abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156429401
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:40 schreef Ludd het volgende:

[..]

Nee, ik denk het niet. We zijn daar inmiddels wel aan gewend. Het zal ongetwijfeld tot ontevreden reacties leiden, maar ik denk niet dat de politici daar echt wakker van zullen liggen.

Ik kan me nog herinneren dat een meerderheid tegen een Europese grondwet stemde. Toch is deze uiteindelijk, in marginaal aangepast vorm, er doorheen gesluisd. Met medewerking van partijen, waar men daarna vrolijk weer op stemde.

Dat was de eerste keer dat ik deel nam aan een referendum, en gelijk ook de laatste keer.
Nou ja, dit associatieverdrag kunnen zie niet doorvoeren als 1 lid dat niet doet. Ze kunnen dan dit referendum niet uitvoeren, naast zich neerleggen, wat denk je dan dat het effect is op de eigen politiek hier?
I´m back.
pi_156429408
.
pi_156429418
Zul je zien dat het systeem 'gehackt' is waardoor er zo'n 200.000 valse handtekeningen verstuurd zijn. :')
pi_156429438
Kan iemand het bevestigen of ontkrachten als ik het goed zie.

Wanneer de opkomst meer dan 30% is en de meerderheid stemt tegen deze wet. Deze wet nogmaals door de kamer moet. Alwaar hij alsnog aangenomen kan worden?
pi_156429459
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:43 schreef Kandijfijn het volgende:
Kan iemand het bevestigen of ontkrachten als ik het goed zie.

Wanneer de opkomst meer dan 30% is en de meerderheid stemt tegen deze wet. Deze wet nogmaals door de kamer moet. Alwaar hij alsnog aangenomen kan worden?
Raadgevend referendum, dus ze kunnen hem de kliko in gooien ja.
pi_156429461
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:43 schreef Kandijfijn het volgende:
Kan iemand het bevestigen of ontkrachten als ik het goed zie.

Wanneer de opkomst meer dan 30% is en de meerderheid stemt tegen deze wet. Deze wet nogmaals door de kamer moet. Alwaar hij alsnog aangenomen kan worden?
Ja :Y
pi_156429466
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:40 schreef Ludd het volgende:

[..]

Nee, ik denk het niet. We zijn daar inmiddels wel aan gewend. Het zal ongetwijfeld tot ontevreden reacties leiden, maar ik denk niet dat de politici daar echt wakker van zullen liggen.

Ik kan me nog herinneren dat een meerderheid tegen een Europese grondwet stemde. Toch is deze uiteindelijk, in marginaal aangepast vorm, er doorheen gesluisd. Met medewerking van partijen, waar men daarna vrolijk weer op stemde.

Dat was de eerste keer dat ik deel nam aan een referendum, en gelijk ook de laatste keer.
In ieder geval zullen ze er iets mee moeten, ze zullen in ieder geval kleur moeten bekennen in Den Haag. Daar komt bij dat het de vorige keer een referendum was dat uitgeschreven werd door de regering. Dit nieuwe referendum is uit het volk gekomen, de uitslag daarvan zomaar opzij schuiven met landelijke verkiezingen maar een jaar weg. Ik moet het nog zien.
pi_156429473
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:43 schreef Kandijfijn het volgende:
Kan iemand het bevestigen of ontkrachten als ik het goed zie.

Wanneer de opkomst meer dan 30% is en de meerderheid stemt tegen deze wet. Deze wet nogmaals door de kamer moet. Alwaar hij alsnog aangenomen kan worden?
Het is een raadgevend referendum. Dus de tweede kamer kan het naast zich neerleggen.
pi_156429481
Maar nu begint het pas hè.

Het is een raadgevend referendum, dus geef de politiek zo veel mogelijk redenen om naar je te luisteren!

Dus verdiep je de komende maanden in de Associatieovereenkomst met Oekraïne, bedenk wat de voor- en nadelen ervan zijn, maak een verantwoorde, weloverwogen keuze, en blijf niet thuis op de dag zelf. :)
pi_156429487
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, dit associatieverdrag kunnen zie niet doorvoeren als 1 lid dat niet doet. Ze kunnen dan dit referendum niet uitvoeren, naast zich neerleggen, wat denk je dan dat het effect is op de eigen politiek hier?
Het effect? Zoals ik al zei. Wat geklaag over kloof tussen burger en politiek, en de volgende verkiezingen stemt men gewoon weer op een van de gevestigde partijen. Dat is wat ik denk dat er gebeurt.

Referenda zijn leuk, maar alleen als ze bindend zijn.
pi_156429494
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2015 19:39 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Ik moet het nog zien dat ze de uitslag durven negeren. Een klein jaar later zijn er namelijk landelijke verkiezingen.
Betere vraag is eigenlijk:"is het mogelijk om de uitslag van het referendum te accepteren" (in geval dat het een vette NEE wordt).
..dat denk ik niet. Dan is ook meteen duidelijk dat NL meer soevereiniteit heeft overgedragen dan dat in eerste instantie werd gezegd.
Dit referendum kan wel eens voor een totaal horror-scenario gaan zorgen voor NL en voor de EU.
pi_156429497
Waar het mij vooral om gaat is dat hij dus nogmaals door de Tweede Kamer moet? Dus dat de mensen/partijen die tegen stemmen door de mangel gehaald kunnen worden.
pi_156429498
quote:
Minister Plasterk :') :') :')
pi_156429514
Maar van die mensen zeggen ja heeft geen zin om te stemmen etc, ja nou en? Je hebt tenminste iets gedaan en wanneer er een meerderheid tegenstemt en de politiek toch voor is dan kan je wel zien hoe ver de politiek van de burger is. Er zijn wel revoluties voor minder gekomen ;)
pi_156429537
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:43 schreef Kandijfijn het volgende:
Kan iemand het bevestigen of ontkrachten als ik het goed zie.

Wanneer de opkomst meer dan 30% is en de meerderheid stemt tegen deze wet. Deze wet nogmaals door de kamer moet. Alwaar hij alsnog aangenomen kan worden?
Het is een niet bindend, raadgevend referendum. Bedank Hans Wiegel maar.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_156429567
445.000 *O*
(she/her)
pi_156429578
pi_156429596
Zet dat live plaatje nou in de OP :P
pi_156429607
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:44 schreef karton2 het volgende:

[..]

Betere vraag is eigenlijk:"is het mogelijk om de uitslag van het referendum te accepteren" (in geval dat het een vette NEE wordt).
..dat denk ik niet. Dan is ook meteen duidelijk dat NL meer soevereiniteit heeft overgedragen dan dat in eerste instantie werd gezegd.
Dit referendum kan wel eens voor een totaal horror-scenario gaan zorgen voor NL en voor de EU.
Maar dan wordt het een stuk duidelijker hoe de zaken echt liggen. Dat heeft altijd nog mijn voorkeur dan zo'n verdrag er op een achterafmiddagje even doorjassen zoals nu is gebeurd.
pi_156429620
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:44 schreef Ludd het volgende:

[..]

Het effect? Zoals ik al zei. Wat geklaag over kloof tussen burger en politiek, en de volgende verkiezingen stemt men gewoon weer op een van de gevestigde partijen. Dat is wat ik denk dat er gebeurt.

Referenda zijn leuk, maar alleen als ze bindend zijn.
Denk het niet dat dit dan ophoudt bij wat geklaag toch. Het is vrij ingrijpend toch. Hangt ook samen nu met het "komt alles" van Merkel bijv. Als je niet begrijpt dat veel mensen zich verzetten tegen de gevolgen, in NL, dan heb je niet begrepen wat er speelt.
I´m back.
pi_156429683
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2015 19:45 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het is een niet bindend, raadgevend referendum. Bedank Hans Wiegel maar.
Toen D66 nog pro-referenda waren, andere tijden.
  zondag 27 september 2015 @ 19:50:11 #82
78918 SeLang
Black swans matter
pi_156429704
Leuke tijd voor referenda nu. Uitgerekend vandaag hebben ze in Catalonië een referendum over onahankelijkheid. En waarschijnlijk is daar een meerderheid voor. Dus Spanje valt uit elkaar.

En volgend jaar stemmen de Britten voor een exit uit de EU, zeker nu ze tienduizenden vluchtelingen in hun maag gesplitst krijgen.

Dan is ons referendum maar klein bier 8-)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_156429732
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:47 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Maar dan wordt het een stuk duidelijker hoe de zaken echt liggen. Dat heeft altijd nog mijn voorkeur dan zo'n verdrag er op een achterafmiddagje even doorjassen zoals nu is gebeurd.
Dan komt in alle kranten te staan dat we de afgelopen tientallen jaren gewoon keihard zijn voorgelogen mbt de EU. Dat gaat zo'n ontzettende schade aan de politiek toebrengen dat het niet normaal meer is.
Is wel een mooie gelegenheid om de politiek te hervormen. Lekker symbolisch nu het Binnenhof ook op de schop gaat.
pi_156429757
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2015 19:50 schreef SeLang het volgende:
zeker nu ze tienduizenden vluchtelingen in hun maag gesplitst krijgen
Krijgen ze niet, UK heeft een opt-out, zij waren wel zo slim destijds...
  zondag 27 september 2015 @ 19:51:24 #85
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_156429771
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2015 19:50 schreef SeLang het volgende:
Leuke tijd voor referenda nu. Uitgerekend vandaag hebben ze in Catalonië een referendum over onahankelijkheid. En waarschijnlijk is daar een meerderheid voor. Dus Spanje valt uit elkaar.

En volgend jaar stemmen de Britten voor een exit uit de EU, zeker nu ze tienduizenden vluchtelingen in hun maag gesplitst krijgen.

Dan is ons referendum maar klein bier 8-)
De Grieken moeten ook nog aan de slag, zodat de euro opgeheven wordt.
Bedankt Hans.
pi_156429793
Ze hebben iedereen dus mooi voor de gek gehouden!

Perfect, zo'n overweldigend aantal!
pi_156429796
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:47 schreef Ryan3 het volgende:
Als je niet begrijpt dat veel mensen zich verzetten tegen de gevolgen, in NL, dan heb je niet begrepen wat er speelt.
En wat gaan Nederlanders doen? Met hooivorken en fakkels de barricade op. :o

I don't think so. :')
pi_156429829
quote:
10s.gif Op zondag 27 september 2015 19:50 schreef SeLang het volgende:
Leuke tijd voor referenda nu. Uitgerekend vandaag hebben ze in Catalonië een referendum over onahankelijkheid. En waarschijnlijk is daar een meerderheid voor. Dus Spanje valt uit elkaar.

En volgend jaar stemmen de Britten voor een exit uit de EU, zeker nu ze tienduizenden vluchtelingen in hun maag gesplitst krijgen.

Dan is ons referendum maar klein bier 8-)
Hoe is de sfeer in UK?

Fr is blij wil 24K opnemen, maar vluchtelingen willen er niet eens dood gevonden worden... Komt allemaal naar Dld, Oo, NL, Zw, en DK toe, denk ik, weten dat je daar het beste leeft...
I´m back.
pi_156429849
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:49 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Toen D66 nog pro-referenda waren, andere tijden.
Klopt, het ironische is dat die eigenlijk uit populistische overwegingen naar de achtergrond zijn verdwenen. Het leek niemand echt te interesseren, totdat ze erachter kwamen dat er in de politiek toch vrij makkelijk beslissingen werden genomen waar een groot deel van de bevolking niet zo over te spreken was.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_156429887
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')