http://www.nu.nl/binnenla(...)n-plek-in-trein.htmlquote:De Nederlandse Spoorwegen hoopt dat scholen en hogere onderwijsinstellingen hun lesuren meer gaan spreiden als er komend jaar een tekort aan treinen ontstaat.
Topman Roger van Boxtel roept de instellingen op mee te werken omdat treinen anders overvol zitten.
De NS zelf heeft zijn kantoormedewerkers de mogelijkheid gegeven om buiten de spits te reizen of te flexwerken zodat reizigers een plek in de trein hebben.
In een interview met Nieuwsuur legt van Boxtel de knelpunten uit waarmee de NS kampt. ''We hebben voor meer dan 2 miljard aan nieuwe treinen besteld, maar we hebben ze nog niet.''
Oude treinen gaan er al uit. ''We proberen het gat tussen de oude en nieuwe treinen zo klein mogelijk te houden, maar het is onvermijdelijk dat we een korte periode krijgen waarin het dringen wordt en als we in Nederland allemaal op hetzelfde tijdstip beginnen en op hetzelfde tijdstip naar huis willen.''
Spits
De NS bekijkt al langer of het mogelijk is jongeren de spits meer te laten mijden. Daartoe werd afgelopen jaar de onderzoeksgroep Beter Benutten Onderwijs en Openbaar Vervoer in het leven geroepen onder leiding van de wethouder van verkeer van Rotterdam Jeanette Baljeu.
In gesprek met het FD signaleert Van Boxtel vrijdag dat de NS ''een hete herfst'' tegemoet gaat. De komende maanden komen maar liefst vier rapporten uit waarin het functioneren van de organisatie wordt beoordeeld, inclusief de langverwachte uitkomst van de Fyra-enquête eind oktober. Dat is eigenlijk meer dan een bedrijf aankan, meent hij. ''De NS is een gewond dier, waar de gieren omheen cirkelen. Het bedrijf moet snel weer op eigen benen staan.''
Oplossing
Voorzitter Jan van Zijl van de MBO Raad ziet weinig in de plannen van de NS.
''Dit is een iets te makkelijke oplossing voor een iets te moeilijk probleem'', zei hij tegen de NOS. ''Met dit plan wordt de complexiteit van het aanpassen van de lesroosters miskend. In de regio is hier en daar misschien wat mogelijk. Maar in de Randstad is het niet te doen voor de grote instellingen om zomaar even een uurtje later te beginnen. Bovendien wordt hiermee het probleem naar het einde van de middag verplaatst.''
Het is nauwelijks mogelijk om lesroosters anders in te delen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:11 schreef TUFKAL het volgende:
Wat is er precies mis met deze proefballon? Werktijden van 8 tot 5 zijn ook verleden tijd (gelukkig) waarom dan ook niet iets proberen bij scholen?
Ja idd, ik snap ook niet waarom ze die oude treinen al wegdoen voordat er nieuwe zijn.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:14 schreef Megumi het volgende:
Ik zou zeggen de oude treinen opgeven als de nieuwe binnen zijn?
Logisch. De schuld of verantwoordelijkheid op een ander afschuiven is het slimste wat je kan doen als oud politicus of directeur.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:14 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Het is nauwelijks mogelijk om lesroosters anders in te delen.
En de NS legt het probleem eenvoudigweg bij een ander neer.
Net op de radio verwoordde hij het nog wat feller: de gevolgen van het falend inkoopbeleid van de NS mogen niet op het onderwijs worden afgeschoven.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:06 schreef spijkerbroek het volgende:
Voorzitter Jan van Zijl van de MBO Raad ziet weinig in de plannen van de NS.
''Dit is een iets te makkelijke oplossing voor een iets te moeilijk probleem'', zei hij tegen de NOS. ''Met dit plan wordt de complexiteit van het aanpassen van de lesroosters miskend. In de regio is hier en daar misschien wat mogelijk. Maar in de Randstad is het niet te doen voor de grote instellingen om zomaar even een uurtje later te beginnen. Bovendien wordt hiermee het probleem naar het einde van de middag verplaatst.''
Met dat verschil dat werktijden vaak wel aan te passen zijn. Het gaat vaak om 1 persoon die wat eerder of later komt/vertrekt en die flexibel kan zijn.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:22 schreef kovenant het volgende:
zelfde kutgeintje dat ze zeggen dat de werktijden verlegd moeten worden om files te verminderen.
Nu ze zijn wel aan vervanging toe maar je zou zeggen dat ze toch ook een half jaar later uit dienst kan nemen?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:29 schreef MrGuma het volgende:
Waarom worden die oude treinen er eerder uitgehaald? Deze ogen als prima treinen.
Op z'n minst. Ik verwacht dat wanneer de reiziger de keuze heeft, hij liever wat langer met verouderde treinen rijdt. Ik wel in ieder geval. Ik heb geen behoefte aan die ongein dat nu omschreven wordt.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nu ze zijn wel aan vervanging toe maar je zou zeggen dat ze toch ook een half jaar later uit dienst kan nemen?
De rest is overbodig.quote:
Inmiddels ook als los artikel op nos.nl:quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:23 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Net op de radio verwoordde hij het nog wat feller: de gevolgen van het falend inkoopbeleid van de NS mogen niet op het onderwijs worden afgeschoven.
http://nos.nl/artikel/206(...)s-niet-oplossen.htmlquote:'Scholen kunnen problemen door beroerd inkoopbeleid NS niet oplossen'
Het is aan scholen te veel gevraagd om hun lestijden te veranderen om de problemen op het spoor op te lossen. Dat zegt voorzitter Jan van Zijl van de MBO Raad in het NOS-Radio 1 Journaal.
Je kunt niet met iets kampen waar je zelf voor gekozen hebt.quote:In een interview met Nieuwsuur legt van Boxtel de knelpunten uit waarmee de NS kampt. ''We hebben voor meer dan 2 miljard aan nieuwe treinen besteld, maar we hebben ze nog niet.''
Gezien de mate van bemoeienis van de overheid in zowel het bestellen van nieuw materieel als het opleggen van eisen aan verouderd materieel, is dat niet helemaal waar. De NS stelt ouder materieel buiten dienst omdat het niet langer dienst mag doen van de toezichthouder, oftewel de minister.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:05 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je kunt niet met iets kampen waar je zelf voor gekozen hebt.
Heb je daar een bron van?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:15 schreef hooibaal het volgende:
Gezien de mate van bemoeienis van de overheid in zowel het bestellen van nieuw materieel als het opleggen van eisen aan verouderd materieel, is dat niet helemaal waar. De NS stelt ouder materieel buiten dienst omdat het niet langer dienst mag doen van de toezichthouder, oftewel de minister.
waarom zou dat niet mogelijk zijn?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:14 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Het is nauwelijks mogelijk om lesroosters anders in te delen.
En de NS legt het probleem eenvoudigweg bij een ander neer.
1. ik zeg dat het nauwelijks mogelijk is; niet dat het niet mogelijk is.quote:
quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:25 schreef spijkerbroek het volgende:
Scholen moeten rekening houden met verschillende klassen, met verschillende leraren die soms ook nog eens deeltijd werken en met beschikbaarheid van lokalen.
Scholen zitten, net als de NS, ook vast in oude denkbeelden.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:19 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
1. ik zeg dat het nauwelijks mogelijk is; niet dat het niet mogelijk is.
2.
[..]
Doel je nu op die MAT64 treinen die de NS al in 2008 zou uitfaseren en die nog steeds rondrijden omdat de afdeling inkoop van de NS gefaald heeft?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:15 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Gezien de mate van bemoeienis van de overheid in zowel het bestellen van nieuw materieel als het opleggen van eisen aan verouderd materieel, is dat niet helemaal waar. De NS stelt ouder materieel buiten dienst omdat het niet langer dienst mag doen van de toezichthouder, oftewel de minister.
Onzin. Ze weten állang dat dat materieel er een keertje uit moet, maar hebben er bewust voor gekozen om de bestelling van nieuwe treinen uit te stellen omdat ze het aantal reizigers onderschat hebben.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:15 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Gezien de mate van bemoeienis van de overheid in zowel het bestellen van nieuw materieel als het opleggen van eisen aan verouderd materieel, is dat niet helemaal waar. De NS stelt ouder materieel buiten dienst omdat het niet langer dienst mag doen van de toezichthouder, oftewel de minister.
Oh ja fijne dingen zijn dat. Afgelopen zomer zat ik in zo'n ding. Buiten 25 graden, binnen 40 graden want men kreeg de verwarming niet uitquote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:21 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Doel je nu op die MAT64 treinen die de NS al in 2008 zou uitfaseren en die nog steeds rondrijden omdat de afdeling inkoop van de NS gefaald heeft?
NS faalt niet per se, zij hadden minder reizigers verwacht door afschaffing van het studenten-ov. Echter besloot de overheid ineens om hem uit te breiden waardoor er straks ineens meer studenten zijn. De NS heeft hierop meteen een spoedbestelling geplaatst voor nieuwe treinen die bovenop de nieuwe sprinters komen. Tsja, en dat de overheid ook nog wil dat Mat'64 weggaat is niet echt handig.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 11:45 schreef Nattekat het volgende:
De NS faalt met inkopen, de overheid begrijpt niet dat die treinen nog niet weg kunnen. Het idee was om Mat'64 volgend jaar pad geheel uit dienst te nemen, het uitfaseren is al een tijdje bezig. Maar de NS wordt nu gedwongen om ze nu uit dienst te nemen.
Gewoon geen visie dus. Punt. Sowieso, hoe moeten die studenten anders reizen? 't is nou niet bepaald dat de studentenwoningen voor het oprapen liggen en opeens veel meer studenten zullen verhuizen naar de studiestad als een OV-studentenkaart wordt ingeperkt. Daar is gewoon geen woonruimte voor.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 12:08 schreef GlennQuagmire het volgende:
[..]
NS faalt niet per se, zij hadden minder reizigers verwacht door afschaffing van het studenten-ov. Echter besloot de overheid ineens om hem uit te breiden waardoor er straks ineens meer studenten zijn.
En korting op auto's zeker?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:12 schreef Elzies het volgende:
Scholieren korting bieden op autorijlessen lijkt mij een beter alternatief.
Het is namelijk al zo lekker rustig op de weg en je kunt al zo goed parkeren bij hogescholen/universiteiten.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:12 schreef Elzies het volgende:
Scholieren korting bieden op autorijlessen lijkt mij een beter alternatief.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De treinen moeten voller!quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:32 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Allemaal NS reclamebanners in dit topic.
quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:32 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Allemaal NS reclamebanners in dit topic.
Je kunt er ook voor gaan werken. Studeren en werken is niet iets nieuws.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:12 schreef Elzies het volgende:
Scholieren korting bieden op autorijlessen lijkt mij een beter alternatief.
Mja, hoeveel scholieren gaan er nou met de trein naar hun school? Dan heb ik het over middelbare en mbo-leerlingen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:34 schreef marcb1974 het volgende:
Op zich niet eens zo'n gek idee om eens te bespreken.
Alleen is het weer anders, dat trekken er hier een boel niet natuurlijk
Ja man, nog meer auto's en nog meer files.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:12 schreef Elzies het volgende:
Scholieren korting bieden op autorijlessen lijkt mij een beter alternatief.
Hoe zie jij dat voor je dan?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:33 schreef Fir3fly het volgende:
Goed idee. Sowieso moeten we af van die vreselijke 9 tot 5 mentaliteit en daar kunnen de scholen een prima voorbeeld in geven.
Daar werkt toch iedereen al part time.
Geen blokken meer gebaseerd op de klok. Meer flexibiliteit in klassenuren. Nu ziet iedere leerling op hetzelfde moment in de klas. Dat is inefficient want dan komen ze ook op hetzelfde moment er weer uit. Dat is het oude denken.quote:
Dit is niet echt een antwoord over hoe je dat bewerkstelligd zonder het veel duurder te maken.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Geen blokken meer gebaseerd op de klok. Meer flexibiliteit in klassenuren. Nu ziet iedere leerling op hetzelfde moment in de klas. Dat is inefficient want dan komen ze ook op hetzelfde moment er weer uit. Dat is het oude denken.
Dat is niet mijn afdeling.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:53 schreef Klokov het volgende:
[..]
Dit is niet echt een antwoord over hoe je dat bewerkstelligd zonder het veel duurder te maken.
En de docenten dan? Er is een reden waarom er in blokken wordt gewerkt. Alhoewel het wel fijn zou zijn als de blokken van de Haagse Hogeschool een half uur eerder zouden beginnen dan die van de TU Delft, zou veel schelen in de trein.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 13:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Geen blokken meer gebaseerd op de klok. Meer flexibiliteit in klassenuren. Nu ziet iedere leerling op hetzelfde moment in de klas. Dat is inefficient want dan komen ze ook op hetzelfde moment er weer uit. Dat is het oude denken.
Alle docenten zijn toch al part-time. Dus daar kan flink wat in geschoven worden.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 14:01 schreef Rezania het volgende:
[..]
En de docenten dan? Er is een reden waarom er in blokken wordt gewerkt. Alhoewel het wel fijn zou zijn als de blokken van de Haagse Hogeschool een half uur eerder zouden beginnen dan die van de TU Delft, zou veel schelen in de trein.
Nou, ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn docenten zijn over het algemeen mensen met een eigen onderzoeksgroep, of wetenschappelijk directeur, etc. Die hebben wel iets beters te doen dan hun schema aan te passen omdat de NS faalt.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 14:19 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Alle docenten zijn toch al part-time. Dus daar kan flink wat in geschoven worden.
Ik dacht dat dit voornamelijk over middelbare scholen ging? Of heb ik dat verkeerd begrepen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 14:20 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nou, ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn docenten zijn over het algemeen mensen met een eigen onderzoeksgroep, of wetenschappelijk directeur, etc. Die hebben wel iets beters te doen dan hun schema aan te passen omdat de NS faalt.
Welke middelbare scholier gaat er nou met de trein?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 14:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik dacht dat dit voornamelijk over middelbare scholen ging? Of heb ik dat verkeerd begrepen.
Behoorlijk wat, dat kan ik je vertellen. Zeker de wat meer lokale treinen. En ook erg veel mbo-scholieren.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 14:22 schreef Rezania het volgende:
[..]
Welke middelbare scholier gaat er nou met de trein?Het gaat voornamelijk om wo- en hbo-studenten, daardoor zijn de treinen zo druk.
Nou, hier is het anders enkel proppen door studenten van de Haagse Hogeschool en de TU Delft. Traject Leiden - Delft.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 14:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Behoorlijk wat, dat kan ik je vertellen. Zeker de wat meer lokale treinen. En ook erg veel mbo-scholieren.
Hbo en wo zijn juist al veel meer gespreid.
En ik zie juist superveel drukte tussen bijvoorbeeld Apeldoorn en Deventer, allemaal scholieren.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 14:25 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nou, hier is het anders enkel proppen door studenten van de Haagse Hogeschool en de TU Delft. Traject Leiden - Delft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |