quote:Op woensdag 7 oktober 2015 00:39 schreef Morrigan het volgende:
Ik begrijp gewoon niet dat iemand ooit hiervoor goedkeuring heeft gegeven.
Laat het maar aan de politiek over om zoiets eenvoudigs als dit vakkundig de nek om te draaien.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 07:32 schreef SuperHarregarre het volgende:
Best vreemd dat ze zijn afgestapt van een werkend concept. Die echte staartdeling is zo logisch als 't maar kan. Geen schatten of rommelen in de marge, gewoon concreet.
Ik verdenk toch een beetje de feminisering van het onderwijs van dit soort wantoestanden. Hoeveel mannelijke leraren lopen er nog rond in het basisonderwijs? Alles moet op gevoel tegenwoordig. En dat werkt niet met exacte vakken. Ja, als het goed voelt, vermenigvuldig het dan maar met de diameter.
Wat het woord "arbeid" in PvdA doet, is mij ook een raadsel. Die woordspeling doet aan als de Duitse Democratische Republiek, of the Democratic People's Republic of Korea.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 07:56 schreef Perrin het volgende:
Als het aan de PvdA ligt, worden HBO-papiertjes in de brugklas al uitgedeeld.
Als ze de toets in bijvoorbeeld MBO-2 zouden doorzetten, dan krijgt pakweg 40% van een hele lichting geen diploma. Dat is inderdaad grotendeels het gevolg van gebrekkig onderwijs, maar het lijkt me niet terecht om daar de leerlingen de dupe van te laten worden. En dat is precies wat er gaat gebeuren als je de toets op dit moment toch in zou voeren.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 10:24 schreef Silverdigger2 het volgende:
Het artikel is een beetje een vreemd verhaal. Alleen op het vwo mag de toets doorgaan, want op het mbo en havo zouden de leerlingen zakken.
Dan kan je je afvragen of het aan de rekenles ligt of dat het niveauverschil van de toetsen niet verdeeld is naar de kennis van de leerlingen.
Zelf vind ik dat het natuurlijk belachelijk is dat er een 'examenvak' bijkomt zonder dat er (goede) lessen en/of leraren zijn die de leerlingen voorbereiden op dit examen.
Vinden jullie het goed dat de rekentoets uitgesteld wordt? Ik vind het goed dat de toets uitgesteld met de reden dat rekenen een soort verplicht examenvak komt terwijl er geen les gegeven wordt in rekenen. Maar als je de redenatie van het nu.nl artikel volgt dan zeggen ze dat de toets niet doorgaat omdat de meeste leerlingen het niet halen. Dat is eigenlijk zoiets als: We falen met het aanleren van kennis die we wel als basis stellen, maar doordat de leerlingen het niet kunnen gaan we het maar niet toetsen. Een beetje toegeven aan het falend onderwijs.
Maar zou dan het 2F niveau te moeilijk zijn voor de leerlingen? en zouden meer niveau verschillen tussen 1F/2F/3F moeten komen?quote:Op woensdag 7 oktober 2015 10:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als ze de toets in bijvoorbeeld MBO-2 zouden doorzetten, dan krijgt pakweg 40% van een hele lichting geen diploma. Dat is inderdaad grotendeels het gevolg van gebrekkig onderwijs, maar het lijkt me niet terecht om daar de leerlingen de dupe van te laten worden. En dat is precies wat er gaat gebeuren als je de toets op dit moment toch in zou voeren.
Maar i.p.v. extra wiskundeles, maakt men de keuze om het diploma nog verder te degraderen.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 10:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als ze de toets in bijvoorbeeld MBO-2 zouden doorzetten, dan krijgt pakweg 40% van een hele lichting geen diploma. Dat is inderdaad grotendeels het gevolg van gebrekkig onderwijs, maar het lijkt me niet terecht om daar de leerlingen de dupe van te laten worden. En dat is precies wat er gaat gebeuren als je de toets op dit moment toch in zou voeren.
Zou je dan beginnen met het invoeren van een toets zodat de overheid ziet dat de leerlingen inderdaad niet het niveau bereiken wat we willen dat ze bereiken?quote:Op woensdag 7 oktober 2015 10:31 schreef hottentot het volgende:
[..]
Maar i.p.v. extra wiskundeles, maakt men de keuze om het diploma nog verder te degraderen.
Velen klagen altijd dat bedrijven steeds vaker willen dat sollicitanten een hogere opleiding hebben genoten dan nodig is voor een functie, dit is daar een oorzaak van. Ik zie jongens die wel de relatie weten tussen aderdoorsnede, soortelijke weerstand, lengte en weerstand, maar ze kunnen er niet mee rekenen, dan heb je dankzij het gebrek aan wiskundige onderbouwing ook gelijk geen ruk aan je andere stof.
We moeten af van dat hele gedoe met dat er minimaal zoveel mensen moeten slagen, de stof moet een minimaal niveau hebben en haalt iemand dat niet dan is dat jammer, maar de rest heeft in elk geval een gedegen opleiding.
Het is nu Oktober, ik zie niet in waarom basis Wiskunde niet al per dit jaar goed onderwezen zou kunnen worden, het gaat niet om hogere wetenschap, het gaat aangaande MBO leerlingen erom dat zij de stof die je vroeger op het LBO kregen zelfs niet meester zijn. Je kunt niet nu nog een heel stelsel veranderen, maar ik zie niet in waarom deze jaargang niet alsnog zou kunnen leren om te gaan met basis wiskunde.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 10:37 schreef Silverdigger2 het volgende:
[..]
Zou je dan beginnen met het invoeren van een toets zodat de overheid ziet dat de leerlingen inderdaad niet het niveau bereiken wat we willen dat ze bereiken?
Of zou je eerst de school/leraar de stof beter aanleren aan de leerlingen?
Tuurlijk is het idee dat de toets uiteindelijk ingevoerd gaat worden. Maar een toets controleert of de leerling de stof goed heeft aangeleerd tijdens zijn schooltijd. Als er dan tijdens de schooltijd de lesstof van de toets niet uitgelegd wordt, dan zal de leerling moeite hebben met de toets. Met andere woorden: zou je niet eerst de scholing straffen met eisen in plaats van leerlingen straffen met eisen en ze laten zakken op lesstof die ze nooit aangeleerd hebben gekregen.
Idd gewoon leerlingen weer lijfstraffen geven als ze niet opletten en in de hoek van de klas zetten met een hoed ezel op als ze een verkeerd antwoord gaven.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 11:08 schreef Lyrebird het volgende:
Eens.
Wat ook zinvol kan zijn, is om te onderzoeken hoe het die wereldverbeterende onderwijsvernieuwers altijd maar weer lukt om het onderwijs naar de knoppen te helpen.
Want dit is natuurlijk niet de eerste keer, en het zal niet de laatste keer zijn geweest.
Ben jij al zo oud dan?quote:Op woensdag 7 oktober 2015 11:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Idd gewoon leerlingen weer lijfstraffen geven als ze niet opletten en in de hoek van de klas zetten met een hoed ezel op als ze een verkeerd antwoord gaven.
45quote:
Dat heb ik ook nog meegemaakt (ben iets jonger). En nu ik er over nadenk, het is nog een of twee keer voorgekomen dat er een jongetje in de hoek werd gezet.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 11:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
45![]()
Ik had op mijn lagere school klassen met 40 leerlingen en leraren die met bordenwissers gooiden als je zat de kloten.
Ze mochten alleen geen mensen meer in de hoek zetten.
HAVO niet (70-80% zou 'slagen'), MBO wel. Dit blijkbaar nadat ze al hebben aangepast wanneer je zakt of slaagt (4,5).quote:Op woensdag 7 oktober 2015 10:24 schreef Silverdigger2 het volgende:
Het artikel is een beetje een vreemd verhaal. Alleen op het vwo mag de toets doorgaan, want op het mbo en havo zouden de leerlingen zakken.
Het ligt aan falende PABO-producten (i.h.a. meisjes die van een maatschappelijke MBO-opleiding of HAVO-CM komen, mensen die hooguit een gemiddelde intelligentie hebben en dat vaak niet eens halen) en middelbare scholen die niet de steken oppakken die deze falende PABO-miepjes laten vallen.quote:Dan kan je je afvragen of het aan de rekenles ligt of dat het niveauverschil van de toetsen niet verdeeld is naar de kennis van de leerlingen.
Ik weet niet of dat het een examenvak is (het lijkt me niet echt een vak en het gaat om een eenmalig testje in heel je schoolloopbaan) en het is nu niet zo dat de leerling niet zelfstandig kan leren rekenen. Jan van der Craats heeft samen met een of meerdere anderen (afhankelijk van het boek) methodes geschreven waarmee je prima zelfstandig kan leren rekenen. Zo belachelijk is het dus niet.quote:Zelf vind ik dat het natuurlijk belachelijk is dat er een 'examenvak' bijkomt zonder dat er (goede) lessen en/of leraren zijn die de leerlingen voorbereiden op dit examen.
Nee maar heel die rekentoets op die plaats is al verkeerd, je spant zo het paard achter de wagen. Het juiste middel op de verkeerde plaats, je moet het als voorwaarde voor de toelating tot de middelbare school gebruiken met hieraan gekoppeld de wettelijke verplichting van de toeleverende school om de leerling een jaar langer te houden zonder hiervoor een vergoeding te krijgen. De toeleverende school die willens en wetens heeft gefaald moet letterlijk de rekening krijgen zodat die jufjes en schooldirecteuren eens wakker worden geschud en het kaf van het koren wordt gescheiden. Zie wat ik hiervoor uitlegde.quote:Vinden jullie het goed dat de rekentoets uitgesteld wordt? Ik vind het goed dat de toets uitgesteld
Als je zo de aandacht trekt en het is niet gevaarlijk dan is er weinig mis mee.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 11:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
45![]()
Ik had op mijn lagere school klassen met 40 leerlingen en leraren die met bordenwissers gooiden als je zat de kloten.
Ja. De Koreanen hebben dat eerder ook zo aangepakt - lijkt me een prima plan. Je moet er wel voor gaan betalen.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 11:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kunnen we niet doen wat de Finnen deden? De lagereschoollerarenopleiding doorschuiven naar de universiteit en enkel het beste derde deel van die studenten (WO dus) aannemen voor die opleiding? Het zou snel gedaan zijn met die onzin. Als het niveau op die groep wordt aangepast en het vak krijgt weer enige status etc. dan zou je ook gemakkelijk die studenten kunnen aantrekken. Starten in het onderwijs met werkzekerheid en een leuke baan (immers hoort daar dan ook veel autonomie bij, dat kunnen deze mensen aan) en later eventueel nog door naar het bedrijfsleven dankzij de goede status die de baan dan zou hebben (je behoorde tot het beste derde deel van de studenten).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |