Ik heb nu bij een kleiner kantoor gesolliciteerd. Eind van de week hoor ik meer. Hebben precies wat ik wil en het is dichtbij. Kan er op de fiets heen. Zou mooi zijn. Cultuur lijkt sterk op PwC, sterker nog een paar werknemers komen ook uit die hoek.quote:Op maandag 4 januari 2016 11:42 schreef xminator het volgende:
[..]
Shit happens, je hebt nog 3 andere kantoren.
Wat voor functie heb je op gesolliciteerd?quote:Op maandag 4 januari 2016 21:05 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Ik heb nu bij een kleiner kantoor gesolliciteerd. Eind van de week hoor ik meer. Hebben precies wat ik wil en het is dichtbij. Kan er op de fiets heen. Zou mooi zijn. Cultuur lijkt sterk op PwC, sterker nog een paar werknemers komen ook uit die hoek.
Gewoon student-stagiair, aangezien ze daar doorgaans maar 1 iemand voor hebben.quote:Op maandag 4 januari 2016 21:24 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Wat voor functie heb je op gesolliciteerd?
Is 2050 euro bruto een redelijk salaris voor een afgestudeerde accountancy student (HBO)? betreft samenstelpraktijk welliswaar niet big4 maar wel in de top 10 grootste accountantskantoren.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:26 schreef Travel. het volgende:
Hier ook al een tijdje Big-4-medewerker. Als er vragen zijn hoor ik het wel
Uhm, dat zou ik niet weten. Ik weet alleen dat je als WO'er 3200 bruto met auto en 2800 bruto zonder als starter verdiend op mijn afdeling (tax)quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:32 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
Is 2050 euro bruto een redelijk salaris voor een afgestudeerde accountancy student (HBO)? betreft samenstelpraktijk welliswaar niet big4 maar wel in de top 10 grootste accountantskantoren.
Geen leaseauto of dergelijke.
Aight, ik vond het zelf namelijk vrij laag maar dit is wel het uiterste wat ze willen bieden (boden in eerste instantie nog lagerquote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:34 schreef Travel. het volgende:
[..]
Uhm, dat zou ik niet weten. Ik weet alleen dat je als WO'er 3200 bruto met auto en 2800 bruto zonder als starter verdiend op mijn afdeling (tax)
Zonder auto met relatief gewilde opleiding? Zeker wel weinig. Bij big four (controle) verdien je na 2 jaar (dan dus als senior) ruim 3k + bonus + auto, ook met HBO achtergrond. Dan is her verschil wel erg groot m.i.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:48 schreef fokva het volgende:
Samenstel verdient sowieso minder dan controle. De leaseauto heb je vaak ook niet echt nodig dan. Denk dat 2.050 voor non-big4 niet heel hoog is, maar het kan slechter.
Ze doet toch geen controle? Je vergeet dat je dan ook een zwaardere studie er naast doet. Overigens ben je tegenwoordig pas na 3-4 jaar senior vanaf hbo. Bovendien is de bonus niet noemenswaardig.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 21:59 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Zonder auto met relatief gewilde opleiding? Zeker wel weinig. Bij big four (controle) verdien je na 2 jaar (dan dus als senior) ruim 3k + bonus + auto, ook met HBO achtergrond. Dan is her verschil wel erg groot m.i.
Mijn ervaring is dat iedereen gewoon zijn gewerkte uren schrijftquote:Op dinsdag 19 januari 2016 11:14 schreef Lavezzi het volgende:
Hoe gaat dat bij mensen in de praktijk met overuren declareren? Mijn ervaring vooralsnog is dat niemand overuren declareert, tenzij de druk echt enorm hoog is en ze verder ook op 100% declarabel zitten.
Bij EY krijg je 100%, volgens mij was EY ook één van de eersten die dit weer zo ging toepassen (maybe tezamen met deloitte?).quote:Op maandag 18 januari 2016 19:52 schreef Jodenkoekj het volgende:
Hoe zit het tegenwoordig bij de assurance afdelingen bij de Big 4 met de overurencompensatie?
Ik dacht dat bijvoorbeeld bij EY de eerste 100 overuren niet meetelden maar die daarna wel. Is dit nog steeds zo of is het teruggedraaid? En hoe zit dat bij de andere kantoren?
En gaat het dan om tijd voor tijd?
Zo doen wij dat ook. Het is mij nog nooit gevraagd om te letten op mijn uren oid. het zou mij eerlijk gezegd ook niet boeien als het budget in gevaar komt.Tijdsnood is geen excuus om kwaliteit in te perken imo.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 11:19 schreef KaBuf het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat iedereen gewoon zijn gewerkte uren schrijft
Tuurlijk, kwartiertje / half uurtje minder omdat je tussendoor op Facebook zit kan, maar als ik van 8u tot 22u werk dan schrijf ik heus wel meer dan 8u op die dag hoor
Nou ja, het wordt soms wel aangegeven als er een krap budget is ofzo, of dat we uren per post ff in een urenmodel in het dossier moeten bijhouden. Maar das meer voor meerwerk factureren dan dat ze moeilijk gaan doen over mijn geschreven urenquote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:40 schreef xminator het volgende:
[..]
Bij EY krijg je 100%, volgens mij was EY ook één van de eersten die dit weer zo ging toepassen (maybe tezamen met deloitte?).
KPMG en PWC hebben nog rare overurenregeling. PwC mag je het eerste uur niet schrijven en bij kpmg tellen je overuren pas mee nadat je 100+ overuren hebt gedraaid..
Slechte zaak van de big 4.
[..]
Zo doen wij dat ook. Het is mij nog nooit gevraagd om te letten op mijn uren oid. het zou mij eerlijk gezegd ook niet boeien als het budget in gevaar komt.Tijdsnood is geen excuus om kwaliteit in te perken imo.
Ja, maar dat is niet meer dan logisch. Zou je eigenlijk consequent op elke opdracht moeten bijhouden.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:43 schreef KaBuf het volgende:
[..]
Nou ja, het wordt soms wel aangegeven als er een krap budget is ofzo, of dat we uren per post ff in een urenmodel in het dossier moeten bijhouden. Maar das meer voor meerwerk factureren dan dat ze moeilijk gaan doen over mijn geschreven uren
Zou moeten ja, gebeurt helaas niet altijdquote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:29 schreef xminator het volgende:
[..]
Ja, maar dat is niet meer dan logisch. Zou je eigenlijk consequent op elke opdracht moeten bijhouden.
De screening zelf is een algemene screening, die je bij ieder financiële dienstverlening moet afleggen. Ik heb destijds ook een soort van zelfde geval gehad. Je kan in een Word document even je verhaal toelichten en dat als bijlage toevoegen. En als je het nog voor de zekerheid wilt weten of je het goed doet, kan je altijd DSI zelf even contact opnemenquote:Op woensdag 3 februari 2016 17:11 schreef Zandsteen het volgende:
Ik heb een vraag over de pre employment screening van de big four. Ik heb mijn studie afgerond en heb van 2 vd 4 een aanbod gekregen (na de sollicitatieprocedure). Nu volgt er een screening, waarvan ik van KPMG heb begrepen dat dat via DSI gaat. Een onderdeel van die screening is het laten ondertekenen van een werkgeversverklaring van mijn bijbaantje tijdens mijn studie.
Ik heb geen prettige tijd ondervonden bij een van mijn vorige werkgevers en wij zijn daarom niet goed uit elkaar gegaan. Ik vraag mij af in hoeverre dit voor een probleem kan zorgen bij de screening? En wat jullie ervaringen zijn geweest m.b.t. zo'n screening?
Ik moet een aanbod afwijzen, en ik hoop niet dat het andere aanbod wordt ingetrokken door zo'n screening.
Ja ligt er natuurlijk wel aan waarom je niet goed uit elkaar bent gegaan. Heb je iets gestolen, of fraude gepleegd dan kan het problemen opleveren ja. Heb je een geschil gehad over loon oid dan kan ik me niet voorstellen dat ze daar een probleem over maken. Het verzwijgen van je bijbaantje bij DSI lijkt me ook niet slim want naderhand stuurt DSI de verklaring door naar je kantoor en die kunnen je bijbaantjes dan vergelijken met die op je CV.quote:Op woensdag 3 februari 2016 17:11 schreef Zandsteen het volgende:
Ik heb een vraag over de pre employment screening van de big four. Ik heb mijn studie afgerond en heb van 2 vd 4 een aanbod gekregen (na de sollicitatieprocedure). Nu volgt er een screening, waarvan ik van KPMG heb begrepen dat dat via DSI gaat. Een onderdeel van die screening is het laten ondertekenen van een werkgeversverklaring van mijn bijbaantje tijdens mijn studie.
Ik heb geen prettige tijd ondervonden bij een van mijn vorige werkgevers en wij zijn daarom niet goed uit elkaar gegaan. Ik vraag mij af in hoeverre dit voor een probleem kan zorgen bij de screening? En wat jullie ervaringen zijn geweest m.b.t. zo'n screening?
Ik moet een aanbod afwijzen, en ik hoop niet dat het andere aanbod wordt ingetrokken door zo'n screening.
Het heeft niks te maken met fraude oid.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:08 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Ja ligt er natuurlijk wel aan waarom je niet goed uit elkaar bent gegaan. Heb je iets gestolen, of fraude gepleegd dan kan het problemen opleveren ja. Heb je een geschil gehad over loon oid dan kan ik me niet voorstellen dat ze daar een probleem over maken. Het verzwijgen van je bijbaantje bij DSI lijkt me ook niet slim want naderhand stuurt DSI de verklaring door naar je kantoor en die kunnen je bijbaantjes dan vergelijken met die op je CV.
Nee kunnen ze denk ik niet zien, volgens mij kijken ze alleen naar door jou opgegeven bijbaantjes en geven daar hun verklaring over met eventueel hun bevindingen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:42 schreef Zandsteen het volgende:
[..]
Het heeft niks te maken met fraude oid.
Ik heb mijn cv wel zo opgesteld dat er 2 relevante bijbanen op staan waaronder dat baantje dus.
Tussendoor heb ik hier en daar ook gewerkt, maar dat heb ik niet op mijn cv vermeld. Kan de dsi dit verder nog inzien (op basis van een koppeling met de belastingdienst?)
Voor zover ik weet is het dsi geen overheidsinstantie.
Beste YUGIYO,quote:Op zaterdag 13 februari 2016 16:59 schreef YUGIYO het volgende:
Beste dames en heren,
Ik heb over een tijdje mijn eerste sollicitatiegesprek bij Deloitte staan. Dit is voor mij mijn eerste echte (professionele/serieuze) sollicitatie, nu vraag ik mij af wat ik kan verwachten. Een eerste gesprek is natuurlijk een kennismakingsgesprek, maar hoe hebben jullie dit ervaren? Zijn er dingen waar je echt op moet letten of echt voor jezelf moet voorbereiden? Ik neem aan dat ik sowieso antwoord moet kunnen geven op de standaardvragen. Ik hoop dat jullie nog tips hebben!
MVG!
Ik heb even niet meegelezen maar uitgaande van big-four: gewoon pak aantrekken en geen lunch meenemen.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 20:20 schreef Zandsteen het volgende:
Weten jullie wat je voor jouw 1e werkdag aan hebt getrokken? Ik denkt zelf gewoon aan een pantalon en overhemd, dat was namelijk wat de managers in het tweede gesprek aanhadden.
Ik heb verder ook niet gehoord wat ik mee moet nemen. Ik kom ook niet verder dan een akte tas met eten en schrijfgerei, verder wat vergeten?
Geen lunch?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 21:11 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Ik heb even niet meegelezen maar uitgaande van big-four: gewoon pak aantrekken en geen lunch meenemen.
En dan in het bedrijfsrestaurant je broodbakje leegeten? Dat heb ik echt nog nooit gezien, maar dat verschilt blijkbaar per kantoor.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 21:12 schreef KaBuf het volgende:
[..]
Geen lunch?
Gewoon lunch meenemen joh
Van dat lunch kan ik nog wel begrijpen, maar is een pak niet iets teveel van het goede wanneer je manager(s) in een pantalon en luchtig overhemd lopen? Betreft een big four idd, afdeling audit.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 21:11 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Ik heb even niet meegelezen maar uitgaande van big-four: gewoon pak aantrekken en geen lunch meenemen.
Ik zie het zo vaak. Of ik eet niet eens in heg restaurant maar achter m'n laptop.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 21:19 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
En dan in het bedrijfsrestaurant je broodbakje leegeten? Dat heb ik echt nog nooit gezien, maar dat verschilt blijkbaar per kantoor.
Eerste dag kan je maar beter overdressed zijn lijkt mequote:Op zondag 21 februari 2016 05:21 schreef Zandsteen het volgende:
[..]
Van dat lunch kan ik nog wel begrijpen, maar is een pak niet iets teveel van het goede wanneer je manager(s) in een pantalon en luchtig overhemd lopen? Betreft een big four idd, afdeling audit.
Welk kantoor? De kans is groot dat je bij je laptop ook gelijk een tas krijgt, die hoef je dan dus niet zelf mee te nemen. Eten meenemen zou ik nog niet doen, gewoon met je collega's gaan lunchen in het bedrijfsrestaurant.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 20:20 schreef Zandsteen het volgende:
Weten jullie wat je voor jouw 1e werkdag aan hebt getrokken? Ik denkt zelf gewoon aan een pantalon en overhemd, dat was namelijk wat de managers in het tweede gesprek aanhadden.
Ik heb verder ook niet gehoord wat ik mee moet nemen. Ik kom ook niet verder dan een akte tas met eten en schrijfgerei, verder wat vergeten?
Als ik het zo lees hoef ik dus helemaal niks mee te nemen.quote:Op zondag 21 februari 2016 19:02 schreef Lavezzi het volgende:
[..]
Welk kantoor? De kans is groot dat je bij je laptop ook gelijk een tas krijgt, die hoef je dan dus niet zelf mee te nemen. Eten meenemen zou ik nog niet doen, gewoon met je collega's gaan lunchen in het bedrijfsrestaurant.
Qua kleding gewoon in pak, das hoef je denk ik niet te doen.
Dag Zandsteen,quote:Op zondag 21 februari 2016 20:57 schreef Zandsteen het volgende:
[..]
Als ik het zo lees hoef ik dus helemaal niks mee te nemen.
Kan ik ook meer dan alleen mijn laptop kwijt in die tas? Het betreft Deloitte.
Hoe dat precies bij Deloitte zit durf ik niet te zeggen. De tas die ik heb is zo groot dat ik hem niet eens gebruik, daar past (veel) meer dan een laptop in.quote:Op zondag 21 februari 2016 20:57 schreef Zandsteen het volgende:
[..]
Als ik het zo lees hoef ik dus helemaal niks mee te nemen.
Kan ik ook meer dan alleen mijn laptop kwijt in die tas? Het betreft Deloitte.
Hey, ik vond het 2e gesprek makkelijker gaan dan het eerste gesprek om eerlijk te zijn. Ik heb bij 2 kantoren (big four) zo'n tweede gesprek gehad, en bij beide vond ik de managers heel ontspannen.quote:Op maandag 22 februari 2016 10:50 schreef YUGIYO het volgende:
[..]
Dag Zandsteen,
Zelf ben ik door het eerste sollicitatiegesprek heen en moet ik dus nog voor een laatste (2e) gesprek met een manager en een partner. Hoe heb jij je 2e gesprek ervaren? Leek het op het 1e gesprek? Zou je me misschien kunnen vertellen hoe jij dat heb ervaren en of je het anders had willen aanpakken? Alle tips zijn natuurlijk welkom!
Mvg
Mwah zijn er genoeg die dat doen hoor. Ik draag mijn jasje ook zelden eigenlijk.quote:Op zondag 21 februari 2016 12:26 schreef MacorgaZ het volgende:
Lijkt me inderdaad dat de partners hun jasje in hun kantoor hebben hangen, het is niet alsof ze met een half pak aankomen op hun werk...
Ik denk dat bij ons op de verdieping zo'n 5% heel de dag een jasje aanhoud. De rest doet hem 's ochtends uit als ze binnenkomen en weer aan als ze weggaan. Ik heb nu gewoon mijn overjas aan en draag mijn jasje in de lente/herfst. Ik zie niet echt veel verschil. Sowieso lijkt me dat weinig met professionaliteit te maken hebben.quote:Op donderdag 25 februari 2016 10:17 schreef JDFS het volgende:
In mijn ogen doet dat de professionaliteit een beetje teniet, maar goed ik ben dan ook weer extreem: pochetje, das, bretels, maatpak...
Ieder wat wils! Op vrijdag loop ik d'r ook lekker trashy bij.
KPMG heeft alleen nog voor audit junioren een overurenvergoeding indien ze meer dan 100 overuren per jaar halen.quote:Op donderdag 25 februari 2016 21:19 schreef Baje het volgende:
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag omtrent overwerk:Hoe zit het met de gemaakte overuren bij PwC en Deloitte?
Ik weet inmiddels dat bij EY alle uren uitbetaald worden of verlofdagen kunnen worden genomen. Bij KPMG worden de overuren niet vergoed.
Alvast bedankt!
Die is mooi hequote:Op maandag 14 maart 2016 19:13 schreef QFX23 het volgende:
Weet niet of deze al eens gepost is, maar deze link zou eigenlijk in de OP opgenomen moeten worden voor alle vragen en ervaringen bij de Big4
http://howshouldweaccountforme.tumblr.com
Gewoon even rondklikken in zo'n scriptiebank van een willekeurige uni om inspiratie op te doen. Of zoeken op google books daar staan ook wel scripties.quote:Op donderdag 17 maart 2016 23:14 schreef JohnKimble het volgende:
In april ga beginnen met mijn scriptie bij een big four kantoor. Ik moet zelf met een onderwerp komen...
Weet iemand misschien een interessant onderwerp wat ik kan onderzoeken? Zelf loop ik hier vast. Het betreft een HBO scriptie
Handig ook om er bij te vertellen wat voor studie je überhaupt doet.quote:Op donderdag 17 maart 2016 23:14 schreef JohnKimble het volgende:
In april ga beginnen met mijn scriptie bij een big four kantoor. Ik moet zelf met een onderwerp komen...
Weet iemand misschien een interessant onderwerp wat ik kan onderzoeken? Zelf loop ik hier vast. Het betreft een HBO scriptie
Jup, volgens mij wel. Cultuur hangt maar net af van in wat voor team je terecht komt (stad, kantoor, team). Valt in zijn algemeenheid echt niets over te zeggen.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 15:52 schreef ButterflyIAm123 het volgende:
Wat voor test is de verbale relaties test van EY? Wordt daar gewoon 'analogieën' mee bedoelt? Of is het een tekstje die je moet lezen?
Ik zit in het sollicitatie process van EY en Deloitte voor Consulting. Ik vroeg me ook af of iemand me wat kan vertellen over de cultuur bij EY & Deloitte Advisory.
Alvast bedankt!
Thanks!quote:Op vrijdag 18 maart 2016 23:03 schreef Lavezzi het volgende:
[..]
Jup, volgens mij wel. Cultuur hangt maar net af van in wat voor team je terecht komt (stad, kantoor, team). Valt in zijn algemeenheid echt niets over te zeggen.
Thanks voor de tip. Ik heb gekeken, maar echt tot een concreet opdracht kom ik niet.quote:Op donderdag 17 maart 2016 23:32 schreef mergbot het volgende:
[..]
Gewoon even rondklikken in zo'n scriptiebank van een willekeurige uni om inspiratie op te doen. Of zoeken op google books daar staan ook wel scripties.
Betreft accountancy bij KPMG.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 23:02 schreef Lavezzi het volgende:
[..]
Handig ook om er bij te vertellen wat voor studie je überhaupt doet.Scriptie accounting bij EY gok ik?
Hangt nogal van de afdeling af. Adviespraktijk verdient bijvoorbeeld een stuk meer.quote:Op zondag 20 maart 2016 17:20 schreef Klokov het volgende:
Weet iemand het startsalaris van een consultant bij een of meerdere van de big 4 kantoren?
Wordt inderdaad analogieën mee bedoelt.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 15:52 schreef ButterflyIAm123 het volgende:
Wat voor test is de verbale relaties test van EY? Wordt daar gewoon 'analogieën' mee bedoelt? Of is het een tekstje die je moet lezen?
Thanks!quote:Op zondag 20 maart 2016 17:41 schreef GekkePopke het volgende:
[..]
Wordt inderdaad analogieën mee bedoelt.
Je kunt toch wel inspiratie opdoen voor een onderwerp? Als je een onderwerp vind wat je wel interessant vind ga je trefwoorden zoeken in een kranten/vaktijdschriftendatabase ofzo om te kijken wat actuele vraagstukken zijn, dan verzin je een opdracht daaromheen.quote:Op zondag 20 maart 2016 16:21 schreef JohnKimble het volgende:
[..]
Thanks voor de tip. Ik heb gekeken, maar echt tot een concreet opdracht kom ik niet.
Volgens mij krijg je er 30 of 35 zoiets.quote:Op maandag 21 maart 2016 18:46 schreef ButterflyIAm123 het volgende:
[..]
Thanks!
Weet iemand ook toevallig hoeveel je er krijgt?
Ik heb er 25 minuten voor.
Onderwerpen die mij interesseren zijn bijv. IT-ontwikkelingen zoals continuous auditing en big data. Maar dat tot een concreet probleemstelling formuleren lukt mij niet.quote:Op maandag 21 maart 2016 18:56 schreef mergbot het volgende:
[..]
Je kunt toch wel inspiratie opdoen voor een onderwerp? Als je een onderwerp vind wat je wel interessant vind ga je trefwoorden zoeken in een kranten/vaktijdschriftendatabase ofzo om te kijken wat actuele vraagstukken zijn, dan verzin je een opdracht daaromheen.
Ja ik denk het wel, mag misschien nog iets specifieker want big data en auditing zijn beide best ruime begrippen. Kijk wat trends zijn in big data en maak een stelling: [insert big data trend] draagt bij aan de kwaliteit van auditing/ heeft de meeste invloed op [insert type audit]. (maar ik ben ITer geen accountant). Ligt ook een beetje aan wat je leuk vind. Doe je liever interviews, of deskresearch, of ga je liever iets bouwen. Kan je een beetje je opdracht op formuleren. Zit je liever binnen een bedrijf of overheid of ga je liever als buitenstaander (in naam van de uni)een onderzoek doen.quote:Op maandag 21 maart 2016 20:03 schreef JohnKimble het volgende:
[..]
Onderwerpen die mij interesseren zijn bijv. IT-ontwikkelingen zoals continuous auditing en big data. Maar dat tot een concreet probleemstelling formuleren lukt mij niet.
- Wat zijn de voorwaarden om continuous auditing toe te passen?
- Hoe draagt Big Data bij aan de kwaliteit van auditing
- etc...
Zijn dit beetje goede vraagstellingen?
Aan de advieskant kun je denken aan ongeveer 3k per maand.quote:Op zondag 20 maart 2016 17:20 schreef Klokov het volgende:
Weet iemand het startsalaris van een consultant bij een of meerdere van de big 4 kantoren?
Dankjewel voor je input. SAP transitie is wel interessant, ik zal het voorleggen. Ben je IT-auditor? Het liefst doe ik deskresearch (en daarna interviews) gezien de beperkte tijd. Enquetes e.d. zijn bij mij niet meer mogelijk aangezien eind juni rapport moet worden ingeleverd.quote:Op maandag 21 maart 2016 20:27 schreef mergbot het volgende:
[..]
Ja ik denk het wel, mag misschien nog iets specifieker want big data en auditing zijn beide best ruime begrippen. Kijk wat trends zijn in big data en maak een stelling: [insert big data trend] draagt bij aan de kwaliteit van auditing/ heeft de meeste invloed op [insert type audit]. (maar ik ben ITer geen accountant). Ligt ook een beetje aan wat je leuk vind. Doe je liever interviews, of deskresearch, of ga je liever iets bouwen. Kan je een beetje je opdracht op formuleren. Zit je liever binnen een bedrijf of overheid of ga je liever als buitenstaander (in naam van de uni)een onderzoek doen.
misschien kan je continuous auditing combineren met de trend van real-time big data. Wanneer moet je beginnen? Je kan onderzoek doen naar vewachtingen over hoe audits gaan veranderen als bedrijven transitie maken van SAP r/3 naar SAP HANA.
Onderzoek naar volwassenheid van mkb-bedrijven in de [insert branche] om aan de voorwaarden van continuous auditing te doen.
Tip: maak het jezelf makkelijker er doe onderzoek obv jaarrekeningen. Alle data is beschikbaar en de statistiek is relatief gemakkelijk. Hoe ga je in godsnaam voldoende data krijgen omtrent jouw onderwerpen? Je zal niet de eerste zijn die daar op vastloopt.quote:Op woensdag 23 maart 2016 20:56 schreef JohnKimble het volgende:
[..]
Dankjewel voor je input. SAP transitie is wel interessant, ik zal het voorleggen. Ben je IT-auditor? Het liefst doe ik deskresearch (en daarna interviews) gezien de beperkte tijd. Enquetes e.d. zijn bij mij niet meer mogelijk aangezien eind juni rapport moet worden ingeleverd.
Begin april ga ik echt beginnen aan mijn scriptie. De combinatie van continuous auditing met de trend van real-time big data spreekt mij ook aan. Maar welke probleemstelling zou ik daaruit bijvoorbeeld kunnen formuleren?
Heb je voorbeelden wat ik kan onderzoeken obv jaarrekeningen?quote:Op woensdag 23 maart 2016 22:33 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Tip: maak het jezelf makkelijker er doe onderzoek obv jaarrekeningen. Alle data is beschikbaar en de statistiek is relatief gemakkelijk. Hoe ga je in godsnaam voldoende data krijgen omtrent jouw onderwerpen? Je zal niet de eerste zijn die daar op vastloopt.
Meer vraagstukken als:quote:Op donderdag 24 maart 2016 11:58 schreef JohnKimble het volgende:
[..]
Heb je voorbeelden wat ik kan onderzoeken obv jaarrekeningen?
Ik denk dat je vooral bij de klant zelf werkt.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 21:17 schreef ikwordra het volgende:
Iemand hier ervang met Fraud Services bij een big-4?
Hoe zien de werkdagen eruit? Ik zie dat alle kantoren deze function in Amsterdam, maar niet elders, hebben: is er ook mogelijkheid tot (deels) thuis werken?
Nee,quote:Op maandag 21 maart 2016 20:03 schreef JohnKimble het volgende:
[..]
Onderwerpen die mij interesseren zijn bijv. IT-ontwikkelingen zoals continuous auditing en big data. Maar dat tot een concreet probleemstelling formuleren lukt mij niet.
- Wat zijn de voorwaarden om continuous auditing toe te passen?
- Hoe draagt Big Data bij aan de kwaliteit van auditing
- etc...
Zijn dit beetje goede vraagstellingen?
- Wanneer de sollicitaties online staan. Ik verwacht wel (ook iets wat ik van recruiters heb begrepen) dat de sollicitaties snel sluiten.quote:Op woensdag 30 maart 2016 10:14 schreef registeraccountant het volgende:
3 vragen:
- Weet iemand tot wanneer men kan solliciteren voor de startersfunctie in de audit (startdatum sept)?
- Ben een duaal accountancy student (administratiekantoor +/- 2 jaar). In hoeverre heb je hiermee een streepje voor op de rest? Ben zelf een 4e jaar hbo student.
- Iemand ervaring met het duaal fiscaal accountancy traject van de Belastingdienst?
Thanks
edit: hoorde van de week dat er een sterk tekort is aan accountancy studenten waardoor de BIG4 de instroom targets niet gaat halen. Wie heeft hier wat nader info over? Natuurlijk goed nieuws voor degene die er gaan solliciteren.
Dan moet ik maar snel zien te solliciteren. Idd. Belastingdienst is andere wereld. Maar denk dat de fiscus een goede tussenweg is tussen een accountantskantoor en bijv. leraar AO op een hogeschool.quote:Op dinsdag 5 april 2016 19:09 schreef JDFS het volgende:
[..]
- Wanneer de sollicitaties online staan. Ik verwacht wel (ook iets wat ik van recruiters heb begrepen) dat de sollicitaties snel sluiten.
- Praktijkervaring is goud waard, vooral ook omdat je duaal studeert. Getuigt van doorzettingsvermogen (heb het vooral in je (eventuele) sollicitatiegesprek over motivatie etc.) - bij mijn afdeling (Tax) kom je bijna niet binnen als je geen stage hebt gelopen bij een Big 4 of überhaupt stage hebt gelopen (bepaalde WO studenten)
- Nope. Maar de Belastingdienst is ook een club waar ik absoluut NOOIT zal willen werken. 9 tot 5 mentaliteit is gewoon niet zo aan mij besteed... Plus alles met het OV doen
Dank voor je verhaal. Klinkt niet verkeerd eerlijk gezegd. Alleen minder deuren gaan later voor je open dan dat je van een BIG4 afkomt. Hoe zijn de werkdagen? Ik hoorde van een vriend dat sommige al om 3 uur naar huis kunnen gaan.quote:Op dinsdag 5 april 2016 20:07 schreef Jaarsma93 het volgende:
Hoi, hier iemand die het traject bij de belastingdienst vanaf VWO doorloopt en in het tweede jaar daarvan zit. Mijn traject is niet identiek aan die van de hbo maar kan er wel wat over vertellen.
De eerste twee jaar volg je intern een opleiding. Er zijn twee soorten periodes waar je in kan zitten, dit zijn werk periodes en lesperiodes.
Tijdens de werkperiodes krijg je je eigen controles toegewezen die je onder begeleiding gaat uitvoeren. Hier krijg je al snel eigen verantwoordelijkheid in. Gedurende deze periodes werk je dus 4 dagen op kantoor/bij de 'klant' en ga je 1 dag per week naar de universiteit. Ik heb tijdens mijn tweede werkperiode al zelfstandig controles afgedaan.
Tijdens lesperiodes volg je drie dagen in de week les intern. Dit vind ongeacht je werkperiode locatie en woonlocatie plaats in Utrecht. De vierde dag krijg je (betaald) studieverlof om de overige drie dagen voor te bereiden en de vijfde dag zit je bij de universiteit.
Grote voordeel van de belastingdienst wat ik hoor van mensen die overgestapt zijn van commerciele partijen naar de belastingdienst is dat je ondersteund wordt in je studie. Je zult nooit meer dan 40 hoeven werken (mag wel), daarnaast krijg je ook standaard de dag voorafgaand aan tentamens bij de universiteit betaals studieverlof. Alle kosten voor de master/post master etc worden volledig vergoed. Daardoor kan je meer focussen op de studie. Een andere plus is dat je al heel snel zelfstandig controles mag uitvoeren en dus al snel grote verantwoordelijkheid krijgt.
Nadelen zijn dat je de eerste twee jaar weinig tot geen zeggenschap hebt over wanneer je vakantie krijgt (wel 45 verlofdagen exclusief studieverlof op jaarbasis), je krijgt geen leaseauto (OV wordt volledig vergoed), minder salaris op to taalniveau (denk dat het verschil per uur wel meevalt), ander type werkervaring. (controles bij de belastingdienst gaan over de volledigheid en juistheid aangiftes. (Je Controleert dus niet een jaarrekening)
Als je verdere vragen hebt hoor ik het wel
En of je bij de klant al om 7u terecht kan natuurlijk.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:19 schreef GekkePopke het volgende:
Moet zeggen dat je in een big4 ook gewoon die vrijheid kan hebben hoor. Als jij wilt starten om 7 uur, dan kan je ook gewoon eerder weg. Dit zal natuurlijk wel per partner/afdeling verschillen.
Ja, inderdaad vandaar dat ik ook per afdeling zeiquote:Op woensdag 6 april 2016 21:37 schreef KaBuf het volgende:
[..]
En of je bij de klant al om 7u terecht kan natuurlijk.
Denk dat het niet verkeerd is om deze stap te maken. Heb zelf in de samenstelpraktijk gewerkt (geen AA hoor) en werk nu in een organisatie waarbij onze jaarrekening wordt gecontroleerd en waarbij ik de controle van dichtbij meemaak. Vanwege het vele jobhoppen van de leden van het controleteam zien we ieder jaar veel.nieuwe gezichten. Wat mij daar ontzettend bij opvalt is dat vrijwel geen een (niet alleen de junios maar ook de senior managers) lid ook daadwerkelijk weet wat boekhouden inhoudt. Ik denk niet dat het overal noodzakelijk is met het helpt wel om de onderbouwing van een balanspost beter te kunnen begrijpen.quote:Op woensdag 6 april 2016 17:19 schreef registeraccountant het volgende:
[..]
Dan moet ik maar snel zien te solliciteren. Idd. Belastingdienst is andere wereld. Maar denk dat de fiscus een goede tussenweg is tussen een accountantskantoor en bijv. leraar AO op een hogeschool.
Zat te denken om eerst AA te worden en vervolgens RA. Iemand dit denkt dat dit slim is? Gedachte is om eerst te leren samenstellen alvorens je controleert. Je zult beter kunnen controleren lijkt mij.
[..]
Dank voor je verhaal. Klinkt niet verkeerd eerlijk gezegd. Alleen minder deuren gaan later voor je open dan dat je van een BIG4 afkomt. Hoe zijn de werkdagen? Ik hoorde van een vriend dat sommige al om 3 uur naar huis kunnen gaan.
Je bent wel de shit als je elke dag met een reguliere 3-serie komt. Gewoon chillen met die mensen daar.quote:Op dinsdag 5 april 2016 19:09 schreef JDFS het volgende:
[..]
- Wanneer de sollicitaties online staan. Ik verwacht wel (ook iets wat ik van recruiters heb begrepen) dat de sollicitaties snel sluiten.
- Praktijkervaring is goud waard, vooral ook omdat je duaal studeert. Getuigt van doorzettingsvermogen (heb het vooral in je (eventuele) sollicitatiegesprek over motivatie etc.) - bij mijn afdeling (Tax) kom je bijna niet binnen als je geen stage hebt gelopen bij een Big 4 of überhaupt stage hebt gelopen (bepaalde WO studenten)
- Nope. Maar de Belastingdienst is ook een club waar ik absoluut NOOIT zal willen werken. 9 tot 5 mentaliteit is gewoon niet zo aan mij besteed... Plus alles met het OV doen
Ik denk dat je het overschat, zeker als je ooit buiten het mkb wilt werken. Complexe accounting kom je (no offence) beperkt tegen in de samenstelpraktijk, en de reguliere accounting snap je snel genoeg.quote:Op woensdag 6 april 2016 17:19 schreef registeraccountant het volgende:
Zat te denken om eerst AA te worden en vervolgens RA. Iemand dit denkt dat dit slim is? Gedachte is om eerst te leren samenstellen alvorens je controleert. Je zult beter kunnen controleren lijkt mij.
[..]
.
Okayy...quote:Op woensdag 6 april 2016 22:13 schreef Jiang153 het volgende:
Ga denk ik maar ff voor de fun solliciteren bij Deloitte om als werkstudent aan de slag te gaan. Hoor ze hebben weer space.
Mijn ervaring op een Corporate Tax afdeling; die vrijheid heb je absoluut. Het is niet ongebruikelijk dat mensen om half 10 beginnen en er zijn er ook mensen die om half 8 al aan de slag gaan.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:19 schreef GekkePopke het volgende:
Moet zeggen dat je in een big4 ook gewoon die vrijheid kan hebben hoor. Als jij wilt starten om 7 uur, dan kan je ook gewoon eerder weg. Dit zal natuurlijk wel per partner/afdeling verschillen.
Eerder andersom. Heb zelf gemerkt dat je in de controlepraktijk sneller en meer leert. Als je daarna de samenstelpraktijk ingaat, zul je zien dat het je behoorlijk makkelijk af zal gaan. Als je start met samenstellen, dan zal je in het begin voornamelijk simpele/kleine jaarrekeningen krijgen, waardoor je leercurve inderdaad wat vlakker blijft.quote:Op woensdag 6 april 2016 17:19 schreef registeraccountant het volgende:
Een minimum van 3000 bruto voor een starter belasting vind ik vrij fors? Bij de big4 is er volgens mij echt geen minimum van 3000 of iets dat enigzins dichtbij is. Vinden jullie dit ook of ben ik gewoon gek?quote:Salarisniveau schaal 11, schaal 12, schaal 13,
Minimum salaris: ¤ 2996 bruto per maand
Maximum salaris: ¤ 5837 bruto per maand
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |