abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156764343
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 18:39 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Waarom dan?
Omdat hij de aanbidding zelf wilde hebben die de mens aan God gaf.
pi_156764383
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 18:56 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Van die twee mensen die te stom waren om zelf na te denken?

Wat een sukkel.

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2015 18:58:36 ]
pi_156764451
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 18:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Van die twee mensen die te stom waren om zelf na te denken?

Wat een sukkel.
Jigz...
Dat zijn jouw voorouders. En stommiteit is erfelijk....
pi_156764476
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 18:55 schreef Molurus het volgende:
Er is niet zoiets als een religieuze opleiding of opvoeding. Er is wel het doorgeven van absurde dogma's, maar ik zie niet wat je precies voorstelt bij een tegenhanger daarvan.
Ik wil daarin liefst geen tegenhanger, maar je kan best er voor kiezen om kinderen tot bepaalde leeftijd te ontzien.
quote:
"Het doorgeven van niet-absurde ideeën" is een rol voor het reguliere onderwijs, en niet voor "een atheïstische kerk".
Maar je kan dus wel stoppen met religieus onderwijs.
quote:
Ik zou zo'n verband ook absoluut niet willen leggen. Daarmee creeer je een scheiding tussen wetenschap en religie, en dat is nou precies wat je niet wilt.

Laat mensen maar in de illusie dat hun geloof compatibel is met de wetenschap. Veel beter.
Maar dat ontziet kinderen die in een religieuze situatie worden geboren niet.

En afgezien van kinderen, ik denk dat er veel mensen gelovig zijn die geen alternatief kennen en daarom strak vasthouden aan de ideeën binnen hun groep.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_156764509
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 18:37 schreef Hexx. het volgende:

[..]

De boom der kennis is niet hetzelfde als de boom des levens. wat de slang te verwijten is is zijn listigheid. de reden waarom hij de mens heeft verleidt. Dat is verraad.
Dat de boom van kennis niet gelijk is aan de boom des levens en dat is nogal wiedes!
De slang heeft helemaal geen verraad gepleegd en hen enkel de WAARHEID verteld, dat in schril contrast met de Heere God die hier duidelijk de leugenaar is.
Hoe blind men iemand kan maken door indoctrinatie blijkt bij jou weer duidelijk.
pi_156764520
quote:
18s.gif Op zondag 11 oktober 2015 19:01 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Jigz...
Dat zijn jouw voorouders. En stommiteit is erfelijk....
Ho, fout. Jij gelooft dat dat mijn voorouders waren. Meer niet. Punt is dan ook nog eens dat ik zelfs binnen dat verhaal hun genen geërfd heb van nadat ze van de vrucht der wijsheid aten.
  zondag 11 oktober 2015 @ 19:04:46 #82
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156764522
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 18:55 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Maar je gelooft er toch niet in? Dus wat maakt het dan uit? Het heeft dan toch niets te maken met je leven.
Maar jij wel (en met jou, vele anderen). En jouw beslissingen worden mede bepaald door de (im)moraliteit van die God. Het geloof in (imho) fictieve figuren heeft gevolgen in de werkelijkheid (en dus voor mij).
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_156764577
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 19:04 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat de boom van kennis niet gelijk is aan de boom des levens en dat is nogal wiedes!
De slang heeft helemaal geen verraad gepleegd en hen enkel de WAARHEID verteld, dat in schril contrast met de Heere God die hier duidelijk de leugenaar is.
Hoe blind men iemand kan maken door indoctrinatie blijkt bij jou weer duidelijk.
God heeft niets gelogen. Lees het nog een keer.
pi_156764600
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 19:04 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ho, fout. Jij gelooft dat dat mijn voorouders waren. Meer niet. Punt is dan ook nog eens dat ik zelfs binnen dat verhaal hun genen geërfd heb van nadat ze van de vrucht der wijsheid aten.
Begrijp je nu eindelijk waarom je onvolmaakt ben?
pi_156764605
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 19:02 schreef truthortruth het volgende:

Maar je kan dus wel stoppen met religieus onderwijs.

Hier ben ik een groot voorstander van. Maar dit is dan ook redelijk eenvoudig te verdedigen: wij hebben een onderwijsplicht omdat dat aanwijsbaar in het belang is van het functioneren van onze maatschappij. Religieus onderwijs is niet in te passen onder die noemer.

Religieus onderwijs afschaffen vanwege specifiek het soort ideeen lijkt me veel lastiger.

quote:

[..]

Ik wil daarin liefst geen tegenhanger, maar je kan best er voor kiezen om kinderen tot bepaalde leeftijd te ontzien.

[..]

Maar dat ontziet kinderen die in een religieuze situatie worden geboren niet.
Hoewel ik dit gevoelsmatig wel met je eens ben, een ook mijn kinderen daarin zoveel mogelijk vrij zou laten, is het heel lastig om hier algemene regels voor te geven en die af te dwingen.

quote:

En afgezien van kinderen, ik denk dat er veel mensen gelovig zijn die geen alternatief kennen en daarom strak vasthouden aan de ideeën binnen hun groep.
Dat sowieso.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156764625
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 19:08 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Begrijp je nu eindelijk waarom je onvolmaakt ben?
Volgens wat jij gelooft? Of volgens hoe het echt is?
pi_156764660
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 19:04 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Maar jij wel (en met jou, vele anderen). En jouw beslissingen worden mede bepaald door de (im)moraliteit van die God. Het geloof in (imho) fictieve figuren heeft gevolgen in de werkelijkheid (en dus voor mij).
Als je eerlijk bent, dan is dat niet waar. Gevolgen voor anderen heeft het pas als het extreem is. En extreem is ook pas als het niet meer met het echte geloof te maken heeft, maar zeggen namens het geloof. Wat meestal een leugen is. Want echte religie doet anderen geen kwaad.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2015 19:11:31 ]
pi_156764721
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 19:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Volgens wat jij gelooft? Of volgens hoe het echt is?
Dat is hetzelfde. Duh!
pi_156764765
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 19:13 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Dat is hetzelfde. Duh!
Nou... Nee.

Maar goed, geloof maar waar je blij van wordt. Als dat is dat je in essentie slecht bent: prima. Het zou mijn hobby niet zijn, maar als dat werkt voor jou... Er zijn wel meer mensen die blij worden van SM-shit en zo, dus die behoefte aan vernedering is vrij veelvoorkomend.
pi_156764836
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 19:06 schreef Hexx. het volgende:

[..]

God heeft niets gelogen. Lees het nog een keer.
Dikke leugenaar ! :D Hij maakt A & E wijs dat ze zouden sterven door van de boom van Kennis te eten. NIET DUS ! Hij was enkel bang dat A & E gelijk HEN ( goden= meervoud ) zou worden, de bange haas.
  zondag 11 oktober 2015 @ 20:40:30 #91
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156766703
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 19:10 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Als je eerlijk bent, dan is dat niet waar.
Klopt, maar dat komt omdat ik vermoed dat jij (en andere gelovigen) je redelijke moraliteit gebruikt om creatief moraliteit te shoppen in de bijbel, en de onwelgevallige moraliteit uit de bijbel die voor cognitieve dissonantie zorgt, oplost/wegredeneert/negeert. Desalniettemin zitten er hier en daar nog flink wat vreemde overtuigingen tussen (niet persé bij jou maar in z'n algemeenheid).

Dat jij waarschijnlijk een persoon bent met een redelijke moraliteit, komt m.i. eerder door de culturele bagage die je hebt meegekregen, dan door je Christelijke bagage (of denk je dat als je in Congo geboren/getogen zou zijn geweest, je precies dezelfde opvattingen zou hebben als je nu hebt?).
quote:
Gevolgen voor anderen heeft het pas als het extreem is. En extreem is ook pas als het niet meer met het echte geloof te maken heeft, maar zeggen namens het geloof. Wat meestal een leugen is. Want echte religie doet anderen geen kwaad.
Zaken als homoseksualiteit veroordelen en invloed uitoefenen op het beperken van hun rechten (ik noem het tegenhouden van het openstellen van het huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht, adopteren van kinderen of nog recenter de weigerambtenaren) is natuurlijk allemaal nog helemaal niet zo lang geleden.

quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 19:10 schreef Hexx. het volgende:

Want echte religie doet anderen geen kwaad.
No true scotsman.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_156772326
Gaat nooit gebeuren want God heeft alles in controle ook al lijkt dat niet zo...de enige juiste religie is het christendom,want dat is de enige religie waar God naar ons toe komt en ons de ernst van de zonde laat zien en er een uitweg voor bied door middel van Jezus...de rest van de religies komt door eigen werken naar God,maar het is juist de genade van God die redt en niet eigen werken...
pi_156772495
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 23:09 schreef Doedelzak77 het volgende:
Gaat nooit gebeuren want God heeft alles in controle ook al lijkt dat niet zo...de enige juiste religie is het christendom,want dat is de enige religie waar God naar ons toe komt en ons de ernst van de zonde laat zien en er een uitweg voor bied door middel van Jezus...de rest van de religies komt door eigen werken naar God,maar het is juist de genade van God die redt en niet eigen werken...
pi_156772637
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 19:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Dikke leugenaar ! :D Hij maakt A & E wijs dat ze zouden sterven door van de boom van Kennis te eten. NIET DUS ! Hij was enkel bang dat A & E gelijk HEN ( goden= meervoud ) zou worden, de bange haas.
Met sterven wordt bedoeld geestelijk sterven Er was een scheiding gekomen tussen God en de eerste mensen. Deze scheiding wordt de geestelijke scheiding of geestelijke dood genoemd. De mens was geestelijk gestorven. Geestelijk dood betekent dus niets anders dan de scheiding tussen de mens en God. Geen relatie meer hebben met God!
pi_156775681
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 23:19 schreef Doedelzak77 het volgende:
Met sterven wordt bedoeld geestelijk sterven
( hoe verzinnen ze het :? )
:D :D :D Hoe konden ze geestelijk sterven als hun geest nog niet gevormd was ? Net door kennis te maken met goed en slecht werden ze geestelijk geboren. Ze moesten hiervoor wel eten van de vrucht.
quote:
Geestelijk dood betekent dus niets anders dan de scheiding tussen de mens en God.
:D :D :D Dat was nu net waar de Goden bang voor waren. De mens kwam reeds te dicht bij de Goden door zijn geestelijke ontwikkeling. OM DIE REDEN heeft men de mens buiten het paradijs gezet en de boom des Levens laten bewaken door cherubs met vlammend zwaard.
( En ja, in Genesis staat God in de meervoudsvorm. Dit komt omdat de Judeeërs tijdens hun ballingschap dit Mesopotamisch epos, genaamd Enuma Elish hebben overgeschreven en wat aangepast aan hun begrippen. God had toen nog een naam : Anu en had ook nog zonen zoals beschreven in het boek JOB.)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Anu_%28Babylon%29
pi_156775753
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 18:56 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Nogmaals, waarom staat dat dan niet in het verhaal?
pi_156778427
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 19:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Dikke leugenaar ! :D Hij maakt A & E wijs dat ze zouden sterven door van de boom van Kennis te eten. NIET DUS !
Jawel. Want ze zijn sterfelijk geworden. Het plan was dat ze eeuwig zouden leven.

quote:
Hij was enkel bang dat A & E gelijk HEN ( goden= meervoud ) zou worden, de bange haas.
Hij wilde alleen voorkomen dat ze goed en kwaad zouden kennen. Moraal, weet je nog? Dat is hier ook een populair onderwerp. Er zou geen moraal hoeven zijn -goed of kwaad- wanneer de appel niet was gegeten. Dat wilde hij de mens besparen.
pi_156778663
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 20:40 schreef GrumpyFish het volgende:

Zaken als homoseksualiteit veroordelen en invloed uitoefenen op het beperken van hun rechten (ik noem het tegenhouden van het openstellen van het huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht, adopteren van kinderen of nog recenter de weigerambtenaren) is natuurlijk allemaal nog helemaal niet zo lang geleden.

Dit, Grump, is wat de mens er zelf van heeft gemaakt. Zij maken het zelf moeilijk. In de bijbel wordt gezegd dat wanneer je homoseksuele gevoelens hebt, je het moet onderdrukken omdat het niet natuurlijk is. Een man is gemaakt voor een vrouw en omgekeerd. Als je kijkt naar de anatomie van de mens, dan zie je het ook gelijk.Twee van hetzelfde geslacht kunnen niet passen.

Men spreekt van geaardheid, maar ik ben daar heel klein beetje niet echt zeker van. Wellicht omdat ik me zulke gevoelens niet kan voorstellen. Maar dat terzijde.
In de praktijk blijken die gevoelens moeilijk te onderdrukken en je ziet ze ook alleen bij ongelovigen. Althans, alleen ongelovigen praktiseren het. En daarom is het niet een zaak van religie. Dat bepaalde religies bepaalde wetten willen verbieden, maakt de mens er zelf van. Want in de bijbel wordt uitdrukkelijk gezegd dat Gods volk zich niet mengt met de wereld oftewel politiek.
pi_156778776
quote:
1s.gif Op maandag 12 oktober 2015 08:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nogmaals, waarom staat dat dan niet in het verhaal?
In eerste instantie is Satan niet belangrijk. Eigenlijk is hij nog steeds niet belangrijk. Daarom staat hij ook niet echt in het verhaal. Hij is alleen om te begrijpen hoe het kwaad is ontstaan.

Dat hij satan wordt genoemd is ook logisch. Want met zijn kwade praktijken probeert hij de mens steeds te verleiden zich van God af te keren en door naar hem te luisteren behoor je hem toe. Wat hem tot Gods tegenstander maakt.
pi_156778810
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 12:16 schreef Hexx. het volgende:
Jawel. Want ze zijn sterfelijk geworden. Het plan was dat ze eeuwig zouden leven.
:D _O- Jij bent hier alvast onsterfelijk belachelijk geworden. Als het zijn plan was hen te laten leven, waarom verjoeg hij ze dan uit het paradijs zodat ze niet aan de Levensboom zouden eten ?

quote:
Hij wilde alleen voorkomen dat ze goed en kwaad zouden kennen.
Nogmaals _O- . Hij wilde dus schepsels zonder moraal ??? :D
quote:
Moraal, weet je nog? Dat is hier ook een populair onderwerp. Er zou geen moraal hoeven zijn -goed of kwaad- wanneer de appel niet was gegeten. Dat wilde hij de mens besparen.
:D Niet te doen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')