Dit bedrag verschilt enorm per locatie in NL en je woon geschiedenis. Iemand die al 20 jaar in een sociale huurwoning woont betaalt significant minder dan iemand die in exact het identieke huis net woont. Dat verschil kan in de 100+ euro per maand lopen.quote:Op maandag 28 september 2015 16:32 schreef 719103 het volgende:
Het minimale inkomen dat iemand in Nederland nodig heeft kun je hier berekenen:
http://service.nibud.nl/pba/#/panel/0
Heb je nu 50% meer of 50% minder nodig dan het Nibud aangeeft ?quote:Op maandag 28 september 2015 19:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit bedrag verschilt enorm per locatie in NL en je woon geschiedenis. Iemand die al 20 jaar in een sociale huurwoning woont betaalt significant minder dan iemand die in exact het identieke huis net woont. Dat verschil kan in de 100+ euro per maand lopen.
Een minimale benodigde inkomen generiek in NL is dus onmogelijk te noemen.
[edit]net ingevuld en zoals verwacht heeft het nibud weer verschrikkelijk hoge bedragen bij alles staan. Ik heb meer dan de helft nodig van wat het nibud aangeeft en ik let absoluut niet op mijn uitgaven.
Sorry typefoutje, ik bedoel ik heb de helft nodig van wat het nibud aangeeft.quote:Op dinsdag 29 september 2015 00:49 schreef Vallon het volgende:
[..]
Heb je nu 50% meer of 50% minder nodig dan het Nibud aangeeft ?
Meer begrijp ik, da's een keuze... minder niet echt en zou graag vernemen waar het Nibud bij jou de plank misslaat.
Ook net ingevuld, en ze zijn mi.i vrij realistisch en wanneer je wat echt luxe wil doen, is het veel te weinig. De auto/huis is mogelijk wat duur maar je hebt op enig moment echt (dat) geld nodig voor goed onderhoud etc.etc.
Je kan ook, zeggen, ik heb al een fiets, ga nooit weg noch ziek dus dat kost mij allemaal niets..... maar je zal iets toch ooit moeten kopen, vervangen etc.
Wanneer je alles krijgt of "goedkoop" vindt... zal je idd veel minder geld nodig hebben.
Echt, tamelijk realistisch, met verschillende scenario's gecheckt en ik kan niet echt een een grove fout ontdekken.
Duidelijk. Waar verschilt het NIBUD in zo bij jou ?quote:Op dinsdag 29 september 2015 19:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Sorry typefoutje, ik bedoel ik heb de helft nodig van wat het nibud aangeeft.
Alle punten zit ik lager.quote:Op dinsdag 29 september 2015 20:35 schreef Vallon het volgende:
[..]
Duidelijk. Waar verschilt het NIBUD in zo bij jou ?
Die schrap ik ook niet.quote:Wanneer ik "reservering", "onderhoud" bugetposten etc. schrap; kan ik zelf idd ook met helft toe.
Klopt. Het was uitstekend betaalbaar toen we nog met 16,8 mensen waren, maar nu we met 16,9 miljoen zijn is het opeens onbetaalbaar.quote:Op woensdag 25 november 2015 16:08 schreef Digi2 het volgende:
Een basisinkomen is toch onbetaalbaar gezien de inflow van vluchtelingen?
Daar gaat het niet om. Gratis geld lijkt mij een enorm aanzuigende werking te hebben. Hoe voorkom je dat het 16,8 miljoen mensen waren en het binnen een jaar na invoering er 17,8 miljoen zijn?quote:Op woensdag 25 november 2015 16:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt. Het was uitstekend betaalbaar toen we nog met 16,8 mensen waren, maar nu we met 16,9 miljoen zijn is het opeens onbetaalbaar.
Ik zal je een geheimpje verklappen. Asielzoekers krijgen hier al 'gratis geld'.quote:Op woensdag 25 november 2015 21:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Gratis geld lijkt mij een enorm aanzuigende werking te hebben. Hoe voorkom je dat het 16,8 miljoen mensen waren en het binnen een jaar na invoering er 17,8 miljoen zijn?
En dat is precies de reden dat ze hier naar toe komen. En met 'hier' bedoel ik West-Europa.quote:Op woensdag 25 november 2015 21:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zal je een geheimpje verklappen. Asielzoekers krijgen hier al 'gratis geld'.
Als ze in de bijstand terechtkomen hebben ze solicitatie en scholingsplicht, dat is bij een basisinkomen niet het geval. Ik zie een basisinkomen als een stukje verlichting. Het kan imo dan ook alleen werken bij een bevolking die deze stappen al heeft gemaakt en kan niet met open grenzen.quote:Op woensdag 25 november 2015 21:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Uiteraard, die komen hier allemaal heen om gezellig met zes man op een kamer te liggen in een AZC en wat zakgeld te krijgen.quote:Op woensdag 25 november 2015 21:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat is precies de reden dat ze hier naar toe komen. En met 'hier' bedoel ik West-Europa.
Het gaat er om wat ze denken te krijgen, niet wat ze daadwerkelijk krijgen.quote:Op woensdag 25 november 2015 22:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Uiteraard, die komen hier allemaal heen om gezellig met zes man op een kamer te liggen in een AZC en wat zakgeld te krijgen.
Moet je nagaan wat er gebeurt als dat bedrag vertienvoudigd.quote:Op woensdag 25 november 2015 21:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat er heel veel denken dat ze hier de kans zullen krijgen om een goed leven op te bouwen en in relatieve veiligheid te leven.quote:Op woensdag 25 november 2015 22:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het gaat er om wat ze denken te krijgen, niet wat ze daadwerkelijk krijgen.
En waarom zou dat gebeuren?quote:Op woensdag 25 november 2015 22:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Moet je nagaan wat er gebeurt als dat bedrag vertienvoudigd.
Dat klopt dan ook. Maar er is een reden dat ze met z'n allen in een bus naar Duitsland gaan zitten in plaats van asiel aanvragen in Griekenland.quote:Op woensdag 25 november 2015 22:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat er heel veel denken dat ze hier de kans zullen krijgen om een goed leven op te bouwen en in relatieve veiligheid te leven.
Inwoner of ingezetene, koppel met waar je bent ingeschreven.quote:Op woensdag 25 november 2015 22:51 schreef Digi2 het volgende:
Het enige land waar het zou kunnen werken is Zwitserland. Zij hebben de controle weer teruggenomen over de eigen grenzen.
Zwitserland heeft er in 2016 een referendum over, wie weet wat daar de uitkomst zal zijn.quote:Op woensdag 25 november 2015 22:51 schreef Digi2 het volgende:
Het enige land waar het zou kunnen werken is Zwitserland. Zij hebben de controle weer teruggenomen over de eigen grenzen.
Omdat een basisinkomen vele malen hoger ligt dan zakgeld voor een asielzoeker? Of wil je onderscheid gaan maken tussen groepen mensen die in Nederland verblijven bij het verstrekken van een basisinkomen?quote:
Je wil dus discriminatie toepassen bij het verstrekken van een basisinkomen. Helaas, niet haalbaar.quote:Op woensdag 25 november 2015 22:43 schreef Vallon het volgende:
Interessant om vluchtelingen en andere gelukszoekers (opnieuw) in discussie van een basisinkomen te (be)trekken.
Gelukkig kan je dat imho redelijk eenvoudig benaderen.
Een basisinkomen verstrek je alleen aan ingezetenen.
Een toerist, asielzoeker noch vluchteling is een ingezetene.
Wanneer asielzoeker of vluchtelingen ingezetenen worden, krijgen ze een transitiestatus.
Elk persoon moet in die periode 10 jaar verplicht werken en (vooral sociaal) bijdragen.
Daarna krijgen iemand een volledige inwonerstatus. Dus ook mee gevluchte cq. ongeboren kinderen tijdens die periode; zullen ergens nadat ze volwassen zijn, 10 jaar moeten werken etc.
Alleen ingezetenen en inwoners, hebben recht op bijbehorende sociale voorzieningen. Alle anderen, krijgen uitsluitend noodhulp met eventueel BBB op niveau van land van herkomst.
NB: De nuance van "inwoner" maak ik bewust om duidelijk te maken dat die personen recht hebben op een (eigen) woonvoorziening.
Het 10 jaar werken kan je als nieuwkomer - let op: per persoon - afkopen met het betalen van 10x een basisinkomen. Wel ben en blijf je verplicht om sociaal bij te dragen zodat je naast taal, ook goed integreert en bekend raakt met de lokale gewoonten. Na vijf jaar kan je in aanmerking komen om die sociale verplichting eventueel te stoppen.
Al met al een prachtige regeling wanneer je in nood verkeert, je leven elders in gevaar is en/of je onvoldoende middelen hebt. Je moet er natuurlijk wel wat voor doen om hier veilig te mogen, kunnen en willen zijn: nl. 10 jaar van je leven.
Geen slechte deal, lijkt mij.
Nee, zeker geen discriminatie op grond van bestaande regels.quote:Op woensdag 25 november 2015 23:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je wil dus discriminatie toepassen bij het verstrekken van een basisinkomen. Helaas, niet haalbaar.
Discriminatie of niet, ik vind niet dat je kinderen op diezelfde manier mag behandelen.quote:Op woensdag 25 november 2015 23:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nee, zeker geen discriminatie op grond van bestaande regels.
Je bent ingezetene, inwoner of niet.
Op grond waarvan zie jij hier discriminatie?
Gewoon alleen voor Nederlanders en idd die registratie en stricter worden met mensen NL'er te laten worden.quote:Op woensdag 25 november 2015 23:05 schreef Vallon het volgende:
[..]
Inwoner of ingezetene, koppel met waar je bent ingeschreven.
Kwestie van al of niet formeel inschrijven in het GBA.
Alleen mensen in het GBA met een woonadres, hebben dan 'basisinkomen' rechten.
Los daarvan ben ik het met je eens dat een basisinkomen in onze huidige maatschappij en vooral het omdenken, zelfs los van de betaalbaarheid, een utopie zal zijn.
"Wij" mensen gaan altijd op zoek naar een mogelijkheid om een feitelijk goed(willend) plan te te laten mislukken omdat iemand anders dan zijzelf, hier wel eens voordeel van zou kunnen/gaan hebben.
Liever accepteren we dan ons nadeel dan een ander (en daarmee uiteindelijk zichzelf) een betere kans (op een voordeel) te gunnen.
Ik verwacht dat dat in de EU geen stand zal houden vanwege het expliciete onderscheid tussen Nederlanders en andere EU-ropeanen.quote:Op donderdag 26 november 2015 10:24 schreef nils7 het volgende:
[..]
Gewoon alleen voor Nederlanders en idd die registratie en stricter worden met mensen NL'er te laten worden.
Wat is daar nu weer mis mee ? Het knuffelinstinct in volle glorie ?quote:Op donderdag 26 november 2015 08:33 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Discriminatie of niet, ik vind niet dat je kinderen op diezelfde manier mag behandelen.
Tien jaar werken als je 18 wordt omdat je moeder zwanger van je was toen ze naar Nederland vluchtte? Wat is dat voor onzin? Zo'n kind krijgt dan dus voor zijn eerste 28 levensjaren een transitiestatus, waarschijnlijk nog 18 jaar nadat zijn ouders al ingezetene zijn geworden, terwijl hij toch echt nooit betrokken is geweest bij de keuze om te vluchten.
Als je geen restricties stelt zuig je Afrika leeg/Zuigt Afrika je leeg.quote:Op donderdag 26 november 2015 11:10 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Ik verwacht dat dat in de EU geen stand zal houden vanwege het expliciete onderscheid tussen Nederlanders en andere EU-ropeanen.
Ik denk dat we het uiteindelijk zouden moeten zoeken in het aantal jaren dat iemand hier woont. Als dat niet zou mogen, had ook de AOW er inmiddels nogal anders uitgezien. Maar zelfs als we op die manier de eventuele aanzuigende werking weten te beperken, wordt het dan niet opeens betaalbaar.
Verder kun je, zodra er uitsluitingscriteria worden toegepast, de vraag stellen in hoeverre er dan eigenlijk nog wel sprake van een basisinkomen is.
De 'enige' criteria zijn of je wel of niet inwoner & als ingezetene wordt aangemerkt.quote:Op donderdag 26 november 2015 11:10 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Ik verwacht dat dat in de EU geen stand zal houden vanwege het expliciete onderscheid tussen Nederlanders en andere EU-ropeanen.
Ik denk dat we het uiteindelijk zouden moeten zoeken in het aantal jaren dat iemand hier woont. Als dat niet zou mogen, had ook de AOW er inmiddels nogal anders uitgezien. Maar zelfs als we op die manier de eventuele aanzuigende werking weten te beperken, wordt het dan niet opeens betaalbaar.
Verder kun je, zodra er uitsluitingscriteria worden toegepast, de vraag stellen in hoeverre er dan eigenlijk nog wel sprake van een basisinkomen is.
Ik wil geen basisinkomen, maar het lijkt me geen vreemd idee dat je om in aanmerking te komen voor een dergelijk basisinkomen toch wel aan wat randvoorwaarden zal moeten voldoen. Jij hanteert zelf bijvoorbeeld al 'verblijven in Nederland' als criterium.quote:Op woensdag 25 november 2015 23:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat een basisinkomen vele malen hoger ligt dan zakgeld voor een asielzoeker? Of wil je onderscheid gaan maken tussen groepen mensen die in Nederland verblijven bij het verstrekken van een basisinkomen?
Op een gegeven moment kun je denk ik niet anders dan inkomen gaan scheiden van economische bijdrage. Daar is de trend van automatiseren verantwoordelijk voor.quote:Op donderdag 26 november 2015 11:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik wil geen basisinkomen, maar het lijkt me geen vreemd idee dat je om in aanmerking te komen voor een dergelijk basisinkomen toch wel aan wat randvoorwaarden zal moeten voldoen. Jij hanteert zelf bijvoorbeeld al 'verblijven in Nederland' als criterium.
Ik zie niet in waarom dat zou moeten.quote:Op donderdag 26 november 2015 11:39 schreef I-care het volgende:
[..]
Op een gegeven moment kun je denk ik niet anders dan inkomen gaan scheiden van economische bijdrage. Daar is de trend van automatiseren verantwoordelijk voor.
Misschien moeten die wetenschappers dan eens gaan babbelen met de gemiddelde Nederlandse vrouw, de parttimer bij uitstek. Daarbij kunnen mensen nog wel iets meer doen dan 'de hele dag shoppen'. Neem bijvoorbeeld die oudjes die we wegstoppen in tehuizen omdat we zelf zo druk zijn en waarover we voortdurend klagen dat ze daar niet voldoende zorg en aandacht krijgen.quote:De grote vraag is hoe je dan omgaat met vrijetijdsinvullingen en algemene inrichting van een maatschappij. Hele dagen shoppen in de stad voor nieuwe schoenen heeft ook maar een bepaalde houdbaarheidsdatum
Dus hoe ga je om met verveling en hoe creëer je ruimte voor mensen om zich bezig te houden?
Daar houden wetenschappers zich nu al mee bezig, en niet onterecht natuurlijk.
Nou nee, dat is dus juist wat een basisinkomen NIET wil doen: onderscheid maken.quote:Op donderdag 26 november 2015 11:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik wil geen basisinkomen, maar het lijkt me geen vreemd idee dat je om in aanmerking te komen voor een dergelijk basisinkomen toch wel aan wat randvoorwaarden zal moeten voldoen. Jij hanteert zelf bijvoorbeeld al 'verblijven in Nederland' als criterium.
Lees je nou eigenlijk wel wat ik zeg? Jij maakt al een onderscheid door het te willen toepassen op ingezetenen. Kennelijk is het volgens jou niet de bedoeling dat iemand vanuit Brazilië, Australië of Zweden een basisinkomen bij de Nederlandse overheid aanvraagt. Ik geloof overigens ook niet dat voorstanders een dergelijke vorm van gratis geld voor iedere inwoner van deze aarde voor ogen hebben.quote:Op donderdag 26 november 2015 12:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou nee, dat is dus juist wat een basisinkomen NIET wil doen: onderscheid maken.
Natuurlijk kunnen mensen dat.. Net zoals mensen prima kunnen samenwerken en elkaar steunen en helpen, maar dat gebeurt ook niet.. Althans niet op enige zinnige schaal, daar is weer geld voor uitgevonden en waardetoekenning op arbeid en nog veel meer zaken.quote:Op donderdag 26 november 2015 12:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom dat zou moeten.
[..]
Misschien moeten die wetenschappers dan eens gaan babbelen met de gemiddelde Nederlandse vrouw, de parttimer bij uitstek. Daarbij kunnen mensen nog wel iets meer doen dan 'de hele dag shoppen'. Neem bijvoorbeeld die oudjes die we wegstoppen in tehuizen omdat we zelf zo druk zijn en waarover we voortdurend klagen dat ze daar niet voldoende zorg en aandacht krijgen.
Keynes voorzag overigens in de jaren '30 al binnen afzienbare tijd een verdere reductie van de gemiddelde arbiedstijd naar pakweg 20 uur in de week. Is toch vrij weinig van terecht gekomen. De vraag is maar of dat vandaag de dag wel zou gaan gebeuren.
Pffffquote:Op donderdag 26 november 2015 13:02 schreef I-care het volgende:
[..]
Natuurlijk kunnen mensen dat.. Net zoals mensen prima kunnen samenwerken en elkaar steunen en helpen, maar dat gebeurt ook niet.. Althans niet op enige zinnige schaal, daar is weer geld voor uitgevonden en waardetoekenning op arbeid en nog veel meer zaken.
Het is naïef te denken dat zonder sturing of incentives, en zelfs dwang op een zeker niveau niet noodzakelijk is om een zekere mate van menselijkheid af te dwingen
Ik zeg het niet graag, maar het is helaas wel waar op dit moment.
Dat is niet bizar, dat is wat nu hebben..quote:Op donderdag 26 november 2015 13:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Pffff. Mensen zijn niet 'menselijk' (wat dat dan ook nog mag betekenen) zonder dwang van buitenaf. En dat is slecht. Wat een bizarre kijk op de wereld zeg.
Nee, jij hebt een bepaald beeld gevormd en denkt dat iedereen het daar eigenlijk wel mee eens zou moeten zijn. Zonder het te onderbouwen.quote:Op donderdag 26 november 2015 13:53 schreef I-care het volgende:
[..]
Dat is niet bizar, dat is wat nu hebben..
Ga er dan eerst eens over nadenken en analyseren in hoeverre al die zaken die ik noemde er zijn, of niet.quote:Op donderdag 26 november 2015 13:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, jij hebt een bepaald beeld gevormd en denkt dat iedereen het daar eigenlijk wel mee eens zou moeten zijn. Zonder het te onderbouwen.
Dat is niet de vraag, maar dat mis je zoals gewoonlijk weer eens. Zie mijn vorige post als antwoord hier op.quote:Op donderdag 26 november 2015 13:57 schreef I-care het volgende:
[..]
Ga er dan eerst eens over nadenken en analyseren in hoeverre al die zaken die ik noemde er zijn, of niet.
Laat ook maar. Ik denk nog steeds te vaak dat iedereen alle ontwikkelingen volgt en daardoor ook sommige uitspraken begrijpt. Dat is mijn repeterende vergissing.quote:Op donderdag 26 november 2015 13:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is niet de vraag, maar dat mis je zoals gewoonlijk weer eens. Zie mijn vorige post als antwoord hier op.
Je vergissing is dat je denkt dat jouw observaties en conclusies algemeen gedeeld zouden moeten zijn.quote:Op donderdag 26 november 2015 14:01 schreef I-care het volgende:
[..]
Laat ook maar. Ik denk nog steeds te vaak dat iedereen alle ontwikkelingen volgt en daardoor ook sommige uitspraken begrijpt. Dat is mijn repeterende vergissing.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |