Ook ik moet mij helaas 😔 aansluiten bij de club van mensen met hun eerste officiële default (bij mij zit er vermoedelijk nog een in de pijplijn). Ook ik zou willen adviseren om de herhaaldelijk genoemde bedrijfsnaam even in een spoiler te zetten. Vermoedelijk maakt het in dit geval niet veel meer uit maar met het noemen van het bedrijf vergroot je de kans dat je nog iets van je geld terug ziet zeker niet.quote:Op maandag 2 november 2015 19:54 schreef aborren het volgende:
[..]
Same here. Lijken relatief veel Fok-kers hiermee hun 1e default te hebben! Is absurd snel op de fles gegaan, zeker als GvE nog één of meerdere termijnen heeft doorbetaald.
Mag ik overigens nogmaals mensen reminden aan het gebruik van spoilers bij dit soort berichtgeving?
De zwartkijker in mij denkt: langerlopende projecten houden het misschien in de tijd ook langer uit, en dus komen die defaults misschien later nog. ...wish not...quote:Wel opvallend dat zoveel 36mnd-projecten omvallen inderdaad.
4 op de 33 vind ik al best wel veel. Heb jij dan toevallig domme pech of worden dit de default-percentages waar iedereen minimaal rekening mee moet gaan houden? Zoals al eerder gezegd...vandaag dus mijn 1e van de 39 projecten. Maar ik ben pas 10 maanden bezig. Heb nog een lange weg te gaan dus en hoop dat het aan het eind van de rit nog wel iets gaat opleveren. De default van vandaag is echter een flinke domper. (met name omdat de default al na 9 maanden plaatsvindt)quote:Op maandag 2 november 2015 21:16 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Het is voor mij default nr. 4 op een totaal van 33 projecten bij GVE. Gelet op de relatief korte looptijd (36 mnd), de rente (8%) en de rating (AA) zat ik er ook voor een behoorlijk bedrag in. Vooralsnog is bij geen van mijn defaults een betalingsregeling getroffen.
Ik ben nu twee jaar bezig met crowdfunden en zit nu wel in de hoek waar de klappen vallen ja. Ik geloof dat anderen wat minder pech hebben. Dat hoop ik althans.quote:Op maandag 2 november 2015 22:41 schreef gve74 het volgende:
[..]
4 op de 33 vind ik al best wel veel. Heb jij dan toevallig domme pech of worden dit de default-percentages waar iedereen minimaal rekening mee moet gaan houden?
Bij GVE staat wel een paar miljoen meer uit dan bij de anderen.quote:Op dinsdag 3 november 2015 00:01 schreef crowdiefunder het volgende:
Het valt me wel op dat bijna alle defaults bij gve voorkomen, toevallig 1 bij kom, maar bij Collin en zencap nog niets. Toeval? Of gewoon de meeste projecten bij gve?
GvE heeft veel open staan natuurlijk en is al een tijdje de grootste speler in de markt. Andere initiatieven zijn pas korter succesvol, dus minder projecten en projecten die korter lopen, dus minder defaults.quote:Op dinsdag 3 november 2015 00:01 schreef crowdiefunder het volgende:
Het valt me wel op dat bijna alle defaults bij gve voorkomen, toevallig 1 bij kom, maar bij Collin en zencap nog niets. Toeval? Of gewoon de meeste projecten bij gve?
Ik moet bekennen dat dat ook al in me op is gekomen. Dat er ergens veel te rooskleurige cijfers zijn gepresenteerd en er een paar mensen lachend aan de andere kant van de lijn zitten.quote:Op maandag 2 november 2015 23:59 schreef Mijnenveger het volgende:
Als een project na zo'n korte termijn al op zwart gaat, vraag ik me af of het niet bij de beoordeling al fout is gegaan
Zit kern van waarheid in denk ik. Maar de het zal ook met de relatief korte looptijden (3-5 jaar) te maken hebben denk ik. Hierdoor is de aflossingsverplichting en annuïteit hoog en komt een bedrijf eerder in liquiditeitsproblemen.quote:Op dinsdag 3 november 2015 07:58 schreef Murene het volgende:
Best interessant artikel over crowdfunding
http://www.rtlz.nl/financ(...)hebben-te-hoge-rente
Daarom zijn waarden als werkkapitaal en current ratio zo belangrijk.quote:Op dinsdag 3 november 2015 08:09 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
[..]
Ik moet bekennen dat dat ook al in me op is gekomen. Dat er ergens veel te rooskleurige cijfers zijn gepresenteerd en er een paar mensen lachend aan de andere kant van de lijn zitten.
Dat wat jij beschrijft heb ik ook exact hetzelfde. Ik heb ook een stop op de investeringen, en ben aan het spreiden naar een deel deposito en een deel ETF.quote:Op dinsdag 3 november 2015 09:09 schreef NB1908 het volgende:
[..]
Zit kern van waarheid in denk ik. Maar de het zal ook met de relatief korte looptijden (3-5 jaar) te maken hebben denk ik. Hierdoor is de aflossingsverplichting en annuïteit hoog en komt een bedrijf eerder in liquiditeitsproblemen.
Overigens zelf vanaf juni 2014 bezig:
41 GVE
5 KOM
Nog geen defaults gelukkig. Als ik de laatste maanden hier volg is dat vrij uitzonderlijk. Verwacht er nog wel een aantal eerlijk gezegd. Zitten paar projecten bij die ik nu niet meer mee zou pakken, sowieso nieuwe investeringen op 0 gezet en afgemeld voor cf-mailer (om verleiding te voorkomen). Eerst even het komende jaar afwachten wat er aan defaults voorbij komen en hoe crowdfund platforms zich ontwikkelen naar volwassenheid, vind dat er nog erg veel te leren / te verbeteren is voor platforms.
quote:"Eigenlijk kijk ik naar mijn portefeuille zoals een voetbalcoach naar zijn team kijkt. Als hij zijn elftal samenstelt kiest hij niet tien keepers en één spits. Het moet gebalanceerd zijn. Dat geldt bij beleggen net zo. Gaat het fout met je ene belegging, dan heb je altijd de andere nog. Dus: cash op de bank, een achterhoede met relatief veilige obligaties, een middenveld met ETF's en aandelen en - eventueel - een voorhoede met opties en turbo's, als je dat zou willen."
Ik heb de update van CFS gelezen en ik moet zeggen dat ik het wel fijn vind om af een toe een update te krijgen over het project. Hij is schijnbaar druk en de incentive komt later, ik heb liever zo'n bericht dan helemaal niks.quote:Op maandag 2 november 2015 22:16 schreef Incitatus3 het volgende:
[..]
De zwartkijker in mij denkt: langerlopende projecten houden het misschien in de tijd ook langer uit, en dus komen die defaults misschien later nog. ...wish not...
Met 24 projecten ben ik gelukkig nog default-vrij, maar ik begin h'm aardig te knijpen zo langzamerhand. Ben ook nog pas een half jaartje actief. En heb, net als iedereen, zo lees ik, in het begin investeringen gedaan die ik, in ieder geval in omvang, nu niet meer zou doen.
Had iemand hier overigens de update over de incentive van CFS al opgemerkt (28-10), of heb ik daar overheen gelezen? Fijn dat er bericht is, al overtuigt de strekking ervan me nog niet helemaal...
En nog een bericht: http://www.rtlz.nl/financ(...)wdfunding-leningen-0quote:Op dinsdag 3 november 2015 07:58 schreef Murene het volgende:
Best interessant artikel over crowdfunding
http://www.rtlz.nl/financ(...)hebben-te-hoge-rente
Een bericht is inderdaad wel prettig, maar ik heb toch ook mijn twijfels. Als je een webshop hebt en je doet er 3 maanden over om 91 potjes kruiden te verzenden?quote:Op dinsdag 3 november 2015 09:37 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
[..]
Ik heb de update van CFS gelezen en ik moet zeggen dat ik het wel fijn vind om af een toe een update te krijgen over het project. Hij is schijnbaar druk en de incentive komt later, ik heb liever zo'n bericht dan helemaal niks.
Dat zijn wel heel veel projecten samen! Tenzij je overal voor het laagst mogelijke bedrag in zit is het toch een hoop geld.quote:Op dinsdag 3 november 2015 06:09 schreef crowdinvesteerder het volgende:
Bij mij:
GvE 6 defaults op 101 projecten. 2 volledig afgelost, 3 moeten nog starten.
Ik zit ook ik R&R, au!. Ik kruip zo richting de gevreeste 10% defaults waarbij het steeds meer de vraag is of los van de fun ik het op een deposito had kunnen zetten.
Bij de andere platformen is het een kwestie van tijd:
12 KoM projecten, waarvan er een bungelt. De oudste heeft pas 12 aflossingen gedaan.
Voor mijn vriendin heb ik ook 6 defaults op GvE 107 projecten, deels andere portfolio. Zij is niet geraakt door R&R.
Bij haar moet er een nog starten en zijn er ook 2 die de eindstreep hebben gehaald.
Bij haar 32 KoM, met hetzelfde bungelgeval. 5 KoM projecten moeten nog starten met de eerste terugbetaling, 0 aan de eindstreep.
Interessante discussie; Ik heb mijn bijdrage in de Q&A van Hype gedaan :-)quote:Op dinsdag 3 november 2015 10:23 schreef bleyenburg het volgende:
Volgt iemand hier de Q&A bij hype kappers op KOM nog?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |