Moraalridder gepot!quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:29 schreef kovenant het volgende:
jij bent als bestuurder verantwoordlijke voor jouw acties, plus ben je als bestuurder verplicht jouw snelheid aan te passen aan de situatie.
top dat je er met 30 mag rijden maar als het niet kan moet je snelheid verminderen om zo gevaarlijke situaties te voorkomen.
je maakt een grapje zeker?quote:
Goh wat een aannames weerquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:35 schreef fathank het volgende:
hoe kun je een fiets onder je auto niet opmerken?
Misschien de radio eens wat zachter zetten en op je omgeving letten ipv lekker achter het stuur zitten facebooken
1: Hoe kun je een fiets op de weg niet zien liggen? Heeft je auto zo'n grote dode hoek?quote:
quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:42 schreef spijkerbroek het volgende:
Als er een boomtak zou hebben gelegen die af was gebroken door een storm, is de boom dan ook schuldig?
Nee Piet Paulusma want die had de storm aangekondigd in Hart van Nederlandquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:42 schreef spijkerbroek het volgende:
Als er een boomtak zou hebben gelegen die af was gebroken door een storm, is de boom dan ook schuldig?
Exactly. Niet schuld van het kind noch van de moeder.quote:
Uhu, want zo gaat dat. Gewoon je spullen op straat leggen en dan wachten tot iemand eroverheen rijdt zodat je je troep kunt omzetten in geld.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:45 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Exactly. Niet schuld van het kind noch van de moeder.
Automobilist heeft te hard gereden en/of niet opgelet, want hij zag het fietsje niet.
Zo heb ik mijn oude labrador om kunnen ruilen voor een nieuwe pupquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:53 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Uhu, want zo gaat dat. Gewoon je spullen op straat leggen en dan wachten tot iemand eroverheen rijdt zodat je je troep kunt omzetten in geld.
Waar zeg ik dat de moeder/kind expres dat fietsje daar neer hebben gelegd om er een slaatje uit te slaan?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:53 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Uhu, want zo gaat dat. Gewoon je spullen op straat leggen en dan wachten tot iemand eroverheen rijdt zodat je je troep kunt omzetten in geld.
Jij zegt dat het de schuld van de automobilist is. Ik geef door middel van een voorbeeld aan wat voor soort praktijken je zou (kunnen) krijgen als dat zo zou zijn.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:55 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat de moeder/kind expres dat fietsje daar neer hebben gelegd om er een slaatje uit te slaan?
Nee, ik zeg dat het de schuld van de moeder/het kind is dat dat fietsje daar ligt. Het is de schuld van de automobilist dat hij er overheen is gereden.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:58 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Jij zegt dat het de schuld van de automobilist is. Ik geef door middel van een voorbeeld aan wat voor soort praktijken je zou (kunnen) krijgen als dat zo zou zijn.
quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:54 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Zo heb ik mijn oude labrador om kunnen ruilen voor een nieuwe pup
Ok.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:58 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Jij zegt dat het de schuld van de automobilist is. Ik geef door middel van een voorbeeld aan wat voor soort praktijken je zou (kunnen) krijgen als dat zo zou zijn.
Foute woordkeuze, my badquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:59 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat het de schuld van de moeder/het kind is dat dat fietsje daar ligt. Het is de schuld van de automobilist dat hij er overheen is gereden.
De automobilist is idd aansprakelijk voor het overrijden van het fietsje.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:01 schreef hugecooll het volgende:
Foute woordkeuze, my bad
Jij impliceerde dat de automobilist aansprakelijk is
voor de schadequote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
De automobilist is idd aansprakelijk voor het overrijden van het fietsje.
De automobilist is idd aansprakelijk voor de schade aan de auto die voortkomt uit het overrijden van het fietsje.quote:
Merkwaardige logica, maar dat mag je vindenquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:05 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
De automobilist is idd aansprakelijk voor de schade aan de auto die voortkomt uit het overrijden van het fietsje.
Helemaal niet merkwaardig.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:09 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Merkwaardige logica, maar dat mag je vinden
En volgens hugecooll is dat merkwaardig. Tja..quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:16 schreef gianni61 het volgende:
beetje soortgelijke situatie meegemaakt bij een vriend van me
automobilist heeft geprobeerd die vriend aansprakelijk te stellen omdat hij iets op de weg heeft laten slingeren, maar de verzekering van die vriend betaalt niet omdat de automobilist er zelf tegenaan is gereden.
Uiteindelijk heeft ieder zn eigen schade betaald.
Dat is het ook. Dat een verzekeraar niet wil betalen, betekent natuurlijk niet dat iemand dus niet aansprakelijk is. Zo kan je wel hele parcoursen van troep aanleggen, want jij hoeft de eventuele schade toch niet te dokken haha xDquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:18 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En volgens hugecooll is dat merkwaardig. Tja..
Totaal andere situatie. Dat is moedwillig.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:23 schreef hugecooll het volgende:
Dat is het ook. Dat een verzekeraar niet wil betalen, betekent natuurlijk niet dat iemand dus niet aansprakelijk is. Zo kan je wel hele parcoursen van troep aanleggen, want jij hoeft de eventuele schade toch niet te dokken haha xD
En hoe maak je dat verschil duidelijk?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:24 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Totaal andere situatie. Dat is moedwillig.
tja, voor mijn gevoel zou ik ook eerder de schuld leggen bij de gene die troep op de weg achterlaatquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:18 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En volgens hugecooll is dat merkwaardig. Tja..
Dat kan je stellen. Een meer geloofwaardige stelling is dat een kind is omgevallen op de fiets, toen naar huis is gelopen waar mams de kleine heeft verzorgd, wat ook nog eens bewezen kan worden, want het kind heeft schaafplekken.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:26 schreef Jovatov het volgende:
Doordat de moeder het fietsje niet opruimde kan gesteld worden dat het 'moedwillig' een object op de weg heeft laten liggen.
Ja eh, dat kan dit fietsje ook zijn. Weet jij veel. Punt is dat je opzet heel moeilijk kan bewijzen en dat 'Oh ja, dan moet je maar beter opletten. Er liggen namelijk wel vaker fietsen op de weg' een beetje te simpel is.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:24 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Totaal andere situatie. Dat is moedwillig.
Merkwaardige logica.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:34 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja eh, dat kan dit fietsje ook zijn. Weet jij veel. Punt is dat je opzet heel moeilijk kan bewijzen en dat 'Oh ja, dan moet je maar beter opletten. Er liggen namelijk wel vaker fietsen op de weg' een beetje te simpel is.
Je kan namelijk misschien niet bewijzen met welk doel iemand iets op straat achterlaat, maar je kan wel bepalen dat de eigenaar van die zaak daar verantwoordelijk voor is en dat de weg geen plaats is om je spullen achter te laten.
Als je dan niet kan bewijzen dat de automobilist er opzettelijk overheen of tegenaan reed, dan is de eigenaar van die zaak (dat fietsje) aansprakelijk.
quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:13 schreef spijkerbroek het volgende:
Maar goed, ik ben dan ook geen rechtsgeleerde; ik heb slechts oog voor wat goed en wat niet goed is.
Toegegeven, normale logica en de rechtsgang verschillen soms behoorlijk van elkaar.
Eigenaar van dit fietsje zijn de buren, maar ik neem aan dat omdat het in gebruik was van het kind, de aansprakelijkheid niet bij die buren ligt nog?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:34 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja eh, dat kan dit fietsje ook zijn. Weet jij veel. Punt is dat je opzet heel moeilijk kan bewijzen en dat 'Oh ja, dan moet je maar beter opletten. Er liggen namelijk wel vaker fietsen op de weg' een beetje te simpel is.
Je kan namelijk misschien niet bewijzen met welk doel iemand iets op straat achterlaat, maar je kan wel bepalen dat de eigenaar van die zaak daar verantwoordelijk voor is en dat de weg geen plaats is om je spullen achter te laten.
Als je dan niet kan bewijzen dat de automobilist er opzettelijk overheen of tegenaan reed, dan is de eigenaar van die zaak (dat fietsje) aansprakelijk.
Jij gaat er nu vanuit dat wanneer partij A niet aansprakelijk is, automatisch partij B dus aansprakelijk is. Dat is niet zo. Soms (vaak) is er een gedeelde aansprakelijkheid, of zelfs geen aansprakelijkheid. Shit happens.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:34 schreef hugecooll het volgende:
...
Oh ja, van een buurjongetjequote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:38 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Eigenaar van dit fietsje zijn de buren, maar ik neem aan dat omdat het in gebruik was van het kind, de aansprakelijkheid niet bij die buren ligt nog?
Ze ging het fietsje wel opruimen, maar was al te laat.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:26 schreef Jovatov het volgende:
[..]
En hoe maak je dat verschil duidelijk?
Doordat de moeder het fietsje niet opruimde kan gesteld worden dat het 'moedwillig' een object op de weg heeft laten liggen.
quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:28 schreef DonJames het volgende:
[ afbeelding ]
"Fietsje op de weg? Niet gezien, ook niks gehoord!"
Misschien was hij inmiddels thuisquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:30 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Maar om even terug te komen op de OP: waarom is de automobilist gestopt en uitgestapt na 20 meter als hij niet kon horen of voelen dat er iets onder zijn auto zat?
Wellicht omdat hij na 20 meter wel iets hoorde/voelde? Of dat mensen naar z'n auto wezen?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:30 schreef spijkerbroek het volgende:
Maar om even terug te komen op de OP: waarom is de automobilist gestopt en uitgestapt na 20 meter als hij niet kon horen of voelen dat er iets onder zijn auto zat?
Hij was de vader van het buurjongetje van wie dat fietsje was geleendquote:
Naja, ik zeg niet dat het automatisch zo is, maar ik vind dat er bij een boobytrap op een onoverzichtelijk punt niet echt sprake is van eigen schuld. Ook niet van een ongelukkige samenloop van omstandigheden, trouwens.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:43 schreef DonJames het volgende:
[..]
Jij gaat er nu vanuit dat wanneer partij A niet aansprakelijk is, automatisch partij B dus aansprakelijk is. Dat is niet zo. Soms (vaak) is er een gedeelde aansprakelijkheid, of zelfs geen aansprakelijkheid. Shit happens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |