Wat is IR ?quote:
Dat heb je ook helemaal niet nodig om er mee te betalen. NFC wel.quote:
Er zit een vrij strakke limiet op contactloos pinnen, maar laat je vooral niet hinderen door kennis over het onderwerp.quote:Op vrijdag 6 november 2015 09:41 schreef Red_85 het volgende:
Mij niet gezien. Veel te gevaarlijk in mijn ogen. Pasje + pincode die ik alleen weet is prima.
Straks jat iemand je portemonnee of telefoon en weet zo je hele betaalrekening te plunderen. Zelfde met dat codeloos pinnen...
Idem.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik heb werkelijk waar nog nooit iemand met z'n telefoon zien betalen. Niet in de supermarkt en niet in een andere winkel.
Volkomen mee eens.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:51 schreef Toefjes het volgende:
Mensen die het mobieltje aan de hand vastgeplakt lijken te hebben, zijn doorgaans hele vervelende mensen.
Eensquote:Op vrijdag 6 november 2015 10:51 schreef Toefjes het volgende:
„Tijdens de proef bleek het gebruik opvallend hoog. Je hebt je mobieltje namelijk al vaak in de hand waardoor je razendsnel betaalt”
Mensen die het mobieltje aan de hand vastgeplakt lijken te hebben, zijn doorgaans hele vervelende mensen.
Exact.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:51 schreef Toefjes het volgende:
„Tijdens de proef bleek het gebruik opvallend hoog. Je hebt je mobieltje namelijk al vaak in de hand waardoor je razendsnel betaalt”
Hebben ze voor de proef alleen jonge mensen genomen met een mobieltje. Zouden ze random 5000 mensen nemen dan zal het gebruik veel lager liggenquote:Op vrijdag 6 november 2015 10:51 schreef Toefjes het volgende:
Misschien mag jij nog je acceptgirootje uitschrijvenquote:...
Ik heb geen smartphone
Ook niet zo gek, het was een proef met 5000 mensen. Dat is 0,03% van de bevolking.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik heb werkelijk waar nog nooit iemand met z'n telefoon zien betalen. Niet in de supermarkt en niet in een andere winkel.
Ga ik ook zeker niet doen als je het zo zegt.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:50 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Er zit een vrij strakke limiet op contactloos pinnen, maar laat je vooral niet hinderen door kennis over het onderwerp.
Niet iedere verandering is per definitie goed.quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:46 schreef SicSicSics het volgende:
Oeh verandering, eng, moeten we niet willen!![]()
Dat bedoel ik dus.quote:Op vrijdag 6 november 2015 12:01 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik heb mobiel betalen met NFC, maar is een stuk ongebruiksvriendelijker dan betalen met pinpas met NFC. Je moet namelijk eerst de mobiel betalen app opstarten, dat vergt meer handelingen dan gewoon je pinpas uit je portemonnee trekken.
Daarnaast gaat het 6 euro per jaar extra kosten, voor een functionaliteit die ik op een keer testen na nog niet heb gebruikt (inmiddels ruim 2 maanden op mn mobiel).
Aanvulling hierop:quote:Op vrijdag 6 november 2015 12:01 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik heb mobiel betalen met NFC, maar is een stuk ongebruiksvriendelijker dan betalen met pinpas met NFC. Je moet namelijk eerst de mobiel betalen app opstarten, dat vergt meer handelingen dan gewoon je pinpas uit je portemonnee trekken.
Daarnaast gaat het 6 euro per jaar extra kosten, voor een functionaliteit die ik op een keer testen na nog niet heb gebruikt (inmiddels ruim 2 maanden op mn mobiel).
Inderdaad.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:51 schreef Toefjes het volgende:
Mensen zijn doorgaans hele vervelende mensen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:51 schreef Toefjes het volgende:
Je eigen risico bij misbruik is toevallig meestal even hoog als het limiet dat je zonder pincode contactloos kan betalen. En dan kunnen ze in de media nog zo hard roepen dat ze er coulant/flexibel mee om gaan, zolang ze dit niet aanpassen in de algemene voorwaarden of een extra instelling maken dat iedere contactloze betaling gedaan moet worden met pincode zal ik het niet gebruiken. (en heb ik het inderdaad uitgezet via mijn internetbankieren)quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:50 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Er zit een vrij strakke limiet op contactloos pinnen, maar laat je vooral niet hinderen door kennis over het onderwerp.
Bij welke bank heb je een gratis pasje? Bij de meeste alleen als de oude vervallen is maar als deze kapot is mag je gewoon een bedrag betalen voor een nieuw pasje.quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:49 schreef Infection het volgende:
Niet iedereen heeft een smartphone. Een bankpas vraag je gratis aan, een smartphone niet.
Bij Rabobank kan ik ten allen tijden gewoon kosteloos een nieuwe aanvragen. Zo kon ik zelfs gratis een nieuwe aanvragen omdat ik contactloos wou kunnen betalen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 13:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij welke bank heb je een gratis pasje? Bij de meeste alleen als de oude vervallen is maar als deze kapot is mag je gewoon een bedrag betalen voor een nieuw pasje.
ING vergoedt gewoon het hele bedrag zonder eigen risico.quote:Op vrijdag 6 november 2015 12:58 schreef teckna het volgende:
[..]
Je eigen risico bij misbruik is toevallig meestal even hoog als het limiet dat je zonder pincode contactloos kan betalen. En dan kunnen ze in de media nog zo hard roepen dat ze er coulant/flexibel mee om gaan, zolang ze dit niet aanpassen in de algemene voorwaarden of een extra instelling maken dat iedere contactloze betaling gedaan moet worden met pincode zal ik het niet gebruiken. (en heb ik het inderdaad uitgezet via mijn internetbankieren)
Dan gebruik je gewoon je pasje.quote:Op vrijdag 6 november 2015 13:44 schreef FlyDutchMan het volgende:
Ik heb geen smartphone, krijg ik dan alles gratis? Hoe moet je je smartphone trouwens afrekenen dan?
Ja, en in de algemene voorwaarden, ook bij de ING staat anders.quote:Op vrijdag 6 november 2015 13:39 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
ING vergoedt gewoon het hele bedrag zonder eigen risico.
Dat hebben ze nu veranderd naar een wat algemenere, maar nog steeds even bindende (en bredere)quote:http://webcache.googleuse(...)&hl=en&ct=clnk&gl=nl
22.1 Als u uw betaalkaart verliest of als uw betaalkaart wordt gestolen, kan iemand anders er gebruik van maken. Als dat gebeurt bij een automaat waarbij geen pincode hoeft te worden ingetoetst, is tot aan het moment van de melding maximaal vijftig euro (¤ 50) voor uw eigen rekening. In alle andere gevallen gelden de Voorwaarden Betaalrekening
Echter na een radar/kassa whatever uitzending heeft de ING (en andere banken) toegezegd 'ruimhartig' om te gaan met vergoedingen.quote:https://www.ing.nl/media/(...)gen_tcm162-38817.pdf
73.1 Als u uw Betaalinstrument verliest of als het wordt gestolen of als u deze niet goed hebt beveiligd, kan iemand anders er gebruik van maken. Als dat gebeurt vóórdat u het verlies of de diefstal bij ons meldt, is maximaal ¤ 150 van de schade voor uw eigen rekening.
Maakt niet zoveel uit, het protocol dat gebruikt om te betalen met je telefoon is exact hetzelfde als dat gebruikt voor betaalpassen. De betaalpas zal dus gewoon blijven bestaan.quote:
AH Bonuskaart zit ook in de app, waarmee je kan scannen in de winkel zodat je kan afrekenen met je telefoon. Gezamenlijke rekening heb je natuurlijk ook in een app.quote:Op vrijdag 6 november 2015 12:12 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Aanvulling hierop:
Je zal nog steeds een portemonnee bij je moeten dragen, in ieder geval voor je rijbewijs of identificatiebewijs. En voor je AH bonuskaart, je verzekeringspas, je pinpas voor de gezamenlijke rekening, je creditcard, je OV-chipkaart, eventueel je studentenkaart...
Pas als je al die andere kaarten ook kan digitaliseren op je mobiel wordt het echt interessant.
Dat kan niet. Maximale hoogte is ¤25 per transactie of ¤50 bij een serie van contactloze betalingen zonder pincode. Het is dus ongeveer even gevaarlijk als ¤50 contact op zak hebben. Durf je dat ook niet?quote:Op vrijdag 6 november 2015 09:41 schreef Red_85 het volgende:
Mij niet gezien. Veel te gevaarlijk in mijn ogen. Pasje + pincode die ik alleen weet is prima.
Straks jat iemand je portemonnee of telefoon en weet zo je hele betaalrekening te plunderen. Zelfde met dat codeloos pinnen...
Waarom precies? Er is geen enkel verschil met een normale betaalpas. Het is zelfs veiligerquote:Op vrijdag 6 november 2015 11:02 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik hoop dat het niet ingeburgerd raakt. Het lijkt me bijzonder onveilig en fraudegevoelig.
Dit klopt niet, je hoeft niet eerst de app op te starten. Je hoeft alleen maar je telefoon tegen de betaalautomaat aan te houden.quote:Op vrijdag 6 november 2015 12:01 schreef MoneyTalks het volgende:
quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:51 schreef Toefjes het volgende:
Mensen die bang zijn voor verandering, dat zijn pas irritante mensen. Lekker je hele leven in dezelfde loonslaaffunctie blijven werken lekker blijven ageren elke beslissing van het management of "de hoge heren in Den Haag". Nieuwe techniek is eng.quote:
Met het verschil dat als je 50 euro op zak hebt je hiervoor bewust hebt gekozen en het risico bij jezelf neerlegt. Immers heb je cash geld gepind en op zak. Inmiddels zijn er honderduizenden mensen die niet weten dat ze 50 euro 'cash' op zak hebben door het opt-out systeem.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:01 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dat kan niet. Maximale hoogte is ¤25 per transactie of ¤50 bij een serie van contactloze betalingen zonder pincode. Het is dus ongeveer even gevaarlijk als ¤50 contact op zak hebben. Durf je dat ook niet?
Jeetje. Jammer dat je een betaalpas niet eenvoudig kunt blokkeren als deze gestolen wordt en dus gewoon voor eeuwig in circulatie blijftquote:Op vrijdag 6 november 2015 14:06 schreef teckna het volgende:
[..]
Met het verschil dat als je 50 euro op zak hebt je hiervoor bewust hebt gekozen en het risico bij jezelf neerlegt. Immers heb je cash geld gepind en op zak. Inmiddels zijn er honderduizenden mensen die niet weten dat ze 50 euro 'cash' op zak hebben door het opt-out systeem.
Voor jou met je dikke leasebak en bovenmodaal salaris en penis natuurlijk geen geld. Voor een bijstandsmoedertje of 15 jarige krantenloper wel.quote:
Uhhh nee, als ik aan de kassa sta heb ik geen mobieltje in de hand. Dan vind ik een bankpasje pakken vele malen makkelijker.quote:Op vrijdag 6 november 2015 07:15 schreef tong80 het volgende:
Je hebt je mobieltje namelijk al vaak in de hand waardoor je razendsnel betaalt”,
Eens. Had nog niet van contactloos betalen gehoord totdat een vriendin mij daarop wees. Mijn bankpas is daar nog niet voor geschikt, maar ga het tegen die tijd meteen uitzetten. Want je kunt tot 25 euro zonder pin betalen. Een beroving voor een pinpas is dan wel lucratief! Ook zakkenrollen wordt een stuk interessanter.quote:Op vrijdag 6 november 2015 09:41 schreef Red_85 het volgende:
Je kan je pas direct laten blokkeren als deze gestolen is. Dat kun je met cash geld niet doen. Dus in die zin is het risico een stuk minder groot dan ¤50 cash op zak hebben. Daarnaast kun je het ook gewoon uitzetten, waardoor de risico's nog beter beheersbaar zijn. Ik vind dit echt van een mug een olifant maken.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:08 schreef teckna het volgende:
[..]
Voor jou met je dikke leasebak en bovenmodaal salaris en penis natuurlijk geen geld. Voor een bijstandsmoedertje of 15 jarige krantenloper wel.
Wat is er in hemelsnaam veiliger aan als je geen pincode hoeft in te toetsen maar slechts je smartphone tegen de betaalautomaat hoeft te houden?quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:02 schreef Merkie het volgende:
[..]
Waarom precies? Er is geen enkel verschil met een normale betaalpas. Het is zelfs veiliger.
Dat is met een normale betaalpas toch niet anders?quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:10 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat is er in hemelsnaam veiliger aan als je geen pincode hoeft in te toetsen maar slechts je smartphone tegen de betaalautomaat hoeft te houden?
Alles via de duimafdruk?quote:Op vrijdag 6 november 2015 12:12 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Aanvulling hierop:
Je zal nog steeds een portemonnee bij je moeten dragen, in ieder geval voor je rijbewijs of identificatiebewijs. En voor je AH bonuskaart, je verzekeringspas, je pinpas voor de gezamenlijke rekening, je creditcard, je OV-chipkaart, eventueel je studentenkaart...
Pas als je al die andere kaarten ook kan digitaliseren op je mobiel wordt het echt interessant.
Ik moet nog gewoon een pincode invoeren hoor met mijn betaalpas.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:11 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dat is met een normale betaalpas toch niet anders?
Dat ben ik niet, dat is een stropop, ik ben enorm voorstander van innovatie, maar ik blijf wel realistisch en kritisch en ben niet voor het vernieuwen om het vernieuwen, waar ik dit een typisch voorbeeld van vind.quote:Waarom zijn mensen zo panisch over het betalen zonder pincode? Blijven jullie ook thuis als het donker is? Aan de ene kant ben jij extreem paranoïde over nieuwe technologie, aan de andere kant ben je extreem afhankelijk van bestaande technologie, want als je dit al eng vindt dan is cash geld helemaal een nachtmerrie.
Het systeem van pinpassen is niet te kraken sinds we over zijn gegaan op de chip.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:14 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik moet nog gewoon een pincode invoeren hoor met mijn betaalpas.
Bovendien is het systeem van pinpassen al vrij eenvoudig te kraken (te eenvoudig). Maar betalen met een smartphone lijkt me wat dat betreft nog fraudegevoeliger.
Waarom is het niet gewoon opt-in. Dan kunnen mensen zelf kiezen voor het gemak en risico dat er bij hoort. Of gewoon een instelling dat je nog steeds bij iedere betaling je pincode in moet toetsen ipv om de 50 euro. Als het laatste er is, zet ik hem direct aan, die 2,5 seconde dat het mij kost om mijn pincode en OK in te toetsen maakt voor mij geen ruk uit en weegt niet op tegen het beschermen van misbruik.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:10 schreef Merkie het volgende:
[..]
Je kan je pas direct laten blokkeren als deze gestolen is. Dat kun je met cash geld niet doen. Dus in die zin is het risico een stuk minder groot dan ¤50 cash op zak hebben. Daarnaast kun je het ook gewoon uitzetten, waardoor de risico's nog beter beheersbaar zijn. Ik vind dit echt van een mug een olifant maken.
quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:16 schreef Merkie het volgende:
[..]
Het systeem van pinpassen is niet te kraken sinds we over zijn gegaan op de chip.
Het systeem van betalen met je telefoon is identiek aan het systeem van betalen met je telefoon. Bij betalen met je telefoon wordt zit er een soortgelijke chip als op je betaalpas ook in je telefoon, en daar wordt de betaalpasdata heen gekopiëerd. Het is eigenlijk hetzelfde systeem met een andere form factor. Dus de risico's zijn ook hetzelfde (en eerder kleiner dan groter, bij Apple is bijv. een vingerafdruk verplicht, een vorm van two-factor authenticatie).
Dat vind ik nogal kortzichtig. Denk eens even verder: straks heb je ook je rijbewijs, ov-kaart, paspoort en verzekeringpasjes op je telefoon. Hoef je geen portemonnee meer te nemen. Dat zou ik persoonlijk heel relaxed vinden. Hoef je niet meer in de war te zitten als je telefoon gestolen wordt, met één druk op de knop is hij geblokkeerd en kan je op een nieuwe telefoon je Android- of Apple-account invoeren en heb je al je pasjes weer terug. Geen dure paspoorten meer, geen hoge vervangingskosten voor ov-kaarten meer, etc. Als ik nog vijf minuten nadenk heb ik nog 10 voordelen voor je.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:14 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat ben ik niet, dat is een stropop, ik ben enorm voorstander van innovatie, maar ik blijf wel realistisch en kritisch en ben niet voor het vernieuwen om het vernieuwen, waar ik dit een typisch voorbeeld van vind.
Ja 25 euro op zak! Daar krijg je wel een pistool voor tegen je hoofd gezet.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Eens. Had nog niet van contactloos betalen gehoord totdat een vriendin mij daarop wees. Mijn bankpas is daar nog niet voor geschikt, maar ga het tegen die tijd meteen uitzetten. Want je kunt tot 25 euro zonder pin betalen. Een beroving voor een pinpas is dan wel lucratief! Ook zakkenrollen wordt een stuk interessanter.
Het is alleen niet bij alle banken mogelijk dit uit te zetten, op een makkelijke manier.
Dit klopt niet helemaal. Er zaten kwetsbaarheden in implementaties van het EMV-protocol zoals dat geïmplementeerd was in de betaalterminals. Hierdoor was het mogelijk om een bepaalde transactie vaker dan één keer uit te voeren. Deze terminals zijn al lang niet meer in circulatie of het probleem is gefixt door middel van een software-update.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:18 schreef teckna het volgende:
[..]
Het is eerder gekraakt, het zal in de toekomst vast weer gekraakt worden.
Er zijn mensen voor minder vermoord.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:22 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ja 25 euro op zak! Daar krijg je wel een pistool voor tegen je hoofd gezet.
Laten we maar gewoon binnen blijven dan en de grote steden mijden.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:23 schreef teckna het volgende:
[..]
Er zijn mensen voor minder vermoord.
Sorry, maar dat vind ik dan weer kortzichtig.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:19 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dat vind ik nogal kortzichtig. Denk eens even verder: straks heb je ook je rijbewijs, ov-kaart, paspoort en verzekeringpasjes op je telefoon. Hoef je geen portemonnee meer te nemen. Dat zou ik persoonlijk heel relaxed vinden. Hoef je niet meer in de war te zitten als je telefoon gestolen wordt, met één druk op de knop is hij geblokkeerd en kan je op een nieuwe telefoon je Android- of Apple-account invoeren en heb je al je pasjes weer terug. Geen dure paspoorten meer, geen hoge vervangingskosten voor ov-kaarten meer, etc. Als ik nog vijf minuten nadenk heb ik nog 10 voordelen voor je.
Risico's zijn er om te beheersen. Uiteraard zijn er risico's, bij alles wat ik doe zit een bepaald risico aan verbonden.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:24 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Sorry, maar dat vind ik dan weer kortzichtig.
Noem me maar conservatief wat dat betreft, maar alles digitaliseren is juist hartstikke fraudegevoelig. Zie jij daar echt de risico's niet van in?
Wat dat betreft weegt dat beetje gemak wat mij betreft echt niet op tegen de potentiële risico's / nadelen van dat digitaliseren en alles onder één knop op een smartphone.
Klopt, en in 1991 had ook niemand het over skimming, omdat de techniek niet breed beschikbaar was. Het was in die tijd lucratiever om met gestolen creditcards en een nagemaakte handtekening te betalen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:23 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dit klopt niet helemaal. Er zaten kwetsbaarheden in implementaties van het EMV-protocol zoals dat geïmplementeerd was in de betaalterminals. Deze terminals zijn al lang niet meer in circulatie of het probleem is gefixt door middel van een software-update.
Er zijn geen fraudegevallen bekend zoals in het verleden met skimming wel op grootschalige wijze gebeurde.
Jawel je pakt je telefoon. Houdt hem langs pinapparaat. Toets indien je het zo hebt ingesteld je pincode in. Klaarquote:Op vrijdag 6 november 2015 14:27 schreef HexHunter het volgende:
Betalen met smartphone.
Kansloos concept, totaal niet makelijker of sneller dan een bankpas.
Ik wacht wel tot je kan betalen met je vingerafdruk (eventueel in combinatie met irisscan, stemherkenning en handpalmafdruk voor grotere bedragen).
Ja, want dat gaat sneller zijn. Vingerafdruk (of andere dingen) scannen, verbinding maken met database, database query, resultaat terugkoppelen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:27 schreef HexHunter het volgende:
Ik wacht wel tot je kan betalen met je vingerafdruk (eventueel in combinatie met irisscan, stemherkenning en handpalmafdruk voor grotere bedragen).
In het geval van mensen die graag contant betalen wellicht ook mensen die het niet fijn vinden dat ze een heel spoor van betalingen achterlaten.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:06 schreef Merkie het volgende:
[..]
Mensen die bang zijn voor verandering, dat zijn pas irritante mensen. Lekker je hele leven in dezelfde loonslaaffunctie blijven werken lekker blijven ageren elke beslissing van het management of "de hoge heren in Den Haag". Nieuwe techniek is eng.
Dat zijn pas walgelijke mensen.
Heb jij iets te verbergen?quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
In het geval van mensen die graag contant betalen wellicht ook mensen die het niet fijn vinden dat ze een heel spoor van betalingen achterlaten.
Uiteraard. Risico's zijn er altijd en overal. Daarom maak je altijd een afweging tussen het nut en het risico.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:26 schreef Merkie het volgende:
[..]
Risico's zijn er om te beheersen. Uiteraard zijn er risico's, bij alles wat ik doe zit een bepaald risico aan verbonden.
Niets valt uit te sluiten. Maar de kans dat je geskimd wordt met betaalpassen met een chip is extreem klein. De kans is groter dat je onder een bus terecht komt.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:29 schreef teckna het volgende:
[..]
Klopt, en in 1991 had ook niemand het over skimming, omdat de techniek niet breed beschikbaar was. Het was in die tijd lucratiever om met gestolen creditcards en een nagemaakte handtekening te betalen.
Als deze techniek breed beschikbaar was onder criminelen ipv een wetenschappelijk proof of concept hadden ze evenveel (als niet meer) gefraudeerd. Maar de statement dat chipbetalingen nooit gekraakt zijn is simpelweg fout. Dit is wel gebeurd, met systemen in productie. Maar inderdaad geïsoleerd en niets sluit uit dat het in de toekomst opnieuw gekraakt wordt. In tegendeel. Als ik iets geleerd heb is dat uiteindelijk alles te kraken valt. Zeker als er zoveel geld mee te verdienen is.
Op dit momentquote:Op vrijdag 6 november 2015 14:34 schreef Merkie het volgende:
[..]
Niets valt uit te sluiten. Maar de kans dat je geskimd wordt met betaalpassen met een chip is extreem klein. De kans is groter dat je onder een bus terecht komt.
Je hebt tenminste geen extern product nodig zoals een pasje of telefoon.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:30 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja, want dat gaat sneller zijn. Vingerafdruk (of andere dingen) scannen, verbinding maken met database, database query, resultaat terugkoppelen.
En dan hopen dat er geen false positives zijn.
Andere risico's worden juist weer kleiner, en omdat het software is zijn de risico's een stuk beter beheersbaar.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:33 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Uiteraard. Risico's zijn er altijd en overal. Daarom maak je altijd een afweging tussen het nut en het risico.
Ik vind hier de kleine winst wat betreft gebruiksgemak verwaarloosbaar maar daarentegen worden - naar mijn mening - de risico's enorm vergroot, waardoor ik de afweging schijnbaar anders maak dan jij.
Daar gaat het niet om. Ik wil gewoon niet dat alles wat ik doe en waar ik dat doe geadministreerd wordt.quote:
Ja, duh. We leven toch nu? Ik kan niet in de toekomst kijken. Het is inderdaad goed mogelijk dat er morgen een quantumcomputer wordt uitgebracht die in één klap alle beveiligingssystemen die nu bestaan nutteloos maakt. En nu? Voel je je nu slim omdat je het laatste woord had?quote:
Het verschil is dat de magneetstrip niet beveiligd was. Op de magneetstrip stond ongecodeerde data die vrij uit te lezen was. Het systeem van betaalpassen met een chip werkt met public en private key pairs en is theoretisch heel lastig te kraken. Het brute forcen van je pincode is ook onmogelijk omdat dat vrijwel direct gedetecteerd wordt door de bank en je pas vrijwel direct geblokkeerd wordt.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:29 schreef teckna het volgende:
[..]
Klopt, en in 1991 had ook niemand het over skimming, omdat de techniek niet breed beschikbaar was. Het was in die tijd lucratiever om met gestolen creditcards en een nagemaakte handtekening te betalen.
Als deze techniek breed beschikbaar was onder criminelen ipv een wetenschappelijk proof of concept hadden ze evenveel (als niet meer) gefraudeerd. Maar de statement dat chipbetalingen nooit gekraakt zijn is simpelweg fout. Dit is wel gebeurd, met systemen in productie. Maar inderdaad geïsoleerd en niets sluit uit dat het in de toekomst opnieuw gekraakt wordt. In tegendeel. Als ik iets geleerd heb is dat uiteindelijk alles te kraken valt. Zeker als er zoveel geld mee te verdienen is.
Toch liet de lezing die ik hierboven plaatste anders zien. Niet een verzinsel maar daadwerkelijk een proof of concept. Betalingen waren mogelijk met een chip zonder het invoeren van een juiste pincode. Dat er geen fraudegevallen bekend zijn is meer geluk dan iets anders. Als dit niet in een academische omgeving was ontdekt maar door een 'skimmer bende' was het anders geweest.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:43 schreef Merkie het volgende:
[..]
Het verschil is dat de magneetstrip niet beveiligd was. Op de magneetstrip stond ongecodeerde data die vrij uit te lezen was. Het systeem van betaalpassen met een chip werkt met public en private key pairs en is theoretisch heel lastig te kraken. Het brute forcen van je pincode is ook onmogelijk omdat dat vrijwel direct gedetecteerd wordt door de bank en je pas vrijwel direct geblokkeerd wordt.
Het is echt een enorme dooddoener om te zeggen dat "alles gekraakt kan worden". Maar laat je vooral niet hinderen door enige kennis van zaken.
Er zijn geen fraudegevallen bekend door skimming van de chip van betaalpassen. Met de duurste computers van de wereld is dat nog niet mogelijk.
Dat gebeurde onlangs al ergens in de metro.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Stel nou dat je een handheld apparaat hebt waarmee je nfc/contactloze betalingen kan verrichten, er is een limiet van zoveel euro, laten we stellen dat het 25 is.
Als je nou in een discotheek gaat staan en met dat ding langs kontzakken en portomonnees van mensen gaat?
Tja als ik dat al kan bedenken kan een doorgewinterde crimineel dat al helemaal.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:02 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Dat gebeurde onlangs al ergens in de metro.
Ja maar volgens de ING en Rabobank gaat betalen met de smartphone zowel de pinpas als contant geld "met een sneltreinvaart vervangen".quote:Op vrijdag 6 november 2015 13:46 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Dan gebruik je gewoon je pasje.
En je betaald met je smartphone door hem tegen het pinapparaat te houden.
Veel mensen zullen het gaan gebruiken inderdaad, waaronder ikzelf waarschijnlijk, maar de pasjes gaan heus niet verdwijnen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:06 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Ja maar volgens de ING en Rabobank gaat betalen met de smartphone zowel de pinpas als contant geld "met een sneltreinvaart vervangen".
Of probeer jij mij nu te zeggen dat ze schromelijk overdrijven, aangezien betalen met een dure telefoon, waarvan een niet te verwaarlozen deel van de tijd de batterij leeg is en die een stuk vatbaarder is voor individuele problemen dan een pinpas en contant geld, nooit levensvatbaar zal zijn als vervanging voor de pinpas en contant geld?
Contant geld gaat nooit verdwijnen, dat willen mensen niet.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:09 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Veel mensen zullen het gaan gebruiken inderdaad, waaronder ikzelf waarschijnlijk, maar de pasjes gaan heus niet verdwijnen.
Net zoals al jaaaren geroepen wordt dat contant geld gaat verdwijnen, maar op een alleen-pin-kassa of parkeerautomaat na zo hier en daar merk je daar vrij weinig van.
Moest ik ook gelijk aan denken, ik blijf trouwens tot mijn dood gewoon betalen met gouden dukaten.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:09 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Veel mensen zullen het gaan gebruiken inderdaad, waaronder ikzelf waarschijnlijk, maar de pasjes gaan heus niet verdwijnen.
Net zoals al jaaaren geroepen wordt dat contant geld gaat verdwijnen, maar op een alleen-pin-kassa of parkeerautomaat na zo hier en daar merk je daar vrij weinig van.
My point exactly.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:11 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Contant geld gaat nooit verdwijnen, dat willen mensen niet.
Baas.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:17 schreef TLC het volgende:
Ik heb niet eens een mobieltje, laat staan een smartphone.
Voor de pinpas van SNS Bank is er geen app.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:00 schreef Dagonet het volgende:
[..]
AH Bonuskaart zit ook in de app, waarmee je kan scannen in de winkel zodat je kan afrekenen met je telefoon. Gezamenlijke rekening heb je natuurlijk ook in een app.
OV kaart wordt momenteel getest door Vodafone
Zo te zien zijn er voor de meeste verzekeringen wel apps.
Ik heb het toch zelf gebruikt jonguh.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:03 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dit klopt niet, je hoeft niet eerst de app op te starten. Je hoeft alleen maar je telefoon tegen de betaalautomaat aan te houden.
Je vergeet dat je de telefoon moet unlocken en de app moet opstarten.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:29 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Jawel je pakt je telefoon. Houdt hem langs pinapparaat. Toets indien je het zo hebt ingesteld je pincode in. Klaar
quote:
bullshitquote:Op vrijdag 6 november 2015 15:49 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Je vergeet dat je de telefoon moet unlocken en de app moet opstarten.
Ook als de batterij leeg is ?quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:58 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
bullshit
Het werkt zelfs als je telefoon uit staat
Ik ook. Ben één van de 5000.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:47 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Ik heb het toch zelf gebruikt jonguh.
Ik heb hem wel in mijn hand als ik inkopen aan het doen ben, maar dat is omdat ik aan het bellen ben. Moet ik dan het gesprek ineens gaan onderbreken om iets af te rekenen?quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:51 schreef Toefjes het volgende:
Nee.quote:Op vrijdag 6 november 2015 18:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik heb hem wel in mijn hand als ik inkopen aan het doen ben, maar dat is omdat ik aan het bellen ben. Moet ik dan het gesprek ineens gaan onderbreken om iets af te rekenen?
Ja.quote:Op vrijdag 6 november 2015 18:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik heb hem wel in mijn hand als ik inkopen aan het doen ben, maar dat is omdat ik aan het bellen ben. Moet ik dan het gesprek ineens gaan onderbreken om iets af te rekenen?
Nou, dan blijf gewoon wat flappen op de balie gooien.quote:
Vandaag nog bij de Supermarkt voor een overvolle kassa werkt mijn kut pas niet "magneet strip lezen en andere vage meldingen" Dan ben ik echt super blij dat er vijftig euro in mijn portemonnee ligt.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:53 schreef Romanus het volgende:
ik doe er niet aan mee, ik vertrouw mijn smartphone nog minder dan mijn pc qua beveiliging.
en dit inderdaad:
[..]
Een smartwatch integratie zou een beter idee zijn denk ik wat dat betreft. Al hebben minder mensen een smartwatch.quote:Op vrijdag 6 november 2015 18:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is sowieso natuurlijk beleefd, ga anders naar een zelfbedieningskassa.quote:Op vrijdag 6 november 2015 18:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Tegenwoordig zijn mensen er zo verslaafd aan, alleen durft een grote groep niet meer te bellenquote:Op vrijdag 6 november 2015 19:48 schreef Hathor het volgende:
De mobiele telefoon is zijn oorspronkelijke doel aardig voorbijgeschoten.
Meer! De dief kan in meerdere zaken voor 25 euro contactloos, zonder pin, betalen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:22 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ja 25 euro op zak! Daar krijg je wel een pistool voor tegen je hoofd gezet.
Maar dan kan niemand horen hoe belangrijk ik ben, en zonder telefoon heb je voor je het weet contact met winkelpersoneel.quote:Op vrijdag 6 november 2015 19:46 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat is sowieso natuurlijk beleefd, ga anders naar een zelfbedieningskassa.
Zero pakkansquote:Op vrijdag 6 november 2015 19:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Meer! De dief kan in meerdere zaken voor 25 euro contactloos, zonder pin, betalen.
3x per jaar maarquote:Op vrijdag 6 november 2015 13:36 schreef Infection het volgende:
[..]
Bij Rabobank kan ik ten allen tijden gewoon kosteloos een nieuwe aanvragen. Zo kon ik zelfs gratis een nieuwe aanvragen omdat ik contactloos wou kunnen betalen.
bij de ASN Bank is het aanvragen van een nieuwe bankpas ook gratis, wel kost een betaalrekening minimaal 18 euro in 2016quote:Op vrijdag 6 november 2015 13:36 schreef Infection het volgende:
[..]
Bij Rabobank kan ik ten allen tijden gewoon kosteloos een nieuwe aanvragen. Zo kon ik zelfs gratis een nieuwe aanvragen omdat ik contactloos wou kunnen betalen.
De consument profiteert er net zo goed van natuurlijk.quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:59 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
bij de ASN Bank is het aanvragen van een nieuwe bankpas ook gratis, wel kost een betaalrekening minimaal 18 euro in 2016
overigens vind ik dat een bank minimaal als dienst een pinpas waarmee je contactloos kan betalen moet uitgeven. De bank profiteert immers van de handeling dat je giraal betaalt in plaats van met contant geld.
een bank kan meer geld uitlenen en er winst op maken als klanten minder contant geld opnemenquote:Op zaterdag 7 november 2015 13:00 schreef TC03 het volgende:
[..]
De consument profiteert er net zo goed van natuurlijk.
Contant geld is echt zo 20e eeuw. Ik heb nooit contant geld op zak, tenzij er sprake is van een uitzondering.
Wat is dit nou weer voor hip geleuter?quote:Op vrijdag 6 november 2015 07:15 schreef tong80 het volgende:
Je hebt je mobieltje namelijk al vaak in de hand waardoor je razendsnel betaalt, aldus woordvoerder Mandy van der Bent van ING.
Supervervelend dat je voor steeds minder geld steeds meer functionaliteit krijgt inderdaad.quote:Op vrijdag 6 november 2015 19:48 schreef Hathor het volgende:
De mobiele telefoon is zijn oorspronkelijke doel aardig voorbijgeschoten.
In het buitenland werkt ons Nederlandse en Friese systeem met Maestro-Cirrus vaak niet, dus zal je toch enkele honderden euro's contant op zak moeten hebben. Betalen in winkels in het buitenland kan veelal alleen contant.quote:Op zaterdag 7 november 2015 13:00 schreef TC03 het volgende:
[..]
De consument profiteert er net zo goed van natuurlijk.
Contant geld is echt zo 20e eeuw. Ik heb nooit contant geld op zak, tenzij er sprake is van een uitzondering.
Wat ik daarmee bedoel is dat mensen tegenwoordig de hele dag gefixeerd zijn op de display van dat ding, alsof de hele wereld om hen heen niet meer bestaat. Het zal me verder volledig aan mijn reet roesten hoeveel functies je erbij en hoeveel dat kost, het ding lijkt tegenwoordig meer op een extra lichaamsdeel dan op waar het oorspronkelijk voor bedoeld was.quote:Op zaterdag 7 november 2015 14:29 schreef Merkie het volgende:
[..]
Supervervelend dat je voor steeds minder geld steeds meer functionaliteit krijgt inderdaad.
In Nederland niet nee, in andere delen van de wereld is betalen met je telefoon (ook direct naar een andere telefoon op de markt bijvoorbeeld) allang gemeengoed.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:49 schreef WheeledWarrior het volgende:
Dat is wel zo inderdaad. Vroeger was de trein nog een plaats waar je een praatje kunt maken en kon discussiëren over het leven. Dat is helemaal teniet gedaan door de opkomst van de smartphonequote:Op zaterdag 7 november 2015 14:51 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wat ik daarmee bedoel is dat mensen tegenwoordig de hele dag gefixeerd zijn op de display van dat ding, alsof de hele wereld om hen heen niet meer bestaat. Het zal me verder volledig aan mijn reet roesten hoeveel functies je erbij en hoeveel dat kost, het ding lijkt tegenwoordig meer op een extra lichaamsdeel dan op waar het oorspronkelijk voor bedoeld was.
Maestro werkt vrijwel overal hoor. De oude PIN-magneetstrip betaalpassen werkten inderdaad nauwelijks in het buitenland.quote:Op zaterdag 7 november 2015 14:50 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
In het buitenland werkt ons Nederlandse en Friese systeem met Maestro-Cirrus vaak niet, dus zal je toch enkele honderden euro's contant op zak moeten hebben. Betalen in winkels in het buitenland kan veelal alleen contant.
In eigen land Fryslan en net over de grens in Nederland heb ik mijn bankpasje nooit bij me, wel contant geld en betaal ik alles contant. Een kwekdoos bezit ik in het geheel niet, dus als men overschakelt op wijze-telefoon-betalingen, dan kan ik er niet aan mee doen. Geen idee hoe zo'n gaar ding uberhaupt functioneert. Ik moet die ondigen ook niet, ik heb een pc en eigenlijk heb ik daar al spijt van.
Dan moet er een proces op de achtergrond draaienquote:Op vrijdag 6 november 2015 14:03 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dit klopt niet, je hoeft niet eerst de app op te starten. Je hoeft alleen maar je telefoon tegen de betaalautomaat aan te houden.
Ze verwachten hier dat zoiets zomaar geïntroduceerd wordt en dat het meteen perfect werkt. Dit zijn gewoon ontwikkelingen die jaren kosten. In de loop der tijd gaan er dan dingen goed en fout. Als je dan terugkijkt over tien/twintig jaar kan je je al niet meer voorstellen het ooit anders te hebben gedaan. Nog niet zo lang geleden was internetbankieren namelijk ook iets nieuws.quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:59 schreef TC03 het volgende:
lol @ dit topic vol fossielen
Elke nieuwe techniek heeft nieuwe risico's, maar er wordt hier gedaan alsof er eerst geen risico's waren en nu wel. Dat is onzin.
Nee. De ING-app registreert zich als standaard betaalmethode in Android (ergens heb je een menu Tap & Pay). Als je de telefoon in de buurt van de betaalautomaat houdt wordt automatisch de ING-app geopend.quote:Op zaterdag 7 november 2015 16:18 schreef grimselman het volgende:
[..]
Dan moet er een proces op de achtergrond draaien
Wij ook.quote:Op zaterdag 7 november 2015 14:50 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
ik heb een pc en eigenlijk heb ik daar al spijt van.
Natuurlijk gaat de betaalpas niet weg. Doe ff niet zo dom.quote:Op zaterdag 7 november 2015 17:29 schreef YazooW het volgende:
Binnenkort dus geen pinpas meer. Betekend dit nu dat de kosten van het basispakket bij ING omlaag gaan? Zal wel niet.
Ach toen internetbankieren opkwam zei iemand het niet te willen want dan moet je iedere dag inloggen om te kijken of je geld er nog is.quote:Op zaterdag 7 november 2015 17:04 schreef Merkie het volgende:
[..]
Nee. De ING-app registreert zich als standaard betaalmethode in Android (ergens heb je een menu Tap & Pay). Als je de telefoon in de buurt van de betaalautomaat houdt wordt automatisch de ING-app geopend.
Knap dat iedereen weet hoe het precies werkt zonder het zelf gebruikt te hebben.
Zie sig.quote:
quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:59 schreef Ireyon het volgende:
Eén keer zelfs een vent die zei: "Dat vertrouw ik niet hoor, zou je normaal willen pinnen"![]()
Dat was al voor de smartphone aan de gang. Het sluit zeker aan bij een behoefte om ons af te sluiten van de fysieke omgeving, maar ik denk dat hierin de behoefte om ons als te vervoeren eenheden te behandelen doorslaggevend is geweest. Het is maar een dun lijntje tussen contact maken (niet noodzakelijkerwijs een gesprek beginnen) en je daarvoor afsluiten, de gecreeerde omgeving heeft daar grote invloed op. Stel je hebt weer coupes met voldoende ruimte, een railtender, een vriendelijke conducteur en, voor het experiment, een rookcoupe, dan heb je binnen de korste keren weer reizigers die met elkaar in gesprek raken.quote:Op zaterdag 7 november 2015 16:13 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dat is wel zo inderdaad. Vroeger was de trein nog een plaats waar je een praatje kunt maken en kon discussiëren over het leven. Dat is helemaal teniet gedaan door de opkomst van de smartphone.
[ afbeelding ]
Ligt er maar net aan naar welke delen van de wereld je gaat. In weer andere delen wordt zelfs een pinpas niet geaccepteerd in veel winkels.quote:Op zaterdag 7 november 2015 14:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
In Nederland niet nee, in andere delen van de wereld is betalen met je telefoon (ook direct naar een andere telefoon op de markt bijvoorbeeld) allang gemeengoed.
Eens met deze man.quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:40 schreef karr-1 het volgende:
Lijkt me geweldig. Contactloos betalen is al de meest geweldige uitvinding van de laatste tijd, zo veel sneller en makkelijker. Dus laat dit ook maar doorkomen.
Met een limiet van 50 of 75 euro per dag. Na dat limiet heb je dan voor alles je pincode nodig de komende 24 uur.quote:Op vrijdag 6 november 2015 19:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Meer! De dief kan in meerdere zaken voor 25 euro contactloos, zonder pin, betalen.
en bij de ABN betaald je ook nog eens per maand voor het bezit van een pasquote:Op vrijdag 6 november 2015 13:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij welke bank heb je een gratis pasje? Bij de meeste alleen als de oude vervallen is maar als deze kapot is mag je gewoon een bedrag betalen voor een nieuw pasje.
quote:
Moet je wel eerst een telefooncel vinden of terug naar huis fietsen om daar de bank te bellen. Kan enige tijd in beslag nemen.quote:Op zaterdag 21 november 2015 13:42 schreef CudiKid het volgende:
[..]
Met een limiet van 50 of 75 euro per dag. Na dat limiet heb je dan voor alles je pincode nodig de komende 24 uur.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar zodra ik er achter kom dat mijn pinpas niet meer in mijn portemonnee zit blokkeer ik hem binnen vijf minuten. Al ligt hij ergens achter een kast, bij wijze van spreken.
Zit je alu hoedje nog goed?quote:Op zaterdag 21 november 2015 19:29 schreef ACT-F het volgende:
Ze maken het de skimmers wel erg makkelijk. Het is een kwestie van tijd dat er zwakheden in het systeem gevonden worden en de techno-Roemeen langs de broekzakken gaat met zijn mobieltje voorzien van een skim-app. Eens kijken of de voorstanders nog steeds zo voor zijn als ze nu zijn. De chipknip heb ik ook nooit gebruikt en gemist. Geef mij maar harde knaken
Een alu hoedje zal een deze dagen niet meer genoeg zijn lijkt me?quote:
iPhone voor hipsters vindenquote:Op zondag 22 november 2015 00:30 schreef defokkingfoker het volgende:
Duurt lang ING... ik wil nu hip doen tegenover de hipsters met hun iphone
Wil alleen hip doen tegen hipsters met een iphone.. nergens zeg ik dat de iphone voor hipsters isquote:Op zondag 22 november 2015 00:44 schreef Merkie het volgende:
[..]
iPhone voor hipsters vinden. Er bestaat volgens mij geen enkel elektronicaproduct dat in grotere getale verkocht is dan de iPhone.
ok vaagquote:Op zondag 22 november 2015 00:45 schreef defokkingfoker het volgende:
[..]
Wil alleen hip doen tegen hipsters met een iphone.. nergens zeg ik dat de iphone voor hipsters is
Gezien de laatste twee generaties iPhone ook NFC hebben zal het waarschijnlijk tegelijkertijd uitgerold worden voor iOS en Android.quote:Op zondag 22 november 2015 00:30 schreef defokkingfoker het volgende:
Waarom kan ik niet met mijn iPhone meedoen aan de bèta van de Mobiel Betalen App?quote:Op zondag 22 november 2015 00:50 schreef CudiKid het volgende:
[..]
Gezien de laatste twee generaties iPhone ook NFC hebben zal het waarschijnlijk tegelijkertijd uitgerold worden voor iOS en Android.
Dat denk ik niet. De methodes zijn enorm verschillend. De Android-versie maakt gebruik van host card emulation (HCE) wat door Google vanaf Android 4.4 wordt ondersteund. Dat is theoretisch iets minder veilig waardoor er ik gok dat er eens in de zoveel tijd verbinding met internet gemaakt zal moeten worden om nieuwe betaaltokens op te halen.quote:Op zondag 22 november 2015 00:50 schreef CudiKid het volgende:
[..]
Gezien de laatste twee generaties iPhone ook NFC hebben zal het waarschijnlijk tegelijkertijd uitgerold worden voor iOS en Android.
Waarom zou je in godsnaam met je geld spelen in een bèta app?quote:Op zondag 22 november 2015 00:52 schreef defokkingfoker het volgende:
[..]
Waarom kan ik niet met mijn iPhone meedoen aan de bèta van de Mobiel Betalen App?
Apple geeft geen toestemming aan ontwikkelaars om gebruik te maken van de NFC in een iPhone.
Ah helderquote:Op zondag 22 november 2015 00:54 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. De methodes zijn enorm verschillend. De Android-versie maakt gebruik van host card emulation (HCE) wat door Google vanaf Android 4.4 wordt ondersteund. Dat is theoretisch iets minder veilig waardoor er ik gok dat er eens in de zoveel tijd verbinding met internet gemaakt zal moeten worden om nieuwe betaaltokens op te halen.
Apple maakt gebruik van een fysiek secure element, vergelijkbaar met de chip die al op je betaalpas zit, in combinatie met authorisatie door middel van een vingerafdruk. Deze methodes verschillen zodanig dat het me stug lijkt dat het tegelijk voor iOS en Android zal worden uitgerold. Je bent heel erg afhankelijk van hoe het OS omgaat met NFC-betalingen, dat kan je als bank niet zelf bepalen.
Je speelt niet met je geld. Authorisatie gebeurt online bij de bank zelf. Wat er in de beta getest wordt is het hele registratiegedeelte en de user interface en dergelijke. Het betalen an sich is totaal niet spannend (gebeurt letterlijk via een 20 jaar oud protocol wat gesneden koek is voor praktisch elke bank ter wereld, op de VS na), een UI op een telefoon daar omheen en het bijbehorende life cycle management is wel nieuw, lijkt me logisch dat dat getest wordt.quote:Op zondag 22 november 2015 00:54 schreef CudiKid het volgende:
[..]
Waarom zou je in godsnaam met je geld spelen in bèta?Op Android nota bene?
quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:40 schreef maryen65 het volgende:
Het gaat voorlopig pinnen niet vervangen
Is ook meer bedoeld voor kleine transacties waar vroeger met muntgeld betaald moest worden. Parkeerautomaten, frisdrankautomaten, kantines, dat soort zaken.quote:
Ah, dan vervangt het meer de aloude chipknip.quote:Op zondag 22 november 2015 01:09 schreef Merkie het volgende:
[..]
Is ook meer bedoeld voor kleine transacties waar vroeger met muntgeld betaald moest worden. Parkeerautomaten, frisdrankautomaten, kantines, dat soort zaken.
si señorquote:Op zondag 22 november 2015 01:10 schreef George_Zina het volgende:
[..]
Ah, dan vervangt het meer de aloude chipknip.
Verhelderendquote:Op zondag 22 november 2015 00:51 schreef daNpy het volgende:
http://welvaartvooriedere(...)n-wat-maakt-het-uit/
Is wat overdreven dat sommige winkels geen cash meer aannemen, ik heb het nog niet meegemaakt. Wel bij AH dat er 1 kassa is waar je alleen met pin kunt betalen.quote:
quote:Op zondag 22 november 2015 00:51 schreef daNpy het volgende:
http://welvaartvooriedere(...)n-wat-maakt-het-uit/
ASNquote:Op zaterdag 7 november 2015 12:59 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
bij de ASN Bank is het aanvragen van een nieuwe bankpas ook gratis, wel kost een betaalrekening minimaal 18 euro in 2016
overigens vind ik dat een bank minimaal als dienst een pinpas waarmee je contactloos kan betalen moet uitgeven. De bank profiteert immers van de handeling dat je giraal betaalt in plaats van met contant geld.
In tilburg zit er een (filmhuis achtige) bioscoop /restaurant die geen cash meer aanneemt.quote:Op zondag 22 november 2015 01:51 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Is wat overdreven dat sommige winkels geen cash meer aannemen, ik heb het nog niet meegemaakt.
In Amstrerdam zie het steeds vaker, laatst nog bij een Sushi afhaal tent, en bij de Fookmarket in Oud-West nemen de meeste ook geen cash aan.quote:Op zondag 22 november 2015 01:51 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Is wat overdreven dat sommige winkels geen cash meer aannemen, ik heb het nog niet meegemaakt. Wel bij AH dat er 1 kassa is waar je alleen met pin kunt betalen.
Ik denk dat het wel een tijd zal duren voordat cash geld er niet meer is
Is op zich prima, maar betalen per smartphone gaat hem niet worden wat mij betreft, ik moet zo'n ding niet. Een simpel mobieltje vind ik meer dan voldoende. Zou er echt van balen als ik straks omwille van betalingsverkeer verplicht ben om ook zo'n klereding aan te schaffen.quote:Op zondag 22 november 2015 11:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
In Amstrerdam zie het steeds vaker, laatst nog bij een Sushi afhaal tent, en bij de Fookmarket in Oud-West nemen de meeste ook geen cash aan.
Ik vermoed dat het zelfde protocol word gebruikt als op contactloos betalen, het zou immers te duur zijn om weer een apart systeem in te voeren, kortom zal waarschijnlijk geen probleem worden.quote:Op zondag 22 november 2015 11:12 schreef contactpersoon het volgende:
[..]
Is op zich prima, maar betalen per smartphone gaat hem niet worden wat mij betreft, ik moet zo'n ding niet. Een simpel mobieltje vind ik meer dan voldoende. Zou er echt van balen als ik straks omwille van betalingsverkeer verplicht ben om ook zo'n klereding aan te schaffen.
je hebt al Ah winkels waar je alleen nog maar kunt pinnen.quote:Op zondag 22 november 2015 01:51 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Is wat overdreven dat sommige winkels geen cash meer aannemen, ik heb het nog niet meegemaakt. Wel bij AH dat er 1 kassa is waar je alleen met pin kunt betalen.
Ik denk dat het wel een tijd zal duren voordat cash geld er niet meer is
Zo weten ze ook nog waar iemand zijn auto parkeert, zelfde als dat parkeer ding waar men mee kan afrekenen.quote:Op zondag 22 november 2015 01:09 schreef Merkie het volgende:
[..]
Is ook meer bedoeld voor kleine transacties waar vroeger met muntgeld betaald moest worden. Parkeerautomaten, frisdrankautomaten, kantines, dat soort zaken.
De tijd zal het leren of ze hun hoofd boven water kunnen houden, maar daar gaat het zich wel alleen over pinnen, denk als wifi dat ze het wel eens moeilijk zouden kunnen gaan krijgen?quote:Op zondag 22 november 2015 11:49 schreef donald_dick het volgende:
[..]
je hebt al Ah winkels waar je alleen nog maar kunt pinnen.
nee, ze zitten op de weteringschans waar alleen toeristen en zakenlui komt.quote:Op zondag 22 november 2015 12:36 schreef john2406 het volgende:
[..]
De tijd zal het leren of ze hun hoofd boven water kunnen houden, maar daar gaat het zich wel alleen over pinnen, denk als wifi dat ze het wel eens moeilijk zouden kunnen gaan krijgen?
O jee ze weten waar ik mijn auto parkeer, nu is mijn leven wel voorbijquote:Op zondag 22 november 2015 12:35 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zo weten ze ook nog waar iemand zijn auto parkeert, zelfde als dat parkeer ding waar men mee kan afrekenen.
Niet dat ik het verbergen wil, maar vraag me er wel het nodige bij af!
Wat duurt lang ? Ik betaal al maanden contactloos via de foon met ING...quote:Op zondag 22 november 2015 00:30 schreef defokkingfoker het volgende:
Minder agenten zou ik aan denken, waar IK mijn auto parkeer zal ze niet boeien lijkt me.quote:Op zondag 22 november 2015 12:39 schreef karr-1 het volgende:
[..]
O jee ze weten waar ik mijn auto parkeer, nu is mijn leven wel voorbij
Voortaan de alcohol laten staan voordat het donker is, ok?quote:Op zondag 22 november 2015 12:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
Minder agenten zou ik aan denken, waar IK mijn auto parkeer zal ze niet boeien lijkt me.
Met minder agenten heb ik wel een probleem, ook als die alleen parkeerboetes uitschrijven,en vragen mij via de media of ik iets gezien heb?
Ik niet... scherm kan gewoon gelockt blijven en de app start vanzelf.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:49 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Je vergeet dat je de telefoon moet unlocken en de app moet opstarten.
Inderdaad dat doet er iets aan af, er hoeven maar een paar mijn reactie te lezen en stel ze denken zelf?quote:Op zondag 22 november 2015 12:41 schreef Merkie het volgende:
[..]
Voortaan de alcohol laten staan voordat het donker is, ok?
Jij zit dan in de beta groep? Voor mij is die mogelijkheid er nog nietquote:Op zondag 22 november 2015 12:40 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Wat duurt lang ? Ik betaal al maanden contactloos via de foon met ING...
Het is overigens idd trager dan met een pasje. Het duurt even voordat de telefoon het NFC contact herkent.
Klopt; sinds september. Ik ben zeer verbaasd dat het nog niet uitgerold is..quote:Op zondag 22 november 2015 12:44 schreef defokkingfoker het volgende:
[..]
Jij zit dan in de beta groep? Voor mij is die mogelijkheid er nog niet
Dus omdat ze weten waar ik mijn auto neerzet komen er minder agenten? IK weet niet welke drugs je gebruikt, maar ik wil ze ookquote:Op zondag 22 november 2015 12:40 schreef john2406 het volgende:
[..]
Minder agenten zou ik aan denken, waar IK mijn auto parkeer zal ze niet boeien lijkt me.
Met minder agenten heb ik wel een probleem, ook als die alleen parkeerboetes uitschrijven,en vragen mij via de media of ik iets gezien heb?
Zou die zendtijd niks kosten?
En wat doe je dan als geen enkele winkel meer cash aanneemt? Misschien word het tijd om eens uit het verleden te komenquote:Op zondag 22 november 2015 14:00 schreef maryen65 het volgende:
Ik heb wel een smartphone maar ga er niet mee betalen. 1x in de week geld pinnen en dan gewoon ouderwets contant betalen. En als winkels geen cash meer aannemen ga ik naar een andere winkel
wat is er precies mis met cash betalen? Doe ik ook, en als er geen winkelier meer cash wil aannemen, dan start ik zelf wel winkel waar dat kan, genoeg mensen die hun geld niet op de bank hebben.quote:Op zondag 22 november 2015 14:10 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En wat doe je dan als geen enkele winkel meer cash aanneemt? Misschien word het tijd om eens uit het verleden te komen
Er is niets mis mee alleen zal het steeds minder voorkomen. Hoeveel mensen lopen vandaag de dag nog rond met grote bedragen in de portemonnee?quote:Op zondag 22 november 2015 14:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
wat is er precies mis met cash betalen? Doe ik ook, en als er geen winkelier meer cash wil aannemen, dan start ik zelf wel winkel waar dat kan, genoeg mensen die hun geld niet op de bank hebben.
Zelf heb ik niet eens een portemonnee meer.. alleen een pasjeshouder en enkele munten in mijn binnenzak van mijn jas. Die liggen daar ook al een tijdjequote:Op zondag 22 november 2015 14:43 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Er is niets mis mee alleen zal het steeds minder voorkomen. Hoeveel mensen lopen vandaag de dag nog rond met grote bedragen in de portemonnee?
Schiet mij maar weer eens lek, maar als ik in de rij bij de kassa sta heb ik mijn mobieltje helemaal niet al vaak in de hand.quote:Op vrijdag 6 november 2015 07:15 schreef tong80 het volgende:
„Tijdens de proef bleek het gebruik opvallend hoog. Je hebt je mobieltje namelijk al vaak in de hand waardoor je razendsnel betaalt”, aldus woordvoerder Mandy van der Bent van ING.
Als je hem er tegenaan houdt is er toch geen sprake meer van contactloos betalen!?quote:Op vrijdag 6 november 2015 13:46 schreef NewHorizon het volgende:
En je betaald met je smartphone door hem tegen het pinapparaat te houden.
Wij ookquote:Op zaterdag 7 november 2015 14:50 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
ik heb een pc en eigenlijk heb ik daar al spijt van.
Jij vind het dus geen probleem als de bank/regering straks precies mee kan kijken waar jij wat koopt, wat je koopt etcquote:Op zondag 22 november 2015 14:10 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En wat doe je dan als geen enkele winkel meer cash aanneemt? Misschien word het tijd om eens uit het verleden te komen
Ik neem hem niet mee naar de winkel, heb er echt de schurft aan om in de winkel te lopen bellenquote:Op zondag 22 november 2015 14:53 schreef Geralt het volgende:
[..]
Schiet mij maar weer eens lek, maar als ik in de rij bij de kassa sta heb ik mijn mobieltje helemaal niet al vaak in de hand.
Sterker nog, ik heb mijn mobieltje nooit in de hand als ik voor de kassa sta.
Is dat zo?quote:Op zondag 22 november 2015 12:40 schreef Kassamiep het volgende:
Ik betaal al maanden contactloos via de foon met ING...
Ik, heb altijd wel een paar 100 euro in mijn portemonee.quote:Op zondag 22 november 2015 14:43 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Er is niets mis mee alleen zal het steeds minder voorkomen. Hoeveel mensen lopen vandaag de dag nog rond met grote bedragen in de portemonnee?
"ING Betalen" (wat NIET hetzelfde is als "ING Bankieren"). Maar ik heb een Android app die je destijds via de betalink op de website kon downloaden...quote:Op zondag 22 november 2015 15:20 schreef Geralt het volgende:
[..]
Is dat zo?
Ik heb een Windows Phone met een NFC chip erin. De ING zegt dat het kan, de fabrikant van de telefoon zegt dat het kan, mijn mobiele provider zegt dat het kan, maar het kan helemaal niet.
Welke app moet ik hebben?
drugdealers, autosjaggelaars en toeristenquote:Op zondag 22 november 2015 14:43 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Nee dat interesseert me werkelijk geen bal. Iedereen mag weten waar ik mijn toiletpapier koop en wat ik 's middags bij mijn lunch eet.quote:Op zondag 22 november 2015 15:16 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Jij vind het dus geen probleem als de bank/regering straks precies mee kan kijken waar jij wat koopt, wat je koopt etc
Is misschien nu nog niet aan de orde maar als je 20/30 jaar verder bent wel
Wat voor drugs gebruik jij dan?quote:Op zondag 22 november 2015 13:07 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dus omdat ze weten waar ik mijn auto neerzet komen er minder agenten? IK weet niet welke drugs je gebruikt, maar ik wil ze ook
Ik kan me de tijd nog herinneren dat als ik niet of geen voldoende cash in mijn broekzak had, dat ik de stempel landloper kon krijgen!quote:Op zondag 22 november 2015 16:12 schreef karr-1 het volgende:
Ik heb net gekeken ik heb op dit moment een 1 euro munt en twee winkel wagen muntjes in mijn knip zitten.
Spijt nog net niet, dat er maar klakkeloos aangenomen wordt dat iedereen zo een ding heeft vind ik dan wel weer iets.quote:
Ik alleen bij de Emté, omdat de app van de Emté erop staat en de QR code van de app dan gescanned kan worden ipv het pasje, maar ik hoorde vrijdag nog dat ik een van de weinigen ben die de app gebruikt....quote:Op zondag 22 november 2015 14:53 schreef Geralt het volgende:
[..]
Schiet mij maar weer eens lek, maar als ik in de rij bij de kassa sta heb ik mijn mobieltje helemaal niet al vaak in de hand.
Sterker nog, ik heb mijn mobieltje nooit in de hand als ik voor de kassa sta.
Ik betaal vrijwel alles met pin of credit card. Het gebruik van cash geld is echt een zeldzaamheid.quote:Op zondag 22 november 2015 16:38 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik kan me de tijd nog herinneren dat als ik niet of geen voldoende cash in mijn broekzak had, dat ik de stempel landloper kon krijgen!
Hoe betaal jij dan?
Telefoon pin of hoe?
Als ik alleen cash bij me heb wat kunnen ze me dan nemen?
Alleen mijn cash of kunnen ze ook bij mijn rekening, of via mijn telefoon of via mijn pinpas?
Nee ik alleen ben niet belangrijk maar dat maak jij er vanquote:Op zondag 22 november 2015 16:34 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat voor drugs gebruik jij dan?
Denk jij dat jij alleen belangrijk bent?
Een databank van alles dan wordt het pas interessant denk ik?
Ik heb het vaak niet eens meer.... letterlijk.quote:Op zondag 22 november 2015 17:37 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik betaal vrijwel alles met pin of credit card. Het gebruik van cash geld is echt een zeldzaamheid.
Hier net zoquote:Op zondag 22 november 2015 17:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb het vaak niet eens meer.... letterlijk.
Als er in totaal één euro in m'n portemonnee zit is het veel
Hier ook. Het enige cashgeld wat ik in handen heb is als ik een avondje ga pokeren met vrienden (1x in de maand) of naar de kroeg ga.quote:Op zondag 22 november 2015 17:37 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik betaal vrijwel alles met pin of credit card. Het gebruik van cash geld is echt een zeldzaamheid.
Je bankpas slijt er minder van. Zeker bij de flutpasjes van ING is het fijn dat je hem niet meer in een apparaat hoeft te steken.quote:Op zondag 22 november 2015 18:19 schreef Geralt het volgende:
Voordelen zie ik niet echt van dat contactloos betalen, maar ik wil het wel. Gewoon omdat het kan. Ofja bijna dan.
Waarom zet je dat uit dan?quote:Op zondag 22 november 2015 18:41 schreef Leandra het volgende:
Ik heb het contactloos betalen uitgezet, staat pas zo'n viswijf (ze werkte bij de viskraam op de markt) me te vertellen dat ik niet hoef te pinnen omdat ik contactloos kan betalen....
Geloofde ze m'n "nee, dat kan niet" ook nog eens niet
Dat werd nog net geen welles/nietes![]()
"Ja dan moet u het uitzetten..."
"Goh, wat denkt u dat ik gedaan heb?"
Mijn portemonnaie vergeet ik ook nooit. Dus dat is geen voordeel voor mij.quote:Op zondag 22 november 2015 18:49 schreef Kassamiep het volgende:
Voordeel van betalen via mobiel is vooral dat ik die nooit vergeet.
Ik wil niet beweren dat ik vroeger bij de AH meer mobieltjes vond dan pinpassen, maar mensen raken wel degelijk een telefoon kwijtquote:Op zondag 22 november 2015 18:49 schreef Kassamiep het volgende:
Voordeel van betalen via mobiel is vooral dat ik die nooit vergeet.
Omdat ik het een functie vind die ik niet wil, en ik vind het absurd dat die default aan staat.quote:
Dat heeft niets met de ING te maken maar met de chips die er op die pas zitten en dat is bij mijn weten voor alle banken in Nederland identiek.quote:Op zondag 22 november 2015 18:49 schreef Kassamiep het volgende:
Zeker bij de flutpasjes van ING is het fijn dat je hem niet meer in een apparaat hoeft te steken.
Je kunt bij de ING een code opgeven voordat je kan betalen. Maar draadloos zal het altijd zijn, anders zou je je telefoon in het pinapparaat moeten stoppenquote:Op zondag 22 november 2015 19:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zelf heb ik er geen probleem mee om met een smartphone te betalen onder de voorwaarde dat het systeem goed beveiligd is en dat ik voor die betaling een code moet invoeren die ik naar believen kan wijzigen wanneer ik dat wil. Niet draadloos en zonder nadrukkelijke toestemming met code!
Laat mensen maar zelf kiezen hoe ze betalen: contant, met de bankpas of met de smartphone.
Het gaat mij er niet om wat sneller is, het is niet veilig zoals het nu gebeurt. Laat mensen gewoon een code invoeren.quote:Op zondag 22 november 2015 19:26 schreef donald_dick het volgende:
Maar zoveel sneller is contactloos betalen nou weer niet in een AH. Want je hebt toch je bonuskaart nodig, die in je portemonnee zit.
1. Dus je moet dat ding uit je broekzak halen
2. Pasje eruit halen
3. En dan weer portemonnee weer terug in je broek stoppen.
4. Daarna je telefoon uit je broek halen,
5. de app zoeken,
6. app openen,
7.eventueel de beveiligingscode invoeren,
8. dan je mobiel ertegen aan houden,
9. wachten totdat er betaald is,
10. en dan weer je mobiel in je broekzak steken.
11. Maar dan zit je nog met je bonuskaart, die moet ook weer in je portemonnee terug. Dus pak je weer je portemonnee uit je zak, stop je je kaart erin en weer terug je broekzak in.
Je zou natuurlijk al je bonuskaart kunnen pakken en de app openen voordat je aan de beurt bent, maar de ING app blijft maar 30 seconden wachten op een betaling. Je kunt de tijd verlengen, maar pas NA 20 seconden verstreken zijn. En voordat je uberhaubt kunt betalen met je telefoon, heb je naast de betaalapp van de ING ook de bankierapp nodig.
Ik weet het, daarom "en zonder nadrukkelijke toestemming met code".quote:Op zondag 22 november 2015 19:28 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Je kunt bij de ING een code opgeven voordat je kan betalen. Maar draadloos zal het altijd zijn, anders zou je je telefoon in het pinapparaat moeten stoppen
Ja, wat is het nou, je past je post 4 keer aan ondertussenquote:Op zondag 22 november 2015 19:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik weet het, daarom "en zonder nadrukkelijke toestemming met code".
Zolang je maar zelf elke betaling ook met een code moet bevestigen en je die code kan wijzigen wanneer je dat wil (preventie voor als iemand het heeft gelezen) vind ik het goed.
De app zoeken hoeft niet he - je hoeft zelfs je telefoon niet te unlockenquote:Op zondag 22 november 2015 19:26 schreef donald_dick het volgende:
Maar zoveel sneller is contactloos betalen nou weer niet in een AH. Want je hebt toch je bonuskaart nodig, die in je portemonnee zit.
1. Dus je moet dat ding uit je broekzak halen
2. Pasje eruit halen
3. En dan weer portemonnee weer terug in je broek stoppen.
4. Daarna je telefoon uit je broek halen,
5. de app zoeken,
6. app openen,
7.eventueel de beveiligingscode invoeren,
8. dan je mobiel ertegen aan houden,
9. wachten totdat er betaald is,
10. en dan weer je mobiel in je broekzak steken.
11. Maar dan zit je nog met je bonuskaart, die moet ook weer in je portemonnee terug. Dus pak je weer je portemonnee uit je zak, stop je je kaart erin en weer terug je broekzak in.
Je zou natuurlijk al je bonuskaart kunnen pakken en de app openen voordat je aan de beurt bent, maar de ING app blijft maar 30 seconden wachten op een betaling. Je kunt de tijd verlengen, maar pas NA 20 seconden verstreken zijn. En voordat je uberhaubt kunt betalen met je telefoon, heb je naast de betaalapp van de ING ook de bankierapp nodig.
Het leest zo vervelend van die invoerschermpjes, daarom heb ik de gewoonte om het te lezen als het geplaatst is en het daarna aan te passen. Geduld is een schone zaak.quote:Op zondag 22 november 2015 19:31 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Ja, wat is het nou, je past je post 4 keer aan ondertussen
dan moet je 1) je NFC chip continu aan hebben en 2)geen beveiligscode hebben.quote:Op zondag 22 november 2015 19:32 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
De app zoeken hoeft niet he - je hoeft zelfs je telefoon niet te unlocken
Geen code op de app bedoel je ? De code van je telefoon is namelijk ook niet nodig.quote:Op zondag 22 november 2015 19:33 schreef donald_dick het volgende:
[..]
dan moet je 1) je NFC chip continu aan hebben en 2)geen beveiligscode hebben.
app ja, want je wilt niet dat iedereen zomaar ineens betalingen met je telefoon doetquote:Op zondag 22 november 2015 19:35 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Geen code op de app bedoel je ? De code van je telefoon is namelijk ook niet nodig.
Na ¤ 25 moet je een pincode intoetsen en heeft de dief pech. Mijn foon is vele malen duurderquote:Op zondag 22 november 2015 19:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oeh, handig als je telefoon gegapt wordt.
en je foon en als kers op de taart ook nog eens 3 Big Mac menu's scorenquote:Op zondag 22 november 2015 19:36 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Na ¤ 25 moet je een pincode intoetsen en heeft de dief pech. Mijn foon is vele malen duurder
Die ben je ook kwijt hè... en in een uurtje kun je makkelijk een stuk of wat keer voor ¤ 25 boodschappen doen.quote:Op zondag 22 november 2015 19:36 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Na ¤ 25 moet je een pincode intoetsen en heeft de dief pech. Mijn foon is vele malen duurder
per dag tot 25 euro. niet elke keer tot 25 euroquote:Op zondag 22 november 2015 19:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die ben je ook kwijt hè... en in een uurtje kun je makkelijk een stuk of wat keer voor ¤ 25 boodschappen doen.
Dus bij een rondje op de markt; Groenteboer, Notenkraam, Visboer sta je bij de Visboer alweer een code in te toetsen?quote:Op zondag 22 november 2015 19:39 schreef donald_dick het volgende:
[..]
per dag tot 25 euro. niet elke keer tot 25 euro
¤ 50 en dan een keer pinnen....quote:Op zondag 22 november 2015 19:39 schreef donald_dick het volgende:
[..]
per dag tot 25 euro. niet elke keer tot 25 euro
Jups. Tenzij je je limiet verhoogt natuurlijk - maar dat heb ik niet gedaan.quote:Op zondag 22 november 2015 19:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus bij een rondje op de markt; Groenteboer, Notenkraam, Visboer sta je bij de Visboer alweer een code in te toetsen?
Volgens mij moet je vanaf een bepaald bedrag een pincode intoetsen en kun je dit bedrag zelf nog naar beneden bijstellen.quote:Op zondag 22 november 2015 20:18 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dit 'fosiel' vind contactloos betalen dus niets. Security krijg je door apparaat en bevestigingsmethode strict te scheiden. Dus pas en code intoetsen, bijvoorbeeld. Of je de pas, of telefoon nu naast, in of boven de kassa houdt zal me verder een zorg zijn. Maar ik wil dat er een aparte identificatiestap op volgt!
Nee, nog niet neequote:Op zondag 22 november 2015 20:39 schreef karr-1 het volgende:
Toch jammer dat dit soort topics elke keer weer verzand in een hoop aluhoedjes gedoe. Terwijl er nog nooit aantoonbaar iets mis gegaan is met deze manier van betalen.
En ik verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren. Dezelfde weerstand hadden we tegen de pinpas, de mobiel, de credit card en ga zo maar door.quote:
Precies !!quote:Op zondag 22 november 2015 20:48 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik vind dat draadloze betalen wel perfect hoor. Bij kleine dingen die je haalt gewoon even je pas tegen het automaat en klaar.
Precies. Gelukkig wordt er nooit fraude gepleegd met pinpassen en creditcardsquote:Op zondag 22 november 2015 20:49 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En ik verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren. Dezelfde weerstand hadden we tegen de pinpas, de mobiel, de credit card en ga zo maar door.
quote:Op zondag 22 november 2015 20:39 schreef karr-1 het volgende:
Terwijl er nog nooit aantoonbaar iets mis gegaan is met deze manier van betalen.
Met pinpassen wordt inderdaad nooit fraude gepleegd.quote:Op zondag 22 november 2015 21:05 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Precies. Gelukkig wordt er nooit fraude gepleegd met pinpassen en creditcards
[..]
behalve dat ze geskimd worden.quote:Op zondag 22 november 2015 21:07 schreef TC03 het volgende:
[..]
Met pinpassen wordt inderdaad nooit fraude gepleegd.
Met de huidige pinpassen is dat nog nooit gebeurd.quote:Op zondag 22 november 2015 21:08 schreef donald_dick het volgende:
[..]
behalve dat ze geskimd worden.
jawel, maar niet in Nederland, omdat wij niet meer de strip gebruiken. in het buitenland nog wel.quote:Op zondag 22 november 2015 21:09 schreef TC03 het volgende:
[..]
Met de huidige pinpassen is dat nog nooit gebeurd.
In feite zeg je nu dat verouderde technieken minder veilig zijn dan nieuwe technieken. Die logica doortrekkend zou je zoveel mogelijk gebruik moeten maken van nieuwe technieken, maar ook dat wil je niet.quote:Op zondag 22 november 2015 21:10 schreef donald_dick het volgende:
[..]
jawel, maar niet in Nederland, omdat wij niet meer de strip gebruiken. in het buitenland nog wel.
jij probeerde een punt te maken dat er geen fraude werd gepleegd met pinpassen. Dat gebeurd dus nog wel.quote:Op zondag 22 november 2015 21:10 schreef TC03 het volgende:
[..]
In feite zeg je nu dat verouderde technieken minder veilig zijn dan nieuwe technieken.
Wat is precies je punt?
Ja, oude technieken zijn minder veilig.quote:Op zondag 22 november 2015 21:12 schreef donald_dick het volgende:
[..]
jij probeerde een punt te maken dat er geen fraude werd gepleegd met pinpassen. Dat gebeurd dus nog wel.
behalve dat pinpassen al 20 jaar bestaan nu eindelijk, volgens je eigen stelling, pas na 3 jaar veilig zijn. Dan heeft mobiel betalen dus nog wel even te gaanquote:Op zondag 22 november 2015 21:13 schreef TC03 het volgende:
[..]
Ja, oude technieken zijn minder veilig.
Nieuwe technieken zijn steeds veiliger. Oftewel, alle reden om mobiel te gaan betalen.
Mobiel betalen maakt gebruik van exact dezelfde standaarden als pinbetalingen. Oftewel, het is niet iets nieuws, slecht een (veiligere) doorontwikkeling.quote:Op zondag 22 november 2015 21:16 schreef donald_dick het volgende:
[..]
behalve dat pinpassen al 20 jaar bestaan nu eindelijk, volgens je eigen stelling, pas na 3 jaar veilig zijn. Dan heeft mobiel betalen dus nog wel even te gaan
Met alles wordt fraude gepleegd onder aan de streep is het gewoon een kosten-baten analyse. Internetbankieren geeft extra ruimte voor fraude maar levert banken veel meer besparingen dan kosten op.quote:Op zondag 22 november 2015 21:05 schreef donald_dick het volgende:
Zeker wel, maar dat word steeds minder door modernere technieken en mogelijkheden.quote:Op zondag 22 november 2015 21:05 schreef donald_dick het volgende:
Geen idee wat hiervan een besparing zou moeten opleveren, want iedereen heeft nog steeds een pinpas nodig.quote:Op zondag 22 november 2015 21:17 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Met alles wordt fraude gepleegd onder aan de streep is het gewoon een kosten-baten analyse. Internetbankieren geeft extra ruimte voor fraude maar levert banken veel meer besparingen dan kosten op.
Als iedereen contactloos met zijn mobiel betaald heb je dus ook geen bankpas meer nodig. Scheelt weer een pas in je knip.quote:Op zondag 22 november 2015 21:21 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Geen idee wat hiervan een besparing zou moeten opleveren, want iedereen heeft nog steeds een pinpas nodig.
Jij ziet niet in wat de besparing is van internetbankieren t.o.v. accept giro's opsturen?quote:Op zondag 22 november 2015 21:21 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Geen idee wat hiervan een besparing zou moeten opleveren, want iedereen heeft nog steeds een pinpas nodig.
ander hardwareplatform en extra software. dat creëert dus extra veiligheidsrisico's.quote:Op zondag 22 november 2015 21:17 schreef TC03 het volgende:
[..]
Mobiel betalen maakt gebruik van exact dezelfde standaarden als pinbetalingen. Oftewel, het is niet iets nieuws, slecht een (veiligere) doorontwikkeling.
en hoe ga ik straks pinnen? en hoe zit dat in het buitenland?quote:Op zondag 22 november 2015 21:22 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Als iedereen contactloos met zijn mobiel betaald heb je dus ook geen bankpas meer nodig. Scheelt weer een pas in je knip.
Zelfde hardwareplatform, zelfde software.quote:Op zondag 22 november 2015 21:23 schreef donald_dick het volgende:
[..]
ander hardwareplatform en extra software. dat creëert dus extra veiligheidsrisico's.
ik dacht dat wij het hier hadden over mobiele betalingenquote:Op zondag 22 november 2015 21:23 schreef TC03 het volgende:
[..]
Jij ziet niet in wat de besparing is van internetbankieren t.o.v. accept giro's opsturen?
Je bent spijkers op laag water aan het zoeken.quote:Op zondag 22 november 2015 21:23 schreef donald_dick het volgende:
[..]
en hoe ga ik straks pinnen? en hoe zit dat in het buitenland?
Pinnen doe je dan dus niet meer he. En in het buitenland kun je tegen die tijd ook al met je mobiel betalen. Of de creditcard.quote:Op zondag 22 november 2015 21:23 schreef donald_dick het volgende:
[..]
en hoe ga ik straks pinnen? en hoe zit dat in het buitenland?
Dus iedereen toch nog aan de pinpasquote:Op zondag 22 november 2015 21:24 schreef TC03 het volgende:
[..]
Je bent spijkers op laag water aan het zoeken.
Als je in het buitenland wel een pinpas nodig hebt, moet je er dan dus wel één hebben. Dat is echter een overgangsfase, op termijn wordt het gewoon allemaal contactloos en/of via de telefoon.
Je laat je leiden door een gebrek aan kennis.quote:Op zondag 22 november 2015 21:16 schreef donald_dick het volgende:
[..]
behalve dat pinpassen al 20 jaar bestaan nu eindelijk, volgens je eigen stelling, pas na 3 jaar veilig zijn. Dan heeft mobiel betalen dus nog wel even te gaan
En daar zit nu de cru, vrijwel identiek.quote:Op zondag 22 november 2015 21:27 schreef Merkie het volgende:
Ten tweede, betalen met je mobiele telefoon is vrijwel identiek aan het betalen met een contactloze betaalpas.
In de overgang ja, maar uiteindelijk niet meerquote:Op zondag 22 november 2015 21:26 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Dus iedereen toch nog aan de pinpas
Ok, vertel eens in detail waarom het onveilig is. Lekker makkelijk lullen vanaf de zijlijn, "het is nieuw en dus onveilig". Goh.quote:Op zondag 22 november 2015 21:30 schreef donald_dick het volgende:
[..]
En daar zit nu de cru, vrijwel identiek.
Vertel maar waarom het wel veilig zou zijn. Software op een mobiele telefoon waarvan je de status niet kentquote:Op zondag 22 november 2015 21:31 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ok, vertel eens in detail waarom het onveilig is. Lekker makkelijk lullen vanaf de zijlijn, "het is nieuw en dus onveilig". Goh.
Google pay, Apple Pay en andere innovatie's kunnen banken in de nabije toekomst het vuur aan de schenen leggen. Dus ze gaan mee met de stroom.quote:Op zondag 22 november 2015 21:21 schreef donald_dick het volgende:
[..]
En waarop iedereen apps instaleert, al weten ze niet wie ze maakt. Om maar iets te noemen.quote:Op zondag 22 november 2015 21:33 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Vertel maar waarom het wel veilig zou zijn. Software op een mobiele telefoon waarvan je de status niet kent
Ja, en anders verdiend de bank 150 euro als er fraude wordt gepleegd.quote:Op zondag 22 november 2015 21:35 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Google pay, Apple Pay en andere innovatie's kunnen banken in de nabije toekomst het vuur aan de schenen leggen. Dus ze gaan mee met de stroom.
Daarnaast zijn er vast wel extra innovaties te bedenken om meer geld er aan te verdienen.
1. Wat voor soort vormen van fraude ben je bang voor? Laat het me even wetenquote:Op zondag 22 november 2015 21:33 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Vertel maar waarom het wel veilig zou zijn. Software op een mobiele telefoon waarvan je de status niet kent
Dit topic gaat niet over internetbankieren.quote:Op zondag 22 november 2015 21:47 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Ja, en anders verdiend de bank 150 euro als er fraude wordt gepleegd.
Uit de algemene voorwaarden Internet Bankieren ING
https://www.ing.nl/media/(...)ing_tcm162-44070.pdf
Aansprakelijkheid
• Als u veilig bankiert, vergoeden wij de schade volledig
die u lijdt door misbruik van Mijn ING. Wel mogen wij
u bij schade volgens de wet altijd een eigen risico tot
maximaal ¤150,- in rekening brengen
Dit gaat over betaalpassen, niet over mobiele telefoons waar software een grote factor speelt.quote:Op zondag 22 november 2015 21:52 schreef Merkie het volgende:
[..]
1. Wat voor soort vormen van fraude ben je bang voor? Laat het me even weten.
2. Uitleg over hoe betaaltransactie werkt:
Disclaimer: onderstaand verhaal gaat over betaalpassen met een chip. Vergeet de magneetstrip, dat heeft een telefoon toch niet en is dus niet relevant.
Het is veilig omdat betalen met een betaalpas totaal niet spannend is. Bij een normale transactie wordt de volgende data vanuit de pinpas verstuurd.
1. Rekeningnummer
2. Cryptogram dat berekend wordt op de betaalpas, op basis van een sleutel en het transactienummer. De bank heeft deze sleutel ook en kan dus aan deze zijde ook berekenen welke cryptogrammen geldig zijn. Hier zit trouwens het cruciale verschil in veiligheid tussen de magneetstrip en de chip: een chip kan deze berekening maken, een betaalpas met magneetstrip kan niet rekenen en kan heel simpel uitgelezen worden.
Aan zo'n cryptogram heb je helemaal niets als dat onderschept wordt, aangezien het maar voor één transactie geldig is. Je zal dus altijd fysiek toegang moeten hebben tot de telefoon om betalingen te doen. Niet anders dan met een normale pas dus.
Een betaaltransactie is een hele lange keten van handelingen, de authenticatie met de betaalpas (of telefoon) is maar een hele kleine stap in deze hele keten.
dat zijn de voorwaarden van internetbankieren.quote:Op zondag 22 november 2015 21:55 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dit topic gaat over internetbankieren.
Mobiel betalen werkt exact hetzelfde. Probeer eens even uit te leggen waar jij mogelijke hiaten in de beveiliging ziet, dan kan ik er op ingaan.quote:Op zondag 22 november 2015 21:57 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Dit gaat over betaalpassen, niet over mobiele telefoons waar software een grote factor speelt.
Ja, dit topic gaat niet over internetbankieren, dus lekker interessant.quote:Op zondag 22 november 2015 21:57 schreef donald_dick het volgende:
[..]
dat zijn de voorwaarden van internetbankieren.
gelukkig zeg ik dat pas drie keer, maar ik zal het nog eens herhalen. Een pinpas is gesloten platform, daar valt weinig aan te veranderen. Een telefoon, met software waarvan je maar moet geloven dat het doet wat het zou moeten doen, is dit niet. Als je daar geen gezonde argwaan tegen hebt, dan vind ik dat prima, maar ik heb dat wel.quote:Op zondag 22 november 2015 21:58 schreef Merkie het volgende:
[..]
Mobiel betalen werkt exact hetzelfde. Probeer eens even uit te leggen waar jij mogelijke hiaten in de beveiliging ziet, dan kan ik er op ingaan.
Behalve dat je dat niet eerst typte, zegt het wel wat over de voorwaarden. Als er straks fraude wordt gepleegd, ben jij dus ook financieel de lul.quote:Op zondag 22 november 2015 21:58 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ja, dit topic gaat niet over internetbankieren, dus lekker interessant.
De software is niet zo relevant omdat de authorisatie bij de bank zelf gebeurt en niet op je telefoon.quote:Op zondag 22 november 2015 22:08 schreef donald_dick het volgende:
[..]
gelukkig zeg ik dat pas drie keer, maar ik zal het nog eens herhalen. Een pinpas is gesloten platform, daar valt weinig aan te veranderen. Een telefoon, met software waarvan je maar moet geloven dat het doet wat het zou moeten doen, is dit niet. Als je daar geen gezonde argwaan tegen hebt, dan vind ik dat prima, maar ik heb dat wel.
Als ik jou nu moet geloven dat het allemaal superduper geregeld is en 100% veilig is, hoe kan ik er dan zeker van zijn dat de apps die ik de Play Store of App Store download niet met de informatie ervan door gaat?
Als je dit topic had doorgelezen, dan lees je dat ik het al gebruik, dus mij hoef je niet te overtuigen. Dat betekend nog niet dat er nog genoeg haken en ogen aan dit nieuwe systeem zitten.
dat gebeurt ook met je bankpas, als je die kopieert dan ben je spekkoper. dat kan ook met een telefoon.quote:Op zondag 22 november 2015 22:12 schreef Merkie het volgende:
[..]
De software is niet zo relevant omdat de authorisatie bij de bank zelf gebeurt en niet op je telefoon.
Precies. Dus wat is nou precies je bezwaar? Tegen mobiel betalen, of tegen betalen met een pas an sich?quote:Op zondag 22 november 2015 22:13 schreef donald_dick het volgende:
[..]
dat gebeurt ook met je bankpas, als je die kopieert dan ben je spekkoper. dat kan ook met een telefoon.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |