Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieėn met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 26-09-2015 11:57:46 ]
Op zaterdag 26 september 2015 09:09 schreef Gijsbertus het volgende: Gisteren bij de opening van Stael geweest. Heerlijk gegeten en gedronken. Jammer dat er niet tot weinig meer investeerders waren.. Heb daar uitgebreid met de eigenaar/ ondernemer gesproken en ook met de crowdfundcoach. Het leuke was dat een ieder een ander inzicht heeft in de crowdfunding. Zeker op basis van de risico kwalificaties. Kwam er op neer dat er nog zat te verbeteren is, en dat de crowdfunding in nederland vrijwel in de kinderschoenen staat.
Leuk dat je geweest bent! Ik kon uiteindelijk niet zoals je gemerkt hebt. Heb nog wel even op de Google maps gekeken waar hij zit.Als het goed is tegenover AH. Heeft Stael eigenlijk aan de achterkant een terras aan het water? Wat was je indruk is het een tent en een eigenaar die onze financiering waardig is?
[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 26-09-2015 12:07:16 ]
Vind tropicana wel een super leuk project. Misschien een groter risico als waar ik normaal in stap. Maar daar staat ook een hoger rendement tegen over. Ik denk dat ik hem vandaag nog wel mee pak
Ik betwijfel sowieso of ie vol gaat komen. Nu pas op 3%... ik verwacht dat veel investeerders die weinig kritisch zicht hebben op de financiėn 'm dan ook laten lopen (terwijl ze anders soms blind instappen).
Ter informatie: Ik heb vandaag de spoiler met defaults in de OP verrijkt met een viertal grafieken van projecten in de problemen per 26-09-2015. Je kan in deze grafieken zien waar de projecten in de problemen zitten naar duur, naar deel van de looptijd, naar rating en naar kwartaal van start van het project.
Kan je is wat vergelijken met je eigen CF portefeuille.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 26-09-2015 12:15:34 ]
Heb er een paar honderd euro verdeeld over verschillende projecten inzitten op her moment.
Paar laat betalers maar meeste so far op tijd of zelfs (soms wel een halve maand) te vroeg. Lekker korte looptijden. In het kader van spreiden, spreiden en nog eens spreiden geen gekke optie.
Ik kende Twino niet, maar het klinkt interessant en dus ben ik eens wat gaan zoeken op internet. Via het p2pindependentforum.com kwam ik het volgende tegen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik weet niet precies wat dit precies inhoudt, behalve dat je dus wat rente misloopt? Lijkt me een acceptabel risico bij een default. Je krijgt immers je geld terug.
Mintos ken ik overigens niet maar schijnt net zoiets als Twino te zijn.
Op zaterdag 26 september 2015 12:05 schreef NaRegenDeZon het volgende: Ter informatie: Ik heb vandaag de spoiler met defaults in de OP verrijkt met een viertal grafieken van projecten in de problemen per 26-09-2015. Je kan in deze grafieken zien waar de projecten in de problemen zitten naar duur, naar,deel van de looptijd, naar rating en naar kwartaal van start van het project.
Op zaterdag 26 september 2015 10:53 schreef Piet__Piraat het volgende: Ik betwijfel sowieso of ie vol gaat komen. Nu pas op 3%... ik verwacht dat veel investeerders die weinig kritisch zicht hebben op de financiėn 'm dan ook laten lopen (terwijl ze anders soms blind instappen).
Als ik het stappenplan goed bekijk zie ik hier grote risico's voor de mensen die de eerste 600K bij elkaar brengen. Stel dat in stap 5 blijkt dat de bank uiteindelijk niet over de brug komt ondanks een positief haalbaarheids onderzoek? of in stap 6 de tweede trance van 2400K CF kapitaal niet vol getekend wordt? Als ik het goed lees ben je dan je geld kwijt. Immers de aanbetaling is dan gedaan!
De bedoeling is om het project in de volgende fases te onderscheiden.
1. Aanbetaling OG wordt gerealiseerd middels crowdfunding 2. Haalbaarheidsondezoek wordt gepubliceerd en bevestigt uitgangspunten 3. Koopcontract wordt getekend. 4. Aanbetaling wordt voldaan. 5. Bankfinanciering voor 70% van de volledige investering 6. Tweede crowdfunding tranche 7. Verbouwing start op 1-1-2016 8. Aqua Tropicana opent de deuren
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 26-09-2015 12:33:19 ]
Op zaterdag 26 september 2015 12:05 schreef NaRegenDeZon het volgende: Ter informatie: Ik heb vandaag de spoiler met defaults in de OP verrijkt met een viertal grafieken van projecten in de problemen per 26-09-2015. Je kan in deze grafieken zien waar de projecten in de problemen zitten naar duur, naar deel van de looptijd, naar rating en naar kwartaal van start van het project.
Op zaterdag 26 september 2015 12:05 schreef NaRegenDeZon het volgende: Ter informatie: Ik heb vandaag de spoiler met defaults in de OP verrijkt met een viertal grafieken van projecten in de problemen per 26-09-2015. Je kan in deze grafieken zien waar de projecten in de problemen zitten naar duur, naar deel van de looptijd, naar rating en naar kwartaal van start van het project.
Mooi gedaan zeg! Grafiekjes vind ik altijd erg verhelderend werken, geeft een goed beeld van waar de defaults zich vooral voordoen.
Leuk dat je geweest bent! Ik kon uiteindelijk niet zoals je gemerkt hebt. Heb nog wel even op de Google maps gekeken waar hij zit.Als het goed is tegenover AH. Heeft Stael eigenlijk aan de achterkant een terras aan het water? Wat was je indruk is het een tent en een eigenaar die onze financiering waardig is?
Het zit inderdaad tegenover de AH. Naast Stael zit nog een bedrijf van dezelfde ondernemer, sector 3. Op de begane grond geen terras maar wel uitzicht op water.. Er is wel nog een kelder waar dacht ik een terras aan water is. Maar gemeente is daar erg moeilijk mee.. Dus kan het niet bevestigen.
Ik heb een goede indruk gekregen. Ondernemer was zeer bevlogen en betrokken met zijn nieuwe locatie. Wat ik al eerder schreef, hebben we (ik en mijn vriendin) een aardig tijdje met hem gesproken en een kleine rondleiding gekregen. Wat betreft de geloofwaardigheid en inzet krijgt hij van mij de credits. Tevens zit er crowdfund coach bij die er best bovenop zit. Hoe het concept verder uit gaat werken, is dan natuurlijk het belangrijkste. Zelf vond ik het veelzijdig en ook weer excentriek. Een aardig volle menukaart met aparte hapjes en drankjes..
[ Bericht 3% gewijzigd door Gijsbertus op 26-09-2015 12:41:10 ]
Op zaterdag 26 september 2015 12:46 schreef Gijsbertus het volgende: hmmm, irritant. Ik dacht dat het na weekend de documenten door ondernemer ondertekend konden worden..
Ook een kans voor een Fok Forum bezoeker die hem nog niet heeft er nog 500euro in te stoppen. Die is voor maandag wel vol!
Thanks, erg zinvol! Mijn interpretatie van de grafieken is eigenlijk vrij eenvoudig: in de startfase kan elke ondernemer nog wel rondkomen van het bedrag dat middels CF is opgebracht. Daarna begint het lastige deel, tussen 30 en 60% van de tijdsspanne: de opbouwfase. Als ondernemers dat overleven lukt het meestal ook om de lening adequaat af te lossen.
Als ik het stappenplan goed bekijk zie ik hier grote risico's voor de mensen die de eerste 600K bij elkaar brengen. Stel dat in stap 5 blijkt dat de bank uiteindelijk niet over de brug komt ondanks een positief haalbaarheids onderzoek? of in stap 6 de tweede trance van 2400K CF kapitaal niet vol getekend wordt? Als ik het goed lees ben je dan je geld kwijt. Immers de aanbetaling is dan gedaan!
De bedoeling is om het project in de volgende fases te onderscheiden.
1. Aanbetaling OG wordt gerealiseerd middels crowdfunding 2. Haalbaarheidsondezoek wordt gepubliceerd en bevestigt uitgangspunten 3. Koopcontract wordt getekend. 4. Aanbetaling wordt voldaan. 5. Bankfinanciering voor 70% van de volledige investering 6. Tweede crowdfunding tranche 7. Verbouwing start op 1-1-2016 8. Aqua Tropicana opent de deuren
Dit staat er inderdaad ook nog in:
quote:
Initiatiefnemers zijn bereid hiervoor een risico aan te gaan aangezien er nog geen volledige rugdekking is voor de totaalfinanciering.
Deze rugdekking moet o.a. worden verkregen in het haalbaarheidsonderzoek. Dit rapport is binnen een aantal werkdagen gereed en wordt opgesteld door een professionele partij in de leisurewereld. Als dit rapport onvoldoende steun geeft aan de plannen zullen de toegezegde gelden van de investeerders niet worden opgevraagd dan wel worden teruggestort.
Maw: het rapport afwachten en dan besluiten op basis van de haalbaarheidsindicaties. Wel gek dat ze dan niet gewoon even wachten met publicatie op GvE.
Op zaterdag 26 september 2015 14:50 schreef snoopy40 het volgende: Dank je voor de grafiekjes, grootste risico dus tussen 40 - 60% van de tijd, erg informatief !
Graag gedaan! Ik zou zelf inschatten op basis van deze cijfers dat de grootste kans op problemen ligt tussen 30 en 50% van de looptijd. Als een project in de problemen komt is dat op dit moment gemiddeld na 40% van de looptijd. Ik verwacht zelf dat de bandbreedte maar ook het gemiddelde wel wat gaat oplopen daar er op dit moment meer jonge dan oude projecten zijn daar CF groeiend is. Dus in de toekomst verwacht ik ook dat er wat meer projecten tusen de 50 en 80% van de looptijd in de problemen komen. Maar dat blijft natuurlijk koffiedik kijken.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 26-09-2015 15:26:28 ]
Initiatiefnemers zijn bereid hiervoor een risico aan te gaan aangezien er nog geen volledige rugdekking is voor de totaalfinanciering.
Deze rugdekking moet o.a. worden verkregen in het haalbaarheidsonderzoek. Dit rapport is binnen een aantal werkdagen gereed en wordt opgesteld door een professionele partij in de leisurewereld. Als dit rapport onvoldoende steun geeft aan de plannen zullen de toegezegde gelden van de investeerders niet worden opgevraagd dan wel worden teruggestort.
Maw: het rapport afwachten en dan besluiten op basis van de haalbaarheidsindicaties. Wel gek dat ze dan niet gewoon even wachten met publicatie op GvE.
Als de haalbaarheids analyse zegt niet doorgaan dan is er niets aan de hand en krijgt iedereen zijn geld terug.
Mijn probleem zit hem in het feit dat als de haalbaarheids studie aangeeft dat het een goede propositie is. Als dat gebeurd en er komt een kink in de kabel bij de bankfinanciering of de volgende CF trans van 2400K dan ben je de sigaar en mogelijk je geld kwijt.
Klopt, dat bedoelde ik ook. Het rapport moet voor een onderbouwing zorgen, maar in feite staat het er ook: "geen rugdekking voor de totaalfinanciering, dus een risico". Prima, maar dan snap ik ook dat velen het rapport even afwachten. Daarom snap ik ook niet dat ze het rapport niet hebben afgewacht alvorens te publiceren op GvE.
Op zaterdag 26 september 2015 15:20 schreef Piet__Piraat het volgende: Klopt, dat bedoelde ik ook. Het rapport moet voor een onderbouwing zorgen, maar in feite staat het er ook: "geen rugdekking voor de totaalfinanciering, dus een risico". Prima, maar dan snap ik ook dat velen het rapport even afwachten. Daarom snap ik ook niet dat ze het rapport niet hebben afgewacht alvorens te publiceren op GvE.
Ik denk dat ze bang zijn dat als ze de koop niet rond hebben voor de veiling die gepland staat voor 7 oktober a.s. meer geld kwijt zijn of er helemaal naast grijpen. Het is natuurlijk best kort dag allemaal. De hoop was denk ik dat het project dit weekend even vol zou lopen.
Die kans zit er best in ja. Want het komt allemaal wel aardig gehaast over inderdaad. Maar zes ton zonder onderbouwing is niet niks. Ook niet bij een crowd die soms best makkelijk geld weg lijkt te geven.