Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik zet KoM voorlopig op hold, gezien het aantal fouten dat opduikt in VRIJWEL ELK project..... vertrouwen en goodwill zijn verspeeld en er zal tijd nodig zijn om dat terug te winnen...
Ik kap ook met KoM voorlopig. Ik kan geen touw aan de cijfers knopen. Daarnaast spreekt de tekst het cijfermateriaal tegen. In de tekst:
quote:
Zoals in de jaarrekening van 2014 te zien valt, is er qua rendement break-even gedraaid en is het ondernemersvermogen opgelopen naar ¤ -39.000
quote:
Het negatieve EV bedraagt ¤ 39K per 31 december 2015
quote:
“Hype Kappers beschikt over een werkkapitaal van ruim ¤21K in 2015 en 2016.
Gelezen op KOM: De risicorating staat los van de geboden zekerheden. En ik maar denken dat deze een weerspiegeling is van het totale plaatje inclusief haalbaarheid van het bedrijf EN de zekerheden........
Zozo, inderdaad. Waar is de risicorating dan op gebaseerd?
Kapitaal Op Maat heeft gelijk. Het risico is de kans dat een bepaald project in default gaat (dus verlies oplevert). Zekerheden en de alsdan uitstaande hoofdsom bepalen vervolgens de hoogte van het verlies. Google maar eens op Expected Loss = PD*EAD*LGD
Het is dus mogelijk dat je een project hebt met een zeer hoog risico dat toch acceptabel is vanwege de zekerheden maar ook dat je bij een laag risico project als dat eenmaal omvalt al je geld kwijt bent. NB: Daarom is voor mij zekerheden niet het eerste waar ik naar kijk. Vertrouwen in het business model is één, mooie zekerheden is vervolgens leuk meegenomen.
NB: Daarom is voor mij zekerheden niet het eerste waar ik naar kijk. Vertrouwen in het business model is één, mooie zekerheden is vervolgens leuk meegenomen.
Bij mij een tikje anders. Vertrouwen in het businessmodel EN goede zekerheden
Op vrijdag 30 oktober 2015 15:50 schreef AapNootMuis het volgende: [..] Ik zet KoM voorlopig op hold, gezien het aantal fouten dat opduikt in VRIJWEL ELK project..... vertrouwen en goodwill zijn verspeeld en er zal tijd nodig zijn om dat terug te winnen...
Ik heb via KOM om dezelfde reden de afgelopen maanden ook al niets meer geďnvesteerd.
Restaurant De Parlevinker op GVE heeft op zichzelf wel een goede creditsafe score. En de hobby van beide dames komt goed van pas. Ik vraag mij wel af waarom de huurder van een pand 150.000 euro aan achterstallig onderhoud uitgeeft. Is dat niet iets voor de verhuurder? Het negatief eigen vermogen is vervelend. Daar staat tegenover dat de oorzaak van dit negatieve eigen vermogen - een activiteit in de paardenhandel - is stopgezet en dat het restaurant zelf winst maakt (en die is stijgend). Op zichzelf lijkt het mij eerlijk gezegd geen onaantrekkelijk project. https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=12158 Maar ook GVE staat bij mij in beginsel 'on hold''.
Ik heb via KOM om dezelfde reden de afgelopen maanden ook al niets meer geďnvesteerd.
Restaurant De Parlevinker op GVE heeft op zichzelf wel een goede creditsafe score. En de hobby van beide dames komt goed van pas. Ik vraag mij wel af waarom de huurder van een pand 150.000 euro aan achterstallig onderhoud uitgeeft. Is dat niet iets voor de verhuurder? Het negatief eigen vermogen is vervelend. Daar staat tegenover dat de oorzaak van dit negatieve eigen vermogen - een activiteit in de paardenhandel - is stopgezet en dat het restaurant zelf winst maakt (en die is stijgend). Op zichzelf lijkt het mij eerlijk gezegd geen onaantrekkelijk project. https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=12158 Maar ook GVE staat bij mij in beginsel 'on hold''.
Eens!
En ze bestaan ook al lang dat is wel een groot verschil een startende horeca.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Zijn hier nog mensen die in chocolate makers (oneplanetcrowd) die vrijdag naar de fabriek/borrel gaan? Of zijn er geen anderen die in dat project zijn gestapt?
De parlevinker toch maar meegepakt. Ziet er aardig uit en zeeland wordt toch steeds drukker. Tevens zijn de facebook recensies zeer positief over het restaurant. Tevens een leuke kleine incentive waarvoor ik alleen 150 km moet rijden.
Op vrijdag 30 oktober 2015 21:39 schreef rob746 het volgende: De parlevinker toch maar meegepakt. Ziet er aardig uit en zeeland wordt toch steeds drukker. Tevens zijn de facebook recensies zeer positief over het restaurant. Tevens een leuke kleine incentive waarvoor ik alleen 150 km moet rijden.
Het negatief eigen vermogen is vervelend. Daar staat tegenover dat de oorzaak van dit negatieve eigen vermogen - een activiteit in de paardenhandel - is stopgezet en dat het restaurant zelf winst maakt (en die is stijgend). Op zichzelf lijkt het mij eerlijk gezegd geen onaantrekkelijk project. https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=12158 Maar ook GVE staat bij mij in beginsel 'on hold''.
Je bent m.i. te mild. Een negatief eigen vermogen van 287K is véél meer dan vervelend, het is een waar drama. Een voetbalwedstrijd waarin je begint met een 0-3 achterstand De schulden zijn 3 ton hoger dan de bezittingen. Eén briesje tegenwind en de tent dondert in elkaar. Absolute no go.
Hoe gaat kom om met hun eerste default? Zit zelf niet,in dit project en kan het dus niet volgen. Enige informaite, stappenplan van hun zijde? Het is het eerste geval waar we de achterzijde van kom kunnen beoordelen.
Op vrijdag 30 oktober 2015 07:47 schreef najra1990 het volgende: Klinkt goed! Dat is zeker nog uit de tijd dat er voornamelijk 2 en 3 jarige leningen waren? Of doe je al veel langer mee? En in al die tijd veel defaults gehad?
Uitbetaalde projecten zijn idd met maximale looptijd van 36 maanden. Ik heb twee defaults die hier al ter sprake zijn gekomen.
Je bent m.i. te mild. Een negatief eigen vermogen van 287K is véél meer dan vervelend, het is een waar drama. Een voetbalwedstrijd waarin je begint met een 0-3 achterstand De schulden zijn 3 ton hoger dan de bezittingen. Eén briesje tegenwind en de tent dondert in elkaar. Absolute no go.
Ik weet het niet, dat kwam door die te hoge priveopnames volgens de pitch en daar gaan ze nu mee stoppen en het loopt wel goed verder en bestaat al een hele tijd.
Doe er gewoon 100,- in en dan zien we het wel?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
[..] dat kwam door die te hoge priveopnames volgens de pitch en daar gaan ze nu mee stoppen en het loopt wel goed verder.............
Dat is wat ze zeggen, ja.
[..] ........een negatief eigen vermogen van ¤ 287.000,-. Een activiteit in de paardenhandel heeft gedurende een aantal jaren tot te hoge prive-opnamen geleid. ...........en van de drie dure privé auto’s zijn er twee verkocht. [/quote]
En dit is het bewezen wanbeleid., als dit nog niet genoeg alarmklokken zijn
Ik weet het niet, dat kwam door die te hoge priveopnames volgens de pitch en daar gaan ze nu mee stoppen en het loopt wel goed verder en bestaat al een hele tijd.
Doe er gewoon 100,- in en dan zien we het wel?
Uiteraard moet iedereen zelf weten waar ze investeren. Ik vind dit wel een beetje datgene waar Collin en GvE op draaien; we investeren maar en we zien verder wel.
Mensen die een negatief ev creëren als gevolg van een te dure levensstijl (dure auto's en teveel privé opnames) en onder curatele gezet moeten worden zijn geen goede ondernemers! Dergelijk gedrag verander je ook niet zo maar. Geld verloren met paardenhandel wordt gepresenteerd als een onderneming maar ik denk dat het gewoon een hobby is.
[ Bericht 0% gewijzigd door rockenfeller op 31-10-2015 11:14:03 ]
Ik vind het een beetje te makkelijk om zo maar met geld te gaan strooien.
Toch doe je met CF niet veel anders helaas....
Maargoed soms is het ook een gok ja. Zou er ook geen 1000,- instoppen.
Mensen die een negatief ev creëren als gevolg van een te dure levensstijl (dure auto's en teveel privé opnames) en onder curatele gezet moeten worden zijn geen goede ondernemers! Dergelijk gedrag verander je ook niet zo maar. Geld verloren met paardenhandel wordt gepresenteerd als een onderneming maar ik denk dat het gewoon een hobby is.
Wel of geen goeie ondernemer weet ik niet, ze doen het wel aardig opzich alleen idd die hoge prive opnames voor een hobby is niet goed. En ik ken er meer die bakken met geld verdienen maar het alleen ook met bakken uitgeven en dat zijn niet perse slechte ondernemers natuurlijk.
Maar het feit dat ze aangeven dat dat nu in goed overleg met de rest van de familie zijn gestopt en er ook wat luxe auto's zijn weg gedaan zegt me dat ze nu beter willen gaan doen. Als er geen uitleg en verbetering bij stond had dat min bedrag me wel tegengehouden.
En ik heb nog geen enkele horeca (wel hotels) en dan heb ik liever een bedrijf wat lang bestaat dan een starter.
En mijn regel is bij twijfel 100,- er in dus daar blijft het nu ook bij. Dat gokje kun je wel nemen wat mij betreft.
Wel of geen goeie ondernemer weet ik niet, ze doen het wel aardig opzich alleen idd die hoge prive opnames voor een hobby is niet goed. En ik ken er meer die bakken met geld verdienen maar het alleen ook met bakken uitgeven en dat zijn niet perse slechte ondernemers natuurlijk.
Maar het feit dat ze aangeven dat dat nu in goed overleg met de rest van de familie zijn gestopt en er ook wat luxe auto's zijn weg gedaan zegt me dat ze nu beter willen gaan doen. Als er geen uitleg en verbetering bij stond had dat min bedrag me wel tegengehouden.
En ik heb nog geen enkele horeca (wel hotels) en dan heb ik liever een bedrijf wat lang bestaat dan een starter.
En mijn regel is bij twijfel 100,- er in dus daar blijft het nu ook bij. Dat gokje kun je wel nemen wat mij betreft.
Helemaal mee eens. Bedrijf bestaat toch al even. De recensies op verschillende websites zijn ook oke. Dus ik geef ze de voordeel van de twijfel met een minimale inleg.
Volgens eerdere afspraak is er vanaf woensdag pas echt reden om te klagen over te late betaling. Ik constateer nu alleen maar dat Funding Circle de doelstelling van Zencap voor oktober niet heeft kunnen waarmaken.
Ik ben net een maand lid van dit forum en alle topics een beetje doorgelezen! Er wordt behoorlijke interessante informatie gedeeld waarmee iedereen een betere beslissing kan maken om ergens te investeren. Dat is een goede samenwerking van de "crowd"
Ik hoop ook een bijdrage te kunnen leveren aan de "crowd"
Voor nu allemaal een fijn weekend!!!!
PS De schade voor mij vanaf eind 2011 is tot nu toe 1 default(deurwaarder 0,8-0,9 van de looptijd) 5 afbetaalde projecten.
Ik ben net een maand lid van dit forum en alle topics een beetje doorgelezen! Er wordt behoorlijke interessante informatie gedeeld waarmee iedereen een betere beslissing kan maken om ergens te investeren. Dat is een goede samenwerking van de "crowd"
PS De schade voor mij vanaf eind 2011 is tot nu toe 1 default(deurwaarder 0,8-0,9 van de looptijd) 5 afbetaalde projecten.
Inderdaad welkom! Hoeveel lopende projecten heb je en bij welke platformen?
Ik heb momenteel geen enkel project van GvE open staan om te storten. Dat is wel eens anders geweest. Er is weinig echt interessants voorbij gekomen afgelopen maand..... Alleen Zinn meen ik.
[ Bericht 12% gewijzigd door obligataire op 01-11-2015 17:48:44 ]
Op zondag 1 november 2015 15:52 schreef obligataire het volgende: Ik heb momenteel geen enkel project van GvE open staan om te storten. Dat is wel eens anders geweest. Er is weinig echt interessants voorbij gekomen afgelopen maand..... Alleen Zinn meen ik.
Hetzelfde hier. Ik wil wel meer investeren maar zie weinig langskomen op gve, kom en agd.
Op maandag 2 november 2015 08:50 schreef darktower het volgende: Ik hoor dat Zencap/Funding Circle inmiddels 18 dagen achterstand heeft op ALLE betalingen. Wat is er aan de hand?
Vorige maand is de betaling van eind september gestort op 5 oktober, deze keer viel de 31ste op een zaterdag, dus op zijn vroegst zal het vanmiddag erop staan als ze het daadwerkelijk op de 31ste hebben overgemaakt. Ik ga me pas een e-mail sturen als het er aan het einde van de week nog niet is En daar krijg je toch geen reactie op overigens...
Op maandag 2 november 2015 09:40 schreef Murene het volgende: Update van Gelmo gekregen. Communicatie bij KOM is in mijn ogen toch een stuk beter dan bij GvE.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 2 november 2015 09:40 schreef Murene het volgende: Update van Gelmo gekregen. Communicatie bij KOM is in mijn ogen toch een stuk beter dan bij GvE.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goede zaak dat ze hierover zo helder communiceren ! Na alle slechte berichten over het bedroevende cijfermateriaal van de afgelopen periode waren we ook wel aan wat “positief” nieuws toe m.b.t. KoM. Als er nu ook nog een regeling gaat komen dat de investeerders netjes hun centjes gaan krijgen is helemaal iedereen blij.
[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 02-11-2015 10:34:52 ]
Dacht ik de haze in Maleisie achter me gelaten te hebben, stap ik vanmorgen na een vlucht van ruim 11 uur hier in de Nederlandse mist. Gelukkig is de mist weer opgetrokken en zie ik nu weer de Zon!
Zal de komende paar dagen eens lezen of ik ik nog wat spectacualirs gemist heb tijdens mijn vakantie, naast natuurlijk de Trustbody ondergang die ik van afstand gevolgd heb.