abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156172539
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 15:58 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ja, binnen een religie dat absolute autoriteit eist en claimt volmaakt te zijn

[..]

Dat kan niet in dit geval, ik kan god nooit begrijpen. ik kan slechts uitvoeren.
Bij een onduidelijkheid moet ik bij een door god aangewezen geestelijke aankloppen, die moet dan voor mij interpreteren, ik enkel uitvoeren.

[..]

Nee, ik mag je niet interpreteren, ik kan je niet begrijpen jij bent god, dus een gestelijke mmoet het me vertellen

[..]

Nee, want als ik dat doe erken ik je autoriteit niet meer, dan stel ik mijn denken boven dat van god

[..]

Het is een volmaakt boek, dan had god het vermeld. Gdo die zegt, de mens kan mij niet begrijpen, kan dus nooit verlangen dat de mens hem begrijpt

[..]

Precies, en dan pas kon ik hem proberen te begrijpen, ergo interpreteren.
En wat als de door God aangewezen geestelijken, die ook slechts mensen zijn, hem verschillend interpreteren?

Om maar even bij het geloof te blijven, binnen het christendom heb je allerlei geestelijken die stellen de juiste interpretatie van God te kennen. Als jij het niet weet, bij welke moet je dan aankloppen?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_156172606
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2015 16:11 schreef Ludachrist het volgende:
En wat als de door God aangewezen geestelijken, die ook slechts mensen zijn, hem verschillend interpreteren?
Maakt niet uit. Snap je nu in ieder geval dat interpreteren soms niet van toepassing is?
pi_156172738
quote:
Wat god daarmee doet kan ik je niet vertellen natuurlijk. Je weet ook niet dat die geestelijke slechte dingen doet(tenzij je katholiek bent natuurlijk dan is het iets waar je wel vanuit kan gaan). Maar dan heb jij god niet geïnterpreteerd. Daar gaat het om.
pi_156172754
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 16:13 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Maakt niet uit. Snap je nu in ieder geval dat interpreteren soms niet van toepassing is?
Nee, jij zegt dat je gewoon dingen letterlijk neemt en bij twijfel een geestelijke raadpleegt. Iets letterlijk nemen is echter ook een interpretatie, dus nee, er is altijd een vorm van interpretatie.

"Heb uw naaste lief" betekent volgens jou dus dat je alleen degene die naast je staat lief mag hebben, en zodra je doorloopt wordt dat iemand anders. Dat is immers wat er letterlijk staat. Het mogen ook geen meerdere mensen zijn, want het is geen meervoud.
Je zult het toch met mij eens zijn dat het letterlijk nemen van de tekst in dit geval wat vreemd is.
pi_156172771
quote:
Om maar even bij het geloof te blijven, binnen het christendom heb je allerlei geestelijken die stellen de juiste interpretatie van God te kennen. Als jij het niet weet, bij welke moet je dan aankloppen?
Dat is niet relevant, Hoe weet je dat je de juiste god aanhangt?
pi_156172870
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2015 16:18 schreef Ludachrist het volgende:
Nee, jij zegt dat je gewoon dingen letterlijk neemt en bij twijfel een geestelijke raadpleegt.
Als je het niet begrijpt ja, the next best thing is een afgezant van god. De gewone mens mag niet interpreteren, die moet aannemen en uitvoeren, binnen een vlomaakte religie met absolute autoriteit
pi_156172874
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 15:18 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nee de trein in principe. Het komt op jou neer. De machinist doet niks, hij kan niet voorkomen, de trein ook niet. Dus jij doodt. Je kunt het woord interpreteren, maar de opdracht niet, die is duidelijk.

Het komt dus neer op dat je het boek niet moet interpreteren, enkel bij onduidelijkheid het woord/onderwerp dat onduidelijkheid geeft
Nja. Ik zou zeggen dat ik hem niet dood. Ik sta wel in de causale keten, maar mijn moeder ook: zij heeft me immers gebaard. Punt is: ik zou zeggen dat ik aan de opdracht heb voldaan: ik heb immers niet gedood. Jij zegt echter dat ik niet aan de opdracht heb voldaan.

In mijn optiek zou jouw redenering uitkomen op een formulering als: gij zult niet de kans op iemands dood aanmerkelijk vergroten.
pi_156172952
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 16:22 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Als je het niet begrijpt ja, the next best thing is een afgezant van god. De gewone mens mag niet interpreteren, die moet aannemen en uitvoeren, binnen een vlomaakte religie met absolute autoriteit
Ja, maargoed, er zijn dus meerdere geestelijken met meerdere interpretaties. Je mag er dan vanuit gaan, als leek die verder niks mag interpreteren, dat elke geestelijke het goed heeft, want je mag niet zelf nadenken over welke interpretatie juist is. Dan zijn er meerdere interpretaties van een volmaakte religie en hebben ze allemaal absolute autoriteit, want je mag ze niet in twijfel trekken.
pi_156173037
quote:
dus nee, er is altijd een vorm van interpretatie.
Enkel wanneer de boodschap onduidelijk is.

quote:
"Heb uw naaste lief" betekent volgens jou dus dat je alleen degene die naast je staat lief mag hebben,
Nee, je interpreteert dan het woord naaste, niet de opdracht. Enkel maar omdat het een onduidelijke boodschap is, naaste betekent ook niet waar je naast staat. Je kunt het in de context plaatsen, dus rationaliseren. Maar interpreteren doen meestal de afgezanten van god.
  donderdag 17 september 2015 @ 16:28:34 #260
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_156173051
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2015 16:22 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Nja. Ik zou zeggen dat ik hem niet dood. Ik sta wel in de causale keten, maar mijn moeder ook: zij heeft me immers gebaard. Punt is: ik zou zeggen dat ik aan de opdracht heb voldaan: ik heb immers niet gedood. Jij zegt echter dat ik niet aan de opdracht heb voldaan.

In mijn optiek zou jouw redenering uitkomen op een formulering als: gij zult niet de kans op iemands dood aanmerkelijk vergroten.
Het wordt natuurlijk leuk bij een bekend moreel dillema waarbij een trein op een groepje van 5 spoorwerkers afstormt en niet meer kan remmen. Jij staat bij de wissel en hebt de kans om de trein op een ander spoor te sturen. Daar staat echter 1 werker op het spoor. Wat doe je?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_156173083
quote:
Nee, jij zegt dat je gewoon dingen letterlijk neemt en bij twijfel een geestelijke raadpleegt. Iets letterlijk nemen is echter ook een interpretatie, dus nee, er is altijd een vorm van interpretatie.
Hier komt het namelijk wel daar op uit
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2015 15:42 schreef Ludachrist het volgende:
Nee, ik stel het tegenovergestelde. Je móet me interpreteren om mij te kunnen begrijpen,
Een mens kan god niet begrijpen, dat stelt praktisch elke religie, toch? God weet alles, de mens niet. Om god te kunnen begrijpen moet je alles weten en precies weten wat het uiteindelijke plan was. Dat kan een mens niet dus interpreteren, die zou het alleen maar verkeerd doen, het is een no go area. Snap je?
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2015 15:35 schreef Ludachrist het volgende:
Vertel jij mij nu, degene die het volmaakte woord heeft gemaakt, dat ik mijn woorden verkeerd heb begrepen?
Je zegt het zelf al
pi_156173099
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 16:28 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Enkel wanneer de boodschap onduidelijk is.

[..]

Nee, je interpreteert dan het woord naaste, niet de opdracht. Enkel maar omdat het een onduidelijke boodschap is, naaste betekent ook niet waar je naast staat. Je kunt het in de context plaatsen, dus rationaliseren. Maar interpreteren doen meestal de afgezanten van god.
De opdracht is "mijn naaste liefhebben". Degene die naast mij is.
pi_156173122
quote:
Nja. Ik zou zeggen dat ik hem niet dood.
Dan doodt je nooit iemand natuurlijk, ik was het niet rechter, het was het mes, of het pistool
pi_156173193
quote:
Punt is: ik zou zeggen dat ik aan de opdracht heb voldaan: ik heb immers niet gedood. Jij zegt echter dat ik niet aan de opdracht heb voldaan.
Het is aan jou te wijten, in wezen doodt je nooit iemand. God doodt alles om dat zijn natuurlijke wetten maken dat iemand stikt als je de keel dichtknijpt.
pi_156173203
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 16:28 schreef HongKongPhoey het volgende:

naaste betekent ook niet waar je naast staat.
Dat is een interpretatie..
pi_156173233
quote:
Ok ook goed. Stel dat dat er staat, moet je dat dan interpreteren of enkel aannemen en uitvoeren?
pi_156173255
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2015 16:25 schreef Ludachrist het volgende:
Ja, maargoed, er zijn dus meerdere geestelijken met meerdere interpretaties
Als er onduidelijkheid is.
pi_156173275
quote:
Ja, maargoed, er zijn dus meerdere geestelijken met meerdere interpretaties. Je mag er dan vanuit gaan, als leek die verder niks mag interpreteren, dat elke geestelijke het goed heeft, want je mag niet zelf nadenken over welke interpretatie juist is.
Als je interpreteert, wat doe je dan?
pi_156173325
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 16:36 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Als je interpreteert, wat doe je dan?
Betekenis toekennen aan woorden.
pi_156173462
quote:
Ja, maargoed, er zijn dus meerdere geestelijken met meerdere interpretaties. Je mag er dan vanuit gaan, als leek die verder niks mag interpreteren, dat elke geestelijke het goed heeft, want je mag niet zelf nadenken over welke interpretatie juist is. Dan zijn er meerdere interpretaties van een volmaakte religie en hebben ze allemaal absolute autoriteit, want je mag ze niet in twijfel trekken.
Kijk ik persoonlijk vindt religie nonsense, zeker vandaag de dag. Maar dat staat er los van. Waar het op neerkomt, is dat een boek dat stelt volmaakt te zijn en absolute autoriteit heeft, in wezen geen ruimte geeft voor interpretatie, toch? Elke interpretatie is een overtreding van de absolute autoriteit, en de erkenning van autoriteit. Toch?

Dat het feitelijk misschien niet kan in een aantal gevallen maakt het ook tot nonsense, maar voor de volger is het een absolute must, toch?

Dat zijn toch de gevolgen van erkenning van absolute autoriteit en volmaaktheid?
pi_156173494
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2015 16:29 schreef Ludachrist het volgende:
De opdracht is "mijn naaste liefhebben". Degene die naast mij is.
In emotionele zin. Het is een letterlijke opdracht, met een figuurlijke betekenis bij naaste.
pi_156173519
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2015 16:33 schreef Ludachrist het volgende:
Dat is een interpretatie..
Ja, omdat de opdracht onduidelijk is moet je naaste interpreteren. Wanneer er stond waar je naast staat, is er enkel beredeneren.
pi_156173547
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 14:21 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Het gaat over een religie die eist dat je het aanneemt het absolute autoriteit te geven en als volmaakt te zien. Is er dan nog sprake van interpretatie van het boek waar op de religie is gebaseerd? Of enkel letterlijk aannemen en uitvoeren?
Niets is volmaakt. En elk heilig boek is bedacht en geschreven door mensen van vlees en bloed. Het is een kwestie van geloof dit als een goddelijke openbaring te willen zien.

Mijnsinziens kun je geloof niet opdringen. Je kunt hoogstens iemand indoctrineren tot een bepaalde versie van een geloof of door middel van dwang. Maar bij het laatste geloof je niet echt.

Even een ander vraagje, op dit forum krijg je een melding wanneer iemand jouw heeft geciteerd. Dat is op zich wel een handig systeem wat tijd bespaart op het terug zoeken van reacties. Alleen sinds vanmorgen doet die het niet. Is dat bij jou ook?
pi_156173566
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2015 16:37 schreef Ludachrist het volgende:
Betekenis toekennen aan woorden.
persoonlijke betekenis, maar je moet niet beredeneren wat jouw persoonlijke betekenis is van die woorden. Maar de betekenis volgens god. Dan is het geen persoonlijke interpretatie, maar de betekenis van god. Dan is het beredeneren, interpreteren is persoonlijk berdeneren
pi_156173579
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 16:46 schreef Elzies het volgende:
Niets is volmaakt.
De Koran wel volgens de Koran, en dat moet je aannemen als moslim
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')