abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156223451
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:23 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Maar zie je daar van de toegevoegde waarde? Het huidige systeem zit klem met religie, en houdt er te veel rekening mee. Dus dat contract werkt niet echt he?
Dat contract werkt net zo goed/slecht als het werkt ten aanzien van niet-religieuze ideologieen. En ik zie de meerwaarde van religieuzen een fysiek contract laten tekenen echt niet.

Sterker nog: het maakt in mijn ogen een ongeoorloofd onderscheid tussen religieuze en niet-religieuze ideologieen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156223461
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:17 schreef Molurus het volgende:
Dat was niet de vraag. Kun je wetenschappelijk onderbouwen dat dat het doel moet zijn?

Ik denk het niet namelijk.
Ik denk dat je een eind komt
pi_156223490
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:24 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Het probleem is dat je dan rekening moet houden met de huidige inwoners. een nieuwe seculiere staat zou een oplossing zijn.
Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel. Wat moeten nou precies de uitgangspunten van de maatschappij zijn?

Wat telt bijvoorbeeld zwaarder:

1) het maximaliseren van menselijk geluk, of,

2) persoonlijke vrijheid en autonomiteit?

Voor beide valt veel voor en veel tegen te zeggen. En ze zijn regelmatig strijdig met elkaar.
pi_156223495
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:20 schreef Molurus het volgende:
Tachyonen zijn tot dusver geheel hypothetisch. Dat wil zeggen dat er geen waargenomen redenen zijn om te denken dat ze werkelijk bestaan. Niet heel anders dan een geloof in goden eigenlijk. :D
dat is met anti/dark materie net zo. men wist dat het er moest zijn, en uiteindelijk is het ook bewezen, toch?
pi_156223510
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:25 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ik denk dat je een eind komt
Dat denk ik niet. Nogmaals, de slimste mensen uit de geschiedenis zijn daar in vele honderden jaren niet uit gekomen.
pi_156223523
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:24 schreef Molurus het volgende:
Sterker nog: het maakt in mijn ogen een ongeoorloofd onderscheid tussen religieuze en niet-religieuze ideologieen.
Religie maakt zelf ook dat onderscheid. Diegene die het meest onderbouwd is dient de voorkeur te krijgen. En dat is niet religie
pi_156223569
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:26 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

dat is met anti/dark materie net zo. men wist dat het er moest zijn, en uiteindelijk is het ook bewezen, toch?
Het bestaan van donkere materie is meen ik direct gebaseerd op waarnemingen. Er was op dat moment nog geen model waaruit het bestaan ervan werd voorspeld.

Voor antimaterie was dat weer wel het geval geloof ik. Het punt is: er zijn geen denkbare waarnemingen die het bestaan van tachyonen zouden bevestigen ofwel ontkrachten. Dat is een heel belangrijk verschil.

Een idee dat empirisch niet falsificeerbaar is is onwetenschappelijk.
pi_156223585
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:28 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Religie maakt zelf ook dat onderscheid. Diegene die het meest onderbouwd is dient de voorkeur te krijgen. En dat is niet religie
Niet-religieuze politieke ideologieen kunnen evenmin wetenschappelijk worden onderbouwd, en die maken dat onderscheid net zo goed. Zoals jij hier en nu.
pi_156223629
Ik ben wel benieuwd Hong, wat denk jij bijvoorbeeld van utilitarisme als de basis voor een maatschappij?

Zie ook:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Utilitarisme

Het idee komt er kortweg op neer dat het juiste om te doen datgene is dat menselijk geluk maximaliseert, altijd.
pi_156223740
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:26 schreef Molurus het volgende:
Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel. Wat moeten nou precies de uitgangspunten van de maatschappij zijn?

Wat telt bijvoorbeeld zwaarder:

1) het maximaliseren van menselijk geluk, of,

2) persoonlijke vrijheid en autonomiteit?
Ik denk dat je prima een democratie kunt maken waarin beiden kunnen fungeren met en naast elkaar. Laat mensen zelf kiezen. twee sets met regels waaruit je kunt kiezen. Kies je een systeem dat als norm persoonlijk geluk heeft? Ben je afhankelijk van een aantal regels, kies je voor vrijheid en zelf bestuur? Dan heb je een ander set regels. Beiden zijn gebonden aan basisregels die voor iedereen gelden, maar door de keuze voor 1 of 2 heb jee een aantal extra rechten maar ook verplichtingen
pi_156223757
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:27 schreef Molurus het volgende:
Dat denk ik niet. Nogmaals, de slimste mensen uit de geschiedenis zijn daar in vele honderden jaren niet uit gekomen.
Ja, en in al die jaren was er vooral veel macht van religie waar rekening mee gehouden moest worden.
pi_156223769
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:30 schreef Molurus het volgende:
er zijn geen denkbare waarnemingen die het bestaan van tachyonen zouden bevestigen ofwel ontkrachten. Dat is een heel belangrijk verschil.
nog niet.
pi_156223781
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:31 schreef Molurus het volgende:
Niet-religieuze politieke ideologieen kunnen evenmin wetenschappelijk worden onderbouwd, en die maken dat onderscheid net zo goed. Zoals jij hier en nu.
alles wat niet goed onderbouwd word sluit zichzelf dan toch uit?
pi_156223822
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:33 schreef Molurus het volgende:
Ik ben wel benieuwd Hong, wat denk jij bijvoorbeeld van utilitarisme als de basis voor een maatschappij?

Zie ook:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Utilitarisme

Het idee komt er kortweg op neer dat het juiste om te doen datgene is dat menselijk geluk maximaliseert, altijd.
Geluk baseren op zingeving? Ik denk dat geluk in veel situaties veel algemene overeenkomsten heeft, maar soms ook heel persoonlijk is. Je hebt niet veel nodig om geluk te kunnen ervaren.
pi_156223860
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:38 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ik denk dat je prima een democratie kunt maken waarin beiden kunnen fungeren met en naast elkaar. Laat mensen zelf kiezen. twee sets met regels waaruit je kunt kiezen. Kies je een systeem dat als norm persoonlijk geluk heeft? Ben je afhankelijk van een aantal regels, kies je voor vrijheid en zelf bestuur? Dan heb je een ander set regels. Beiden zijn gebonden aan basisregels die voor iedereen gelden, maar door de keuze voor 1 of 2 heb jee een aantal extra rechten maar ook verplichtingen
Die twee kunnen niet naast elkaar bestaan. In heel veel praktische situaties zijn ze direct strijdig met elkaar.

Een heel bekend voorbeeld uit de morele filosofie, beter bekend als 'chopping up chuck':

Stel, je hebt een ziekenhuis waarin een arts vier patienten behandelt. 1 ervan heeft een levertransplantatie nodig, de 2e een harttransplantatie, de 3e een niertransplantatie en de 4e een longtransplantatie.

De behandelend arts heeft geen beschikbare donororganen. Deze vier patienten zijn eigenlijk ten dode opgeschreven.

En op dat moment bedenkt de arts: "hee, wacht eens even. In de wachtkamer zit een gezonde patient die langskomt voor een medische controle. Ik zou eventueel zijn organen kunnen gebruiken en daarmee de levens van vier mensen kunnen redden."

Dat zou natuurlijk heel onrechtvaardig zijn voor die gezonde persoon. Maar zijn de levens van vier mensen niet meer waard dan het leven van 1 mens?

Dit voorbeeld lijkt heel duidelijk te pleiten voor persoonlijke vrijheid en autonomiteit boven het geluk van de grootste groep. Bovendien, hoe relevant is het eigenlijk of de gezonde patient heeft gekozen voor het ene soort maatschappij of voor het andere soort?

Er zijn ook weer tal van andere voorbeelden waarin je kunt zeggen dat de persoonlijke vrijheid van 1 persoon helemaal niet het zwaarste weegt. Eveneens ongeacht wie waarvoor heeft gekozen.

Meer verdieping ten aanzien van dit vraagstuk, erg goed:

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 19-09-2015 17:51:30 ]
pi_156223893
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:39 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ja, en in al die jaren was er vooral veel macht van religie waar rekening mee gehouden moest worden.
De grote morele filosofen waren al lang voorbij het idee dat religieus dogma bepaalt wat goed is en wat slecht. Dan geef je ze echt veel te weinig credit.
pi_156223915
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:40 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

alles wat niet goed onderbouwd word sluit zichzelf dan toch uit?
Dat iets niet wetenschappelijk kan worden onderbouwd betekent niet dat het niet onderbouwd kan worden.

Bovendien: wij moeten tal van morele besluiten nemen, zoals de dokter in het bovenstaande voorbeeld. Ook als je niet wetenschappelijk kunt onderbouwen wat de juiste keuze is: er zal een keuze gemaakt moeten worden. Linksom of rechtsom.
pi_156223925
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:43 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Geluk baseren op zingeving? Ik denk dat geluk in veel situaties veel algemene overeenkomsten heeft, maar soms ook heel persoonlijk is. Je hebt niet veel nodig om geluk te kunnen ervaren.
Utilitarisme heeft niets te maken met zingeving. Lees het betreffende artikel anders even, voor de achtergrond van deze belangrijke moreelfilosofische stroming. (Of bekijk het college van Michael Sandel, nog beter.)
pi_156224051
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:53 schreef hoas het volgende:
En toch zolang het tegendeel niet bewezen is, krijgen ze van mij het voordeel van de twijfel. De evolutie theorie kraakt ook aan alle kanten, maar ik persoonlijk vindt die geloofwaardiger dan andere verklaringen.
:')

Dus staan beide op gelijke voet, religie en evolutietheorie? First class ignorance.
pi_156224070
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:45 schreef Molurus het volgende:
Die twee kunnen niet naast elkaar bestaan. In heel veel praktische situaties zijn ze direct strijdig met elkaar.
Ik heb er een topic voor aangemaakt. Daarin is er een mogelijkheid om een volledig nieuwe staat te vormen. Wellicht is het interessant om te kijken of het lukt als je helemaal overnieuw begint
pi_156224081
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 17:43 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Het is dan ook beter om geluk te baseren op (lichamelijke) ervaringen (emotie, gevoel in verband tot handeling/situatie).
pi_156224154
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:47 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik ben voor om een i9eder die een religie aanhangt een verklaring te laten tekenen waarbij men verklaart dat de democratie boven religie staat en er geen democratisch recht is om religie privileges te geven gebaseerd op religie.Wanneer men niet de democratische waarden erken, is er geen verblijfsrecht voor nieuwkomers en dubbele nationaliteiten. Ook bij dubbele nationaliteit moet men een keuze maken voor 1 nationaliteit. bij niet erkenning voor reeds gevesigden, geen stemrecht.

ook religieus onderwijs moet afgeschaft worden. Kinderen moet je niet te veel vergiftigen met niet realiteit. Op school hoor je onderbouwde feiten te leren. Religie moet men in de vrije tijd beleven.
En je gelooft dat je in een democratie leeft?
pi_156224206
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2015 18:00 schreef loni55 het volgende:
En je gelooft dat je in een democratie leeft?
Nee, Nederland is in veel opzichten vaak ook een schijn democratie
pi_156224261
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 16:32 schreef Molurus het volgende:
De mens zal nog wel minimaal een paar honderdduizend jaar door moeten evolueren.
Ik schat het op 100 jaar.
pi_156224265
Om te beginnen grondrecht artikel 6 aanpassen.
To see or not to see. That's my answer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')