Om nog maar te zwijgen over mensen die steeds "wilt" schrijven, terwijl ze "wil" bedoelen. Dit neemt de gekste vormen aan. Zelfs de combinatie "ik bent" is nu in opmars. Niet letter zo achter elkaar, maar wel in een zinsverband. Nog even en mensen weten niet meer hoe ze de gangbare onregelmatige werkwoorden moeten vervoegen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 22:27 schreef Platina het volgende:
[..]
Deze fout wordt tegenwoordig door 80% van de Fokkers gemaakt. Om van te gruwen.
Ja daar maak je een denkfout. Op de pabo konden ze de rekentoets ook niet. Ik heb die voor de grap gemaakt en dat was inderdaad niveau basisschool. Tja dan krijg je dit soort taferelen.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 14:13 schreef Pandorado het volgende:
Als de rekentoets veredeld basisschoolniveau toetst, kan de oorzaak nauwelijks zijn dat de leraren zelf het gevraagde niveau niet aankunnen. Basisschoolniveau kan immers nagenoeg iedereen wel aan.
Dat is correct, en het lijkt me dan ook niet onredelijk om van leerlingen die aan het eind van hun middelbare schoolcarriere zijn gekomen te verwachten dat ze zo'n toets kunnen maken. En indien dat niet automatisch lukt, ze hun niveau zonodig met bijlessen en zelfstudie verhogen. Zo vreselijk moeilijk is die toets echt niet.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 16:32 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ja daar maak je een denkfout. Op de pabo konden ze de rekentoets ook niet. Ik heb die voor de grap gemaakt en dat was inderdaad niveau basisschool. Tja dan krijg je dit soort taferelen.
Ik maak ook geregeld typefouten, maar dat komt omdat ik snel type. Als ik iets officieels type let ik beter op, maar op internet boeit het niet vind ik.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 16:20 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Om nog maar te zwijgen over mensen die steeds "wilt" schrijven, terwijl ze "wil" bedoelen. Dit neemt de gekste vormen aan. Zelfs de combinatie "ik bent" is nu in opmars. Niet letter zo achter elkaar, maar wel in een zinsverband. Nog even en mensen weten niet meer hoe ze de gangbare onregelmatige werkwoorden moeten vervoegen.
Link hele toets eensquote:Op woensdag 7 oktober 2015 20:29 schreef Patrice_Consigny het volgende:
Als je die rekentoets niet haalt mag je wat mij betreft meteen verwerkt worden tot Soylent Green:
Dit soort oefenvragen vind ik:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
Toen ik mij registreerde werd mij gevraagd om enkele tekens in te voeren om aan te tonen dat je geen robot of totale inteeltdebiel bent. Misschien ligt hier het antwoord?quote:Op woensdag 7 oktober 2015 23:54 schreef hottentot het volgende:
Waarom zie ik niemand die dit treft hier posten?
Schaamte?
quote:Op donderdag 8 oktober 2015 00:10 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Toen ik mij registreerde werd mij gevraagd om enkele tekens in te voeren om aan te tonen dat je geen robot of totale inteeltdebiel bent. Misschien ligt hier het antwoord?
Dat komt doordat we relatief zwakke MBO-leerlingen en HAVO-leerlingen - je weet wel, die leerlingen die niet al goed presteerden op de CITO-toetst - als voornaamste groep laten instromen op de PABO-opleiding. Een pittig toelatingsexamen op de PABO zou veel oplossen, je moet dan wel tevens de werkomstandigheden aanpassen voor die nieuwe groep en enkel voor die nieuwe groep. Als je talentvolle mensen in dienst wil nemen dan zal je hen meer autonomie moeten geven (hoeveel uur per week besteden aan wat, welke methode, zelf stof schrijven, welke lesvormen, hoe toetsen, niveau toetsen...) dan dat de leraren nu krijgen.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 16:32 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ja daar maak je een denkfout. Op de pabo konden ze de rekentoets ook niet. Ik heb die voor de grap gemaakt en dat was inderdaad niveau basisschool. Tja dan krijg je dit soort taferelen.
Ik word er letterlijk stil van.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 20:29 schreef Patrice_Consigny het volgende:
Als je die rekentoets niet haalt mag je wat mij betreft meteen verwerkt worden tot Soylent Green:
Dit soort oefenvragen vind ik:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
Nogmaals, dat is het verkeerde moment voor zo'n toets. Je moet die niet aan het eind van de middelbare school geven, al helemaal niet in het tertiaire onderwijs, al kan je het MBO daar niet echt toe rekenen, maar bij het begin van het middelbare onderwijs, nog voordat de leerlingen worden aangenomen door de school.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 18:26 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat is correct, en het lijkt me dan ook niet onredelijk om van leerlingen die aan het eind van hun middelbare schoolcarriere zijn gekomen te verwachten dat ze zo'n toets kunnen maken. En indien dat niet automatisch lukt, ze hun niveau zonodig met bijlessen en zelfstudie verhogen. Zo vreselijk moeilijk is die toets echt niet.
Dat klinkt als een goed plan en je weet dat je door de overheid tegengewerkt gaat worden als je het wil implementeren. Dat is één van de aspecten van de niveleringsmaatschappij.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 00:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat komt doordat we relatief zwakke MBO-leerlingen en HAVO-leerlingen - je weet wel, die leerlingen die niet al goed presteerden op de CITO-toetst - als voornaamste groep laten instromen op de PABO-opleiding. Een pittig toelatingsexamen op de PABO zou veel oplossen, je moet dan wel tevens de werkomstandigheden aanpassen voor die nieuwe groep en enkel voor die nieuwe groep. Als je talentvolle mensen in dienst wil nemen dan zal je hen meer autonomie moeten geven (hoeveel uur per week besteden aan wat, welke methode, zelf stof schrijven, welke lesvormen, hoe toetsen, niveau toetsen...) dan dat de leraren nu krijgen.
Ik pleit ervoor dat de overheid zelf dit implementeert, met wetgeving en al.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 00:18 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Dat klinkt als een goed plan en je weet dat je door de overheid tegengewerkt gaat worden als je het wil implementeren. Dat is één van de aspecten van de niveleringsmaatschappij.
Zijn dit soort dingen dan (nog) niet opgenomen in de CITO-toets?quote:Op donderdag 8 oktober 2015 00:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nogmaals, dat is het verkeerde moment voor zo'n toets. Je moet die niet aan het eind van de middelbare school geven, al helemaal niet in het tertiaire onderwijs, al kan je het MBO daar niet echt toe rekenen, maar bij het begin van het middelbare onderwijs, nog voordat de leerlingen worden aangenomen door de school.
Niet minstens een 8 => afgewezen door de school => een jaar langer op de lagere school waar je vandaan komt op kosten van die lagere school. Dat is de enige effectieve oplossing!
Volgens mij wel. Ik dacht dat juist dat de discussie over de CITO veroorzaakte. Is dus hier en daar al afgeschaft, omdat niemand wil weten dat het niveau zo beroerd is.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 06:46 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Zijn dit soort dingen dan (nog) niet opgenomen in de CITO-toets?
Vergeet niet dat deze mensen naast hun baan ook een leven hebben. Aan het einde van de maand is het toch wel erg handig als je iets overhoudt, en als je kunt rekenen dan wordt dat gemakkelijker.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 06:43 schreef Lunatiek het volgende:
Ik mis in het onderwijs de praktische opleidingen. Lts, lbo, huishoudschool: scholen waar leerlingen veel minder algemene theorie krijgen. Waar ze worden opgeleid om anderen te assisteren met specifieke vaardigheden, de ander, hoger of theoretisch opgeleid, het rekenwerk doet.
Misschien ook een soort ULO terugbrengen om voor een bepaalde groep de basisschoolkennis nog enkele jaren te trainen voordat ze op lbo/lts/vmbo worden losgelaten.
Gewoon accepteren dat een bepaalde groep nooit zal leren rekenen en hun praktische talenten trainen. Bijvoorbeeld als assistent-schilder, waarbij de schilder zelf het aantal potten berekent, maar het basisschilderwerk overlaat aan de assistent.
Omdat het rekenonderwijs slechter is geworden, deels door het ontstaan van technische hulpmiddelen en met name door slecht overheidsbeleid. Maar de tendens van dit topic is dat we daar de leraren de schuld van geven, en de leerlingen voor laten boeten door ze een toets te laten maken waar ze niet voor zijn geschoold.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 08:11 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Vergeet niet dat deze mensen naast hun baan ook een leven hebben. Aan het einde van de maand is het toch wel erg handig als je iets overhoudt, en als je kunt rekenen dan wordt dat gemakkelijker.
Verder leggen we de lat veel te laag. We doen net alsof er domme mensen zijn, maar bijna iedereen kan rekenen, als je er maar voor zorgt dat die kennis op een goede manier wordt overgedragen. Opa's en oma's die nauwelijks hun basisschool af hebben kunnen maken, kunnen vaak wel rekenen, terwijl jongere generaties er meer moeite mee hebben. Hoe kan dat?
Wacht eens even de overheid schrijft van alles voor en worden neem ik aan geadviseerd door leerkrachten over wat voor methodieken men het beste kan gebruiken. Dus die leerkrachten stonden er bij en keken toe hoe de beproefde methodes werden afgedankt.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 08:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat het rekenonderwijs slechter is geworden, deels door het ontstaan van technische hulpmiddelen en met name door slecht overheidsbeleid. Maar de tendens van dit topic is dat we daar de leraren de schuld van geven, en de leerlingen voor laten boeten door ze een toets te laten maken waar ze niet voor zijn geschoold.
En denk je dat die leerkrachten daar wat aan konden doen? Ik ken een aantal leerkrachten van de oudere garde, al bijna 40 jaar in het vak, die met lede ogen aan hebben moeten zien hoe de methodes, toetsen en waardering van de toetsen steeds werd aangepast zodat het werk voor hen bijna niet meer te doen is en er geen eer meer aan te behalen valt. Zij kijken reikhalzend uit naar hun pensioen.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 08:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wacht eens even de overheid schrijft van alles voor en worden neem ik aan geadviseerd door leerkrachten over wat voor methodieken men het beste kan gebruiken. Dus die leerkrachten stonden er bij en keken toe hoe de beproefde methodes werden afgedankt.
Nee, je laat ze juist boeten als je ze zonder deze basale vaardigheden de maatschappij instuurt.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 08:20 schreef Janneke141 het volgende:
en de leerlingen voor laten boeten door ze een toets te laten maken waar ze niet voor zijn geschoold.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |