus binnen paar maanden na aanschaf al ;(
;( *Fien kijkt niet blij* ;( :
- Motorolie + filter
- Remvloeistof
- Luchtfilter
- Bougies
- "Brake servo vacuum nipple" (wat dit trouwens is, weet ik niet :? )
- Koelvloeistof
- Pollenfilter
- Brandstoffilter
- Automaatbak-olie
- Distributieriem

quote:
Is dat niet qua techniek nagenoeg hetzelfde als de Carisma? Dan is de Carisma wel iets zuiniger :D

quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2015 12:05 schreef Fer het volgende:
Suzuki Liana 1.6 FIRST EDITION AUTOMAAT / AIRCO (bj 2001)
¤ 1.490,00
http://link.marktplaats.nl/m982811669

Beetje rumoerig, beetje plastic, maar verder degelijk.
Die heb ik voorbij zien komen op mp, maar ik vind het jammer dat de bekleding zo licht van kleur is. Vervuiling is daardoor ontzettend zichtbaar en op de foto's zie je ook dat de bestuurdersstoel nogal geel is uitgeslagen. Ik vind dat wel een afknapper eigenlijk :{

quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 12:08 schreef tbonesteak289 het volgende:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/270897726?asrc=st|as

http://ww3.autoscout24.nl/classified/275936424?asrc=st|as

Zoiets dan?

Zou trouwens, zoals eerder al gesuggereerd, bij 37k per jaar echt wel LPG overwegen, haal je er makkelijk uit en kun je daarvan eventueel iets huren als je de Kanaaltunnel door wil..
Die eerste zuipt benzine :P Er stond ook een 306 1.8 hatchback in de start-post (die nu verkocht is), die deed op papier maar 1 op 12... ga je in de praktijk niet eens halen :P

quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 12:27 schreef Glijdt_licht het volgende:
Is het verbruik van de megane dat je noemt wel aan de pomp, of volgens de boordcomputer? Ik vind het namelijk belachelijk zuinig voor een automaat, en denk dus dat je BC je bedriegt.
Het is aan de pomp. Ik houd alle tankbonnetjes bij in Excel en als ik het totaal aantal liters deel door het afgelegde aantal km's komt daar 13,75 uit :)

Het schakelprogramma van die automaat was volgens mij ook heel efficiënt. Als je niet aftrapt, gaat de lock-up al bij 30-35km/u in, dan zijn er geen verliezen in de koppelomvormer en zal het verbruik dus niet veel verschillen v/d handbak-versie.
pi_157492511
Wat voor type automaatbak zit er eigenlijk in de Carisma 1.8 GDI van '98? En wat voor type olie gaat er in de bak?

http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr

Op Google vind ik alleen info over de handbak-versie. Zelfs op bijv. de site van Kroon-oil komen ze met handbakolie als ik het kenteken invoer van de automaat-versie :{

Overal staat wel dat er Dexron II-D ATF in gaat in de stuurbekrachtiging, maar nergens is wat te vinden over de automaatbak :? Is hij niet populair? :{
pi_157492515
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 14:03 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Was de 900 bij een universeel of bij een merkdealer? :o Verder, wat moet er naast de distributieriem nog vervangen worden? Ook een waterpomp, loop/spanrollen en een multiriem? Dat kan ik niet terugvinden in Autodata :{

Universeel. En dat was inclusief alles ja, spanrollen, waterpomp, multiriem en natuurlijk verder gewoon een grote beurt. Maar afgezien van die ene dure beurt was het een retebetrouware auto en had ik er nooit wat mee. Dat geld zag ik dan ook maar als investering om er ook nooit wat mee te krijgen :P

quote:
Ik vrees dat bij die het onderhoud bij 180k nog niet gedaan is :{ In de foto's is een kaartje te zien waarop staat 165.656 is onderhouden en de volgende beurt 180k is :{ Terwijl die 180k beurt een mega-beurt is waar alles in zit :{
Of hij heeft de beurt al gehad, je moet het gewoon eens navragen. Ik weet de exacte kmstand bij mij ook niet meer.

Edit:

V&A / [TK] Mitsubishi Carisma 1.8 GDI

Mijn oude te koop topic teruggevonden :P Bij 176.000km heb ik het laten doen.

quote:
Ik vind 'm dan eigenlijk erg duur voor een auto waar na aankoop meteen een mega grote beurt tegenaan moet.
Probeer het onderhoud bij de aanschaf erbij te bedingen maar misschien is het ook al gedaan.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_157492728
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 15:16 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Universeel. En dat was inclusief alles ja, spanrollen, waterpomp, multiriem en natuurlijk verder gewoon een grote beurt. Maar afgezien van die ene dure beurt was het een retebetrouware auto en had ik er nooit wat mee. Dat geld zag ik dan ook maar als investering om er ook nooit wat mee te krijgen :P

[..]

Of hij heeft de beurt al gehad, je moet het gewoon eens navragen. Ik weet de exacte kmstand bij mij ook niet meer.

Edit:

V&A / [TK] Mitsubishi Carisma 1.8 GDI

Mijn oude te koop topic teruggevonden :P Bij 176.000km heb ik het laten doen.

[..]

Probeer het onderhoud bij de aanschaf erbij te bedingen maar misschien is het ook al gedaan.
Vragen aan de verkoper? Hmmm... ik vertrouw ze niet... bij mijn vorige Renault zeiden ze ook dat riem + olie gedaan was... wat niet zo bleek te zijn. En als je riem knapt kan je er echt niet meer bij terugkomen... :{

Verder, als de stand 165k is lijkt het me niet dat ze de 180k beurt dan al laten doen en dan de auto gaan verkopen voor ¤1200,-.

Bij die van zo 186k. Die mega-beurt is officieel bij 90k en 180k. Het lijkt mij onlogisch dat de vorige eigenaar de auto al inruilt/verkoopt aan een garage net nadat hij er bijna 1000 euro tegenaan heeft gegooid aan onderhoud :{

De auto's staan beide bij een garage-bedrijf, dus niet eerste hand van de vorige eigenaar. En nergens staat dat onderhoudsboekjes aanwezig zijn... als het er niet bij staat dan is het er meestal ook niet bij deze prijsklasse :{
pi_157493522
Misschien een rare vraag he, maar als je er geen verstand van hebt, waarom neem je dan niet iemand mee die dat wel heeft?

Verder: staat je niet blind op cijfertjes in een advertentie of op internet. Zoals Metro2005 ook al zegt: Als die wagen om de 100.000 een nieuwe riem moet en er staat 199.000 op de teller betekend dat niet automatisch dat je na 1000km weer bij een garage staat. Misschien heeft hij al een nieuwe riem gehad, of misschien is de vorige riem pas bij 150.000 vervangen en kun je dus nog 51.000km doorrijden zonder problemen.

Overigens wordt een vervangen riem vaak ook ergens onder de motorkap met een stickertje of dikke viltstift aangegeven, daar heb je geen boekje voor nodig. De staat van dingen als remblokken/schijven, uitlaat, olie en koelvloeistof kun je ook zo bekijken. Mits je weet waar je op moet letten natuurlijk, vandaar dat je iemand mee moet nemen die dat kan. ;)

Die onderhoudsschemas worden niet door iedereen altijd gevolgd en zijn vaak ook niet noodzakelijk. Dingen als kwaliteit van remvloeistof en koelvloeistof kunnen gewoon gemeten/bekeken worden en als die nog goed zijn hoeven die niet perse vervangen te worden.

Zoals je zelf al hebt aangegeven, in deze prijsklasse is de kans op 'gebakjes' gewoon wat hoger. Cijfertjes zeggen niks.
pi_157493965
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 16:05 schreef matig het volgende:
Misschien een rare vraag he, maar als je er geen verstand van hebt, waarom neem je dan niet iemand mee die dat wel heeft?

Verder: staat je niet blind op cijfertjes in een advertentie of op internet. Zoals Metro2005 ook al zegt: Als die wagen om de 100.000 een nieuwe riem moet en er staat 199.000 op de teller betekend dat niet automatisch dat je na 1000km weer bij een garage staat. Misschien heeft hij al een nieuwe riem gehad, of misschien is de vorige riem pas bij 150.000 vervangen en kun je dus nog 51.000km doorrijden zonder problemen.

Overigens wordt een vervangen riem vaak ook ergens onder de motorkap met een stickertje of dikke viltstift aangegeven, daar heb je geen boekje voor nodig. De staat van dingen als remblokken/schijven, uitlaat, olie en koelvloeistof kun je ook zo bekijken. Mits je weet waar je op moet letten natuurlijk, vandaar dat je iemand mee moet nemen die dat kan. ;)

Die onderhoudsschemas worden niet door iedereen altijd gevolgd en zijn vaak ook niet noodzakelijk. Dingen als kwaliteit van remvloeistof en koelvloeistof kunnen gewoon gemeten/bekeken worden en als die nog goed zijn hoeven die niet perse vervangen te worden.

Zoals je zelf al hebt aangegeven, in deze prijsklasse is de kans op 'gebakjes' gewoon wat hoger. Cijfertjes zeggen niks.
Zoals in de start-post al stond: ik heb eenmaal niemand in mijn kringetje die verstand heeft van auto's, dus ben ik daarvoor op mezelf aangewezen.

Stickers... mits ze er zijn. Bij de Renault was het dusdanig vervaagt dat het onleesbaar was :{
pi_157494239
Aaah , je kijkt serieus naar een carisma.

1 tip, kijk voor de facelift (heldere koplampen) de oudere versie heeft vreselijke stoelen.
life happens while you're pusing the throttle.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 12 november 2015 @ 17:17:22 #86
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_157494871
Alto? ;)

Zeer goedkoop, prima brandstofgebruik en zijn vaak al voor weinig geld relatief jong (onder de 15 jaar) beschikbaar.

Enige probleem zal de ruimte achterin zijn, maar het is wel een hatchback.

Aangeprezen door een automonteur, dus slecht is ie zeker niet.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_157495061
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 16:44 schreef eXplorer1 het volgende:
Aaah , je kijkt serieus naar een carisma.

1 tip, kijk voor de facelift (heldere koplampen) de oudere versie heeft vreselijke stoelen.
Dus deze is bagger? :{

http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr

Die is dof, volgens mij ;(

quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 17:17 schreef Nattekat het volgende:
Alto? ;)

Zeer goedkoop, prima brandstofgebruik en zijn vaak al voor weinig geld relatief jong (onder de 15 jaar) beschikbaar.

Enige probleem zal de ruimte achterin zijn, maar het is wel een hatchback.

Aangeprezen door een automonteur, dus slecht is ie zeker niet.
Maar die voldoet totaal niet aan de eisen in de start-post :P
  Moderator / Redactie Sport donderdag 12 november 2015 @ 17:37:57 #88
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_157495198
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2015 17:31 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Dus deze is bagger? :{

http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr

Die is dof, volgens mij ;(

[..]

Maar die voldoet totaal niet aan de eisen in de start-post :P
Ik kan er aardig wat wegstrepen anders. Enkel de zachte stoelen durf ik niks over zeggen.

Stevigheid... muah. Erg veel ruimte om te kreukelen is er niet, dus dat moet goed gecompenseerd worden.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_157495675
Serieus, alsof de beurten zoals ze in het boekje staan, exact zo worden uitgevoerd..
Mijn auto moet wisselend om de 20k een grote en kleine beurt hebben. Echter heb ik de auto bij 135k gekocht, en een beurt geëist. De volgende beurt is dus bij 155k ipv 160k.

Bij auto's in jouw prijsklasse kun je ervan uitgaan dat de auto gewoonweg achterstallig onderhoud heeft en dat beurten niet zijn uitgevoerd. Dus moet je gewoon kijken naar zaken als distributieriem wanneer dat nog moet, en verder is het een portie geluk/pech. Auto's in jouw prijsklasse zijn gewoon van APK naar APK gehobbeld zonder beurten correct uit te voeren.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_157501479
Heb een beetje gezocht naar Jappen. Eerste voorkeur zou zijn Mazda / Toyota / Nissan / Honda, maar daarvoor zal of het budget omhoog moeten, of de eisen omlaag.
Betrouwbaarheid van Suzuki en Mitsubishi heb ik zelf geen ervaring mee.

https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/baleno/13936514
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mitsubishi/carisma/11234661
https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/baleno/13918071
https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/swift/14256640

Nog een idee: als je niemand kent met verstand van auto's, neem dan iemand mee die een beetje kritisch is, en goed zijn of haar oren en ogen open kan houden. Twee weten meer dan een.
En overal op blijven letten. Staat bijvoorbeeld de auto voor de proefrit al klaar met draaiende motor en de radio op een flink volume? Dan eerst zelf nog eens starten, radio uit en zeker goed luisteren tijdens de proefrit. Alles heeft een reden.
pi_157501570
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 22:00 schreef deezler het volgende:
Heb een beetje gezocht naar Jappen. Eerste voorkeur zou zijn Mazda / Toyota / Nissan / Honda, maar daarvoor zal of het budget omhoog moeten, of de eisen omlaag.
Betrouwbaarheid van Suzuki en Mitsubishi heb ik zelf geen ervaring mee.

https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/baleno/13936514
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mitsubishi/carisma/11234661
https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/baleno/13918071
https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/swift/14256640

Nog een idee: als je niemand kent met verstand van auto's, neem dan iemand mee die een beetje kritisch is, en goed zijn of haar oren en ogen open kan houden. Twee weten meer dan een.
En overal op blijven letten. Staat bijvoorbeeld de auto voor de proefrit al klaar met draaiende motor en de radio op een flink volume? Dan eerst zelf nog eens starten, radio uit en zeker goed luisteren tijdens de proefrit. Alles heeft een reden.
Onverwachts langsgaan wil wat dat betreft nog wel eens helpen....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157501997
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 22:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Onverwachts langsgaan wil wat dat betreft nog wel eens helpen....
Klopt, maar als je op zaterdag komt, en net interesse hebt in die auto die helemaal achteraan staat, dan kan het weleens zijn dat je voor de proefrit op een later tijdstip terug moet komen.
Ik vond het toen overigens wel handig, wisten we meteen waar we op moesten letten. :P
Bij die occasionhandelaren staat het terrein niet zelden helemaal dichtgeparkeerd.
pi_157502322
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 18:03 schreef Glijdt_licht het volgende:
Serieus, alsof de beurten zoals ze in het boekje staan, exact zo worden uitgevoerd..
Mijn auto moet wisselend om de 20k een grote en kleine beurt hebben. Echter heb ik de auto bij 135k gekocht, en een beurt geëist. De volgende beurt is dus bij 155k ipv 160k.

Bij auto's in jouw prijsklasse kun je ervan uitgaan dat de auto gewoonweg achterstallig onderhoud heeft en dat beurten niet zijn uitgevoerd. Dus moet je gewoon kijken naar zaken als distributieriem wanneer dat nog moet, en verder is het een portie geluk/pech. Auto's in jouw prijsklasse zijn gewoon van APK naar APK gehobbeld zonder beurten correct uit te voeren.
Dat is op zich waar.

Maar de distributieriem is om de 90k. De voorgaande (en tevens eerste) keer vervangen was dus met 90k. Zullen ze het dan toen niet op tijd hebben gedaan? Immers was hij toentertijd met 90k nog best een nieuwe auto... men is toch over het algemeen best zuinig met nieuwe auto's? :?

quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 22:00 schreef deezler het volgende:
Heb een beetje gezocht naar Jappen. Eerste voorkeur zou zijn Mazda / Toyota / Nissan / Honda, maar daarvoor zal of het budget omhoog moeten, of de eisen omlaag.
Betrouwbaarheid van Suzuki en Mitsubishi heb ik zelf geen ervaring mee.

https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/baleno/13936514
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mitsubishi/carisma/11234661
https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/baleno/13918071
https://www.autotrack.nl/tweedehands/suzuki/swift/14256640

Nog een idee: als je niemand kent met verstand van auto's, neem dan iemand mee die een beetje kritisch is, en goed zijn of haar oren en ogen open kan houden. Twee weten meer dan een.
En overal op blijven letten. Staat bijvoorbeeld de auto voor de proefrit al klaar met draaiende motor en de radio op een flink volume? Dan eerst zelf nog eens starten, radio uit en zeker goed luisteren tijdens de proefrit. Alles heeft een reden.
Over de Baleno heb ik wel getwijfeld, maar het verbruik is vrij fors :{ Dat over het verbruik stond destijds ook in een review in Autoweek :{

De Carisma is wel een interessante :D Hij lijkt op die ene die ik heb gevonden op marktplaats voor ¤1200,-. Zelfde bouwjaar ook. Alleen heeft deze een kleinere 1.6 motor en deze valt één cat. MRB lager. En een stuk goedkoper :D Daarentegen is hij vreemd genoeg wel op kenteken onzuiniger dan het exemplaar met de 1.8 GDI motor :{ Ik mis trouwens wel interieurfoto's...

De Swift... dat is natuurlijk de voordeligste keuze. Maar qua comfort schijnt het minder te zijn. Verder kan ik niet over die exemplaar oordelen, omdat het totaal geen foto's bij staan in de advertentie :P

quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 22:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Onverwachts langsgaan wil wat dat betreft nog wel eens helpen....
Maar ja... de auto stat waarschijnlijk wel aan de andere kant v/h land... beetje zonde als daar blijkt dat hij helemaal ingebouwd staat en ik later moet terugkomen voor een proefrit :P
pi_157502333
Op Marktplaats net deze gezien:

http://link.marktplaats.nl/m980690387

Maar daar moet je denk ik wel snel bij zijn. 323's zijn nogal populair. Toen ik 5 jaar geleden ging zoeken, zocht ik ook naar een 323 maar die waren steeds net weg wanneer ik ervoor belde.

[ Bericht 8% gewijzigd door deezler op 12-11-2015 22:46:06 ]
  donderdag 12 november 2015 @ 23:25:11 #95
54096 Gambolputty
von Hautkopft of Ulm
pi_157503730
Waarom staar je je zo blind op de MRB als je bijna ¤5000 per jaar aan benzine verstookt? Snap echt niet waarom diesel geen optie is. Ik heb 2 maanden geleden een diesel uit 2003 gekocht voor 1400 en ja, daarmee mag ik de milieuzone in Rotterdam in.
And you may find yourself behind the wheel of a large automobile.
pi_157504541
Tsja, ik heb ook al gezegd dat op diesel of LPG zo ¤1000 per jaar oplevert, en dan reken ik de mrb al mee..

Ik snap ook niet waarom bij zulke hoge benzinekosten ¤10 om aan mrb zo'n issue is..
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  vrijdag 13 november 2015 @ 00:12:35 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157504887
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 22:36 schreef Fien1989 het volgende:
Maar ja... de auto stat waarschijnlijk wel aan de andere kant v/h land... beetje zonde als daar blijkt dat hij helemaal ingebouwd staat en ik later moet terugkomen voor een proefrit :P
Als je heel specifiek een bepaald soort auto wilt dan kan ik me voorstellen dat je die uit de andere kant van het land gaat halen, maar je hebt geen flauw idee wat voor auto je wilt, als het maar een automaat met airco is, die minimaal 13 km op een liter benzine rijdt.

Daarbij krijg ik sowieso het gevoel dat je dan al gaat om die auto te kopen, en dat is niet handig... je moet nooit naar zo'n oud hok gaan kijken om hem te kopen, je gaat kijken om te kijken of het wat is, als het wat is kun je overwegen hem te kopen.
Dat is gewoon het grote nadeel als je aan de andere kant van het land wat vindt, zeker in die prijsklasse... want nog 3 keer ergens een auto gaan kijken kost je zoveel dat je beter in de buurt had kunnen kijken tegen een wat hoger budget.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 13 november 2015 @ 00:13:39 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157504904
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 22:36 schreef deezler het volgende:
Op Marktplaats net deze gezien:

http://link.marktplaats.nl/m980690387

Maar daar moet je denk ik wel snel bij zijn. 323's zijn nogal populair. Toen ik 5 jaar geleden ging zoeken, zocht ik ook naar een 323 maar die waren steeds net weg wanneer ik ervoor belde.
Volgens mij al weg :o
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 13 november 2015 @ 00:16:45 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157504935
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 22:36 schreef Fien1989 het volgende:
De Carisma is wel een interessante :D Hij lijkt op die ene die ik heb gevonden op marktplaats voor ¤1200,-. Zelfde bouwjaar ook. Alleen heeft deze een kleinere 1.6 motor en deze valt één cat. MRB lager. En een stuk goedkoper :D Daarentegen is hij vreemd genoeg wel op kenteken onzuiniger dan het exemplaar met de 1.8 GDI motor :{ Ik mis trouwens wel interieurfoto's...
Dat een kleinere motor niet altijd zuiniger is lijkt me logisch, een kleinere motor moet harder werken om dezelfde prestatie te leveren, en het kan zijn dat dat meer energie kost.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 13 november 2015 @ 00:31:23 #100
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_157505101
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 00:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Volgens mij al weg :o
Ja die biedingen erop gingen ook heel hard.
pi_157505679
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 23:49 schreef Glijdt_licht het volgende:
Tsja, ik heb ook al gezegd dat op diesel of LPG zo ¤1000 per jaar oplevert, en dan reken ik de mrb al mee..

Ik snap ook niet waarom bij zulke hoge benzinekosten ¤10 om aan mrb zo'n issue is..
Als de MRB hoger is => zware auto => minder zuinig.

En dat verbruik vind ik heel belangrijk, mogelijk belangrijker dan de tientjes MRB.

quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2015 23:25 schreef Gambolputty het volgende:
Waarom staar je je zo blind op de MRB als je bijna ¤5000 per jaar aan benzine verstookt? Snap echt niet waarom diesel geen optie is. Ik heb 2 maanden geleden een diesel uit 2003 gekocht voor 1400 en ja, daarmee mag ik de milieuzone in Rotterdam in.
2003 is alleen Rotterdam. De genoemde Duitse steden als Oberhausen, Keulen en Frankfurt zijn vanaf 2006 voor groen:
https://www.milieusticker.nl/ecms_pages.php?id=1

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 00:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat een kleinere motor niet altijd zuiniger is lijkt me logisch, een kleinere motor moet harder werken om dezelfde prestatie te leveren, en het kan zijn dat dat meer energie kost.
Euhhm... maar lang niet bij allemaal is het zo. Een Citroën Xsara 1.6 bijv. is een stuk zuiniger dan de 1.8 :{ Bij de Peugeot 306 zag ik ook hetzelfde :{

quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 22:36 schreef deezler het volgende:
Op Marktplaats net deze gezien:

http://link.marktplaats.nl/m980690387

Maar daar moet je denk ik wel snel bij zijn. 323's zijn nogal populair. Toen ik 5 jaar geleden ging zoeken, zocht ik ook naar een 323 maar die waren steeds net weg wanneer ik ervoor belde.
Die is al weg inmiddels... :{
pi_157505892
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 00:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je heel specifiek een bepaald soort auto wilt dan kan ik me voorstellen dat je die uit de andere kant van het land gaat halen, maar je hebt geen flauw idee wat voor auto je wilt, als het maar een automaat met airco is, die minimaal 13 km op een liter benzine rijdt.

Daarbij krijg ik sowieso het gevoel dat je dan al gaat om die auto te kopen, en dat is niet handig... je moet nooit naar zo'n oud hok gaan kijken om hem te kopen, je gaat kijken om te kijken of het wat is, als het wat is kun je overwegen hem te kopen.
Dat is gewoon het grote nadeel als je aan de andere kant van het land wat vindt, zeker in die prijsklasse... want nog 3 keer ergens een auto gaan kijken kost je zoveel dat je beter in de buurt had kunnen kijken tegen een wat hoger budget.
Euhmm... volgens mij heb ik niet zoveel te kiezen. Met mijn eisen die in de start-post staan is het aanbod eenmaal erg beperkt. Als ik dan ook nog eis dat het in de buurt van Rotterdam is, kan ik zo goed als niks kopen... er is geen passend aanbod dan :{
pi_157506426
Nja in Rotterdam kom je dan bij Jet-cars uit. Die hebben wel veel hoor, maar ik zou er niks kopen.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  vrijdag 13 november 2015 @ 08:59:15 #104
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_157506887
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 01:38 schreef Fien1989 het volgende:

Euhhm... maar lang niet bij allemaal is het zo. Een Citroën Xsara 1.6 bijv. is een stuk zuiniger dan de 1.8 :{ Bij de Peugeot 306 zag ik ook hetzelfde :{

Het moet een beetje in verhouding staan. Ik heb bv in het verleden een citroen xantia 2.0 gehad die een stuk zuiniger was dan de xantia 1.6 die ik erna had (verschil was gemiddelde 1 op 13 voor de 2 liter en 1 op 10 voor de 1.6 :X )
Daar was de motor duidelijk onderbemeten.

Maar het kan ook andersom, de allerlaagste motor kan je beter laten liggen en de motor erna is meestal de beste keuze. Dus bv bij de Xsara heb je de 1.4 en de 1.6 en qua verbruik scheelt dat nagenoeg niks omdat de 1.4 veel harder moet werken.

kortom: Laat de instapmotor links liggen en pak de eerstvolgende motor erna, is vaak het beste compromis.

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 07:57 schreef Glijdt_licht het volgende:
Nja in Rotterdam kom je dan bij Jet-cars uit. Die hebben wel veel hoor, maar ik zou er niks kopen.
Jet cars :D _O- dan kan je je geld net zo goed direct in de fik steken.

quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 16:44 schreef eXplorer1 het volgende:
Aaah , je kijkt serieus naar een carisma.

1 tip, kijk voor de facelift (heldere koplampen) de oudere versie heeft vreselijke stoelen.
Ik vond de stoelen juist super in de pre-facelift :)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_157513592
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 07:57 schreef Glijdt_licht het volgende:
Nja in Rotterdam kom je dan bij Jet-cars uit. Die hebben wel veel hoor, maar ik zou er niks kopen.
Inderdaad veel keuze en opvallend goedkoop, maar die naam... tja... :P Ik ga er ook niks kopen :P
pi_157513680
Ik ga zo naar Harderwijk om deze Carisma te bezichtigen:

http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr

Hij ziet er erg aardig uit op de foto's, vind ik :D

Hij staat bij de Seldenrijk in Harderwijk. Een groothandel in 2e hands auto's. Het is mij duidelijk gezegd dat je in principe koopt wat je ziet.

Ze wisten me aan de telefoon wel te vertellen dat er bij de bumpers wat parkeer-krasjes zitten en rondom wat lichte gebruikskrasjes. Goed, ik twijfelde even... maar anderzijds... het is geen nieuwe auto... mijn Renault had ook parkeerkrasjes op de bumper toen ik 'm kocht en ook lichte krasjes/deukjes rondom van onbekende herkomst :{ Kan ik dan van een '98 auto eisen dat hij krasvrij is? :?

Wat onderhoud betreft is niks bekend, er zitten geen onderhoudsboekjes bij. Maar dat wist ik al, want wat er niet staat in de advertentie, is er niet ;( Dus stel dat ik 'm koop, is het meteen kleine beurt en daarna na 15k grote beurt er tegenaan ;(
  vrijdag 13 november 2015 @ 14:57:04 #107
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157513767
Nee natuurlijk kun je van een 17 jaar oude auto (in die prijsklasse) niet verwachten dat hij krasvrij is.
Overigens zou ik in jouw situatie sowieso al "onderhoudsboekjes" aanvinken in de search op autotrack, dan kun je de auto's waar die niet bijzitten al overslaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 13 november 2015 @ 15:01:12 #108
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157513846
Maar goed, dat ding staat daar al 3 maanden en ze hebben hem overgenomen van een andere handelaar die hem en maand had staan....
Daarvoor heeft hij 11 jaar dezelfde eigenaar gehad, dat is in principe positief.

http://www.zomoto.nl/my/Owners.aspx
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157514426
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 14:52 schreef Fien1989 het volgende:
Ik ga zo naar Harderwijk om deze Carisma te bezichtigen:

http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr

Hij ziet er erg aardig uit op de foto's, vind ik :D

Hij staat bij de Seldenrijk in Harderwijk. Een groothandel in 2e hands auto's. Het is mij duidelijk gezegd dat je in principe koopt wat je ziet.

Ze wisten me aan de telefoon wel te vertellen dat er bij de bumpers wat parkeer-krasjes zitten en rondom wat lichte gebruikskrasjes. Goed, ik twijfelde even... maar anderzijds... het is geen nieuwe auto... mijn Renault had ook parkeerkrasjes op de bumper toen ik 'm kocht en ook lichte krasjes/deukjes rondom van onbekende herkomst :{ Kan ik dan van een '98 auto eisen dat hij krasvrij is? :?

Wat onderhoud betreft is niks bekend, er zitten geen onderhoudsboekjes bij. Maar dat wist ik al, want wat er niet staat in de advertentie, is er niet ;( Dus stel dat ik 'm koop, is het meteen kleine beurt en daarna na 15k grote beurt er tegenaan ;(
Gewoon proberen of je die voor 1000 euro mee kunt krijgen. Of bijv. voor die 1200 maar dan met nieuwe distributieriem en oliewissel.

Als je airco belangrijk vindt wel even kijken of je kunt controleren of die het doet (is wel lastig nu het een zomer is).
pi_157514694
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 15:01 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, dat ding staat daar al 3 maanden en ze hebben hem overgenomen van een andere handelaar die hem en maand had staan....
Daarvoor heeft hij 11 jaar dezelfde eigenaar gehad, dat is in principe positief.

http://www.zomoto.nl/my/Owners.aspx
Dat hij daar al 3 maanden staat, weet ik. Maar niet dat hij bij een vorige handelaar ook al een maand stond :{

Het is dus waarschijnlijk geen geliefde auto :{
pi_157514767
Alles onder de 5k is niet krasvrij. Althans ik geloof daar niks van..
Altijd wel wat steenslag enz

En nee, jongeren kiezen niet snel een Charisma (automaat). Ouderen hebben het geld wel voor wat nieuwers. Dus ja, dan wachten ze lang op een nieuwe eigenaar.

[ Bericht 32% gewijzigd door Glijdt_licht op 13-11-2015 16:01:55 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_157514793
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 15:31 schreef Palomar het volgende:

[..]

Gewoon proberen of je die voor 1000 euro mee kunt krijgen. Of bijv. voor die 1200 maar dan met nieuwe distributieriem en oliewissel.

Als je airco belangrijk vindt wel even kijken of je kunt controleren of die het doet (is wel lastig nu het een zomer is).
De airco ga ik proberen, met deze temperaturen is volgens mij wel te merken als hij het doet.

Of ze onderhoud willen doen, weet ik niet. Ze zeiden dat bij koop hij is zoals je 'm ziet :{
pi_157514997
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 15:45 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Dat hij daar al 3 maanden staat, weet ik. Maar niet dat hij bij een vorige handelaar ook al een maand stond :{

Het is dus waarschijnlijk geen geliefde auto :{
Dat zegt niet zo veel. Het is gewoon een saaie auto waarvan er veel te koop staan. Dan kunnen ze soms langer staan. Denk dat het juist best veel auto voor je geld is. Mits technisch in redelijke staat. Dus geen gekke geluiden uit de motor en tijdens het rijden/schakelen/remmen/stuur loslaten e.d. Dan nog is geen onderhoudshistorie een risico, dus calculeer minimaal 500 euro in voor de korte termijn aan reparaties (probeer een gedeelte daarvan af te dingen op de verkoopprijs).
pi_157515033
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 15:50 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

De airco ga ik proberen, met deze temperaturen is volgens mij wel te merken als hij het doet.

Of ze onderhoud willen doen, weet ik niet. Ze zeiden dat bij koop hij is zoals je 'm ziet :{
Duidelijk, er zal wat aan mankeren wat te duur is om winst te maken.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  vrijdag 13 november 2015 @ 16:08:18 #115
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157515141
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 16:03 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Duidelijk, er zal wat aan mankeren wat te duur is om winst te maken.
Als ik de reviews over het bedrijf zo lees dan zal dat idd wel het geval zijn....

Ik zou er alleen maar iets kopen als ze m'n ideale auto hadden staan, en na een aankoopkeuring.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157516907
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 16:03 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Duidelijk, er zal wat aan mankeren wat te duur is om winst te maken.
Zal dat niet gewoon de aankomende dure grote beurt na 15k zijn die 'm goedkoop maakt? :{ Of zou hij echt kapot zijn?

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 16:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als ik de reviews over het bedrijf zo lees dan zal dat idd wel het geval zijn....

Ik zou er alleen maar iets kopen als ze m'n ideale auto hadden staan, en na een aankoopkeuring.
De reviews die ik vond waren wisselend :{ Het kwam erop neer dat je koopt wat je ziet, zogenaamd tegen "handelsvoorwaarden", zonder garantie :{ Maar is dat niet bijna overal zo bij auto's van deze prijs en met de eisen in de start-post? :{
  vrijdag 13 november 2015 @ 17:39:00 #117
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157517027
Ik vind het in de reviews vooral storend dat ze niet thuis schijnen te geven bij problemen.
Gewoon helemaal niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157517153
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 17:39 schreef Leandra het volgende:
Ik vind het in de reviews vooral storend dat ze niet thuis schijnen te geven bij problemen.
Gewoon helemaal niet.
Dat las ik ook :{

Maar anderzijds... ik denk zelf niet dat het uberhaupt de bedoeling is om nog terug te gaan. Is het niet zo dat bij een "meeneemprijs" je 'm koop en het daarna maar zelf uitzoekt? Dat was bij de Renault destijds ook en die kostte 1750 ;(

Ik weet het eigenlijk niet ;( Ik ben bijna in Harderwijk ;(
  vrijdag 13 november 2015 @ 17:49:21 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157517226
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 17:45 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Dat las ik ook :{

Maar anderzijds... ik denk zelf niet dat het uberhaupt de bedoeling is om nog terug te gaan. Is het niet zo dat bij een "meeneemprijs" je 'm koop en het daarna maar zelf uitzoekt? Dat was bij de Renault destijds ook en die kostte 1750 ;(

Ik weet het eigenlijk niet ;( Ik ben bijna in Harderwijk ;(
Ja zo is het idd, maar dat betekent vooral dat als je geen verstand van auto's hebt, je er geen auto moet kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157517256
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 17:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja zo is het idd, maar dat betekent vooral dat als je geen verstand van auto's hebt, je er geen auto moet kopen.
Maar met de eisen in als in de start-post is bijna alles een meeneemprijs ;(
  vrijdag 13 november 2015 @ 17:52:52 #121
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157517286
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 17:51 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Maar met de eisen in als in de start-post is bijna alles een meeneemprijs ;(
Ja.... dan moet je dus of wat aan je eisen doen, of wat aan je budget.
Je kunt mazzel hebben, maar dat is dan precies dat; mazzel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157518216
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2015 17:31 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Dus deze is bagger? :{

http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr

Die is dof, volgens mij ;(

[..]

Maar die voldoet totaal niet aan de eisen in de start-post :P
Ja die heeft de kut stoelen
life happens while you're pusing the throttle.
  vrijdag 13 november 2015 @ 18:38:27 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157518275
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 18:36 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Ja die heeft de kut stoelen
Die is ze nu aan het kopen bekijken...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157518359
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 18:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Die is ze nu aan het kopen bekijken...
Ohhw, nou ik hoop dat ze het OK vindt.

Note: ik moet wat vaker fok op :D als ik dit eerder wist had ik wel aangeboden mee te gaan,zit toch vlakbij mij
life happens while you're pusing the throttle.
pi_157519603
Kan toch nog, ff met turbopower door de polder? (Dacht dat je daar ergens vandaan kwam)
.
pi_157521192
Ik heb 'm niet gekocht.

De stoelen zaten vrij hard, hoewel de vorm dan weer niet per se slecht was. Maar er was iets anders wat een ergere afknapper was.

Toen ik daar aankwam stond de auto met draaiende motor, hij was net van het terrein naar de kijk-ruimte gereden. De verkoper zei dat ik 'm onder het licht mocht zetten en dat hij zo terug kwam. Ik dus de auto een klein stukje verzetten en toen eigenhandig de motor uitgezet om te kijken hoe hij startte. Maar hij startte niet... de accu was leeg :{

Ondertussen even onder de motorkap gekeken. Best volgebouwd, weinig te zien voor een leek :{ Wel even onder de oliedop gekeken, geen sludge zichtbaar. Wat me wel opviel was dat de koelvloeistof nogal onder peil was.

Ook even kort naar de banden gekeken... qua profiel was het alle 4 oké. Dunlop-banden achter. Voor niet gezien, weinig licht.

Verkoper kwam terug en startte 'm weer met een starthulp en zei dat hij even moest opladen. Ik even mee toekijken.

Wat me opviel was dat hij niet goed leek op te laden: zodra een elektrische verbruiker aanging, ging de dashboard-verlichting knipperen en ging het motortoerental omhoog. Ook na minutenlang draaien, terwijl mijn ervaring met een lege accu bij de Renault was dat hij na hooguit 2 minuten weer prima moest lopen mèt verbruikers aan.

Ik zei toen dat het niet hoorde en de dynamo mogelijk niet meer goed laadde of dat de accu wel heel erg dood wad. De verkoper vermoedde de dynamo. Ik gaf toen aan dat ik 'm dan niet neem, omdat het een dure reparatie is.

Verkoper liep mee naar binnen en stelde voor om te kijken of er nog wat anders was wat aan mijn eisen voldeed, maar helaas...

Hij ging toen overleggen en liet me even wachten. En ondertussen liet hij de auto ook nog even draaien en kwam terug met het idee om 'm nog even 10 minuutjes te laten draaien en ondertussen en kop koffie aan te bieden. En dan kijken of hij echt niet laadt.

Ik wilde niet wachten en stelde voor even een proefrit te maken en dat hij onder het rijden vaak nog sneller laadt. Dat mocht na een kopie v/h rijbewijs en een formulier tekenen.

Ik ben toen een kwartiertje met de auto gaan rijden, ook even snelweg meegepakt. Rijden deed hij prima. Automaat schakelde vloeiend, ook bij vlot optrekken en de kickdown werkte ook, meerdere keren geprobeerd. Stuur blijft ook recht bij loslaten tijdens het rijden. Ook bij hard remmen blijft dat zo.

Wel merkte ik een lichte trilling in het stuur rond de 120-130km/u, wat lijkt op niet goed gebalanceerde banden.

Onderweg even geparkeerd en onder de motorkap gekeken. Ik kan niet over het motorgeluid oordelen. Het lijkt wel op een "tik" wat ik hoorde, maar weet het niet zeker. Bij mijn Renault klonk er altijd al een soort tik wat weer zo hoorde bij dat type motor. Maar deze Mitsubishi-motor ken ik niet. Volgens de verkoper liep hij perfect, geen tik.

Ik heb wel een filmpje gemaakt van de draaiende motor, zo klonk hij halverwege de proefrit:
Klinkt dit als een normale motor of valt het onder tikkende motor? :{

Wat me onderweg nog opviel was dat het opladen v/d accu niet goed ging: zodra ik stilstond (=laag toerental) ging de dashboard-verlichting doffer branden en soms ook knipperen. Vooral als ik veel verbruikers aanzette. Dat werd bevestigd toen ik terug bij de garage was en 'm uitzette... toen startte hij niet meer...

De airco leek het trouwens nog te doen, hoewel het wel moeilijk oordelen was bij deze buitentemperaturen. De compressor ging i.i.g. nog wel aan.

De verwarming deed het ook, maar werd wel langzaam warm vergeleken met de Renault. Kon ook aan het laag koelwater-niveau liggen.

Het interieur zag er verder ook netjes uit.

Maar goed, door de problemen met de dynamo en/of accu heb in 'm niet gekocht. Want een accu is niet duur, maar als het de dynamo blijkt... ;(

Het bedrijf die de auto verkoopt repareert trouwens geen auto's, het wordt uitbesteed. Ik heb gezegd dat mocht hij gerepareerd worden zonder prijsverhoging, ik er misschien nog over nadenk, maar dat het anders definitief nee is.
pi_157521369
GDI kopen echt :') ook geen andere dus. Het is een direct ingespoten benzine _O- . Veel grotere zooi is er niet. Het zelfde als de HPI (PSA) en IDE (Renault)
pi_157521734
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:40 schreef Fien1989 het volgende:
Ik heb wel een filmpje gemaakt van de draaiende motor, zo klonk hij halverwege de proefrit:
Klinkt dit als een normale motor of valt het onder tikkende motor? :{
.
Klinkt als een nieuw type hybride: 3 cilinders op benzine en 1 op diesel.
pi_157522242
Verstopt oliekanaaltje in een kleppestoter, doe al die oude jappen en Renaultjes toch. Volgens mij worden ze er best oud mee, doorgaans. En dat laden zal gewoon een dooie accu zijn geweest, die nu al maanden leeg staat te wezen.

Ik zou hem wel kopen.
.
pi_157523217
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:03 schreef Fer het volgende:
Verstopt oliekanaaltje in een kleppestoter, doe al die oude jappen en Renaultjes toch. Volgens mij worden ze er best oud mee, doorgaans.
Zal best maar dat duidt toch op gebrekkig onderhoud, hoe lang zal het duren voor er nog meer dicht slibt?

quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:03 schreef Fer het volgende: En dat laden zal gewoon een dooie accu zijn geweest, die nu al maanden leeg staat te wezen.
Dat denk ik ook, anders was er uberhaupt niet mee te rijden geweest.
Door die dode accu had de dynamo geen buffer die het met zoveel stroomverbruikers best had kunnen gebruiken.
pi_157523944
Klinkt in mijn oren als een prima auto. Heb er verder weinig verstand van.

Maar dat ding is al 15 jaar oud, kan niet als nieuw werken.

Verder zal ik vragen om een nieuwe accu als je toch besluit om hem te kopen. En wellicht nog een proefrit incl. nieuwe accu.

En nooit een auto kopen in het donker.
pi_157523975
Och, de Mazda-motor in mijn Volvo heeft ook directe injectie en dat ding draait prima..

Betreffend de Mitsubishi:
Nieuwe accu onderhandelen, en dan meenemen. Gek klinkt ie niet :) ook de ANWB raadt de gdi motoren niet direct af. Alleen heel zuinig zijn ze niet..
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_157524204
Is een GDI niet een auto die je uberhaupt niet moet kopen? Super gevoelige inspuiting, pomp snel stuk (dacht ik?) (dúúr!) net als de HPi van Citroën die al heel snel niet meer geproduceerd werd. Sommige auto's moet je gewoon niet kopen, net als de 2.5Td XM van Citroën, beest van een diesel maar heel snel oververhitten en dan blaast ie de koppakking er uit, dat soort dingen.

Ik had zelf al een C5 op gas gezien (tja :') ) vóór de proefrit uren zitten lezen in het C5club forum. Toen wist ik waar ik op moest letten bij de proefrit. Schakelt de automaat goed e.d. Maar door dat forum wist ik alle specifieke punten, de "dealbreakers" en de dingetjes die alleen maar vervelend zijn.
...
pi_157524733
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:25 schreef vannelle het volgende:

[..]

Zal best maar dat duidt toch op gebrekkig onderhoud, hoe lang zal het duren voor er nog meer dicht slibt?

[..]

Dat denk ik ook, anders was er uberhaupt niet mee te rijden geweest.
Door die dode accu had de dynamo geen buffer die het met zoveel stroomverbruikers best had kunnen gebruiken.
Ik weet het niet, Getzi hier tikkert al jaren, vooral in de winter. Ook Clio's komen altijd tikkend voorbij.

Die accu zal wel geen lading meer aannemen, daar kan die spanningsrevelaar in de dynamo ook niets mee.

Die GDi valt toch mee, mist alleen die reinigende werking van port injectie. Dus komt er kool op de inlaatkleppen.
.
pi_157525781
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 20:40 schreef Fien1989 het volgende:
Ik heb 'm niet gekocht.

De stoelen zaten vrij hard, hoewel de vorm dan weer niet per se slecht was. Maar er was iets anders wat een ergere afknapper was.

Toen ik daar aankwam stond de auto met draaiende motor, hij was net van het terrein naar de kijk-ruimte gereden. De verkoper zei dat ik 'm onder het licht mocht zetten en dat hij zo terug kwam. Ik dus de auto een klein stukje verzetten en toen eigenhandig de motor uitgezet om te kijken hoe hij startte. Maar hij startte niet... de accu was leeg :{

Ondertussen even onder de motorkap gekeken. Best volgebouwd, weinig te zien voor een leek :{ Wel even onder de oliedop gekeken, geen sludge zichtbaar. Wat me wel opviel was dat de koelvloeistof nogal onder peil was.

Ook even kort naar de banden gekeken... qua profiel was het alle 4 oké. Dunlop-banden achter. Voor niet gezien, weinig licht.

Verkoper kwam terug en startte 'm weer met een starthulp en zei dat hij even moest opladen. Ik even mee toekijken.

Wat me opviel was dat hij niet goed leek op te laden: zodra een elektrische verbruiker aanging, ging de dashboard-verlichting knipperen en ging het motortoerental omhoog. Ook na minutenlang draaien, terwijl mijn ervaring met een lege accu bij de Renault was dat hij na hooguit 2 minuten weer prima moest lopen mèt verbruikers aan.


Onderweg even geparkeerd en onder de motorkap gekeken. Ik kan niet over het motorgeluid oordelen. Het lijkt wel op een "tik" wat ik hoorde, maar weet het niet zeker. Bij mijn Renault klonk er altijd al een soort tik wat weer zo hoorde bij dat type motor. Maar deze Mitsubishi-motor ken ik niet. Volgens de verkoper liep hij perfect, geen tik.

Ik heb wel een filmpje gemaakt van de draaiende motor, zo klonk hij halverwege de proefrit:
Klinkt dit als een normale motor of valt het onder tikkende motor? :{

Wat me onderweg nog opviel was dat het opladen v/d accu niet goed ging: zodra ik stilstond (=laag toerental) ging de dashboard-verlichting doffer branden en soms ook knipperen. Vooral als ik veel verbruikers aanzette. Dat werd bevestigd toen ik terug bij de garage was en 'm uitzette... toen startte hij niet meer...

Verschillende merken, verschillende manieren.

Mitsubishi's (in ieder geval die met GDI motor) hebben een procedure voor het inleren. Dat gaat niet vanzelf door stationair te draaien of te gaan rijden.

Je kunt dat zelf, zijn verder geen kosten aan verbonden. Kost je een kwartiertje.

Of je daarmee de dynamo uit kunt sluiten kan ik je niet garanderen, maar het lage toerental met de bijbehorende knipperende lichtjes kunnen daar in ieder geval wel bij horen.

Na die procedure loopt de motor ineens zoals het hoort...

Linkje naar procedure:
http://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=9759.0
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  vrijdag 13 november 2015 @ 22:55:40 #136
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_157527537
Ts, zoek een ander exemplaar en laat je niet afschrikken door een hogere stand. Mijne 1.6 carisma automaat reed met zijn 250dkm nog als een zonnetje en ik maakte me echt niet druk om het onderhoud aan de automaatbak.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_157534334
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 01:38 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Als de MRB hoger is => zware auto => minder zuinig.

En dat verbruik vind ik heel belangrijk, mogelijk belangrijker dan de tientjes MRB.

Ja, en nee. M'n e46 320d zwaait naar je met z'n 1455kg en 1:18. Maar serieus kijk nou gewoon naar een 1.6 als het al zonodig op benzine moet. Een van de meest betrouwbare auto's ooit gemaakt, alleen ietwat saai. Om die laatste reden heb ik hem weggedaan.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_157548207
Hmmm... verschillende meningen... :{ Zou ik 'm wel of niet doen, mits ze het oplaadprobleem kosteloos willen repareren? :{

Dat getik zou dus een verstopt oliekanaaltje zijn... is dus niet goed? :{ Ik ben nou niet echt op zoek naar een auto die binnenkort motorproblemen gaat krijgen :{

quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 22:20 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Verschillende merken, verschillende manieren.

Mitsubishi's (in ieder geval die met GDI motor) hebben een procedure voor het inleren. Dat gaat niet vanzelf door stationair te draaien of te gaan rijden.

Je kunt dat zelf, zijn verder geen kosten aan verbonden. Kost je een kwartiertje.

Of je daarmee de dynamo uit kunt sluiten kan ik je niet garanderen, maar het lage toerental met de bijbehorende knipperende lichtjes kunnen daar in ieder geval wel bij horen.

Na die procedure loopt de motor ineens zoals het hoort...

Linkje naar procedure:
http://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=9759.0
Hmmm... zou daarmee dan het getik over moeten zijn? :{

En laten draaien was meer in de zin van dat de accu dan weer werd opgeladen. Bij de meeste auto's wordt na een lege accu immers ook aangeraden om even een stuk te gaan rijden zodat er voldoende lading in de accu komt voor de volgende start.

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 22:55 schreef monsterd. het volgende:
Ts, zoek een ander exemplaar en laat je niet afschrikken door een hogere stand. Mijne 1.6 carisma automaat reed met zijn 250dkm nog als een zonnetje en ik maakte me echt niet druk om het onderhoud aan de automaatbak.
Eentje met 1.6 motor heb ik nog niet gezien met de opties die ik wil :{ Behalve eentje zonder interieurfoto's, dat vind ik niet oke. Voor hetzelfde geldt is dat afgeleefd en kom ik er pas achter nadat ik naar de andere kant v/h land ben gereisd :{

Een hoge km-stand is op zich niet erg, maar het is wel een indicatie wanneer er mogelijk groot onderhoud aankomt. En automaat-olie niet vervangen? Gaan daardoor automaten niet juist sneller stuk/slechter schakelen :{

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2015 01:11 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

Ja, en nee. M'n e46 320d zwaait naar je met z'n 1455kg en 1:18. Maar serieus kijk nou gewoon naar een 1.6 als het al zonodig op benzine moet. Een van de meest betrouwbare auto's ooit gemaakt, alleen ietwat saai. Om die laatste reden heb ik hem weggedaan.
Maar dat is een diesel... die zijn sowieso zuiniger dan eentje op benzine... :{ Ik zit wel te vergelijken met dezelfde type brandstof...
pi_157548815
Je moet er denk ik wel rekening mee houden dat met jouw budget en wensen, er een auto uitkomt die waarschijnlijk nog wel wat onderhoud nodig heeft.

Aan de andere kant, als je heel erg twijfelt, is het bij tweedehands auto's meestal beter om er niet aan te beginnen.
pi_157551827
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 17:30 schreef deezler het volgende:
Je moet er denk ik wel rekening mee houden dat met jouw budget en wensen, er een auto uitkomt die waarschijnlijk nog wel wat onderhoud nodig heeft.

Aan de andere kant, als je heel erg twijfelt, is het bij tweedehands auto's meestal beter om er niet aan te beginnen.
Maar als het motorblok kapot gaat valt dat in mijn ogen niet onder "onderhoud" :{

Ik twijfel vooral, omdat ik daar zelf geen verstand van heb en ook niet weet hoe ernstig een bepaalde "kwaal" is :{
pi_157551894
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:56 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Maar als het motorblok kapot gaat valt dat in mijn ogen niet onder "onderhoud" :{

Ik twijfel vooral, omdat ik daar zelf geen verstand van heb en ook niet weet hoe ernstig een bepaalde "kwaal" is :{
Moet ik anders mee voor een 2de proefrit in die carisma?

Ik ken die dingen erg, erg goed.
life happens while you're pusing the throttle.
  zaterdag 14 november 2015 @ 20:01:53 #142
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157551942
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2015 19:59 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Moet ik anders mee voor een 2de proefrit in die carisma?

Ik ken die dingen erg, erg goed.
Volgens mij kun je dan in eerste instantie beter alleen gaan, en als het wat is met Fien teruggaan.... als ze voor een tweede proefrit komt dan staat dat veel te eager.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157551997
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 20:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Volgens mij kun je dan in eerste instantie beter alleen gaan, en als het wat is met Fien teruggaan.... als ze voor een tweede proefrit komt dan staat dat veel te eager.
Goede leandra!! Ga ik langs om alleen te kijken.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_157552129
Op zich een goed idee :D

Maar... hij is op dit moment wel kapot i.v.m. niet opladen v/d accu, start alleen met starthulp :{ Ik heb geen idee wanneer ze 'm gaan maken :?

Als het de accu is, is het op zich geen ramp. Maar dan moet de dynamo wel uitgesloten zijn daar het een duur onderdeel is...
  zaterdag 14 november 2015 @ 20:12:43 #145
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157552160
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 20:11 schreef Fien1989 het volgende:
Op zich een goed idee :D

Maar... hij is op dit moment wel kapot i.v.m. niet opladen v/d accu, start alleen met starthulp :{ Ik heb geen idee wanneer ze 'm gaan maken :?

Als het de accu is, is het op zich geen ramp. Maar dan moet de dynamo wel uitgesloten zijn daar het een duur onderdeel is...
Ze gaan m niet maken, ze verkopen m as is, ze kunnen hoogstens een accu uit een ander onverkoopbaar ding er in zetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 14 november 2015 @ 20:23:06 #146
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_157552358
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 20:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ze gaan m niet maken, ze verkopen m as is, ze kunnen hoogstens een accu uit een ander onverkoopbaar ding er in zetten.
Dit.
Zolang er geen koper is wordt er niks gemaakt, dat is alleen maar onnodige kosten.
Hopelijk komt er een koper die zo min mogelijk opmerkt, zodat de uiteindelijke verkoop zoveel mogelijk winst oplevert :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_157552429
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 20:11 schreef Fien1989 het volgende:
Op zich een goed idee :D

Maar... hij is op dit moment wel kapot i.v.m. niet opladen v/d accu, start alleen met starthulp :{ Ik heb geen idee wanneer ze 'm gaan maken :?

Als het de accu is, is het op zich geen ramp. Maar dan moet de dynamo wel uitgesloten zijn daar het een duur onderdeel is...
Dynamo is het niet, als hij gestart moet worden met starthulp ivm dode dynamo dan stopt de motor heel gauw met lopen (want geen stroom) 99% kans dat het de accu is, 1% kans een combinatie van beide.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_157555292
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 17:01 schreef Fien1989 het volgende:


Maar dat is een diesel... die zijn sowieso zuiniger dan eentje op benzine... :{ Ik zit wel te vergelijken met dezelfde type brandstof...
Diesel kost 1.20, benzine 1.50. Dus de diesel is zuiniger en de brandstof is goedkoper. Een deel ervan verlies je door de MRB maar bij jouw kilometers is dat inderdaad maar een deel. Maar dan heb je wel bijna altijd een turbo. Omdat je graag turboloos wil kom je dan toch terecht bij LPG. Je kanaaltunnel verhaal wordt dan dus een hele dure eis. Dat die tank dan in de reservewielbak ligt deert ook niet. Want als je niet sterk genoeg bent om een aanhangertje te verslepen krijg je je vastgeroeste wielbouten ook niet los, laat staan het wiel uit de kofferbak.
Verder zie ik niet in waarom een krasje in een auto van 1500 niet uit maakt en in een auto van 2000 ineens heel zuur zou zijn. Het zijn beide oude versleten auto's.
Het spijt me als ik nou wat bijdehand overkom, maar ik vind echt dat je eens moet leren rekenen en je niet moet blind staren op dingen die je in de praktijk niet gaat gebruiken. Zoals een reservewiel.
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_157555612
Nog iets gevonden dat wel in de buurt is:

http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr

Alleen geen luxe als airco helaas.
pi_157556610
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2015 20:26 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Dynamo is het niet, als hij gestart moet worden met starthulp ivm dode dynamo dan stopt de motor heel gauw met lopen (want geen stroom) 99% kans dat het de accu is, 1% kans een combinatie van beide.
Hmmm... als het inderdaad de accu is, dan is het misschien wel een goed idee dat je 'm ook een keer bekijkt/een proefrit mee maakt :D

Vraag me alleen af... stel dat ik 'm dan koop... moet ik dan zelf een zware accu meesjouwen in de trein en daar inbouwen? :P Anders kan ik er niet mee naar huis rijden natuurlijk, als zij 'm niet willen maken :P

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2015 21:49 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Diesel kost 1.20, benzine 1.50. Dus de diesel is zuiniger en de brandstof is goedkoper. Een deel ervan verlies je door de MRB maar bij jouw kilometers is dat inderdaad maar een deel. Maar dan heb je wel bijna altijd een turbo. Omdat je graag turboloos wil kom je dan toch terecht bij LPG. Je kanaaltunnel verhaal wordt dan dus een hele dure eis. Dat die tank dan in de reservewielbak ligt deert ook niet. Want als je niet sterk genoeg bent om een aanhangertje te verslepen krijg je je vastgeroeste wielbouten ook niet los, laat staan het wiel uit de kofferbak.
Verder zie ik niet in waarom een krasje in een auto van 1500 niet uit maakt en in een auto van 2000 ineens heel zuur zou zijn. Het zijn beide oude versleten auto's.
Het spijt me als ik nou wat bijdehand overkom, maar ik vind echt dat je eens moet leren rekenen en je niet moet blind staren op dingen die je in de praktijk niet gaat gebruiken. Zoals een reservewiel.
Nog los van het Kanaaltunnel- kofferbak/reservewiel-argument moet je eens kijken hoe klein het aanbod is van LPG-wagens die voldoen aan de eisen in de start-post. En dan ook naar de prijs/km-stand verhouding.

Verder lees ik wel vaker problemen met LPG-auto's, meer dan hetzelfde type op benzine. Het is toch een extra systeem wat ook nog eens vaak achteraf ingebouwd is.

De wielbouten kan ik wel degelijk losdraaien, hoewel met veel moeite. Dat kreeg ik bij de Renault ook los. En ook het reservewiel optillen kan ik prima... ik heb 'm (met moeite) vanuit de kofferbak naar de 3e verdieping in de hal weten te brengen ook... hij staat daar nu nog steeds met een lekke band, hoewel daar nu niks meer aan is... :{ En het was wel een volwaardig wiel, dezelfde maat/type band als de normale wielen, alleen stalen velg i.p.v. lm.

Het reservewiel vind ik wel degelijk belangrijk om te hebben als je band lek raakt op een afgelegen weggetje in Duitsland of de Belgische Ardennen bijv. En ja... daar komt de auto wel regelmatig, vooral in de lente/zomer. Bandenschuim is niet altijd een volwaardig alternatief als je nog zo ver van huis bent en je band buiten openingstijden lek raakt.

Waarom een kras in een auto van 1500 minder zuur is dan in eentje van 2000: dat is hetzelfde als dat ik meer baal als mijn telefoon van 150 in de plee valt dan eentje van 60. Het is gewoon omdat je voor de dure meer hebt betaald en voor de dure ook langer hebt moeten sparen. Dat ze allebei oud zijn, doet er dan niet zoveel toe.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 22:00 schreef deezler het volgende:
Nog iets gevonden dat wel in de buurt is:

http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr

Alleen geen luxe als airco helaas.
Geen airco is wel een 100% afknapper :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')