quote:Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Ook tijdens de zomermaanden blijft de discussie over Zwarte Piet gemoederen bezighouden. De Bijenkorf maakte maandag bekend dat de bekende klimpieten, die traditioneel voor en tijdens de feestdagen de lichthal van de Bijenkorfvestiging in Amsterdam sieren, worden verguld.
Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Zwarte Piet is voor winkelketens een heikel onderwerp geworden sinds de kindervriend door een deel van de bevolking wordt geassocieerd met discriminatie en racisme. Volgens de Bijenkorf is de aanpassing een gevolg van de nieuwe strategie.
De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.
Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die ,,inspirerend is voor andere multinationals". ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven."
De winkelketen V&D gaat wat betreft zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn zal volgen van het Sinterklaasjournaal. ,,Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen", aldus een woordvoerder van V&D.
V&D zal vermoedelijk moeten wachten tot november, als de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal begint. Voor die tijd houdt het NTR-programma de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk geheim.
quote:Blokker houdt gewoon roetzwarte Pieten
Huishoudketen Blokker zegt de 'discussie' rond Sinterklaas en dan vooral Zwarte Piet te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven. Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."
Die nuchtere en verbazingwekkend simpele beredenering maakt korte metten met veel argumenten. "Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen", zegt een woordvoerster van de keten tegenover Powned nieuws.
Ook Intertoys en Bart Smit vallen onder de mantel van Blokker, die hiermee duidelijk de kant kiest van de relevante partij hierin; de kinderen.
Gisteren nog maakte De Bijenkorf bekend de iconische klimpieten niet langer zwart te maken. Vanaf dit jaar zullen de Pieten opeens goudgekleurd zijn. Voor de anti-pieten is dat een goed begin, maar ze zullen de Bijenkorf mogelijk alsnog verketteren omdat het concern er niet expliciet bij heeft gezegd dat Zwarte Piet stereotyperend zou zijn.
V&D heeft aangegeven de beslissing te laten bij het Sinterklaasjournaal en zich aan die verhaallijn aan te passen.
10-8-2015 nog lang geduurd of op het juiste moment?quote:VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af
DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.
Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
wat interesseert mij de Portugezen en de Spanjaarden en zwarte Afrikanen en de roodjassen nou in godsnaam, die zoeken het maar lekker onderling uitquote:Op donderdag 1 oktober 2015 21:33 schreef HongKongPhoey het volgende:
Als blanken? Het waren de "zwarten" zelf die de "zwarten" aan de handelaren verkochten. En waren het niet ook voornamelijk Portugezen en Spanjaarden die druk handelden in slaven? Zijn dat blanken? Volgens mij zijn dat niet echt blanken.
dat racisten en vreemdelingenhaters op den heer Piet op de bres springen wil niet direct zeggen dat hij er zelf wat mee te maken heeftquote:Op donderdag 1 oktober 2015 21:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Schenkman, de bedenker van ZP , bedoelde zijn figuur nelemaal niet als slaaf of als minderwaardig. Klopt dus dat dit karakter niet racistisch is.
Maar in de loop der tijden is de rol wel her en der met discriminerende sentimenten uiigebeeld>
En dan die agressiegolf van in dit Zp-debat. Den heer Piet heeft wel degelijk wat met discriminatie en vreemdelingenhaat te maken,
Het is namelijk die geschiedenis die je aanhaalt, en met die geschi3edenis probeer jij de logica aan te tonen voor het kunnen begrijpen dat witte Klaas en zwarte Piet als racisme te bestempelen is. Je negeert alleen alles in die geschiedenis waar er ook niet blanken betrokken waren. Heel erg selectief om zo een punt te maken!!quote:Op donderdag 1 oktober 2015 21:44 schreef sp3c het volgende:
wat interesseert mij de Portugezen en de Spanjaarden en zwarte Afrikanen en de roodjassen nou in godsnaam, die zoeken het maar lekker onderling uit
ik ben Nederlander en ik heb het over een Nederlands feestje waar gezien de Nederlandse geschiedenis een aantal ongemakkelijke randjes aanzaten en ik snap prima dat die na heel begrijpelijke klachten zijn afgezwakt en/of zelfs verwijderd
meer
niet
zuchtquote:Op donderdag 1 oktober 2015 21:52 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het is namelijk die geschiedenis die je aanhaalt, en met die geschi3edenis probeer jij de logica aan te tonen voor het kunnen begrijpen dat witte Klaas en zwarte Piet als racisme te bestempelen is. Je negeert alleen alles in die geschiedenis waar er ook niet blanken betrokken waren. Heel erg selectief om zo een punt te maken!!
Er zit niks in de geschiedenis dat expliciet blank tot slavenhandelaar maakt, en andere etnische groepen niet. Elke kleur was er bij betrokken, dus je logica is gebaseerd op een zeer selectieve interpretatie van de geschiedenis!!
Nee, je wilt het niet zeggen, maar de geschiedenis ondersteunt je redenatie niet. Met jouw redeneren zouden de Quincy's zich net zo goed moeten schamen voor het aandeel van de " zwarten" in dat verhaal. Men zou juist die witte Klaas moeten vieren omdat HIJ volgens het verhaal waar men zich op beroept juist de grote bevrijder was. met andere woorden, men zou de Zwarte Piet juist moeten omhelzen!quote:Op donderdag 1 oktober 2015 21:55 schreef sp3c het volgende:
zucht
dat zeg ik toch helemaal niet
ik zeg dat gezien ons aandeel in de slavernij ik het snap dat mensen er problemen mee hebben dat we een feestje vieren waarbij een blanke man een zwarte knecht heeft
jij vind dat een onwerkelijk idee, prima ... nou en
dat moet hij ookquote:Op donderdag 1 oktober 2015 21:59 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, je wilt het niet zeggen, maar de geschiedenis ondersteunt je redenatie niet. Met jouw redeneren zouden de Quincy's zich net zo goed moeten schamen voor het aandeel van de " zwarten" in dat verhaal. Men zou juist die witte Klaas moeten vieren omdat HIJ volgens het verhaal waar men zich op beroept juist de grote bevrijder was. met andere woorden, men zou de Zwarte Piet juist moeten omhelzen!
O? Aanpassen? Blauwe Pieten? Rooie Pieten? etc? Heeft Klaas blauwe slaven bevrijdt? Nee toch Waarom dan aanpassen?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 21:55 schreef sp3c het volgende:
ik zeg dat gezien ons aandeel in de slavernij ik het snap dat mensen er problemen mee hebben dat we een feestje vieren waarbij een blanke man een zwarte knecht heeft en ik vind het goed dat Piet op dat soort punten is aangepast en wmb zijn er geen problemen meer
nee omdat de zwarten ook een aandeel in de slavernij hadden en als je met je vinger naar de een gaat wijzen dan moet de hand ook in de eigen boezemquote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:01 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Waarom dan? Omdat er geen reden is om er racisme in te zien?
Dus geen racisme, enkel kapitalisme?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:02 schreef sp3c het volgende:
nee omdat de zwarten ook een aandeel in de slavernij hadden en als je met je vinger naar de een gaat wijzen dan moet de hand ook in de eigen boezem
dit alleen helemaal niets af aan mijn eerdere verhaal
wmb blijftie gewoon zwartquote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:02 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
O? Aanpassen? Blauwe Pieten? Rooie Pieten? etc? Heeft Klaas blauwe slaven bevrijdt? Nee toch Waarom dan aanpassen?
een vroege vorm van jaquote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:03 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Dus geen racisme, enkel kapitalisme?
wmb hoeft er niets meer te veranderenquote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:03 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Wat moet er veranderen dan?
Ja, blijkbaar lees ik beter dan jij je eigen tekst leest.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:04 schreef sp3c het volgende:
wmb hoeft er niets meer te veranderen
lees je uberhaupt wel mee?
Dus, waarom aanpassen? Wat aanpassen?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 21:55 schreef sp3c het volgende:
blanke man een zwarte knecht heeft en ik vind het goed dat Piet op dat soort punten is aangepast en wmb zijn er geen problemen meer
HET IS AL AANGEPAST EN DAT IS GENOEG WAT MIJ BETREFTquote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:06 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ja, blijkbaar lees ik beter dan jij je eigen tekst leest.
[..]
Dus, waarom aanpassen? Wat aanpassen?
Ok, een vroege vorm van kapitalisme, en geen racisme dus? Hoe kan jij dan begrijpen dat men witte Klaas en Zwarte Piet bestempeld als racisme/slavernij?quote:
Ik zeg ook niet dat Piet racistisch is. Ik zeg dat hij besmet is de laatste jaren door sommige fanatieke fans. Die zijn niet zozeer fans,maar reageren meer vanuit etnische haat.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 21:46 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat racisten en vreemdelingenhaters op den heer Piet op de bres springen wil niet direct zeggen dat hij er zelf wat mee te maken heeft
dat zou een rare wereld zijn
zwarte piet is geen racisme neequote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:07 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ok, een vroege vorm van kapitalisme, en geen racisme dus? Hoe kan jij dan begrijpen dat men witte Klaas en Zwarte Piet bestempeld als racisme/slavernij?
Maar wat is er goed aangepast dan?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:06 schreef sp3c het volgende:
HET IS AL AANGEPAST EN DAT IS GENOEG WAT MIJ BETREFT
het staat er godverdomme letterlijk
dag jongenquote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar wat is er goed aangepast dan?
Ja, Quinsy Gario is er zo eenquote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:08 schreef Bluesdude het volgende:
Ik zeg ook niet dat Piet racistisch is. Ik zeg dat hij besmet is de laatste jaren door sommige fanatieke fans. Die zijn niet zozeer fans,maar reageren meer vanuit etnische haat.
natuurlijk kan dat wel waar zijnquote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat Piet racistisch is. Ik zeg dat hij besmet is de laatste jaren door sommige fanatieke fans. Die zijn niet zozeer fans,maar reageren meer vanuit etnische haat.
De stelling "ZP heeft niks met racisme te maken" kan dus nooit waar zijn
Oa, door dit gedram van agressieve fans vind ik het hele karakter nog meer flauwekul dan vroeger.
Ahhh de nationale zondebok..quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:09 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ja, Quinsy Gario is er zo een
Maar dan zijn "negers" nu ook besmet met het Quinsy slachtofferrol zeikvirus, toch?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:11 schreef sp3c het volgende:
maar dat Piet een beetje besmet begint te raken door die figuren ben ik het wel mee eens
Nope, hij is de discussie begonnen, als je een lawine begint, moet je niet zeiken als je onder de sneeuw verdwijnt.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:16 schreef Bluesdude het volgende:
Ahhh de nationale zondebok..
Je verduistert zijn tegenstanders die veel groter in aantal zijn en veel agressiever ..
zwarte piet is idd ook besmet door quinsy's slachtofferrol zeikvirus jaquote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:16 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar dan zijn "negers" nu ook besmet met het Quinsy slachtofferrol zeikvirus, toch?
Wederom..... je maakt hem tot zondebok . Het zijn de miljoenen mensen zelf die deze kwestie levend houden. Oa. jij dus . En met die agressieve toon van "zeiken" blaas je het verder op.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:17 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nope, hij is de discussie begonnen, als je een lawine begint, moet je niet zeiken als je onder de sneeuw verdwijnt.
O? Negers niet?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:18 schreef sp3c het volgende:
zwarte piet is idd ook besmet door quinsy's slachtofferrol zeikvirus ja
lijkt me nietquote:
O nee hoor. nu ga jij de boel omdraaien. Quinsy ramt z'n auto tegen zn voorligger aan, maar het is de schuld van de voorligger? Gast, echt?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:19 schreef Bluesdude het volgende:
Wederom..... je maakt hem tot zondebok . Het zijn de miljoenen mensen zelf die deze kwestie levend houden.
opgelostquote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:08 schreef Bluesdude het volgende:
Ik zeg ook niet dat Piet racistisch is
Ja echt.. Ik weet van geen auto-ongeluk af. Ik zie wel miljoenen mensen die 2 jaar zich druk maken.Het is hun eigen verantwoordelijkheid druk te doen of niet.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:21 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
O nee hoor. nu ga de boel omdraaien. Quinsy ramt z'n auto tegen zn voorligger aan, maar het is de schuld van de voorligger? Gast, echt?
De voorligger komt verhaal halen en met de schadeformulieren aan, maar Quinsy blijft zeggen, het is jouw schuld. Maar de voorligger moet natuurlijk niet zeuren he?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:25 schreef Bluesdude het volgende:
Ja echt.. Ik weet van geen auto-ongeluk af. Ik zie wel miljoenen mensen die 2 jaar zich druk maken.Het is hun eigen verantwoordelijkheid druk te doen of niet.
Nee, nee. Die verantwoordelijkheid was irrelevant als Quinsy niet een een kinderfeest verkrachtte om "de blanken" een schuldcomplex aan te praten!quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:25 schreef Bluesdude het volgende:
Wat jij doet is je eigen verantwoordelijkheid ontlopen en ene Quinsy de schuld geven van dat jij hier al uren in dit topic zit.
No-can-do
Welke?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:25 schreef Bluesdude het volgende:
Overigens zie ik een aantal drogredeneringen bij Quinsy, maar ook bij jou.
Jij bent echt niet veel beter
Klopt.... jij zeurt . Het is jouw keuze om deze kwestie levend te houden, alhier al uren in dit topic.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:28 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De voorligger komt verhaal halen en met de schadeformulieren aan, maar Quinsy blijft zeggen, het is jouw schuld. Maar de voorligger moet natuurlijk niet zeuren he?
Het is jouw keuze om deze kwestie levend te houden, alhier al uren in dit topic.quote:
En net zo goed jouw schuld. Want ji doet net zo hard mee. Is dat je punt? Iemand probeert iets van je te stelen, maar je bezit beschermen is zeuren? Je draait jezelf vast gast!!quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:30 schreef Bluesdude het volgende:
Klopt.... jij zeurt . Het is jouw keuze om deze kwestie levend te houden
Dus je bekent dat het WEL jouw keuze is..quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:32 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
En net zo goed jouw schuld. Want ji doet net zo hard mee. Is dat je punt? Iemand probeert iets van je te stelen, maar je bezit beschermen is zeuren? Je draait jezelf vast gast!!
Als er geen Quinsy was geweest, was dit topic er niet geweest. Dus hij is de oorzaak, dit topic het gevolg. Jouw logica sluit erg goed aan bij het Oude Testament. Jij bent uit zonde geboren, jij was niet de oorzaak, enkel het gevolg. Maar jij wordt er wel voor gestraft!quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:30 schreef Bluesdude het volgende:
Het is een drogredenering dat Quinsy daar de schuld van is.
Ik zit hier ook... Dat is mijn keuze. Niet van ene Quinsy .
Dat is die drogredenering. Tevens iemand willen belasteren , tot zondebok maken van je eigen zonden.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:34 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Als er geen Quinsy was geweest, was dit topic er niet geweest. Dus hij is de oorzaak,
Waar doe ik dat? In jouw logica ben jij net zo schuldig. Als iemand iets van mij probeert te stelen, mag ik mijn bezit toch verdedigen? Als Quinsy en stukje cultuur probeert te stelen, mag Nederland zich daar tegen verdedigen!quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:33 schreef Bluesdude het volgende:
Dus je bekent dat het WEL jouw keuze is..
nope. Jij gaat jezelf toch niet als zondebok aanwijzen als je jezelf verdedigt omdat ik je auto wil stelen? Of jij wel? Rare logica heb jij. Je zit echt vast he?quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:38 schreef Bluesdude het volgende:
Dat is die drogredenering. Tevens iemand willen belasteren , tot zondebok maken van je eigen zonden.
Wie heeft Quinsy op zn bek geslagen dan? Is het niet meer iets Als, "Ik? Bumperkleven?, man lul niet zo dom, jij trapte op de rem ineens. Daarom zat ik zo dicht achter je. Of, "Hoezo bumperkleven? Ga je nou iets verzinnen om iets te zeiken te hebben? Ik zat 50 meter achter je gek!quote:Op donderdag 1 oktober 2015 22:45 schreef sp3c het volgende:
het is meer alsof iemand je vroeg of je niet wilde bumperkleven en jij hem vervolgens op zijn bek slaat omdat je meer dan genoeg afstand hield
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |