Waarom ben je er blij mee? En waarom lood in de schoenen? Je kan toch nee stemmen?quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:34 schreef Kaas- het volgende:
Ik ben erg blij met dat associatieverdrag en ga ook niet tekenen. Zal wel met lood in de schoenen naar de stembus gaan, mochten ze het toch halen.
Dus het is eigenlijk de plicht van de volksvertegenwoordiging om niet naar het volk te luisteren wat ze vertegenwoordigen?quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:35 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Het is niet de taak van de volksvertegenwoordiging om de oren te laten hangen naar het electoraat; er is juist een plicht om dat niet te doen.
Je kunt altijd nee stemmen. Als je een beetje voor democratie bent teken je het gewoon. Puur om mensen de kans te geven hun mening uit te spreken. Of je nou ja of nee stemt.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:34 schreef Kaas- het volgende:
Ik ben erg blij met dat associatieverdrag en ga ook niet tekenen. Zal wel met lood in de schoenen naar de stembus gaan, mochten ze het toch halen.
Dat ik voor democratie ben betekent niet dat ik automatisch ook vind dat heel Nederland nog eens naar de stembus moet voor iets waar zowel de Tweede als de Eerste Kamer al over gestemd heeft.quote:Op woensdag 9 september 2015 00:02 schreef Infection het volgende:
[..]
Je kunt altijd nee stemmen. Als je een beetje voor democratie bent teken je het gewoon. Puur om mensen de kans te geven hun mening uit te spreken. Of je nou ja of nee stemt.
Klopt, de campagne is nogal laat begonnen. Onbekendheid met de nieuwe wetgeving (de referendumwet is op 1 juli ingegaan) zal meegespeeld hebben. Het was ook geen idee van GeenStijl zelf geloof ik, maar van het Burgerforum EU.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:05 schreef karton2 het volgende:
[..]
Eigen schuld. Beginnen met je 'campagne' tijdens de vakantieperiode. Geen budget, geen netwerk vooraf opgezet, kinderachtige teksten en filmpjes. Geen wonder dat het niet gehaald wordt.
Ze beginnen na 3 weken ineens te crowdfunden en vragen mensen om te gaan flyeren.
Simpele dingen die ze vanaf dag 1 al geregeld hadden moeten hebben.
Vind je? Dat is minder dan 2,5 procent van de stemgerechtigde bevolking. Als je dat nog niet eens haalt, dan interesseert het meer dan 97,5 procent van de potentiële stemmers dus te weinig om ook maar de geringste moeite voor te doen.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:57 schreef Confetti het volgende:
300,000 handtekeningen is trouwens een idioot hoge drempel.
Dat is sowieso het hele probleem. Ze nemen cruciale beslissingen zonder het volk te raadplegen.quote:Op woensdag 9 september 2015 00:06 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Dat ik voor democratie ben betekent niet dat ik automatisch ook vind dat heel Nederland nog eens naar de stembus moet voor iets waar zowel de Tweede als de Eerste Kamer al over gestemd heeft.
Ik steun de wet raadgevend referendum, want ben zo democratisch dat ik individuen die die wens hebben de mogelijkheid gun. Maar dan hoef ik natuurlijk absoluut niet een van de mensen te zijn die vervolgens elk mogelijk referendum actief nastreeft.
De FNV heeft afgelopen zomer in zes weken 736.759 handtekeningen opgehaald voor de volkspetitie Red de Zorg. Het kan dus wel degelijk.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:57 schreef Confetti het volgende:
300,000 handtekeningen is trouwens een idioot hoge drempel. Het was zelfs de bedoeling dat alles via de post opgestuurd moest worden. Dat is nu wel omzeild maar niemand gaat ooit de 300,000 halen.
Daarvoor kiezen we ze natuurlijk, hen daarmee een mandaat verlenend om dergelijke zaken te beslissen. Nu ben ik het ermee eens dat je bij bepaalde zeer belangrijke alsmede gevoelige zaken het beste alsnog het volk via een referendum moet raadplegen, maar het onderwerp van nu voldoet daar mijns inziens totaal niet aan.quote:Op woensdag 9 september 2015 00:09 schreef Infection het volgende:
[..]
Dat is sowieso het hele probleem. Ze nemen cruciale beslissingen zonder het volk te raadplegen.
Vandaar ook dit referendum. Niet alleen om je voor of tegen het associatieverdrag uit te spreken, maar ook om te laten zien dat bepaalde dingen niet geheel democratisch besloten worden.
Weet je hoe het in Zwitserland werkt?quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:50 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Ik ben een linkse rakker maar altijd een fervent tegenstander van een referendum geweest. Democratie is niet dat de meerderheid de boel uitmaakt. Doordat de meerderheid een volksvertegenwoordiging kiest, groet dat gevoel weliswaar, maar dat maakt dat gevoel nog niet terecht.
Wij kiezen een volksvertegenwoordiging en die weegt alle belangen van alle mensen tegen elkaar af (artikel 50 Grondwet). En ja, dan kunnen de (belangrijke) rechten van 1% van de mensen het winnen van de (onbelangrijke) rechten van de meerderheid. Gelukkig.
De termijnen zijn vrij krap, 300k in 6 weken is lastig. In Zwitserland is het 50k in 100 dagen (de Zwitserse bevolking is half zo groot als de Nederlandse).quote:Op woensdag 9 september 2015 00:07 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Vind je? Dat is minder dan 2,5 procent van de stemgerechtigde bevolking. Als je dat nog niet eens haalt, dan interesseert het meer dan 97,5 procent van de potentiële stemmers dus te weinig om ook maar de geringste moeite voor te doen.
Het is de combinatie van 300.000 én dat het in slechts 5 weken tijd moet gebeuren.quote:Op woensdag 9 september 2015 00:07 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Vind je? Dat is minder dan 2,5 procent van de stemgerechtigde bevolking. Als je dat nog niet eens haalt, dan interesseert het meer dan 97,5 procent van de potentiële stemmers dus te weinig om ook maar de geringste moeite voor te doen.
Gewoon allemaal een doosje flyers opvragen en even rondbrengen in je straat.quote:Op woensdag 9 september 2015 00:22 schreef Zelfscanner het volgende:
Laat Danny een mail sturen naar alle users, en je hebt er een berg bij.
Minder dan 2,5 procent van de bevolking en je hoeft er niet eens je stoel voor uit te komen.quote:Op woensdag 9 september 2015 00:14 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Het is de combinatie van 300.000 én dat het in slechts 5 weken tijd moet gebeuren.
Vergeet niet te tekenen. Dat kan nu ook al. Voordat je alles gelezen hebt. Mocht je nádat je alles gelezen hebt denken NEE, prima, dan vul je dat gewoon in bij het referendum mocht dat er komenquote:Op dinsdag 8 september 2015 23:14 schreef HPLC het volgende:
[..]
Las iets met een verdrag van 300+ pagina's
Maar bedankt voor de linkjes allemaal. Ik ga er in ieder geval nog een nacht over slapen
Nou ja, als je het prima vindt dat dat verdrag er nu is dan is het natuurlijk wel zo opportuun om niet bij te dragen aan een kans dat iets dat momenteel reeds in je voordeel is beslecht dat straks plotseling door Geenpijl niet meer is.quote:Op woensdag 9 september 2015 00:41 schreef Geralt het volgende:
Ik denk overigens wel dat deze hele campagne verkeerd ingezet is en heb mijn twijfels óf ze die 300K wel gaan halen.
Het wordt in de media neergezet alsof 300K mensen tegen moeten zijn. Maar dat is het hele eiereneten niet. Er moeten 300K mensen zijn die hier iets over te zeggen willen hebben. Bij een referendum kan je namelijk voor OF tegen zijn.
Buiten dat vond ik het nogal een schoffering dat het gros van de partijen vorige week al aangaven dat mocht dat raadgevend referendum er inderdaad komen dat ze zich er totaal niets van aan zouden trekken.
Dat geeft te denken. Reden te meer voor iedereen om zijn stem (voor of tegen!) wel te laten horen lijkt me zo
Ik weet niet of het wel in je voordeel is als je destijds voorstander was van toetreding tot de EU dat nu die andere landen er ook bijgesleept moeten worden. Kosten wat kost.quote:Op woensdag 9 september 2015 00:51 schreef Kaas- het volgende:
Nou ja, als je het prima vindt dat dat verdrag er nu is dan is het natuurlijk wel zo opportuun om niet bij te dragen aan een kans dat iets dat momenteel reeds in je voordeel is beslecht dat straks plotseling door Geenpijl niet meer is.
Is het echt zo slecht gesteld met de kennis in Nederland over onze eigen parlementaire democratie?quote:Op woensdag 9 september 2015 00:09 schreef Infection het volgende:
[..]
Dat is sowieso het hele probleem. Ze nemen cruciale beslissingen zonder het volk te raadplegen.
Ja, of zoals boven al een paar mensen die het niet uit principe, omdat geenstijl.quote:Op woensdag 9 september 2015 00:07 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Dat blijft toch grappig, ik kan geen recenter onderzoek vinden dan dit:quote:Op woensdag 9 september 2015 00:51 schreef Kaas- het volgende:
PVV'er (laten we eerlijk zijn: dat is voor het merendeel de lui waar Geenpijl het nu van moet hebben)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |