Hoe denken jullie er over? Heeft het referendum nut of is het iets dat aan de landelijke en Europese politiek overgelaten moet worden?quote:Op 21 maart 2014 tekenden 28 regeringsleiders van EU-landen en de Oekraïnse premier Jatsenjoek een associatieverdrag tussen de Oekraïne en de EU. De EU zal de Oekraïne politiek en financieel steunen, de Oekraïne zal op haar beurt “Europese normen en maatstaven” invoeren. Is u ooit gevraagd wat u van deze expansie van de EU vindt?
GeenPeil vindt dat uw mening belangrijk is. Het is tijd dat wij als volk een duidelijk democratisch signaal naar Den Haag zenden. Daarom hebben we een raadgevend referendum aangevraagd. Hiervoor zijn 300.000 handtekeningen nodig voor 28 september. Dat is veel, maar met uw steun zeker haalbaar. Of u nu voor het associatieverdrag bent of juist tegen, uw stem dient gehoord te worden.
Zet uw handtekening door op “DIRECT TEKENEN” te drukken. Vul uw gegevens in en onderteken het formulier met uw handtekening. Vergeet niet daarna op de link in de verificatiemail te drukken, dit maakt uw digitale handtekening rechtsgeldig. Als u vragen heeft, kunt u op de pagina “hulp bij digitaal tekenen” kijken of uw vraag daar beantwoord wordt. Anders kunt u contact opnemen met democratie@geenstijl.nl. We helpen u graag.
U kunt de GeenPeil campagne verder helpen door GeenPeil.nl te delen met vrienden, familie en collega’s. Elke handtekening is nodig. Ook vindt u onder de tabbladen “mediaoverzicht” en “promotiemateriaal” in het menu hierboven meer informatie over de campagne en posters om uit te printen. Uw steun wordt zeer gewaardeerd!
STEUN ONS EN TEKEN NU!
Waarom eigenlijk niet?quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:26 schreef HPLC het volgende:
Is hier ook al eens langs geweest, week geleden ofzo. Mooi niet dat ik ga tekenen
Er loopt een topic over in [POL] met een nogal wazige naam: POL / Raadgevend Referendum tegen uitbreiding van de Europese Uniequote:Op dinsdag 8 september 2015 22:26 schreef HPLC het volgende:
Is hier ook al eens langs geweest, week geleden ofzo. Mooi niet dat ik ga tekenen
Er zijn zat politici die geenstijl maar abject vinden, maar toch openlijk hun initiatief steunen. Gewoon, omdat hun initiatief goed is.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:32 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Er loopt een topic over in [POL] met een nogal wazige naam: POL / Raadgevend Referendum tegen uitbreiding van de Europese Unie
Maar waarom wil je niet tekenen? Ik heb het wel gedaan, de meeste weerstand die ik hiertegen ondervindt als ik het aandraag is dat het vanuit Geenstijl komt en veel mensen daar niet mee geassocieerd willen worden
Daarbij voorbijgaand aan het feit dat het debat al gevoerd en in de minne geschikt was en het niet alleen Oekraïne gaat maar juist ook Moldavië en Georgië ( die laatste, wtf fuckquote:Prima om een debat te voeren over toetreding van bepaalde landen. Ik zit persoonlijk ook niet op de Oekranie te wachten. Maar het doel van Geenstijl is om te trollen en te dwarsbomen...en dat is wat mij betreft niet constructief..
Er is een associatieverdrag geratificeerd met Oekraïne, Moldavië en Georgië ten tijde dat er alleen maar nieuws over Griekenland werd gebracht, zo'n verdrag is meestal de voorbode van een lidmaatschap, wil je die binnen de EU of niet?quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:38 schreef mergbot het volgende:
Ik ben niet slim genoeg om te snappen waar het over gaat en te lui om in te verdiepen
Ik ben een linkse rakker maar altijd een fervent tegenstander van een referendum geweest. Democratie is niet dat de meerderheid de boel uitmaakt. Doordat de meerderheid een volksvertegenwoordiging kiest, groet dat gevoel weliswaar, maar dat maakt dat gevoel nog niet terecht.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:22 schreef OngeschiktX het volgende:
Heeft het referendum nut of is het iets dat aan de landelijke en Europese politiek overgelaten moet worden?
http://politiek.tpo.nl/co(...)n-pvda-doodsbenauwd/quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:46 schreef HPLC het volgende:
Ik ben me nu nogmaals in aan het lezen. Kan iemand misschien een goede bron geven over wat ze willen zonder die kansloze populistische nonsens er door heen? Dan wil ik misschien nog mijn stem geven
met de huidige stand van de politiek weet ik niet of je nog over volksvertegenwoordiging kan spreken, al tijden is "het volk"het niet eens met wat er in Den Haag en Brussel wordt besloten...dat laten al die peilingen maar al te goed zien, met dieptepunt na dieptepunt voor de huidige coalitie...quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:50 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Wij kiezen een volksvertegenwoordiging en die weegt alle belangen van alle mensen tegen elkaar af (artikel 50 Grondwet). En ja, dan kunnen de (belangrijke) rechten van 1% van de mensen het winnen van de (onbelangrijke) rechten van de meerderheid. Gelukkig.
Ze willen dat er een raadgevend referendum komt over het associatieverdrag tussen de EU en de Oekraïne.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:46 schreef HPLC het volgende:
Ik ben me nu nogmaals in aan het lezen. Kan iemand misschien een goede bron geven over wat ze willen zonder die kansloze populistische nonsens er door heen? Dan wil ik misschien nog mijn stem geven
Ja, dat begreep ik welquote:Op dinsdag 8 september 2015 22:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ze willen dat er een raadgevend referendum komt over het associatieverdrag tussen de EU en de Oekraïne.
Dan moet je je meer inlezen in wat het associatieverdrag inhoudt. Het komt er in het kort op neer dat er een vrijhandelszone komt tussen Oekraïne en de lidstaten van de EU. In goederen in elk geval, ik weet niet wat de gevolgen voor het personenverkeer gaat worden. Verder gaat Oekraïne op politiek vlak samenwerken met de EU en gaat het recht hebben op bepaalde subsidies van de EU.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:56 schreef HPLC het volgende:
[..]
Ja, dat begreep ik wel
Bedoelde gewoon iets uitgebreiders dan: 'er gaat belastinggeld naar Oekraïne', want dat interesseer mij geen biet
Hier staat wat meer info over het tekenen van het associatieverdrag met Oekraïne:quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:56 schreef HPLC het volgende:
[..]
Ja, dat begreep ik wel
Bedoelde gewoon iets uitgebreiders dan: 'er gaat belastinggeld naar Oekraïne', want dat interesseer mij geen biet
Eigen schuld. Beginnen met je 'campagne' tijdens de vakantieperiode. Geen budget, geen netwerk vooraf opgezet, kinderachtige teksten en filmpjes. Geen wonder dat het niet gehaald wordt.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:57 schreef Confetti het volgende:
300,000 handtekeningen is trouwens een idioot hoge drempel. Het was zelfs de bedoeling dat alles via de post opgestuurd moest worden. Dat is nu wel omzeild maar niemand gaat ooit de 300,000 halen.
Wat een beetje ondergesneeuwd is bij dit hele referendum is het artikel van 925 en GS over de inlijving van de Oekraine en Moldavie met betrekking op Fracking ( olie kraken in de bodem) en de Europese belangen hierbij, dit zal niet de hoofdreden zijn om die landen in te lijven, maar het geeft wel te denken....quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:56 schreef HPLC het volgende:
Ja, dat begreep ik wel
Bedoelde gewoon iets uitgebreiders dan: 'er gaat belastinggeld naar Oekraïne', want dat interesseert mij geen biet
Las iets met een verdrag van 300+ pagina'squote:Op dinsdag 8 september 2015 23:04 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Hier staat wat meer info over het tekenen van het associatieverdrag met Oekraïne:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)k-associatieverdrag/
Verdere info over de referendumaanvraag op de site van de kiesraad:
https://www.kiesraad.nl/n(...)a%C3%AFne-toegelaten
Er is vrij lastig iets te vinden over wat zo'n associatieverdrag nou precies inhoudt. Het komt vooral neer op gelijktrekken van wetten en regels, economische samenwerking, mensenrechtensituatie en dat soort zaken om een EU-lidmaatschap in de toekomst mogelijk te maken.
Ze willen niet dat de EU verder uitbreidt (in dit geval Oekraïne), omdat dit voor de oorspronkelijke burgers van de EU meer nadelen dan voordelen met zich meebrengt, en omdat het EU in hun ogen enkel machtshonger is van de EUrofielen.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:46 schreef HPLC het volgende:
Pechtold vind het volk te dom voor een referendum over de EU (Nota Bene, van D66, de referendumpartij!). Als jij ook vind dat het volk te dom is om iets aan te mogen kaarten, vooral niet tekenen!quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:14 schreef HPLC het volgende:
[..]
Las iets met een verdrag van 300+ pagina's
Maar bedankt voor de linkjes allemaal. Ik ga er in ieder geval nog een nacht over slapen
Juist wel en dat is ook het punt. Het is niet de taak van de volksvertegenwoordiging om de oren te laten hangen naar het electoraat; er is juist een plicht om dat niet te doen.quote:Op dinsdag 8 september 2015 22:51 schreef YuckFou het volgende:
met de huidige stand van de politiek weet ik niet of je nog over volksvertegenwoordiging kan spreken, al tijden is "het volk"het niet eens met wat er in Den Haag en Brussel wordt besloten...dat laten al die peilingen maar al te goed zien, met dieptepunt na dieptepunt voor de huidige coalitie...
Waarom ben je er blij mee? En waarom lood in de schoenen? Je kan toch nee stemmen?quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:34 schreef Kaas- het volgende:
Ik ben erg blij met dat associatieverdrag en ga ook niet tekenen. Zal wel met lood in de schoenen naar de stembus gaan, mochten ze het toch halen.
Dus het is eigenlijk de plicht van de volksvertegenwoordiging om niet naar het volk te luisteren wat ze vertegenwoordigen?quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:35 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Het is niet de taak van de volksvertegenwoordiging om de oren te laten hangen naar het electoraat; er is juist een plicht om dat niet te doen.
Je kunt altijd nee stemmen. Als je een beetje voor democratie bent teken je het gewoon. Puur om mensen de kans te geven hun mening uit te spreken. Of je nou ja of nee stemt.quote:Op dinsdag 8 september 2015 23:34 schreef Kaas- het volgende:
Ik ben erg blij met dat associatieverdrag en ga ook niet tekenen. Zal wel met lood in de schoenen naar de stembus gaan, mochten ze het toch halen.
Dat ik voor democratie ben betekent niet dat ik automatisch ook vind dat heel Nederland nog eens naar de stembus moet voor iets waar zowel de Tweede als de Eerste Kamer al over gestemd heeft.quote:Op woensdag 9 september 2015 00:02 schreef Infection het volgende:
[..]
Je kunt altijd nee stemmen. Als je een beetje voor democratie bent teken je het gewoon. Puur om mensen de kans te geven hun mening uit te spreken. Of je nou ja of nee stemt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |