Nou ja, dit associatieverdrag kunnen zie niet doorvoeren als 1 lid dat niet doet. Ze kunnen dan dit referendum niet uitvoeren, naast zich neerleggen, wat denk je dan dat het effect is op de eigen politiek hier?quote:Op zondag 27 september 2015 19:40 schreef Ludd het volgende:
[..]
Nee, ik denk het niet. We zijn daar inmiddels wel aan gewend. Het zal ongetwijfeld tot ontevreden reacties leiden, maar ik denk niet dat de politici daar echt wakker van zullen liggen.
Ik kan me nog herinneren dat een meerderheid tegen een Europese grondwet stemde. Toch is deze uiteindelijk, in marginaal aangepast vorm, er doorheen gesluisd. Met medewerking van partijen, waar men daarna vrolijk weer op stemde.
Dat was de eerste keer dat ik deel nam aan een referendum, en gelijk ook de laatste keer.
Raadgevend referendum, dus ze kunnen hem de kliko in gooien ja.quote:Op zondag 27 september 2015 19:43 schreef Kandijfijn het volgende:
Kan iemand het bevestigen of ontkrachten als ik het goed zie.
Wanneer de opkomst meer dan 30% is en de meerderheid stemt tegen deze wet. Deze wet nogmaals door de kamer moet. Alwaar hij alsnog aangenomen kan worden?
Jaquote:Op zondag 27 september 2015 19:43 schreef Kandijfijn het volgende:
Kan iemand het bevestigen of ontkrachten als ik het goed zie.
Wanneer de opkomst meer dan 30% is en de meerderheid stemt tegen deze wet. Deze wet nogmaals door de kamer moet. Alwaar hij alsnog aangenomen kan worden?
In ieder geval zullen ze er iets mee moeten, ze zullen in ieder geval kleur moeten bekennen in Den Haag. Daar komt bij dat het de vorige keer een referendum was dat uitgeschreven werd door de regering. Dit nieuwe referendum is uit het volk gekomen, de uitslag daarvan zomaar opzij schuiven met landelijke verkiezingen maar een jaar weg. Ik moet het nog zien.quote:Op zondag 27 september 2015 19:40 schreef Ludd het volgende:
[..]
Nee, ik denk het niet. We zijn daar inmiddels wel aan gewend. Het zal ongetwijfeld tot ontevreden reacties leiden, maar ik denk niet dat de politici daar echt wakker van zullen liggen.
Ik kan me nog herinneren dat een meerderheid tegen een Europese grondwet stemde. Toch is deze uiteindelijk, in marginaal aangepast vorm, er doorheen gesluisd. Met medewerking van partijen, waar men daarna vrolijk weer op stemde.
Dat was de eerste keer dat ik deel nam aan een referendum, en gelijk ook de laatste keer.
Het is een raadgevend referendum. Dus de tweede kamer kan het naast zich neerleggen.quote:Op zondag 27 september 2015 19:43 schreef Kandijfijn het volgende:
Kan iemand het bevestigen of ontkrachten als ik het goed zie.
Wanneer de opkomst meer dan 30% is en de meerderheid stemt tegen deze wet. Deze wet nogmaals door de kamer moet. Alwaar hij alsnog aangenomen kan worden?
Het effect? Zoals ik al zei. Wat geklaag over kloof tussen burger en politiek, en de volgende verkiezingen stemt men gewoon weer op een van de gevestigde partijen. Dat is wat ik denk dat er gebeurt.quote:Op zondag 27 september 2015 19:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, dit associatieverdrag kunnen zie niet doorvoeren als 1 lid dat niet doet. Ze kunnen dan dit referendum niet uitvoeren, naast zich neerleggen, wat denk je dan dat het effect is op de eigen politiek hier?
Betere vraag is eigenlijk:"is het mogelijk om de uitslag van het referendum te accepteren" (in geval dat het een vette NEE wordt).quote:Op zondag 27 september 2015 19:39 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Ik moet het nog zien dat ze de uitslag durven negeren. Een klein jaar later zijn er namelijk landelijke verkiezingen.
Het is een niet bindend, raadgevend referendum. Bedank Hans Wiegel maar.quote:Op zondag 27 september 2015 19:43 schreef Kandijfijn het volgende:
Kan iemand het bevestigen of ontkrachten als ik het goed zie.
Wanneer de opkomst meer dan 30% is en de meerderheid stemt tegen deze wet. Deze wet nogmaals door de kamer moet. Alwaar hij alsnog aangenomen kan worden?
Maar dan wordt het een stuk duidelijker hoe de zaken echt liggen. Dat heeft altijd nog mijn voorkeur dan zo'n verdrag er op een achterafmiddagje even doorjassen zoals nu is gebeurd.quote:Op zondag 27 september 2015 19:44 schreef karton2 het volgende:
[..]
Betere vraag is eigenlijk:"is het mogelijk om de uitslag van het referendum te accepteren" (in geval dat het een vette NEE wordt).
..dat denk ik niet. Dan is ook meteen duidelijk dat NL meer soevereiniteit heeft overgedragen dan dat in eerste instantie werd gezegd.
Dit referendum kan wel eens voor een totaal horror-scenario gaan zorgen voor NL en voor de EU.
Denk het niet dat dit dan ophoudt bij wat geklaag toch. Het is vrij ingrijpend toch. Hangt ook samen nu met het "komt alles" van Merkel bijv. Als je niet begrijpt dat veel mensen zich verzetten tegen de gevolgen, in NL, dan heb je niet begrepen wat er speelt.quote:Op zondag 27 september 2015 19:44 schreef Ludd het volgende:
[..]
Het effect? Zoals ik al zei. Wat geklaag over kloof tussen burger en politiek, en de volgende verkiezingen stemt men gewoon weer op een van de gevestigde partijen. Dat is wat ik denk dat er gebeurt.
Referenda zijn leuk, maar alleen als ze bindend zijn.
Toen D66 nog pro-referenda waren, andere tijden.quote:Op zondag 27 september 2015 19:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is een niet bindend, raadgevend referendum. Bedank Hans Wiegel maar.
Dan komt in alle kranten te staan dat we de afgelopen tientallen jaren gewoon keihard zijn voorgelogen mbt de EU. Dat gaat zo'n ontzettende schade aan de politiek toebrengen dat het niet normaal meer is.quote:Op zondag 27 september 2015 19:47 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Maar dan wordt het een stuk duidelijker hoe de zaken echt liggen. Dat heeft altijd nog mijn voorkeur dan zo'n verdrag er op een achterafmiddagje even doorjassen zoals nu is gebeurd.
Krijgen ze niet, UK heeft een opt-out, zij waren wel zo slim destijds...quote:Op zondag 27 september 2015 19:50 schreef SeLang het volgende:
zeker nu ze tienduizenden vluchtelingen in hun maag gesplitst krijgen
De Grieken moeten ook nog aan de slag, zodat de euro opgeheven wordt.quote:Op zondag 27 september 2015 19:50 schreef SeLang het volgende:
Leuke tijd voor referenda nu. Uitgerekend vandaag hebben ze in Catalonië een referendum over onahankelijkheid. En waarschijnlijk is daar een meerderheid voor. Dus Spanje valt uit elkaar.
En volgend jaar stemmen de Britten voor een exit uit de EU, zeker nu ze tienduizenden vluchtelingen in hun maag gesplitst krijgen.
Dan is ons referendum maar klein bier
En wat gaan Nederlanders doen? Met hooivorken en fakkels de barricade op.quote:Op zondag 27 september 2015 19:47 schreef Ryan3 het volgende:
Als je niet begrijpt dat veel mensen zich verzetten tegen de gevolgen, in NL, dan heb je niet begrepen wat er speelt.
Hoe is de sfeer in UK?quote:Op zondag 27 september 2015 19:50 schreef SeLang het volgende:
Leuke tijd voor referenda nu. Uitgerekend vandaag hebben ze in Catalonië een referendum over onahankelijkheid. En waarschijnlijk is daar een meerderheid voor. Dus Spanje valt uit elkaar.
En volgend jaar stemmen de Britten voor een exit uit de EU, zeker nu ze tienduizenden vluchtelingen in hun maag gesplitst krijgen.
Dan is ons referendum maar klein bier
Klopt, het ironische is dat die eigenlijk uit populistische overwegingen naar de achtergrond zijn verdwenen. Het leek niemand echt te interesseren, totdat ze erachter kwamen dat er in de politiek toch vrij makkelijk beslissingen werden genomen waar een groot deel van de bevolking niet zo over te spreken was.quote:Op zondag 27 september 2015 19:49 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Toen D66 nog pro-referenda waren, andere tijden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |