Het was Rossi zijn fout imo.quote:Op zondag 25 oktober 2015 18:02 schreef Sinergie het volgende:
Márquez kan in ieder geval niet met z'n remhendel tegen Rossi aangereden zijn:
[ afbeelding ]
Maar de reden dat ie viel was gewoon omdat ie te scherp instuurde tegen Rossi aan en ja dan kan je betwisten of Rossi zich überhaupt op die positie op het circuit had moeten bevinden.
Fout, hij gaf geen beuk Márquez reed tegen Rossi aan.quote:Op zondag 25 oktober 2015 18:35 schreef Beach het volgende:
Je zag Rossie drie keer omkijken en toen die beuk uitdelen.
Hier heb je wat schat.quote:Op zondag 25 oktober 2015 18:35 schreef Beach het volgende:
Je zag Rossie drie keer omkijken en toen die beuk uitdelen.
quote:Michael Laverty:
"Marc broke the unwritten rule, always RESPECT those fighting for a Championship when you're not. Vale got enraged and hung him out to dry"
Precies.quote:Op zondag 25 oktober 2015 20:23 schreef Dimachaerus het volgende:
Michael Laverty:
"Marc broke the unwritten rule, always RESPECT those fighting for a Championship when you're not. Vale got enraged and hung him out to dry"
Marquez deelt eerst een kopstoot uit: https://www.facebook.com/(...)os/1018253931530671/quote:Op zondag 25 oktober 2015 18:02 schreef Sinergie het volgende:
Márquez kan in ieder geval niet met z'n remhendel tegen Rossi aangereden zijn:
[ afbeelding ]
Maar de reden dat ie viel was gewoon omdat ie te scherp instuurde tegen Rossi aan en ja dan kan je betwisten of Rossi zich überhaupt op die positie op het circuit had moeten bevinden.
twitter:texastornado5 twitterde op zondag 25-10-2015 om 15:24:49 Ok, my opinion: MM is fighting for pride, not a championship. VR gets tired of MM's close racing ?? #lookatmewheni'mtalkingtoyouson Bamm ? reageer retweet
Dit is het interview, voor de Italiaanse media, na de Pre-Event Press Conference op donderdag.quote:
Er is nog duidelijk ruimte en anders had ie gewoon moeten inhouden. En kijk hier even, rond 0:45 zie je duidelijk dat hij gewoon probeerde Rossi van zijn motor te rijden.quote:Op zondag 25 oktober 2015 17:40 schreef H1N1 het volgende:
[..]
Hij kon geen kant uit. Vale zat er al.
quote:Op maandag 26 oktober 2015 19:05 schreef Ferry_76 het volgende:
Rossi: "Weet nog niet of ik wel start in Valencia"
Haha, ik zie dat je net hetzelfde filmpje hebt gepost, ik ben het met je eens. Marquez probeert Rossi gewoon van zijn sokken te rijden. Hij had ook achter Rossi kunnen blijven rijden en de aansluiting met Lorenzo zoeken om dan tegen het einde in te halen en een podiumplaats proberen te pakken. Dit is gewoon walgelijk kinderachtig van Marquez.quote:Op maandag 26 oktober 2015 19:01 schreef Achterhoker het volgende:
Er is nog duidelijk ruimte en anders had ie gewoon moeten inhouden. En kijk hier even, rond 0:45 zie je duidelijk dat hij gewoon probeerde Rossi van zijn motor te rijden.
nu ik dat filmpje zie.. Je ziet wel hoe debiel Marquez rijdt en vol risico's. Puur omdat ze ruzie hebben. Maar stak rossi nou z'n middelvinger op of deed hij een gebaar van: kom op man, doorrijdenquote:Op maandag 26 oktober 2015 21:14 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Haha, ik zie dat je net hetzelfde filmpje hebt gepost, ik ben het met je eens. Marquez probeert Rossi gewoon van zijn sokken te rijden. Hij had ook achter Rossi kunnen blijven rijden en de aansluiting met Lorenzo zoeken om dan tegen het einde in te halen en een podiumplaats proberen te pakken. Dit is gewoon walgelijk kinderachtig van Marquez.
Deed hij vaker in de race, gewoon zo van waar ben je mee bezig.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:20 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
nu ik dat filmpje zie.. Je ziet wel hoe debiel Marquez rijdt en vol risico's. Puur omdat ze ruzie hebben. Maar stak rossi nou z'n middelvinger op of deed hij een gebaar van: kom op man, doorrijden
Moeilijk te zien, het zou idd. een middelvinger kunnen zijn. Echt niet te geloven dat ze Rossi bestraffen omdat Marquez als een mongool rijdt.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:20 schreef ErkendFokker het volgende:
nu ik dat filmpje zie.. Je ziet wel hoe debiel Marquez rijdt en vol risico's. Puur omdat ze ruzie hebben. Maar stak rossi nou z'n middelvinger op of deed hij een gebaar van: kom op man, doorrijden
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:31 schreef JaapB het volgende:
Het hele gebeuren tussen MM93 en VR46 is een smet op de motorsport, maar de manier waarop er door de raceleiding op is gereageerd is verre van vrij van valse aannames en reageren op emotie en niet op een daadwerkelijke beoordeling van wat er gebeurd. is.
Kijkend naar de laatste twee races is het zondermeer opvallend hoe MM93 kiest voor het continu wisselen van positie en aanvallen bij VR46 terwijl hij bewezen de snellere motorfiets heeft.
Want als je in de training zoveel sneller kunt zijn, normaal gesproken je teamgenoot op flinke achterstand weet te rijden dan kan het niet zo zijn dat je zo aggressief gedraagd op een plek in de race waar je niet thuishoort.
MM93 is een buitengewoon snelle coureur, maar helaas ook een heel onvolwassen verliezer en roekeloos rijder als de zaken niet zijn kant op rollen.
Persoonlijk hoop ik niet dat VR zich uit de laatste race terugtrekt, maar als hij dat wel zou doen dan geeft dat een hele vieze smaak aan het MotoGP kampioenschap van dit jaar. En die vieze smaak heet Marquez
Heeft de racedirectie ook uitgelegd, puur volgens regels begaat Rossi een fout. Marquez laat wel zien hoe hij in elkaar zit als het even een jaar niet lukt. Is gewon jaloers op de populariteit van Rossi. En zijn nederlagen in Argentinie en Assen zitten blijkbaar behoorlijk diep. Zie Rossi nog wel overstappen naar de Superbikes, dan storten de toeschouwersaantallen bij de MotoGP aardig in denk ik.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:29 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Moeilijk te zien, het zou idd. een middelvinger kunnen zijn. Echt niet te geloven dat ze Rossi bestraffen omdat Marquez als een mongool rijdt.
Gun Lorenzo de titel wel, want hij is over het hele jaar wel de betere vind ik. Acties van Marquez werpen een enorme schaduw over dit kampioenschap, stelt zichzelf gewoon boven de strijd tussen Lorenzo en Rossi wat gewoon triest is.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:32 schreef Izzy73 het volgende:
Ik hoop dat Lorenzo in Valencia 0 punten scoort en Rossi zonder te rijden kampioen wordt.
Oké maar wat doet Rossi fout dan, ik kan nergens overtuigende beelden vinden dat Rossi hem van zijn motor trapt. Het is gewoon niet goed te zien. Het lijkt meer op een schwalbe van Marquez.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:33 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Heeft de racedirectie ook uitgelegd, puur volgens regels begaat Rossi een fout. Marquez laat wel zien hoe hij in elkaar zit als het even een jaar niet lukt. Is gewon jaloers op de populariteit van Rossi. En zijn nederlagen in Argentinie en Assen zitten blijkbaar behoorlijk diep. Zie Rossi nog wel overstappen naar de Superbikes, dan storten de toeschouwersaantallen bij de MotoGP aardig in denk ik.
Ieder zijn ding, persoonlijk ben ik niet zo'n fan van Lorenzo, het is een beetje een Rossi wannabe. En een irritant mannetje. Rossi verdiend het wel om in zijn najaren nog een keer kampioen te worden. Hij heeft veel betekend voor de motorsport en is en blijft een legende.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:38 schreef M.Melandri het volgende:
Gun Lorenzo de titel wel, want hij is over het hele jaar wel de betere vind ik. Acties van Marquez werpen een enorme schaduw over dit kampioenschap, stelt zichzelf gewoon boven de strijd tussen Lorenzo en Rossi wat gewoon triest is.
Hij laat zijn motor bewust naar buiten lopen, wel 3m van de ideale lijn. Volgens de regels moet dat gewoon bestraft worden. Neemt niet weg dat Marquez zich totaal unfair gedraagt. Ze gingen tot dit jaar heel goed met elkaar om en gingen zelfs in prive tijd met elkaar crossen. Dit jaar verloor Marquez een paar keer van Rossi en dat is hij niet gewend en kan daar blijkbaar totaal niet mee omgaan. Begrijp er ook helemaal niets van. Grootste talent misschien wel ooit en dan helpt hij zo zijn hele imago om zeep.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:38 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Oké maar wat doet Rossi fout dan, ik kan nergens overtuigende beelden vinden dat Rossi hem van zijn motor trapt. Het is gewoon niet goed te zien. Het lijkt meer op een schwalbe van Marquez.
De racedirectie kan toch niet oordelen op basis van onduidelijke beelden?
Ik ben fan van Rossi dus misschien niet helemaal objectief maar ik vind dat de racedirectie toch wel rekening mag houden met wat Marquez allemaal heeft uitgevreten om Rossi uit te lokken.
Doe die geel gekleurde bril eens af.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:40 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Ieder zijn ding, persoonlijk ben ik niet zo'n fan van Lorenzo, het is een beetje een Rossi wannabe. En een irritant mannetje. Rossi verdiend het wel om in zijn najaren nog een keer kampioen te worden. Hij heeft veel betekend voor de motorsport en is en blijft een legende.
Rossi doet al honderdduizend jaar aan de top mee en strijdt nu weer mee voor de wereldtitel, dan laat je je daar toch niet zó gek door maken. Kom op, Marquez zit te etteren en Rossi kon daar toch niet mee omgaan.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:14 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Haha, ik zie dat je net hetzelfde filmpje hebt gepost, ik ben het met je eens. Marquez probeert Rossi gewoon van zijn sokken te rijden. Hij had ook achter Rossi kunnen blijven rijden en de aansluiting met Lorenzo zoeken om dan tegen het einde in te halen en een podiumplaats proberen te pakken. Dit is gewoon walgelijk kinderachtig van Marquez.
Snap wel dat men niet zo'n fan is van Lorenzo. Hij kan heel strak en constant rijden, maar voor de kijker is dat vaak niet zo spectaculair natuurlijk. Ook al zijn overwinningen dit jaar zijn van start/finish op kop, dat maakt bij de fans natuurlijk weinig los. Rijders als Iannone en Rossi zijn meer van de 1 op 1 gevechten en dat is veel aansprekender.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:40 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Ieder zijn ding, persoonlijk ben ik niet zo'n fan van Lorenzo, het is een beetje een Rossi wannabe. En een irritant mannetje. Rossi verdiend het wel om in zijn najaren nog een keer kampioen te worden. Hij heeft veel betekend voor de motorsport en is en blijft een legende.
Je kunt je ook afvragen wat Marquez aan het doen is. Rossi kan echt wel met een nederlaag omgaan dat liet hij wel zien met Pedrosa in Aragon en met Iannone in Australie. Maar uiteindelijk gaat het allemaal om hun eigen ego. Daarom gun ik Pedrosa ook een titel, iemand die altijd zich sportief heeft gedragen.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:01 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Rossi doet al honderdduizend jaar aan de top mee en strijdt nu weer mee voor de wereldtitel, dan laat je je daar toch niet zó gek door maken. Kom op, Marquez zit te etteren en Rossi kon daar toch niet mee omgaan.
Natuurlijk kun je je dat afvragen, ik zou bij nader inzien ook niet meer gaan voor "Rossi" bij de schuldvraag, maar voor "beiden". Dan nog heeft Rossi het hoofd niet koel gehouden. Hij had gewoon schijt moeten hebben aan Marquez, maar hij liet zich keihard opnaaien.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:07 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Je kunt je ook afvragen wat Marquez aan het doen is. Rossi kan echt wel met een nederlaag omgaan dat liet hij wel zien met Pedrosa in Aragon en met Iannone in Australie. Maar uiteindelijk gaat het allemaal om hun eigen ego. Daarom gun ik Pedrosa ook een titel, iemand die altijd zich sportief heeft gedragen.
Vreemd dat je wel een straf krijgt voor 3m afwijken van de ideale lijn maar niet als je je motor dwars zet zodat een andere rijder bijna van zijn motor valt. Maar goed we kunnen er lang over lullen maar heeft geen zin. We zien wel wat er gaat gebeuren. Misschien tekent Rossi nog protest aan of gebeurd er volgende week weer iets geks. Wel jammer dat de titelstrijd zo moet verlopen. Het was reuze spannend tot nu toe. Misschien een goed idee idd als Rossi naar de superbikes overstapt. Marques zal bij veel motorfans wel wat schade opgelopen hebben ja. Dit blijft hem altijd bij.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:53 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Hij laat zijn motor bewust naar buiten lopen, wel 3m van de ideale lijn. Volgens de regels moet dat gewoon bestraft worden. Neemt niet weg dat Marquez zich totaal unfair gedraagt. Ze gingen tot dit jaar heel goed met elkaar om en gingen zelfs in prive tijd met elkaar crossen. Dit jaar verloor Marquez een paar keer van Rossi en dat is hij niet gewend en kan daar blijkbaar totaal niet mee omgaan. Begrijp er ook helemaal niets van. Grootste talent misschien wel ooit en dan helpt hij zo zijn hele imago om zeep.
Ben geen Rossi fan, maar wel enorm veel respect voor hem. Had hem eigenlijk al afgeschreven, maar weet op zijn oude dag toch nog de drive te vinden om zijn rijstijl aan te passen en weer in de buurt van de snelste mannen te komen.
Dat vind ik echt het mooiste aan motorsport die 1 op 1 duels, ik kan ook wel genieten van iemand die perfecte rondes rijdt hoor. Maar strijd is wat mijn racehart sneller doet kloppen.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:03 schreef M.Melandri het volgende:
Snap wel dat men niet zo'n fan is van Lorenzo. Hij kan heel strak en constant rijden, maar voor de kijker is dat vaak niet zo spectaculair natuurlijk. Ook al zijn overwinningen dit jaar zijn van start/finish op kop, dat maakt bij de fans natuurlijk weinig los. Rijders als Iannone en Rossi zijn meer van de 1 op 1 gevechten en dat is veel aansprekender.
Denk als Simoncelli er was geweest dat Marquez al eerder op zijn plek was gezet, maar helaas...
Ik vind het niet zo gek hoor als je alles op alles zet om nog eens wereldkampioen te worden dat je je dan laat opnaaien als je op volle snelheid meerdere malen bijna van je sokken gereden wordt door Marquez die op zijn pikkie is getrapt en die geen kans meer maakt op de titel.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:01 schreef heywoodu het volgende:
Rossi doet al honderdduizend jaar aan de top mee en strijdt nu weer mee voor de wereldtitel, dan laat je je daar toch niet zó gek door maken. Kom op, Marquez zit te etteren en Rossi kon daar toch niet mee omgaan.
Ik heb een racebril opquote:
Maar juist van zo'n ongekend ervaren en succesvolle rijder verwacht ik dat hij zijn hoofd ook dan koel kan houden.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:17 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo gek hoor als je alles op alles zet om nog eens wereldkampioen te worden dat je je dan laat opnaaien als je op volle snelheid meerdere malen bijna van je sokken gereden wordt door Marquez die op zijn pikkie is getrapt en die geen kans meer maakt op de titel.
Ik denk dat hij op dat moment heel erg goed wist wat hij deed.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:20 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar juist van zo'n ongekend ervaren en succesvolle rijder verwacht ik dat hij zijn hoofd ook dan koel kan houden.
Ik keur het ook niet goed. Maar het is natuurlijk een Italiaan en hij heeft in Australie al een beetje met zich laten fucken door Marquez. Afgelopen race was het weer hetzelfde liedje na een paar ronden, toen maakte hij nog gebaren dat Marquez normaal moest doen maar ook dat werd genegeerd en dan is het genoeg.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:11 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je je dat afvragen, ik zou bij nader inzien ook niet meer gaan voor "Rossi" bij de schuldvraag, maar voor "beiden". Dan nog heeft Rossi het hoofd niet koel gehouden. Hij had gewoon schijt moeten hebben aan Marquez, maar hij liet zich keihard opnaaien.
Rossi is ook maar een mens, geen robot. Ik begrijp zijn reactie wel.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:20 schreef heywoodu het volgende:
Maar juist van zo'n ongekend ervaren en succesvolle rijder verwacht ik dat hij zijn hoofd ook dan koel kan houden.
Alsof Lorenzo er om vraagt dat Marquez zich zo opstelt.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:29 schreef Izzy73 het volgende:
Het zou wel heel sportief zijn van Lorenzo als hij in Valencia (mocht Rossi starten) zich laat afzakken naar Rossi en de strijd om de wereldtitel vanaf daar aangaat. Maar goed zo sportief is Lorenzo niet volgens mij, maar het zou legendarisch zijn.
Wie weet? Het is maar een idee, ik zou er geen goed gevoel bij hebben als ik zo wereldkampioen werd.quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:30 schreef M.Melandri het volgende:
Alsof Lorenzo er om vraagt dat Marquez zich zo opstelt.
Dat ligt niet aan Lorenzo, dat zou niemand doen natuurlijk (en terecht).quote:Op maandag 26 oktober 2015 22:29 schreef Izzy73 het volgende:
Het zou wel heel sportief zijn van Lorenzo als hij in Valencia (mocht Rossi starten) zich laat afzakken naar Rossi en de strijd om de wereldtitel vanaf daar aangaat. Maar goed zo sportief is Lorenzo niet volgens mij, maar het zou legendarisch zijn.
Nee, daar is hij ook niet voor bestraft. Hij is bestraft voor het veroorzaken van een ongeluk.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:53 schreef M.Melandri het volgende:
Hij laat zijn motor bewust naar buiten lopen, wel 3m van de ideale lijn. Volgens de regels moet dat gewoon bestraft worden.
quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:00 schreef THEFXR het volgende:
Rossi is een killer en gaf MM een trap zodat hij crashte, deze motoren gaan harder dan een F1 auto er gebeuren al crashes genoeg, zelfs soms met dodelijke afloop.
De straf van Rossi is te laag, maar er spelen meer belangen mee dan alleen de sport, sponsoren om maar iets te noemen.
nee, je ziet dat rossi zijn been op zijn steun terugzet, gezien de schuine hoek die de motor had, zou een kind hem nog kunnen onderuit trappen, is weinig kracht voor nodig.quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:06 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Heb je ooit die beelden bekeken?
1. Je kan zo'n motor niet zomaar omtrappen
2. Je ziet dat MM in rossi zijn been rijdt
Een motor die met een enorme snelheid een bocht van +- 10m staal. Er komt ongeveer een kracht van 40.000N op die wielen te staan.quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:23 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nee, je ziet dat rossi zijn been op zijn steun terugzet, gezien de schuine hoek die de motor had, zou een kind hem nog kunnen onderuit trappen, is weinig kracht voor nodig.
lol, is de 1ste keer dat ik het rem smoesje hoor, waar heb je die vandaan?quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Een motor die met een enorme snelheid een bocht van +- 10m staal. Er komt ongeveer een kracht van 40.000N op die wielen te staan.
Been van een goed getrainde man, in het meest gunstige geval 1000N. Vergelijkbaar met een peuter die tegen je benen duwt.
Marquez viel omdat hij remde, niks meer, niks minder.
Waarom vallen ze niet om als ze schuin door een bocht rijden?quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:54 schreef THEFXR het volgende:
[..]
lol, is de 1ste keer dat ik het rem smoesje hoor, waar heb je die vandaan?
Een groot sportman heeft dit soort dingen inderdaad niet nodig.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 01:14 schreef Fir3fly het volgende:
Geweldig dit. Ik heb zelden mensen zichzelf zo voor de gek zien houden. Feiten negeren, videobeelden compleet verkeerd inzien en nog het beste van alles de schuld in de schoenen van het slachtoffer schuiven.
Ik heb veel gezien wat betreft Rossi en zijn zogenaamde fans maar dit slaat alles.
Fascinerend om te zien hoe een man mentaal volledig instort en allemaal blinde idioten met zich mee trekt de put in. Ik lach me al dood sinds donderdag toen Rossi zijn bek opentrok en keihard uitgelachen werd. Zelden heb ik een sportman zo zien imploderen.
https://www.motomatters.c(...)p_round_up_heroes_whquote:Seven days ago, we were talking about how the 2015 MotoGP season will go down in history as one of the greatest of all time, with the Australian Grand Prix as its glittering highlight. A week later, we saw its low point. There were some truly remarkable and admirable performances in all three classes. Dani Pedrosa confirmed his return to form with a formidable victory, his second of the season. The arm pump surgery has been a huge success, and if Honda can resist the temptation to build an unrideably powerful engine, Pedrosa will be back in title contention again next year. Johann Zarco proved once again he is the class of the Moto2 field, stalking Tom Luthi all race and riding to the very limit of physical endurance to snatch victory from what seemed like a foregone conclusion. And Miguel Oliveira demonstrated that he is capable of dominating the second half of the Moto3 season the way that Danny Kent dominated the first half, denying the Englishman the title and taking the championship to Valencia.
The trouble is, those stunning performances were overshadowed by one of the ugliest weekends of racing we have seen in a very long time. The tragedy may not have been physical this time, but it was tragic nonetheless. Three great champions let their masks slip at Sepang, revealing the egotism, spitefulness and petty rivalries that underly their success. And the fans added insult to injury, booing at a result they did not like.
So we shall skip past the victory by Dani Pedrosa, failing to shower him with the praise which he deserves. We shall overlook the stunning ride by Jorge Lorenzo, passing riders at will and subduing everyone but Dani Pedrosa. Instead, we must focus on the battle for third, the clash between Valentino Rossi and Marc Márquez. On the breathtaking battle that went sour, after Rossi finally lost his cool at Márquez' provocation and unwillingness to surrender, and precipitated Márquez' crash.
The pocket rocket
Pedrosa got away at the start, and once he was into Turn 1, he was basically gone. The Spaniard did not pull out the kind of gap that Jorge Lorenzo does on his first lap, but he still went faster than anyone could follow. His teammate tried, but it was clear from the start that he could not match him, Márquez struggling with an unwilling front end and a full fuel tank. Behind Márquez sat Valentino Rossi, close on the Spaniard's tale, but never able to threaten him. Rossi's Movistar Yamaha teammate was on his way forward, putting a brilliant pass on both Ducatis at the same time at Turn 4. A lap later, Lorenzo was outbraking Rossi into Turn 1 to take third. Rossi tried to come straight back, but Lorenzo had the line, held on, and pushed away.
Lorenzo was on a charge, and he had only Marc Márquez between him and Dani Pedrosa. Márquez had lost touch with Pedrosa, while Lorenzo was coming up hard from behind. Going into Turn 4, Márquez made a mistake on the brakes and nearly ran wide, skimming along the edge of the rumble strip and nearly hitting the dirt. Lorenzo slipped easily past into second and went charging off to chase Pedrosa.
Here is where the madness starts. Where truth becomes indistinguishable from conspiracy theory. Where naked facts are used as building blocks to construct vast, sprawling narratives that may or may not have any correspondence with the truth. Where fans and observers fill in the blanks the unknown motivations of riders occupy. Normally, if a rider misses a braking point, it is seen as exactly that: a rider making a mistake. But not at Sepang.
Down the rabbit hole
An alternative narrative had been launched on Thursday, when Valentino Rossi came to the press conference armed with a timesheet and an agenda. The Italian had run through the Phillip Island race in his mind and come to the conclusion that Marc Márquez had deliberately got involved with the battle for second, to hold Rossi up and allow Jorge Lorenzo to escape, in a bid to help Lorenzo win the championship. Or more accurately in a bid to ensure that Valentino Rossi lost the championship. Up until that moment, we had all been basking in the glory of one of the most exhilarating races in over a decade, and perhaps the best race of the MotoGP era. Now, though, the seed of doubt had been planted, and with Rossi's green fingers behind it, planted in fertile ground. Rossi's theory quickly spread far and wide, people starting to claim they had been suspicious of Márquez' race all along. Though curiously, they only raised their concerns after Rossi had expressed his.
From that moment on, every meter Marc Márquez rode on a MotoGP bike would come under suspicion, every time that Valentino Rossi rode near Marc Márquez came under scrutiny. Practice sessions were pregnant with meaning, no stone unturned, no incident unexamined. The pair ran across each other in FP3, then again briefly in FP4, and the Internet filled with claims of "mind games". Marc Márquez left pit lane first, Jorge Lorenzo lining up behind him, and again, the cry was "See! Márquez is giving Lorenzo a tow!" The fact that several other riders followed Márquez out at the same time was irrelevant, as was the fact that as a tow, it wasn't much good, Márquez putting in a mediocre lap at best.
Is there merit in Rossi's claims that Márquez had actively tried to hold Rossi up, and help Lorenzo win the championship? I did not believe so on Thursday, and I do not believe so now, as the evidence seems to be lacking. But it is impossible to prove a negative, and so we must allow that we cannot prove that it is not true. What is certain is that Rossi believes it is true, and this would come to play a key role in the race at Sepang.
Treachery and old age
Rossi, seeing Márquez go wide and Lorenzo pass the Repsol Honda with ease, must have suspected the worst. He was quickly with Márquez, but passing the Spaniard was not as easy for Rossi as it had been for Lorenzo. This, too, would be key later on. It took Rossi nearly a lap, the Italian getting through on Márquez at Turn 4, the corner where the Spaniard had been struggling all weekend. Márquez was not about to simply roll over and let Rossi past. He planned his counter attack, but was having to ask a lot of his Honda RC213V, the rear sliding and stepping out when he did not want it to. Márquez looked at Turn 15 but ran wide, got past at Turn 1, but allowed Rossi to get back underneath. He tried again at Turn 4, but at his weakest corner, he could only get past at the cost of leaving himself open for Turn 5. Rossi was straight back again.
From this point onwards all hell broke loose. The crowds lapped it up, as Rossi and Márquez swapped places several times a lap. The pair were pushing each other to the limit, striking back as soon as they were passed, making passes in improbable paces. The risks being taken were evident. Three times Rossi's foot slipped from his footpeg, as he saved the bike from a near crash. Rossi grew increasingly frustrated, at one point turning round to look at Márquez and waving his arm in the air, as if to ask, "what the hell do you think you are doing?"
On lap seven, Rossi finally cracked. After a couple of close passes through the section leading out of Turn 9, Rossi took the inside line through the long right hander of Turn 13, slowing and pushing Márquez ever wider as they approached Turn 14. The act of slowing caused Rossi to adopt a jerky motion, Rossi turning a little and sitting the bike up a little, turning and sitting up. Márquez was taken entirely by surprise by the behavior of the Italian. Forced off line and out, he kept trying to make a judgment as to when Rossi would turn in for Turn 14. He judged it wrong just as Rossi pushed him wide even further, and Márquez leaned in as Rossi moved out, the pair colliding. Márquez helmet collided with Rossi's kneeslider, knocking his leg off the peg, which collided with his handlebars. Márquez claims Rossi kicked his bars, causing the front wheel to lock. Rossi denies this, says Márquez' handlebars hit his leg. Race Direction say they have no conclusive footage to prove the case either way.
Duped by data
That hasn't stopped the Internet from coming to two entirely opposite conclusions on their own. Many video clips are circulating, one allegedly proving that Rossi kicked Márquez' bars, another allegedly proving that Márquez' headbutted Rossi's knee. Both sets of video clips suffer from the problems faced by anyone trying to investigate situations like these: by focusing in on the tiniest of detail, the bigger picture gets lost. You can indeed clearly see that Márquez appears to headbutt Rossi's leg, but you can only accept it as a headbutt if you ignore the previous five seconds of footage on the way into the corner. You can also clearly see Rossi's leg come free, and touch Márquez' bars. But again, what is missing is the second or so before, the moment when the two bikes come together, and Rossi's leg is knocked off the pegs, and his boot gets caught behind the handlebars.
From Marc Márquez' perspective, it is entirely understandable that he should believe that Rossi kicked his handlebar. Márquez found himself caught up in a situation he hadn't expected, with Rossi sitting up, looking at him, and pushing him wide. The next thing he knows, he sees Rossi's boot swinging past, and he is on the floor. Is it likely that Rossi kicked Márquez' bars? Given that the Italian was focusing on pushing Márquez off the track and into the dirt, there seems no real need for him to do so. His aim, the Italian admitted, had been to slow Márquez up, get him completely off line, so he could try to get away from the Spaniard. If you are trying to push a rider out into the dirt, there is no real need to kick his bars. The collision with Márquez' head seems much more probable.
Was it Rossi or Márquez who initiated the contact? From the video, it seems that Márquez leaned into Rossi as the two touched. Of course, that does not mean that Márquez is at fault for the contact. The Repsol Honda rider was taken completely by surprise by the situation, and was not expecting to be pushed out wide by Rossi. He was trying to judge the right moment to turn in, something which proved to be impossible. At some point, he had no choice. If Rossi had been aiming to take the corner, instead of pushing Márquez off the track, there would have been no contact. Race Direction judged that this was Rossi's fault. Márquez claimed it was Rossi's fault. Rossi admitted he had been trying to push Márquez wide. He had not been trying deliberately to make Márquez crash, Rossi said. But it was equally clear that it was an inevitable consequence of his actions.
Cracking under pressure
What had brought Rossi to this point? The Italian claimed that Márquez had been trying to hold him up, slowing in the corners and not opening the throttle fully on the straights. If Márquez was not opening the throttle on the straights, then it must have been down the back straight only, as the lap charts show that Márquez' top speed on the laps when he was ahead of Rossi were pretty much in line with that of Dani Pedrosa's (327 km/h to 326 km/h), and Rossi's top speed was only a couple of kilometers down on the speeds he would reach after the crash, when he was circulating on his own (321 km/h to 324 km/h). The lap times were undeniably slower, lap five a second slower than lap four, and lap six a couple of tenths quicker again. Was that Márquez slowing Rossi up, or the inevitable result of the two swapping places several times a lap?
Race Direction, having access to lap times, data, and every possible camera angle at the circuit, including some which the TV feed does not show, believe that Márquez was doing something, acknowledging that the Spaniard was getting in Rossi's way. "What Rossi said about Marquez deliberately slowing down the pace and affecting Rossi's race also had some merit to it," Mike Webb told reporters. The problem was that Márquez' behavior is not illegal. From the outside, it looked just like Rossi and Márquez were engaged in a thrilling battle, fighting for third position in every corner. That is the prerogative of every rider on the grid, as long as they are both contesting the same position. There is no rule - or at least, not a written one - that a rider who does not have a shot at the championship should not race against a rider who is. As long as they do so without causing the rider chasing the championship any danger, then they are free to try to hold their place. And given the premium (and probable bonus) placed on a podium position, you would expect the battle to be even harder.
History repeats itself
It is not even unique to this race at Sepang. The example which sticks most in my memory is of Phillip Island in 1990, when Dutchman Hans Spaan went to the last 125cc race of the year trailing Loris Capirossi by just two points. Spaan started from pole, and all he had to do was finish ahead of Capirossi to lift the title. The problem was that Spaan lined up ahead of a gaggle of Italians, all of whom were out of contention for the title, and were working together to help Capirossi win. The scrap that developed became legendary, Dario Romboni, Fausto Gresini and Bruno Casanova all blocking Spaan at every pass and trying to push him wide. In the end, Spaan lashed out at Gresini, trying to punch the Italian out of sheer frustration. The plan of the Italians worked, Spaan finishing fourth and Capirossi taking the crown in his rookie season, an amazing debut.
Was it the Italians' fault that Spaan was robbed of the title? There is nothing in the rulebook about helping other riders, or trying to slow them down, as long as it is done safely (a word open to interpretation). But you could turn that question on its head: was it Capirossi's fault that Spaan was not quick enough to shake his pursuers off? What happens out on the track is racing, and any result, any motive is a valid one. The primary goal of racing is to finish ahead of your rivals. Sometimes, though, the reason you want to finish ahead of someone is more than just the position on the grid. The rulebook says nothing about motives.
Spaan had his fate in his own hands in the same way that Rossi had his fate in his own hands at Sepang. If Rossi had had the speed to hold off Lorenzo for third, he would not have got tangled up with Márquez. If Rossi had had the outright speed to leave Márquez behind, he would not have had to slug it out over several laps. Without the speed to do either of those things, then collecting sufficient points to get his hands on the championship was always going to be difficult.
The master meets his match
This, perhaps, is the source of Valentino Rossi's frustration. The Italian senses that this is his best, and perhaps his last chance of a tenth world title. Yet in the three races prior to Sepang, he was beaten in a direct duel twice. At Aragon, Dani Pedrosa produced some brilliant passes to shake off Rossi and take second place. Two races later, at Phillip Island, Rossi found himself losing out to both Marc Márquez and Andrea Iannone, forced to settle for fourth, and lucky that Márquez could pull a blistering lap out of the bag and beat Jorge Lorenzo. In both cases, afterwards, and in private, Rossi sought out the other riders involved to ask them why they had put up such a fight. According to the leading Spanish newspaper El Pais, after Aragon, Rossi went to find Dani Pedrosa to ask him why he had put up such a fight.
At Sepang, he once again found himself losing out against a younger rider in a direct battle. And fighting with Márquez is even worse than battling Pedrosa, Lorenzo or Iannone. Márquez has always said he was a Valentino Rossi fan, and the one element of Rossi's style which he has copied and improved upon is the counter attack. Any time Rossi is passed in one corner, it is a racing certainty that he will try to pass straight back, either at the next corner or on the exit of the turn he was passed in. Márquez does the same, but he brings his own extra tools to the skills he learned from studying Rossi. One of the reasons Márquez spends so much time practicing flat track is to be comfortable around other riders, and finding ways to try to pass them when it does not seem possible. Marc Márquez has found a way to beat Valentino Rossi at his own game. And Valentino Rossi does not like that one bit.
So Rossi faced a rival capable of beating him at his own game. He also faced a rival who he had spent the whole weekend goading, after his outburst in the press conference accusing Márquez of trying to help Lorenzo. It was not as if Márquez needed much encouragement: the clash at Argentina had not sat well with Márquez, but the incident at Assen had infuriated him. Márquez believed - utterly wrongly - that he should have been awarded the win at Assen, when he slammed into Rossi and forced the Italian into the gravel, unwittingly handing him victory. Those two incidents had bred resentment, and Rossi added another twist speaking to Italian media. Márquez' manager, Emilio Alzamora, had told him that Márquez believed that Rossi had knocked him out of the championship, because of the crash in Argentina and second place at Assen.
When Valentino Rossi sat in the press conference at Sepang and accused Márquez of helping Lorenzo, it merely enraged him further. Whether or not there was any truth to Rossi's accusations of his behavior at Phillip Island, at Sepang, it was inevitable that there would be at Sepang. Márquez was determined that if he could not win the race, then he was going to do whatever it took to make Rossi's life hell.
Beserker
The clash on the track was inevitable, once Márquez could not stick with Pedrosa and Rossi could not hang with Lorenzo. They were destined to meet, and once they did, their mutual hatred and rage was destined to blow up into an incident of historic proportions. Both men lost their minds, and all sense of perspective. Rossi allowed himself to get tangled up with someone he had no business being concerned with, and Márquez got involved in a battle out of petty spite and anger, giving vent to frustration at a year when he could not be competitive on the bike Honda had given him.
Was Marc Márquez' riding fair? He has every right to fight for his position on the track, but it is deeply unsporting to get involved with a rival with other priorities, unless you can beat them simply. There is nothing in the rules about being sporting, though, just about not being dangerous. Márquez' passes were legal, but they were extraordinarily aggressive for a battle for third place just five laps into a twenty lap race.
Ultimately, though, it was Valentino Rossi who lost out most by losing his cool. Throughout his career, Rossi has been known as a master of psychological warfare, of intense mental strength, as someone who can withstand any setback which fate can throw against him. After his outburst on Thursday, we started to wonder if cracks were starting to show in what had until then seemed an impregnable wall. A strong qualifying on Saturday seemed to remove those doubts, but the race proved that our eyes had not deceived us. Andrea Dovizioso put it bluntly. "He is really the best to control every situation, every sensation," the Ducati rider mused. "But not today. He fights for something important, the tenth title, but everybody knows Lorenzo is faster." All that anger and frustration came boiling to a head at Turn 13 at Sepang, ending with Marc Márquez on the ground, and the reputation of both Márquez and Rossi in tatters.
Heroes unmasked
For neither man came out of this well. Márquez showed himself up as a petty man, driven by spite to try to prevent another rider from having something he could not. Rossi showed his weakness, his fear of being able to match Lorenzo in a straight fight, and his willingness to go to extreme lengths to achieve his goals. The Teflon layer which had always allowed accusations of foul play to slip off him, shrugged off with a joke and a smile, was irrevocably damaged. For once, he did openly what he had previously kept hidden. Both men remain great champions, and the finest motorcycle racers of their generation, but if you wanted to see the underlying truth of how bitter and ugly elite sports can get, Sunday at Sepang was the proof. Rossi and Márquez share the same ambition, ruthlessness, and blind hatred of their rivals as every other elite athlete on the planet. If they did not have that hunger, they would not go to the lengths they do to achieve success. They give up everything - friends, lovers, family, time, starving themselves to lose weight, training themselves to exhaustion - just for the sake of a shiny piece of metal with their name on, and the satisfaction that they triumphed over others.
The question is, why was the situation allowed to get so far out of hand? Did no one sit Valentino Rossi down and ask him whether it was a good idea to launch an attack on Márquez at such a crucial time in the championship? Did no one point out to him that his main rival is on the other side of the garage, not down at Honda? Did no one take Márquez to one side after Rossi's attack and tell him to behave with dignity, that if he wants to race Rossi, he should do so fairly and cleanly? Did no one from the organization take the pair of the riders aside, and tell them to behave themselves?
They did not. There was a role for management to play here, and management did not step up and play it. Yamaha boss Lin Jarvis told reporters that Rossi had told him of his opinion of what Márquez had done, but he had not expected Rossi to actually express those concerns in a press conference. If Rossi's claim is true, that Alzamora said Márquez blames Rossi for taking Márquez out of the championship, then someone at HRC should have been monitoring that situation, and spoken to Márquez. But HRC appear to have entrusted care of Márquez to his manager, Alzamora. Alzamora has very different priorities than Honda, and HRC should have realized this, and taken steps to prevent it. After the clash on Sunday, HRC, Yamaha and Dorna were left to pick up the pieces, to clean up the mess their riders had created for them.
Judge and jury
Though two riders were at fault here, only one has been punished. After the race, Rossi and Márquez were called in to Race Direction to review the footage and give their version of events. It was an ugly affair, with bitter words spoken between the two. "Honestly, I prefer not to say what he said in Race Direction. I have always had a lot of respect for him, and I prefer not to comment on what he said to me," Márquez said afterwards. Rossi admitted he had spoken to Márquez in the meeting. "I told him what I think of him. But it was personal." No doubt Márquez had some choice words for Rossi too.
In the meeting, the two men stuck to their version of events. Márquez believes Rossi kicked his handlebars, or at least deliberately took his foot off the pegs and nudged his bar and brake lever. Rossi said that Márquez was trying to hold him up, and he had grown tired of being harassed by Márquez, deciding to push him wide and try to make him lose time. He had not meant for him to crash, Rossi said, but that when Márquez and he collided, Márquez' handlebar hit his knee, and that is what caused Márquez to crash. To get the full account from both sides, see this story on Crash.net for Rossi, and this for Márquez.
Race Direction ruled that they could see no clear evidence for a kick, but that Rossi's actions had caused Márquez to crash. Mike Webb told reporters that Rossi had pushed Márquez wide, and that was what had caused the crash. They believed that there was some fault on both sides of the argument, but that all of Márquez' passes had been clean and with no contact. They understood that Rossi had been provoked, but said that his reaction had gone against the rules, causing the contact which brought Márquez down. Causing contact which brought another rider down - whether intentionally or not - had to be penalized. Rossi was handed three penalty points, and because he already had one point he had picked up during qualifying at Misano, he will be forced to start from the back of the grid.
Mike Webb explained the justification for awarding three points: though Rossi had sought contact with Márquez, Rossi had stated he had not intentionally brought Márquez down. They had a precedent from earlier in the year, when Karel Hanika had caused Juanfran Guevara to crash after the flag at Jerez. At that time, Hanika had admitted he had intended to make Guevara crash, and had been handed five points. Without intent, Race Direction could not hand Rossi more points than Hanika, or disqualify him completely. The penalty had to be severe enough for Rossi to feel truly punished, while not being more severe than the points handed out to Hanika. To read Webb's full explanation, see this story over on Crash.net.
Grab the pitchforks
Immediately after the crash, there was a storm of debate as to whether the penalty was either too lenient or too harsh. Carlo Pernat, prominent rider manager, said in the press conference that he felt Rossi should have been immediately disqualified, or given a ride through penalty. At Le Mans in 2011, Marco Simoncelli had caused Dani Pedrosa to crash, and been awarded a ride through penalty a few laps later. Surely, many said, there should have been an immediate sanction, instead of waiting until the race was over?
Webb's version is that they knew this was an incredibly important incident that would have a major impact on the outcome of the championship. They did not want to impose a penalty before examining all of the facts, and in the middle of an active MotoGP race, they could not devote the resources to giving it the attention it deserves. That meant waiting until the race was over, which would also allow them to bring the two riders in and speak to them both, and allow them to explain themselves.
Would it be better to issue an immediate judgment? Instant justice may be a lot more satisfying for the fans, but it creates a situation which cannot be reversed. Should closer scrutiny reveal that the penalty was too harsh, or the crime merely a figment of Race Direction's imagination, then they have no way of making amends. As with the death penalty, exoneration after the fact becomes rather meaningless.
On the other hand, a ride through penalty may not be the punishment it would seem. With the incident coming on lap seven, the earliest Rossi could realistically have been handed a ride through penalty would be lap ten or eleven. He then has three laps to come in and pass through the pits. It takes approximately 27 seconds to ride through the pits at Sepang (at least, that is the length of time Ant West took to perform a ride through there in 2007). Rossi would have reentered the track as twelfth, and with the pace he was running at the time, could have fought his way to the battle for what would have been sixth. Sixth place gives ten points, instead of the sixteen points he got for third. Rossi could have been heading to Valencia still leading the championship by a single point, and with no penalty to serve. Holding on to the sixteen points he got for third at Sepang, and being forced to start from the back of the grid is likely a more severe penalty.
Et tu, brute?
In the press conference, Jorge Lorenzo expressed his disgust at the penalty handed to Rossi. After a brilliant ride that could be a big step on the way to a third championship, Lorenzo added his ugly reaction to the ugliness of the incident between Márquez and Rossi. He had received a race ban for a similar incident in 2005, so why should Rossi receive such a light penalty, conveniently overlooking the fact that Lorenzo had earned a reputation as a wild and dangerous reputation at the time, something he refers to himself. It was not fair, Lorenzo said, the look on his face one of utter disgust. If someone in Moto3 had done the same thing, they would have been penalized more heavily, Lorenzo claimed. Rossi was getting away with because of who he is. "His name is very important for the championship," Lorenzo said. "If another rider did what Valentino did today, he would do minimum a ride through, minimum a black flag, minimum a race of penalization. But it didn't happen, and I'm disappointed, very disappointed."
Lorenzo had wanted Rossi disqualified, arguing that his teammate should have exactly the same points as Marc Márquez, the man he had caused to crash. Allowing Rossi to continue had meant Lorenzo had been forced to push hard and take some amount of risk to ensure he finished ahead of Rossi and scored points. He could have crashed because of the risks he was taking, Lorenzo argued, and been left with no points at all. Starting at the back of the grid at Vaelncia was not as harsh as it seemed, he argued. "If Valentino starts in last position, maybe it is raining, and in one or two laps he is there at the front. If it's dry, he will have more problems, but he can champion. This is not fair know what happened today on the track. So if this happens, for me he will not be a fair champion for this championship."
It was a petty reaction, as petty as the reaction by Marc Márquez that had caused him to engage Valentino Rossi, and as petty as the behavior of Rossi in pushing Márquez wide and causing him to crash. Lorenzo had a chance to look presidential, to look dignified, like a worthy champion. Instead, he sat and blamed Race Direction for not handing him the championship. He was not happy at having secured a podium, he was only bitter. It was unedifying.
In his defense, he had some reason to be disgruntled. He had come off the bike feeling exhausted, drained by the heat at Sepang. At the podium ceremony, he was greeted with boos from the crowd - yet more ugliness on a bad day for racing, though nothing compared to the torrent of abuse which has followed among fans on social media and forums since - walking off early claiming he was feeling faint. We have to take his word for it, but being booed for finishing ahead of another rider is not going to make anyone feel invigorated. After the podium ceremony, and the obligatory TV interviews, Lorenzo and Pedrosa waited in the small TV room for Valentino Rossi to return from Race Direction and join them for the post-race press conference. They waited the best part of an hour, tired, dirty, drenched in sweat, but mainly bored. Sat waiting for a man who is notorious for keeping others waiting at the best of times, but who was very much persona non grata at that point in time. In the end, Dorna decided to go ahead with the press conference without Rossi, as he showed no sign of making his return. That would have tried the patience of a saint. But Lorenzo had a chance to make a good impression at Sepang, a chance he completely blew.
Dignity defined
The only rider to come out of this with any dignity was Dani Pedrosa. In addition to riding a peerless race, his comportment in the press conference was thoughtful, composed, and honest. "First of all, a very weird press conference," were the first words he spoke, summing up the occasion perfectly. He talked about his race, expressed his happiness at being able to give his team the reward they deserved after what has been a very tough season, the Spaniard having missed so much of it after his arm pump surgery.
He then gave a clear, concise and considered analysis of what had happened between Rossi and Márquez, which captured the events perfectly. "I don't think it's a good thing. I don't think it's good for the championship. It's not good for any of us. I don't think it's good for Valentino, for Marc, for Jorge or me, even though I wasn't involved. It's not a good thing to be happening in this late part of the championship.
"From my point of view, I can say that the battle has been there from the first laps, sure heated up from the press conference and practice sessions from them. And they get together and they start fighting quite early. The maneuvers were OK until then. Sure, Valentino wanted to have a more calm race and maybe try to catch Jorge for second, but Marc maybe wanted to stay on the podium, of course, because Marc is always fighting, he has a fighting spirit, and he has quite a good way to manage the bike and do special overtaking.
"But what I can say from the last maneuver, I think when you have the inside, you can go as wide as you want, because the guy on the inside has the preference always, so normally the guy on the outside should cut. But I can see that the speed at this time was already going very slow, so Marc understood that, and close completely the throttle, waiting for Valentino to turn. And then there is one moment where I can see Valentino's leg moving, and Marc crash. I would like to see more times the image of this moment, but I can see that I don't understand why this leg is moving there, and why Marc is crashing out. Unfortunately, not a good thing, and really disappointed about it."
Pedrosa also pointed out that Rossi had been quick in the past to excuse behavior such as that displayed by Márquez. No doubt colored by his experience with Marco Simoncelli, Pedrosa pointed out that Rossi had been quick to defend the Italian when he was accused of being dangerous. "Always Valentino was saying, well, this is racing, and racing is like this, and we should fight," Pedrosa said. "And now he is changing his comment to what I was saying before. But a little bit of contradiction at this moment of what he said then, and what he is saying now. "
Pedrosa's behavior was a ray of light on a dark day for racing. He may never have won a MotoGP championship, but he behaved like the great champion he is. In the last few years, Pedrosa has matured and developed, become more human, more approachable. He can still be surly in press debriefs, and talking to the press is still something he does not take much pleasure in. But he also has a wry wit, and can give precise and detailed analysis of events and bikes when he feels like it. Which sadly, is not often enough, to my liking.
This is not as bad as it looks
This is a dark and sordid tale, which has exposed the unpleasant side of racing, and of racers. I have had harsh words for the protagonists involved, but I should add that this is just one side to their character. Off track, Valentino Rossi remains a man of unfailing charm and wit, who retains an incredible calmness and dignity in the face of being almost constantly surrounded and harassed by fans. He cannot step outside his motorhome without being mobbed by fans, and he diligently and patiently signs caps, posters and shirts, and poses for photos with as many as he can, while still attending to the business of racing. If he did not turn some people away, he would never actually find time to race his bike during the weekend.
Rossi has a passion for racing, and is putting his own money into helping to bring on the next generation of young Italian racers. He acts like a mentor for these young riders, and treats them as equals, never showing any signs of arrogance toward them - unless, of course, they should have the temerity to try to beat him at his dirt track.
Marc Márquez is similar, always finding time to sign things and pose for fans. He gives much of his time to charity, and is witty, charming and intelligent. He never has a harsh word for the media or fans, even when we ask stupid questions or try to goad him into an ill-judged response. He treats his mechanics with the greatest of respect, eating dinner with them every evening and joking and laughing with them all the time.
Even Jorge Lorenzo, the strangest of the bunch - hardly his fault, robbed of his childhood by a father determined to turn him into a world champion before Lorenzo had a chance to make the choice himself - is at heart a good man. He too supports charities, but not just by donating money, but by putting time and effort into it. The work he did with Ana Vives, a woman with Downs syndrome who is an artist and represents the Downs syndrome community in Spain, went well beyond the patronizing stance so often seen. The pair worked as a partnership in designing Lorenzo's helmet and his number, and have worked together for a good cause.
So to paint these men as flawed and tainted is an unfair and incomplete picture of such complex characters. But underlying them all is an ambition which drives them to succeed. They hate losing, are prepared to do almost anything to win, and believe without question that they deserve to succeed. They are indignant when riders challenge them on track, incapable of understanding how another rider could have the temerity to get in their way. It is a peculiar mindset, to put it mildly. But indispensable if they are to succeed at this level of racing. Normally, such unpleasantness is kept hidden by circumstances, the participants putting on a brave face. What was unusual about Sepang is that three of the greatest riders in the world all let the mask slip on the same day.
We will overcome
In the aftermath of Sepang, fans and media are engaged in writing the sport off, declaring MotoGP to be dead, killed by Race Direction for either being too harsh on Valentino Rossi, or not being harsh enough. Headlines talk of fallen idols, of shattered illusions and broken dreams. Analogies abound, though no one has so far ventured to bring Milton into it, and draw parallels with Lucifer before and after the fall.
Most of that is melodrama, though, a natural consequence of the nature of professional sport. It is, as darts promoter Barry Hearn put it, soap opera for men, a genre characterized by inflated emotions and overwrought responses to events of lesser significance. The intense passions of MotoGP fans can explode in unexpected directions, but once the bikes hit the track again, the trauma of the previous race is forgotten. Big words are being spoken with great passion, but the same passion is what keeps us coming back for more. The Sepang MotoGP round of 2015 will be spoken of for a very long time in the future. But it is just a single chapter in the never ending story of the sport. Valencia awaits.
Márquez parkeerde z'n brommer bij Rossi in de flank.quote:Op maandag 26 oktober 2015 23:23 schreef THEFXR het volgende:
[..]
nee, je ziet dat rossi zijn been op zijn steun terugzet, gezien de schuine hoek die de motor had, zou een kind hem nog kunnen onderuit trappen, is weinig kracht voor nodig.
Leuk bedacht maar hij staat gewoon aan de start. Hij heeft ongeveer 20 contracten die dat verplichten.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 12:30 schreef chufi het volgende:
Rossi overweegt om uit protest niet te starten in Valencia .....
Het leuke is dat het letterlijk exact andersom is.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 13:22 schreef fathank het volgende:
[..]
Márquez parkeerde z'n brommer bij Rossi in de flank.
Dankjewel voor het lachen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 13:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het leuke is dat het letterlijk exact andersom is.
Bekijk de beelden nog eens zou ik zeggen. Rossi rijdt letterlijk tegen Marquez aan. Veel meer is er ook niet over te zeggen. Vandaar ook de terechte straf.quote:
Het is andersom. Rossi beweerde dat Marquez hem met opzet zou dwarsbomen. Dat is natuurlijk dikke onzin.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 13:31 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat is er eigenlijk gebeurd dat Marquez Rossi zo dwarsboomt de laatste tijd?
Lorenzo heeft gewoon gelijk.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 13:31 schreef Sinister-D- het volgende:
Leuke reactie ook van Lorenzo bij het overhandigen van de trofee aan Rossi
En dan weglopen omdat ie uitge-boee'd wordt blijft een zwakzinnige reactie van het publiek, maar de kerel lokt 't uit door zich zo te moeien met andermans acties imo.
https://m.facebook.com/st(...)ed_at_sepang%2F&_rdr
Jij weet echt alles hè.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 13:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het is andersom. Rossi beweerde dat Marquez hem met opzet zou dwarsbomen. Dat is natuurlijk dikke onzin.
Lorenzo moet zich niet moeien, niet op het podium en niet achter de groene tafel. Dan kan die zoveel gelijk hebben als dat ie zelf zou willen.quote:
En dat bepaal jij? Lorenzo is er net als veel mensen zat van dat Rossi altijd het voordeel van de twijfel krijgt.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 13:45 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Lorenzo moet zich niet moeien, niet op het podium en niet achter de groene tafel. Dan kan die zoveel gelijk hebben als dat ie zelf zou willen.
Nee Lorenzo wilde gewoon z'n wereldkampioenschap veilig stellen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 13:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat bepaal jij? Lorenzo is er net als veel mensen zat van dat Rossi altijd het voordeel van de twijfel krijgt.
En Rossi ontkent nog steeds alles. Hoe zou dat nou komen .quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 13:54 schreef fathank het volgende:
[..]
Nee Lorenzo wilde gewoon z'n wereldkampioenschap veilig stellen.
Omdat Rossi Marquez geowned heeft in Assen en Argentinië. Dit i.c.m. Rossi zijn beschuldigingen zou zijn gedrag in de afgelopen races kunnen verklaren. Hij kan het niet hebben.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 13:31 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat is er eigenlijk gebeurd dat Marquez Rossi zo dwarsboomt de laatste tijd? Tot dit jaar waren het toch een soort maatjes die zelfs prive met elkaar om gingen.
ik heb daar nul de botte over te bepalen. Maar als ie als terechte WK uit de strijdt wil komen is dat wel verstandig. En kom niet af met "het interesseert hem niets wat de mensen zeggen over hem of doen", want als dat zo was had ie dat niet gedaan op het podium en al helemaal niet weggelopen voor het geboe wat ie over zichzelf had uitgeroepen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 13:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat bepaal jij? Lorenzo is er net als veel mensen zat van dat Rossi altijd het voordeel van de twijfel krijgt.
Hij is al de terechte WK. Daar hoeft ie verder niets voor te doen behalve hard rijden.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 14:12 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
ik heb daar nul de botte over te bepalen. Maar als ie als terechte WK uit de strijdt wil komen is dat wel verstandig.
zullen we die laatste race maar annuleren dan? Kost weer een pak minder geld....quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 14:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hij is al de terechte WK. Daar hoeft ie verder niets voor te doen behalve hard rijden.
Nee maar ook zonder straf was het al een gelopen race. Lorenzo wint gewoon en Rossi wordt echt geen tweede.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 14:20 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
zullen we die laatste race maar annuleren dan? Kost weer een pak minder geld....
ik bekijk races liever zonder dat ik van te voren in een glazen bol heb gekekenquote:Op dinsdag 27 oktober 2015 14:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee maar ook zonder straf was het al een gelopen race. Lorenzo wint gewoon en Rossi wordt echt geen tweede.
Kijk eens goed naar de rondetijden en sectortijden. Zodra Marquez voor Rossi rijdt kakt zijn pace telkens in, net zoals in Australie. En hoe verklaar jij die actie van Marquez in de kwalificatie?quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 13:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het is andersom. Rossi beweerde dat Marquez hem met opzet zou dwarsbomen. Dat is natuurlijk dikke onzin.
Grappige is ook nog eens dat de merchandise van Marquez via het bedrijf van Rossi VR46 gaat.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 13:31 schreef bloodymary1 het volgende:
Wat is er eigenlijk gebeurd dat Marquez Rossi zo dwarsboomt de laatste tijd? Tot dit jaar waren het toch een soort maatjes die zelfs prive met elkaar om gingen.
Moet Rossi er maar voorbij gaan.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 14:44 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Kijk eens goed naar de rondetijden en sectortijden. Zodra Marquez voor Rossi rijdt kakt zijn pace telkens in, net zoals in Australie. En hoe verklaar jij die actie van Marquez in de kwalificatie?
Daarnaast heb je het wel telkens over de reactie van Rossi op donderdag, maar Iannone zei hetzelfde en daar hoor ik je niet over. Toevallig de enige 2 rijders die met Marquez in gevecht waren...
Ging hij ook en vervolgens kwam er weer een snelle sectortijd van Marquez, dus hij speelde aantoonbaar met Rossi.quote:
quote:But Iannone agreed with Rossi that Marquez had been "playing" with the pace.
"It was an incredible race for sure. I also think Marc played with us! Because after 15 laps, after corner five, going really slow and I pass him easily.
Onzin. Beide keren maakt Rossi de inhaalactie waardoor ze beiden tijd verliezen. Rossi ziet spoken.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 14:44 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Kijk eens goed naar de rondetijden en sectortijden. Zodra Marquez voor Rossi rijdt kakt zijn pace telkens in, net zoals in Australie. En hoe verklaar jij die actie van Marquez in de kwalificatie?
Actie in de kwalificatie was niets. Alleen maar omdat Rossi dingen roept zien mensen er ineens wat in terwijl dat soort dingen vaak genoeg voorkomen in de kwalificatie.quote:Mamola's impression was that the pace of Marquez and Rossi was not suspiciously slow:
“Even with those guys passing each other the way they were, they were doing 2m 1.9s, which is still quite a fast race pace."
“Was Marc trying to slow in some corners? I don't think so. There were sections where Valentino was clearly faster and there were sections where he could not pull away [from Marquez].
Iannone zei het alleen nadat Rossi begon te roepen. Net als elke idioot die daarna begon te schreeuwen.quote:Daarnaast heb je het wel telkens over de reactie van Rossi op donderdag, maar Iannone zei hetzelfde en daar hoor ik je niet over. Toevallig de enige 2 rijders die met Marquez in gevecht waren...
Bekijk het eens zonder gele bril zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 14:34 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
ik bekijk races liever zonder dat ik van te voren in een glazen bol heb gekeken [ afbeelding ]
Welke inhaalactie maakte Rossi in ronde 3 toen Marquez ineens een 2,02 reed? Je weet er weer een leuke draai aan te geven. Hoe bedoel je de actie in de kwalificatie was niks? Ik had het nog niet eerder gezien...quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 15:10 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Onzin. Beide keren maakt Rossi de inhaalactie waardoor ze beiden tijd verliezen. Rossi ziet spoken.
[..]
Actie in de kwalificatie was niets. Alleen maar omdat Rossi dingen roept zien mensen er ineens wat in terwijl dat soort dingen vaak genoeg voorkomen in de kwalificatie.
[..]
Iannone zei het alleen nadat Rossi begon te roepen. Net als elke idioot die daarna begon te schreeuwen.
Geen, toen maakte Marquez de fout door wijd te gaan in bocht 4. Daardoor kon Lorenzo er langs.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 15:12 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Welke inhaalactie maakte Rossi in ronde 3 toen Marquez ineens een 2,02 reed? Je weet er weer een leuke draai aan te geven.
Hij zal zijn kant kiezen natuurlijk. Maar je punt was dat Iannone ook iets riep. Maar alleen ná Rossi. Net zoals ieder ander. Nogmaals: Niemand maar dan ook niemand riep ook maar iets over Marquez totdat Rossi zijn grote mond open deed. Hij is de enige in de hele wereld die dat gezien heeft. Dat moet toch genoeg zeggen lijkt me.quote:Iannone is natuurlijk de pr man van Rossi.
Toen Lorenzo er voorbij ging verloor hij 0,6 in die sector. Sectoren daarna waren ineens ook veel langzamer. Rossi ging er in ronde 4 idd voorbij en reed die ronde voor Marquez en Marquez had ineens weer betere sectoren dan de ronde ervoor. Iedere keer als Marquez voorop reed zakte het tempo in dat zegt genoeg.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 15:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Geen, toen maakte Marquez de fout door wijd te gaan in bocht 4. Daardoor kon Lorenzo er langs.
De ronde erna deed Rossi zijn inhaalactie in diezelfde bocht. Beiden deden ze een 2:01.1, slechts twee tienden langzamer dan Pedrosa in die ronde.
[..]
Hij zal zijn kant kiezen natuurlijk. Maar je punt was dat Iannone ook iets riep. Maar alleen ná Rossi. Net zoals ieder ander. Nogmaals: Niemand maar dan ook niemand riep ook maar iets over Marquez totdat Rossi zijn grote mond open deed. Hij is de enige in de hele wereld die dat gezien heeft. Dat moet toch genoeg zeggen lijkt me.
en daar ga je de mist in. Als Nattekat mijn post van gisteren niet gecensureerd zou hebben, zou je gezien hebben dat ik Rossi helemaal niet vrijplijt in wat er allemaal gebeurd is afgelopen weekend. Ik probeer het neutraal te zien, daar ik geen favoriet heb. Jij daarentegen bekijkt het geheel door de Spaanse bril, of toch op zijn minst door een Anti-Rossi bril. Je kunt nog steeds 100x roeptoeteren dat Rossi Marquez neertrapte, feit is gewoon dat je hier niets ziet. Egaal langs welke camerahoek. Dat Márquez zich voor de rest met het WK bemoeit is wel duidelijk, dat je dat niet wílt zien is een ander verhaal. Doet ie daarmee iets illegaals, nee. Is het netjes, ook niet. Is het WK waardig dat Rossi zich zo uit zijn tent laat lokken door zo plubiek Marquez te beschuldigen, ook niet. Helpt het hem om het tegendeel te bewijzen dat hij getrapt zou hebben als het al zo zou zijn, al helemaal niet. Dat Rossi zo agressief reageerde tijdens ronde 10 had ie ook niet moeten. Hier zaten meerdere coureurs fout. En dat moet jij eens gaan inzien, niet ik.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 15:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Bekijk het eens zonder gele bril zou ik zeggen.
quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 15:31 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
en daar ga je de mist in. Als Nattekat mijn post van gisteren niet gecensureerd zou hebben, zou je gezien hebben dat ik Rossi helemaal niet vrijplijt in wat er allemaal gebeurd is afgelopen weekend. Ik probeer het neutraal te zien, daar ik geen favoriet heb. Jij daarentegen bekijkt het geheel door de Spaanse bril, of toch op zijn minst door een Anti-Rossi bril. Je kunt nog steeds 100x roeptoeteren dat Rossi Marquez neertrapte, feit is gewoon dat je hier niets ziet. Egaal langs welke camerahoek. Dat Márquez zich voor de rest met het WK bemoeit is wel duidelijk, dat je dat niet wílt zien is een ander verhaal. Doet ie daarmee iets illegaals, nee. Is het netjes, ook niet. Is het WK waardig dat Rossi zich zo uit zijn tent laat lokken door zo plubiek Marquez te beschuldigen, ook niet. Helpt het hem om het tegendeel te bewijzen dat hij getrapt zou hebben als het al zo zou zijn, al helemaal niet. Dat Rossi zo agressief reageerde tijdens ronde 10 had ie ook niet moeten. Hier zaten meerdere coureurs fout. En dat moet jij eens gaan inzien, niet ik.
was weer een vreselijke middag dit jaar.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 17:42 schreef Fir3fly het volgende:
Ik hoop echt dat Rossi niet wint, dat was in 2013 al erg genoeg. Niet leuk als je toevallig geen fan bent .
Nee, hij gebaarde om door te rijden.quote:Op maandag 26 oktober 2015 21:20 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
nu ik dat filmpje zie.. Je ziet wel hoe debiel Marquez rijdt en vol risico's. Puur omdat ze ruzie hebben. Maar stak rossi nou z'n middelvinger op of deed hij een gebaar van: kom op man, doorrijden
Omdat Rossi elke keer inhaalde. Vanaf die actie van Rossi tot aan de valpartij waren ze elkaar constant aan het inhalen dus sectortijden zeggen nul komma nul. Rossi's sectortijden laten exact hetzelfde beeld zien.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 15:27 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Toen Lorenzo er voorbij ging verloor hij 0,6 in die sector. Sectoren daarna waren ineens ook veel langzamer. Rossi ging er in ronde 4 idd voorbij en reed die ronde voor Marquez en Marquez had ineens weer betere sectoren dan de ronde ervoor. Iedere keer als Marquez voorop reed zakte het tempo in dat zegt genoeg.
Nee, je ziet helemaal niets. Jij ziet wat omdat Rossi zegt dat je wat moet zien. Maar er is niets. Marquez kreeg nooit de kans om op snelheid te komen dus die vergelijking gaat al niet op. Verder laat hij nergens het tempo zakken. Zoiets heet een gevecht. Allebeide coureurs maakten inhaalacties die vaak genoeg gedaan worden. Sterker nog, Rossi was degene die constant in gaten dook die er eigenlijk niet waren waardoor Marquez er steeds makkelijk weer voorbij kon. Kijk er gewoon eens objectief naar. En vergelijk het eens met andere races met veel inhaalacties. Inderdaad, er is geen enkel verschil.quote:Kwalificatie heb je blijkbaar niet gezien.
Om het te merken moet je er toch ook bij betrokken zijn, want het is geen obvious brake test maar laat gewoon heel sneaky in de bochten het tempo zakken. Om dat goed te merken moet je bij het gevecht betrokken zijn. Als je ook de pace van Marquez in de trainingen en race naast elkaar legt zie je in beide races gewoon een groot verschil. 2 races achter elkaar dat patroon is gewoon zeer vreemd.
Nee ik zie het niet omdat het gewoon niet waar is. Zo simpel is het . Er is nul komma nul bewijs voor. Er is geen motief, geen bewijs en geen aanleiding. Sterker nog, al het bewijs spreekt Rossi tegen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 15:31 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
en daar ga je de mist in. Als Nattekat mijn post van gisteren niet gecensureerd zou hebben, zou je gezien hebben dat ik Rossi helemaal niet vrijplijt in wat er allemaal gebeurd is afgelopen weekend. Ik probeer het neutraal te zien, daar ik geen favoriet heb. Jij daarentegen bekijkt het geheel door de Spaanse bril, of toch op zijn minst door een Anti-Rossi bril. Je kunt nog steeds 100x roeptoeteren dat Rossi Marquez neertrapte, feit is gewoon dat je hier niets ziet. Egaal langs welke camerahoek. Dat Márquez zich voor de rest met het WK bemoeit is wel duidelijk, dat je dat niet wílt zien is een ander verhaal.
Snelste ronde Rossi was in ronde 4, in ronde 3 maakte Marquez een fout. En nogmaals Marquez verloor in ronde 3 idd wat tijd door de actie van Lorenzo, maar het tijdverlies in de andere sectoren heeft daar niks mee te maken in die ronde. Hij zou zich eerder juist op kunnen trekken aan Lorenzo.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 15:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Omdat Rossi elke keer inhaalde. Vanaf die actie van Rossi tot aan de valpartij waren ze elkaar constant aan het inhalen dus sectortijden zeggen nul komma nul. Rossi's sectortijden laten exact hetzelfde beeld zien.
Vergeet ook niet dat Rossi zijn snelste tijd neerzette in dezelfde ronde als dat Marquez zijn fout maakte. Zo kwam hij er dus bij.
[..]
Nee, je ziet helemaal niets. Jij ziet wat omdat Rossi zegt dat je wat moet zien. Maar er is niets. Marquez kreeg nooit de kans om op snelheid te komen dus die vergelijking gaat al niet op. Verder laat hij nergens het tempo zakken. Zoiets heet een gevecht. Allebeide coureurs maakten inhaalacties die vaak genoeg gedaan worden. Sterker nog, Rossi was degene die constant in gaten dook die er eigenlijk niet waren waardoor Marquez er steeds makkelijk weer voorbij kon. Kijk er gewoon eens objectief naar. En vergelijk het eens met andere races met veel inhaalacties. Inderdaad, er is geen enkel verschil.
Marquez maakte in ronde 4 ook een fout in een andere bocht, volgens mij 11. In ieder geval reed Rossi een goede ronde. Zijn beste ronde was ronde 4, toen hij Marquez inhaalde. Waardoor Marquez weer tijd verloor, twee tiende. Precies wat je zou verwachten. 2:01.3 is nog steeds een goede ronde op dat punt in de race, zeker als je net ingehaald bent. Pas in ronde 5 begonnen ze veel tijd te verliezen omdat ze echt begonnen te vechten. Maar nog steeds hoge 2:01s. Dat is geen patroon, maar compleet wat je zou verwachten als twee rijders elkaar tegenkomen op de baan.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 15:42 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Snelste ronde Rossi was in ronde 4, in ronde 3 maakte Marquez een fout. En nogmaals Marquez verloor in ronde 3 idd wat tijd door de actie van Lorenzo, maar het tijdverlies in de andere sectoren heeft daar niks mee te maken in die ronde. Hij zou zich eerder juist op kunnen trekken aan Lorenzo.
Dat zegt genoeg inderdaad over het feit dat Rossi's fans over het algemeen enorme idioten zijn. En zijn invloed reikt zo ver dat zelfs mensen die niet fan zijn hem geloven als hij paranoide statements maakt .quote:En je post een dag voor de TT zegt al genoeg. Een echte MotoGP liefhebber hoopt gewoon dat de beste rijder die dag wint, maar jij hoopt dat Rossi niet wint omdat hij nou eenmaal populair is.
Laat die frusti maar.quote:
Alles omdraaien, dat is de strategie zo te zien.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 15:57 schreef Dside het volgende:
[..]
Laat die frusti maar.
Hij ligt al jaren zielig te doen, omdat hij Rossi en z'n fans niet kan uitstaan.
Dat is 1 bocht, maar zoals ik al zei was hij in alle sectoren die ronde langzamer. Feit dat Marquez Lorenzo niet kon volgen is wel vreemd, want in de trainingen had hij samen met Pedrosa gewoon de beste pace. Sepang is een Honda baan, zijn al 5 jaar op rij het sterkste.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 15:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Marquez maakte in ronde 4 ook een fout in een andere bocht, volgens mij 11. In ieder geval reed Rossi een goede ronde. Zijn beste ronde was ronde 4, toen hij Marquez inhaalde. Waardoor Marquez weer tijd verloor, twee tiende. Precies wat je zou verwachten. 2:01.3 is nog steeds een goede ronde op dat punt in de race, zeker als je net ingehaald bent. Pas in ronde 5 begonnen ze veel tijd te verliezen omdat ze echt begonnen te vechten. Maar nog steeds hoge 2:01s. Dat is geen patroon, maar compleet wat je zou verwachten als twee rijders elkaar tegenkomen op de baan.
Rossi was verder de hele race langzamer dan Lorenzo en Pedrosa behalve een ronde. De claim dat Marquez hem ophield is dus sowieso onzin. Het was eerder andersom. Lorenzo was sowieso de hele race sneller dus het feit dat Marquez hem niet kon bijhouden is ook niet vreemd.
[..]
Dat zegt genoeg inderdaad over het feit dat Rossi's fans over het algemeen enorme idioten zijn. En zijn invloed reikt zo ver dat zelfs mensen die niet fan zijn hem geloven als hij paranoide statements maakt .
Jouw idee dat Marquez makkelijk had kunnen winnen beide keren is compleet zonder enige fundering. Tijden in trainingen zeggen weinig tot niets. Sterker, als je goed kijkt zie je dat Marquez op de langere runs in de trainingen sowieso niet de ultieme snelheid had. Als dat dus al wat zegt zegt het het tegenovergestelde van wat jij claimt.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 16:21 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Dat is 1 bocht, maar zoals ik al zei was hij in alle sectoren die ronde langzamer. Feit dat Marquez Lorenzo niet kon volgen is wel vreemd, want in de trainingen had hij samen met Pedrosa gewoon de beste pace. Sepang is een Honda baan, zijn al 5 jaar op rij het sterkste.
Rossi had in Sepang idd de snelheid niet om Lorenzo te verslaan. PI had hij die snelheid wel, maar omdat hij constant in gevecht kwam kon hij niet bij Lorenzo komen. Marquez liet in de trainingen zien veel sneller te zijn dan de rest en had gewoon een Stonertje kunnen doen. Door een beetje te spelen met het veld krijg je gewoon een andere race tussen Lorenzo,Rossi en Iannone.
Tijden in vt4 zeggen heel veel, omdat ze dan altijd een racesimulatie doen. Leg die tijden maar eens naast elkaar bij PI en Sepang. Je zult zien dat het bij Marquez enorm afwijkt.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 16:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Jouw idee dat Marquez makkelijk had kunnen winnen beide keren is compleet zonder enige fundering. Tijden in trainingen zeggen weinig tot niets. Sterker, als je goed kijkt zie je dat Marquez op de langere runs in de trainingen sowieso niet de ultieme snelheid had. Als dat dus al wat zegt zegt het het tegenovergestelde van wat jij claimt.
De cijfers spreken je tegen dus ga je maar lullen over 'Honda baan' en dat soort speculatieve onzin. Maar dat gaat nergens over. Feit is dat Marquez slechts één ronde veel langzamer was dan Pedrosa en Lorenzo en verder gewoon een normale pace had. Die ene ronde maakte hij bovendien twee fouten. Als je daar je conclusies uit wilt trekken dan nog wijzen de feiten eerder er naar dat Rossi Marquez ophield dan andersom.
Nee, FP4 is vlak voor de kwalificatie en dan testen ze dus kwalificatiesetup. Race simulaties gebeuren op vrijdag.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 16:51 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Tijden in vt4 zeggen heel veel, omdat ze dan altijd een racesimulatie doen. Leg die tijden maar eens naast elkaar bij PI en Sepang. Je zult zien dat het bij Marquez enorm afwijkt.
Dat Sepang een Honda baan is heeft niks te maken met speculatieve onzin. Als je een beetje de sterke en zwakke punten van beide machines kent weet je dat dit zo is.
Nu blijkt wel weer dat je totaal niet weet waar je het over hebt.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 16:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, FP4 is vlak voor de kwalificatie en dan testen ze dus kwalificatiesetup. Race simulaties gebeuren op vrijdag.
En de Yamaha is dit jaar veel beter dan de Honda op vrijwel elk gebied dus die speculatie kan ook het raam uit.
Komt uit dit stuk http://www.motogp.com/en/news/2015/08/29/pole-and-pace/182949quote:Free Practice 4 is, in theory, the best session in which to explore race pace, as times do not count towards passing directly into Q2, so the pressure of setting a fast lap is removed.
In theory staat er. Maar de race is op zondagmiddag dus is het vaak beter om op vrijdagmiddag met de racesetup te rijden. Aan het einde van de sessie gaan ze dan vaak nog voor een nieuwe band en snelle ronde. Dan alsnog, de tijden voor Sepang zeiden vrij weinig. Ten eerste omdat dat altijd al zo is en ten tweede omdat Marquez nooit de kans kreeg echt op snelheid te komen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 17:04 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Nu blijkt wel weer dat je totaal niet weet waar je het over hebt.
[..]
Komt uit dit stuk http://www.motogp.com/en/news/2015/08/29/pole-and-pace/182949
Hoe verklaar je anders ook dat de tijden in vt2 en 3 vaak sneller zijn dan in vt4?
Accelereren op een circuit met minder grip is de Honda nog steeds de betere. Vandaar ook de simpele 1-2 op de Sachsenring.
Fp4 is ook in de middag.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 17:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
In theory staat er. Maar de race is op zondagmiddag dus is het vaak beter om op vrijdagmiddag met de racesetup te rijden. Aan het einde van de sessie gaan ze dan vaak nog voor een nieuwe band en snelle ronde. Dan alsnog, de tijden voor Sepang zeiden vrij weinig. Ten eerste omdat dat altijd al zo is en ten tweede omdat Marquez nooit de kans kreeg echt op snelheid te komen.
Nee, de Honda heeft juist een goede topsnelheid en is erg goed op de remmen. Beter dan de Yamaha. En vooral goede grip als het heet is. Wat het ook deze race weer was. Zodra het kouder wordt komt de Honda in de problemen.
Maar dat maakt verder ook niet zoveel uit, Marquez heeft nooit de kans gehad om iets te kunnen laten zien dat er op zou wijzen dat hij veel meer pace had.
Iannonequote:Maybe I'm not totally satisfied for the FP4 where we tried our race pace, but we already have some ideas about what to do and we still have the warm up to improve further.
Maar volgens jou waren ze druk bezig met kwalificatie simulaties, wat gewoon grote flauwekul is.quote:As for our race pace in FP4, after Dani and Marc there are Jorge and me, then Vale.
Rookgordijnenquote:Op dinsdag 27 oktober 2015 17:36 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Fp4 is ook in de middag.
Hier nog een paar quotes na vt4.
Vinales
[..]
Iannone
[..]
Maar volgens jou waren ze druk bezig met kwalificatie simulaties, wat gewoon grote flauwekul is.
Dat zeg ik, als er minder grip is kan de Honda sneller uit de bochten komen.
Heb je een zelfde quote van Marquez? En ga je nog reageren op de rest van mijn post? Misschien zit ik er nu naast en doen ze ook race pace in VT4. Maar de rest negeer je gewoon?quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 17:36 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Fp4 is ook in de middag.
Hier nog een paar quotes na vt4.
Vinales
[..]
Iannone
[..]
Maar volgens jou waren ze druk bezig met kwalificatie simulaties, wat gewoon grote flauwekul is.
Niet altijd. In Qatar is er ook weinig grip maar daar kwam de Honda er niet aan te pas. Het is natuurlijk altijd een combinatie van factoren. Marquez heeft juist meer grip nodig vanwege het feit dat hij zo aggressief is op het gas. Je zag hem tijdens de race ook duidelijk een paar keer bijna de achterkant verliezen. Het lijkt er dus eerder op dat er te weinig grip was voor Marquez.quote:Dat zeg ik, als er minder grip is kan de Honda sneller uit de bochten komen.
AMEN!quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 20:25 schreef TagForce het volgende:
Godsammechristus... Is die onzin nu nog aan de gang?
Marquez heeft een hekel aan Rossi sinds Assen. Rossi ook aan hem.
Marquez loopt Rossi te zieken volgens Rossi.
Rossi rijdt Marquez er af volgens Marquez.
De wedstrijdleiding heeft geoordeeld dat Rossi z'n actie, hoewel niet bewust en zeker niet getrapt, Marquez heeft doen crashen. Hierdoor heeft Rossi de mooie taak om van achter het WK te winnen.
Iannone rijdt Marquez in de weg zodat die geen factor is. Jorge Lorenzo is de lul van de paddock door zijn teamgenoot af te vallen en te proberen op die manier het WK te winnen. En Pedrosa laat zich weer van de beste kant zien door gewoon de race te winnen en zich ver van al het gezeik te houden.
Voor de rest boeit het me geen zak wie er gelijk heeft. Ik wil strijd zien, en ik ben verdomdes benieuwd wat er gaat gebeuren. Maar volgend jaar rijdt de motogp met landenteams en heet het A1MotoGP. Stuk makkelijker bij te houden wie wie nou helpt.
En dat zeg ik als Rossi fan.
twitter:lorenzo99 twitterde op dinsdag 27-10-2015 om 21:38:15 So... No. I wasn't "screaming and shouting" at race direction on Sunday, but waiting my turn to speak at press conference with Dani. reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |