http://www.nu.nl/binnenla(...)n-plek-in-trein.htmlquote:De Nederlandse Spoorwegen hoopt dat scholen en hogere onderwijsinstellingen hun lesuren meer gaan spreiden als er komend jaar een tekort aan treinen ontstaat.
Topman Roger van Boxtel roept de instellingen op mee te werken omdat treinen anders overvol zitten.
De NS zelf heeft zijn kantoormedewerkers de mogelijkheid gegeven om buiten de spits te reizen of te flexwerken zodat reizigers een plek in de trein hebben.
In een interview met Nieuwsuur legt van Boxtel de knelpunten uit waarmee de NS kampt. ''We hebben voor meer dan 2 miljard aan nieuwe treinen besteld, maar we hebben ze nog niet.''
Oude treinen gaan er al uit. ''We proberen het gat tussen de oude en nieuwe treinen zo klein mogelijk te houden, maar het is onvermijdelijk dat we een korte periode krijgen waarin het dringen wordt en als we in Nederland allemaal op hetzelfde tijdstip beginnen en op hetzelfde tijdstip naar huis willen.''
Spits
De NS bekijkt al langer of het mogelijk is jongeren de spits meer te laten mijden. Daartoe werd afgelopen jaar de onderzoeksgroep Beter Benutten Onderwijs en Openbaar Vervoer in het leven geroepen onder leiding van de wethouder van verkeer van Rotterdam Jeanette Baljeu.
In gesprek met het FD signaleert Van Boxtel vrijdag dat de NS ''een hete herfst'' tegemoet gaat. De komende maanden komen maar liefst vier rapporten uit waarin het functioneren van de organisatie wordt beoordeeld, inclusief de langverwachte uitkomst van de Fyra-enquête eind oktober. Dat is eigenlijk meer dan een bedrijf aankan, meent hij. ''De NS is een gewond dier, waar de gieren omheen cirkelen. Het bedrijf moet snel weer op eigen benen staan.''
Oplossing
Voorzitter Jan van Zijl van de MBO Raad ziet weinig in de plannen van de NS.
''Dit is een iets te makkelijke oplossing voor een iets te moeilijk probleem'', zei hij tegen de NOS. ''Met dit plan wordt de complexiteit van het aanpassen van de lesroosters miskend. In de regio is hier en daar misschien wat mogelijk. Maar in de Randstad is het niet te doen voor de grote instellingen om zomaar even een uurtje later te beginnen. Bovendien wordt hiermee het probleem naar het einde van de middag verplaatst.''
Het is nauwelijks mogelijk om lesroosters anders in te delen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:11 schreef TUFKAL het volgende:
Wat is er precies mis met deze proefballon? Werktijden van 8 tot 5 zijn ook verleden tijd (gelukkig) waarom dan ook niet iets proberen bij scholen?
Ja idd, ik snap ook niet waarom ze die oude treinen al wegdoen voordat er nieuwe zijn.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:14 schreef Megumi het volgende:
Ik zou zeggen de oude treinen opgeven als de nieuwe binnen zijn?
Logisch. De schuld of verantwoordelijkheid op een ander afschuiven is het slimste wat je kan doen als oud politicus of directeur.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:14 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Het is nauwelijks mogelijk om lesroosters anders in te delen.
En de NS legt het probleem eenvoudigweg bij een ander neer.
Net op de radio verwoordde hij het nog wat feller: de gevolgen van het falend inkoopbeleid van de NS mogen niet op het onderwijs worden afgeschoven.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:06 schreef spijkerbroek het volgende:
Voorzitter Jan van Zijl van de MBO Raad ziet weinig in de plannen van de NS.
''Dit is een iets te makkelijke oplossing voor een iets te moeilijk probleem'', zei hij tegen de NOS. ''Met dit plan wordt de complexiteit van het aanpassen van de lesroosters miskend. In de regio is hier en daar misschien wat mogelijk. Maar in de Randstad is het niet te doen voor de grote instellingen om zomaar even een uurtje later te beginnen. Bovendien wordt hiermee het probleem naar het einde van de middag verplaatst.''
Met dat verschil dat werktijden vaak wel aan te passen zijn. Het gaat vaak om 1 persoon die wat eerder of later komt/vertrekt en die flexibel kan zijn.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:22 schreef kovenant het volgende:
zelfde kutgeintje dat ze zeggen dat de werktijden verlegd moeten worden om files te verminderen.
Nu ze zijn wel aan vervanging toe maar je zou zeggen dat ze toch ook een half jaar later uit dienst kan nemen?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:29 schreef MrGuma het volgende:
Waarom worden die oude treinen er eerder uitgehaald? Deze ogen als prima treinen.
Op z'n minst. Ik verwacht dat wanneer de reiziger de keuze heeft, hij liever wat langer met verouderde treinen rijdt. Ik wel in ieder geval. Ik heb geen behoefte aan die ongein dat nu omschreven wordt.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nu ze zijn wel aan vervanging toe maar je zou zeggen dat ze toch ook een half jaar later uit dienst kan nemen?
De rest is overbodig.quote:
Inmiddels ook als los artikel op nos.nl:quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 09:23 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Net op de radio verwoordde hij het nog wat feller: de gevolgen van het falend inkoopbeleid van de NS mogen niet op het onderwijs worden afgeschoven.
http://nos.nl/artikel/206(...)s-niet-oplossen.htmlquote:'Scholen kunnen problemen door beroerd inkoopbeleid NS niet oplossen'
Het is aan scholen te veel gevraagd om hun lestijden te veranderen om de problemen op het spoor op te lossen. Dat zegt voorzitter Jan van Zijl van de MBO Raad in het NOS-Radio 1 Journaal.
Je kunt niet met iets kampen waar je zelf voor gekozen hebt.quote:In een interview met Nieuwsuur legt van Boxtel de knelpunten uit waarmee de NS kampt. ''We hebben voor meer dan 2 miljard aan nieuwe treinen besteld, maar we hebben ze nog niet.''
Gezien de mate van bemoeienis van de overheid in zowel het bestellen van nieuw materieel als het opleggen van eisen aan verouderd materieel, is dat niet helemaal waar. De NS stelt ouder materieel buiten dienst omdat het niet langer dienst mag doen van de toezichthouder, oftewel de minister.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:05 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je kunt niet met iets kampen waar je zelf voor gekozen hebt.
Heb je daar een bron van?quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 10:15 schreef hooibaal het volgende:
Gezien de mate van bemoeienis van de overheid in zowel het bestellen van nieuw materieel als het opleggen van eisen aan verouderd materieel, is dat niet helemaal waar. De NS stelt ouder materieel buiten dienst omdat het niet langer dienst mag doen van de toezichthouder, oftewel de minister.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |