Leuk lensjequote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:17 schreef Koelkastje het volgende:
Er viel hier gisteren een OM naar EF adapter op de mat!
Ondanks het slechte weer wat test foto's gemaakt met de Vivitar T-4 75-260mm f/4.5 Tele-Zoom.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De lens heeft wat kleine schoonheidsfoutjes maar ik denk dat we hele goede vrienden kunnen worden!
Vandaag mocht hij mee op pad, op F8 is hij goed op F11 doet hij geweldigquote:Op dinsdag 22 maart 2016 18:01 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Leuk lensjeSoms doen die ouwe zoomtoeters het verrassend goed. Voor de betere scherpte is het wél zaak om het diafragma een eindje dicht te doen. Lenzen werden in het eind van de 70's nog gebouwd met de gedachte dat je de volle opening gebruikt om scherp te stellen en F8 of F11 om te fotograferen, de lens presteert dan optimaal.
Die 1.2 en 0.95 dingen lijken me nieuwe ontwerpsels van KMZ. Daarnaast zie je inderdaad een paar klassiekers staan die in een nieuw jasje zijn gegoten.quote:Op vrijdag 15 april 2016 23:14 schreef shiznuts het volgende:
Ouderwets wordt weer nieuwerwets!
Future KMZ-Zenit lenses: Zenitar 50mm f/0.95, 50mm f/1.2, 85mm f/1.2 and more
M39 is niet M39, die is er namelijk in twee smaken. De ene kom je tegen op Zenit-camera's en is qua oplegmaat gelijk aan M42 en die is dus met een dun adapterringetje aan te passen, dergelijke lenzen zijn ook gewoon op een EOS te adapteren.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:50 schreef MoChe het volgende:
Ik heb een vraagje over een oude Russische M39 lens. Kan ik vast wel bij de lieve lezers van dit topic kwijt
Afgelopen zomer heb ik in Servie voor een schamele 3e een volledig werkende Zorki-4 op de kop kunnen tikken met een mooie jupiter-8 50mm f2. Op de Zorki werkt de lens super!
Nou heb ik via eBay een M39>EOS adaptertje gekocht. De Jupiter past samen met de adapter op mn canon maar focussen doet ie niet. Hoe zeer ik ook aan de focusring draai, het beeld wordt er niet scherper op en hij blijft maar op ongeveer een centimeter of 5 focussen. Hoe kan dit? / Hoe los ik dit op? Enig idee?
Ik heb een E-PL 1 Dus dat zou ik als een alternatief dan kunnen gebruiken. Maar hoe kom ik erachter of de Jupiter 8 een M39 maat is die ik wel of niet middels een dun adapterringetje via een m42 adapter op mn canon kan zetten? Rara politiepetquote:Op donderdag 19 mei 2016 23:39 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
M39 is niet M39, die is er namelijk in twee smaken. De ene kom je tegen op Zenit-camera's en is qua oplegmaat gelijk aan M42 en die is dus met een dun adapterringetje aan te passen, dergelijke lenzen zijn ook gewoon op een EOS te adapteren.
De andere M39 heet L39 of LTM en is de oude Leicadraad. Die vatting zie je op Russische meetzoekercamera's. Verschil met de eerste variant is dat de LTM een veel kleinere oplegmaat heeft. Daarmee is LTM wél aan spiegeloze systemen als m4/3 of Sony-E te adapteren (die hebben een nóg kleinere oplegmaat) maar niet naar de veel diepere spiegelreflexvattingen.
Het klinkt flauw, maar de enige oplossing is een spiegelloze camera erbij kopen, een Olympus PEN is voor best wel weinig te vinden op de advertentiesites en kan je heel veel plezier bieden met dit soort klassieke lenzen. Adapters vind je met wat zoekwerk voor een tientje met de aantekening dat zo goed als alles op een PEN te adapteren is.
De J-8 komt volgens je eerdere post van een Zorki, een dunne meetzoekercamera en is dus de tweede variant ofwel een LTM. Die gaat dus niet op je EOS werken, althans niet voor andere dingen dan macro. Met een adapter van LTM naar m4/3 zou ie het bijzonder verdienstelijk op je E-PL1 moeten doen en dan wél in het normale bereik.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:56 schreef MoChe het volgende:
[..]
Ik heb een E-PL 1 Dus dat zou ik als een alternatief dan kunnen gebruiken. Maar hoe kom ik erachter of de Jupiter 8 een M39 maat is die ik wel of niet middels een dun adapterringetje via een m42 adapter op mn canon kan zetten? Rara politiepet
quote:Op vrijdag 20 mei 2016 00:04 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De J-8 komt volgens je eerdere post van een Zorki, een dunne meetzoekercamera en is dus de tweede variant ofwel een LTM. Die gaat dus niet op je EOS werken, althans niet voor andere dingen dan macro. Met een adapter van LTM naar m4/3 zou ie het bijzonder verdienstelijk op je E-PL1 moeten doen en dan wél in het normale bereik.
Bedankt heren! Ik heb voor beide opties de benodigde adapters besteld. Ga gewoon proberen welke het beste werktquote:Op donderdag 19 mei 2016 23:05 schreef shiznuts het volgende:
Ik had ook focus problemen met M39. De M39-M43 adapter haalde niks uit.
Met een M39-M42 (ring) + M42-M43 (adapter) ging het wel. Probeer dus eens M39-M42, M42-EOS.
Werkelijk geweldig hoeveel je er van weet. Jij moet wel 1 van de grootste kenners in NL zijn op het gebied van vintage spul en ongebruikelijke combinaties. Hulde.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 00:04 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De J-8 komt volgens je eerdere post van een Zorki, een dunne meetzoekercamera en is dus de tweede variant ofwel een LTM. Die gaat dus niet op je EOS werken, althans niet voor andere dingen dan macro. Met een adapter van LTM naar m4/3 zou ie het bijzonder verdienstelijk op je E-PL1 moeten doen en dan wél in het normale bereik.
Had hem voor 150quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 15:43 schreef shiznuts het volgende:
Nice catch. Die heb ik al eens eerder gezien. Natuurlijk de lens waar de HELIOS 40-2 van afgeleid is (as seen on).
En die gaat voor aardig wat weg op eBay.
Heb niet zoveel ervaring met M42 naar Nikon. Weet niet of je daar problemen gaat hebben met infinity focus enz en dus eigenlijk een adapter met lenscorrectie nodig hebt.
Over het algemeen ben ik fan van K&F (Kent & Faith) Concept adapters. Verder heb je Fotga, Roxsen, Leinox, Kipon, Kiwi Fotos, Pixco, Vizelex, Fotasy, etc. Ik zeg altijd: als ze er hun naam mee durven te verbinden, dan zal het in ieder geval een beetje redelijk zijn. Ben eerder niet van merkloze meuk.
-- Ja, is inderdaad het kutte aan de Nikon-mount, eigenlijk de meest rukke mount die er is, maar dan moet je voor infinity focus inderdaad zoiets hebben i.p.v. dit . Zie ook: http://kentfaith.com/product-detail-434.html . dslrbaby heeft de goedkoopste optie: http://www.ebay.nl/itm/M4(...)ty-Cap-/401057452398 .
Jaquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 16:22 schreef shiznuts het volgende:
Vintage spul komt altijd met een mooie geschiedenis/verhaal en weet altijd wel te fascineren. Priceless dus eigenlijk, toch?
Je zal er wel lol mee beleven dunkt me.You're welcome. Enjoy!
Denk je dat er ook nog veel verschil is tussen die twee adapters? Die K&F concepts lijkt iig uit meer materiaal te bestaanquote:
Besteldquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 17:19 schreef shiznuts het volgende:
Die cheapo met een flinterdun glasfiltertje loopt wat taps toe. De K&F Concept heeft dat gewoon omsloten en is alleen afgebeeld met een lenscap op de achterkant. Neem aan dat de flange distance verder gewoon hetzelfde is. Vroeger was m'n go-to merk Fotga, maar af en toe een adaptertje die wat stroever mountte, ook miste er een soort richeltje die dan het diafragma moest openhouden door een pin in te drukken. Dat is bij K&F het geval allemaal niet. Solide dingen, aardig compleet plaatje. Hebben van alles. Goede prijs.
Ik heb m'n adapter, mooi zwaar en degelijk ding, pasvorm is ook goed, maar foto's maken meh meh. Als ik door de zoeker heen scherpstel (en het scherp lampje brandt) worden de foto's net niet scherp, als ik door de zoeker net niet scherpstel worden de foto's wel redelijk scherp. Bovendien lijkt het alsof er steeds over de complete foto een soort van groene waas zit. Het glaasje in de adapter lijkt ook iets groening. Zie niet zo snel of er nog een beschermplasticje overheen zit o.i.d.quote:
Nog nooit adapters met correctieglas hoeven te gebruiken, dus ik wist niet in welke mate dat ook gold. Dacht: dat valt wel mee, ze dekken zich gewoon in. Maar schijnbaar is het glas in zo'n ding van een tientje echt maar 'meh meh' waard.quote:It is impossible to compensate flange bases difference without using an additional back lens. As a result, the picture quality becomes worse. So metric scale M42 doesn’t keep its meanings and focusing can be to infinity.
Geeft niks hoorquote:Op zaterdag 27 augustus 2016 18:48 schreef shiznuts het volgende:
For what it's worth... die eBay listing heeft het inderdaad wel over:
[..]
Nog nooit adapters met correctieglas hoeven te gebruiken, dus ik wist niet in welke mate dat ook gold. Dacht: dat valt wel mee, ze dekken zich gewoon in. Maar schijnbaar is het glas in zo'n ding van een tientje echt maar 'meh meh' waard.Daar had ik dan inderdaad ook wat meer van verwacht. Sorry dat m'n tip niet geloond heeft dan.
Maar ik weet niet of zo'n Horusbennu of Bower, Kipon, Roxsen, R.J. Camera, Kiwifotos of Fotodiox bijvoorbeeld dan wel allemachtig prachtig is... nu lijken sommige adapters wel wat korter/dunner dan de genoemde, dus misschien dat dat nog iets uitmaakt. Staat wel gewoon 'for Nikon D800 D3300 D5300 D7100' bij, dus 't is niet eentje voor de Nikon 1-serie ofzo. Kortom, veel wijzer kan ik je ook niet maken ben ik bang.
Wat zie je dat soort dingen liggen?quote:Op maandag 29 augustus 2016 21:45 schreef Clayton1 het volgende:
Zag nog een mooi oud lensje liggen, Toch maar laten liggen.
[ afbeelding ]
Sorry, ik bedoelde: waar zie je zulke lenzen liggen?quote:Op maandag 29 augustus 2016 22:28 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Die zag ik liggen ja, en heb er een foto van gemaakt, was wel indrukwekkend ding
In Tjechiequote:Op maandag 29 augustus 2016 22:35 schreef zeer het volgende:
[..]
Sorry, ik bedoelde: waar zie je zulke lenzen liggen?
Heb je al je lenzen gevonden in Tjechië? Of kom je in Nederland op rommelmarkten e.d. ook wel eens wat tegen?quote:
Nee, al mijn oude lenzen komen van rommelmarkten en kringloopwinkels in Nederlandquote:Op maandag 29 augustus 2016 22:37 schreef zeer het volgende:
[..]
Heb je al je lenzen gevonden in Tjechië? Of kom je in Nederland op rommelmarkten e.d. ook wel eens wat tegen?
Voor M42 naar EOS kun je beter een paar centen extra uittrekken en een adapter met chip kopen, is amper duurder dan ongechipt en naast wat AF-assist is het mijn ervaring dat je belichtingsautomaat ook iets betrouwbaarder werkt.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 20:35 schreef shiznuts het volgende:
Welke mount zijn ze al? M42 of wat?
In dat geval zou ik deze doen van Kent&Faith (K&F Concept): www.ebay.nl/itm/M42-Lens-(...)dapter-/201679955575 . Leinox kan ook: www.ebay.nl/itm/LEINOX-M4(...)camera-/291725893498 . Kiwifotos: www.ebay.nl/itm/Adapter-M(...)on-EOS-/371498665577 . Roxsen doen ook wel van die meuk adapters weg voor drie keer niks in hun store: www.ebay.nl/itm/M42-screw(...)II-70D-/401051538825 .
Dat was ik niet.quote:Op maandag 10 oktober 2016 21:50 schreef Clayton1 het volgende:
@ Ouwesok,
Heb je daar een wapenvergunning voor nodig?
Ik dacht pas geleden dat ik je ergens tegenkwam,
[ afbeelding ]
Dankz.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 21:15 schreef zeer het volgende:
[..]
Gaaf man.
Vind die foto van die molens op een rij erg tof ook.
~ http://www.vintagelensesforvideo.com/mir-1/quote:The production of this lens originally started all the way back in 1954. It was manufactured in USSR (along with my favourite Helios 44-2) and was mainly made in 2 mounts, M39 and more popular M42 (although both are adaptable to modern cameras). The design of the lens was based on Carl Zeiss Jena Flektogon 35mm f/2.8 and unlike Helios 44-2 was not a complete clone, but using same optical formal as Flektogon 35mm f/2.8, which is definitely a good sign considering how much more affordable they are than just about any Zeiss glass.
In 1958 Mir-1 received a prestigious Grand-Prix Award during the Brussels World Fair. Russians were probably so proud of the award that every Mir-1 lens produced since the 1958 World Fair, sports the "Grand Prix Brussels 1958" inscription on the side of the lens, so don't mistake these lenses for some sort of special/limited edition (I know I kind of did when I first saw one).
Kijk een beetje in dezelfde stal als de overige 'speciale' lenzen, zoals bijv. die Mir-1 die door shiz al werd genoemd.quote:Op zaterdag 24 december 2016 14:48 schreef zeer het volgende:
Zijn er eigenlijk "speciale" vintage 35mm lenzen? Een beetje a la de Helios? Er staan op mp een hele boel 35mm's maar dit zijn allemaal van die goedkope kitlenzen geweest waar het internet niet heel erg enthousiast van wordt...
quote:
Thnx beide!quote:
Overigens even een respectbetuiging van jouw kennis en kunde en hoe je de mens op haar wenken bedient met het delen van deze kennis. Petje af en hulde. Dit in het kader van de kerstgedachte.quote:Op zaterdag 24 december 2016 18:29 schreef Ouwesok het volgende:
Wil je absolute top en speelt geld geen rol, koop dan een Zeiss Distagon 35mm of een Leitz Summicron 35. Verwacht wel topklasse maar besef wel dat het verschil tussen de middenmoot en de top bij een 35mm niet bijster groot is
Dit, en ik vind sowieso dat de sfeer op FOT m.b.t. het beantwoorden van vragen en het helpen van andere erg tof isquote:Op zaterdag 24 december 2016 20:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Overigens even een respectbetuiging van jouw kennis en keuze en hoe je de mens op haar wenken bedient met het delen van deze kennis. Petje af en hulde. Dit in het kader van de kerstgedachte.
Ik speel ook met oude lenzen op een Canon body.quote:Op zaterdag 24 december 2016 20:13 schreef zeer het volgende:
[..]
[..]
Thnx beide!
Ik heb een Canon body gekocht om een beetje fatsoenlijk met m42 uit de voeten te kunnen dus ik ga eens op jacht ga naar een van jullie genoemde exemplaren!
Ai, dat is vervelend.quote:Op woensdag 11 januari 2017 12:41 schreef t4600c het volgende:
Heb een Canon FD 135mm f3.5 maar hellaas olie op het diafragma, zit vast op f3.5 ):
De beide FD macro's, de 50mm en de 100mm zijn best wel goed te vinden voor vrij redelijke prijzen. Ik heb van de twee de 3.5/50mm SSC en daar zit een bijzonder fraai plaatje inquote:Op woensdag 11 januari 2017 20:58 schreef t4600c het volgende:
Gezocht: Macro lens voor Canon FD bayonet vatting.
Niet speciaal. 's Ochtends kijk je eens waar je naar toe gaat, je kijkt eens in de lucht en naar de verzameling glas en dan rolt er wel een idee uit en in dit geval was dat de maffe combi van die Helios, de J9 maar ook de Canon FD 2.8/200 die in een aantal opzichten aardig matcht met het oude communistenglasquote:
Mooie plaatjes uit de Helios zeg.quote:Op maandag 1 mei 2017 00:12 schreef Ouwesok het volgende:
Bandje op Elfia. Geen idee welk bandje of wie of wat, voornaamste was dat ze er stonden.
In de bonte verzameling aanwezige prestigecamera's voegde pa zich er tussen met de klein-maar-dappere E-PL1 met daarop de Helios 44-2 2.0/58mm.
De Helios kan het
[ link | afbeelding ]Helios 44-2 muziek by Ouwesok, on Flickr
en nu weer terug naar de vogeltjes en insecten
De Oreston 1.8/50mm is redelijk goed te vinden. Wil je hetzelfde karakter maar dan iets beter dan is het denk ik de uit de Oreston ontwikkelde Pentacon 1.8/50mm een betere optie.quote:Op woensdag 24 mei 2017 10:53 schreef Opoefiets het volgende:
Fijn lensje hè, ik heb hem ooit geleend. Ik hoop zelf nog zo'n exemplaar te bemachtigen!
Inderdaad, wat een prijsverschil. Ik ben benieuwd naar de verschillen in het fotograferen. Het karakter van de Oreston bevalt me, maar niet voor die prijs. Dan maar de minder populaire variant. Als het maar hetzelfde karakter is, ben ik al hartstikke blij.quote:Op woensdag 24 mei 2017 11:37 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De Oreston 1.8/50mm is redelijk goed te vinden. Wil je hetzelfde karakter maar dan iets beter dan is het denk ik de uit de Oreston ontwikkelde Pentacon 1.8/50mm een betere optie.
Heeft nagenoeg hetzelfde karakter alleen zijn de diafragmalamellen afgerond waardoor de lens zijn karakter ook houdt als je iets verder doordiafragmeert. De Oreston heeft een nogal hoekig diafragma. De Pentacon is dan ook een van de weinige lenzen uit het eind van de 60's waarbij vernieuwing niet ten koste ging van het karakter.
Prijstechnisch heb je dan nog het verschijnsel dat een Meyer hot is en een Pentacon not. Dat bepaalt dat je voor een Oreston momenteel het equivalent van een stuk of vijf Pentacons betaalt en dat is voor een lens met een nagenoeg identieke constructie toch best wel een verschilletje[/sub]
Als de tijd het toelaat zal ik de komende tijd eens een vergelijksetje in elkaar draaien van de Pentacon en de Oreston.
De verschillen in gebruik zijn miniem. Pentacon heeft na Meyer te hebben opgeslokt de optische uitvoering van de Oreston gewoon helemaal intact gelaten, ook de minimuminstelafstand van zo'n dertig centimeter. Aan dat geheel hebben ze dan die ronde lamellen en later multicoating aan toegevoegd.quote:Op woensdag 24 mei 2017 11:51 schreef Opoefiets het volgende:
[..]
Inderdaad, wat een prijsverschil. Ik ben benieuwd naar de verschillen in het fotograferen. Het karakter van de Oreston bevalt me, maar niet voor die prijs. Dan maar de minder populaire variant. Als het maar hetzelfde karakter is, ben ik al hartstikke blij.
Twee keer met een Pentacon 1.8/50mm op de Olympus E-PL1. Even naar onderwerpjes gezocht die een indruk geven hoe die Pentacon met scherp en onscherp omgaat. De afgeronde lamellen doen een prima job, ik vind het totaalresultaat mooier dan dat uit de Oreston.quote:Op woensdag 24 mei 2017 11:51 schreef Opoefiets het volgende:
[..]
Inderdaad, wat een prijsverschil. Ik ben benieuwd naar de verschillen in het fotograferen. Het karakter van de Oreston bevalt me, maar niet voor die prijs. Dan maar de minder populaire variant. Als het maar hetzelfde karakter is, ben ik al hartstikke blij.
Wat ik steeds weer het leukste vind aan het klooien met oude lenzen is dat je iedere keer weer moet concluderen dat er lenzen zijn die hun tijd iets te ver vooruit waren.quote:Op zondag 2 juli 2017 15:22 schreef derLudolf het volgende:
GaafMooi dat zo'n Samyang profiel aardig compatibel is.
Ik ben best wel benieuwd wat je er allemaal uit weet te toveren.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 21:18 schreef Clayton1 het volgende:
Deze is toegevoegd aan mijn verzameling,
[ afbeelding ]
Soligor 1:6.3 400mm uit 1969
Dat is met een hoop klassieke namen gebeurdquote:Op vrijdag 15 september 2017 22:12 schreef shiznuts het volgende:
Speaking of vintage... wat is de oude veteraan Yashica aan 't plannen?
--hum, waarschijnlijk geen veteranen, maar goudzoekers. Chinese firma heeft de naamrechten en gebruikt die al om smartphone clip-on lenzen te verkopen.
Zo aan de stijl van de verpakking te zien komt dit setje ergens uit het midden van de jaren zestig hoewel het ook nog wel eens wat ouder kan zijn.quote:Op dinsdag 19 september 2017 23:20 schreef Rob310 het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat ik gevonden heb tussen de spullen van onze rommelmarkt?
Het zijn voorzetlenzen, maar een snelle google levert me geen bruikbare hit op. Ik ben vooral benieuwd of ik kan achterhalen voor welk merk of model deze bedoeld zijn.
[ afbeelding ]
Ook nog meer toebehoren in de doos:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |