Tegenwoordig hebben we alternatieven voor religie, maar van een god moet men dan wel definitief afstand nemen.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:28 schreef -AMG- het volgende:
Hoe weet ik ook niet maar deel de mening dat welk geloof dan ook niets toevoegt aan de ontwikkeling van de mensheid. Het werkt zelfs tegen.
Kun je ook uitleggen waarom jij vindt dat dat moet gebeuren?quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:32 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Tegenwoordig hebben we alternatieven voor religie, maar van een god moet men dan wel definitief afstand nemen.
Ja, ik vind het altijd wel wonderlijk hoe de verlichte westerse samenleving zich op de borst klopt ten aanzien van hun kleine beetje nog maar zeer recent verworven rationeel denken.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:35 schreef hoas het volgende:
Hoelang is het niet geleden dat men nog verplicht iedere dag moest bidden, biechten en naar de zondagsschool most, dat ongedoopte kinderen buiten de kerkmuur begraven werden? Een jaartje of 70?
Omdat religie in mijn ogen niet meer thuishoort in de 21e eeuw. We moeten vooruit als mensheid.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:35 schreef Knitted het volgende:
[..]
Kun je ook uitleggen waarom jij vindt dat dat moet gebeuren?
In tijd van oorlog rennen wij weer massaal naar meneer pastoor.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, ik vind het altijd wel wonderlijk hoe de verlichte westerse samenleving zich op de borst klopt ten aanzien van hun kleine beetje nog maar zeer recent verworven rationeel denken.
Alsof het nooit anders is geweest en wij niet ook nog een lange weg te gaan hebben.
Hoewel ik het in essentie met je eens bent verdient dit wel iets meer onderbouwing.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:39 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Omdat religie in mijn ogen niet meer thuishoort in de 21e eeuw. We moeten vooruit als mensheid.
Ook dat. We zijn genetisch nauwelijks verschillend van onze 'holbewoner' voorouders. Het enige dat ons 'beschaafd' maakt is een culturele evolutie. In essentie zijn we nog dezelfde apen.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:41 schreef hoas het volgende:
[..]
In tijd van oorlog rennen wij weer massaal naar meneer pastoor.
Het hoorde nooit thuis in een beschaafd land. Religie had eeuwen geleden al verbannen moeten worden.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:39 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Omdat religie in mijn ogen niet meer thuishoort in de 21e eeuw. We moeten vooruit als mensheid.
Dat was eeuwen geleden net zo onmogelijk als het nu is.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:44 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Het hoorde nooit thuis in een beschaafd land. Religie had eeuwen geleden al verbannen moeten worden.
Religie zorgt controle, binding, eenheid en nog wel een aantal zaken die vroeger van toepassing kwam. Ook heeft het ons in het begin een wereldvisie gegeven en vragen beantwoord zodat we de wereld konden begrijpen. Veel dingen zijn irrelevant geworden. Wat overblijft is misschien enkel nog de verbinding via de kerk en het geloven in een opperwezen die over je zou waken. Het eerste is makkelijk te vervangen, het tweede is lastiger, aangezien je dus niet een wezen kunt wegnemen waar zij sterk in geloven. Dus misschien zouden we die ernst van het geloven in een god kunnen wegnemen.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoewel ik het in essentie met je eens bent verdient dit wel iets meer onderbouwing.
"The Initial Mystery that attends any journey is: how did the traveler reach his starting point in the first place?"
Religie is niet zomaar ontstaan. We zullen een dieper begrip moeten ontwikkelen van de evolutionaire achtergrond van religie om te begrijpen en eventueel in staat te worden ons van religie te ontdoen.
Want er zijn wel gegronde redenen om te denken dat religie de mens in elk geval in het verleden bepaalde voordelen bood, en mogelijk ook nog in het heden.
En in die tijden viert kindermisbruik hoogtij.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:41 schreef hoas het volgende:
In tijd van oorlog rennen wij weer massaal naar meneer pastoor.
Uitstekend idee. Ik vraag me alleen af: waarom zouden we ons beperken tot religieuze ideologieen? Waarom niet gelijk dit doortrekken naar alle ideologieen die mogelijk, direct of indirect, een bedreiging zijn voor de democratie?quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:47 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik ben voor om een i9eder die een religie aanhangt een verklaring te laten tekenen waarbij men verklaart dat de democratie boven religie staat en er geen democratisch recht is om religie privileges te geven gebaseerd op religie.Wanneer men niet de democratische waarden erken, is er geen verblijfsrecht voor nieuwkomers en dubbele nationaliteiten. Ook bij dubbele nationaliteit moet men een keuze maken voor 1 nationaliteit. bij niet erkenning voor reeds gevesigden, geen stemrecht.
ook religieus onderwijs moet afgeschaft worden. Kinderen moet je niet te veel vergiftigen met niet realiteit. Op school hoor je onderbouwde feiten te leren. Religie moet men in de vrije tijd beleven.
Ja, religie stopt het denken en blijft hangen in de tijdquote:Op zaterdag 19 september 2015 16:44 schreef totalvamp het volgende:
Het houdt moedwillig mensen onwetend.
Dat is nu nog, sterker het was altijd al zo.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
En in die tijden viert kindermisbruik hoogtij.
Integendeel. De evolutietheorie is 1 van de sterkst empirisch onderbouwde theorieen die er bestaan. Er zijn weinig theorieen waarvoor er meer empirisch bewijs is dan voor de evolutietheorie.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:53 schreef hoas het volgende:
De evolutie theorie kraakt ook aan alle kanten
Ik denk dat we dan eerst buitenaards leven moeten ontdekken. Die dan eventjes fijn uit de doeken doen hoe een en ander in elkaar steekt.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:24 schreef Odaiba het volgende:
Hoe kunnen wij als mensen er nu voor zorgen dat religie echt iets wordt van het verleden, met in het achterhoofd dat een kleine groep altijd nog zal geloven, al is het in het spaghetti monster.
Precies. Het is maar net wat je verstaat onder 'religieus'. In feite zijn Japanners niet minder gek dan de rest van de wereld. En dat verbaast me niets.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:48 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Religie zorgt controle, binding, eenheid en nog wel een aantal zaken die vroeger van toepassing kwam. Ook heeft het ons in het begin een wereldvisie gegeven en vragen beantwoord zodat we de wereld konden begrijpen. Veel dingen zijn irrelevant geworden. Wat overblijft is misschien enkel nog de verbinding via de kerk en het geloven in een opperwezen die over je zou waken. Het eerste is makkelijk te vervangen, het tweede is lastiger, aangezien je dus niet een wezen kunt wegnemen waar zij sterk in geloven. Dus misschien zouden we die ernst van het geloven in een god kunnen wegnemen.
Interessant is dat een erg spiritueel land als Japan grotendeels atheļstisch is en toch een grote verbondenheid voelt met elkaar door zijn tradities en gebruiken, ontstaan vanuit die spirituele stromingen. die zij erg goed onderhouden, bijna zo sterk als wij ons geloof in god vasthouden. Die god kan dus weeldegelijk weg. En op den duur dus ook religie. Eerlijk is eerlijk, Japanners zijn wel erg bijgelovig, dus dat is ook een puntje waar we vanaf moeten als mensheid.
Ik denk dat het verbieden van "Religie aanleren als de waarheid onder 18 jaar" beter is.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:56 schreef wipes66 het volgende:
wetenschappelijk scepticisme over de gehele linie onderdeel laten uitmaken van het onderwijs?
Gedegen onderwijs heeft maar een zeer bescheiden invloed op de religiositeit van mensen. Het helpt de ergste gekte te bestrijden, maar daar is dan ook alles mee gezegd.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:56 schreef wipes66 het volgende:
wetenschappelijk scepticisme over de gehele linie onderdeel laten uitmaken van het onderwijs?
Elke ideologie die wetenschappelijk te onderbouwen is met testbare theorieen moet zichzelf bewijzen, Wanneer deze bewezen is kan hier rekening mee gehouden worden. Menselijke waarden horen te norm te zijn. Elke ideologie die daarmee in strijd is diskwalificeert zichzelf. De aanhanger van die ideologie ook direct.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:51 schreef Molurus het volgende:
Uitstekend idee. Ik vraag me alleen af: waarom zouden we ons beperken tot religieuze ideologieen? Waarom niet gelijk dit doortrekken naar alle ideologieen die mogelijk, direct of indirect, een bedreiging zijn voor de democratie?
Religieuze indoctrinatie van kinderen is wat mij betreft over het randje van moreel acceptabel inderdaad. Maar goed, wat moeten de criteria daarvoor zijn? Da's nog niet eenvoudig. In feite zou je kinderen leren dat er een man op een wit paard over de daken rijdt ook kunnen uitleggen als religieuze indoctrinatie.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:57 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik denk dat het verbieden van "Religie aanleren als de waarheid onder 18 jaar" beter is.
zonder scepticisme en een beetje inzicht hoe wetenschap werkt zijn mensen altijd nog vatbaar voor religie en andere dogma's. voorkomen is beter dan genezen, maar vaccineren is nog beterquote:Op zaterdag 19 september 2015 16:57 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Ik denk dat het verbieden van "Religie aanleren als de waarheid onder 18 jaar" beter is.
Ik doelde op niet-religieuze politieke ideologieen.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:58 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Elke ideologie die wetenschappelijk te onderbouwen is met testbare theorieen moet zichzelf bewijzen,
Kun je dit wetenschappelijk onderbouwen? En wat zijn dat eigenlijk, 'menselijke waarden'? Wie bepaalt dat?quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:58 schreef HongKongPhoey het volgende:
Wanneer deze bewezen is kan hier rekening mee gehouden worden. Menselijke waarden horen te norm te zijn.
Nee, volgens mij niet echt. De theorie word af en toe een beetje bijgesteld, maar is een goede solide basis waar je omheen prima kunt werken. Hij is echter nog niet sluitend, maar met tijd en nieuwe inzichten word hij wel steeds sluitender.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:53 schreef hoas het volgende:
De evolutie theorie kraakt ook aan alle kanten,
Ik vind het juist getuigen van het ontbreken van moraliteit, ik ben zelf naar een christelijke basisschool gstuurd, maar mijn ouders hebben nooit gezegt dat het de waarheid is. Als jij jouw geloof op een kind forceert is dat mishandeling van de hersenen. En in sommige gevallen zelfs lichamelijke mishandeling.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Religieuze indoctrinatie van kinderen is wat mij betreft over het randje van moreel acceptabel inderdaad. Maar goed, wat moeten de criteria daarvoor zijn? Da's nog niet eenvoudig. In feite zou je kinderen leren dat er een man op een wit paard over de daken rijdt ook kunnen uitleggen als religieuze indoctrinatie.
Exobiologie word een steeds serieuzer genomen uitgangspunt. Was het 30 jaar geleden nog een wereld hier waar je belachelijk werd gemaakt als je over planeten buiten ons zonnestelsel sprak? Nu komen we er niet meer onderuit. Het wachten is op de eerste planeet waarvan vastgesteld wordt dat er leven is of mogelijk is. Dat punt daar zijn we praktisch. Superaardes en aarde achtige planeten in de "goldielockszone" zijn al een feit. Nu nog een sterke technologie die het er heen reizen mogelijk maakt. Dat kan wellicht nog erg labg duren, maar een doorbraak in omgang met anti materie aangedreven motoren kan het mogelijk maken. 1 Einstein kan de weg openen naar interstellair reizen.quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:56 schreef Geralt het volgende:
Ik denk dat we dan eerst buitenaards leven moeten ontdekken. Die dan eventjes fijn uit de doeken doen hoe een en ander in elkaar steekt.
Maar de 1 kan het een ideologie noemen de ander een levensovertuiging. Belangrijk is dat de stelling getoetst worden aan feitelijke onderbouwing en menselijke normen en waarden.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:01 schreef Molurus het volgende:
Ik doelde op niet-religieuze politieke ideologieen.
Zoals het er nu uitziet blijft de lichtsnelheid een fundamenteel probleem en niet zozeer een technisch probleem.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Exobiologie word een steeds serieuzer genomen uitgangspunt. Was het 30 jaar geleden nog een wereld hier waar je belachelijk werd gemaakt als je over planeten buiten ons zonnestelsel sprak? Nu komen we er niet meer onderuit. Het wachten is op de eerste planeet waarvan vastgesteld wordt dat er leven is of mogelijk is. Dat punt daar zijn we praktisch. Superaardes en aarde achtige planeten in de "goldielockszone" zijn al een feit. Nu nog een sterke technologie die het er heen reizen mogelijk maakt. Dat kan wellicht nog erg labg duren, maar een doorbraak in omgang met anti materie aangedreven motoren kan het mogelijk maken. 1 Einstein kan de weg openen naar interstellair reizen.
Zoals het neo-liberalisme?quote:Op zaterdag 19 september 2015 16:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Uitstekend idee. Ik vraag me alleen af: waarom zouden we ons beperken tot religieuze ideologieen? Waarom niet gelijk dit doortrekken naar alle ideologieen die mogelijk, direct of indirect, een bedreiging zijn voor de democratie?
Je kunt wetenschappelijk vaststellen op welk punt lijden ondraaglijk is gemiddeld.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:01 schreef Molurus het volgende:
Kun je dit wetenschappelijk onderbouwen? En wat zijn dat eigenlijk, 'menselijke waarden'? Wie bepaalt dat?
Ik denk daar regelmatig over. het zou prima kunnen dat we lichtsnelheid nog lang niet goed begrijpen.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:12 schreef Molurus het volgende:
Zoals het er nu uitziet blijft de lichtsnelheid een fundamenteel probleem en niet zozeer een technisch probleem.
Dus waarom een onderscheid maken tussen religieuze en niet-religieuze ideologieen? Laat dan iedereen maar een papiertje tekenen waarin ze instemmen met de democratie.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:12 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Maar de 1 kan het een ideologie noemen de ander een levensovertuiging. Belangrijk is dat de stelling getoetst worden aan feitelijke onderbouwing en menselijke normen en waarden.
De keuze van de doelen blijft altijd een politieke aangelegenheid. Zo kun je daarin verschillende benaderingen nemen.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:12 schreef HongKongPhoey het volgende:
Zo kan je bijvoorbeeld een ideologie bouwen om geboortebeperking, wanneer je dit goed onderbouwd en het biedt een echte oplossing, maar het blijft binnen de vastgestelde democratische waarden? Dan is het niet meer dan een politiek standpunt.
Zoiets ja.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zoals het neo-liberalisme?
Dat was niet de vraag. Kun je wetenschappelijk onderbouwen dat dat het doel moet zijn?quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:13 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Je kunt wetenschappelijk vaststellen op welk punt lijden ondraaglijk is gemiddeld.
Daar is men nog helemaal nooit van teruggekomen. Ja, in enkele experimenten met neutrino's die gebaseerd bleken te zijn op meetfouten.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:16 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Men ging er altijd vanuit dat niets sneller kan dan licht, maar daar komt men steeds meer op terug.
Tachyonen zijn tot dusver geheel hypothetisch. Dat wil zeggen dat er geen waargenomen redenen zijn om te denken dat ze werkelijk bestaan. Niet heel anders dan een geloof in goden eigenlijk.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:16 schreef HongKongPhoey het volgende:
Er zijn deeltjes(tachyonen dacht ik) die schijt hebben aan ruimte, tijd en lichtsnelheid volgens mij.
Daar ben ik ook bang voor ja. Het zou prachtig zijn als er een Bill Gates of zo een enorm stuk land kocht en als experiment een staat die volledig seculier is en op menselijke normen en waarden zou fungeren.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:14 schreef Hexx. het volgende:
Keep on dreaming, mensen. De staat is veels te zwak om zo'n verbod/uitbanning door te drukken.
Maar zie je daar van de toegevoegde waarde? Het huidige systeem zit klem met religie, en houdt er te veel rekening mee. Dus dat contract werkt niet echt he?quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:16 schreef Molurus het volgende:
Dus waarom een onderscheid maken tussen religieuze en niet-religieuze ideologieen? Laat dan iedereen maar een papiertje tekenen waarin ze instemmen met de democratie.
Oh wacht... dat noemt men ook wel het sociaal contract, en is bij geboorte impliciet getekend.
Het probleem is dat je dan rekening moet houden met de huidige inwoners. een nieuwe seculiere staat zou een oplossing zijn.quote:Op zaterdag 19 september 2015 17:16 schreef Molurus het volgende:
Dit is iets waar politieke filosofen zich al eeuwen het hoofd over breken: wat moeten nu de uitgangspunten van de maatschappij zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |