Als de MRB hoger is => zware auto => minder zuinig.quote:Op donderdag 12 november 2015 23:49 schreef Glijdt_licht het volgende:
Tsja, ik heb ook al gezegd dat op diesel of LPG zo ¤1000 per jaar oplevert, en dan reken ik de mrb al mee..
Ik snap ook niet waarom bij zulke hoge benzinekosten ¤10 om aan mrb zo'n issue is..
2003 is alleen Rotterdam. De genoemde Duitse steden als Oberhausen, Keulen en Frankfurt zijn vanaf 2006 voor groen:quote:Op donderdag 12 november 2015 23:25 schreef Gambolputty het volgende:
Waarom staar je je zo blind op de MRB als je bijna ¤5000 per jaar aan benzine verstookt? Snap echt niet waarom diesel geen optie is. Ik heb 2 maanden geleden een diesel uit 2003 gekocht voor 1400 en ja, daarmee mag ik de milieuzone in Rotterdam in.
Euhhm... maar lang niet bij allemaal is het zo. Een Citroën Xsara 1.6 bijv. is een stuk zuiniger dan de 1.8quote:Op vrijdag 13 november 2015 00:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat een kleinere motor niet altijd zuiniger is lijkt me logisch, een kleinere motor moet harder werken om dezelfde prestatie te leveren, en het kan zijn dat dat meer energie kost.
Die is al weg inmiddels...quote:Op donderdag 12 november 2015 22:36 schreef deezler het volgende:
Op Marktplaats net deze gezien:
http://link.marktplaats.nl/m980690387
Maar daar moet je denk ik wel snel bij zijn. 323's zijn nogal populair. Toen ik 5 jaar geleden ging zoeken, zocht ik ook naar een 323 maar die waren steeds net weg wanneer ik ervoor belde.
Euhmm... volgens mij heb ik niet zoveel te kiezen. Met mijn eisen die in de start-post staan is het aanbod eenmaal erg beperkt. Als ik dan ook nog eis dat het in de buurt van Rotterdam is, kan ik zo goed als niks kopen... er is geen passend aanbod danquote:Op vrijdag 13 november 2015 00:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je heel specifiek een bepaald soort auto wilt dan kan ik me voorstellen dat je die uit de andere kant van het land gaat halen, maar je hebt geen flauw idee wat voor auto je wilt, als het maar een automaat met airco is, die minimaal 13 km op een liter benzine rijdt.
Daarbij krijg ik sowieso het gevoel dat je dan al gaat om die auto te kopen, en dat is niet handig... je moet nooit naar zo'n oud hok gaan kijken om hem te kopen, je gaat kijken om te kijken of het wat is, als het wat is kun je overwegen hem te kopen.
Dat is gewoon het grote nadeel als je aan de andere kant van het land wat vindt, zeker in die prijsklasse... want nog 3 keer ergens een auto gaan kijken kost je zoveel dat je beter in de buurt had kunnen kijken tegen een wat hoger budget.
Het moet een beetje in verhouding staan. Ik heb bv in het verleden een citroen xantia 2.0 gehad die een stuk zuiniger was dan de xantia 1.6 die ik erna had (verschil was gemiddelde 1 op 13 voor de 2 liter en 1 op 10 voor de 1.6quote:Op vrijdag 13 november 2015 01:38 schreef Fien1989 het volgende:
Euhhm... maar lang niet bij allemaal is het zo. Een Citroën Xsara 1.6 bijv. is een stuk zuiniger dan de 1.8Bij de Peugeot 306 zag ik ook hetzelfde
Jet carsquote:Op vrijdag 13 november 2015 07:57 schreef Glijdt_licht het volgende:
Nja in Rotterdam kom je dan bij Jet-cars uit. Die hebben wel veel hoor, maar ik zou er niks kopen.
Ik vond de stoelen juist super in de pre-faceliftquote:Op donderdag 12 november 2015 16:44 schreef eXplorer1 het volgende:
Aaah , je kijkt serieus naar een carisma.
1 tip, kijk voor de facelift (heldere koplampen) de oudere versie heeft vreselijke stoelen.
Inderdaad veel keuze en opvallend goedkoop, maar die naam... tja...quote:Op vrijdag 13 november 2015 07:57 schreef Glijdt_licht het volgende:
Nja in Rotterdam kom je dan bij Jet-cars uit. Die hebben wel veel hoor, maar ik zou er niks kopen.
Gewoon proberen of je die voor 1000 euro mee kunt krijgen. Of bijv. voor die 1200 maar dan met nieuwe distributieriem en oliewissel.quote:Op vrijdag 13 november 2015 14:52 schreef Fien1989 het volgende:
Ik ga zo naar Harderwijk om deze Carisma te bezichtigen:
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr
Hij ziet er erg aardig uit op de foto's, vind ik
Hij staat bij de Seldenrijk in Harderwijk. Een groothandel in 2e hands auto's. Het is mij duidelijk gezegd dat je in principe koopt wat je ziet.
Ze wisten me aan de telefoon wel te vertellen dat er bij de bumpers wat parkeer-krasjes zitten en rondom wat lichte gebruikskrasjes. Goed, ik twijfelde even... maar anderzijds... het is geen nieuwe auto... mijn Renault had ook parkeerkrasjes op de bumper toen ik 'm kocht en ook lichte krasjes/deukjes rondom van onbekende herkomstKan ik dan van een '98 auto eisen dat hij krasvrij is?
Wat onderhoud betreft is niks bekend, er zitten geen onderhoudsboekjes bij. Maar dat wist ik al, want wat er niet staat in de advertentie, is er nietDus stel dat ik 'm koop, is het meteen kleine beurt en daarna na 15k grote beurt er tegenaan
Dat hij daar al 3 maanden staat, weet ik. Maar niet dat hij bij een vorige handelaar ook al een maand stondquote:Op vrijdag 13 november 2015 15:01 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, dat ding staat daar al 3 maanden en ze hebben hem overgenomen van een andere handelaar die hem en maand had staan....
Daarvoor heeft hij 11 jaar dezelfde eigenaar gehad, dat is in principe positief.
http://www.zomoto.nl/my/Owners.aspx
De airco ga ik proberen, met deze temperaturen is volgens mij wel te merken als hij het doet.quote:Op vrijdag 13 november 2015 15:31 schreef Palomar het volgende:
[..]
Gewoon proberen of je die voor 1000 euro mee kunt krijgen. Of bijv. voor die 1200 maar dan met nieuwe distributieriem en oliewissel.
Als je airco belangrijk vindt wel even kijken of je kunt controleren of die het doet (is wel lastig nu het een zomer is).
Dat zegt niet zo veel. Het is gewoon een saaie auto waarvan er veel te koop staan. Dan kunnen ze soms langer staan. Denk dat het juist best veel auto voor je geld is. Mits technisch in redelijke staat. Dus geen gekke geluiden uit de motor en tijdens het rijden/schakelen/remmen/stuur loslaten e.d. Dan nog is geen onderhoudshistorie een risico, dus calculeer minimaal 500 euro in voor de korte termijn aan reparaties (probeer een gedeelte daarvan af te dingen op de verkoopprijs).quote:Op vrijdag 13 november 2015 15:45 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Dat hij daar al 3 maanden staat, weet ik. Maar niet dat hij bij een vorige handelaar ook al een maand stond
Het is dus waarschijnlijk geen geliefde auto
Duidelijk, er zal wat aan mankeren wat te duur is om winst te maken.quote:Op vrijdag 13 november 2015 15:50 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
De airco ga ik proberen, met deze temperaturen is volgens mij wel te merken als hij het doet.
Of ze onderhoud willen doen, weet ik niet. Ze zeiden dat bij koop hij is zoals je 'm ziet
Als ik de reviews over het bedrijf zo lees dan zal dat idd wel het geval zijn....quote:Op vrijdag 13 november 2015 16:03 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Duidelijk, er zal wat aan mankeren wat te duur is om winst te maken.
Zal dat niet gewoon de aankomende dure grote beurt na 15k zijn die 'm goedkoop maakt?quote:Op vrijdag 13 november 2015 16:03 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Duidelijk, er zal wat aan mankeren wat te duur is om winst te maken.
De reviews die ik vond waren wisselendquote:Op vrijdag 13 november 2015 16:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ik de reviews over het bedrijf zo lees dan zal dat idd wel het geval zijn....
Ik zou er alleen maar iets kopen als ze m'n ideale auto hadden staan, en na een aankoopkeuring.
Dat las ik ookquote:Op vrijdag 13 november 2015 17:39 schreef Leandra het volgende:
Ik vind het in de reviews vooral storend dat ze niet thuis schijnen te geven bij problemen.
Gewoon helemaal niet.
Ja zo is het idd, maar dat betekent vooral dat als je geen verstand van auto's hebt, je er geen auto moet kopen.quote:Op vrijdag 13 november 2015 17:45 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Dat las ik ook
Maar anderzijds... ik denk zelf niet dat het uberhaupt de bedoeling is om nog terug te gaan. Is het niet zo dat bij een "meeneemprijs" je 'm koop en het daarna maar zelf uitzoekt? Dat was bij de Renault destijds ook en die kostte 1750
Ik weet het eigenlijk nietIk ben bijna in Harderwijk
Maar met de eisen in als in de start-post is bijna alles een meeneemprijsquote:Op vrijdag 13 november 2015 17:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja zo is het idd, maar dat betekent vooral dat als je geen verstand van auto's hebt, je er geen auto moet kopen.
Ja.... dan moet je dus of wat aan je eisen doen, of wat aan je budget.quote:Op vrijdag 13 november 2015 17:51 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Maar met de eisen in als in de start-post is bijna alles een meeneemprijs
Ja die heeft de kut stoelenquote:Op donderdag 12 november 2015 17:31 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Dus deze is bagger?
http://www.marktplaats.nl(...)19df&previousPage=lr
Die is dof, volgens mij
[..]
Maar die voldoet totaal niet aan de eisen in de start-post
Ohhw, nou ik hoop dat ze het OK vindt.quote:Op vrijdag 13 november 2015 18:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die is ze nu aan het kopen bekijken...
Klinkt als een nieuw type hybride: 3 cilinders op benzine en 1 op diesel.quote:Op vrijdag 13 november 2015 20:40 schreef Fien1989 het volgende:
Ik heb wel een filmpje gemaakt van de draaiende motor, zo klonk hij halverwege de proefrit:
Klinkt dit als een normale motor of valt het onder tikkende motor?
.
Zal best maar dat duidt toch op gebrekkig onderhoud, hoe lang zal het duren voor er nog meer dicht slibt?quote:Op vrijdag 13 november 2015 21:03 schreef Fer het volgende:
Verstopt oliekanaaltje in een kleppestoter, doe al die oude jappen en Renaultjes toch. Volgens mij worden ze er best oud mee, doorgaans.
Dat denk ik ook, anders was er uberhaupt niet mee te rijden geweest.quote:Op vrijdag 13 november 2015 21:03 schreef Fer het volgende: En dat laden zal gewoon een dooie accu zijn geweest, die nu al maanden leeg staat te wezen.
Ik weet het niet, Getzi hier tikkert al jaren, vooral in de winter. Ook Clio's komen altijd tikkend voorbij.quote:Op vrijdag 13 november 2015 21:25 schreef vannelle het volgende:
[..]
Zal best maar dat duidt toch op gebrekkig onderhoud, hoe lang zal het duren voor er nog meer dicht slibt?
[..]
Dat denk ik ook, anders was er uberhaupt niet mee te rijden geweest.
Door die dode accu had de dynamo geen buffer die het met zoveel stroomverbruikers best had kunnen gebruiken.
Verschillende merken, verschillende manieren.quote:Op vrijdag 13 november 2015 20:40 schreef Fien1989 het volgende:
Ik heb 'm niet gekocht.
De stoelen zaten vrij hard, hoewel de vorm dan weer niet per se slecht was. Maar er was iets anders wat een ergere afknapper was.
Toen ik daar aankwam stond de auto met draaiende motor, hij was net van het terrein naar de kijk-ruimte gereden. De verkoper zei dat ik 'm onder het licht mocht zetten en dat hij zo terug kwam. Ik dus de auto een klein stukje verzetten en toen eigenhandig de motor uitgezet om te kijken hoe hij startte. Maar hij startte niet... de accu was leeg
Ondertussen even onder de motorkap gekeken. Best volgebouwd, weinig te zien voor een leekWel even onder de oliedop gekeken, geen sludge zichtbaar. Wat me wel opviel was dat de koelvloeistof nogal onder peil was.
Ook even kort naar de banden gekeken... qua profiel was het alle 4 oké. Dunlop-banden achter. Voor niet gezien, weinig licht.
Verkoper kwam terug en startte 'm weer met een starthulp en zei dat hij even moest opladen. Ik even mee toekijken.
Wat me opviel was dat hij niet goed leek op te laden: zodra een elektrische verbruiker aanging, ging de dashboard-verlichting knipperen en ging het motortoerental omhoog. Ook na minutenlang draaien, terwijl mijn ervaring met een lege accu bij de Renault was dat hij na hooguit 2 minuten weer prima moest lopen mèt verbruikers aan.
Onderweg even geparkeerd en onder de motorkap gekeken. Ik kan niet over het motorgeluid oordelen. Het lijkt wel op een "tik" wat ik hoorde, maar weet het niet zeker. Bij mijn Renault klonk er altijd al een soort tik wat weer zo hoorde bij dat type motor. Maar deze Mitsubishi-motor ken ik niet. Volgens de verkoper liep hij perfect, geen tik.
Ik heb wel een filmpje gemaakt van de draaiende motor, zo klonk hij halverwege de proefrit:
Klinkt dit als een normale motor of valt het onder tikkende motor?
Wat me onderweg nog opviel was dat het opladen v/d accu niet goed ging: zodra ik stilstond (=laag toerental) ging de dashboard-verlichting doffer branden en soms ook knipperen. Vooral als ik veel verbruikers aanzette. Dat werd bevestigd toen ik terug bij de garage was en 'm uitzette... toen startte hij niet meer...
Ja, en nee. M'n e46 320d zwaait naar je met z'n 1455kg en 1:18. Maar serieus kijk nou gewoon naar een 1.6 als het al zonodig op benzine moet. Een van de meest betrouwbare auto's ooit gemaakt, alleen ietwat saai. Om die laatste reden heb ik hem weggedaan.quote:Op vrijdag 13 november 2015 01:38 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Als de MRB hoger is => zware auto => minder zuinig.
En dat verbruik vind ik heel belangrijk, mogelijk belangrijker dan de tientjes MRB.
Hmmm... zou daarmee dan het getik over moeten zijn?quote:Op vrijdag 13 november 2015 22:20 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Verschillende merken, verschillende manieren.
Mitsubishi's (in ieder geval die met GDI motor) hebben een procedure voor het inleren. Dat gaat niet vanzelf door stationair te draaien of te gaan rijden.
Je kunt dat zelf, zijn verder geen kosten aan verbonden. Kost je een kwartiertje.
Of je daarmee de dynamo uit kunt sluiten kan ik je niet garanderen, maar het lage toerental met de bijbehorende knipperende lichtjes kunnen daar in ieder geval wel bij horen.
Na die procedure loopt de motor ineens zoals het hoort...
Linkje naar procedure:
http://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=9759.0
Eentje met 1.6 motor heb ik nog niet gezien met de opties die ik wilquote:Op vrijdag 13 november 2015 22:55 schreef monsterd. het volgende:
Ts, zoek een ander exemplaar en laat je niet afschrikken door een hogere stand. Mijne 1.6 carisma automaat reed met zijn 250dkm nog als een zonnetje en ik maakte me echt niet druk om het onderhoud aan de automaatbak.
Maar dat is een diesel... die zijn sowieso zuiniger dan eentje op benzine...quote:Op zaterdag 14 november 2015 01:11 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Ja, en nee. M'n e46 320d zwaait naar je met z'n 1455kg en 1:18. Maar serieus kijk nou gewoon naar een 1.6 als het al zonodig op benzine moet. Een van de meest betrouwbare auto's ooit gemaakt, alleen ietwat saai. Om die laatste reden heb ik hem weggedaan.
Maar als het motorblok kapot gaat valt dat in mijn ogen niet onder "onderhoud"quote:Op zaterdag 14 november 2015 17:30 schreef deezler het volgende:
Je moet er denk ik wel rekening mee houden dat met jouw budget en wensen, er een auto uitkomt die waarschijnlijk nog wel wat onderhoud nodig heeft.
Aan de andere kant, als je heel erg twijfelt, is het bij tweedehands auto's meestal beter om er niet aan te beginnen.
Moet ik anders mee voor een 2de proefrit in die carisma?quote:Op zaterdag 14 november 2015 19:56 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Maar als het motorblok kapot gaat valt dat in mijn ogen niet onder "onderhoud"
Ik twijfel vooral, omdat ik daar zelf geen verstand van heb en ook niet weet hoe ernstig een bepaalde "kwaal" is
Volgens mij kun je dan in eerste instantie beter alleen gaan, en als het wat is met Fien teruggaan.... als ze voor een tweede proefrit komt dan staat dat veel te eager.quote:Op zaterdag 14 november 2015 19:59 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Moet ik anders mee voor een 2de proefrit in die carisma?
Ik ken die dingen erg, erg goed.
Goede leandra!! Ga ik langs om alleen te kijken.quote:Op zaterdag 14 november 2015 20:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij kun je dan in eerste instantie beter alleen gaan, en als het wat is met Fien teruggaan.... als ze voor een tweede proefrit komt dan staat dat veel te eager.
Ze gaan m niet maken, ze verkopen m as is, ze kunnen hoogstens een accu uit een ander onverkoopbaar ding er in zetten.quote:Op zaterdag 14 november 2015 20:11 schreef Fien1989 het volgende:
Op zich een goed idee
Maar... hij is op dit moment wel kapot i.v.m. niet opladen v/d accu, start alleen met starthulpIk heb geen idee wanneer ze 'm gaan maken
Als het de accu is, is het op zich geen ramp. Maar dan moet de dynamo wel uitgesloten zijn daar het een duur onderdeel is...
Dit.quote:Op zaterdag 14 november 2015 20:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze gaan m niet maken, ze verkopen m as is, ze kunnen hoogstens een accu uit een ander onverkoopbaar ding er in zetten.
Dynamo is het niet, als hij gestart moet worden met starthulp ivm dode dynamo dan stopt de motor heel gauw met lopen (want geen stroom) 99% kans dat het de accu is, 1% kans een combinatie van beide.quote:Op zaterdag 14 november 2015 20:11 schreef Fien1989 het volgende:
Op zich een goed idee
Maar... hij is op dit moment wel kapot i.v.m. niet opladen v/d accu, start alleen met starthulpIk heb geen idee wanneer ze 'm gaan maken
Als het de accu is, is het op zich geen ramp. Maar dan moet de dynamo wel uitgesloten zijn daar het een duur onderdeel is...
Diesel kost 1.20, benzine 1.50. Dus de diesel is zuiniger en de brandstof is goedkoper. Een deel ervan verlies je door de MRB maar bij jouw kilometers is dat inderdaad maar een deel. Maar dan heb je wel bijna altijd een turbo. Omdat je graag turboloos wil kom je dan toch terecht bij LPG. Je kanaaltunnel verhaal wordt dan dus een hele dure eis. Dat die tank dan in de reservewielbak ligt deert ook niet. Want als je niet sterk genoeg bent om een aanhangertje te verslepen krijg je je vastgeroeste wielbouten ook niet los, laat staan het wiel uit de kofferbak.quote:Op zaterdag 14 november 2015 17:01 schreef Fien1989 het volgende:
Maar dat is een diesel... die zijn sowieso zuiniger dan eentje op benzine...Ik zit wel te vergelijken met dezelfde type brandstof...
Hmmm... als het inderdaad de accu is, dan is het misschien wel een goed idee dat je 'm ook een keer bekijkt/een proefrit mee maaktquote:Op zaterdag 14 november 2015 20:26 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Dynamo is het niet, als hij gestart moet worden met starthulp ivm dode dynamo dan stopt de motor heel gauw met lopen (want geen stroom) 99% kans dat het de accu is, 1% kans een combinatie van beide.
Nog los van het Kanaaltunnel- kofferbak/reservewiel-argument moet je eens kijken hoe klein het aanbod is van LPG-wagens die voldoen aan de eisen in de start-post. En dan ook naar de prijs/km-stand verhouding.quote:Op zaterdag 14 november 2015 21:49 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Diesel kost 1.20, benzine 1.50. Dus de diesel is zuiniger en de brandstof is goedkoper. Een deel ervan verlies je door de MRB maar bij jouw kilometers is dat inderdaad maar een deel. Maar dan heb je wel bijna altijd een turbo. Omdat je graag turboloos wil kom je dan toch terecht bij LPG. Je kanaaltunnel verhaal wordt dan dus een hele dure eis. Dat die tank dan in de reservewielbak ligt deert ook niet. Want als je niet sterk genoeg bent om een aanhangertje te verslepen krijg je je vastgeroeste wielbouten ook niet los, laat staan het wiel uit de kofferbak.
Verder zie ik niet in waarom een krasje in een auto van 1500 niet uit maakt en in een auto van 2000 ineens heel zuur zou zijn. Het zijn beide oude versleten auto's.
Het spijt me als ik nou wat bijdehand overkom, maar ik vind echt dat je eens moet leren rekenen en je niet moet blind staren op dingen die je in de praktijk niet gaat gebruiken. Zoals een reservewiel.
Geen airco is wel een 100% afknapperquote:Op zaterdag 14 november 2015 22:00 schreef deezler het volgende:
Nog iets gevonden dat wel in de buurt is:
http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr
Alleen geen luxe als airco helaas.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |