Dat contract werkt net zo goed/slecht als het werkt ten aanzien van niet-religieuze ideologieen. En ik zie de meerwaarde van religieuzen een fysiek contract laten tekenen echt niet.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:23 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar zie je daar van de toegevoegde waarde? Het huidige systeem zit klem met religie, en houdt er te veel rekening mee. Dus dat contract werkt niet echt he?
Ik denk dat je een eind komtquote:Op zaterdag 19 september 2015 17:17 schreef Molurus het volgende:
Dat was niet de vraag. Kun je wetenschappelijk onderbouwen dat dat het doel moet zijn?
Ik denk het niet namelijk.
Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel. Wat moeten nou precies de uitgangspunten van de maatschappij zijn?quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:24 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Het probleem is dat je dan rekening moet houden met de huidige inwoners. een nieuwe seculiere staat zou een oplossing zijn.
dat is met anti/dark materie net zo. men wist dat het er moest zijn, en uiteindelijk is het ook bewezen, toch?quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:20 schreef Molurus het volgende:
Tachyonen zijn tot dusver geheel hypothetisch. Dat wil zeggen dat er geen waargenomen redenen zijn om te denken dat ze werkelijk bestaan. Niet heel anders dan een geloof in goden eigenlijk.
Dat denk ik niet. Nogmaals, de slimste mensen uit de geschiedenis zijn daar in vele honderden jaren niet uit gekomen.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:25 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik denk dat je een eind komt
Religie maakt zelf ook dat onderscheid. Diegene die het meest onderbouwd is dient de voorkeur te krijgen. En dat is niet religiequote:Op zaterdag 19 september 2015 17:24 schreef Molurus het volgende:
Sterker nog: het maakt in mijn ogen een ongeoorloofd onderscheid tussen religieuze en niet-religieuze ideologieen.
Het bestaan van donkere materie is meen ik direct gebaseerd op waarnemingen. Er was op dat moment nog geen model waaruit het bestaan ervan werd voorspeld.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:26 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
dat is met anti/dark materie net zo. men wist dat het er moest zijn, en uiteindelijk is het ook bewezen, toch?
Niet-religieuze politieke ideologieen kunnen evenmin wetenschappelijk worden onderbouwd, en die maken dat onderscheid net zo goed. Zoals jij hier en nu.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:28 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Religie maakt zelf ook dat onderscheid. Diegene die het meest onderbouwd is dient de voorkeur te krijgen. En dat is niet religie
Ik denk dat je prima een democratie kunt maken waarin beiden kunnen fungeren met en naast elkaar. Laat mensen zelf kiezen. twee sets met regels waaruit je kunt kiezen. Kies je een systeem dat als norm persoonlijk geluk heeft? Ben je afhankelijk van een aantal regels, kies je voor vrijheid en zelf bestuur? Dan heb je een ander set regels. Beiden zijn gebonden aan basisregels die voor iedereen gelden, maar door de keuze voor 1 of 2 heb jee een aantal extra rechten maar ook verplichtingenquote:Op zaterdag 19 september 2015 17:26 schreef Molurus het volgende:
Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel. Wat moeten nou precies de uitgangspunten van de maatschappij zijn?
Wat telt bijvoorbeeld zwaarder:
1) het maximaliseren van menselijk geluk, of,
2) persoonlijke vrijheid en autonomiteit?
Ja, en in al die jaren was er vooral veel macht van religie waar rekening mee gehouden moest worden.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:27 schreef Molurus het volgende:
Dat denk ik niet. Nogmaals, de slimste mensen uit de geschiedenis zijn daar in vele honderden jaren niet uit gekomen.
nog niet.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:30 schreef Molurus het volgende:
er zijn geen denkbare waarnemingen die het bestaan van tachyonen zouden bevestigen ofwel ontkrachten. Dat is een heel belangrijk verschil.
alles wat niet goed onderbouwd word sluit zichzelf dan toch uit?quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:31 schreef Molurus het volgende:
Niet-religieuze politieke ideologieen kunnen evenmin wetenschappelijk worden onderbouwd, en die maken dat onderscheid net zo goed. Zoals jij hier en nu.
Geluk baseren op zingeving? Ik denk dat geluk in veel situaties veel algemene overeenkomsten heeft, maar soms ook heel persoonlijk is. Je hebt niet veel nodig om geluk te kunnen ervaren.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:33 schreef Molurus het volgende:
Ik ben wel benieuwd Hong, wat denk jij bijvoorbeeld van utilitarisme als de basis voor een maatschappij?
Zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Utilitarisme
Het idee komt er kortweg op neer dat het juiste om te doen datgene is dat menselijk geluk maximaliseert, altijd.
Die twee kunnen niet naast elkaar bestaan. In heel veel praktische situaties zijn ze direct strijdig met elkaar.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:38 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik denk dat je prima een democratie kunt maken waarin beiden kunnen fungeren met en naast elkaar. Laat mensen zelf kiezen. twee sets met regels waaruit je kunt kiezen. Kies je een systeem dat als norm persoonlijk geluk heeft? Ben je afhankelijk van een aantal regels, kies je voor vrijheid en zelf bestuur? Dan heb je een ander set regels. Beiden zijn gebonden aan basisregels die voor iedereen gelden, maar door de keuze voor 1 of 2 heb jee een aantal extra rechten maar ook verplichtingen
De grote morele filosofen waren al lang voorbij het idee dat religieus dogma bepaalt wat goed is en wat slecht. Dan geef je ze echt veel te weinig credit.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:39 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ja, en in al die jaren was er vooral veel macht van religie waar rekening mee gehouden moest worden.
Dat iets niet wetenschappelijk kan worden onderbouwd betekent niet dat het niet onderbouwd kan worden.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:40 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
alles wat niet goed onderbouwd word sluit zichzelf dan toch uit?
Utilitarisme heeft niets te maken met zingeving. Lees het betreffende artikel anders even, voor de achtergrond van deze belangrijke moreelfilosofische stroming. (Of bekijk het college van Michael Sandel, nog beter.)quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:43 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Geluk baseren op zingeving? Ik denk dat geluk in veel situaties veel algemene overeenkomsten heeft, maar soms ook heel persoonlijk is. Je hebt niet veel nodig om geluk te kunnen ervaren.
quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:53 schreef hoas het volgende:
En toch zolang het tegendeel niet bewezen is, krijgen ze van mij het voordeel van de twijfel. De evolutie theorie kraakt ook aan alle kanten, maar ik persoonlijk vindt die geloofwaardiger dan andere verklaringen.
Ik heb er een topic voor aangemaakt. Daarin is er een mogelijkheid om een volledig nieuwe staat te vormen. Wellicht is het interessant om te kijken of het lukt als je helemaal overnieuw begintquote:Op zaterdag 19 september 2015 17:45 schreef Molurus het volgende:
Die twee kunnen niet naast elkaar bestaan. In heel veel praktische situaties zijn ze direct strijdig met elkaar.
Het is dan ook beter om geluk te baseren op (lichamelijke) ervaringen (emotie, gevoel in verband tot handeling/situatie).quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:43 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Geluk baseren op zingeving? Ik denk dat geluk in veel situaties veel algemene overeenkomsten heeft, maar soms ook heel persoonlijk is. Je hebt niet veel nodig om geluk te kunnen ervaren.
En je gelooft dat je in een democratie leeft?quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:47 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik ben voor om een i9eder die een religie aanhangt een verklaring te laten tekenen waarbij men verklaart dat de democratie boven religie staat en er geen democratisch recht is om religie privileges te geven gebaseerd op religie.Wanneer men niet de democratische waarden erken, is er geen verblijfsrecht voor nieuwkomers en dubbele nationaliteiten. Ook bij dubbele nationaliteit moet men een keuze maken voor 1 nationaliteit. bij niet erkenning voor reeds gevesigden, geen stemrecht.
ook religieus onderwijs moet afgeschaft worden. Kinderen moet je niet te veel vergiftigen met niet realiteit. Op school hoor je onderbouwde feiten te leren. Religie moet men in de vrije tijd beleven.
Nee, Nederland is in veel opzichten vaak ook een schijn democratiequote:Op zaterdag 19 september 2015 18:00 schreef loni55 het volgende:
En je gelooft dat je in een democratie leeft?
Ik schat het op 100 jaar.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:32 schreef Molurus het volgende:
De mens zal nog wel minimaal een paar honderdduizend jaar door moeten evolueren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |