SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door Kaas- op 28-09-2015 15:11:43 ]
Het zijn eigenlijk slechts enkele honderden pagina's en vervolgens bijna 2000 pagina's aan tabellen.quote:Op maandag 28 september 2015 13:22 schreef Kowloon het volgende:
Haha een verdrag van 2135 pagina's. Alleen daarom al ben ik tegen.
Slechts? Ik vind het nog veel. Kennelijk moet het zaakje nogal juridisch dichtgetimmerd worden. Dat roept bij mij altijd vraagtekens op bij de oprechtheid van de samenwerking. Samenwerken doe je naar mijn idee het best met partijen waarmee je een zeker gemeenschappelijk kader deelt.quote:Op maandag 28 september 2015 13:23 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Het zijn eigenlijk slechts enkele honderden pagina's en vervolgens bijna 2000 pagina's aan tabellen.
Daarom roepen ze in de media ook telkens het veel lagere aantal pagina's.
Het aantal pagina's van een verdrag zegt daar niet zoveel over, behalve dat elke letter nou juist precies over dat gemeenschappelijke kader gaat.quote:Op maandag 28 september 2015 13:31 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Slechts? Ik vind het nog veel. Kennelijk moet het zaakje nogal juridisch dichtgetimmerd worden. Dat roept bij mij altijd vraagtekens op bij de oprechtheid van de samenwerking. Samenwerken doe je naar mijn idee het best met partijen waarmee je een zeker gemeenschappelijk kader deelt.
Ik vind het niet zo'n bijzondere argumentatie. Vergaande juridisering is naar mijn idee een teken van wantrouwen en een aanwijzing voor het gemis van een gemeenschappelijk kader. Neem de Herziene Rijnvaartakte. Een verdrag met vijf deelnemende partijen; 12 A4'tjes.quote:Op maandag 28 september 2015 13:33 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Het aantal pagina's van een verdrag zegt daar niet zoveel over, behalve dat elke letter nou juist precies over dat gemeenschappelijke kader gaat.
Met deze bijzondere argumentatie kan je ook stellen dat Nederlanders geen gemeenschappelijk kader delen, 'omdat het wetboek zo lang is'.
Ach, net als in Rusland heeft de wet in Oekraïne een andere betekenis dan hier. Het gaat erom dat de grenzen open gaan. De rest komt vanzelf.quote:Op maandag 28 september 2015 13:42 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo'n bijzondere argumentatie. Vergaande juridisering is naar mijn idee een teken van wantrouwen en een aanwijzing voor het gemis van een gemeenschappelijk kader. Neem de herziene Rijnvaartakte. Een verdrag met vijf deelnemende partijen; 12 A4'tjes.
Je schrijft het goed; op korte termijn.quote:Op maandag 28 september 2015 13:39 schreef Gerolsteiner het volgende:
Handel met Oekraïne is goed. Dit gaat op korte termijn sowieso niet eindigen in een EU-lidmaatschap, en samenwerken met een land als Oekraïne dat veel potentie heeft is vrij logisch.
Binnen tien jaar kan zoveel veranderen, binnen twintig jaar helemaal. Daar valt echt heel weinig zinnigs over te zeggen. En als er over twintig jaar nog steeds geen reden is om Oekraïne lidmaatschap te bieden gebeurt het niet. Turkije zal om vergelijkbare redenen ook nooit een lidmaatschap krijgen.quote:Op maandag 28 september 2015 13:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je schrijft het goed; op korte termijn.Over de korte termijn maak ik mij ook geen zorgen, over de langer termijn wel. Zou de samenwerking louter op handel gericht zijn, dan zou het al makkelijker zijn geweest de gedachte te omarmen dat er ook op langer termijn geen toetreding tot de EU uit voortvloeit. Maar dat is niet het geval.
Hoe zie je dat überhaupt voor je: dat zeker stellen dat Oekraïne over 30 jaar net als nu ook geen lid kan worden? Dat kan helemaal niet, want als men er tegen die tijd anders over denkt schaffen ze die inperking gewoon weer af.quote:Op maandag 28 september 2015 13:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je schrijft het goed; op korte termijn.Over de korte termijn maak ik mij ook geen zorgen, over de langer termijn wel. Zou de samenwerking louter op handel gericht zijn, dan zou het al makkelijker zijn geweest de gedachte te omarmen dat er ook op langer termijn geen toetreding tot de EU uit voortvloeit. Maar dat is niet het geval.
Dat ben ik met je eens. Wat mij dwars zit is waarom is dit verdrag nodig is om vrije handel te kunnen drijven dat we inderdaad ook al jaren met Rusland doen en die financiële steun met een corrupt land. Dat zijn mijn argumenten om tegen te stemmen. Dan gaat het mij nog niet eens om toetreding.quote:Op maandag 28 september 2015 13:39 schreef Gerolsteiner het volgende:
Handel met Oekraïne is goed. Dit gaat op korte termijn sowieso niet eindigen in een EU-lidmaatschap, en samenwerken met een land als Oekraïne dat veel potentie heeft is vrij logisch.
Het 'we moeten Rusland niet boos maken' argument is infantiel en niet serieus te nemen. Met Rusland blijven we ook gewoon handel drijven, en tevens laten we toe dat ze de Krim en Oost-Oekraïne annexeren. De rest van Oekraïne blijft gewoon een normaal land waarmee je handel kunt drijven, dat heeft helemaal niets met Rusland te maken.
De vrijhandel met Oekraïne gaat in het verdrag nogal wat verder dan met Rusland. Overigens is er in het geval van Rusland natuurlijk al helemaal niets meer over van het concept vrijhandel. Om te voorkomen dat Oekraïne ook zo'n onvoorspelbare en onstabiele (handels)partner wordt is het goed om samen te werken tegen corruptie en voor het bevorderen van de democratische rechtsstaat. Dat is nu juist het voordeel van deze associatieovereenkomst.quote:Op maandag 28 september 2015 14:16 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Wat mij dwars zit is waarom is dit verdrag nodig is om vrije handel te kunnen drijven dat we inderdaad ook al jaren met Rusland doen en die financiële steun met een corrupt land. Dat zijn mijn argumenten om tegen te stemmen. Dan gaat het mij nog niet eens om toetreding.
Verdragen lijken mij juist een blokkade en te complex met veel beperkingen zoals ik dat ook heb met het TTIP.
Eigenlijk is de vraag wat het nut is van handelsverdragen om vrije handel te kunnen drijven.
Omdat het een hele hoop complexe factoren overziet die bedrijven individueel niet zullen onderhandelen omdat de instapkosten dan te hoog zijn. De overheden doen dit dus als vertegenwoordigers van de bedrijven. Dit heeft verschillende voordelen: overheden zjin gespecialiseerd hierin, hebben betere connecties, hebben betere onderhandelingsposities, beter overzicht, het hoeft maar 1 keer in plaats van elk bedrijf voor zich, etc.quote:Op maandag 28 september 2015 14:16 schreef Cherna het volgende:
[..]
Eigenlijk is de vraag wat het nut is van handelsverdragen om vrije handel te kunnen drijven.
Weet je al wat je zelf gaat stemmen Zith?quote:Op maandag 28 september 2015 14:26 schreef Zith het volgende:
[..]
Omdat het een hele hoop complexe factoren overziet die bedrijven individueel niet zullen onderhandelen omdat de instapkosten dan te hoog zijn. De overheden doen dit dus als vertegenwoordigers van de bedrijven. Dit heeft verschillende voordelen: overheden zjin gespecialiseerd hierin, hebben betere connecties, hebben betere onderhandelingsposities, beter overzicht, het hoeft maar 1 keer in plaats van elk bedrijf voor zich, etc.
Je kan moeilijk van een graanimporteur verwachten dat hij afspraken met de overheid gaat maken over corruptie en bureaucratie aan de grens, of individueel met elke graanboer gaat overleggen welke bestrijdingsmiddleen er wel of niet gebruikt mogen worden...
Dat voorkom je echt niet met een theoretisch verdrag. Dat heeft puur met een mentaliteit te maken. Voor ons is corruptie een doodzonde. Voor Afrika en vele andere delen van de wereld en met name ook de ex Sovjet delen een dood normale zaak. Waar we nota bene zelf nog van profiteren ook.quote:Op maandag 28 september 2015 14:25 schreef Kaas- het volgende:
Om te voorkomen dat Oekraïne ook zo'n onvoorspelbare en onstabiele (handels)partner wordt is het goed om samen te werken tegen corruptie en voor het bevorderen van de democratische rechtsstaat. Dat is nu juist het voordeel van deze associatieovereenkomst.
Het is echter ook absoluut geen vaststaand gegeven, of iets dat je maar dient te accepteren. Het is aan te pakken en daar gaan de Oekraïners, gesteund door Europa, nu vol voor. Prima toch?quote:Op maandag 28 september 2015 14:33 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat voorkom je echt niet met een theoretisch verdrag. Dat heeft puur met een mentaliteit te maken. Voor ons is corruptie een doodzonde. Voor Afrika en vele andere delen van de wereld en met name ook de ex Sovjet delen een dood normale zaak. Waar we nota bene zelf nog van profiteren ook.
Wel of geen corruptie heeft alles met het functioneren van de overheid en diens bureaucratie te maken. Culturele invloed is echt te verwaarlozen.quote:Op maandag 28 september 2015 14:33 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat voorkom je echt niet met een theoretisch verdrag. Dat heeft puur met een mentaliteit te maken. Voor ons is corruptie een doodzonde. Voor Afrika en vele andere delen van de wereld en met name ook de ex Sovjet delen een dood normale zaak. Waar we nota bene zelf nog van profiteren ook.
Zeg je hiermee dat overheden meer invloed op handel moeten krijgen?quote:Op maandag 28 september 2015 14:26 schreef Zith het volgende:
[..]
Omdat het een hele hoop complexe factoren overziet die bedrijven individueel niet zullen onderhandelen omdat de instapkosten dan te hoog zijn. De overheden doen dit dus als vertegenwoordigers van de bedrijven. Dit heeft verschillende voordelen: overheden zjin gespecialiseerd hierin, hebben betere connecties, hebben betere onderhandelingsposities, beter overzicht, het hoeft maar 1 keer in plaats van elk bedrijf voor zich, etc.
Je kan moeilijk van een graanimporteur verwachten dat hij afspraken met de overheid gaat maken over corruptie en bureaucratie aan de grens, of individueel met elke graanboer gaat overleggen welke bestrijdingsmiddleen er wel of niet gebruikt mogen worden...
Dat is ook niet altijd succesvol. In Turkije lijkt het voorlopig compleet mislukt en in Bosnië proberen ze het niet eens. Toch hebben Kroatie, Servie en andere Balkanlanden aangetoond dat het een enorm verschil kan maken en dan zou ik de kans in elk geval wel graag willen nemen.quote:Op maandag 28 september 2015 14:33 schreef Euribob het volgende:
Dan kunnen we wel stellen dat dit verdrag Oekraïne gaat helpen de democratie te herstellen en de corruptie uit te bannen maar dat lijkt me eerlijk gezegd vrij naïef.
De nu zittende overheid in Kiev is zo corrupt als maar mogelijk kan zijn. Bovendien vergis je je in de Russische invloedssfeer die er nog steeds hangt. Maar goed laten we er miljarden inpompen en mogelijk ban je dan corruptie uit. Als dat het je allemaal waard is zonder enige garantie dan heb je mijn zegen.quote:Op maandag 28 september 2015 14:36 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Het is echter ook absoluut geen vaststaand gegeven, of iets dat je maar dient te accepteren. Het is aan te pakken en daar gaan de Oekraïners, gesteund door Europa, nu vol voor. Prima toch?
Ik zeg ermee dat market failures bestaan en dat een van de taken van de overheid is om deze te verminderen.quote:Op maandag 28 september 2015 14:38 schreef Cherna het volgende:
[..]
Zeg je hiermee dat overheden meer invloed op handel moeten krijgen?
Natuurlijk bestaan er geen marktfalen. Hooguit dat het resultaat anders is dan gewenst door bepaalde groepen.quote:Op maandag 28 september 2015 14:43 schreef Zith het volgende:
[..]
Ik zeg ermee dat market failures bestaan en dat een van de taken van de overheid is om deze te verminderen.
Specifiek het aanpakken van corruptie kost helemaal geen miljarden en áls je het al in geld wil uitdrukken dan zou je moeten stellen dat het verminderen van corruptie een samenleving geld oplevert. Dus waar wil je nu precies heen?quote:Op maandag 28 september 2015 14:41 schreef Cherna het volgende:
[..]
De nu zittende overheid in Kiev is zo corrupt als maar mogelijk kan zijn. Bovendien vergis je je in de Russische invloedssfeer die er nog steeds hangt. Maar goed laten we er miljarden inpompen en mogelijk ban je dan corruptie uit. Als dat het je allemaal waard is zonder enige garantie dan heb je mijn zegen.
Het is niet voor niets dat jouw zolderkamereconomie als zwarte schaap van de economische wetenschap wordt gezien.quote:Op maandag 28 september 2015 14:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Natuurlijk bestaan er geen marktfalen. Hooguit dat het resultaat anders is dan gewenst door bepaalde groepen.
Als het je specifiek geen geld kost waarom pomp je dan zoveel geld in Griekenland en moet je een miljarden steun toezeggen aan de Oekraïne die niet eens bij de EU behoren? Het is compleet failliet en corrupt. Dan heb ik het nog niet eens of dit wel zo voordelig is voor een Oekraïne.quote:Op maandag 28 september 2015 14:45 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Specifiek het aanpakken van corruptie kost helemaal geen miljarden en áls je het al in geld wil uitdrukken dan zou je moeten stellen dat het verminderen van corruptie een samenleving geld oplevert. Dus waar wil je nu precies heen?
Hoe stoot je die precies voor het hoofd? Deze overeenkomst sluit op geen enkele wijze vrijwillige Oekraïens-Russische samenwerking uit.quote:Op maandag 28 september 2015 14:54 schreef eriksd het volgende:
Waarom de Russen voor het hoofd stoten met dit gedoetje? Laat dat land maar als een buffer dienen zonder dat Europa eraan vastzit.
Nee hoor, ik heb het nog steeds over een theoretisch verdrag en de financiële steun met een failliet en corrupt land.quote:Op maandag 28 september 2015 15:04 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Je hebt het plotseling over heel iets anders dan wat ik in mijn post probeerde te zeggen.
quote:Het associatieverdrag met Oekraïne gaat maar over 1 ding
Dit voorjaar gaan we naar de stembus voor een referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Dat klinkt ingewikkeld, maar eigenlijk draait dat hele verdrag maar om één ding: convergentie op het gebied van buitenlands- veiligheidsbeleid, samenwerkingen aangaande binnenlandse hervormingen, bevordering van vrede en internationale gerechtigheid, praktische samenwerking op militair gebied, bestrijding van de proliferatie van massavernietigingswapens, wapenbeheersing en strijd tegen illegale wapenverspreiding, bilaterale bestrijding van terrorisme, bescherming van persoonsgegevens op basis van de internationale normen, gezamenlijk beheer van asielstromen, mobiliteit van werknemers, strijd tegen witwassen van geld en terrorismefinanciering, een vrijhandelszone gedurende 10 jaar, verlaging en/of afschaffing van douanerechten, non-cumulatie, antidumpingsmaatregelen, technische samenwerking, sanitaire en fytosanitaire maatregelen, certificeringsprocedures, subcomité geografische aanduidingen, intellectueel eigendom, octrooirechten en samengestelde voortbrengsels.
Saillant detail: de partijen herbevestigen hun respectieve verplichtingen ingevolge de door hen in het kader van de Algemene Overeenkomst inzake de handel in diensten van 1994 aangegane verbintenissen ten aanzien van de toelating en het tijdelijke verblijf van dienstverleners op contractbasis.
Verder is het misschien leuk om te weten dat het voor landschapsarchitecten uit de ene partij toegestaan wordt om op hun respectieve grondgebied diensten te verlenen aan beoefenaars van een vrij beroep uit de andere partij, met inachtneming van de voorwaarden van lid 3 van dit artikel en de bijlagen XVI-C en XVI-F bij deze overeenkomst inzake voorbehouden ten aanzien van dienstverleners op contractbasis en beoefenaars van een vrij beroep. Dat klinkt misschien gek, maar ergens is het ook wel logisch als je bedenkt dat deze voorschriften niet van toepassing zijn op sectoren voor zover een voorbehoud is gemaakt overeenkomstig de bijlagen XVI-A en XVI-D bij deze overeenkomst.
Nog een grappig weetje: de vergunningverlening geschiedt op grond van criteria die uitsluiten dat de bevoegde autoriteiten hun bevoegdheid ter zake op arbitraire wijze kunnen uitoefenen. Dit alles onder het motto: elk van beide partijen heeft het recht de aard van de universeledienstverplichtingen vast te stellen die zij in stand wenst te houden. Even heel kort door de bocht: elk van beide partijen kan maatregelen vaststellen om prudentiële redenen, waaronder de bescherming van personen aan wie een verlener van financiële diensten een fiduciair recht verschuldigd is. Bij wijze van spreken dan.
Toegegeven, we chargeren nu, maar in de kern komt het grofweg hier op neer.
Rusland kijkt daar totaal niet zo tegenaan, die zien dit als Europese bemoeienis in hun achtertuin.quote:Op maandag 28 september 2015 15:03 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Hoe stoot je die precies voor het hoofd? Deze overeenkomst sluit op geen enkele wijze vrijwillige Oekraïens-Russische samenwerking uit.
Bovendien heeft Rusland niets te maken met de beslissing van de regering van een soeverein land om samenwerking met Europa te zoeken.
Vind het een laf argument.
De tekst van het verdrag is natuurlijk ook in het Nederlands te verkrijgen (en bijvoorbeeld ook in het Maltees, mocht je die behoefte hebben). De volledige Nederlandse tekst, inclusief alle bijlages, staat hier (wel een wat langzamere link): http://eur-lex.europa.eu/(...)i=OJ:L:2014:161:FULLquote:Op maandag 28 september 2015 13:11 schreef Kaas- het volgende:
De associatieovereenkomst
Het volledige verdrag van 2135 pagina's (in het Engels) vind je hier en op deze pagina van de diplomatieke dienst van de EU vind je meer informatie over de overeenkomst.
Oekraine heeft de beste landbouwgrond van de wereld. Vergelijkbaar met de binnenlanden van de VS. Je kan er gruwelijk veel investeren en uiteindelijk aan verdienen. Voedselproductie wordt/is een gamechanger.quote:Op maandag 28 september 2015 15:25 schreef eriksd het volgende:
[..]
Rusland kijkt daar totaal niet zo tegenaan, die zien dit als Europese bemoeienis in hun achtertuin.
Verder ga je mij niet wijsmaken dat dit door Oekraine zelf niet gepercipeerd gaat worden als een toekomstig lidmaatschap.
Die afzetmarkt is te verwaarlozen: onze prijzen veel te hoog daarvoor.
En laf, tsja wat is laf. Pragmatisch zou ik het willen noemen. Beetje een gemakkelijk woord als iets je niet uitkomt, je kan het bijna voor elk compromis of pragmatische insteek hanteren. Zou het niet te vaak gebruiken.
Klopt.quote:Op maandag 28 september 2015 15:48 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Oekraine heeft de beste landbouwgrond van de wereld. Vergelijkbaar met de binnenlanden van de VS. Je kan er gruwelijk veel investeren en uiteindelijk aan verdienen. Voedselproductie wordt/is een gamechanger.
Wat Rusland betreft, tja, willen we zwak of gelijkwaardig overkomen? De Russen kunnen annexeren, wij kunnen verdragen afsluiten. Rusland is niet zo'n probleem meer, ze hebben simpelweg niet de kunde/cultuur om allianties aan te gaan. Hun betrekkingen zijn gebaseerd op dwang en dat heeft enkel vijanden gemaakt.
Aldus 925: http://925.nl/archief/201(...)en-ttip-te-pushen-3/quote:Guy Verhofstadt krijgt persoonlijk ¤ 190.000 per jaar gestort van twee miljardairs, die graag in Oekraïne naar schaliegas wil boren (fracking). Daarom moet dat land, plus alles wat er tussen ligt, zo rap mogelijk de Europese unie in worden gerommeld. Daarbij worden criminele handelingen van corrupte bankiers en politici in die landen door de vingers gezien of zelfs gesubsidiëerd. De vergrote unie krijgt vervolgens uniforme milieuregels, dezelfde als de VS, om dat fracking mogelijk te maken. Ook dit wordt gesubsidiëerd met Nederlands belastinggeld.
Het is geen middelbare school opdracht ofzoquote:Op maandag 28 september 2015 13:31 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Slechts? Ik vind het nog veel. Kennelijk moet het zaakje nogal juridisch dichtgetimmerd worden. Dat roept bij mij altijd vraagtekens op bij de oprechtheid van de samenwerking. Samenwerken doe je naar mijn idee het best met partijen waarmee je een zeker gemeenschappelijk kader deelt.
De EU heeft een associatieverdrag met zo'n beetje ieder land dat in de beurt van Europa ligt.quote:Op maandag 28 september 2015 16:28 schreef bascross het volgende:
Ik zie de toegevoegde waarde van een associatieovereenkomst niet. Oekraïne is een land dat is verwikkeld in een (burger)oorlog en financieel komen ze hun verplichtingen niet na. Een paar dagen geleden zijn ze door S&P afgewaardeerd tot ''wanbetaler'' na een herstructurering van de schuld.
Daarnaast kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat dit verdrag is bedoeld om Poetin te irriteren. En dat mag van mij best, maar niet door honderden miljoenen aan ''financiële steun'' te bieden aan een land dat niet terugbetaalt. Aan Griekenland hebben we al genoeg.
En tot slot word ik misselijk van de figuren in dit gifje, dus dat is al een ''tegen'' waard.
[ afbeelding ]
Gelukkig nog niet met die corrupte wanbetalers.quote:Op maandag 28 september 2015 16:38 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
De EU heeft een associatieverdrag met zo'n beetje ieder land dat in de beurt van Europa ligt.
En stel je voor dat je Poetin irriteert zeg. We moeten per direct alles stop zetten wat grote baas Poetin niet leuk vindt.
Neuh, maar dit is een half in burgeroorlog verkerend land waar Rusland echt geen afscheid van gaat nemen. Je haalt het probleem (nog meer) binnen de EU door dit verdrag.quote:Op maandag 28 september 2015 16:38 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
De EU heeft een associatieverdrag met zo'n beetje ieder land dat in de beurt van Europa ligt.
En stel je voor dat je Poetin irriteert zeg. We moeten per direct alles stop zetten wat grote baas Poetin niet leuk vindt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |