Ik herken die problemen of dreigingen ook, ondanks dat je je mag afvragen hoe erg het is als mensen zich loyaal blijven voelen met het land van herkomst. Dat zouden Nederlanders die emigreren net zo goed hebben.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 12:48 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik signaleer onder meer een parallelle samenleving die compleet los staat van de Nederlandse. Ik zie een aantasting van de samenhang in onze samenleving. Ik zie een enorme verslechtering van het leefklimaat in diverse steden. Ik zie een torenhoge criminaliteit onder bepaalde groepen allochtonen; ik zie moslim-ouders falen / tekortschieten in de opvoeding van hun kinderen. Ik zie grote cultuurbotsingen. Ik zie radicalisering van moslimjongeren. Ik zie mensen die hier al 30-40 jaar wonen en nog steeds de taal niet spreken. Ik zie mensen die hier wonen terwijl hun loyaliteit in Marokko of Turkije ligt. Ik zie landen als Turkije ongewenst veel invloed uitoefenen op de burgers die hier wonen. Ik zie het klimaat voor homo's en joden in dit land verslechteren als gevolg van agressie door moslims.
En ik zeg al deze dingen zonder dat ik alle moslims daarvoor verantwoordelijk houd. Ik benadruk vaak genoeg dat er ook goedwillende moslims zijn, die wél goed zijn geïntegreerd, die hun kinderen wél goed opvoeden en die wél deelnemen aan de Nederlandse samenleving.
Ja hoor. Er zijn ook diverse problemen in dit land niet specifiek door moslims of allochtonen worden veroorzaakt. Maar dat was niet de vraag die mij werd gesteld.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 12:54 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Is dat alles wat je ziet of zie je ook problemen die niet door moslims of allochtonen worden veroorzaakt?
Ik vind dat zeer relevant omdat het het verschil is tussen objectief kijken naar wat er speelt en alleen kijken naar de negatieve kanten van één bevolkingsgroep. Als je wil weten wat de oorzaak is van misstanden moet je namelijk het probleem totaal bekijken en dan gaan kijken naar de oorzaken, door te focussen op één groep trek je verkeerde conclusies.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 12:55 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Daar gaat deze discussie toch niet over? Je dwaalt af. Ja natuurlijk zijn er genoeg slechte Nederlanders blabla...die moeten ook aangepakt worden, echter... die zijn hier geboren. Daar hebben we mee te dealen. Met alles wat we binnenhalen krijgen we nog te dealen. De vraag is waarom je dat allemaal aan zou halen, met alle gevolgen van dien in de toekomst.
Tenzij je een verstokte PvdA'er bent die nog steeds gelooft in een maakbare samenleving is dat maar in hele beperkte mate een relevante vraag. Veranderingen in de maatschappij ban je namelijk niet uit. Vrij naar Kurt Vonnegut: het zijn net gletsjers. Ze komen en je kan er vrij weinig tegen doen.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 12:53 schreef Elfletterig het volgende:
Volgens mij zou je eerst de vraag moeten stellen: welke veranderingen moeten we wel en niet willen in dit land? En vervolgens: waar is draagvlak voor en waarvoor niet?
Of je moet realistisch blijven en mensen geen gouden bergen willen voorschotelen die je niet kan leveren. Natuurlijk willen mensen meer toeslagen. meer bijstand, grotere sociale huurwoningen voor minder geld en gratis gezondheidszorg. Natuurlijk worden mensen pissed off als men dat niet krijgt maar men wel ziet dat "moslims" in tenten moeten slapen en van een paar honderd euro in de maand moeten rondkomen. Dat roept blijkbaar woedde op omdat men dat moslims misgunt, hoe weinig het ook moge zijn. Maar hoe reëel is die woedde precies? Tjah.quote:Maar dat gebeurt niet. Mensen worden voor een voldongen feit gesteld. Ze moeten er maar gewoon mee dealen. Baron van Slingelandt heeft er echt geen last van. Die heeft een groot hek om z'n landgoed staan en komt de kansloze allochtonen niet op de golfbaan tegen. Maar mensen aan de onderkant van de samenleving zien hun (volks)buurt stukje bij beetje verder wegglijden.
Ik zeg niet dat de stem van de sociale onderlaag leidend moet zijn. Maar een paar voelsprieten die aanvoelen wat er onder die bevolking leeft, lijken me bijzonder wenselijk. Zo niet, dan is sociale onrust én instabiliteit in de samenleving het gevolg.
Negatieve is in deze context realistische. Het probleem zit 'm grotendeels in de verschillen tussen de culturen en geloofsopvattingen. Het strookt niet met elkaar. Daarom is het beter dat iedereen op z'n eigen continent blijft. Een Fries neerzetten in Limburg geeft al problemen, laat staan mensen die dusdanig andere opvattingen hebben over het geloof, waar hardcore fanaten tussen zitten. Daardoor nemen de hardcore fanaten in Nederland ook toe (en in Duitsland o.a.) en dat is gevaarlijk. Dat iedereen gelijk extreem rechts is als ie met Pegida meeloopt, dat zegt al genoeg. Idioot is dat.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 12:59 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik vind dat zeer relevant omdat het het verschil is tussen objectief kijken naar wat er speelt en alleen kijken naar de negatieve kanten van één bevolkingsgroep. Als je wil weten wat de oorzaak is van misstanden moet je namelijk het probleem totaal bekijken en dan gaan kijken naar de oorzaken, door te focussen op één groep trek je verkeerde conclusies.
Er werd gevraagd naar de problemen die door de islam en de komst van moslims werd veroorzaakt, om dat te kunnen beantwoorden moet je dus ook kijken of de problemen niet worden veroorzaakt door de bestaande bewoners of gewoon door de komst van immigranten los van de religie.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 12:58 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ja hoor. Er zijn ook diverse problemen in dit land niet specifiek door moslims of allochtonen worden veroorzaakt. Maar dat was niet de vraag die mij werd gesteld.
Dat soort teksten vind ik bijzonder vreemd en zegt niets over de oorzaak van dat probleem.quote:Ik signaleer onder meer een parallelle samenleving die compleet los staat van de Nederlandse
Dan geef je dus toe dat het niet de schuld van de moslims of de islam is maar een geheel menselijk probleem. Overigens vind ik het onzin want in vele landen wonen verschillende culturen bij elkaar en dat gaat prima samen, er is ook niet één Nederlandse cultuur er zijn er honderden zo niet duizenden. Als mensen elkaar niet accepteren ontstaan inderdaad problemen dat is wel een probleem.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 13:06 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Negatieve is in deze context realistische. Het probleem zit 'm grotendeels in de verschillen tussen de culturen en geloofsopvattingen. Het strookt niet met elkaar. Daarom is het beter dat iedereen op z'n eigen continent blijft. Een Fries neerzetten in Limburg geeft al problemen, laat staan mensen die dusdanig andere opvattingen hebben over het geloof, waar hardcore fanaten tussen zitten. Daardoor nemen de hardcore fanaten in Nederland ook toe (en in Duitsland o.a.) en dat is gevaarlijk. Dat iedereen gelijk extreem rechts is als ie met Pegida meeloopt, dat zegt al genoeg. Idioot is dat.
Dat had je wel gewild, hè? En dat een of andere user jóu dit heldentopic had toegedicht.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 10:30 schreef Elfletterig het volgende:
Ik had wat dat betreft ook wel op de stoel van Wierd kunnen zitten.
Ik geef niemand de schuld maar merk wel op dat bepaalde geloofsgroepen meer problemen hebben met integreren en met zich aanpassen. Dat probleem heb je bijv. met Chinezen nooit gezien. Dus het kán wel... iedereen wordt hier met open armen ontvangen, vandaar dat integreren een must is. Maar het slaat door en daar gaat het mis m.i.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 13:11 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dan geef je dus toe dat het niet de schuld van de moslims of de islam is maar een geheel menselijk probleem. Overigens vind ik het onzin want in vele landen wonen verschillende culturen bij elkaar en dat gaat prima samen, er is ook niet één Nederlandse cultuur er zijn er honderden zo niet duizenden. Als mensen elkaar niet accepteren ontstaan inderdaad problemen dat is wel een probleem.
Chinezen integreren niet en passen zich ook niet aan. Ze houden zich alleen bezig met elkaar. Daarom heb je ook geen last van ze.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 13:15 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Ik geef niemand de schuld maar merk wel op dat bepaalde geloofsgroepen meer problemen hebben met integreren en met zich aanpassen. Dat probleem heb je bijv. met Chinezen nooit gezien. Dus het kán wel... iedereen wordt hier met open armen ontvangen, vandaar dat integreren een must is. Maar het slaat door en daar gaat het mis m.i.
Dan heb je niet goed opgelet. Dat is/was juist een groep die nauwelijks integreerde en binnen de eigen groep bleef. Een groep met behoorlijk grote problemen op gebied van zware criminaliteit , verslavingen, mensenhandel en uitbuiting.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 13:15 schreef empa1010 het volgende:
Dat probleem heb je bijv. met Chinezen nooit gezien.
Maar waarom ondervinden 'wij' daar geen last van dan? Want daar zit het wezenlijke verschil.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 13:21 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dan heb je niet goed opgelet. Dat is/was juist een groep die nauwelijks integreerde en binnen de eigen groep bleef. Een groep met behoorlijk grote problemen op gebied van zware criminaliteit , verslavingen, mensenhandel en uitbuiting.
Omdat ze niet mee doen in onze samenleving.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 13:23 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Maar waarom ondervinden 'wij' daar geen last van dan? Want daar zit het wezenlijke verschil.
Ik koppel ze niet los. Ik zeg alleen dat nuance geen doel op zich moet worden.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 13:03 schreef Re het volgende:
waarom wordt gezond verstand losgekoppeld van nuance... ook weer zo'n nietszeggende opmerking
Ik vind je reflex vrij typerend. Ik gaf gericht antwoord op een vraag en jij bent er als de kippen bij om te benadrukken dat er ook andere problemen zijn (wat ik niet ontkende). Sterker nog: er MOET zelfs worden gekeken naar problemen die niet samenhangen met de komst van de islam. In mijn optiek werkt die opstelling belemmerend voor de discussie.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 13:07 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Er werd gevraagd naar de problemen die door de islam en de komst van moslims werd veroorzaakt, om dat te kunnen beantwoorden moet je dus ook kijken of de problemen niet worden veroorzaakt door de bestaande bewoners of gewoon door de komst van immigranten los van de religie.
Je schreef bijvoorbeeld:
[..]
Dat soort teksten vind ik bijzonder vreemd en zegt niets over de oorzaak van dat probleem.
Ik krijg zo nu en dan steunbetuigingen van mensen via PM; dat is al mooi genoeg. Ik hoef geen heldenrol. En als je goed had gelezen, vind ik iemand in principe ook geen held omdat hij een gedegen mening geeft. Maar in het huidige klimaat in Nederland is dat eventjes wél het geval. Alle credits voor Wierd Duk dus.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 13:13 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat had je wel gewild, hè? En dat een of andere user jóu dit heldentopic had toegedicht.
Is iets pas een probleem als je er zelf last van hebt dan?quote:Op donderdag 15 oktober 2015 13:23 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Maar waarom ondervinden 'wij' daar geen last van dan? Want daar zit het wezenlijke verschil.
Holle frase op z'n best dit. Het is juist belangrijk om genuanceerd te zijn, maar nu doe je net alsof je ook te genuanceerd kunt zijn en dat sommige mensen als doel hebben zo genuanceerd te zijn dat ze iets uit het oog zouden verliezen. Maar goed, kennelijk is het erg eng dat er mensen zijn die het niet met je eens zijn.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 13:25 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik koppel ze niet los. Ik zeg alleen dat nuance geen doel op zich moet worden.
Nee, ik val erover dat je die problemen onder enige onderbouwing toewijst aan de islam en de moslims. Ik vind dat je niet zo eenvoudig kun zeggen dat door de komst van de moslims er bepaalde problemen zijn ontstaan, waar mensen samenwonen ontstaan problemen en om dan te zeggen dat het samenhangt met specifiek hun religie is veel te eenvoudig en onjuist in mijn ogen.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 13:27 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik vind je reflex vrij typerend. Ik gaf gericht antwoord op een vraag en jij bent er als de kippen bij om te benadrukken dat er ook andere problemen zijn (wat ik niet ontkende). Sterker nog: er MOET zelfs worden gekeken naar problemen die niet samenhangen met de komst van de islam. In mijn optiek werkt die opstelling belemmerend voor de discussie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |