quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:18 schreef Euribob het volgende:
[..]
En als we het nu eens omdraaien, geldt het dan ook? Als de meerderheid van een samenleving steeds wil opgaan in een grotere samenleving? Want daar ben ik ook voor.
Meerderheid van de bevolking in Noord-Holland en een meerderheid van de bevolking in Zuid-Holland (in dit voorbeeld allebei soevereine samenlevingen) stemmen gezamenlijk in met een fusie. Mag dat?quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:20 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Natuurlijk, mits mensen in Noord-Holland en Zuid-Holland zich kunnen afscheiden.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:21 schreef Euribob het volgende:
[..]
Meerderheid van de bevolking in Noord-Holland en een meerderheid van de bevolking in Zuid-Holland (in dit voorbeeld allebei soevereine samenlevingen) stemmen gezamenlijk in met een fusie. Mag dat?
Mits die het bezit van hun grondgebied kunnen legitimeren, natuurlijk.quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:24 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Natuurlijk, mits mensen in Noord-Holland en Zuid-Holland zich kunnen afscheiden.
Uiteraard. We zijn immers de overheid niet!quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:31 schreef Euribob het volgende:
[..]
Mits die het bezit van hun grondgebied kunnen legitimeren, natuurlijk.
Alleen in geval van marktvolledigheid. Dan moet alles iemands bezit zijn: de lucht, de vogels, alle grond, de oceaan, iedere stoep in iedere dorp, etc...quote:Op maandag 19 oktober 2015 17:16 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Tegen vervuiling is een goede libertarische case te maken. Dikke prima is het sowieso niet, misschien dat alleen tegen zeer beperkte vervuiling niet opgetreden wordt.
Dat heeft niets te maken met collectief bezit, maar dat je dankzij vervuiling ook schade aanricht aan andermans eigendom (of gezondheid).
quote:Op maandag 19 oktober 2015 18:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Alleen in geval van marktvolledigheid. Dan moet alles iemands bezit zijn: de lucht, de vogels, alle grond, de oceaan, iedere stoep in iedere dorp, etc...
Dan krijg je dus zulk soort situaties:quote:
Nou nee, dat hebben ze juist niet. Appels met peren vergelijken dit.quote:Op maandag 19 oktober 2015 19:00 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dan krijg je dus zulk soort situaties:
[ afbeelding ]
Anarchokapitalisme is eigenlijk een terugkeer naar feodalisme. Koningen hebben precies op dezelfde manier ook eigendom op grond geclaimd. Nu hebben we tenminste nog democratische controle op mensen die het land besturen. In een anarchokapitalistische samenleving is het land eigendom van iemand anders en mag die ermee doen wat hij of zij zint. Dan zijn we nu toch veel vrijer? Dit maakt libertarisme naar mijn mening een reactionaire ideologie.
Daar kan ik me nog wel enigszins in vinden. Maar dat maakt het beslissen van zaken op grotere schaal wel lastiger. Dan zouden communes met elkaar samen moeten werken om in ieder geval dingen met elkaar te regelen.quote:Op maandag 19 oktober 2015 17:13 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Wat mij betreft moet in ieder geval van het idee worden afgeweken dat vanzelfsprekend iedereen in heel Nederland, of welke andere staat dan ook, onder een en dezelfde overheid valt met allemaal dezelfde regels. Hoe verschillend mensen soms ook zijn.
Als je daarvan af bent, is het veel makkelijk voor bepaalde groepen eensgezinden zelf iets op te zetten, zonder direct naar de rimboe of de zuidpool te moeten verhuizen.
Mee eens, maar dat is dus aan interpretatie onderhevig. Omdat het NAP dus niet als absoluut gezien kan worden.quote:Op maandag 19 oktober 2015 17:16 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Tegen vervuiling is een goede libertarische case te maken. Dikke prima is het sowieso niet, misschien dat alleen tegen zeer beperkte vervuiling niet opgetreden wordt.
Dat heeft niets te maken met collectief bezit, maar dat je dankzij vervuiling ook schade aanricht aan andermans eigendom (of gezondheid).
Die hebben het ook gewoon door middel van eigendomsrecht geërfd. Als je het hier niet mee eens bent, dan kan ik maar een conclusie trekken. Eigenlijk vind je dan het eigendomsrecht niet zo absoluut, want iemand mag niet doen met zijn eigendom wat hij wil. Dat is dus in overtreding van het NAP.quote:Op maandag 19 oktober 2015 19:01 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Nou nee, dat hebben ze juist niet. Appels met peren vergelijken dit.
Hoe is het oorspronkelijk verkregen? Daar gaat het natuurlijk om.quote:Op maandag 19 oktober 2015 19:08 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Die hebben het ook gewoon door middel van eigendomsrecht geërfd.
Dat kan natuurlijk nu ook al.quote:Op maandag 19 oktober 2015 19:05 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Mee eens, maar dat is dus aan interpretatie onderhevig. Omdat het NAP dus niet als absoluut gezien kan worden.
Waar ik vooral mee in 'clash' ben is dat het NAP uitsluiting geen dwang vindt, omdat eigendomsrecht zo absoluut is. Ik nam al het voorbeeld van de donkere man die niet op de stoeptegels van een redneck mag lopen.
Waar haalt de democratische meerderheid volgens jou het recht vandaan om zich daarmee te bemoeien?quote:Op maandag 19 oktober 2015 19:14 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Klopt, maar nu is daar democratische controle op.
Omdat anders de ander dwang kan afdwingen met zijn bezit. Ik zie het niet mogen lopen op een stoeptegel omdat iemand een andere huidskleur heeft ook als dwang.quote:Op maandag 19 oktober 2015 19:17 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Waar haalt de democratische meerderheid volgens jou het recht vandaan om zich daarmee te bemoeien?
Gelukkig is er geen voorbeeld te verzinnen van een democratie waar geïnstitutionaliseerd racisme voorkomt. Dat scheelt weer.quote:Op maandag 19 oktober 2015 19:22 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Omdat anders de ander dwang kan afdwingen met zijn bezit. Ik zie het niet mogen lopen op een stoeptegel omdat iemand een andere huidskleur heeft ook als dwang.
Dwang is niet per sé fout natuurlijk, als het gebruikt wordt om iemand uit je huis te zetten die jij daar niet wilt hebben en die weigert te vertrekken. Of van je stoep.quote:Op maandag 19 oktober 2015 19:22 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Omdat anders de ander dwang kan afdwingen met zijn bezit. Ik zie het niet mogen lopen op een stoeptegel omdat iemand een andere huidskleur heeft ook als dwang.
In anarchokapitalisme kunnen welvarende mensen makkelijk eigendom kopen (ook land in dit geval). Dit brengt de slaaf/slaafeigenaar-verhouding naar mijn mening helemaal weer terug. Je kan gedwongen worden om te werken zolang je je op iemands land bevindt. En als een welvarende familie grote delen land bezit is verhuizen geen optie. Niets stopt welvarende families ervan om steeds meer land te kopen en eigendom over te laten erven. Macht raakt dan heel erg geconcentreerd.quote:Op maandag 19 oktober 2015 19:13 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Hoe is het oorspronkelijk verkregen? Daar gaat het natuurlijk om.
Bij meneertje Rothbard mag dat nog een tikkeltje erger:quote:Op maandag 19 oktober 2015 19:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gelukkig is er geen voorbeeld te verzinnen van een democratie waar geïnstitutionaliseerd racisme voorkomt. Dat scheelt weer.
Wat heeft dit met geïnstitutionaliseerd racisme te maken?quote:Op maandag 19 oktober 2015 19:31 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Bij meneertje Rothbard mag dat nog een tikkeltje erger:
[ afbeelding ]
Het heeft er veel mee te maken. Hier heb je tenminste nog enigszins democratische controle op dergelijke instanties. Ik geef toe dat het niet perfect is, daarom hebben we hier ook geïnstitutionaliseerd racisme en dergelijke, maar in een libertarische samenleving zou de landeigenaar de politie zo racistisch maken als diegene zelf wil. Dit gecombineerd met deze quote van Rothbard zit je al vrij snel aan de fascistische taferelen.quote:Op maandag 19 oktober 2015 19:33 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wat heeft dit met geïnstitutionaliseerd racisme te maken?
Tenzij je uiteraard meent dat alle politieagenten racistisch zijn, dan is dit een onzinnige vraag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |