abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158084788
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 16:25 schreef Digi2 het volgende:

. Itt stikstof zijn kalium en fosfor niet onbeperkt voorradig en daar kunnen problemen door ontstaan. Men is al bang voor een peak fosfor, bovendien is dat fosfor verontreinigd met uranium dat zich in de bodem ophoopt. In Duitsland wil men daarom al fosfor terugwinnen uit rioolwaterzuiveringen en recyclen om de uraniumbelasting van de bodem terug te dringen.
Fosfor tekorten, en de boeren hebben juist limieten op fosfaten die men mag produceren, daarin zit toch fosfor? Is het niet mogelijk om daarin een soort gesloten kringloop te creëren?
pi_158094162
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2015 17:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Fosfor tekorten, en de boeren hebben juist limieten op fosfaten die men mag produceren, daarin zit toch fosfor? Is het niet mogelijk om daarin een soort gesloten kringloop te creëren?
De fosfaten spoelen voor een deel uit en komen in het oppervlakte en grondwater terecht, waarvan een deel via de rioolzuiveringsinstallatie terug te winnen is. Een verhoogt gehalte aan fosfaten in het water kan tot algenbloei leiden, waaronder de giftige blauw-algen. Een geheel gesloten kringloop is niet mogelijk tenzij men volledig op een soort van kassensysteem zou overgaan waarbij alle water en afval gerecyled wordt en er geen enkele uitspoeling in oppervlakte en grondwater meer toegestaan wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 07-12-2015 23:11:14 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158095032
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 17:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

worden we weer afhankelijk van de landen die ons metalen verkopen. etc.
Het ideaal moet dan ook zijn om te zoeken naar technieken waarvoor geen schaarse grondstoffen worden gebruikt, dan kom je al snel uit op wat de natuur ons levert en wat overal is (zand) of kan ontstaan (organismes).
Goed voorbeeld is Tesla. Normaliter gebruikt men sterke neodymium magneten voor de fabrikage van hoog efficiente elektromotoren. Tesla gebruikt echter een motor met standaard materialen zoals koper, aluminium en staal.
Rare Earth Elements Aren't as Vital to Hybrids and EVs as You Might Think
Het lithium voor batterijen is goed te recyclen en er zijn ook andere kandidaten zoals magnesium, natrium, aluminium. Natrium is in zeer zuivere vorm onbeperk aanwezig in steenzout, het heeft echter een kleinere energie-inhoud per volume eenheid dan lithium. Vooral aluminium is erg interessant want 3 waardig tegen lithium enkelwaardig en onbeperkt te winnen.
Aluminium-accu met lange levensduur is in 1 minuut opgeladen
Magnesium kan je eventueel vrij eenvoudig uit zeewater isoleren maar het is ook een restprodukt bij het winnen van kalium voor de produktie van kaliumkunstmest.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158095953
Olie vandaag meer dan 5% gekelderd op het nieuws dat OPEC vleugellam is :P

WTI $37.63
Brent $40.70
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158096395
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 23:51 schreef Digi2 het volgende:
Olie vandaag meer dan 5% gekelderd op het nieuws dat OPEC vleugellam is :P

WTI $37.63
Brent $40.70
Ik neem aan dat dat vatprijzen zijn?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158096419
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 00:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dat barrel-prijzen zijn?
Yep :Y
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158098971
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 22:38 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De fosfaten spoelen voor een deel uit en komen in het oppervlakte en grondwater terecht, waarvan een deel via de rioolzuiveringsinstallatie terug te winnen is. Een verhoogt gehalte aan fosfaten in het water kan tot algenbloei leiden, waaronder de giftige blauw-algen. Een geheel gesloten kringloop is niet mogelijk tenzij men volledig op een soort van kassensysteem zou overgaan waarbij alle water en afval gerecyled wordt en er geen enkele uitspoeling in oppervlakte en grondwater meer toegestaan wordt.
Maar uit de fosfaten is toch ook weer fosfor te halen en op die manier krijg je dan toch nooit een tekort aan fosfor?
pi_158099180
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 08:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar uit de fosfaten is toch ook weer fosfor te halen en op die manier krijg je dan toch nooit een tekort aan fosfor?
Er is geen tekort aan welk element dan ook. Er is een tekort aan economisch rendabel te winnen elementen en daar wringt hem de schoen. Kalium bijvoorbeeld is overal te vinden maar in hoge concentraties is het zeldzaam. Hetzelfde geldt voor fosfaten. Het gaat om fosfaten in oplosbare vorm waarmee men bemest. Het erts bestaat hoofdzakelijk uit calciumfosfaat wat extreem slecht oplosbaar is. Met zwavelzuur reageert het tot fosforzuur en gips. Het fosforzuur laat men reageren met kaliumcarbonaat of kaliloog tot oplosbaar kaliumfosfaat of met ammoniak tot ammoniumfosfaat. Het neerslaan en isoleren van fosfaten in rioolwaterzuiveringen kan door toevoeging van vrije calcium-ionen die vormen dan opnieuw het extreem slecht oplosbaar calciumfosfaat(het fosfaat-erts).
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158107118
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 17:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In wat zouden ze volgens jou moeten investeren?
Ja, Noord-Brabant doet het redelijk goed, in tegenstelling tot wat veel Hollanders lijken te denken. ;)
Ik wist trouwens niet dat Gelderland zoveel reserve heeft.
Ik ben een voorstander van investeren maar een beetje reserve aanhouden is ook wel verstandig, zeker in deze tijd waarin Den Haag totaal de regie kwijt lijkt te zijn.
Gelderland heeft zo'n grote reserve omdat ze grootaandeelhouder waren in Nuon dat verkocht is. Noord-Brabant. _O_ Bijvoorbeeld in elektrische bussen. De provincie is verantwoordelijk voor de concessies in busvervoer. Laten ze maar ook bijv. eisen stellen aan het aantal groene bussen die ingezet moeten worden voordat ze een Arriva/Veolio of andere vervoersmaatschappijen een jarenlange concessie geven. Een van de tal van mogelijkheden.
pi_158109243
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 15:44 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Gelderland heeft zo'n grote reserve omdat ze grootaandeelhouder waren in Nuon dat verkocht is. Noord-Brabant. _O_ Bijvoorbeeld in elektrische bussen. De provincie is verantwoordelijk voor de concessies in busvervoer. Laten ze maar ook bijv. eisen stellen aan het aantal groene bussen die ingezet moeten worden voordat ze een Arriva/Veolio of andere vervoersmaatschappijen een jarenlange concessie geven. Een van de tal van mogelijkheden.

Dat lijkt me geen slim idee, ze zouden beter het geld investeren in de universiteit, de high tech campus, de leefbaarheid (meer groen, high potentials die ze graag willen aantrekken hebben hier behoefte aan, dit wordt onderschat door de meeste mensen) etc.
Dat levert op de lange termijn echt wat op. Dat je wat elektrische bussen inzet zorgt voor wat extra afzet en misschien dat een deel van die extra opbrensten door die bedrijven wordt ingezet voor onderzoek maar het is effectiever om direct het onderzoek zelf te financieren.
Bovendien sluit het beter aan bij de rol die Noord-Brabant (het zuidoosten) heeft in Nederland: het technologische en innovatieve hart. Dat NB dat is is een feit, ze zijn daar verantwoordelijk voor de helft van het aantal patenten wat Nederlanders per jaar indienen. Datgene wat al sterk is moet je juist stimuleren, daar ligt de kracht, niet elders. Net als dat Nederland niet zou moeten proberen de USA na te doen - dat kunnen wij toch slechter dan hen - maar dat wij juist ons erop zouden moeten richten dat zo weinig mogelijk talent wordt verspild, iets wat in de USA juist heel erg veel gebeurt. Dus meer Rijnlandmodel en minder neoliberalisme voor ons.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158110666
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 17:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat lijkt me geen slim idee, ze zouden beter het geld investeren in de universiteit, de high tech campus, de leefbaarheid (meer groen, high potentials die ze graag willen aantrekken hebben hier behoefte aan, dit wordt onderschat door de meeste mensen) etc.
Dat levert op de lange termijn echt wat op. Dat je wat elektrische bussen inzet zorgt voor wat extra afzet en misschien dat een deel van die extra opbrensten door die bedrijven wordt ingezet voor onderzoek maar het is effectiever om direct het onderzoek zelf te financieren.
Bovendien sluit het beter aan bij de rol die Noord-Brabant (het zuidoosten) heeft in Nederland: het technologische en innovatieve hart. Dat NB dat is is een feit, ze zijn daar verantwoordelijk voor de helft van het aantal patenten wat Nederlanders per jaar indienen. Datgene wat al sterk is moet je juist stimuleren, daar ligt de kracht, niet elders. Net als dat Nederland niet zou moeten proberen de USA na te doen - dat kunnen wij toch slechter dan hen - maar dat wij juist ons erop zouden moeten richten dat zo weinig mogelijk talent wordt verspild, iets wat in de USA juist heel erg veel gebeurt. Dus meer Rijnlandmodel en minder neoliberalisme voor ons.
Puik beschreven. Wat moet ik hiertegen inbrengen? Ik wil het alleen aanvullen: het zou goed zijn als meer onderzoeksgeld komt en beleid om toptalent te behouden en niet te verliezen aan het buitenland. Momenteel loodzware concurrentie om onderzoeksgeld van de overheid.
pi_158122064
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 18:30 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Puik beschreven. Wat moet ik hiertegen inbrengen? Ik wil het alleen aanvullen: het zou goed zijn als meer onderzoeksgeld komt en beleid om toptalent te behouden en niet te verliezen aan het buitenland. Momenteel loodzware concurrentie om onderzoeksgeld van de overheid.
Helaas hebben de VVD, het CDA en de PvdA een hekel aan onderwijs en onderzoek, Rutte toont zich op dat vlak een waar leider als oppersloper. Zie de langstudeerboete, het instellingstarief en de 33% korting van de VVD en de PvdA.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158125295
quote:
'Ruwe olie nu goedkoper dan bronwater'

De spectaculaire daling van de olieprijs heeft een nieuwe mijlpaal bereikt. De prijs van een vat ruwe olie is voor het eerst in zeven jaar onder de 40 dollar gekomen.

Automobilisten hebben het al gemerkt, want ze hebben de prijzen aan de pomp de afgelopen tijd zien dalen. Autorijders zijn dit jaar gemiddeld 100 euro goedkoper uit, zegt Paul van Selms van United consumers.com.

Het goede nieuws houdt niet op, want de lage olieprijs is nog lang niet helemaal in de benzineprijs verwerkt. De komende tijd zullen de benzineprijzen dan zeer waarschijnlijk verder omlaag gaan.

Een 15 procent lagere prijs aan de pomp is volgens Van Selms volgend jaar niet uitgesloten. "Voor iemand die per jaar 1000 liter tankt, betekent dat een voordeel van 150 euro."
Strenge winters

De olieprijs is in anderhalf jaar bijna twee derde gedaald. Vorig jaar zomer koste een vat ruwe olie nog 115 dollar, 75 dollar meer dan nu. "Dat betekent dat een liter ruwe olie nu goedkoper is dan een fles bronwater in de supermarkt", zegt Van Selms.

Zo is het aan de pomp bepaald nog lang niet. De literprijs is veel minder gedaald dan die van ruwe olie. Van Selms: "Dat komt doordat de prijzen aan de pomp maar voor 30 procent worden bepaald door de ruwe olieprijs. De rest is belasting, die de prijsdaling van de ruwe olie dempt."

De lage olieprijs drukt ook het aardgastarief, maar ook hiervan profiteren de consumenten maar beperkt, zegt Van Selms. "Dat komt doordat de energiebedrijven lange termijn contracten afsluiten om te voorkomen dat ze vroeg of laat zonder aardgas komen te zitten. Daarbij moeten ze rekening houden met strenge winters, waardoor ze geen grote risico's kunnen nemen."
Toekomst

Ook de administratiekosten dempen het effect van de lage olieprijs op het aardgastarief. Hetzelfde verhaal geldt voor de stroomprijzen, ook die volgen met vertraging en beperkt de olieprijs.

Hoe goedkoper de ruwe olie, hoe voordeliger het voor de consument thuis en in de auto is. Wat dat betreft ziet het er volgens Van Selms in de toekomst goed uit, want de kans dat de olieprijs gaat stijgen is klein. "Het is zelfs mogelijk dat de prijs nog verder daalt. We moeten niet vergeten dat tot het einde van de vorige eeuw een vat ruwe olie 25 dollar kostte."
Verslaafd

Oorzaak is volgens Van Selms vooral dat steeds meer landen niet meer afhankelijk willen zijn van de OPEC en Rusland en naar eigen energiebronnen uitwijken. Olie is daardoor minder schaars dan ooit. Hoe het de komende maanden gaat, hangt volgens Van Selms vooral af hoe de winter uitvalt. Als die mild is en er dus weinig vraag is naar olie is de kans groot dat de olie nog goedkoper wordt.

Het zou Van Selms niet verbazen als de prijs van 40 dollar nu verder daalt naar 30 of zelfs 20 dollar. "De olieproducerende landen zijn verslaafd aan oliedollars dus blijven ze olie oppompen."
Ik ben ook van mening dat energievoorziening van landen weer hoog op de agenda staat, met name door de geopolitieke onrust noopt dit overheden vanwege het strategisch belang ervan dit hoog op de agenda te zetten. Global warming is daarbij een extra stimulans om in alternatieve energiebronnen te investeren. De sterke stijging van het volume LNG versterkt de koppeling van de olieprijs aan die van vrij verhandelbaar aardgas wat een drukkend effect heeft op de olieprijs. De ratio van olieproducerende landen is ook gewijzigd. Was olie onder de grond voorheen nog een waardevolle asset voor lange termijn, probeert men nu marktaandeel te behouden en er nog snel een redelijke prijs voor te vangen omdat alternatieven steeds sterker op het marktaandeel inhakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 09-12-2015 19:22:19 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158133774
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 11:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik ben ook van mening dat energievoorziening van landen weer hoog op de agenda staat, met name door de geopolitieke onrust noopt dit overheden vanwege het strategisch belang ervan dit hoog op de agenda te zetten. Global warming is daarbij een extra stimulans om in alternatieve energiebronnen te investeren. De sterke stijging van het volume LNG versterkt de koppeling van de olieprijs aan die van vrij verhandelbaar aardgas wat een drukkend effect heeft op de olieprijs. De ratio van olieproducerende landen is ook gewijzigd. Was olie onder de rond voorheen nog een waardevolle asset voor lange termijn, probeert men nu marktaandeel te behouden en er nog snel een redelijke prijs voor te vangen omdat alternatieven steeds sterker op het marktaandeel inhakken.
Het slechte nieuws is dat de voorraad aardgas zo wel sneller krimpt, die zal dus weer wat eerder schaarser en duurder worden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158154815
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 00:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Helaas hebben de VVD, het CDA en de PvdA een hekel aan onderwijs en onderzoek, Rutte toont zich op dat vlak een waar leider als oppersloper. Zie de langstudeerboete, het instellingstarief en de 33% korting van de VVD en de PvdA.
De vraag is wat ga je aan doen? Zelf de politiek in/stichting oprichten en zoveel mogelijk achterban verzamelen? Die idiote langstudeerboete is gelukkig afgeschaft. Vele politici hebben zelf dik tot hun 27/28ste de collegebanken warm gehouden. De gedachtegang is waarschijnlijk 'wij zitten al lekker warmpjes bij'. Het instellingstarief is volgens mij voor een tweede bachelor/master. Trucje: twee studies tegelijk hoewel dat niet gaat werken voor de allerzwaarste studies (wiskunde, technische wiskunde, natuurkunde, sterrenkunde etc.) of men moet zeer intelligent zijn.
pi_158168503
quote:
Strategie van OPEC werpt vruchten af

De keuze van de Organisatie van Olie Exporterende Landen (OPEC) voor marktaandeel boven het opdrijven van de olieprijs begint vruchten af te werpen.

Dat stelde het Internationale Energie Agentschap (IEA) vrijdag in zijn maandelijkse rapport over de oliesector.

''Het huidige prijsniveau van minder dan 50 dollar per vat drukt duidelijk de productie in landen buiten het kartel'', aldus het IEA. De Parijse denktank verwacht dat de productie van niet-leden volgend jaar met 600.000 vaten per dag daalt, terwijl in 2014 nog sprake was van een stijging van 2,4 miljoen stuks per dag.

OPEC produceert al anderhalf jaar meer dan het plafond van 30 miljoen vaten per dag dat op papier geldt. Iran zal, na het opheffen van de westerse sancties tegen het land, flink bijdragen aan een ''indrukwekkende'' stijging van de voorraden van het kartel met 300 miljoen vaten.
Vooral langjarige grote investeringen gaan als 1e in de ijskast zoals deepwater en tarsands. De snel en goedkoop te exploiteren shaleplays evenals LNG kunnen de strategie van OPEC echter danig dwarsbomen als het er op de langere termijn ook om gaat een veel hogere olieprijs te krijgen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 11-12-2015 11:29:33 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158169068
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 18:06 schreef George_Zina het volgende:

[..]

De vraag is wat ga je aan doen? Zelf de politiek in/stichting oprichten en zoveel mogelijk achterban verzamelen? Die idiote langstudeerboete is gelukkig afgeschaft. Vele politici hebben zelf dik tot hun 27/28ste de collegebanken warm gehouden. De gedachtegang is waarschijnlijk 'wij zitten al lekker warmpjes bij'. Het instellingstarief is volgens mij voor een tweede bachelor/master. Trucje: twee studies tegelijk hoewel dat niet gaat werken voor de allerzwaarste studies (wiskunde, technische wiskunde, natuurkunde, sterrenkunde etc.) of men moet zeer intelligent zijn.
Mijn vermoeden: dat instellingstarief is ingevoerd wegens de vergrijzing. Politici zien al lang de bui hangen en ze willen mensen zo snel mogelijk de arbeidsmarkt op krijgen dus doen ze dat maar om je uit de collegebanken te jagen. Alles liever dan logische maatregelen te nemen zoals de AOW-leeftijd en pensioengerechtigde leeftijd verhogen en maatregelen nemen om de oudere werknemers weer wat populairder te maken (je weet wel, leeftijds/ervaringsbias uit CAO's halen). Gelukkig kan je wel nog in België je tweede opleiding volgen tegen een normaal tarief. Je moet dan de beschikking over een auto en flexibele werktijden hebben.

Het komt dus weer neer op hetzelfde probleem als altijd bij onze politici: een groot gebrek aan inhoud en visie en daarom maar voor de gemakkelijkste weg kiezen en aan oppurtiniteitspolitiek en incidentenpolitiek doen terwijl ze worden gegijzeld door de waan van de dag. Het nummer 1 probleem van de Nederlandse politie: een groot gebrek aan eminente wijze mannen (en vrouwen). Misschien wordt dat in de hand gewerkt door de media? Met dank aan de media kijken politieke partijen meer dan ooit naar opiniepeilingen en naar hoeveel stemmen iets oplevert bij de eerstvolgende verkiezing in plaats van dat ze gewoon doen wat goed is voor het volk. Dat komt niet noodzakelijk neer op doen wat het volk op de korte termijn wil.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158170055
laatste berichten

Olieprijs daalt na IEA waarschuwing voor aanhoudend overaanbod - Market Talk
Vrijdag 11 december 2015 12:54
AMSTERDAM (Dow Jones)--De olieprijs daalt vrijdag in een volatiele sessie, nadat energiewaakhond IEA aankondigde dat lage prijzen er weliswaar toe lijken te gaan leiden dat niet-Opec leden zich gedwongen zien hun productie in te krimpen, maar dit niet voldoende is om het wereldwijde overaanbod terug te dringen. De groei in de vraag naar olie wordt daarnaast verwacht in 2016 te vertragen, nu een positief effect van een lage olieprijs begint af te nemen. Brent crude, de wereldwijde olie benchmark, daalt 1,6% naar $39,11 per vat op de London's ICE Futures exchange. Op de New York Mercantile Exchange wordt de prijs per vat 1,4% lager verhandeld op $36,30. Op donderdag bereikten beide benchmarks hun laagste slotniveau sinds februari 2009.(ellen.proper@wsj.com)

Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

(END) Dow Jones Newswires
December 11, 2015 06:54 ET (11:54 GMT)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 11 december 2015 @ 16:57:48 #69
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_158174857
quote:
Billions of Barrels of Oil Vanish in a Puff of Accounting Smoke

In an instant, Chesapeake Energy Corp. will erase the equivalent of 1.1 billion barrels of oil from its books.

Across the American shale patch, companies are being forced to square their reported oil reserves with hard economic reality. After lobbying for rules that let them claim their vast underground potential at the start of the boom, they must now acknowledge what their investors already know: many prospective wells would lose money with oil hovering below $40 a barrel.

Companies such as Chesapeake, founded by fracking pioneer Aubrey McClendon, pushed the Securities and Exchange Commission for an accounting change in 2009 that made it easier to claim reserves from wells that wouldn’t be drilled for years. Inventories almost doubled and investors poured money into the shale boom, enticed by near-bottomless prospects.

But the rule has a catch. It requires that the undrilled wells be profitable at a price determined by an SEC formula, and they must be drilled within five years.

Time is up, prices are down, and the rule is about to wipe out billions of barrels of shale drillers’ reserves. The reckoning is coming in the next few months, when the companies report 2015 figures.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_158210203
quote:
195 landen stemmen in met wereldwijd klimaatverdrag Parijs

Klimaatwetenschapper Pier Vellinga voorspelt daarnaast dat Nederland het moeilijk gaat krijgen bij het uitvoeren van de afspraken. "Nederland is een van de meest fossiel-intensieve landen ter wereld', zo memoreert Vellinga.
Dat we zo fossiel-intensief zijn komt denk ik omdat de industie vaak uitgezonderd wordt bij de enorme belastingverhogingen op fossiele brandstoffen waarmee gewone burgers wel te maken hebben. Nederland is een fossiel mede vanwege de gasbel die ons de hollandse ziekte heeft gebracht en activiteiten subsidieerd die zonder subsidie veel eerder onrendabel waren geworden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158210339
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2015 09:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat we zo fossiel-intensief zijn komt denk ik omdat de industie vaak uitgezonderd wordt bij de enorme belastingverhogingen op fossiele brandstoffen waarmee gewone burgers wel te maken hebben. Nederland is een fossiel mede vanwege de gasbel die ons de hollandse ziekte heeft gebracht en activiteiten subsidieerd die zonder subsidie veel eerder onrendabel waren geworden.
Het is in een globale wereld van de andere kant ook wel vreemd dat wij 1 norm moeten halen. We hebben bijvoorbeeld Tata staal in IJmuiden zitten die op 1 tot 1.5% van het totale nederlandse electriciteitsverbruik zitten, het geproduceerde staal wordt over de hele wereld gebruikt en dit bedrijf is in deze branche op wereldschaal wel al een van energie efficiëntere.

Ook het logistieke doorvoerland wat we zijn kost volgens mijn duim veel energie wat niet meteen ten goede komt aan onze efficiëntie.
pi_158210609
quote:
1s.gif Op zondag 13 december 2015 09:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het is in een globale wereld van de andere kant ook wel vreemd dat wij 1 norm moeten halen. We hebben bijvoorbeeld Tata staal in IJmuiden zitten die op 1 tot 1.5% van het totale nederlandse electriciteitsverbruik zitten, het geproduceerde staal wordt over de hele wereld gebruikt en dit bedrijf is in deze branche op wereldschaal wel al een van energie efficiëntere.

Ook het logistieke doorvoerland wat we zijn kost volgens mijn duim veel energie wat niet meteen ten goede komt aan onze efficiëntie.
Staalproductie is 1 van de grootste obstakels om CO2 uitstoot te verminderen. Grote hoeveelheden steenkool worden tijdens het productieproces verstookt. Staalgebruik is een direct gevolg van bevolkingsgroei in combinatie met stijgende welvaart. China is daarvan een schoolvoorbeeld. De chinese bevolking is groot en toen de inkomens stegen explodeerde de staalproductie.


In de logistiek is middels aardgas en electrificering veel aan CO2 reductie te doen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158228212
quote:
Beurzen Midden-Oosten omlaag door daling olieprijs

De aandelenmarkten in het Midden-Oosten zijn zondag flink gedaald onder druk van de sterk gedaalde olieprijzen die de laagste niveaus in zeven jaar hebben bereikt.

De hoofdgraadmeter in het Saudische Riyad zakte met een verlies van 2,7 procent naar het laagste niveau sinds 2012.

Ook elders in de regio kregen de aandelenmarkten flinke klappen te verwerken. Zo zakte de beurs in Qatar met een min van 3,7 procent naar het laagste niveau sinds november 2013.

In Dubai leverde de hoofdindex 2,1 procent in, net als die in Abu Dhabi. De aandelenbeurs in Caïro noteerde een verlies van 3,7 procent.
De aandelenmarkten in het Midden-Oosten zijn zondag flink gedaald onder druk van de sterk gedaalde olieprijzen die de laagste niveaus in zeven jaar hebben bereikt.

De hoofdgraadmeter in het Saudische Riyad zakte met een verlies van 2,7 procent naar het laagste niveau sinds 2012.

Ook elders in de regio kregen de aandelenmarkten flinke klappen te verwerken. Zo zakte de beurs in Qatar met een min van 3,7 procent naar het laagste niveau sinds november 2013.

In Dubai leverde de hoofdindex 2,1 procent in, net als die in Abu Dhabi. De aandelenbeurs in Caïro noteerde een verlies van 3,7 procent.
Het internationale klimaatverdrag lijkt me een serieus probleem op lange termijn voor de oliestaten. Zij weten nu immers dat hun olievoorraden geen goud onder de grond meer zijn. De kans is groot dat OPEC-leden zo snel en veel mogelijk olie nog te gelde willen maken en hun quota overschreiden, wat al vaker is gebeurt ten koste van met name S.A. Zeer kapitaal intensieve investeringen zoals in deepwater, heavy oil en tarsands die pas na jaren operationeel worden zullen nu verder flink terugvallen. Kolen komen niet meer zo snel als alternatief naar voren. Als overheden niet echt snel op renewables inzetten kunnen de olieprijzen op middellange termijn hierdoor zelfs weer stijgen. Ik vermoed echter dat US shale een snelle stijging van de olieprijs zoals we eerder hebben gezien in de opmaat naar de financiele crisis zal dempen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158247423
Hoezo volatiliteit in de US gasmarkt, de prijs schommelde afgelopen 20 jaar tussen de $2 en $14 per mmBTU :D
Futures voor januari staan nu zelfs op $ 1,90

natural-gas-prices-sink-back-to-2012-levels

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 14-12-2015 22:55:13 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158251079
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 14:41 schreef Digi2 het volgende:
Aardolie is op dit moment onmisbaar als grondstof voor de productie van transportbrandstof omdat er nog onvoldoende alternatieven zijn. Na de laatste oliecrisis is vooral gezocht naar alternatieven voor oliegestookte electriciteitscentrales. Denk daarbij aan waterkracht, kolen en kerncentrales. Ook in de chemie zijn goede alternatieve grondstoffen beschikbaar in de vorm van steenkool-destilaten en aardgas. Dit is de reden dat het overgrote deel van de aardolie nu hoofdzakelijk aangewend wordt als transportbrandstof. Nu de electrische auto's, fietsen en scooters langzaam aan het doorbreken zijn zal ook in die sector het olieverbruikt op termijn afnemen. Als laatste blijft kerosine voor luchttransport over. Stategisch bezien is het daarom niet zo vreemd dat juist olielanden zulke grote belangen aangaan in de luchtvaartindustrie want dat is de sector waar voorlopig nog muziek in zit als het om aardolie gaat. Het vervangen van de luchtvloot door zuiniger vliegtuigen afgelopen jaren heeft geleid tot een flinke daling in kero verbruik. Met name vanaf het jaar 2000. De verkoop van electrische auto's verloopt exponentieel in de tijd en we bevinden ons nu in de knik van de hockeystick voordat de versnelling enorm doorzet. Gelukkig voor ons houdt de lage olieprijs al langere tijd aan en nu een groot deel van de olievraag komende jaren gaat wegvallen door de opkomst van de electrische auto's en op termijn mogelijk zelfs electrisch vrachtvervoer. Hetgeen de productie van electrische auto's begrenst is vooral de capaciteit voldoende goedkope lithiumaccu's te produceren. Daar komt volgend jaar een eind aan en dan komen er voor het 1st betaalbare electrische auto's op de markt die een grote actieradius hebben. Dientengevolge verwacht ik komende jaren geen sterk stijgende olieprijzen en op langer termijn sociale onrust/burgeroorlogen in een aantal olielanden die niet snel genoeg alternatieve inkomstenbronnen weten aan te boren.

Woldwide kerosine consumption

Kuwait Sees Oil Glut of Up to Five Years on Increasing Supply

[ afbeelding ]

Wat zijn de verwachtingen van de mede-Fokkers t.a.v. de ontwikkeling van de olieprijs en de stabiliteit van de olielanden?
Waarom hebben de Noren zoveel elektrische auto's? Subsidie?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158251424
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 23:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Waarom hebben de Noren zoveel elektrische auto's? Subsidie?
Ja, vooral ook omdat Noorwegen over veel waterkrachtcentrales heeft en over veel goedkope electriciteit beschikt en dat wil gebruiken om de CO2 uitstoot te beperken.
quote:
Norway to review electric car subsidies as sales soar

Norway is reviewing its subsidies for electric vehicles after generous government incentives made the country the biggest user of battery powered cars in the world, hurting state revenues, the finance ministry said.

Norway registered its 50,000th electric car on Monday, almost three years earlier than expected thanks to government schemes that have cut taxes and provided a plethora of benefits, including an exemption from tolls and parking fees, free recharging stations and the use of bus lanes.

A fifth of all new cars sold in Norway have been electric so far this year and tiny Norway, with just 5.1 million people, accounted for a third of all European battery powered car sales last year, official data showed.

"Our goal is to present a final agreement on the review of the future of automotive and fuel taxes," the finance ministry said. "The outcome of the review will be announced in the revised budget (due in May)."

The current incentive scheme has been in place since 2012, but it came under criticism last year when sales of the Tesla Model S, a luxury sedan, soared and the budget lost 3 to 4 billion crowns ($380 to $510 million) in expected revenue.

Teslas, starting at about $70,000 and retailing for about$100,000 with extras, accounted for three percent of sales last year, prompting calls to end subsidies for wealthy buyers. Sales of the Nissan Leaf and Volkswagen (VOWG_p.DE) e-Golf have also risen.

The Norwegian Electric Car Association argues that the benefits need to be maintained longer as only two percent of the cars on the road are electric, still a relatively small figure even if Norway leads the rest of the world by a wide margin.

Norway generates nearly 100 percent of its electricity from hydropower so the shift to battery powered cars results in a net reduction in greenhouse gas emissions -- part of the country's plans to reduce emissions by at least 40 percent by 2030 compared to the 1990 level.

Norway is also Western Europe's biggest oil and gas producer with about 3.7 million barrels of oil equivalents per day and its offshore energy sector accounts for a fifth of the economy.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_158270859
VDL krijgt fikse order voor elektrische bussen



De Brabantse industriegroep VDL mag veertig elektrische bussen leveren voor het regionaal openbaar vervoer in en rond de eigen thuisstad Eindhoven. Dat maakt het familiebedrijf dinsdag bekend, zonder te vermelden hoeveel de order oplevert. De bussen moeten over een jaar worden geleverd.

De provincie Noord-Brabant wil in de periode tot en met 2025 volledig overstappen op emissievrij openbaar vervoer. Daarbij moet het vervoer in de stad Eindhoven in 2020 volledig elektrisch zijn.

Busvervoerder Hermes, die de aanbesteding voor de regio Zuidoost-Brabant heeft gewonnen, werkt daarbij onder meer samen met VDL, TU Eindhoven, Fontys en Eindhoven Airport.

Bron

‘Eindhoven over vijf jaar zero-emissie’



In en rond de stad Eindhoven rijden vanaf 2020 alleen nog maar elektrische bussen. Dat belooft vervoerder Hermes voor de nieuwe concessie. De provincie ging vanochtend akkoord met het bod.

De Connexxion-dochter was de enige bieder op de concessie Zuidoost Brabant en mag vanaf 2016 voor nog eens tien jaar het busvervoer verzorgen. Hermes zet zwaar in op uitstootvrije bussen, met behulp van een forse investering van moederbedrijf Transdev. Met VDL is een afspraak gemaakt voor ruim 40 gelede e-bussen die nu al in Keulen rijden. In 2020 moeten alle bussen in Eindhoven elektrisch zijn; vijf jaar later is de rest van de concessie aan de beurt.

Volgens Jules van Hout van Hermes is de concessie Eindhoven er een die zijn gelijke in Europa niet kent. “Daarom investeert Transdev enkele tientallen miljoenen euro’s in innovatie. De lessen hier moeten ook elders voor Transdev nuttig zijn.”

De e-bussen op de dikke lijnen zullen de naam Evolans krijgen, voortbordurend op de hov-bussen in Zuidoost-Brabant die nu onder de naam Volans rijden. Volgens Connexxion gaan er 8 procent meer bussen rijden; vooral op de drukke verbindingen. Zo rijdt de Evolans straks veertien keer per uur naar Eindhoven Airport. Voor de dunnere verbindingen maakt Hermes scenario’s op maat. Hoe die er exact uit gaan zien, is nog niet bekend. De provincie is namelijk van mening dat belanghebbenden bezwaar kunnen maken – in tegenstelling tot Connexxion die dat anders ziet.

