Moraalridder gepot!quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:29 schreef kovenant het volgende:
jij bent als bestuurder verantwoordlijke voor jouw acties, plus ben je als bestuurder verplicht jouw snelheid aan te passen aan de situatie.
top dat je er met 30 mag rijden maar als het niet kan moet je snelheid verminderen om zo gevaarlijke situaties te voorkomen.
je maakt een grapje zeker?quote:
Goh wat een aannames weerquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:35 schreef fathank het volgende:
hoe kun je een fiets onder je auto niet opmerken?
Misschien de radio eens wat zachter zetten en op je omgeving letten ipv lekker achter het stuur zitten facebooken
1: Hoe kun je een fiets op de weg niet zien liggen? Heeft je auto zo'n grote dode hoek?quote:
quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:42 schreef spijkerbroek het volgende:
Als er een boomtak zou hebben gelegen die af was gebroken door een storm, is de boom dan ook schuldig?
Nee Piet Paulusma want die had de storm aangekondigd in Hart van Nederlandquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:42 schreef spijkerbroek het volgende:
Als er een boomtak zou hebben gelegen die af was gebroken door een storm, is de boom dan ook schuldig?
Exactly. Niet schuld van het kind noch van de moeder.quote:
Uhu, want zo gaat dat. Gewoon je spullen op straat leggen en dan wachten tot iemand eroverheen rijdt zodat je je troep kunt omzetten in geld.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:45 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Exactly. Niet schuld van het kind noch van de moeder.
Automobilist heeft te hard gereden en/of niet opgelet, want hij zag het fietsje niet.
Zo heb ik mijn oude labrador om kunnen ruilen voor een nieuwe pupquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:53 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Uhu, want zo gaat dat. Gewoon je spullen op straat leggen en dan wachten tot iemand eroverheen rijdt zodat je je troep kunt omzetten in geld.
Waar zeg ik dat de moeder/kind expres dat fietsje daar neer hebben gelegd om er een slaatje uit te slaan?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:53 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Uhu, want zo gaat dat. Gewoon je spullen op straat leggen en dan wachten tot iemand eroverheen rijdt zodat je je troep kunt omzetten in geld.
Jij zegt dat het de schuld van de automobilist is. Ik geef door middel van een voorbeeld aan wat voor soort praktijken je zou (kunnen) krijgen als dat zo zou zijn.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:55 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat de moeder/kind expres dat fietsje daar neer hebben gelegd om er een slaatje uit te slaan?
Nee, ik zeg dat het de schuld van de moeder/het kind is dat dat fietsje daar ligt. Het is de schuld van de automobilist dat hij er overheen is gereden.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:58 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Jij zegt dat het de schuld van de automobilist is. Ik geef door middel van een voorbeeld aan wat voor soort praktijken je zou (kunnen) krijgen als dat zo zou zijn.
quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:54 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Zo heb ik mijn oude labrador om kunnen ruilen voor een nieuwe pup
Ok.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:58 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Jij zegt dat het de schuld van de automobilist is. Ik geef door middel van een voorbeeld aan wat voor soort praktijken je zou (kunnen) krijgen als dat zo zou zijn.
Foute woordkeuze, my badquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:59 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat het de schuld van de moeder/het kind is dat dat fietsje daar ligt. Het is de schuld van de automobilist dat hij er overheen is gereden.
De automobilist is idd aansprakelijk voor het overrijden van het fietsje.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:01 schreef hugecooll het volgende:
Foute woordkeuze, my bad
Jij impliceerde dat de automobilist aansprakelijk is
voor de schadequote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
De automobilist is idd aansprakelijk voor het overrijden van het fietsje.
De automobilist is idd aansprakelijk voor de schade aan de auto die voortkomt uit het overrijden van het fietsje.quote:
Merkwaardige logica, maar dat mag je vindenquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:05 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
De automobilist is idd aansprakelijk voor de schade aan de auto die voortkomt uit het overrijden van het fietsje.
Helemaal niet merkwaardig.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:09 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Merkwaardige logica, maar dat mag je vinden
En volgens hugecooll is dat merkwaardig. Tja..quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:16 schreef gianni61 het volgende:
beetje soortgelijke situatie meegemaakt bij een vriend van me
automobilist heeft geprobeerd die vriend aansprakelijk te stellen omdat hij iets op de weg heeft laten slingeren, maar de verzekering van die vriend betaalt niet omdat de automobilist er zelf tegenaan is gereden.
Uiteindelijk heeft ieder zn eigen schade betaald.
Dat is het ook. Dat een verzekeraar niet wil betalen, betekent natuurlijk niet dat iemand dus niet aansprakelijk is. Zo kan je wel hele parcoursen van troep aanleggen, want jij hoeft de eventuele schade toch niet te dokken haha xDquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:18 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En volgens hugecooll is dat merkwaardig. Tja..
Totaal andere situatie. Dat is moedwillig.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:23 schreef hugecooll het volgende:
Dat is het ook. Dat een verzekeraar niet wil betalen, betekent natuurlijk niet dat iemand dus niet aansprakelijk is. Zo kan je wel hele parcoursen van troep aanleggen, want jij hoeft de eventuele schade toch niet te dokken haha xD
En hoe maak je dat verschil duidelijk?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:24 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Totaal andere situatie. Dat is moedwillig.
tja, voor mijn gevoel zou ik ook eerder de schuld leggen bij de gene die troep op de weg achterlaatquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:18 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En volgens hugecooll is dat merkwaardig. Tja..
Dat kan je stellen. Een meer geloofwaardige stelling is dat een kind is omgevallen op de fiets, toen naar huis is gelopen waar mams de kleine heeft verzorgd, wat ook nog eens bewezen kan worden, want het kind heeft schaafplekken.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:26 schreef Jovatov het volgende:
Doordat de moeder het fietsje niet opruimde kan gesteld worden dat het 'moedwillig' een object op de weg heeft laten liggen.
Ja eh, dat kan dit fietsje ook zijn. Weet jij veel. Punt is dat je opzet heel moeilijk kan bewijzen en dat 'Oh ja, dan moet je maar beter opletten. Er liggen namelijk wel vaker fietsen op de weg' een beetje te simpel is.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:24 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Totaal andere situatie. Dat is moedwillig.
Merkwaardige logica.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:34 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja eh, dat kan dit fietsje ook zijn. Weet jij veel. Punt is dat je opzet heel moeilijk kan bewijzen en dat 'Oh ja, dan moet je maar beter opletten. Er liggen namelijk wel vaker fietsen op de weg' een beetje te simpel is.
Je kan namelijk misschien niet bewijzen met welk doel iemand iets op straat achterlaat, maar je kan wel bepalen dat de eigenaar van die zaak daar verantwoordelijk voor is en dat de weg geen plaats is om je spullen achter te laten.
Als je dan niet kan bewijzen dat de automobilist er opzettelijk overheen of tegenaan reed, dan is de eigenaar van die zaak (dat fietsje) aansprakelijk.
quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:13 schreef spijkerbroek het volgende:
Maar goed, ik ben dan ook geen rechtsgeleerde; ik heb slechts oog voor wat goed en wat niet goed is.
Toegegeven, normale logica en de rechtsgang verschillen soms behoorlijk van elkaar.
Eigenaar van dit fietsje zijn de buren, maar ik neem aan dat omdat het in gebruik was van het kind, de aansprakelijkheid niet bij die buren ligt nog?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:34 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja eh, dat kan dit fietsje ook zijn. Weet jij veel. Punt is dat je opzet heel moeilijk kan bewijzen en dat 'Oh ja, dan moet je maar beter opletten. Er liggen namelijk wel vaker fietsen op de weg' een beetje te simpel is.
Je kan namelijk misschien niet bewijzen met welk doel iemand iets op straat achterlaat, maar je kan wel bepalen dat de eigenaar van die zaak daar verantwoordelijk voor is en dat de weg geen plaats is om je spullen achter te laten.
Als je dan niet kan bewijzen dat de automobilist er opzettelijk overheen of tegenaan reed, dan is de eigenaar van die zaak (dat fietsje) aansprakelijk.
Jij gaat er nu vanuit dat wanneer partij A niet aansprakelijk is, automatisch partij B dus aansprakelijk is. Dat is niet zo. Soms (vaak) is er een gedeelde aansprakelijkheid, of zelfs geen aansprakelijkheid. Shit happens.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:34 schreef hugecooll het volgende:
...
Als je dan niet kan bewijzen dat de automobilist er opzettelijk overheen of tegenaan reed, dan is de eigenaar van die zaak (dat fietsje) aansprakelijk.
Oh ja, van een buurjongetjequote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:38 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Eigenaar van dit fietsje zijn de buren, maar ik neem aan dat omdat het in gebruik was van het kind, de aansprakelijkheid niet bij die buren ligt nog?
Ze ging het fietsje wel opruimen, maar was al te laat.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:26 schreef Jovatov het volgende:
[..]
En hoe maak je dat verschil duidelijk?
Doordat de moeder het fietsje niet opruimde kan gesteld worden dat het 'moedwillig' een object op de weg heeft laten liggen.
quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:28 schreef DonJames het volgende:
[ afbeelding ]
"Fietsje op de weg? Niet gezien, ook niks gehoord!"
Misschien was hij inmiddels thuisquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:30 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Maar om even terug te komen op de OP: waarom is de automobilist gestopt en uitgestapt na 20 meter als hij niet kon horen of voelen dat er iets onder zijn auto zat?
Wellicht omdat hij na 20 meter wel iets hoorde/voelde? Of dat mensen naar z'n auto wezen?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:30 schreef spijkerbroek het volgende:
Maar om even terug te komen op de OP: waarom is de automobilist gestopt en uitgestapt na 20 meter als hij niet kon horen of voelen dat er iets onder zijn auto zat?
Hij was de vader van het buurjongetje van wie dat fietsje was geleendquote:
Naja, ik zeg niet dat het automatisch zo is, maar ik vind dat er bij een boobytrap op een onoverzichtelijk punt niet echt sprake is van eigen schuld. Ook niet van een ongelukkige samenloop van omstandigheden, trouwens.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:43 schreef DonJames het volgende:
[..]
Jij gaat er nu vanuit dat wanneer partij A niet aansprakelijk is, automatisch partij B dus aansprakelijk is. Dat is niet zo. Soms (vaak) is er een gedeelde aansprakelijkheid, of zelfs geen aansprakelijkheid. Shit happens.
20 meter bij 30km/u is 2,5 seconden. Een mens heeft een reactietijd van 1 seconde. Het verschil tussen de aanrijding en 2,5 seconden later is niet dusdanig dat de automobilist eerst aangeeft dat hij niks hoorde/voelde en 1,5 seconde later wel.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:55 schreef RedFever007 het volgende:
Wellicht omdat hij na 20 meter wel iets hoorde/voelde? Of dat mensen naar z'n auto wezen?
Als de omstandigheden dat toelaten, in Hoogezand is wel ééns iemand aangeklaagd wegens het doodrijden van tientallen meerkoeten op de weg (weet zo even niet hoe dat afgelopen is)quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:54 schreef RedFever007 het volgende:
Kun je aansprakelijk worden gesteld voor dierenmishandeling of dood door schuld als je een egel doodrijdt
Als mijn kind jankend thuis komt met schaafwonden ga ik niet eerst eens kijken waar die fiets ligt.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:24 schreef FF het volgende:
Wie is nu verantwoordelijk voor welke schade?
Ik heb altijd geleerd dat je bij niet levensbedreigende verwondingen altijd het risico op verdere ongelukken zoveel mogelijk moet verkleinen. De moeder had dus met het kind het fietsje weg moeten halen en toen pas zijn schaafwonden moeten verzorgen. Door het laten liggen van het fietsje is er imo een onnodig gevaarlijke situatie gecreeerd.
Misschien bedoel je het niet, maar het staat er wel. Maar OK.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:59 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja, ik zeg niet dat het automatisch zo is,
En waarom is hier geen sprake van gedeelde schuld? Bestuurder had beter moeten opletten, fiets had daar niet mogen liggen. Typisch geval van jammer dan, wat mij betreft.quote:maar ik vind dat er bij een boobytrap op een onoverzichtelijk punt niet echt sprake is van eigen schuld. Ook niet van een ongelukkige samenloop van omstandigheden, trouwens.
Nou nee. Beide dragen daar ook de eigen schade. Overigens is dit nog wel iets anders aangezien ik geen ogen in m'n reet heb, maar ogen die ongeveer in de rijrichting kijken..quote:Da's zoiets als een vrij standaard voorbeeld van een bril op een stoel leggen en dan klagen als iemand er per ongeluk op gaat zitten want 'je had toch beter kunnen opletten?'
Ja, had gekund. Misschien moet je je bril gewoon niet op een stoel leggen. En de schade aan mijn broek wordt door mijn onoplettendheid zeker ook niet vergoed?
Ik gok zoiets:quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 11:32 schreef Norma_Jeane het volgende:
Artikel 185 Wvw legt de bewijslast voor aansprakelijkheid bij de eigenaar van het motorvoertuig.
Overmacht zal niet zo snel aangenomen worden.
Fietsje niet te zien en de botsing niet gevoeld? Mag ik een gok doen over het soort auto waar het hier over gaat?
De AVP van de autobestuurder?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 11:41 schreef avotar het volgende:
Buiten alle moraliteit... gelukkig was het een fietsje en geen kind... lijkt het me duidelijk een gevalletje AVP van de bestuurder van de auto.
Welke AVP heb jij dat die schade veroorzaakt met motorvoertuigen dektquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 11:41 schreef avotar het volgende:
Buiten alle moraliteit... gelukkig was het een fietsje en geen kind... lijkt het me duidelijk een gevalletje AVP van de bestuurder van de auto.
Dat is niet te vergelijken, want dat was strafrechtelijk.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 11:20 schreef hottentot het volgende:
De automobilist die over twee meisjes heenreed welke op de weg lagen in Veendam had hier volgens de rechter ook geen schuld aan.
Was meer dat sommigen beweren dat het de schuld is van de automobilist want die moet alles wat op de weg ligt maar zien, zo zwart/wit is het dus niet.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 11:49 schreef Norma_Jeane het volgende:
[..]
Dat is niet te vergelijken, want dat was strafrechtelijk.
In het straftrecht geldt een zwaardere bewijslast dan in het civiele recht.
Was dit gebeurd op een andere weg dan een 30 km zone was ik het volledig met je eens geweest. Ik vind echter dat een 30 km zone meer is dan alleen een snelheidsbepaling, dit geeft voor mij ook een gebied aan waar gewoond wordt en waar je te maken kunt hebben met spelende kinderen, overstekende kinderen, fietsers etc.Een gebied waar je extra alert moet zijn. Naar mijn mening is de bestuurder dat niet geweest als je het fietsje niet opgemerkt hebt.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:59 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja, ik zeg niet dat het automatisch zo is, maar ik vind dat er bij een boobytrap op een onoverzichtelijk punt niet echt sprake is van eigen schuld. Ook niet van een ongelukkige samenloop van omstandigheden, trouwens.
Waarom is art. 185 Wvw relevant?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 11:32 schreef Norma_Jeane het volgende:
Artikel 185 Wvw legt de bewijslast voor aansprakelijkheid bij de eigenaar van het motorvoertuig.
Overmacht zal niet zo snel aangenomen worden.
Fietsje niet te zien en de botsing niet gevoeld? Mag ik een gok doen over het soort auto waar het hier over gaat?
Da's een vraag omdat ik dat mobiel niet kan checkenquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:00 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waarom zou dat niet relevant zijn?
quote:Wanneer is art. 185 WVW van toepassing?
Er moet aan een aantal voorwaarden zijn voldaan wil art. 185 WVW van toepassing zijn. Allereerst zal er sprake moeten zijn van een ongeval dat op een weg heeft plaatsgehad en waarbij een motorrijtuig (verder: gemotoriseerde) en een niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemer (verder: ongemotoriseerde) betrokken zijn geweest.
http://www.vinkverbeek.nl/docu/WVW-art185.pdf
Ik geloof het ook niet.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:12 schreef Merkie het volgende:
Ik geloof oprecht niet dat je een fiets niet kunt zien. Dat slaat echt nergens op.
Dat is wat ik als leek zeg.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:08 schreef hottentot het volgende:
Er is dus eigenlijk geen schade?
Die verf is er zo af te peuteren of poetsen, en die schroeven kun je vervangen door 1 maat groter, of even 2 nieuwe klemmetjes erachter (nog geen 10,-)
Is het niet handiger als de automobilist gewoon even zijn auto poetst en 2 nieuwe schroeven indraait en het verder laat rusten. Soms is het bedrag te klein om je er druk om te gaan maken.
Artikel 185 heeft betrekking op meerdere zaken dan alleen voegangers/fietsers.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:03 schreef hugecooll het volgende:
Da's een vraag omdat ik dat mobiel niet kan checkenIk dacht dat dat artikel voornamelijk/specifiek ging over aansprakelijkheid bij een ongeval tussen sterke en zwakke verkeersdeelnemers. Omdat hier geen sprake is van meer dan één verkeersdeelnemer, vroeg ik dat dus
Op een recht stuk weg of overzichtelijke bocht zou ik jullie 100% gelijk geven.quote:
Waar trek je de grens?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:34 schreef kovenant het volgende:
[..]
je maakt een grapje zeker?
dus jij rijdt overal altijd de maximale snelheid of liever +5 km/uur want als je word gepakt zit je net onder de boete grens.
hier in het dorp is het max 30, sommige straten zijn onoverzichtelijk / gevaarlijke bochten dan verlaag je je snelheid zodat het gevaar (gedeeltelijk) word weggenomen.
niks moraalridder, gewoon normaal auto rijden.
Waarom zou je die vraag met 'nee' beantwoorden? Die fiets op de weg is toch ongemotoriseerd?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:03 schreef hugecooll het volgende:
Volgens mij beantwoord je de eerste vraag al met 'nee', waardoor je uitkomt op 6:162 BW
Fietser => verkeersdeelnemerquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:30 schreef Norma_Jeane het volgende:
[..]
Waarom zou je die vraag met 'nee' beantwoorden? Die fiets op de weg is toch ongemotoriseerd?
Je pakt de verkeerde info, art 185 beperkt zich helemaal niet tot een aanrijding tussen twee verkeersdeelnemers, art 185 is ook in werking als een automobilist een boom of een huis aanrijd.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:03 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Da's een vraag omdat ik dat mobiel niet kan checkenIk dacht dat dat artikel voornamelijk/specifiek ging over aansprakelijkheid bij een ongeval tussen sterke en zwakke verkeersdeelnemers. Omdat hier geen sprake is van meer dan één verkeersdeelnemer, vroeg ik dat dus
edit: ik ben er speciaal voor naar m'n computer gewandeld
[..]
[ afbeelding ]
Volgens mij beantwoord je de eerste vraag al met 'nee', waardoor je uitkomt op 6:162 BW
Ik kan geen auto's tekenenquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:15 schreef Merkie het volgende:
Misschien een idee om door middel van StreetView wat duidelijkheid te schetsen over de situatie, want zomaar zeggen dat er een fiets in de dode hoek lag en dat niemand het had kunnen zien is nogal een sterke bewering.
Ja, de memorie van toelichting spreekt over 'door een motorrijtuig aan ongemotoriseerde verkeersdeelnemers en aan wegmeubilair toegebrachte schade'. Een fiets lijkt me daar niet onder vallen; bij 'wegmeubilair' denk ik aan statische objecten als, inderdaad, een boom en een huis. En hoezo 'pak ik de verkeerde info'? Da's het spoorboekje van artikel 185 WVWquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:34 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je pakt de verkeerde info, art 185 beperkt zich helemaal niet tot een aanrijding tussen twee verkeersdeelnemers, art 185 is ook in werking als een automobilist een boom of een huis aanrijd.
dat is dus een woonerf en de automobilist reed 2x de toegestane snelheid!quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:35 schreef FF het volgende:
[..]
Ik kan geen auto's tekenen
Wit is de auto met de kont naar de bestuurder toe, rood is de plek waar het fietsje achter de auto heeft gelegen. Van deze plek ben ik uitgegaan door te kijken waar het fietsje onder de auto zat en het kind liep te zoeken.
De auto stond met de achterkant ongeveer gelijk met de stoeprand van de linker weg en breed genoeg om de helft van de weg te blokkeren en dat voor een Kia.
Aan de rechterkant zit een uitritconstructie van een woonerf waar ook het fietsje en kind vandaan komen.
De bestemming van de automobilist was op de weg in het midden.
Mijn informatie is tweedehands voor waar het fietsje exact lag.
Ik was zelf eerder vertrokken met mijn auto en toen lag deze er niet en stond de witte auto er wel.
Toen ik 15 minuten later terugkwam werd mij verzocht om de fiets onder de auto uit te halen.
[ afbeelding ]
Het is geen woonerf.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:38 schreef Fukushima het volgende:
[..]
dat is dus een woonerf en de automobilist reed 2x de toegestane snelheid!
Dan zie je wel dingen over het hoofd ja
Als de obstakel vergenoeg van de auto / achterkant van de auto afligt wel ja, maar als hij precies in je bocht ligt. Zie het eerder plaatje van persoon achter een tafel.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:40 schreef spijkerbroek het volgende:
Me dunkt, als je de bocht omgaat, blijf je gewoon aan de rechterkant, stuur je dus om de geparkeerde auto heen en zie je een obstakel op straat liggen.
Met dat verschil dat de tafel stilstaat en de auto niet; die komt aanrijden.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:40 schreef FF het volgende:
Als de obstakel vergenoeg van de auto / achterkant van de auto afligt wel ja, maar als hij precies in je bocht ligt. Zie het eerder plaatje van persoon achter een tafel.
Kees closedquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:41 schreef fathank het volgende:
[..]
1: Hoe kun je een fiets op de weg niet zien liggen? Heeft je auto zo'n grote dode hoek?
2: Hoe kun je een fiets raken maar dat niet merken?
3: Hoe kun je een fiets meeslepen en dat niet merken?
Dan zit je gewoon te slapen achter het stuur.
Niet zozeer verkeerd, maar meer onvolledig. Dat spoorboekje is vooral in het leven geroepen om verzekerden uit te leggen waarom ze aansprakelijk zijn bij aanrijdingen met fietsers enzo.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:37 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja, de memorie van toelichting spreekt over 'door een motorrijtuig aan ongemotoriseerde verkeersdeelnemers en aan wegmeubilair toegebrachte schade'. Een fiets lijkt me daar niet onder vallen; bij 'wegmeubilair' denk ik aan statische objecten als, inderdaad, een boom en een huis. En hoezo 'pak ik de verkeerde info'? Da's het spoorboekje van artikel 185 WVW
Eens. Beter opletten.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:43 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Met dat verschil dat de tafel stilstaat en de auto niet; die komt aanrijden.
Een fiets die tegen een huis staat, valt die er wel onder volgens jou?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:37 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja, de memorie van toelichting spreekt over 'door een motorrijtuig aan ongemotoriseerde verkeersdeelnemers en aan wegmeubilair toegebrachte schade'. Een fiets lijkt me daar niet onder vallen; bij 'wegmeubilair' denk ik aan statische objecten als, inderdaad, een boom en een huis. En hoezo 'pak ik de verkeerde info'? Da's het spoorboekje van artikel 185 WVW
Helder verhaal hoor. Kan me prima voorstellen dat een fietsje op die plek gewoon niet wordt gezien.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:35 schreef FF het volgende:
[..]
Ik kan geen auto's tekenen
Wit is de auto met de kont naar de bestuurder toe, rood is de plek waar het fietsje achter de auto heeft gelegen. Van deze plek ben ik uitgegaan door te kijken waar het fietsje onder de auto zat en het kind liep te zoeken.
De auto stond met de achterkant ongeveer gelijk met de stoeprand van de linker weg en breed genoeg om de helft van de weg te blokkeren en dat voor een Kia.
Aan de rechterkant zit een uitritconstructie van een woonerf waar ook het fietsje en kind vandaan komen.
De bestemming van de automobilist was op de weg in het midden.
Mijn informatie is tweedehands voor waar het fietsje exact lag.
Ik was zelf eerder vertrokken met mijn auto en toen lag deze er niet en stond de witte auto er wel.
Toen ik 15 minuten later terugkwam werd mij verzocht om de fiets onder de auto uit te halen.
[ afbeelding ]
Niet wordt gezien is iets anders als niet zichtbaar.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:08 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Helder verhaal hoor. Kan me prima voorstellen dat een fietsje op die plek gewoon niet wordt gezien.
En hoe is dat relevant?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:13 schreef manifold het volgende:
[..]
Niet wordt gezien is iets anders als niet zichtbaar.
Ik vind het wat opmerkelijk dat de wettekst vrij algemeen is, maar de uitleg ervan is steeds vrij specifiek. Dit is bijvoorbeeld het antwoord van de toenmalige minister van Justitie op een Kamervraag:quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:53 schreef Norma_Jeane het volgende:
[..]
Niet zozeer verkeerd, maar meer onvolledig. Dat spoorboekje is vooral in het leven geroepen om verzekerden uit te leggen waarom ze aansprakelijk zijn bij aanrijdingen met fietsers enzo.
Als men tegen een lantaarnpaal rijd hoef ik niet te verklaren dat artikel 185 wvw van toepassing is. Dat ze aansprakelijk zijn snappen ze dan ook wel.
Kijk liever naar de wettekst die ik erboven postte.
Hij had ook gewoon 'alles behalve andere gemotoriseerden, tenzij' kunnen zeggen als het ook echt zo algemeen bedoeld was.quote:De wet en de jurisprudentie bieden aan ongemotoriseerde verkeersdeelnemers extra bescherming tegen de gevaren van het gemotoriseerde verkeer. Op grond van artikel 185 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is de eigenaar of houder van het motorrijtuig aansprakelijk voor schade, toegebracht aan fietsers, voetgangers of wegmeubilair, jegens een fietser of een
voetganger, tenzij hij overmacht aannemelijk maakt.
Wederom haal je "niet zien" en "niet zichtbaar" door elkaar. Ik kan me niet voorstellen dat het fietsje niet zichtbaar was, wel dat de bestuurder het fietsje niet gezien heeft maar dan ligt een gedeelte van de verantwoordelijkheid toch echt bij hem.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:20 schreef Jovatov het volgende:
[..]
En hoe is dat relevant?
Veel posters hier geven aan dat bestuurder niet goed heeft opgelet/beter had moeten uitkijken.
Naar mijn idee is het niet zien van het fietsje heel redelijk. Als het net achter zo'n geparkeerde auto ligt zie je dat niet.
Het is ook niet voor niets dat je niet op de hoek mag parkeren.
Zichtbaar staat weer niet gelijk aan "had moeten zien dat"quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:24 schreef manifold het volgende:
[..]
Wederom haal je "niet zien" en "niet zichtbaar" door elkaar. Ik kan me niet voorstellen dat het fietsje niet zichtbaar was, wel dat de bestuurder het fietsje niet gezien heeft maar dan ligt een gedeelte van de verantwoordelijkheid toch echt bij hem.
Niet per definitie, maar ik wens je veel succes als je dat voor een rechter gaat betogen. Als je iets gezien KON hebben wat voor je op de weg ligt, denk ik dat je dat in de meeste gevallen ook had MOETEN zien.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zichtbaar staat weer niet gelijk aan "had moeten zien dat"
In geval van de straat zoals afgebeeld hierboven lijkt het me dat je alles wat zichtbaar is voor je auto moet zien. Dit lijkt me inderdaad een straat waar je kinderen moet kunnen verwachten. maar, ben misschien ook wel iets bevooroordeeld door het feit dat bestuurder niets gehoord zegt te hebben na een fietsje 20 meter lang over de grond geschraapte te hebben onder de auto.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zichtbaar staat weer niet gelijk aan "had moeten zien dat"
Tja het zal van de exacte situatie afhangen of men redelijkerwijs aannemelijk kan maken dat de automobilist dit object had moeten zien.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Niet per definitie, maar ik wens je veel succes als je dat voor een rechter gaat betogen. Als je iets gezien KON hebben wat voor je op de weg ligt, denk ik dat je dat in de meeste gevallen ook had MOETEN zien.
TS stelt juist dat er niet geschraapt is, maar dat het fietsje iets is opgetild.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:33 schreef manifold het volgende:
[..]
In geval van de straat zoals afgebeeld hierboven lijkt het me dat je alles wat zichtbaar is voor je auto moet zien. Dit lijkt me inderdaad een straat waar je kinderen moet kunnen verwachten. maar, ben misschien ook wel iets bevooroordeeld door het feit dat bestuurder niets gehoord zegt te hebben na een fietsje 20 meter lang over de grond geschraapte te hebben onder de auto.
Dat laatste sowieso. Geen schade = geen aansprakelijkheid.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:33 schreef hottentot het volgende:
[..]
Tja het zal van de exacte situatie afhangen of men redelijkerwijs aannemelijk kan maken dat de automobilist dit object had moeten zien.
Maar gezien de schade zal hier geen uitspraak over worden gedaan, het bedrijf is zelfs te klein om hier een verzekering voor de te bellen, in dit geval zullen we het dus nooit te weten komen.
Ik kan dat niet precies voor me zien, maar lijkt me toch dat dat met enige kracht gebeurd moet zijn, helemaal aangezien er schade (al is het gering) aan fiets en auto zitten. Als een tak langs mn auto schaaft hoor ik dat al, of als ik tegen een kartonnen doos of plastic zak aan rijd is dat al te horen, daardoord lijkt het me vreemd dat dit alles gebeurd is zonder dar de bestuurder iets gehoord heeft.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:34 schreef hottentot het volgende:
[..]
TS stelt juist dat er niet geschraapt is, maar dat het fietsje iets is opgetild.
Lijkt mij ook vreemd, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:43 schreef manifold het volgende:
[..]
Ik kan dat niet precies voor me zien, maar lijkt me toch dat dat met enige kracht gebeurd moet zijn, helemaal aangezien er schade (al is het gering) aan fiets en auto zitten. Als een tak langs mn auto schaaft hoor ik dat al, of als ik tegen een kartonnen doos of plastic zak aan rijd is dat al te horen, daardoord lijkt het me vreemd dat dit alles gebeurd is zonder dar de bestuurder iets gehoord heeft.
Fietsje schraapte (helaas) niet over de grond, hij hing vrij van de grond.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:33 schreef manifold het volgende:
[..]
In geval van de straat zoals afgebeeld hierboven lijkt het me dat je alles wat zichtbaar is voor je auto moet zien. Dit lijkt me inderdaad een straat waar je kinderen moet kunnen verwachten. maar, ben misschien ook wel iets bevooroordeeld door het feit dat bestuurder niets gehoord zegt te hebben na een fietsje 20 meter lang over de grond geschraapte te hebben onder de auto.
Ik denk dat er heus wel iets gehoord is, maar zoals je zelf zegt er komt vaker iets tegen je auto.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Lijkt mij ook vreemd, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren.
Ooit een kinderfietsje tegen de zijkant gehad, niets van gehoord maar zag het al aankomen. En vogels ooit een raaf uit mijn koplamp moeten halen, teringknal was datquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 14:10 schreef FF het volgende:
[..]
Ik denk dat er heus wel iets gehoord is, maar zoals je zelf zegt er komt vaker iets tegen je auto.
Als ik over een tak rij, hoor ik dat inderdaad als een tik tegen de auto. Rij ik over een plastic zak dan hoor ik dat niet. Rij ik over een bestraatte weg dan hoor ik weer andere geluiden dan als ik over bitumen rij.
Niet gehoord moet je denk ik in deze situatie opvatten als 'niet als iets bijzonders'?
PS. Ik heb ooit een mus op mijn grill en daarna voorruit gehad. Dat hoor en voel je (2x). Iets kleins kan dus wel opvallen (en ik beken, een mus van 30 cm diameter op je voorruit zie je ook wel)
gemeentequote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:42 schreef spijkerbroek het volgende:
Als er een boomtak zou hebben gelegen die af was gebroken door een storm, is de boom dan ook schuldig?
Ook niet. Storm is een argument voor overmacht.quote:
Tenzij de gemeente al een paar keer gewaarschuwd was dat die boom rot was, en dan ligt het er nog aan hoever voor de auto die tak viel en af de chauffeur wel of niet verwijtbaar heeft gehandeld.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 17:27 schreef Norma_Jeane het volgende:
[..]
Ook niet. Storm is een argument voor overmacht.
Dan heeft ze de bocht te krap aangesneden en te strak langs de geparkeerde auto gereden.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:18 schreef FF het volgende:
[..]
Op een recht stuk weg of overzichtelijke bocht zou ik jullie 100% gelijk geven.
Maar als jij een bocht moet maken, vlak langs een geparkeerde auto in een niet al te brede straat waarbij de fiets net naast die auto ligt is het wat anders. Dan zou je door de rechterachter- en -zijkant van de auto moeten kunnen kijken.
Ik zie niet hoe dit plaatje toepasbaar is op de Streetview situatie waarbij een kinderfiets naast een (al dan niet fout-) geparkeerde auto midden op de weg ligt.quote:Vergis je niet hoe klein die fietsjes zijn.
Ik denk 50 cm lang en 20 hoog (liggend).
Denk maar aan dit plaatje
[ afbeelding ]
Ik denk dat dat inderdaad de beste optie is.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:16 schreef gianni61 het volgende:
beetje soortgelijke situatie meegemaakt bij een vriend van me
automobilist heeft geprobeerd die vriend aansprakelijk te stellen omdat hij iets op de weg heeft laten slingeren, maar de verzekering van die vriend betaalt niet omdat de automobilist er zelf tegenaan is gereden.
Uiteindelijk heeft ieder zn eigen schade betaald.
Je wilt die "iets" niet nader definiėren zeker?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:16 schreef gianni61 het volgende:
beetje soortgelijke situatie meegemaakt bij een vriend van me
automobilist heeft geprobeerd die vriend aansprakelijk te stellen omdat hij iets op de weg heeft laten slingeren, maar de verzekering van die vriend betaalt niet omdat de automobilist er zelf tegenaan is gereden.
Uiteindelijk heeft ieder zn eigen schade betaald.
Ik reed vorige week achter iemand die de TomTom ongeveer op dezelfde plek had zitten als waar sommige auto's de snelheid in de ruit projecteren, en ze was ook nog eens niet heel groot.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 10:45 schreef Basp1 het volgende:
Ik wil wel eens een filmpje zien hoe sommige mensen de dode hoek bij vooruit rijden zien, ik kan me er niets bij voorstellen. Als ik zelf rijdt zie ik altijd alles voor me goed de enigste dode hoek zit aan de zijkanten bij de deuren die niet totaal zichtbaar zijn door de spiegels. Maar vanaf je vooruit heb je altijd 180 graden zicht en als je dus langzaam naar voren beweegt kan je dat fietsje op geen enkel mogelijke manier missen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |