- Maar n00bie, vertel eens, vanwaar deze obsessie met de televisie op deze avond?
En heb je het ook allemaal gezien wat je gepost hebt?
- Nee hoor, heel veel nooit gezien. Zo heb ik bijvoorbeeld nooit een oudejaarsconference van Lebbis & Jansen gezien. Zeker in die tijd had ik andere dingen waarmee ik me mee bezig hield met oud & nieuw.
Maar vroeger, toen ik nog een kleine pup was, had ik er zeker wat mee.
In mijn vroegste jaren vierden we O&N bij mijn oma, met de familie. Uiteraard mag je nog niet de hele avond opblijven, dus even een paar uur naar bed en dan wat voor 12 uur mag je weer naar beneden.
Maar slapen deed ik niet. Het was een gehorig jaren '60 huis en ik was reuze nieuwsgierig naar waar er zo om gelachen werd beneden. Dat het van de tv kwam, was me wel duidelijk.
Het waren dus Kan, Freek en andere stukjes conference. Het moesten toch een soort Andrés van Duin zijn, de enige die ik kende als kind.
Jaren moest ik nog wachten voordat ik eens in aanraking kwam met cabaret.
De 1e keer dat ik de hele oudjaarsavond mocht opblijven was er niets. Een paar maanden later zag ik volgens mij mijn eerste One man show. Van Fons Jansen. Ik snapte er weinig van. Teleurstelling.
In 1985 werd het goedgemaakt. 2 oudejaarsconferences achter elkaar, van Freek en Seth.
Freek was briljant. Ik snapte inmiddels ook al wat meer van wat er in de wereld speelde, dus ik kon het ook volgen. Gaaikema wat minder, toch nog wat teveel politiek.
Topavond, 2 conferences gezien en ook mijn 1e vuurwerk gekocht en afgestoken.
In de jaren daarna bleef de liefde nog wel even, zeker die 1e van Youp kende ik, en menig klasgenoot, uit m'n hoofd. En ook de conferences van Freek de Jonge die RTL Veronique elke maandagavond uitzond.
Toen het ergste puberen erdoorheen was, begon de interesse voor vuurwerk en de familieavond wel af te nemen. Feestjes, of na 12en de stad in, waren belangrijker. Toch ook zeker het televisieaanbod blijven volgen en Freek en Youp werden opgenomen als ik ze niet kon zien.
Ik heb ook nog een periode gehad dat ik niets van de feestdagen moest hebben en blij was als ze voorbij waren.
Een paar jaar geleden kwam het bericht tot mij van een noodlottig ongeval van een kennis op oudejaarsavond. Naast dat dit akelige nieuws natuurlijk verschrikkelijk was, beschadigde het voor mijn gevoel ook wel iets wat ooit misschien wel mijn favoriete avond van het jaar was.
Toen ben ik even het verleden ingedoken. Via Beeld & Geluid en oude kranten. En met mijn akelig sterke geheugen als toevoeging ontstond dit topic, denk ik. Sharing is in. Wie weet deed ik er iemand anders een plezier mee.
Er zijn een paar trouwe volgers en lurkers in ieder geval. En da's fijn.
De bronnen beginnen wel een beetje op te raken, dus dit jaar zal wel het laatste zijn dat ik het topic omhoog haal, maar ik probeer 'm nog zo vol mogelijk te krijgen tot de jaarwisseling.
[ Bericht 0% gewijzigd door n00biedoobiedoo op 24-11-2017 19:09:52 ]
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
- Maar had Lady Gaga onder haar vleesjurk nu ook een hamstring?