Hermes is nu al de vervoerder in Zuidoost-Brabant en was de enige die uiteindelijk een bod deed. EBS en Syntus deden geen bod, omdat ze het risico te groot vonden. Ook Arriva trok zich terug. Connexxion was verrast dat ze de enige waren: “Dit is een mooie concessie in verstedelijkt gebied.”

Bron

[ Bericht 0% gewijzigd door George_Zina op 15-12-2015 22:13:18 ]
pi_158273043
Nooit eerder verstookte Nederland zoveel kolen als dit jaar


Steenkool in overslaghaven Vlissingen

Het einde van het fossiele tijdperk, dat zaterdag op de klimaattop in Parijs werd afgekondigd, is in Nederland allesbehalve nabij. Niet eerder in de afgelopen 25 jaar is in Nederland zoveel steenkool verstookt als in het afgelopen jaar.

Dit heeft vooral te maken met de ingebruikname van drie nieuwe kolencentrales, zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen over de jongste CBS-kolencijfers, die sinds 1991 worden bijgehouden. 'Waarschijnlijk moet je nog langer terug voor vergelijkbare kwartalen, maar daar hebben we geen cijfers van.'

De nieuwe centrales zijn niet het enige probleem, zegt energieadviseur Ebel Kemeling van consultancy Spring Associates. 'Het hele systeem functioneert niet.' Goedkope stroom uit duurzame bronnen, vooral wind, krijgt voorrang op het energienet en drukken de elektriciteitsprijs. Hierdoor is het niet meer rendabel om het relatief dure gas te verstoken voor energieopwekking. De toegenomen kolenexport uit de VS drukt bovendien de kolenprijs, wat het stoken van de vervuilendste brandstof juist extra aantrekkelijk maakt. De CO2-prijs (8 euro) zou dit moeten corrigeren, maar is veel te laag.

Ook zonder nieuwe centrales
'Ook zonder de nieuwe kolencentrales was dit aan de gang geweest en was onze kolenstroom gewoon uit Duitsland gekomen', zegt Kemeling. 'Het enige dat echt helpt om het systeem te corrigeren, en de in Parijs gestelde doelen te halen, is een CO2-prijs tussen de 35 en 85 euro en het sluiten van kolencentrales in Noordwest-Europa. Dan blijft bovendien de industriële warmtekracht in bedrijf, en dat is van groot belang want die produceert heel efficiënt energie.'

Nederland verstookte in het derde kwartaal van 2015 3.398 miljoen kilo kolen voor elektriciteitsopwekking, een jaar eerder was dat 2.119 miljoen kilo. Het eerste kwartaal van 2015 houdt met 3.427 miljoen kilo het record. Als gevolg groeide in heel 2015 de uitstoot van CO2 veel harder dan de economie. In 2014 was dit juist omgekeerd. In andere sectoren, zoals in de ijzer- en staalindustrie, bleef de kolenstook stabiel.

Verbruik van steenkool door elektriciteitscentrales
De hoeveelheid die door Nederlandse elektriciteitscentrales is verbruikt, is in 25 jaar niet zo
hoog geweest als in de laatste vier kwartalen.

Bron

Slecht nieuws voor het klimaat, goed nieuws voor onze portemonnee. Mijn voorkeur gaat naar het eerste dus slecht nieuws.
pi_158282367
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 22:07 schreef George_Zina het volgende:
VDL krijgt fikse order voor elektrische bussen

[ afbeelding ]

De Brabantse industriegroep VDL mag veertig elektrische bussen leveren voor het regionaal openbaar vervoer in en rond de eigen thuisstad Eindhoven. Dat maakt het familiebedrijf dinsdag bekend, zonder te vermelden hoeveel de order oplevert. De bussen moeten over een jaar worden geleverd.

De provincie Noord-Brabant wil in de periode tot en met 2025 volledig overstappen op emissievrij openbaar vervoer. Daarbij moet het vervoer in de stad Eindhoven in 2020 volledig elektrisch zijn.

Busvervoerder Hermes, die de aanbesteding voor de regio Zuidoost-Brabant heeft gewonnen, werkt daarbij onder meer samen met VDL, TU Eindhoven, Fontys en Eindhoven Airport.

Bron

‘Eindhoven over vijf jaar zero-emissie’

[ afbeelding ]

In en rond de stad Eindhoven rijden vanaf 2020 alleen nog maar elektrische bussen. Dat belooft vervoerder Hermes voor de nieuwe concessie. De provincie ging vanochtend akkoord met het bod.

De Connexxion-dochter was de enige bieder op de concessie Zuidoost Brabant en mag vanaf 2016 voor nog eens tien jaar het busvervoer verzorgen. Hermes zet zwaar in op uitstootvrije bussen, met behulp van een forse investering van moederbedrijf Transdev. Met VDL is een afspraak gemaakt voor ruim 40 gelede e-bussen die nu al in Keulen rijden. In 2020 moeten alle bussen in Eindhoven elektrisch zijn; vijf jaar later is de rest van de concessie aan de beurt.

Volgens Jules van Hout van Hermes is de concessie Eindhoven er een die zijn gelijke in Europa niet kent. “Daarom investeert Transdev enkele tientallen miljoenen euro’s in innovatie. De lessen hier moeten ook elders voor Transdev nuttig zijn.”

De e-bussen op de dikke lijnen zullen de naam Evolans krijgen, voortbordurend op de hov-bussen in Zuidoost-Brabant die nu onder de naam Volans rijden. Volgens Connexxion gaan er 8 procent meer bussen rijden; vooral op de drukke verbindingen. Zo rijdt de Evolans straks veertien keer per uur naar Eindhoven Airport. Voor de dunnere verbindingen maakt Hermes scenario’s op maat. Hoe die er exact uit gaan zien, is nog niet bekend. De provincie is namelijk van mening dat belanghebbenden bezwaar kunnen maken – in tegenstelling tot Connexxion die dat anders ziet.

Hermes is nu al de vervoerder in Zuidoost-Brabant en was de enige die uiteindelijk een bod deed. EBS en Syntus deden geen bod, omdat ze het risico te groot vonden. Ook Arriva trok zich terug. Connexxion was verrast dat ze de enige waren: “Dit is een mooie concessie in verstedelijkt gebied.”

Bron
Of dat het de meest doelmatige besteding van dat geld is weet ik niet maar het stimuleren van de eigen bedrijven is verstandig en persoonlijk vind ik het fijn dat ik in ieder geval niet meer die troep van bussen hoef in te ademen wanneer die je voorbij rijden. Van mij mag de bus ook helemaal worden afgeschaft in Nederland maar zolang dat niet gebeurt liever elektrisch dan brandstof.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158283347
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 23:15 schreef George_Zina het volgende:
Nooit eerder verstookte Nederland zoveel kolen als dit jaar

[ afbeelding ]
Steenkool in overslaghaven Vlissingen

Het einde van het fossiele tijdperk, dat zaterdag op de klimaattop in Parijs werd afgekondigd, is in Nederland allesbehalve nabij. Niet eerder in de afgelopen 25 jaar is in Nederland zoveel steenkool verstookt als in het afgelopen jaar.

Dit heeft vooral te maken met de ingebruikname van drie nieuwe kolencentrales, zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen over de jongste CBS-kolencijfers, die sinds 1991 worden bijgehouden. 'Waarschijnlijk moet je nog langer terug voor vergelijkbare kwartalen, maar daar hebben we geen cijfers van.'

De nieuwe centrales zijn niet het enige probleem, zegt energieadviseur Ebel Kemeling van consultancy Spring Associates. 'Het hele systeem functioneert niet.' Goedkope stroom uit duurzame bronnen, vooral wind, krijgt voorrang op het energienet en drukken de elektriciteitsprijs. Hierdoor is het niet meer rendabel om het relatief dure gas te verstoken voor energieopwekking. De toegenomen kolenexport uit de VS drukt bovendien de kolenprijs, wat het stoken van de vervuilendste brandstof juist extra aantrekkelijk maakt. De CO2-prijs (8 euro) zou dit moeten corrigeren, maar is veel te laag.

Ook zonder nieuwe centrales
'Ook zonder de nieuwe kolencentrales was dit aan de gang geweest en was onze kolenstroom gewoon uit Duitsland gekomen', zegt Kemeling. 'Het enige dat echt helpt om het systeem te corrigeren, en de in Parijs gestelde doelen te halen, is een CO2-prijs tussen de 35 en 85 euro en het sluiten van kolencentrales in Noordwest-Europa. Dan blijft bovendien de industriële warmtekracht in bedrijf, en dat is van groot belang want die produceert heel efficiënt energie.'

Nederland verstookte in het derde kwartaal van 2015 3.398 miljoen kilo kolen voor elektriciteitsopwekking, een jaar eerder was dat 2.119 miljoen kilo. Het eerste kwartaal van 2015 houdt met 3.427 miljoen kilo het record. Als gevolg groeide in heel 2015 de uitstoot van CO2 veel harder dan de economie. In 2014 was dit juist omgekeerd. In andere sectoren, zoals in de ijzer- en staalindustrie, bleef de kolenstook stabiel.

Verbruik van steenkool door elektriciteitscentrales
De hoeveelheid die door Nederlandse elektriciteitscentrales is verbruikt, is in 25 jaar niet zo
hoog geweest als in de laatste vier kwartalen.

Bron

Slecht nieuws voor het klimaat, goed nieuws voor onze portemonnee. Mijn voorkeur gaat naar het eerste dus slecht nieuws.
Ik neem aan dat die punt voor een duizendtal staat aangezien dit een Nederlandstalige tekst is, het zou dan echter onlogisch zijn om het niet in miljarden uit te drukken. :?
Als die punt inderdaad voor een duizendtal staat dan zou per Nederlander ongeveer 200 kg. kolen worden gestookt in een jaar tijd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158288189
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Of dat het de meest doelmatige besteding van dat geld is weet ik niet maar het stimuleren van de eigen bedrijven is verstandig en persoonlijk vind ik het fijn dat ik in ieder geval niet meer die troep van bussen hoef in te ademen wanneer die je voorbij rijden. Van mij mag de bus ook helemaal worden afgeschaft in Nederland maar zolang dat niet gebeurt liever elektrisch dan brandstof.
Hmm, nou ja als we het over BNP van de Nederlandse steden hebben dan hoort Eindhoven wel tot een van de rijkste steden. Hebben we het over BNP per inwoner dan natuurlijk niet. Ik vind het wel mooi dat de provincie Noord-Brabant zich een ambitieus doel heeft gesteld dat in de grootste Brabantse stad vanaf 2020 alle bussen elektrisch moeten zijn. De politiek mag wel vaker zo concreet doorpakken.
pi_158288302
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik neem aan dat die punt voor een duizendtal staat aangezien dit een Nederlandstalige tekst is, het zou dan echter onlogisch zijn om het niet in miljarden uit te drukken. :?
Als die punt inderdaad voor een duizendtal staat dan zou per Nederlander ongeveer 200 kg. kolen worden gestookt in een jaar tijd.
Ik vind het vooral triest. We moeten echt veel beter aan onze planeet denken. Helaas, denkt het overgrote deel van de mensheid aan cash/economie boven het klimaat. Stel je voor dat Afrika een betere economie had, dan waren de klimaatproblemen helemaal niet te overzien. In een land als Polen delven en stoken ze ook grote hoeveelheden kolen om hun afhankelijkheid van Russisch gas te verminderen om het maar niet over China te hebben. Ze hebben daar zelfs nog kolenverwarmingen in huis die gedurende de winter nooit uit gaan.
  woensdag 16 december 2015 @ 18:30:52 #83
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_158288328
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 15:44 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Gelderland heeft zo'n grote reserve omdat ze grootaandeelhouder waren in Nuon dat verkocht is. Noord-Brabant. _O_ Bijvoorbeeld in elektrische bussen. De provincie is verantwoordelijk voor de concessies in busvervoer. Laten ze maar ook bijv. eisen stellen aan het aantal groene bussen die ingezet moeten worden voordat ze een Arriva/Veolio of andere vervoersmaatschappijen een jarenlange concessie geven. Een van de tal van mogelijkheden.

Als er ergens veel elektrische bussen rondrijden dan is het wel in Gelderland:

  woensdag 16 december 2015 @ 18:33:19 #84
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_158288375
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 22:07 schreef George_Zina het volgende:
VDL krijgt fikse order voor elektrische bussen

[ afbeelding ]

De Brabantse industriegroep VDL mag veertig elektrische bussen leveren voor het regionaal openbaar vervoer in en rond de eigen thuisstad Eindhoven. Dat maakt het familiebedrijf dinsdag bekend, zonder te vermelden hoeveel de order oplevert. De bussen moeten over een jaar worden geleverd.

De provincie Noord-Brabant wil in de periode tot en met 2025 volledig overstappen op emissievrij openbaar vervoer. Daarbij moet het vervoer in de stad Eindhoven in 2020 volledig elektrisch zijn.

Busvervoerder Hermes, die de aanbesteding voor de regio Zuidoost-Brabant heeft gewonnen, werkt daarbij onder meer samen met VDL, TU Eindhoven, Fontys en Eindhoven Airport.

Bron

‘Eindhoven over vijf jaar zero-emissie’

[ afbeelding ]

In en rond de stad Eindhoven rijden vanaf 2020 alleen nog maar elektrische bussen. Dat belooft vervoerder Hermes voor de nieuwe concessie. De provincie ging vanochtend akkoord met het bod.

De Connexxion-dochter was de enige bieder op de concessie Zuidoost Brabant en mag vanaf 2016 voor nog eens tien jaar het busvervoer verzorgen. Hermes zet zwaar in op uitstootvrije bussen, met behulp van een forse investering van moederbedrijf Transdev. Met VDL is een afspraak gemaakt voor ruim 40 gelede e-bussen die nu al in Keulen rijden. In 2020 moeten alle bussen in Eindhoven elektrisch zijn; vijf jaar later is de rest van de concessie aan de beurt.

Volgens Jules van Hout van Hermes is de concessie Eindhoven er een die zijn gelijke in Europa niet kent. “Daarom investeert Transdev enkele tientallen miljoenen euro’s in innovatie. De lessen hier moeten ook elders voor Transdev nuttig zijn.”

De e-bussen op de dikke lijnen zullen de naam Evolans krijgen, voortbordurend op de hov-bussen in Zuidoost-Brabant die nu onder de naam Volans rijden. Volgens Connexxion gaan er 8 procent meer bussen rijden; vooral op de drukke verbindingen. Zo rijdt de Evolans straks veertien keer per uur naar Eindhoven Airport. Voor de dunnere verbindingen maakt Hermes scenario’s op maat. Hoe die er exact uit gaan zien, is nog niet bekend. De provincie is namelijk van mening dat belanghebbenden bezwaar kunnen maken – in tegenstelling tot Connexxion die dat anders ziet.

Hermes is nu al de vervoerder in Zuidoost-Brabant en was de enige die uiteindelijk een bod deed. EBS en Syntus deden geen bod, omdat ze het risico te groot vonden. Ook Arriva trok zich terug. Connexxion was verrast dat ze de enige waren: “Dit is een mooie concessie in verstedelijkt gebied.”

Bron
Zero-emisie, door van olie naar kolen te gaan?
pi_158288408
quote:
10s.gif Op woensdag 16 december 2015 18:33 schreef pfaf het volgende:

[..]

Zero-emisie, door van olie naar kolen te gaan?
Inderdaad. :|W

quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 18:30 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Als er ergens veel elektrische bussen rondrijden dan is het wel in Gelderland:

[ afbeelding ]
Hoe meer hoe beter. Als ze elektriciteit ook nog uit wind en andere duurzame energiebronnen gaan halen dan zet men eindelijk echt stappen. Alleen die trolleybussen zijn spuuglelijk. In Eindhoven gaat men dat anders doen. ;)
  woensdag 16 december 2015 @ 18:55:51 #86
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_158288841
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 18:35 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Inderdaad. :|W

[..]

Hoe meer hoe beter. Als ze elektriciteit ook nog uit wind en andere duurzame energiebronnen gaan halen dan zet men eindelijk echt stappen. Alleen die trolleybussen zijn spuuglelijk. In Eindhoven gaat men dat anders doen. ;)
Lastig te zien maar kijk eens wat er boven op de zijkant staat :) De eerste elektrische en hybride bussen beginnen langzaam maar zeker de stadscentra wereldwijd binnen te druppelen.
pi_158299855
quote:
6s.gif Op woensdag 16 december 2015 18:24 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Hmm, nou ja als we het over BNP van de Nederlandse steden hebben dan hoort Eindhoven wel tot een van de rijkste steden. Hebben we het over BNP per inwoner dan natuurlijk niet. Ik vind het wel mooi dat de provincie Noord-Brabant zich een ambitieus doel heeft gesteld dat in de grootste Brabantse stad vanaf 2020 alle bussen elektrisch moeten zijn. De politiek mag wel vaker zo concreet doorpakken.
Dat kunnen ze in de regio Eindhoven inderdaad prima: doorpakken. Daar mag de rest van Nederland wel wat van leren. ;)

Terzijde.
Sowieso is het BNP per inwoner bij die paar echte steden die wij hebben niet bijzonder hoog (misschien is Amsterdam een uitzondering?), daarvoor moet je bij dorpen zijn. Goed, sommige van die dorpen heten om historische redenen een stad maar zien jullie Wassenaar ook als een stad? ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158299963
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 18:29 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Ik vind het vooral triest. We moeten echt veel beter aan onze planeet denken. Helaas, denkt het overgrote deel van de mensheid aan cash/economie boven het klimaat. Stel je voor dat Afrika een betere economie had, dan waren de klimaatproblemen helemaal niet te overzien. In een land als Polen delven en stoken ze ook grote hoeveelheden kolen om hun afhankelijkheid van Russisch gas te verminderen om het maar niet over China te hebben. Ze hebben daar zelfs nog kolenverwarmingen in huis die gedurende de winter nooit uit gaan.
Je preekt voor eigen parochie, wat mij betreft. ^O^
Zelf heb ik de thermostaat op 17 graden Celsius staan (prima met een trui aan, 16,5 gaat in principe ook nog wel). Het leverde een automatische reactie van het gasbedrijf op of dat de doorgegeven stand wel klopt. :|W
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 17 december 2015 @ 03:11:08 #89
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_158301000
Olie gaat nooit opraken. De mythe van elektrische auto's zal nooit waarheid worden.

Dus ja, in de olie blijven.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 17 december 2015 @ 10:52:40 #90
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_158303253
Niet te geloven weer:

http://fd.nl/ondernemen/1132117/een-heel-dure-1-2-procentpunt
Een heel dure 1,2 procentpunt
Vandaag, 06:00

Krantentitel: ‘Een heel dure 1,2 procentpunt’

Niet alleen windmolens draaien in Nederland op subsidie. Ook de exploitanten van ‘vieze’ kolencentrales ontvangen elk jaar miljarden euro’s aan steungeld. Dat is nodig om de duurzame energiedoelstellingen van ons land te halen.

Ja, u leest het goed. Het kabinet pompte de afgelopen jaren een paar miljard euro in kolencentraleboeren om hen te bewegen biomassa, bijvoorbeeld hout, in hun energiecentrales mee te stoken. Biomassa levert minder uitstoot van schadelijke broeikasgassen op en door het meestoken ervan hoeft minder vervuilende steenkool te worden gebruikt. Biomassa valt daarmee in de categorie duurzame energie. En die heeft Nederland hard nodig. In het Energieakkoord is namelijk afgesproken dat het aandeel duurzame energie in het jaar 2020 14% moet bedragen en in 2023 16%. Op dit moment ligt het aandeel op slechts 5,6%.

De bouw van windmolens en zonneparken gaat net niet snel genoeg om het doel van 16% te halen en dus ziet minister Henk Kamp van Economische Zaken biomassa als de ‘missing link’. Daarom wil hij de komende jaren tot aan 2023 kolencentrales nog eens ¤ 3 mrd aan subsidies voor biomassabijstook geven.

Bartjens vindt de miljarden aan subsidies veel geld voor een klein beetje resultaat. Er is namelijk een maximum afgesproken aan bijstook van 25 petajoule. Indien dat maximum wordt gehanteerd, draagt biomassa uiteindelijk 1,2 procentpunt bij aan de doelstelling voor duurzame energie. Nederland geeft tot 2023 dus ¤ 3 mrd uit om 1,2 procentpunt te winnen aan duurzame energie: 16% in plaats van 14,8%.

Veel voor weinig dus. Terwijl bovendien het aandeel duurzame energie een middel zou moeten zijn om het hoofddoel te realiseren, namelijk de uitstoot van CO2 beperken. Een meerderheid van de Tweede Kamer ziet de sluiting van alle kolencentrales als de beste en snelste manier om dat te bereiken. Er staan immers meer dan voldoende moderne, minder vervuilende gascentrales klaar om de leveringszekerheid te waarborgen. Uit oogpunt van starre duurzame doelstellingen miljarden toezeggen aan een sector die straks wordt ontmanteld, is weggegooid geld.

Bartjens heeft een beter idee. Gebruik de biomassasubsidie voor investeringen in echt duurzame energie en voor compensatie van de kolenexploitanten als ze hun centrales op last van de overheid moeten sluiten.

De afgelopen jaren is ¤ 5,5 mrd in nieuwe kolencentrales geïnvesteerd. De huidige marktwaarde van die centrales ligt door het sterk verslechterde klimaat voor kolen nu echter waarschijnlijk enkele miljarden lager. Als nu ¤ 2,5 mrd van de biomassasubsidie als compensatie zou worden gebruikt voor de kolencentrale-exploitanten, zijn de kapitaalverliezen alleszins beperkt.

Nederland wordt dan heel veel schoner, maar — toegegeven — wel 1,2 procentpunt minder duurzaam.

Bartjens@fd.nl
pi_158306441
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 10:52 schreef tfors het volgende:
Ja, u leest het goed. Het kabinet pompte de afgelopen jaren een paar miljard euro in kolencentraleboeren om hen te bewegen biomassa, bijvoorbeeld hout, in hun energiecentrales mee te stoken.
Kijk, die paar miljard Euro hadden we bijvoorbeeld ook aan het onderwijs, innovatie, infrastructuur, natuur of de zorg kunnen besteden. Verplicht via een wet de kolencentrales om dat soort dingen te doen en je kan dat die paar miljard Euro aan iets nuttigers besteden. Het probleem van de politiek vandaag de dag: een groot gebrek aan scherpe geesten die een goede visie hebben voor de lange termijn.

quote:
Bartjens heeft een beter idee. Gebruik de biomassasubsidie voor investeringen in echt duurzame energie en voor compensatie van de kolenexploitanten als ze hun centrales op last van de overheid moeten sluiten.

De afgelopen jaren is ¤ 5,5 mrd in nieuwe kolencentrales geïnvesteerd. De huidige marktwaarde van die centrales ligt door het sterk verslechterde klimaat voor kolen nu echter waarschijnlijk enkele miljarden lager. Als nu ¤ 2,5 mrd van de biomassasubsidie als compensatie zou worden gebruikt voor de kolencentrale-exploitanten, zijn de kapitaalverliezen alleszins beperkt.
Ook niet nodig. Gewoon de eisen dusdanig verhogen dat de kolencentrales er niet en de minder vervuilende types centrales er wel aan kunnen voldoen. Ze wisten vanaf dag 1 wat ze doen en welk risico ze nemen in deze tijdsgeest, je hoeft niets te compenseren als overheid als je het handig aanpakt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158387693
quote:
Productiekosten overstijgen olieprijzen in aantal landen

De kosten om een vat ruwe olie op te pompen is in een aantal van 's werelds grootste olieproducerende landen hoger dan de prijs waarvoor de brandstof verkocht kan worden.

Volgens een zondag gepubliceerde berekening van de Amerikaanse nieuwszender CNN spannen de productiekosten in het Verenigd Koninkrijk de kroon met 52,50 dollar.

Amerikaanse olie (WTI) werd vrijdag, de meest recente handelsdag, voor 34,73 dollar per vat en Brentolie voor 36,88 dollar per zelfde eenheid van 159 liter. Bij die niveaus verdienen in ieder geval Brazilië (48,80 dollar) en Canada (41 dollar) niet aan hun olie.

De productiekosten in de VS zijn met 36,20 dollar hoger dan de verkoopprijs van WTI, maar nog net wat lager dan die van Brent. Hetzelfde geldt voor Noorwegen (36,10 dollar), Angola (35,40 dollar) en Colombia (35,30 dollar).
Het lijkt erop dat veel olie, met name van niet-OPEC landen vanwege de huidige lage prijzen niet rendabel gewonnen kan worden. De angst marktaandeel te verliezen kan ertoe leiden dan maar met verlies te verkopen of indien mogelijk de produktiekosten te verminderen. Met verlies verkopen heeft zijn grenzen, op enig moment is daar de rek uit.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 20 december 2015 @ 19:31:30 #93
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_158387798
Engeland heeft haar duurzame plannen teruggeschroefd.

Zal straks even een bron zoeken.
pi_158389067
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 19:31 schreef Scuidward het volgende:
Engeland heeft haar duurzame plannen teruggeschroefd.

Zal straks even een bron zoeken.
De Engelsen hebben inderdaad een aantal subsidies op duurzame energie geschrapt. Alle mooie woorden in Parijs ten spijt. Net zoals het beleid in Nederland om 130 km/u te kunnen rijden. Waarom? Als je die uitstoot al kan besparen ben je toch al weer een stapje verder? Of zijn ze echt zo bang voor de telegraaf lezer?
  zondag 20 december 2015 @ 20:27:05 #95
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_158389328
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 13:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Kijk, die paar miljard Euro hadden we bijvoorbeeld ook aan het onderwijs, innovatie, infrastructuur, natuur of de zorg kunnen besteden. Verplicht via een wet de kolencentrales om dat soort dingen te doen en je kan dat die paar miljard Euro aan iets nuttigers besteden. Het probleem van de politiek vandaag de dag: een groot gebrek aan scherpe geesten die een goede visie hebben voor de lange termijn.

[..]

Ook niet nodig. Gewoon de eisen dusdanig verhogen dat de kolencentrales er niet en de minder vervuilende types centrales er wel aan kunnen voldoen. Ze wisten vanaf dag 1 wat ze doen en welk risico ze nemen in deze tijdsgeest, je hoeft niets te compenseren als overheid als je het handig aanpakt.
Of steek die paar miljard in onderzoeksprojecten om het opslaan van electriciteit goedkoper te maken, zodat wind en zon ook weer goedkoper worden. Ik denk dat dat de enige manier is om van onze fossiele brandstof verslaving af te komen, dat het gewoon te duur wordt in vergelijking met hernieuwbare bronnen.

ps. niet te geloven toch, PAAR MILJARD! gewoon weggegooid! Die biomassa die bijgestookt werd zijn vooral wouden die gekapt zijn, en wij betalen er weet ik veel hoeveel belasting voor om dat te doen.
  zondag 20 december 2015 @ 21:12:47 #96
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_158390934
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 20:19 schreef Freak188 het volgende:
De Engelsen hebben inderdaad een aantal subsidies op duurzame energie geschrapt.
Ik zag het via Facebook.

http://www.buzzfeed.com/j(...)mfe9Om2aN#.pbqPZELwg

Dit zijn de meest interessante voor dit topic.
quote:
In tribute to a West Wing episode where a vast amount of bad news is dumped to avoid scrutiny, it’s been dubbed “Take out the Trash Day” .

On the very last day of the parliamentary year, the government traditionally publishes hundreds of documents and announcements, just when there are fewer journalists and MPs to scrutinise them.

Perhaps every one of the 400 reports, statements, and data releases that were published on Thursday simply weren’t ready until today.

An alternative explanation is the government is very happy to publish all these documents at a time when most MPs are heading home and the country is distracted.

The idea is that there’s so much to analyse, at least some of the bad news will be missed, but even if it’s picked up, the negative reaction will be drowned out.

7. The government announced a mass expansion of licences for fracking for shale gas.
Lord Bourne of Aberystwyth confirmed that licences are being offered to companies to start looking for and extracting shale gas from 159 areas in England and Wales. “This licensing round will see the great majority of the UK’s shale prospectivity licensed to be explored and tested,” said the peer.
Labour MP Lisa Nandy said: “This afternoon [the energy secretary] snuck out that fracking companies will be awarded licences to explore for shale gas underneath our precious national parks. It’s a disgrace that the government is ignoring all the risks to the environment and serious public concern.”

8. The government admitted air quality will remain poor in major UK cities until 2020.

British cities will continue to have poor air quality until 2020, the government has said, announcing its intention to ban certain types of vehicles from major cities. This comes after the government was found to have been breaking the law since 2010 by allowing a harmful level of pollution to continue in city centres, which is blamed for thousands of premature deaths. It chose to publish its final response to the April ruling on the final day of the parliamentary term – just in advance of the 31 December deadline.

14. The government confirmed plans for substantial cuts to green energy subsidies.

Government funding for household solar panels has been cut by two-thirds in a bid to save hundreds of millions of pounds. The move is predicted to cost thousands of jobs in the industry, although the government insists it is an uneconomical way of shifting to green energy. “We cannot afford to continue providing unchecked support for the renewables industry via demand-led schemes,” said energy secretary Amber Rudd.

quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 20:19 schreef Freak188 het volgende:
Net zoals het beleid in Nederland om 130 km/u te kunnen rijden. Waarom? Als je die uitstoot al kan besparen ben je toch al weer een stapje verder? Of zijn ze echt zo bang voor de telegraaf lezer?
Ik denk dat ze denken dat ze door afschaffen van kolencentrales al veel doen, maar klimaatverandering echt tegenhouden lukt alleen maar door niks meer uit te stoten, en volgens mij dringt het daar ook nog niet echt door wat voor een grote opgave dat is en wat voor een maatregelen er voor nodig zijn. Niet dat we helemaal niks doen, maar iedereen kijkt naar zijn buurman met de handen in zijn zak.
pi_158391407
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 21:12 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ik zag het via Facebook.

http://www.buzzfeed.com/j(...)mfe9Om2aN#.pbqPZELwg

Dit zijn de meest interessante voor dit topic.

[..]


[..]

Ik denk dat ze denken dat ze door afschaffen van kolencentrales al veel doen, maar klimaatverandering echt tegenhouden lukt alleen maar door niks meer uit te stoten, en volgens mij dringt het daar ook nog niet echt door wat voor een grote opgave dat is en wat voor een maatregelen er voor nodig zijn. Niet dat we helemaal niks doen, maar iedereen kijkt naar zijn buurman met de handen in zijn zak.
Nederland is natuurlijk een oliestaatje. Grootste gasbel ter wereld die we al aardig leeg hebben gepompt. Rotterdamse haven als oliehaven. Nederland is zo hypocriet al het maar kan. Jammer, want als je nu vooraan gaat lopen in deze business creëer je weer een voorsprong op andere landen. Daar kunnen we nu alleen maar van dromen.
pi_158392072
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 19:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat veel olie, met name van niet-OPEC landen vanwege de huidige lage prijzen niet rendabel gewonnen kan worden. De angst marktaandeel te verliezen kan ertoe leiden dan maar met verlies te verkopen of indien mogelijk de produktiekosten te verminderen. Met verlies verkopen heeft zijn grenzen, op enig moment is daar de rek uit.
Ik vraag me af of grote oliebedrijven dit jaar verlies gaan draaien.
pi_158392197
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 20:27 schreef tfors het volgende:

[..]

Of steek die paar miljard in onderzoeksprojecten om het opslaan van electriciteit goedkoper te maken, zodat wind en zon ook weer goedkoper worden. Ik denk dat dat de enige manier is om van onze fossiele brandstof verslaving af te komen, dat het gewoon te duur wordt in vergelijking met hernieuwbare bronnen.

ps. niet te geloven toch, PAAR MILJARD! gewoon weggegooid! Die biomassa die bijgestookt werd zijn vooral wouden die gekapt zijn, en wij betalen er weet ik veel hoeveel belasting voor om dat te doen.
Ja, het kappen van wouden is alles behalve duurzaam, ik denk dat je rustig mag stellen dat het nog schadelijker is dan het verbranden van fossiele brandstof.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_158392320
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 21:12 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ik zag het via Facebook.

http://www.buzzfeed.com/j(...)mfe9Om2aN#.pbqPZELwg

Dit zijn de meest interessante voor dit topic.

[..]

[..]

Ik denk dat ze denken dat ze door afschaffen van kolencentrales al veel doen, maar klimaatverandering echt tegenhouden lukt alleen maar door niks meer uit te stoten, en volgens mij dringt het daar ook nog niet echt door wat voor een grote opgave dat is en wat voor een maatregelen er voor nodig zijn. Niet dat we helemaal niks doen, maar iedereen kijkt naar zijn buurman met de handen in zijn zak.
En ondertussen gebruikt de Nederlander straalkachels in hartje winter buiten, zonnebanken etc.
The age of stupid.

Volgens mij zijn we trouwens niet eens efficiënt omgegaan met die gasbel als je ziet wat voor een groot deel van de opbrengst naar een USA-bedrijf vloeit.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')