abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156295809
'Drugsgebruik toegenomen na verhogen leeftijd alcoholgebruik'

Het drugsgebruik onder tieners is toegenomen sinds het verhogen van de minimumleeftijd voor alcoholgebruik naar 18 jaar.
Dat blijkt uit een onderzoek onder vijfduizend jongeren tussen de 16 en 18 jaar dat is gedaan in opdracht van digitaal themakanaal NPO101 van BNN.

Van de ondervraagden jongeren zegt 1 op de 3 meer drugs te zijn gaan gebruiken sinds de nieuwe alcoholwet van kracht is. Voor 8 procent was het niet beschikbaar zijn van alcohol zelfs de reden om drugs voor de eerste maal te gaan proberen.

Bijna een derde van de jongeren gebruikt elke week drugs, en een derde doet maandelijks aan drugsgebruik. Het gaat om allerlei soorten drugs, zoals xtc, speed en pep.

Consumeren
D66 pleit naar aanleiding van deze peiling voor een uitgebreid en onafhankelijk onderzoek naar het gebruik van drugs onder minderjarigen, en wil met staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid in gesprek.

De wet werd bijna twee jaar geleden van kracht. Sindsdien mogen jongeren onder de 18 jaar geen alcohol meer kopen of consumeren in horecagelegenheden en winkels. Alleen de PVV en D66 stemden tegen het wetsvoorstel.

Het onderzoek werd uitgevoerd door bureau Labyrinth in Utrecht en vond plaats via Facebook.

Vriendenkring
Regisseur Laïs van Niel maakte voor NPO101 een korte documentaire over het toenemende probleem. Zij kwam op het idee voor de film doordat zij in haar vriendenkring hoorde dat het drugsgebruik onder tieners toenam.

Het Trimbos-Instituut, dat onderzoek doet naar het gebruik van verdovende middelen, kan de normalisering van consumptie van drugs onder bepaalde groepen jongeren bevestigen. Maar cijfers over deze specifieke leeftijdscategorie zijn niet voorhanden, aldus een woordvoerster tegen NU.nl.

Bij-effecten
"We hebben wel bij de verhoging van de drankleeftijd gewaarschuwd dat alertheid geboden is voor dit soort bij-effecten", legt ze uit. "Maar uit de gegevens die we nu voorhanden hebben, blijkt geen schrikbarende stijging." Het gaat dan bijvoorbeeld om de incidenten-monitor en de meest recente cijfers van het CBS. "Drank is nog steeds relatief gemakkelijk verkrijgbaar voor deze leeftijdsgroep."

Het Trimbos doet in 2016 weer een groot onderzoek naar het gebruik van alcohol en drugs onder jongeren. "Als er effecten aantoonbaar zijn, verwachten we die in dat onderzoek te gaan zien. Maar de proef van BNN is niet representatief genoeg voor zulke harde conclusies."

Zorgwekkend
Vera Bergkamp van D66 noemde de cijfers dinsdag in De Nieuws BV "zorgwekkend". Bergkamp: "De nieuwe wet was bedoeld om de gezondheidsrisico's onder jongeren te beperken, maar het blijkt averechts te werken."

Zij stelt dat "de politieke werkelijkheid uitgaat van een zekere maakbaarheid: we verbieden iets en dat heeft het gewenste effect. Zo werkt dat dus niet. We moeten ons veel meer verplaatsen in jongeren."

http://www.nu.nl/gezondhe(...)-alcoholgebruik.html

Omdat alcohol verboden is, gaat men iets anders meer gebruiken wat ook verboden is. :D
pi_156295883
Terug naar 16 dus met de alcoholleeftijd.
(she/her)
  dinsdag 22 september 2015 @ 14:13:06 #3
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_156295958
Dus netto is het drugsgebruik gelijk gebleven.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_156295984
Toch wel even schrikken dat zij zo schrikken van een compleet logisch gevolg.
  dinsdag 22 september 2015 @ 14:14:36 #5
pi_156295994
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:07 schreef aloa het volgende:
'Drugsgebruik toegenomen na verhogen leeftijd alcoholgebruik'

Zorgwekkend
Vera Bergkamp van D66 noemde de cijfers dinsdag in De Nieuws BV "zorgwekkend". Bergkamp: "De nieuwe wet was bedoeld om de gezondheidsrisico's onder jongeren te beperken, maar het blijkt averechts te werken."

Dit is niet waar. De meeste andere drugs zijn minder gevaarlijk dan alcohol (RIVM, Ranking of drugs, 2009) dus zijn ze nu gezonder bezig.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_156296046
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dit is niet waar. De meeste andere drugs zijn minder gevaarlijk dan alcohol (RIVM, Ranking of drugs, 2009) dus zijn ze nu gezonder bezig.
Alcohol verbieden en drugs promoten dan maar :7
pi_156296093
Dus?
pi_156296148
Vandaag collectieve dipdag op de scholen dus
pi_156296151
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:18 schreef jamesdeen het volgende:
Dus?
Dus nu moeten we allemaal heel erg wijs gaan doen en kindertjes alcohol vanaf 6 jaar bieden. Oh ja en ook alle drugs legaliseren. Kleuterscholen zijn heel wat beter als iedereen heroïne mag gebruiken immers.

Het progressieve klootjesvolk snapt het.
Naturheilmittel
  dinsdag 22 september 2015 @ 14:30:38 #10
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_156296387
Breng gewoon wat zwaar vergiftigde drugs in omloop, wacht een tijdje en zie hoe de pubers de drugs weer links laten liggen :D
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_156296488
Het nieuwe alcoholbeleid werkt in ieder geval wel. Ik werk met jongeren van ongeveer 16 en ze geven gewoon toe dat het tegenwoordig makkelijker is om drugs te kopen dan alcohol.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_156296502
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

dat zijn globale vergelijkingen, niet bv 100 euro aan alcohol in de kroeg vs 100 euro aan alcohol en overige drugs in een zuipschuur. echt onderzoek naar de onvoorziene gevolgen van wetgeving op dit punt lijkt mij ieder geval wel handig. goede bedoelingen zijn leuk, maar verifieerbare resultaten zijn toch beter :)
..///
pi_156296525
Hey! wat een verrassing. Die kids trippen nu op GHB. Een van de meest verslavende drugs die er bestaan.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
  Forum Admin dinsdag 22 september 2015 @ 14:39:11 #14
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_156296545
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:38 schreef MrSalazar het volgende:
Hey! wat een verrassing. Die kids trippen nu op GHB. Een van de meest verslavende drugs die er bestaan.
Nog goedkoper ook! En terwijl je dat aan het kopen bent kun je de scherpe randjes eraf halen met wat coke of pep. Dat verkoopt Ummut de GHB dealert ook.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 22 september 2015 @ 14:43:02 #15
256666 leeell
I know you're lonely
pi_156296642
Lijkt me een positieve ontwikkeling, mensen die hier krampachtig over doen :')

Dezelfde mensen die "The War on Drugs" steunen :')_!
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  dinsdag 22 september 2015 @ 14:46:15 #16
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_156296711
Wel rare cijfers, lees ik nu goed dat 2/3 dus minimaal elke maand iets van drugs doet (dus geen alcohol)?
pi_156296735
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:36 schreef Knutknuttsson het volgende:
Het nieuwe alcoholbeleid werkt in ieder geval wel. Ik werk met jongeren van ongeveer 16 en ze geven gewoon toe dat het tegenwoordig makkelijker is om drugs te kopen dan alcohol.
Daarom dan ook voorstander van een legalisatie voor verschillende drugs soorten. Als er een ruime legale markt is het makkelijker om het te verbieden voor bepaalde leeftijdsgroepen.
Er bestaat namelijk amper een illegale alcoholmarkt en dat is enkel en alleen zo omdat het legaal en vrij algemeen verkrijgbaar is.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 22 september 2015 @ 14:49:40 #18
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_156296771
Ik zie het in mijn omgeving ook overal, steeds meer xtc en coke.
  dinsdag 22 september 2015 @ 14:50:27 #19
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156296782
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:47 schreef erodome het volgende:

[..]

Daarom dan ook voorstander van een legalisatie voor verschillende drugs soorten. Als er een ruime legale markt is het makkelijker om het te verbieden voor bepaalde leeftijdsgroepen.
Er bestaat namelijk amper een illegale alcoholmarkt en dat is enkel en alleen zo omdat het legaal en vrij algemeen verkrijgbaar is.
Je denkt echt dat jongeren niet aan alcohol kunnen komen omdat het legaal alleen voor 18 jaar en ouder is :D!?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 22 september 2015 @ 14:50:36 #20
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_156296788
Dat ze er niks aan die drugs verdienen vindt de politiek waarschijnlijk het ergst. :')
pi_156296800
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:50 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je denkt echt dat jongeren niet aan alcohol kunnen komen omdat het legaal alleen voor 18 jaar en ouder is :D!?
Ik zeg niet dat ze er geheel niet aan kunnen komen, ik zeg dat ze er lastig aan kunnen komen.
Blijkt ook wel uit wat ik hoor van jongeren en uit oa dit nieuwsbericht, alcohol is lastiger aan te komen en wordt daarom minder gebruikt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 22 september 2015 @ 14:53:00 #22
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156296821
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:51 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat ze er geheel niet aan kunnen komen, ik zeg dat ze er lastig aan kunnen komen.
Blijkt ook wel uit wat ik hoor van jongeren en uit oa dit nieuwsbericht, alcohol is lastiger aan te komen en wordt daarom minder gebruikt.
Net zo lastig als drugs.
pi_156296857
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:53 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Net zo lastig als drugs.
Van wat ik hoor lastiger als drugs, er is gewoon een minder grote illegale handel. Dat komt omdat er zo'n ruime legale markt is.

Voor alcohol moeten ze het nu hebben van oudere broers/zussen e.d., heel soms heeft 1 van de handelaartjes op/rond school wel een keertje alcohol, maar daar blijft het wel bij. Drugs daarintegen is een ruime illegale markt voor en dus makkelijker te verkrijgen op dit moment.

Vandaar ook die verschuiving van alcohol naar drugs.
  dinsdag 22 september 2015 @ 14:58:33 #24
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156296898
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:55 schreef erodome het volgende:

[..]

Van wat ik hoor lastiger als drugs, er is gewoon een minder grote illegale handel. Dat komt omdat er zo'n ruime legale markt is.
Waardoor illegale handel niet nodig is. Vergeet niet dat deze jongeren tot voor kort wel legaal alcohol mochten drinken. Nu het voor hen allemaal illegaal is maakt dat verschil niet meer uit.
pi_156297014
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waardoor illegale handel niet nodig is. Vergeet niet dat deze jongeren tot voor kort wel legaal alcohol mochten drinken. Nu het voor hen allemaal illegaal is maakt dat verschil niet meer uit.
Exact, waardoor een ruime illegale handel niet rendabel is. Kleine verbetering gemaakt in wat je zegt.

Het is een te kleine groep en teveel gedoe om een ruime illegale markt op te zetten. Bij drugs is dat niet het geval, omdat het illegaal is is de afzetmarkt voor de illegale markt gewoon breed en dus rendabel.
  dinsdag 22 september 2015 @ 15:05:58 #26
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156297036
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:04 schreef erodome het volgende:

[..]

Exact, waardoor een ruime illegale handel niet rendabel is. Kleine verbetering gemaakt in wat je zegt.

Het is een te kleine groep en teveel gedoe om een ruime illegale markt op te zetten. Bij drugs is dat niet het geval, omdat het illegaal is is de afzetmarkt voor de illegale markt gewoon breed en dus rendabel.
Zal best maar dat leidt totaal niet tot jouw bizarre redenering dat legalisatie dan het logische gevolg is.
pi_156297041
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:14 schreef Keltie het volgende:
Toch wel even schrikken dat zij zo schrikken van een compleet logisch gevolg.
Dit, die mensen staan blijkbaar ver van de realiteit af.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_156297076
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:55 schreef erodome het volgende:

[..]

Voor alcohol moeten ze het nu hebben van oudere broers/zussen e.d., heel soms heeft 1 van de handelaartjes op/rond school wel een keertje alcohol, maar daar blijft het wel bij. Drugs daarintegen is een ruime illegale markt voor en dus makkelijker te verkrijgen op dit moment.

Vandaar ook die verschuiving van alcohol naar drugs.
De winstmarges op alcohol zullen ook niet zo groot zijn als op een XTC pilletje of een gram pep. Ik zie de dealer ook niet met een auto volgepakt met kratten Hertog Jan rondrijden :D

Legaliseren is objectief gezien de beste oplossing, beetje accijns er op, dan zijn er weer veel problemen opgelost. Alleen: welke problemen krijg je er voor terug? Er is een kleine groep die zwemt in het geld door cocaine en heroine handel. Ik ben bang dat ze niet accepteren dat de inkomsten wegvallen. En waar gaan ze zich dan op storten..
pi_156297098
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:05 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Zal best maar dat leidt totaal niet tot jouw bizarre redenering dat legalisatie dan het logische gevolg is.
Legalisatie zorgt voor minder problemen en een betere controle op zaken.
Het is niet waterdicht, maar helpt wel.
  dinsdag 22 september 2015 @ 15:12:04 #30
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156297131
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:10 schreef erodome het volgende:

[..]

Minder problemen :').

Legale alcohol zorgt inderdaad voor geen enkel probleem. Ook is er uitstekende controle en niemand zorgt ooit voor schade.
pi_156297141
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:08 schreef Toefjes het volgende:

[..]

De winstmarges op alcohol zullen ook niet zo groot zijn als op een XTC pilletje of een gram pep. Ik zie de dealer ook niet met een auto volgepakt met kratten Hertog Jan rondrijden :D

Legaliseren is objectief gezien de beste oplossing, beetje accijns er op, dan zijn er weer veel problemen opgelost. Alleen: welke problemen krijg je er voor terug? Er is een kleine groep die zwemt in het geld door cocaine en heroine handel. Ik ben bang dat ze niet accepteren dat de inkomsten wegvallen. En waar gaan ze zich dan op storten..
Tja, het illegaal houden omdat anders criminelen gaan huilen lijkt me ook geen goed idee.
Weet ook niet of je het voor alle drugssoorten legaal moet maken, denk dat eerst eens testen met wat "low impact" soorten en evt wat erg algemeen gebruikte soorten handig is. Dan kan er gekeken worden naar de effecten, of die wel zijn zoals verwacht.
pi_156297204
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Legale alcohol zorgt inderdaad voor geen enkel probleem. Ook is er uitstekende controle en niemand zorgt ooit voor schade.
Minder problemen dan wanneer het illegaal is. Zoals al gezegd, het is niet waterdicht, maar zowel alcohol als drugs gaan gewoon niet verdwijnen en zullen altijd problemen kennen. Het is dus zaak te kijken naar wat het verstandigste is, wat het minste problemen oplevert. En als het legaal is geeft dat ook nog eens wat geld wat terugkomt om de problematiek die zal blijven bestaan een beetje te bekostigen.

Ik merk gewoon dat jongeren nu lastiger aan alcohol kunnen komen en het alcoholgebruik onder jongeren dus stevig omlaag is gegaan. Dat werkt alleen maar omdat er een ruime legale markt is waardoor het niet rendabel is dit veelvuldig in het illegale circuit aan te bieden.
Bij drugs geld het is illegaal, wat het dus zeer rendabel maakt dat op de illegale markt aan te bieden omdat het niet alleen over die kleine doelgroep gaat.
  dinsdag 22 september 2015 @ 15:18:48 #33
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156297239
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:16 schreef erodome het volgende:

[..]

Minder problemen dan wanneer het illegaal is.
Nou, nee. Dat zie je dus bij alcohol. Legaal en kost de samenleving miljarden.

quote:
Ik merk gewoon dat jongeren nu lastiger aan alcohol kunnen komen en het alcoholgebruik onder jongeren dus stevig omlaag is gegaan. Dat werkt alleen maar omdat er een ruime legale markt is waardoor het niet rendabel is dit veelvuldig in het illegale circuit aan te bieden.
Bij drugs geld het is illegaal, wat het dus zeer rendabel maakt dat op de illegale markt aan te bieden omdat het niet alleen over die kleine doelgroep gaat.
Nee, het komt omdat deze zeer kleine leeftijdsgroep tijdelijk tussen wal en schip belandt. Dat is over een jaar of twee weer opgelost.

Overigens vind ik de verhoging naar 18 jaar dikke onzin en wordt het wat mij betreft weer teruggezet naar 16.
pi_156297241
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Tja, het illegaal houden omdat anders criminelen gaan huilen lijkt me ook geen goed idee.
Weet ook niet of je het voor alle drugssoorten legaal moet maken, denk dat eerst eens testen met wat "low impact" soorten en evt wat erg algemeen gebruikte soorten handig is. Dan kan er gekeken worden naar de effecten, of die wel zijn zoals verwacht.
Mdma en tripmiddelen zou inderdaad prima kunnen, bij Mdma vraagt het lichaam niet om maar, maar gaat het lichaam juist protesteren als je te veel gebruikt.

Sowieso het geld dat je bespaart en wat het oplevert zou je voor een deel in moeten zetten op goede voorlichting voor mensen die het willen gebruiken.

quote:
10s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je weet wel precies hoeveel alcohol er in een bepaalde drank zit, waardoor je zelf de touwtjes in handen krijgt. Er zijn geen alcohol liquidaties en weinig mensen overlijden door giftige alcohol die illegaal gestookt is. Amerika heeft het geprobeerd te verbieden, het leverde een complete chaos op.
  dinsdag 22 september 2015 @ 15:20:55 #35
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156297268
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:19 schreef Toefjes het volgende:

Je weet wel precies hoeveel alcohol er in een bepaalde drank zit, waardoor je zelf de touwtjes in handen krijgt. Er zijn geen alcohol liquidaties en weinig mensen overlijden door giftige alcohol die illegaal gestookt is. Amerika heeft het geprobeerd te verbieden, het leverde een complete chaos op.
Dat zijn problemen voor gebruikers. Dat boeit niemand wat. Het gaat om problemen in het algemeen.

Drugs zijn over het algemeen al verboden. Van 'verbieden' is dus geen sprake.
pi_156297271
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:10 schreef erodome het volgende:

[..]

En het scheelt een hoop geld en mankracht die elders ingezet kan worden, zoals bijvoorbeeld criminaliteit waar de mensen echt last van hebben. Waterdicht zal het nooit worden maar miljoenen mensen criminaliseren is ook niet echt de oplossing.

Straatdealers vragen niet om legitimatie dus ik snap de jeugd wel
pi_156297384
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:20 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat zijn problemen voor gebruikers. Dat boeit niemand wat. Het gaat om problemen in het algemeen.

Drugs zijn over het algemeen al verboden. Van 'verbieden' is dus geen sprake.
Tel alle drugsgerelateerde misdrijven bij elkaar op. Kosten voor justitie met name. Gevangenissen, rechtspraak, politie, douane. Dat zijn wel onze problemen, want om dat te financieren betalen we snel 42% belasting over ons inkomen. En aan het eind krijgen mensen toch wat ze willen. Beetje nutteloos allemaal toch?

En van zaken als liquidaties heb je geen last inderdaad. Tot je slachtoffer wordt van een persoonsverwisseling. Of iemand die je kent. Of men toevallig een keer verkeerd richt.
  dinsdag 22 september 2015 @ 15:29:13 #38
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156297431
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:26 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Tel alle drugsgerelateerde misdrijven bij elkaar op. Kosten voor justitie met name. Gevangenissen, rechtspraak, politie, douane. Dat zijn wel onze problemen, want om dat te financieren betalen we snel 42% belasting over ons inkomen. En aan het eind krijgen mensen toch wat ze willen. Beetje nutteloos allemaal toch?
Dat is geen argument want dan kunnen we ook diefstal legaliseren. En andere misdrijven. Met exact dezelfde redenatie. De schade die dat toebrengt aan de maatschappij is het blijkbaar waard.

En dat laatste punt is helemaal mooi. Als mensen die het echt willen het nu al kunnen krijgen is er geen enkele reden om tot legalisatie over te gaan.
pi_156297617
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:29 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is geen argument want dan kunnen we ook diefstal legaliseren. En andere misdrijven. Met exact dezelfde redenatie. De schade die dat toebrengt aan de maatschappij is het blijkbaar waard.

En dat laatste punt is helemaal mooi. Als mensen die het echt willen het nu al kunnen krijgen is er geen enkele reden om tot legalisatie over te gaan.
Ja, waarom zou je ook eigenlijk miljarden besparen.

En drugs gebruiken gelijkstellen aan diefstal, tja.. Als iemand na een week hard werken een avondje wil chillen zou het prachtig zijn als dat zou kunnen zonder er voor in een schimmige wereld te moeten duiken, waar alleen discutabele figuren zich verrijken. Jij wilt dat liever in stand houden, ik zie dat geld liever in de schatkist. Ieder z'n mening
pi_156297725
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:38 schreef MrSalazar het volgende:
valt allemaal wel mee, ik gebruik het iedere dag en heb nergens last van
pi_156297743
quote:
Alleen de PVV en D66 stemden tegen het wetsvoorstel.
Blijft treurig dat uitgerekend deze twee domme clubjes het bij het rechte eind hadden :P
Conscience do cost.
  dinsdag 22 september 2015 @ 15:43:08 #42
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156297762
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:37 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ja, waarom zou je ook eigenlijk miljarden besparen.

En drugs gebruiken gelijkstellen aan diefstal, tja.. Als iemand na een week hard werken een avondje wil chillen zou het prachtig zijn als dat zou kunnen zonder er voor in een schimmige wereld te moeten duiken, waar alleen discutabele figuren zich verrijken. Jij wilt dat liever in stand houden, ik zie dat geld liever in de schatkist. Ieder z'n mening
Die 'miljarden besparing' is gewoon dikke onzin. Alcohol is ook legaal, levert dat ook miljarden op?
pi_156297860
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:43 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Die 'miljarden besparing' is gewoon dikke onzin. Alcohol is ook legaal, levert dat ook miljarden op?
Je hebt accijns inkomsten, maar het creëert ook weer uitgaves. Als alcohol een onderwereldproduct gaat worden dan durf ik te beweren dat dat problemen gaat geven waar we als maatschappij miljarden meer voor moeten betalen dan nu het geval is.

Of je moet net als in strenge moslim landen draagkracht hebben onder de bevolking door wat er in een oud boek geschreven is, maar laten we dat maar niet willen in dit land.
  dinsdag 22 september 2015 @ 15:48:10 #44
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156297880
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:47 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Je hebt accijns inkomsten, maar het creëert ook weer uitgaves. Als alcohol een onderwereldproduct gaat worden
Dat is dan ook niet waar we over praten. Ook al klopt dat dus wel, in deze leeftijdsgroep.
pi_156297901
Dingen die je niet verwacht.
pi_156298215
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:48 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is dan ook niet waar we over praten. Ook al klopt dat dus wel, in deze leeftijdsgroep.
En die markt is er niet omdat er een ruim legaal beleid is, er een ruime legale markt is. Waardoor die illegale markt amper rendabel is.
  dinsdag 22 september 2015 @ 16:05:50 #47
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156298339
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 16:00 schreef erodome het volgende:

[..]

En die markt is er niet omdat er een ruim legaal beleid is, er een ruime legale markt is. Waardoor die illegale markt amper rendabel is.
Ja dat heb je al drie keer gezegd. En ik heb al drie keer gezegd dat dat alleen geldt voor deze leeftijdsgroep die door nieuwe wetgeving tussen wal en schip belandt.

En, ook voor de derde keer, die constatering leidt op geen enkele manier tot jouw conclusie.
pi_156298419
'Alle tieners zeggen ja tegen MDMA'
  dinsdag 22 september 2015 @ 16:19:14 #49
pi_156298728
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:37 schreef wipes66 het volgende:

[..]

dat zijn globale vergelijkingen, niet bv 100 euro aan alcohol in de kroeg vs 100 euro aan alcohol en overige drugs in een zuipschuur. echt onderzoek naar de onvoorziene gevolgen van wetgeving op dit punt lijkt mij ieder geval wel handig. goede bedoelingen zijn leuk, maar verifieerbare resultaten zijn toch beter :)
Dat is onzin. De prijzen worden bepaald dor wetgeving en accijns. Niet door de werking van het spul.

Maar ik ben helemaal voor onderzoek naar de werking van legalisatie.
  dinsdag 22 september 2015 @ 16:21:56 #50
pi_156298795
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 september 2015 14:50 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ze kunnen makkelijker aan illegale drugs komen dan legale. De slijter heeft sluitingstijden. Coke komen ze s'nachts bij je thuis brengen en ze vragen niet naar je leeftijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')