Wat raar dan, ik schijt echt bagger in die mist met 100. Straks staat er plotseling van alles stil op de weg, f rijdt er een 50. Aan de andere kant ben ik bang dat er iemand van achter erin duikt met 140.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 19:40 schreef Ridocar het volgende:
[..]
We zijn bang dat de auto opeens gaat slippen, maar denken dat we de reflexen van een kat hebben en zelfs met nog geen tien meter zicht op tijd stil kunnen staan.
Dat is inderdaad het enige dat ik ook vrees in de mist. Mensen die opeens langzaam gaan rijden, vol in de ankers gaan, zeker die lui zonder licht zie je pas laat.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 22:22 schreef Fer het volgende:
[..]
Wat raar dan, ik schijt echt bagger in die mist met 100. Straks staat er plotseling van alles stil op de weg, f rijdt er een 50. Aan de andere kant ben ik bang dat er iemand van achter erin duikt met 140.
Terwijl in de stromende regen zoek ik zonder probleem de aquaplanninggrens op.
Ik zal wel een rare zijn.
Hier in Friesland zat het vanochtend wel aardig dicht. Heb me aan twee zaken geërgerd.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 23:45 schreef deezler het volgende:
Gelukkig geen mist hier vanochtend. Erg helder zicht. 't Was wel druk in de lucht. Zag er 11 tegelijk vanochtend.
En de voorste mistlampen ook! Waarom wordt er niet een systeem op auto's verplicht gesteld dat alle extra verlichting automatich uitschakelt als je het contact afzet? Mijn Golf 3 had het systeem dat je het mistachterlicht aanzette door de verlichtingsschakelaar uit te trekken. Zodra je de verlichting uitschakelde klikte de schakelaar automatisch weer terug in de mistachterlicht uit stand. Er is volgens mij een behoorlijke groep automobilisten die weinig kaas heeft gegeten van controlelampjes. Daarentegen is het ook vaak zo dat, vooral bij het controlelampje van het mistachterlicht, de controlelampjes soms op moeilijk zichtbare plaatsen zitten, bij voorkeur achter de rand van het stuur.quote:Op vrijdag 2 oktober 2015 14:04 schreef Ridocar het volgende:
[..]
- Dat mistachterlicht bljft dan dagen erna ook aanstaan.
Op mijn Scénic heb ik op hetzelfde richtingaanwijzerstokje waarmee je de verlichting aanschakelt een extra ring voor de mistlichten. Die wordt niet automatisch uitgeschakeld als je de lichten uitzet. Maar je moet wel zo'n beetje blind zijn als je de indicatielichtjes van mistlichten voor én achter niet ziet op de klokkenbak.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 09:34 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
En de voorste mistlampen ook! Waarom wordt er niet een systeem op auto's verplicht gesteld dat alle extra verlichting automatich uitschakelt als je het contact afzet? Mijn Golf 3 had het systeem dat je het mistachterlicht aanzette door de verlichtingsschakelaar uit te trekken. Zodra je de verlichting uitschakelde klikte de schakelaar automatisch weer terug in de mistachterlicht uit stand. Er is volgens mij een behoorlijke groep automobilisten die weinig kaas heeft gegeten van controlelampjes. Daarentegen is het ook vaak zo dat, vooral bij het controlelampje van het mistachterlicht, de controlelampjes soms op moeilijk zichtbare plaatsen zitten, bij voorkeur achter de rand van het stuur.
Bij mijn Saab 9000 waren het vrij kleine lampjes in de schakelaars zelf. Bij donker goed zichtbaar, overdag totaal niet. Ik onthou ook dat ik de mistlampen aan heb gezet en zet ze ook weer uit. Maar hoeveel mensen "vergeten" het niet. En het was een tijdlang "stoer"als je overdag met voor mistlampen reed.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 11:33 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Op mijn Scénic heb ik op hetzelfde richtingaanwijzerstokje waarmee je de verlichting aanschakelt een extra ring voor de mistlichten. Die wordt niet automatisch uitgeschakeld als je de lichten uitzet. Maar je moet wel zo'n beetje blind zijn als je de indicatielichtjes van mistlichten voor én achter niet ziet op de klokkenbak.
Iets lastiger was de Astra (uit 1997) met aparte mistlichtknopjes en ingebouwde indicatoren naast de draaischakelaar voor de gewone verlichting. Die schakelden ook niet automatisch uit en het was moeilijker te zien of de mistlichten aan stonden. Toch heb ik nog nooit langer met die dingen aan gereden dan nodig was, gewoonweg door op te letten en te onthouden wat je aan hebt gezet.
Maar schijnbaar ben ik een van de weinigen die zoiets doet.
U doelt op Heerenveen?quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 02:04 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Hier in Friesland zat het vanochtend wel aardig dicht. Heb me aan twee zaken geërgerd.
1. Automobilisten die extreem langzaam gaan rijden op de snelweg (<90 km/uur) terwijl het zicht toch wel 200m was.
2. Automobilisten die gewoon asociaal 130/140 op de linkerstrook blijven vlammen bij een druk klaverblad waar je maar 100 mag. Zowel de invoegers als de nette rijders die 100 rijden op rechterbaan worden op die manier in de problemen gebracht. Zeker met slecht zicht is dat super asociaal.
Als ik rechtdoor zou moeten, zou ik misschien hetzelfde doen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 14:01 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ja als het kan ga ik daar met 130 overheen links, ik zal naar je zwaaien voortaan.
Nee daarom zeg ik als het kan. Ik kom vanaf Leeuwarden en moet naar Wolvega. Als er idd een afrit stilstaat of ophoopt doe ik dat nietquote:Op zaterdag 3 oktober 2015 14:05 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Als ik rechtdoor zou moeten, zou ik misschien hetzelfde doen., Maar moet er daarna af en aangezien het op die afrit vaak stil staat is het niet handig daar 130 te gaan rijden.
Ja, herkenbare irritatie. Voorrang krijgen terwijl je dat overduidelijk niet hebt en terwijl de rest van de weggebruikers daar niet op rekent.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 20:07 schreef Jihawti het volgende:
Sta je aan de kant van de weg netjes te wachten als voetganger en je kinderen te vertellen nooit zomaar over te steken, is er zo'n nono die vol in de ankers gaat om jou "vriendelijk" voor te laten gaan op een compleet onlogisch punt. De vijf auto's erachter er bijna bovenop en er reden allemaal fietsers op de fietsstrook dus ik kon alsnog niet oversteken.
Tja, toen was ik ff zijn irritatie op de weg voor vandaag toen ik weigerde over te steken omdat ik mijn dochter nou eenmaal niet onder een scooter wilde sleuren om hem dat padvinder-gevoel te geven. Sorry
Ben nou in Rotterdam maar hier is het zicht echt niet meer dan 80 meter en bij vlagen nog wel iets minder.quote:Op zondag 4 oktober 2015 07:56 schreef Ridocar het volgende:
Code geel voor heel Nederland, want mist...
Ik verwachtte op z'n minst dat je het volgende hectometerpaaltje niet meer kunt zien, maar dat valt reuze mee.
Wat zijn ze bij het KNMI/de ANWB weer zenuwachtig bezig...
Mwoah. Het zit nog redelijk dicht in half Nederland hoor.quote:Op zondag 4 oktober 2015 07:56 schreef Ridocar het volgende:
Code geel voor heel Nederland, want mist...
Ik verwachtte op z'n minst dat je het volgende hectometerpaaltje niet meer kunt zien, maar dat valt reuze mee.
Wat zijn ze bij het KNMI/de ANWB weer zenuwachtig bezig...
Ik ben nu in Zaandam, en alleen bij Rotterdam was het oppassen. Tot zover "code geel voor heel Nederland"quote:Op zondag 4 oktober 2015 08:46 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Mwoah. Het zit nog redelijk dicht in half Nederland hoor.
[ afbeelding ]
Als het goed is had die Astra niet alleen een lampje op de knop zelf, maar ook een idicatielampje in de "klokkenbak" voor het mistlicht achter. Voor het mistlicht voor moest je inderdaad even naar links kijken naar de knop zelf. Dat was tenminste bij die van m'n moeder zo.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 11:33 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Op mijn Scénic heb ik op hetzelfde richtingaanwijzerstokje waarmee je de verlichting aanschakelt een extra ring voor de mistlichten. Die wordt niet automatisch uitgeschakeld als je de lichten uitzet. Maar je moet wel zo'n beetje blind zijn als je de indicatielichtjes van mistlichten voor én achter niet ziet op de klokkenbak.
Iets lastiger was de Astra (uit 1997) met aparte mistlichtknopjes en ingebouwde indicatoren naast de draaischakelaar voor de gewone verlichting. Die schakelden ook niet automatisch uit en het was moeilijker te zien of de mistlichten aan stonden. Toch heb ik nog nooit langer met die dingen aan gereden dan nodig was, gewoonweg door op te letten en te onthouden wat je aan hebt gezet.
Maar schijnbaar ben ik een van de weinigen die zoiets doet.
Is dat dan mist of smog?quote:Op zondag 4 oktober 2015 08:10 schreef budvar het volgende:
[..]
Ben nou in Rotterdam maar hier is het zicht echt niet meer dan 80 meter en bij vlagen nog wel iets minder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |