Voorlopig verwacht ik ook dat het vrachtvervoer op diesel blijft draaien. Dit omdat enorm veel accucapaciteit nodig is om dat te veranderen. Er worden nu echter experimenten gedaan met hybrid trolley trucks en die hebben geen grote accucapaciteit nodig. Sommige opkomende economieën zoals China zetten juist flink in op elektrisch vervoer vanwege smog, global warming en de ongewenste afhankelijkheid van aardolie.quote:Op zondag 8 november 2015 14:49 schreef Scuidward het volgende:
De olieprijs is ook laag omdat Amerika minder importeert en bepaalde landen van de OPEC de kraan niet dichtdraaien. Verder ben ik het wel met je eens dat de vraag in de toekomst geleidelijk af zal nemen, maar voor bepaalde takken van transport (oa vrachtwagens) zal (diesel)olie nog wel een noodzaak blijven. Ook verwacht ik niet dat in opkomende economieën men als 1e zal gaan inzetten op elektrisch vervoer.
In Duitsland wordt electrisch rijden ontmoedigd vanwege de lobby van de autoindustrie daar. Tesla heeft in Nederland sinds kort 2 fabriekenquote:Op zondag 8 november 2015 14:54 schreef Twiitch het volgende:
In Nederland meer elektrische auto's dan in Duitsland? Huh?
En in Nederland wordt elektrisch rijden fiscaal sterk aangemoedigd.quote:Op zondag 8 november 2015 15:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In Duitsland wordt electrisch rijden ontmoedigd vanwege de lobby van de autoindustrie daar. Tesla heeft in Nederland sinds kort 2 fabrieken![]()
Het sprookje van de electro mobiliteit:
Hat unser Auto noch Zukunft?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2015 16:37:05 ]
quote:Venezuela Sees Crude in Mid-$20s If OPEC Doesn't Act
Oil prices may drop to as low as the mid-$20s a barrel unless OPEC takes action to stabilize the market, Venezuelan Oil Minister Eulogio Del Pino said.
Venezuela is urging the Organization of Petroleum Exporting Countries to adopt an “equilibrium price” that covers the cost of new investment in production capacity, Del Pino told reporters Sunday in Tehran. Saudi Arabia and Qatar are considering his country’s proposal for an equilibrium price at $88 a barrel, he said.
OPEC ministers plan to meet on Dec. 4 to assess the producer group’s output policy amid a global supply glut that has pushed down crude prices by 44 percent in the last 12 months. OPEC supplies about 40 percent of the world’s production and has exceeded its official output ceiling of 30 million barrels a day for 17 months as it defends its share of the market. Benchmark Brent crude settled 48 cents higher at $44.66 a barrel in London on Friday.
“We cannot allow that the market continue controlling the price,” Del Pino said. “The principles of OPEC were to act on the price of the crude oil, and we need to go back to the principles of OPEC.”
OPEC ministers will meet informally on Dec. 3 in Vienna, a day before the group’s formal session, he said.
Iran heeft de OPEC te kennen gegeven dat het binnen 5 tot 6 maanden 1 miljoen barrels per dag extra olie op de markt wil brengen. De overige OPEC-leden zullen hun productie flink moeten terugschroeven anders gaat de olieprijs verder dalen en gaat Venezuela al snel failliet. Dat het huidige plafond gehandhaaft blijft zie ik niet gebeuren.quote:Iran Sees OPEC Keeping Output Cap Unchanged at Next Meeting
Iran has asked OPEC to accommodate its return to previous production levels when international sanctions are lifted, Bijan Namdar Zanganeh told reporters in Tehran. Iran plans to add 1 million barrels a day within five to six months of the curbs being removed and that increase should be within OPEC’s production ceiling, Amir Hossein Zamaninia, deputy minister for commerce & international affairs, said in Tehran on Saturday.
Vertel dat maar tegen de fossiele gekkies die bij iedere windmolen die geplaatst gaan huien huilen over het uitzicht en bij de EV lopen te miepen dat die toch echt niet voldoet omdat ze toch écht 1x per jaar met de sleurhut naar Frankrijk moetenquote:Op zondag 22 november 2015 18:33 schreef Achterhoker het volgende:
We moeten natuurlijk zo snel als mogelijk onafhankelijk worden van die olie uit islamitische landen. Dat zit hier natuurlijk achter, maar dat kan ik alleen maar toejuichen.
Bijtelling-regeling. Dat kent Duitsland niet.quote:Op zondag 8 november 2015 14:54 schreef Twiitch het volgende:
In Nederland meer elektrische auto's dan in Duitsland? Huh?
Het is natuurlijk jammer dat de conventionele verbrandingsmotor ooit weg moet. Maar zolang we nog afhankelijk zijn van die olie hebben ze daar een mooi chantagemiddel. Ben benieuwd wat er gebeurd wanneer we eenmaal onafhankelijk zijn van hun olie. Ik denk dat al die olielanden dan in een donker gat zullen vallen.quote:Op zondag 22 november 2015 18:40 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Vertel dat maar tegen de fossiele gekkies die bij iedere windmolen die geplaatst gaan huien huilen over het uitzicht en bij de EV lopen te miepen dat die toch echt niet voldoet omdat ze toch écht 1x per jaar met de sleurhut naar Frankrijk moeten
Nee in Nederland willen we gewoon op dinosap uit het Midden-Oosten autorijden en op gas van Poetin ons huis verwarmen, en ondertussen maar klagen
De kans op sociale onrust en burgeroorlogen is groot.quote:Op zondag 22 november 2015 19:00 schreef Achterhoker het volgende:
Ben benieuwd wat er gebeurd wanneer we eenmaal onafhankelijk zijn van hun olie. Ik denk dat al die olielanden dan in een donker gat zullen vallen.
Dan kunnen ze ons (het Westen) in ieder geval niet meer op schuld geven.quote:Op zondag 22 november 2015 19:51 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De kans op sociale onrust en burgeroorlogen is groot.
Toch wel. Cultureel bezien ontgaat hen daar het begrip zelfreflectie/introspectie.quote:Op zondag 22 november 2015 20:05 schreef Achterhoker het volgende:
[..]
Dan kunnen ze ons (het Westen) in ieder geval niet meer op schuld geven.
Och dat was ik helemaal vergeten. Ben benieuwd hoeveel doden er nog moeten vallen daar voordat men ooit eens tot inzicht komt.quote:Op zondag 22 november 2015 20:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Toch wel. Cultureel bezien ontgaat hen daar het begrip zelfreflectie/introspectie.
Het lijkt erop dat VW eindelijk een langere termijn strategie gaat volgen. Dit leidt onvermijdelijk tot de conclusie dat elektrisch rijden een speerpunt is.quote:Volkswagen krijgt 20 miljard overbruggingskrediet
....
Gisteren werd bekend dat de verkopen in Amerika met een kwart zijn gedaald afgelopen maand. Müllers nieuwe strategie is niet gericht op omvang, volgens hem hoeft het bedrijf niet meer te jagen op de titel van 'de grootste fabrikant'. Het concern moet worden omgetoverd tot een mobiliteitsbedrijf, met elektrisch rijden als speerpunt.
Vergeet het! Er is veel te weinig lithium om zelfs maar een kwart van alle automobilisten elektrisch te laten rijden (zolang het met lithiumbatterijen moet), om nog maar te zwijgen over de toenemende vraag (China, India, laptops, tabletjes, smartphones...). Dat wordt geen succes totdat er een batterij wordt uitgevonden die met minder schaarse middelen gemaakt kan worden.quote:Op zondag 8 november 2015 14:41 schreef Digi2 het volgende:
Hetgeen de productie van electrische auto's begrenst is vooral de capaciteit voldoende goedkope lithiumaccu's te produceren. Daar komt volgend jaar een eind aan en dan komen er voor het 1st betaalbare electrische auto's op de markt die een grote actieradius hebben.
Het enige wat zeker is is dat we in de toekomst met zijn allen elektrisch gaan rijden maar het hoe, wat en wanneer daar kan niemand iets zinnigs over zeggen. Bedenk hiergbij dat ook auto's die met waterstofgas rijden elektrisch rijden, ik schat op voor de middellange termijn de kans groter in dat we zo gaan rijden dan met batterijen, voor de lange termijn zullen we moeten afwachten hoe goed de batterijen gemaakt kunnen worden. De capaciteit zal best vergroot kunnen gaan worden per kg. gewicht (zat mogelijkheden voor) maar gaan we die ook goedkoop kunnen fabriceren en gaan we dat met grondstoffen kunnen maken die ruim voldoende voorradig zijn?quote:Op woensdag 2 december 2015 23:26 schreef hpeopjes het volgende:
Ach, leuk al die speculaties. Maar OP = OP, ooit.
Het ironische is dat het als het op energieopwekking aankomt de situatie precies omgedraaid is, daar is Duitsland de voorloper en Nederland het sukkeltje waar een lobby zand in de raderen gooit.quote:Op zondag 8 november 2015 15:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In Duitsland wordt electrisch rijden ontmoedigd vanwege de lobby van de autoindustrie daar. Tesla heeft in Nederland sinds kort 2 fabrieken![]()
Het sprookje van de electro mobiliteit:
Hat unser Auto noch Zukunft?
Bolivia has Enough Lithium for 4.8 Billion Electric Cars!quote:Op woensdag 2 december 2015 23:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Vergeet het! Er is veel te weinig lithium om zelfs maar een kwart van alle automobilisten elektrisch te laten rijden (zolang het met lithiumbatterijen moet), om nog maar te zwijgen over de toenemende vraag (China, India, laptops, tabletjes, smartphones...). Dat wordt geen succes totdat er een batterij wordt uitgevonden die met minder schaarse middelen gemaakt kan worden.
Na olie nu beginnen met lithium verspillen.quote:
Dan zijn er de laatste jaren plotseling grote extra voorraden ontdekt. Des te beter, ik heb graag ongelijk in zo'n geval.quote:
De mens zal blijven verspillen zolang het kan. Helaas kijken mensen niet echt naar de verre toekomst die na hen komt.quote:Op donderdag 3 december 2015 01:03 schreef HexHunter het volgende:
[..]
Na olie nu beginnen met lithium verspillen.
Dat spul zou zo goed gebruikt kunnen worden voor commerciële kernfusie over 50 jaar...
Het lithium in batterijen wordt grotendeels gerecycled. Grote batterijen van auto´s hebben een aanzienlijke restwaarde. Lithium wordt itt olie niet verbruikt. In een kernfusie-centrale wordt lithium gebruikt voor het produceren van tritium door het invangen van neutronen in een lithium-mantel. De 1e generatie centrales is afhankelijk van deuterium en tritium. Deuterium is er plenty, lithium ook maar tritium niet. De geavanceerdere opvolgende generatie fusiecentrales gaan lithium, waterstof, borium en deuterium direct fusen omdat het niet meer afhankelijk is van lastig te produceren tritium. Vooral het gebruik van borium is aantrekkelijk omdat het het ontstaan van vrije snelle neutronen reduceert. De snelle neutronen zijn de deeltjes die schade aan de reactor constructie veroorzaken omdat ze zich niet middels electrische velden laten beinvloeden en door magnetisme slechts matig. Vooral de reactorwanden ¨verouderen¨ hierdoor.quote:Op donderdag 3 december 2015 01:03 schreef HexHunter het volgende:
[..]
Na olie nu beginnen met lithium verspillen.
Dat spul zou zo goed gebruikt kunnen worden voor commerciële kernfusie over 50 jaar...
De snel stijgende olieprijs van ca $30 naar een langurig niveau van ca $100 heeft ervoor gezorgd dat o.a. er veel zuiniger vliegtuig motoren zijn ontwikkeld. Ook het winnen van schalie olie en tarsand olie rendabel werd. Er veel olieverbruik is vervangen dmv aardgas dat relatief veel goedkoper werd met name in de US. Aardgas in de US is extreem goedkoop geworden 293 Kwh voor $2 tegen 13 Kwh van een liter aardolie voor ca $ 0,26$.quote:Op donderdag 3 december 2015 10:44 schreef Oud_student het volgende:
Discussie over de olieprijs zijn hier al eerder gevoerd. De werkelijkheid is simpel de prijs van de olie is onvoorspelbaar. Toen de olieprijs bijna 200 dollar was dacht iedereen dat het zo zou blijven of nog duurder zou worden. Wie had kunnen denken dat olie nu 50 dollar of minder is per barrel ?
Zelf schat ik in dat voorlopig door politieke factoren de prijs laag zal blijven.
Maar het kan zo wijzigen als er in het MO gelazer komt of zelfs oorlog.
Verreweg de meeste auto's rijden nog op benzine of diesel, veel kleding, bouwmateriaal, speelgoed etc. wordt nog van olie gemaakt, verpakkingen worden van olie gemaakt...quote:Op donderdag 3 december 2015 11:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De snel stijgende olieprijs van ca $30 naar een langurig niveau van ca $100 heeft ervoor gezorgd dat o.a. er veel zuiniger vliegtuig motoren zijn ontwikkeld. Ook het winnen van schalie olie en tarsand olie rendabel werd. Er veel olieverbruik is vervangen dmv aardgas dat relatief veel goedkoper werd met name in de US. Aardgas in de US is extreem goedkoop geworden 293 Kwh voor $2 tegen 13 Kwh van een liter aardolie voor ca $ 0,26$.
Als 1 van de grotere olielanden in het MO zoals Iran of SA binnenkort in een burgeroorlog raakt kan de olieprijs alsnog snel stijgen. Op langere termijn (10 jaar) zie ik de rol van aardolie grotendeels uitgespeeld, bijna uitsluitend voor de productie van kero.
Veel daarvan wordt gerecycled en de EU gaat komende jaren het recyclen sterk stimuleren. Verpakkingen worden hoofdzakelijk van aardgas gemaakt zoals polyethyleen.quote:Op donderdag 3 december 2015 15:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Verreweg de meeste auto's rijden nog op benzine of diesel, veel kleding, bouwmateriaal, speelgoed etc. wordt nog van olie gemaakt, verpakkingen worden van olie gemaakt...
De afhankelijkheid van russisch gas binnen de EU neemt juist sterk af vanwege LNG. LNG is de grote vijand van Ruslandquote:Misschien dat de vraag naar olie zal gaan afnemen maar ik zie het niet over 10 jaar klein worden.
Met het aardgas worden we meer afhankelijk van Rusland, het is misschien iets minder problematish dan afhankelijk zijn van landen uit het MO maar geweldig is het niet.
Dat zou mooi zijn maar hoe gaan ze dat allemaal van de vuilnisbelten halen? Of voorkomen dat het verbrand wordt?quote:Op donderdag 3 december 2015 15:21 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Veel daarvan wordt gerecycled en de EU gaat komende jaren het recyclen sterk stimuleren.
Dat wist ik niet (ik wist wel dat het van polyethyleen wordt gemaakt maar ik dacht dat dat uit olie wordt verkregen). Je kan daarnaast natuurlijk ook organische bronnen gebruiken maar dat geeft weer andere problemen (landbouw, waarvoor ook fossiele brandstoffen worden gebruikt (kunstmest)).quote:Verpakkingen worden hoofdzakelijk van aardgas gemaakt zoals polyethyleen.
Ja, LNG maakt ons iets minder afhankelijk van Rusland. Voor wie dit niet begrijpt even wat toelichting: LNG is in essentie vloeibaar gemaakte aardgas, hierdoor hoeft het niet via een leiding van A naar B op het moment dat je het gebruikt en kan je het gemakkelijk verplaatsen (zonder leidingen) en opslaan. Rusland kan dus niet ineens de kraan dichtdraaien en ons afsluiten, we kunnen het dan immers uit bijv. de USA en Canada halen.quote:De afhankelijkheid van russisch gas binnen de EU neemt juist sterk af vanwege LNG. LNG is de grote vijand van Rusland
Ik denk met name dmv al bij ontwerp en de productie rekening houden met recycling.quote:Op donderdag 3 december 2015 15:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat zou mooi zijn maar hoe gaan ze dat allemaal van de vuilnisbelten halen? Of voorkomen dat het verbrand wordt?
De huidige stand van de chemie is zodaning geavanceerd voor de meeste producten olie, aardgas of kolen kunnen worden gebruikt als grondstof. Uitzondering zijn de op aromaten gebaseerde producten, die kunnen niet goedkoop uit aardgas worden gemaakt maar wel uit steenkool destilaten en aardolie. Maar zelfs daarvoor heb je vaak vervangers, TNT wat uit tolueen een aromaat wordt vervaardigd kan je vervangen met RDX wat volledig is te vervaardigen uit aardgas en ook nog eens een veel krachtiger explosief is. Het bulk explosief en meest gebruikte kunstmest NH4NO3 wordt volledig uit aardgas gefabriceerd. Aardgas wordt met water omgezet in waterstofgas. Dit waterstofgas wordt omgezet met luchtstikstof tot ammoniak. Een deel van de ammoniak wordt met zuurstof geoxideerd tot nitreuze dampen die met water salpeterzuur vormen. Dit salpeterzuur reageert met ammoniak tot NH4NO3. Voor RDX is een veel complexere reactieketen maar geldt eveneens dat het volledig uit aardgas te produceren is.quote:Dat wist ik niet (ik wist wel dat het van polyethyleen wordt gemaakt maar ik dacht dat dat uit olie wordt verkregen). Je kan daarnaast natuurlijk ook organische bronnen gebruiken maar dat geeft weer andere problemen (landbouw, waarvoor ook fossiele brandstoffen worden gebruikt (kunstmest)).
Dat lost het probleem niet op dat verreweg de meeste mensen heel erg weinig discipline hebben bij het scheiden van hun afval en dat overheden dat ook gedeeltelijk in de hand werken.quote:Op donderdag 3 december 2015 15:58 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik denk met name dmv al bij ontwerp en de productie rekening houden met recycling.
Die aromaten zouden van mij direct mogen verdwijnen (wel zo gezond) maar dat is een andere kwestie, op macroniveau moet je er inderdaad rekening mee houden dat die veel worden gebruikt. Dat we kunstmest maken uit aardgas is een tijdelijke oplossing, ook dat aardgas is relatief schaars. Hoelang houden we het daarmee nog vol? 50-100 jaar? En dan? En ondertussen vermindert de voedingswaarde van planten elke generatie, je kan met kunstmest de groei bevorderen maar het zorgt er helaas niet voor dat op een magische wijze al die mineralen die aan de grond zijn onttrokken (door planten die daar eerder groeiden) weer terug komen.quote:De huidige stand van de chemie is zodaning geavanceerd voor de meeste producten olie, aardgas of kolen kunnen worden gebruikt als grondstof. Uitzondering zijn de op aromaten gebaseerde producten, die kunnen niet goedkoop uit aardgas worden gemaakt maar wel uit steenkool destilaten en aardolie. Maar zelfs daarvoor heb je vaak vervangers, TNT wat uit tolueen een aromaat wordt vervaardigd kan je vervangen met RDX wat volledig is te vervaardigen uit aardgas en ook nog eens een veel krachtiger explosief is. Het bulk explosief en meest gebruikte kunstmest NH4NO3 wordt volledig uit aardgas gefabriceerd. Aardgas wordt met water omgezet in waterstofgas. Dit waterstofgas wordt omgezet met luchtstikstof tot ammoniak. Een deel van de ammoniak wordt met zuurstof geoxideerd tot nitreuze dampen die met water salpeterzuur vormen. Dit salpeterzuur reageert met ammoniak tot NH4NO3. Voor RDX is een veel complexere reactieketen maar geldt eveneens dat het volledig uit aardgas te produceren is.
De aromaten zijn een flexibel en belangrijk bouwblok binnen de chemie en het gebruik ervan zal hoewel beperkt voorlopig blijven. Als het aardgas op begint te raken zal men het niet meer tot waterstof kraken. Voor de productie van waterstof zijn genoeg alternatieven zoals electrolyse. Een kunstmest als NH4NO3 kan ook uiteindelijk bijv volledig met zonnecellen of kerncentrales worden gemaakt die de energie leveren voor de stikstof-fixatie. Een probleem kan de enorme hoeveelheid gefixeerde stikstof in het ecosysteem vormen op termijn wat bijvoorbeeld juist de groei van algen sterk bevorderd. Itt stikstof zijn kalium en fosfor niet onbeperkt voorradig en daar kunnen problemen door ontstaan. Men is al bang voor een peak fosfor, bovendien is dat fosfor verontreinigd met uranium dat zich in de bodem ophoopt. In Duitsland wil men daarom al fosfor terugwinnen uit rioolwaterzuiveringen en recyclen om de uraniumbelasting van de bodem terug te dringen.quote:Op donderdag 3 december 2015 16:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Die aromaten zouden van mij direct mogen verdwijnen (wel zo gezond) maar dat is een andere kwestie, op macroniveau moet je er inderdaad rekening mee houden dat die veel worden gebruikt. Dat we kunstmest maken uit aardgas is een tijdelijke oplossing, ook dat aardgas is relatief schaars. Hoelang houden we het daarmee nog vol? 50-100 jaar? En dan? En ondertussen vermindert de voedingswaarde van planten elke generatie, je kan met kunstmest de groei bevorderen maar het zorgt er helaas niet voor dat op een magische wijze al die mineralen die aan de grond zijn onttrokken (door planten die daar eerder groeiden) weer terug komen.
http://www.scientificamer(...)-and-nutrition-loss/
http://www.nbcnews.com/id(...)s-veggies-dwindling/ (ik ben het niet eens met conclusie, het lijkt me eerder dat de kunstmest het probleem camoufleert en een forse groei mogelijk maakt waar de omstandigheden voor groei slecht of suboptimaal zijn).
Ik weet het, ik heb dat met scheikundelesjes geleerd. Ik dacht alleen dat jij het over die andere definitie van aromaten had (wanneer het specifiek voor reuk wordt gebruikt). Mijn fout.quote:Op donderdag 3 december 2015 16:25 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De aromaten zijn een flexibel en belangrijk bouwblok binnen de chemie en het gebruik ervan zal hoewel beperkt voorlopig blijven.
Die Duitsers zijn goed bezig.quote:In Duitsland wil men daarom al fosfor terugwinnen uit rioolwaterzuiveringen en recyclen om de uraniumbelasting van de bodem terug te dringen.
quote:Turkey Goes After Russian Gas, Wants To Replace It With U.S. LNG
Turkey is the new Ukraine. Sorry, Ukraine.
When it comes to fights with Russia, Turkey has replaced Ukraine as the latest country keeping Russia in the headlines. Last month’s downing of a Russian Sukhoi SU-24 fighter jet enroute to Syria has driven a wedge between the two. Russia sanctioned Turkey. And on Wednesday, Reuters reported from Moscow that Turkey will cut back on its imports of Russian liquefied natural gas (LNG).
“Turkish firms are not simply worried about a reduction in LPG deliveries from Russia because of the current political situation, they are already preparing for this,” one LPG trader told Reuters. “It may be more expensive, but the process of how to ensure future deliveries from elsewhere is being worked out. We are not just talking about deliveries from Algeria, but from the United States as well.”
Ah, of course.
The real headline here is that there is an organized effort to squeeze Russian energy firms out of Europe.
Turkey is preparing to cut imports of LPG from Russia by a significant 25% next year. This puts a major damper on the Gazprom -Botas Petroleum Turkish Stream project, a project that was designed to connect Turkey to Europe through Greece. When that deal was discussed, U.S. Secretary of State John Kerry lobbied the Greek government to diversify its supply by turning to U.S. LNG instead of cheaper Russian imports.
The Turkish Stream pipeline was created following the death of the South Stream pipeline, a deal between Gazprom and a number of European energy giants like Italy’s Eni . That pipeline was supposed to cut through Ukraine. Russia and Ukraine are now at loggerheads so that deal is off. Turkey looked like a natural fit. The deal has been plagued for months, shrinking in size each time Gazprom CEO Alexey Miller discusses it. A number of east European countries are currently trying to block the Nord Stream 2 pipeline, which is currently only on paper and signed in June between Shell, E.On and Austria’s OMV Group. There is an ongoing trend in Europe that is designed to cut Russia out of the European energy markets. Russia is the lead foreign exporter of natural gas in the E.U.
De grote reserves aan olie buiten OPEC zoals shale en tarsands ondermijnen het monopolie van OPEC. Met name shale-productie is snel up en down te schalen wat het tot een grote reserve en swing capacity speler maakt.quote:OPEC's world has been turned upside down. Its power as a cartel derives from the notion that it holds the lion's share of a finite set of an essential commodity, oil, as well as most of the world's swing capacity. Both those assumptions can no longer be taken for granted.
De financial bubble in shale kan klappen door de lage olieprijs maar dat schakelt shale als groot marktaandeel nog niet uit, hooguit voor korte termijn.quote:History also shows that the bursting of financial bubbles certainly shakes out industries, but doesn't necessarily destroy them -- as anyone who uses the railroad, the internet, solar panels or, yes, oil can tell you. So OPEC now lives in a world where the value of its barrels in the ground won't necessarily just go up over time as everyone else's reserves run out.
OPEC is in a more competitive environment where it must fight for market share. If it cut output now, it would merely create room for others to fill.
Er zijn meerdere black swan scenarios te bedenken. De snelle electrificatie van transport. Technologische doorbraken in batterijen, zonnecellen en kernenergie zoals thorium en waterstoffussie. Of zoiets als hoog efficiente kunstmatige fotosynthese waardoor zonnecellen direct waterstof, alcohol of olie zouden kunnen produceren. De efficientie van natuurlijke fotosynthese is erg laag en verre van optimaal omdat hierbij slechts een zeer beperkt aantal elementen uit het periodiek systeem kunnen worden gebruikt.quote:Saudi Arabian oil minister Ali al-Naimi had this to say at a gathering of his peers:
“Is there a black swan that we don’t know about which will come by 2050 and we will have no demand?”
OPEC doesn't actually need the black swan of "no demand" to suffer. It just needs demand for oil to stop growing. Oil prices began tumbling last year not because of a lack of demand, which actually went up by more than 800,000 barrels a day. They fell because demand was swamped by non-OPEC oil supply rising by 2.1 million barrels a day. And apart from competing with rival oil producers, it must now factor in the growing competitive pressure among different energy sources, as concepts like fleet electrification start nibbling at the barriers that long protected certain markets for certain fuels (like oil for cars and coal for power plants).
De provincie Noord-Brabant (ruim 3 miljard euro in kas) mag wel wat meer investeren. De rijkste provincie van Nederland op Gelderland (4,7 miljard euro in kas) na.quote:Eneco plaatst vijftig nieuwe oplaadpalen in Noord-Brabant
Energiebedrijf Eneco gaat volgend jaar samen met de provincie Noord-Brabant vijftig laadpalen plaatsen waar elektrische auto's met groene stroom kunnen worden opgeladen. Dat maakten de twee partijen zondag bekend bij de klimaatconferentie in Parijs. Het initiatief is onderdeel van een bredere samenwerking.
De laadpalen worden in de eerste helft van het jaar geplaatst maar waar ze precies komen te staan, is nog onduidelijk. Evenmin zijn financiële details over de samenwerking naar buiten gebracht.
Eneco hoopt met meer provincies dergelijke overeenkomsten te kunnen sluiten. Het bedrijf levert al langer laadpalen aan consumenten thuis.
Extra voertuigen
De provincie Noord-Brabant wil bijdragen aan verduurzaming door in 2020 voldoende oplaadcapaciteit beschikbaar te hebben voor 100.000 elektrische voertuigen. De vijftig semipublieke oplaadpunten die in samenwerking met Eneco worden neergezet, zijn een stapje in de goede richting.
"We zijn verheugd dat een duurzaam en innovatief bedrijf als Eneco samen met ons concrete stappen wil zetten om de versnelling van elektrisch rijden vorm te geven", zei gedeputeerde Anne-Marie Spierings. Ook andere bedrijven in de regio worden uitgenodigd om mee te denken.
Bron
quote:Op zondag 8 november 2015 16:31 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
En in Nederland wordt elektrisch rijden fiscaal sterk aangemoedigd.
In 2012 was voor zelfstandigen een Tesla zelfs goedkoper dan een VW Golf.Deze onthoud ik even.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Ik denk dat iedereen dat wel begrijpt. Alleen hebben we maar beperkt wat te willen, als we daadwerkelijk minder afhankelijk willen worden van bepaalde grondstoffen dan zullen we manieren moeten vinden om andere grondstoffen en grondstoffen die wel ruim voorradig blijven uit diverse regio's te gebruiken voor dezelfde toepassingen. Voor een deel kan je het proces om deze alternatieven te vinden versnellen door meer te investeren in onderzoek, en niet zoals de VVD deed 1/3de te bezuinigen op de universiteiten en zoals het CDA deed het volgen van een tweede opleiding te ontmoedigen.quote:Op zondag 6 december 2015 14:53 schreef Elfletterig het volgende:
We moeten zo snel mogelijk minder afhankelijk worden van zowel olie als aardgas. Nog los van de schade voor het milieu zijn daar twee belangrijke redenen voor: fossiele brandstoffen raken ooit op én we moeten niet afhankelijk willen zijn van dubieuze regimes.
In wat zouden ze volgens jou moeten investeren?quote:Op zondag 6 december 2015 19:49 schreef George_Zina het volgende:
[..]
De provincie Noord-Brabant (ruim 3 miljard euro in kas) mag wel wat meer investeren. De rijkste provincie van Nederland op Gelderland (4,7 miljard euro in kas) na.
Ik las vandaag op de FP nog een verhaal over mogelijkheden om een soort 'papier' te gebruiken als batterij: 'Papier' als batterijquote:Op maandag 7 december 2015 17:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen dat wel begrijpt. Alleen hebben we maar beperkt wat te willen, als we daadwerkelijk minder afhankelijk willen worden van bepaalde grondstoffen dan zullen we manieren moeten vinden om andere grondstoffen en grondstoffen die wel ruim voorradig blijven uit diverse regio's te gebruiken voor dezelfde toepassingen. Voor een deel kan je het proces om deze alternatieven te vinden versnellen door meer te investeren in onderzoek, en niet zoals de VVD deed 1/3de te bezuinigen op de universiteiten en zoals het CDA deed het volgen van een tweede opleiding te ontmoedigen.
Voor een deel heb je die ontwikkelingen niet in de hand omdat je nu eenmaal soms een grote doorbraak hebt die je ineens in staat stelt om iets te doen wat je eerder niet kon doen en deze doorbraak niet met dat doel werd ontwikkeld of deze doorbraak van 1 uitzonderlijk persoon komt.
Het meest waarschijnlijke is dat we voorlopig afhankelijk blijven van schaarse grondstoffen. Zijn hetn iet de olie en de onbewerkte aardgas dan zijn het wel andere grondstoffen zoals metalen (lithium). Het is bijvoorbeeld hartstikke leuk dat Europa en Turkije zichzelf minder afhankelijk maken van Rusland voor het aardgas maar in ruil daarvoor worden we meer afhankelijk van de USA. Het is hartstikke leuk als we straks alles met batterijen doen in plaats van met olie en aardgas maar dan worden we weer afhankelijk van de landen die ons metalen verkopen. etc.
Het ideaal moet dan ook zijn om te zoeken naar technieken waarvoor geen schaarse grondstoffen worden gebruikt, dan kom je al snel uit op wat de natuur ons levert en wat overal is (zand) of kan ontstaan (organismes). Hoe dan ook zal je moeten investeren in onderwijs en onderzoek en juist dat doet Nederland niet.
Mogelijkheden zijn er genoeg, het probleem is dat je heel erg veel moet uitproberen om te ontdekken wat wel en niet goed werkt en wat van alles wat wel goed werkt je op een grootschalige en goedkope manier kan produceren. Dat laatste wordt weleens vergeten. Mensen weten hoe fantastisch de geïntegreerde schakeling (CPU en zo) is maar hoeveel mensen begrijpen dat het allesbehalve vanzelfsprekend is dat het al decennialang duidelijk was dat je het steeds kleiner zou kunnen maken totdat je een bepaalde grootteorde (atomair) bereikt? Dat is dankzij het feit dat je het op een goedkope manier grootschalig en voor een groot deel automatisch kan produceren en dankzij het feit dat dit productieproces steeds verder verfijnd kon worden. Als dat niet zou kunnen dan zou het nog steeds onbetaalbaar zijn voor gewone mensen. Het is niet genoeg om iets te ontdekken wat werkt, je moet het goedkoop kunnen maken op een grote schaal.quote:Op maandag 7 december 2015 17:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik las vandaag op de FP nog een verhaal over mogelijkheden om een soort 'papier' te gebruiken als batterij: 'Papier' als batterij
Dit soort innovaties heeft de toekomst. En zulke innovaties krijg je inderdaad niet als je niet investeert in goed onderwijs.
Of we in de toekomst ook echt lichtere en schonere elektrische apparaten met dit 'papier' krijgen? Dat hangt af van of de wetenschappers een manier kunnen bedenken om het maakproces te industrialiseren, en of commerciële partijen er brood in zien.quote:Op maandag 7 december 2015 17:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik las vandaag op de FP nog een verhaal over mogelijkheden om een soort 'papier' te gebruiken als batterij: 'Papier' als batterij
Dit soort innovaties heeft de toekomst. En zulke innovaties krijg je inderdaad niet als je niet investeert in goed onderwijs.
Fosfor tekorten, en de boeren hebben juist limieten op fosfaten die men mag produceren, daarin zit toch fosfor? Is het niet mogelijk om daarin een soort gesloten kringloop te creëren?quote:Op donderdag 3 december 2015 16:25 schreef Digi2 het volgende:
. Itt stikstof zijn kalium en fosfor niet onbeperkt voorradig en daar kunnen problemen door ontstaan. Men is al bang voor een peak fosfor, bovendien is dat fosfor verontreinigd met uranium dat zich in de bodem ophoopt. In Duitsland wil men daarom al fosfor terugwinnen uit rioolwaterzuiveringen en recyclen om de uraniumbelasting van de bodem terug te dringen.
De fosfaten spoelen voor een deel uit en komen in het oppervlakte en grondwater terecht, waarvan een deel via de rioolzuiveringsinstallatie terug te winnen is. Een verhoogt gehalte aan fosfaten in het water kan tot algenbloei leiden, waaronder de giftige blauw-algen. Een geheel gesloten kringloop is niet mogelijk tenzij men volledig op een soort van kassensysteem zou overgaan waarbij alle water en afval gerecyled wordt en er geen enkele uitspoeling in oppervlakte en grondwater meer toegestaan wordt.quote:Op maandag 7 december 2015 17:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Fosfor tekorten, en de boeren hebben juist limieten op fosfaten die men mag produceren, daarin zit toch fosfor? Is het niet mogelijk om daarin een soort gesloten kringloop te creëren?
Goed voorbeeld is Tesla. Normaliter gebruikt men sterke neodymium magneten voor de fabrikage van hoog efficiente elektromotoren. Tesla gebruikt echter een motor met standaard materialen zoals koper, aluminium en staal.quote:Op maandag 7 december 2015 17:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
worden we weer afhankelijk van de landen die ons metalen verkopen. etc.
Het ideaal moet dan ook zijn om te zoeken naar technieken waarvoor geen schaarse grondstoffen worden gebruikt, dan kom je al snel uit op wat de natuur ons levert en wat overal is (zand) of kan ontstaan (organismes).
Ik neem aan dat dat vatprijzen zijn?quote:Op maandag 7 december 2015 23:51 schreef Digi2 het volgende:
Olie vandaag meer dan 5% gekelderd op het nieuws dat OPEC vleugellam is![]()
WTI $37.63
Brent $40.70
Yepquote:Op dinsdag 8 december 2015 00:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dat barrel-prijzen zijn?
Maar uit de fosfaten is toch ook weer fosfor te halen en op die manier krijg je dan toch nooit een tekort aan fosfor?quote:Op maandag 7 december 2015 22:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De fosfaten spoelen voor een deel uit en komen in het oppervlakte en grondwater terecht, waarvan een deel via de rioolzuiveringsinstallatie terug te winnen is. Een verhoogt gehalte aan fosfaten in het water kan tot algenbloei leiden, waaronder de giftige blauw-algen. Een geheel gesloten kringloop is niet mogelijk tenzij men volledig op een soort van kassensysteem zou overgaan waarbij alle water en afval gerecyled wordt en er geen enkele uitspoeling in oppervlakte en grondwater meer toegestaan wordt.
Er is geen tekort aan welk element dan ook. Er is een tekort aan economisch rendabel te winnen elementen en daar wringt hem de schoen. Kalium bijvoorbeeld is overal te vinden maar in hoge concentraties is het zeldzaam. Hetzelfde geldt voor fosfaten. Het gaat om fosfaten in oplosbare vorm waarmee men bemest. Het erts bestaat hoofdzakelijk uit calciumfosfaat wat extreem slecht oplosbaar is. Met zwavelzuur reageert het tot fosforzuur en gips. Het fosforzuur laat men reageren met kaliumcarbonaat of kaliloog tot oplosbaar kaliumfosfaat of met ammoniak tot ammoniumfosfaat. Het neerslaan en isoleren van fosfaten in rioolwaterzuiveringen kan door toevoeging van vrije calcium-ionen die vormen dan opnieuw het extreem slecht oplosbaar calciumfosfaat(het fosfaat-erts).quote:Op dinsdag 8 december 2015 08:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar uit de fosfaten is toch ook weer fosfor te halen en op die manier krijg je dan toch nooit een tekort aan fosfor?
Gelderland heeft zo'n grote reserve omdat ze grootaandeelhouder waren in Nuon dat verkocht is. Noord-Brabant.quote:Op maandag 7 december 2015 17:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In wat zouden ze volgens jou moeten investeren?
Ja, Noord-Brabant doet het redelijk goed, in tegenstelling tot wat veel Hollanders lijken te denken.![]()
Ik wist trouwens niet dat Gelderland zoveel reserve heeft.
Ik ben een voorstander van investeren maar een beetje reserve aanhouden is ook wel verstandig, zeker in deze tijd waarin Den Haag totaal de regie kwijt lijkt te zijn.
Dat lijkt me geen slim idee, ze zouden beter het geld investeren in de universiteit, de high tech campus, de leefbaarheid (meer groen, high potentials die ze graag willen aantrekken hebben hier behoefte aan, dit wordt onderschat door de meeste mensen) etc.quote:Op dinsdag 8 december 2015 15:44 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Gelderland heeft zo'n grote reserve omdat ze grootaandeelhouder waren in Nuon dat verkocht is. Noord-Brabant.Bijvoorbeeld in elektrische bussen. De provincie is verantwoordelijk voor de concessies in busvervoer. Laten ze maar ook bijv. eisen stellen aan het aantal groene bussen die ingezet moeten worden voordat ze een Arriva/Veolio of andere vervoersmaatschappijen een jarenlange concessie geven. Een van de tal van mogelijkheden.
Puik beschreven. Wat moet ik hiertegen inbrengen? Ik wil het alleen aanvullen: het zou goed zijn als meer onderzoeksgeld komt en beleid om toptalent te behouden en niet te verliezen aan het buitenland. Momenteel loodzware concurrentie om onderzoeksgeld van de overheid.quote:Op dinsdag 8 december 2015 17:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen slim idee, ze zouden beter het geld investeren in de universiteit, de high tech campus, de leefbaarheid (meer groen, high potentials die ze graag willen aantrekken hebben hier behoefte aan, dit wordt onderschat door de meeste mensen) etc.
Dat levert op de lange termijn echt wat op. Dat je wat elektrische bussen inzet zorgt voor wat extra afzet en misschien dat een deel van die extra opbrensten door die bedrijven wordt ingezet voor onderzoek maar het is effectiever om direct het onderzoek zelf te financieren.
Bovendien sluit het beter aan bij de rol die Noord-Brabant (het zuidoosten) heeft in Nederland: het technologische en innovatieve hart. Dat NB dat is is een feit, ze zijn daar verantwoordelijk voor de helft van het aantal patenten wat Nederlanders per jaar indienen. Datgene wat al sterk is moet je juist stimuleren, daar ligt de kracht, niet elders. Net als dat Nederland niet zou moeten proberen de USA na te doen - dat kunnen wij toch slechter dan hen - maar dat wij juist ons erop zouden moeten richten dat zo weinig mogelijk talent wordt verspild, iets wat in de USA juist heel erg veel gebeurt. Dus meer Rijnlandmodel en minder neoliberalisme voor ons.
Helaas hebben de VVD, het CDA en de PvdA een hekel aan onderwijs en onderzoek, Rutte toont zich op dat vlak een waar leider als oppersloper. Zie de langstudeerboete, het instellingstarief en de 33% korting van de VVD en de PvdA.quote:Op dinsdag 8 december 2015 18:30 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Puik beschreven. Wat moet ik hiertegen inbrengen? Ik wil het alleen aanvullen: het zou goed zijn als meer onderzoeksgeld komt en beleid om toptalent te behouden en niet te verliezen aan het buitenland. Momenteel loodzware concurrentie om onderzoeksgeld van de overheid.
Ik ben ook van mening dat energievoorziening van landen weer hoog op de agenda staat, met name door de geopolitieke onrust noopt dit overheden vanwege het strategisch belang ervan dit hoog op de agenda te zetten. Global warming is daarbij een extra stimulans om in alternatieve energiebronnen te investeren. De sterke stijging van het volume LNG versterkt de koppeling van de olieprijs aan die van vrij verhandelbaar aardgas wat een drukkend effect heeft op de olieprijs. De ratio van olieproducerende landen is ook gewijzigd. Was olie onder de grond voorheen nog een waardevolle asset voor lange termijn, probeert men nu marktaandeel te behouden en er nog snel een redelijke prijs voor te vangen omdat alternatieven steeds sterker op het marktaandeel inhakken.quote:'Ruwe olie nu goedkoper dan bronwater'
De spectaculaire daling van de olieprijs heeft een nieuwe mijlpaal bereikt. De prijs van een vat ruwe olie is voor het eerst in zeven jaar onder de 40 dollar gekomen.
Automobilisten hebben het al gemerkt, want ze hebben de prijzen aan de pomp de afgelopen tijd zien dalen. Autorijders zijn dit jaar gemiddeld 100 euro goedkoper uit, zegt Paul van Selms van United consumers.com.
Het goede nieuws houdt niet op, want de lage olieprijs is nog lang niet helemaal in de benzineprijs verwerkt. De komende tijd zullen de benzineprijzen dan zeer waarschijnlijk verder omlaag gaan.
Een 15 procent lagere prijs aan de pomp is volgens Van Selms volgend jaar niet uitgesloten. "Voor iemand die per jaar 1000 liter tankt, betekent dat een voordeel van 150 euro."
Strenge winters
De olieprijs is in anderhalf jaar bijna twee derde gedaald. Vorig jaar zomer koste een vat ruwe olie nog 115 dollar, 75 dollar meer dan nu. "Dat betekent dat een liter ruwe olie nu goedkoper is dan een fles bronwater in de supermarkt", zegt Van Selms.
Zo is het aan de pomp bepaald nog lang niet. De literprijs is veel minder gedaald dan die van ruwe olie. Van Selms: "Dat komt doordat de prijzen aan de pomp maar voor 30 procent worden bepaald door de ruwe olieprijs. De rest is belasting, die de prijsdaling van de ruwe olie dempt."
De lage olieprijs drukt ook het aardgastarief, maar ook hiervan profiteren de consumenten maar beperkt, zegt Van Selms. "Dat komt doordat de energiebedrijven lange termijn contracten afsluiten om te voorkomen dat ze vroeg of laat zonder aardgas komen te zitten. Daarbij moeten ze rekening houden met strenge winters, waardoor ze geen grote risico's kunnen nemen."
Toekomst
Ook de administratiekosten dempen het effect van de lage olieprijs op het aardgastarief. Hetzelfde verhaal geldt voor de stroomprijzen, ook die volgen met vertraging en beperkt de olieprijs.
Hoe goedkoper de ruwe olie, hoe voordeliger het voor de consument thuis en in de auto is. Wat dat betreft ziet het er volgens Van Selms in de toekomst goed uit, want de kans dat de olieprijs gaat stijgen is klein. "Het is zelfs mogelijk dat de prijs nog verder daalt. We moeten niet vergeten dat tot het einde van de vorige eeuw een vat ruwe olie 25 dollar kostte."
Verslaafd
Oorzaak is volgens Van Selms vooral dat steeds meer landen niet meer afhankelijk willen zijn van de OPEC en Rusland en naar eigen energiebronnen uitwijken. Olie is daardoor minder schaars dan ooit. Hoe het de komende maanden gaat, hangt volgens Van Selms vooral af hoe de winter uitvalt. Als die mild is en er dus weinig vraag is naar olie is de kans groot dat de olie nog goedkoper wordt.
Het zou Van Selms niet verbazen als de prijs van 40 dollar nu verder daalt naar 30 of zelfs 20 dollar. "De olieproducerende landen zijn verslaafd aan oliedollars dus blijven ze olie oppompen."
Het slechte nieuws is dat de voorraad aardgas zo wel sneller krimpt, die zal dus weer wat eerder schaarser en duurder worden.quote:Op woensdag 9 december 2015 11:16 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ben ook van mening dat energievoorziening van landen weer hoog op de agenda staat, met name door de geopolitieke onrust noopt dit overheden vanwege het strategisch belang ervan dit hoog op de agenda te zetten. Global warming is daarbij een extra stimulans om in alternatieve energiebronnen te investeren. De sterke stijging van het volume LNG versterkt de koppeling van de olieprijs aan die van vrij verhandelbaar aardgas wat een drukkend effect heeft op de olieprijs. De ratio van olieproducerende landen is ook gewijzigd. Was olie onder de rond voorheen nog een waardevolle asset voor lange termijn, probeert men nu marktaandeel te behouden en er nog snel een redelijke prijs voor te vangen omdat alternatieven steeds sterker op het marktaandeel inhakken.
De vraag is wat ga je aan doen? Zelf de politiek in/stichting oprichten en zoveel mogelijk achterban verzamelen? Die idiote langstudeerboete is gelukkig afgeschaft. Vele politici hebben zelf dik tot hun 27/28ste de collegebanken warm gehouden. De gedachtegang is waarschijnlijk 'wij zitten al lekker warmpjes bij'. Het instellingstarief is volgens mij voor een tweede bachelor/master. Trucje: twee studies tegelijk hoewel dat niet gaat werken voor de allerzwaarste studies (wiskunde, technische wiskunde, natuurkunde, sterrenkunde etc.) of men moet zeer intelligent zijn.quote:Op woensdag 9 december 2015 00:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Helaas hebben de VVD, het CDA en de PvdA een hekel aan onderwijs en onderzoek, Rutte toont zich op dat vlak een waar leider als oppersloper. Zie de langstudeerboete, het instellingstarief en de 33% korting van de VVD en de PvdA.
Vooral langjarige grote investeringen gaan als 1e in de ijskast zoals deepwater en tarsands. De snel en goedkoop te exploiteren shaleplays evenals LNG kunnen de strategie van OPEC echter danig dwarsbomen als het er op de langere termijn ook om gaat een veel hogere olieprijs te krijgen.quote:Strategie van OPEC werpt vruchten af
De keuze van de Organisatie van Olie Exporterende Landen (OPEC) voor marktaandeel boven het opdrijven van de olieprijs begint vruchten af te werpen.
Dat stelde het Internationale Energie Agentschap (IEA) vrijdag in zijn maandelijkse rapport over de oliesector.
''Het huidige prijsniveau van minder dan 50 dollar per vat drukt duidelijk de productie in landen buiten het kartel'', aldus het IEA. De Parijse denktank verwacht dat de productie van niet-leden volgend jaar met 600.000 vaten per dag daalt, terwijl in 2014 nog sprake was van een stijging van 2,4 miljoen stuks per dag.
OPEC produceert al anderhalf jaar meer dan het plafond van 30 miljoen vaten per dag dat op papier geldt. Iran zal, na het opheffen van de westerse sancties tegen het land, flink bijdragen aan een ''indrukwekkende'' stijging van de voorraden van het kartel met 300 miljoen vaten.
Mijn vermoeden: dat instellingstarief is ingevoerd wegens de vergrijzing. Politici zien al lang de bui hangen en ze willen mensen zo snel mogelijk de arbeidsmarkt op krijgen dus doen ze dat maar om je uit de collegebanken te jagen. Alles liever dan logische maatregelen te nemen zoals de AOW-leeftijd en pensioengerechtigde leeftijd verhogen en maatregelen nemen om de oudere werknemers weer wat populairder te maken (je weet wel, leeftijds/ervaringsbias uit CAO's halen). Gelukkig kan je wel nog in België je tweede opleiding volgen tegen een normaal tarief. Je moet dan de beschikking over een auto en flexibele werktijden hebben.quote:Op donderdag 10 december 2015 18:06 schreef George_Zina het volgende:
[..]
De vraag is wat ga je aan doen? Zelf de politiek in/stichting oprichten en zoveel mogelijk achterban verzamelen? Die idiote langstudeerboete is gelukkig afgeschaft. Vele politici hebben zelf dik tot hun 27/28ste de collegebanken warm gehouden. De gedachtegang is waarschijnlijk 'wij zitten al lekker warmpjes bij'. Het instellingstarief is volgens mij voor een tweede bachelor/master. Trucje: twee studies tegelijk hoewel dat niet gaat werken voor de allerzwaarste studies (wiskunde, technische wiskunde, natuurkunde, sterrenkunde etc.) of men moet zeer intelligent zijn.
quote:Billions of Barrels of Oil Vanish in a Puff of Accounting Smoke
In an instant, Chesapeake Energy Corp. will erase the equivalent of 1.1 billion barrels of oil from its books.
Across the American shale patch, companies are being forced to square their reported oil reserves with hard economic reality. After lobbying for rules that let them claim their vast underground potential at the start of the boom, they must now acknowledge what their investors already know: many prospective wells would lose money with oil hovering below $40 a barrel.
Companies such as Chesapeake, founded by fracking pioneer Aubrey McClendon, pushed the Securities and Exchange Commission for an accounting change in 2009 that made it easier to claim reserves from wells that wouldn’t be drilled for years. Inventories almost doubled and investors poured money into the shale boom, enticed by near-bottomless prospects.
But the rule has a catch. It requires that the undrilled wells be profitable at a price determined by an SEC formula, and they must be drilled within five years.
Time is up, prices are down, and the rule is about to wipe out billions of barrels of shale drillers’ reserves. The reckoning is coming in the next few months, when the companies report 2015 figures.
Dat we zo fossiel-intensief zijn komt denk ik omdat de industie vaak uitgezonderd wordt bij de enorme belastingverhogingen op fossiele brandstoffen waarmee gewone burgers wel te maken hebben. Nederland is een fossiel mede vanwege de gasbel die ons de hollandse ziekte heeft gebracht en activiteiten subsidieerd die zonder subsidie veel eerder onrendabel waren geworden.quote:195 landen stemmen in met wereldwijd klimaatverdrag Parijs
Klimaatwetenschapper Pier Vellinga voorspelt daarnaast dat Nederland het moeilijk gaat krijgen bij het uitvoeren van de afspraken. "Nederland is een van de meest fossiel-intensieve landen ter wereld', zo memoreert Vellinga.
Het is in een globale wereld van de andere kant ook wel vreemd dat wij 1 norm moeten halen. We hebben bijvoorbeeld Tata staal in IJmuiden zitten die op 1 tot 1.5% van het totale nederlandse electriciteitsverbruik zitten, het geproduceerde staal wordt over de hele wereld gebruikt en dit bedrijf is in deze branche op wereldschaal wel al een van energie efficiëntere.quote:Op zondag 13 december 2015 09:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat we zo fossiel-intensief zijn komt denk ik omdat de industie vaak uitgezonderd wordt bij de enorme belastingverhogingen op fossiele brandstoffen waarmee gewone burgers wel te maken hebben. Nederland is een fossiel mede vanwege de gasbel die ons de hollandse ziekte heeft gebracht en activiteiten subsidieerd die zonder subsidie veel eerder onrendabel waren geworden.
Staalproductie is 1 van de grootste obstakels om CO2 uitstoot te verminderen. Grote hoeveelheden steenkool worden tijdens het productieproces verstookt. Staalgebruik is een direct gevolg van bevolkingsgroei in combinatie met stijgende welvaart. China is daarvan een schoolvoorbeeld. De chinese bevolking is groot en toen de inkomens stegen explodeerde de staalproductie.quote:Op zondag 13 december 2015 09:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is in een globale wereld van de andere kant ook wel vreemd dat wij 1 norm moeten halen. We hebben bijvoorbeeld Tata staal in IJmuiden zitten die op 1 tot 1.5% van het totale nederlandse electriciteitsverbruik zitten, het geproduceerde staal wordt over de hele wereld gebruikt en dit bedrijf is in deze branche op wereldschaal wel al een van energie efficiëntere.
Ook het logistieke doorvoerland wat we zijn kost volgens mijn duim veel energie wat niet meteen ten goede komt aan onze efficiëntie.
Het internationale klimaatverdrag lijkt me een serieus probleem op lange termijn voor de oliestaten. Zij weten nu immers dat hun olievoorraden geen goud onder de grond meer zijn. De kans is groot dat OPEC-leden zo snel en veel mogelijk olie nog te gelde willen maken en hun quota overschreiden, wat al vaker is gebeurt ten koste van met name S.A. Zeer kapitaal intensieve investeringen zoals in deepwater, heavy oil en tarsands die pas na jaren operationeel worden zullen nu verder flink terugvallen. Kolen komen niet meer zo snel als alternatief naar voren. Als overheden niet echt snel op renewables inzetten kunnen de olieprijzen op middellange termijn hierdoor zelfs weer stijgen. Ik vermoed echter dat US shale een snelle stijging van de olieprijs zoals we eerder hebben gezien in de opmaat naar de financiele crisis zal dempen.quote:Beurzen Midden-Oosten omlaag door daling olieprijs
De aandelenmarkten in het Midden-Oosten zijn zondag flink gedaald onder druk van de sterk gedaalde olieprijzen die de laagste niveaus in zeven jaar hebben bereikt.
De hoofdgraadmeter in het Saudische Riyad zakte met een verlies van 2,7 procent naar het laagste niveau sinds 2012.
Ook elders in de regio kregen de aandelenmarkten flinke klappen te verwerken. Zo zakte de beurs in Qatar met een min van 3,7 procent naar het laagste niveau sinds november 2013.
In Dubai leverde de hoofdindex 2,1 procent in, net als die in Abu Dhabi. De aandelenbeurs in Caïro noteerde een verlies van 3,7 procent.
De aandelenmarkten in het Midden-Oosten zijn zondag flink gedaald onder druk van de sterk gedaalde olieprijzen die de laagste niveaus in zeven jaar hebben bereikt.
De hoofdgraadmeter in het Saudische Riyad zakte met een verlies van 2,7 procent naar het laagste niveau sinds 2012.
Ook elders in de regio kregen de aandelenmarkten flinke klappen te verwerken. Zo zakte de beurs in Qatar met een min van 3,7 procent naar het laagste niveau sinds november 2013.
In Dubai leverde de hoofdindex 2,1 procent in, net als die in Abu Dhabi. De aandelenbeurs in Caïro noteerde een verlies van 3,7 procent.
Waarom hebben de Noren zoveel elektrische auto's? Subsidie?quote:Op zondag 8 november 2015 14:41 schreef Digi2 het volgende:
Aardolie is op dit moment onmisbaar als grondstof voor de productie van transportbrandstof omdat er nog onvoldoende alternatieven zijn. Na de laatste oliecrisis is vooral gezocht naar alternatieven voor oliegestookte electriciteitscentrales. Denk daarbij aan waterkracht, kolen en kerncentrales. Ook in de chemie zijn goede alternatieve grondstoffen beschikbaar in de vorm van steenkool-destilaten en aardgas. Dit is de reden dat het overgrote deel van de aardolie nu hoofdzakelijk aangewend wordt als transportbrandstof. Nu de electrische auto's, fietsen en scooters langzaam aan het doorbreken zijn zal ook in die sector het olieverbruikt op termijn afnemen. Als laatste blijft kerosine voor luchttransport over. Stategisch bezien is het daarom niet zo vreemd dat juist olielanden zulke grote belangen aangaan in de luchtvaartindustrie want dat is de sector waar voorlopig nog muziek in zit als het om aardolie gaat. Het vervangen van de luchtvloot door zuiniger vliegtuigen afgelopen jaren heeft geleid tot een flinke daling in kero verbruik. Met name vanaf het jaar 2000. De verkoop van electrische auto's verloopt exponentieel in de tijd en we bevinden ons nu in de knik van de hockeystick voordat de versnelling enorm doorzet. Gelukkig voor ons houdt de lage olieprijs al langere tijd aan en nu een groot deel van de olievraag komende jaren gaat wegvallen door de opkomst van de electrische auto's en op termijn mogelijk zelfs electrisch vrachtvervoer. Hetgeen de productie van electrische auto's begrenst is vooral de capaciteit voldoende goedkope lithiumaccu's te produceren. Daar komt volgend jaar een eind aan en dan komen er voor het 1st betaalbare electrische auto's op de markt die een grote actieradius hebben. Dientengevolge verwacht ik komende jaren geen sterk stijgende olieprijzen en op langer termijn sociale onrust/burgeroorlogen in een aantal olielanden die niet snel genoeg alternatieve inkomstenbronnen weten aan te boren.
Woldwide kerosine consumption
Kuwait Sees Oil Glut of Up to Five Years on Increasing Supply
[ afbeelding ]
Wat zijn de verwachtingen van de mede-Fokkers t.a.v. de ontwikkeling van de olieprijs en de stabiliteit van de olielanden?
Ja, vooral ook omdat Noorwegen over veel waterkrachtcentrales heeft en over veel goedkope electriciteit beschikt en dat wil gebruiken om de CO2 uitstoot te beperken.quote:Op maandag 14 december 2015 23:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarom hebben de Noren zoveel elektrische auto's? Subsidie?
quote:Norway to review electric car subsidies as sales soar
Norway is reviewing its subsidies for electric vehicles after generous government incentives made the country the biggest user of battery powered cars in the world, hurting state revenues, the finance ministry said.
Norway registered its 50,000th electric car on Monday, almost three years earlier than expected thanks to government schemes that have cut taxes and provided a plethora of benefits, including an exemption from tolls and parking fees, free recharging stations and the use of bus lanes.
A fifth of all new cars sold in Norway have been electric so far this year and tiny Norway, with just 5.1 million people, accounted for a third of all European battery powered car sales last year, official data showed.
"Our goal is to present a final agreement on the review of the future of automotive and fuel taxes," the finance ministry said. "The outcome of the review will be announced in the revised budget (due in May)."
The current incentive scheme has been in place since 2012, but it came under criticism last year when sales of the Tesla Model S, a luxury sedan, soared and the budget lost 3 to 4 billion crowns ($380 to $510 million) in expected revenue.
Teslas, starting at about $70,000 and retailing for about$100,000 with extras, accounted for three percent of sales last year, prompting calls to end subsidies for wealthy buyers. Sales of the Nissan Leaf and Volkswagen (VOWG_p.DE) e-Golf have also risen.
The Norwegian Electric Car Association argues that the benefits need to be maintained longer as only two percent of the cars on the road are electric, still a relatively small figure even if Norway leads the rest of the world by a wide margin.
Norway generates nearly 100 percent of its electricity from hydropower so the shift to battery powered cars results in a net reduction in greenhouse gas emissions -- part of the country's plans to reduce emissions by at least 40 percent by 2030 compared to the 1990 level.
Norway is also Western Europe's biggest oil and gas producer with about 3.7 million barrels of oil equivalents per day and its offshore energy sector accounts for a fifth of the economy.
Of dat het de meest doelmatige besteding van dat geld is weet ik niet maar het stimuleren van de eigen bedrijven is verstandig en persoonlijk vind ik het fijn dat ik in ieder geval niet meer die troep van bussen hoef in te ademen wanneer die je voorbij rijden. Van mij mag de bus ook helemaal worden afgeschaft in Nederland maar zolang dat niet gebeurt liever elektrisch dan brandstof.quote:Op dinsdag 15 december 2015 22:07 schreef George_Zina het volgende:
VDL krijgt fikse order voor elektrische bussen
[ afbeelding ]
De Brabantse industriegroep VDL mag veertig elektrische bussen leveren voor het regionaal openbaar vervoer in en rond de eigen thuisstad Eindhoven. Dat maakt het familiebedrijf dinsdag bekend, zonder te vermelden hoeveel de order oplevert. De bussen moeten over een jaar worden geleverd.
De provincie Noord-Brabant wil in de periode tot en met 2025 volledig overstappen op emissievrij openbaar vervoer. Daarbij moet het vervoer in de stad Eindhoven in 2020 volledig elektrisch zijn.
Busvervoerder Hermes, die de aanbesteding voor de regio Zuidoost-Brabant heeft gewonnen, werkt daarbij onder meer samen met VDL, TU Eindhoven, Fontys en Eindhoven Airport.
Bron
‘Eindhoven over vijf jaar zero-emissie’
[ afbeelding ]
In en rond de stad Eindhoven rijden vanaf 2020 alleen nog maar elektrische bussen. Dat belooft vervoerder Hermes voor de nieuwe concessie. De provincie ging vanochtend akkoord met het bod.
De Connexxion-dochter was de enige bieder op de concessie Zuidoost Brabant en mag vanaf 2016 voor nog eens tien jaar het busvervoer verzorgen. Hermes zet zwaar in op uitstootvrije bussen, met behulp van een forse investering van moederbedrijf Transdev. Met VDL is een afspraak gemaakt voor ruim 40 gelede e-bussen die nu al in Keulen rijden. In 2020 moeten alle bussen in Eindhoven elektrisch zijn; vijf jaar later is de rest van de concessie aan de beurt.
Volgens Jules van Hout van Hermes is de concessie Eindhoven er een die zijn gelijke in Europa niet kent. “Daarom investeert Transdev enkele tientallen miljoenen euro’s in innovatie. De lessen hier moeten ook elders voor Transdev nuttig zijn.”
De e-bussen op de dikke lijnen zullen de naam Evolans krijgen, voortbordurend op de hov-bussen in Zuidoost-Brabant die nu onder de naam Volans rijden. Volgens Connexxion gaan er 8 procent meer bussen rijden; vooral op de drukke verbindingen. Zo rijdt de Evolans straks veertien keer per uur naar Eindhoven Airport. Voor de dunnere verbindingen maakt Hermes scenario’s op maat. Hoe die er exact uit gaan zien, is nog niet bekend. De provincie is namelijk van mening dat belanghebbenden bezwaar kunnen maken – in tegenstelling tot Connexxion die dat anders ziet.
Hermes is nu al de vervoerder in Zuidoost-Brabant en was de enige die uiteindelijk een bod deed. EBS en Syntus deden geen bod, omdat ze het risico te groot vonden. Ook Arriva trok zich terug. Connexxion was verrast dat ze de enige waren: “Dit is een mooie concessie in verstedelijkt gebied.”
Bron
Ik neem aan dat die punt voor een duizendtal staat aangezien dit een Nederlandstalige tekst is, het zou dan echter onlogisch zijn om het niet in miljarden uit te drukken.quote:Op dinsdag 15 december 2015 23:15 schreef George_Zina het volgende:
Nooit eerder verstookte Nederland zoveel kolen als dit jaar
[ afbeelding ]
Steenkool in overslaghaven Vlissingen
Het einde van het fossiele tijdperk, dat zaterdag op de klimaattop in Parijs werd afgekondigd, is in Nederland allesbehalve nabij. Niet eerder in de afgelopen 25 jaar is in Nederland zoveel steenkool verstookt als in het afgelopen jaar.
Dit heeft vooral te maken met de ingebruikname van drie nieuwe kolencentrales, zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen over de jongste CBS-kolencijfers, die sinds 1991 worden bijgehouden. 'Waarschijnlijk moet je nog langer terug voor vergelijkbare kwartalen, maar daar hebben we geen cijfers van.'
De nieuwe centrales zijn niet het enige probleem, zegt energieadviseur Ebel Kemeling van consultancy Spring Associates. 'Het hele systeem functioneert niet.' Goedkope stroom uit duurzame bronnen, vooral wind, krijgt voorrang op het energienet en drukken de elektriciteitsprijs. Hierdoor is het niet meer rendabel om het relatief dure gas te verstoken voor energieopwekking. De toegenomen kolenexport uit de VS drukt bovendien de kolenprijs, wat het stoken van de vervuilendste brandstof juist extra aantrekkelijk maakt. De CO2-prijs (8 euro) zou dit moeten corrigeren, maar is veel te laag.
Ook zonder nieuwe centrales
'Ook zonder de nieuwe kolencentrales was dit aan de gang geweest en was onze kolenstroom gewoon uit Duitsland gekomen', zegt Kemeling. 'Het enige dat echt helpt om het systeem te corrigeren, en de in Parijs gestelde doelen te halen, is een CO2-prijs tussen de 35 en 85 euro en het sluiten van kolencentrales in Noordwest-Europa. Dan blijft bovendien de industriële warmtekracht in bedrijf, en dat is van groot belang want die produceert heel efficiënt energie.'
Nederland verstookte in het derde kwartaal van 2015 3.398 miljoen kilo kolen voor elektriciteitsopwekking, een jaar eerder was dat 2.119 miljoen kilo. Het eerste kwartaal van 2015 houdt met 3.427 miljoen kilo het record. Als gevolg groeide in heel 2015 de uitstoot van CO2 veel harder dan de economie. In 2014 was dit juist omgekeerd. In andere sectoren, zoals in de ijzer- en staalindustrie, bleef de kolenstook stabiel.
Verbruik van steenkool door elektriciteitscentrales
De hoeveelheid die door Nederlandse elektriciteitscentrales is verbruikt, is in 25 jaar niet zo
hoog geweest als in de laatste vier kwartalen.
Bron
Slecht nieuws voor het klimaat, goed nieuws voor onze portemonnee. Mijn voorkeur gaat naar het eerste dus slecht nieuws.
Hmm, nou ja als we het over BNP van de Nederlandse steden hebben dan hoort Eindhoven wel tot een van de rijkste steden. Hebben we het over BNP per inwoner dan natuurlijk niet. Ik vind het wel mooi dat de provincie Noord-Brabant zich een ambitieus doel heeft gesteld dat in de grootste Brabantse stad vanaf 2020 alle bussen elektrisch moeten zijn. De politiek mag wel vaker zo concreet doorpakken.quote:Op woensdag 16 december 2015 14:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of dat het de meest doelmatige besteding van dat geld is weet ik niet maar het stimuleren van de eigen bedrijven is verstandig en persoonlijk vind ik het fijn dat ik in ieder geval niet meer die troep van bussen hoef in te ademen wanneer die je voorbij rijden. Van mij mag de bus ook helemaal worden afgeschaft in Nederland maar zolang dat niet gebeurt liever elektrisch dan brandstof.
Ik vind het vooral triest. We moeten echt veel beter aan onze planeet denken. Helaas, denkt het overgrote deel van de mensheid aan cash/economie boven het klimaat. Stel je voor dat Afrika een betere economie had, dan waren de klimaatproblemen helemaal niet te overzien. In een land als Polen delven en stoken ze ook grote hoeveelheden kolen om hun afhankelijkheid van Russisch gas te verminderen om het maar niet over China te hebben. Ze hebben daar zelfs nog kolenverwarmingen in huis die gedurende de winter nooit uit gaan.quote:Op woensdag 16 december 2015 14:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik neem aan dat die punt voor een duizendtal staat aangezien dit een Nederlandstalige tekst is, het zou dan echter onlogisch zijn om het niet in miljarden uit te drukken.
Als die punt inderdaad voor een duizendtal staat dan zou per Nederlander ongeveer 200 kg. kolen worden gestookt in een jaar tijd.
Als er ergens veel elektrische bussen rondrijden dan is het wel in Gelderland:quote:Op dinsdag 8 december 2015 15:44 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Gelderland heeft zo'n grote reserve omdat ze grootaandeelhouder waren in Nuon dat verkocht is. Noord-Brabant.Bijvoorbeeld in elektrische bussen. De provincie is verantwoordelijk voor de concessies in busvervoer. Laten ze maar ook bijv. eisen stellen aan het aantal groene bussen die ingezet moeten worden voordat ze een Arriva/Veolio of andere vervoersmaatschappijen een jarenlange concessie geven. Een van de tal van mogelijkheden.
Zero-emisie, door van olie naar kolen te gaan?quote:Op dinsdag 15 december 2015 22:07 schreef George_Zina het volgende:
VDL krijgt fikse order voor elektrische bussen
[ afbeelding ]
De Brabantse industriegroep VDL mag veertig elektrische bussen leveren voor het regionaal openbaar vervoer in en rond de eigen thuisstad Eindhoven. Dat maakt het familiebedrijf dinsdag bekend, zonder te vermelden hoeveel de order oplevert. De bussen moeten over een jaar worden geleverd.
De provincie Noord-Brabant wil in de periode tot en met 2025 volledig overstappen op emissievrij openbaar vervoer. Daarbij moet het vervoer in de stad Eindhoven in 2020 volledig elektrisch zijn.
Busvervoerder Hermes, die de aanbesteding voor de regio Zuidoost-Brabant heeft gewonnen, werkt daarbij onder meer samen met VDL, TU Eindhoven, Fontys en Eindhoven Airport.
Bron
‘Eindhoven over vijf jaar zero-emissie’
[ afbeelding ]
In en rond de stad Eindhoven rijden vanaf 2020 alleen nog maar elektrische bussen. Dat belooft vervoerder Hermes voor de nieuwe concessie. De provincie ging vanochtend akkoord met het bod.
De Connexxion-dochter was de enige bieder op de concessie Zuidoost Brabant en mag vanaf 2016 voor nog eens tien jaar het busvervoer verzorgen. Hermes zet zwaar in op uitstootvrije bussen, met behulp van een forse investering van moederbedrijf Transdev. Met VDL is een afspraak gemaakt voor ruim 40 gelede e-bussen die nu al in Keulen rijden. In 2020 moeten alle bussen in Eindhoven elektrisch zijn; vijf jaar later is de rest van de concessie aan de beurt.
Volgens Jules van Hout van Hermes is de concessie Eindhoven er een die zijn gelijke in Europa niet kent. “Daarom investeert Transdev enkele tientallen miljoenen euro’s in innovatie. De lessen hier moeten ook elders voor Transdev nuttig zijn.”
De e-bussen op de dikke lijnen zullen de naam Evolans krijgen, voortbordurend op de hov-bussen in Zuidoost-Brabant die nu onder de naam Volans rijden. Volgens Connexxion gaan er 8 procent meer bussen rijden; vooral op de drukke verbindingen. Zo rijdt de Evolans straks veertien keer per uur naar Eindhoven Airport. Voor de dunnere verbindingen maakt Hermes scenario’s op maat. Hoe die er exact uit gaan zien, is nog niet bekend. De provincie is namelijk van mening dat belanghebbenden bezwaar kunnen maken – in tegenstelling tot Connexxion die dat anders ziet.
Hermes is nu al de vervoerder in Zuidoost-Brabant en was de enige die uiteindelijk een bod deed. EBS en Syntus deden geen bod, omdat ze het risico te groot vonden. Ook Arriva trok zich terug. Connexxion was verrast dat ze de enige waren: “Dit is een mooie concessie in verstedelijkt gebied.”
Bron
Inderdaad.quote:Op woensdag 16 december 2015 18:33 schreef pfaf het volgende:
[..]
Zero-emisie, door van olie naar kolen te gaan?
Hoe meer hoe beter. Als ze elektriciteit ook nog uit wind en andere duurzame energiebronnen gaan halen dan zet men eindelijk echt stappen. Alleen die trolleybussen zijn spuuglelijk. In Eindhoven gaat men dat anders doen.quote:Op woensdag 16 december 2015 18:30 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Als er ergens veel elektrische bussen rondrijden dan is het wel in Gelderland:
[ afbeelding ]
Lastig te zien maar kijk eens wat er boven op de zijkant staatquote:Op woensdag 16 december 2015 18:35 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Inderdaad.
[..]
Hoe meer hoe beter. Als ze elektriciteit ook nog uit wind en andere duurzame energiebronnen gaan halen dan zet men eindelijk echt stappen. Alleen die trolleybussen zijn spuuglelijk. In Eindhoven gaat men dat anders doen.![]()
Dat kunnen ze in de regio Eindhoven inderdaad prima: doorpakken. Daar mag de rest van Nederland wel wat van leren.quote:Op woensdag 16 december 2015 18:24 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Hmm, nou ja als we het over BNP van de Nederlandse steden hebben dan hoort Eindhoven wel tot een van de rijkste steden. Hebben we het over BNP per inwoner dan natuurlijk niet. Ik vind het wel mooi dat de provincie Noord-Brabant zich een ambitieus doel heeft gesteld dat in de grootste Brabantse stad vanaf 2020 alle bussen elektrisch moeten zijn. De politiek mag wel vaker zo concreet doorpakken.
Je preekt voor eigen parochie, wat mij betreft.quote:Op woensdag 16 december 2015 18:29 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Ik vind het vooral triest. We moeten echt veel beter aan onze planeet denken. Helaas, denkt het overgrote deel van de mensheid aan cash/economie boven het klimaat. Stel je voor dat Afrika een betere economie had, dan waren de klimaatproblemen helemaal niet te overzien. In een land als Polen delven en stoken ze ook grote hoeveelheden kolen om hun afhankelijkheid van Russisch gas te verminderen om het maar niet over China te hebben. Ze hebben daar zelfs nog kolenverwarmingen in huis die gedurende de winter nooit uit gaan.
Kijk, die paar miljard Euro hadden we bijvoorbeeld ook aan het onderwijs, innovatie, infrastructuur, natuur of de zorg kunnen besteden. Verplicht via een wet de kolencentrales om dat soort dingen te doen en je kan dat die paar miljard Euro aan iets nuttigers besteden. Het probleem van de politiek vandaag de dag: een groot gebrek aan scherpe geesten die een goede visie hebben voor de lange termijn.quote:Op donderdag 17 december 2015 10:52 schreef tfors het volgende:
Ja, u leest het goed. Het kabinet pompte de afgelopen jaren een paar miljard euro in kolencentraleboeren om hen te bewegen biomassa, bijvoorbeeld hout, in hun energiecentrales mee te stoken.
Ook niet nodig. Gewoon de eisen dusdanig verhogen dat de kolencentrales er niet en de minder vervuilende types centrales er wel aan kunnen voldoen. Ze wisten vanaf dag 1 wat ze doen en welk risico ze nemen in deze tijdsgeest, je hoeft niets te compenseren als overheid als je het handig aanpakt.quote:Bartjens heeft een beter idee. Gebruik de biomassasubsidie voor investeringen in echt duurzame energie en voor compensatie van de kolenexploitanten als ze hun centrales op last van de overheid moeten sluiten.
De afgelopen jaren is ¤ 5,5 mrd in nieuwe kolencentrales geïnvesteerd. De huidige marktwaarde van die centrales ligt door het sterk verslechterde klimaat voor kolen nu echter waarschijnlijk enkele miljarden lager. Als nu ¤ 2,5 mrd van de biomassasubsidie als compensatie zou worden gebruikt voor de kolencentrale-exploitanten, zijn de kapitaalverliezen alleszins beperkt.
Het lijkt erop dat veel olie, met name van niet-OPEC landen vanwege de huidige lage prijzen niet rendabel gewonnen kan worden. De angst marktaandeel te verliezen kan ertoe leiden dan maar met verlies te verkopen of indien mogelijk de produktiekosten te verminderen. Met verlies verkopen heeft zijn grenzen, op enig moment is daar de rek uit.quote:Productiekosten overstijgen olieprijzen in aantal landen
De kosten om een vat ruwe olie op te pompen is in een aantal van 's werelds grootste olieproducerende landen hoger dan de prijs waarvoor de brandstof verkocht kan worden.
Volgens een zondag gepubliceerde berekening van de Amerikaanse nieuwszender CNN spannen de productiekosten in het Verenigd Koninkrijk de kroon met 52,50 dollar.
Amerikaanse olie (WTI) werd vrijdag, de meest recente handelsdag, voor 34,73 dollar per vat en Brentolie voor 36,88 dollar per zelfde eenheid van 159 liter. Bij die niveaus verdienen in ieder geval Brazilië (48,80 dollar) en Canada (41 dollar) niet aan hun olie.
De productiekosten in de VS zijn met 36,20 dollar hoger dan de verkoopprijs van WTI, maar nog net wat lager dan die van Brent. Hetzelfde geldt voor Noorwegen (36,10 dollar), Angola (35,40 dollar) en Colombia (35,30 dollar).
De Engelsen hebben inderdaad een aantal subsidies op duurzame energie geschrapt. Alle mooie woorden in Parijs ten spijt. Net zoals het beleid in Nederland om 130 km/u te kunnen rijden. Waarom? Als je die uitstoot al kan besparen ben je toch al weer een stapje verder? Of zijn ze echt zo bang voor de telegraaf lezer?quote:Op zondag 20 december 2015 19:31 schreef Scuidward het volgende:
Engeland heeft haar duurzame plannen teruggeschroefd.
Zal straks even een bron zoeken.
Of steek die paar miljard in onderzoeksprojecten om het opslaan van electriciteit goedkoper te maken, zodat wind en zon ook weer goedkoper worden. Ik denk dat dat de enige manier is om van onze fossiele brandstof verslaving af te komen, dat het gewoon te duur wordt in vergelijking met hernieuwbare bronnen.quote:Op donderdag 17 december 2015 13:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kijk, die paar miljard Euro hadden we bijvoorbeeld ook aan het onderwijs, innovatie, infrastructuur, natuur of de zorg kunnen besteden. Verplicht via een wet de kolencentrales om dat soort dingen te doen en je kan dat die paar miljard Euro aan iets nuttigers besteden. Het probleem van de politiek vandaag de dag: een groot gebrek aan scherpe geesten die een goede visie hebben voor de lange termijn.
[..]
Ook niet nodig. Gewoon de eisen dusdanig verhogen dat de kolencentrales er niet en de minder vervuilende types centrales er wel aan kunnen voldoen. Ze wisten vanaf dag 1 wat ze doen en welk risico ze nemen in deze tijdsgeest, je hoeft niets te compenseren als overheid als je het handig aanpakt.
Ik zag het via Facebook.quote:Op zondag 20 december 2015 20:19 schreef Freak188 het volgende:
De Engelsen hebben inderdaad een aantal subsidies op duurzame energie geschrapt.
quote:In tribute to a West Wing episode where a vast amount of bad news is dumped to avoid scrutiny, it’s been dubbed “Take out the Trash Day” .
On the very last day of the parliamentary year, the government traditionally publishes hundreds of documents and announcements, just when there are fewer journalists and MPs to scrutinise them.
Perhaps every one of the 400 reports, statements, and data releases that were published on Thursday simply weren’t ready until today.
An alternative explanation is the government is very happy to publish all these documents at a time when most MPs are heading home and the country is distracted.
The idea is that there’s so much to analyse, at least some of the bad news will be missed, but even if it’s picked up, the negative reaction will be drowned out.
7. The government announced a mass expansion of licences for fracking for shale gas.
Lord Bourne of Aberystwyth confirmed that licences are being offered to companies to start looking for and extracting shale gas from 159 areas in England and Wales. “This licensing round will see the great majority of the UK’s shale prospectivity licensed to be explored and tested,” said the peer.
Labour MP Lisa Nandy said: “This afternoon [the energy secretary] snuck out that fracking companies will be awarded licences to explore for shale gas underneath our precious national parks. It’s a disgrace that the government is ignoring all the risks to the environment and serious public concern.”
8. The government admitted air quality will remain poor in major UK cities until 2020.
British cities will continue to have poor air quality until 2020, the government has said, announcing its intention to ban certain types of vehicles from major cities. This comes after the government was found to have been breaking the law since 2010 by allowing a harmful level of pollution to continue in city centres, which is blamed for thousands of premature deaths. It chose to publish its final response to the April ruling on the final day of the parliamentary term – just in advance of the 31 December deadline.
14. The government confirmed plans for substantial cuts to green energy subsidies.
Government funding for household solar panels has been cut by two-thirds in a bid to save hundreds of millions of pounds. The move is predicted to cost thousands of jobs in the industry, although the government insists it is an uneconomical way of shifting to green energy. “We cannot afford to continue providing unchecked support for the renewables industry via demand-led schemes,” said energy secretary Amber Rudd.
Ik denk dat ze denken dat ze door afschaffen van kolencentrales al veel doen, maar klimaatverandering echt tegenhouden lukt alleen maar door niks meer uit te stoten, en volgens mij dringt het daar ook nog niet echt door wat voor een grote opgave dat is en wat voor een maatregelen er voor nodig zijn. Niet dat we helemaal niks doen, maar iedereen kijkt naar zijn buurman met de handen in zijn zak.quote:Op zondag 20 december 2015 20:19 schreef Freak188 het volgende:
Net zoals het beleid in Nederland om 130 km/u te kunnen rijden. Waarom? Als je die uitstoot al kan besparen ben je toch al weer een stapje verder? Of zijn ze echt zo bang voor de telegraaf lezer?
Nederland is natuurlijk een oliestaatje. Grootste gasbel ter wereld die we al aardig leeg hebben gepompt. Rotterdamse haven als oliehaven. Nederland is zo hypocriet al het maar kan. Jammer, want als je nu vooraan gaat lopen in deze business creëer je weer een voorsprong op andere landen. Daar kunnen we nu alleen maar van dromen.quote:Op zondag 20 december 2015 21:12 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Ik zag het via Facebook.
http://www.buzzfeed.com/j(...)mfe9Om2aN#.pbqPZELwg
Dit zijn de meest interessante voor dit topic.
[..]
[..]
Ik denk dat ze denken dat ze door afschaffen van kolencentrales al veel doen, maar klimaatverandering echt tegenhouden lukt alleen maar door niks meer uit te stoten, en volgens mij dringt het daar ook nog niet echt door wat voor een grote opgave dat is en wat voor een maatregelen er voor nodig zijn. Niet dat we helemaal niks doen, maar iedereen kijkt naar zijn buurman met de handen in zijn zak.
Ik vraag me af of grote oliebedrijven dit jaar verlies gaan draaien.quote:Op zondag 20 december 2015 19:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat veel olie, met name van niet-OPEC landen vanwege de huidige lage prijzen niet rendabel gewonnen kan worden. De angst marktaandeel te verliezen kan ertoe leiden dan maar met verlies te verkopen of indien mogelijk de produktiekosten te verminderen. Met verlies verkopen heeft zijn grenzen, op enig moment is daar de rek uit.
Ja, het kappen van wouden is alles behalve duurzaam, ik denk dat je rustig mag stellen dat het nog schadelijker is dan het verbranden van fossiele brandstof.quote:Op zondag 20 december 2015 20:27 schreef tfors het volgende:
[..]
Of steek die paar miljard in onderzoeksprojecten om het opslaan van electriciteit goedkoper te maken, zodat wind en zon ook weer goedkoper worden. Ik denk dat dat de enige manier is om van onze fossiele brandstof verslaving af te komen, dat het gewoon te duur wordt in vergelijking met hernieuwbare bronnen.
ps. niet te geloven toch, PAAR MILJARD! gewoon weggegooid! Die biomassa die bijgestookt werd zijn vooral wouden die gekapt zijn, en wij betalen er weet ik veel hoeveel belasting voor om dat te doen.
En ondertussen gebruikt de Nederlander straalkachels in hartje winter buiten, zonnebanken etc.quote:Op zondag 20 december 2015 21:12 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Ik zag het via Facebook.
http://www.buzzfeed.com/j(...)mfe9Om2aN#.pbqPZELwg
Dit zijn de meest interessante voor dit topic.
[..]
[..]
Ik denk dat ze denken dat ze door afschaffen van kolencentrales al veel doen, maar klimaatverandering echt tegenhouden lukt alleen maar door niks meer uit te stoten, en volgens mij dringt het daar ook nog niet echt door wat voor een grote opgave dat is en wat voor een maatregelen er voor nodig zijn. Niet dat we helemaal niks doen, maar iedereen kijkt naar zijn buurman met de handen in zijn zak.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |