Het gaat over een religie die eist dat je het aanneemt het absolute autoriteit te geven en als volmaakt te zien. Is er dan nog sprake van interpretatie van het boek waar op de religie is gebaseerd? Of enkel letterlijk aannemen en uitvoeren?quote:Op donderdag 17 september 2015 14:15 schreef Elzies het volgende:
Bij exoterische religievoering zie je inderdaad meer dogmatisme en de drang bepaalde teksten voor letterlijk te nemen.
Binnen esoterische religievoering staat de onderliggende boodschap erachter méér centraal dan het letterlijk interpreteren van de desbetreffende tekst.
Wie is 'gij'?quote:Op woensdag 16 september 2015 14:28 schreef HongKongPhoey het volgende:
Nou, het wordt te moeilijk blijkbaar. Andere stelling!
Gij zult niet doden!! Kan iemand dat oprecht anders lezen dan je mag niks of niemand doodmaken?
Dat is een echte vraag. Wie is 'gij' in dat voorbeeld? Is dat alleen de lezer, of bedoelt God ook zichzelf daarmee? Zijn Gods regels de regels waar God zich aan moet houden, waar alleen mensen zich aan moeten houden?quote:
Was jij het niet die mijn topics zo verschrikkelijk vond?quote:Op donderdag 17 september 2015 14:26 schreef Ludachrist het volgende:
Dat is een echte vraag. Wie is 'gij' in dat voorbeeld? Is dat alleen de lezer, of bedoelt God ook zichzelf daarmee? Zijn Gods regels de regels waar God zich aan moet houden, waar alleen mensen zich aan moeten houden?
Ik denk dat iedereen dat vindt, maar ik ben bereid je nog een kans te geven.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:27 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Was jij het niet die mijn topics zo verschrikkelijk vond?
quote:Op donderdag 17 september 2015 14:28 schreef Ludachrist het volgende:
Ik denk dat iedereen dat vindt, maar ik ben bereid je nog een kans te geven.
na zoiets kan ik mezelf niet wijs maken dat je komt om serieus een discussie te voeren, sorry. Als je serieus kwam voor discussie, had je ook nietquote:Op donderdag 17 september 2015 13:19 schreef Ludachrist het volgende:
Godverdomme dat topic van TS in filosofie_! Alsof mijn ogen zich uit mijn lichaam willen rukken om maar zo snel mogelijk in het zoutzuur te springen, zodat ze van de pijn af zijn.
gevraagd denk ikquote:
Oke, als je geen antwoord kunt geven mag je het ook gewoon zeggen hoor.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:31 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
[..]
na zoiets kan ik mezelf niet wijs maken dat je komt om serieus een discussie te voeren, sorry. Als je serieus kwam voor discussie, had je ook niet
[..]
gevraagd denk ik
De vraag is niet moeilijk, de houding die je hebt naar mij maakt het moeilijkquote:Op donderdag 17 september 2015 14:32 schreef Ludachrist het volgende:
Oke, als je geen antwoord kunt geven mag je het ook gewoon zeggen hoor.
Mijn houding is slechts jouw interpretatie.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:35 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
De vraag is niet moeilijk, de houding die je hebt naar mij maakt het moeilijk
ok, dus ik interpreteer het verkeerd?quote:Op donderdag 17 september 2015 14:36 schreef Ludachrist het volgende:
Mijn houding is slechts jouw interpretatie.
Dat kan, ja. Voor jou zal het echter een goede interpretatie zijn, want zo zie jij het. Voor jou is het dus de waarheid, terwijl ik het wellicht anders bedoeld heb.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:37 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
ok, dus ik interpreteer het verkeerd?
Deze zin is overigens niet te interpreteren, ik neem het aan of niet. Snap je dat?quote:Op donderdag 17 september 2015 14:36 schreef Ludachrist het volgende:
Mijn houding is slechts jouw interpretatie.
Leg uit wat je bedoelde danquote:Op donderdag 17 september 2015 14:38 schreef Ludachrist het volgende:
Dat kan, ja. Voor jou zal het echter een goede interpretatie zijn, want zo zie jij het. Voor jou is het dus de waarheid, terwijl ik het wellicht anders bedoeld heb.
Nee, dat snap ik niet.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:38 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Deze zin is overigens niet te interpreteren, ik neem het aan of niet. Snap je dat?
Ik rationaliseer de zin, dus ik probeer het in de context te plaatsen. Daarna komt eventueel interpreteren, kan je dat volgen?quote:Op donderdag 17 september 2015 14:38 schreef HongKongPhoey het volgende:
Deze zin is overigens niet te interpreteren, ik neem het aan of niet. Snap je dat?
Het maakt niet uit wat ik bedoelde. Mijn woorden zijn een ding op zich, ongeacht de context. Er is niets buiten de tekst, op het moment dat ik woorden uit zijn ze niet meer van mij.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:39 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Leg uit wat je bedoelde dan
Nee, dingen in een context plaatsen is volgens mij per definitie interpreteren.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:41 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Ik rationaliseer de zin, dus ik probeer het in de context te plaatsen. Daarna komt eventueel interpreteren, kan je dat volgen?
jaja. maar de woorden geven een mening weer. En die kan veranderen misschien. Maar tot die tijd blijft het je mening wel. En daar zit het knelpuntquote:Op donderdag 17 september 2015 14:41 schreef Ludachrist het volgende:
Het maakt niet uit wat ik bedoelde. Mijn woorden zijn een ding op zich, ongeacht de context. Er is niets buiten de tekst, op het moment dat ik woorden uit zijn ze niet meer van mij.
Jij leest er slechts mijn mening in. Misschien is mijn mening wel anders dan jouw interpretatie van mijn mening.quote:Op donderdag 17 september 2015 14:44 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
jaja. maar de woorden geven een mening weer. En die kan veranderen misschien. Maar tot die tijd blijft het je mening wel. En daar zit het knelpunt
quote:Op donderdag 17 september 2015 14:41 schreef Ludachrist het volgende:
Nee, dingen in een context plaatsen is volgens mij per definitie interpreteren.
quote:Een interpretatie is een persoonlijk beredeneerd oordeel over de betekenis van een waarneming, een tekst of een stuk muziek. Het woord is verwant aan het Franse interprète, wat "tolk", maar ook "vertolker" betekent.
Wat was je mening dan?quote:Op donderdag 17 september 2015 14:45 schreef Ludachrist het volgende:
Jij leest er slechts mijn mening in. Misschien is mijn mening wel anders dan jouw interpretatie van mijn mening.
Ja, en de context van een tekst is daar belangrijk voor. Als jij dus een context kiest om iets in te plaatsen ben je aan het interpreteren.quote:
Dat is aan jou om te interpreteren. Ik kan je wel zeggen dat er maar één interpretatie juist is, want mijn mening is voor mij persoonlijk volmaakt en almachtig.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |