http://www.burgercomite-eu.nl/raadgevend-referendum/quote:Het is nu of nooit! Zeg NEE tegen de EU!
Op 1 juli jl. is de Wet Raadgevend Referendum in werking getreden. Zoals deze infographic (pdf) laat zien, stelt deze wet ons in staat met 300.000 (papieren) handtekeningen een nationaal correctief referendum aan te vragen.
Uiteraard blijft ons hoofddoel overeind staan: een referendum over in/uit de EU. Maar dat kan niet met deze wet (en geen enkele andere). Uiteraard hebben wij plannen om dat toch te bewerkstelligen, maar dat is voor later. Wat we op dit moment kunnen doen, is bepaalde wetten die al zijn aangenomen, tegenhouden. En dat is precies wat we gaan doen!
Onlangs is namelijk door de Eerste Kamer een Europees associatie-verdrag met Oekraïne goedgekeurd. Zoals duidelijk uit de behandeling van dit wetsvoorstel blijkt, hoopt de EU met dit associatieverdrag Oekraïne (en trouwens ook Georgië en Moldavië) geleidelijk in de EU te integreren. Deze landen moeten zelfs EU-wetgeving gaan overnemen. Dit verdrag is dus duidelijk een opstapje naar volledig EU-lidmaatschap, ook al zullen onze regering en de EU dit natuurlijk ontkennen. Voor Kroatië, dat in 2001 een associatieverdrag kreeg en sinds 2013 lid is van de EU bleek dit in het verleden al het geval geweest te zijn.
Dit associatieverdrag is bovendien dé aanleiding geweest voor de huidige burgeroorlog in Oekraïne. De voormalige regering Janoekovitsj wilde dit verdrag in 2013 niet ondertekenen. Een deel van de Oekraïense bevolking kwam toen in opstand, ondertussen op onverantwoorde wijze opgehitst op het Maidan door Europarlementariërs als Guy Verhofstadt en Hans van Baalen en Tweede Kamerlid voor de PvdA Jacques Monasch, die zo hielpen de lont in het kruitvat te steken. Er vond een staatsgreep plaats met steun van de VS en EU, en een burgeroorlog ontbrandde. Waarom, dat begrijpen we nu wat beter.
De schulden voor de Eurozone blijven zich opstapelen. Ook na de inlijving van landen zoals Bulgarije en Roemenië blijft de EU officieel aansturen op verdere uitbreiding van haar grondgebied met nieuwe landen, om daar wederom tientallen miljarden in te pompen. Ze rukt bewust steeds verder op naar het oosten wat tot allerlei ongewenste spanningen met Rusland heeft geleid. Het associatieverdrag van de EU met Oekraïne, dat in oorlog is en failliet, is niet alleen onverantwoord, maar ook provocatief en een bedreiging voor de welvaart en welzijn van ons én van de Oekraïners.
Wij willen met een referendum over dit associatieverdrag met Oekraïne een luid en duidelijk ‘Nee!’ laten horen naar de EU. En de Nederlandse politici dwingen om het debat hierover in ons land met zijn burgers te voeren in plaats van alleen met elkaar. Ook valt dit samen met het Nederlandse voorzitterschap van de EU én met het debat in het Verenigd Koninkrijk over het in/uit referendum dat daar in juni 2016 zal worden gehouden. Kortom, dit is een geweldige kans voor Nederlandse burgers om hun stem te laten horen en invloed uit te oefenen!
Kom in verzet tegen de uitbreiding van de EU, tegen de EU in het algemeen en de teloorgang van onze democratie in het bijzonder! Dit is het moment!
Dat is de eerste stap. Zo begon het ook met Bulgarije, Roemenië, Kroatië. De meeste recente "aanwinsten" voor de EU.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 23:41 schreef loni55 het volgende:
Ts associatieovereenkomst is geen uitbreiding.
Die voorstanders weten heel goed dat de EU in een referendum geen kans maakt. Die zie ik niet zo snel tekenen. Dat is ook hun goed recht.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 23:55 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Daarom heb ik dit topic ook gemaakt
Het verbaast mij dat er nog geen topic is.
Iedereen die tegen uitbreiding van de EU is, moet zeker tekenen.
Maar ook voorstanders van de EU en een nog grotere EU hebben belang bij een referendum. Zij krijgen de kans om te bewijzen dat het Nederlandse volk achter de EU staat in plaats van het alleen maar te roepen dat de EU voldoende draagvlak heeft.
Een stap dat decenia kan duren tot de daadwerkelijke toetreding. Leuk en aardig dat je tegen de uitbreiding bent maar ik adviseer je om eerst even jezelf te informeren.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 23:52 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dat is de eerste stap. Zo begon het ook met Bulgarije, Roemenië, Kroatië. De meeste recente "aanwinsten" voor de EU.
Vind ik een lastige vergelijking. D66-fanatici hebben het volste recht om pro-EU te zijn maar wat ik laakbaar vind is dat ze het geen probleem vinden dat het lijnrecht tegen de bevolking in gaat. Dat is immoreel. Dat kan voorkomen worden met referenda.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 23:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die voorstanders weten heel goed dat de EU in een referendum geen kans maakt. Die zie ik niet zo snel tekenen. Dat is ook hun goed recht.
Wat ik veel triester vind zijn de mensen die altijd lopen te zeuren op de EU, dat hun pensioenen verdampen, de tsunami's van vreemdelingen, de oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt, maar die vervolgens te lui zijn om even zo'n online referendum in te vullen. Daar heb ik minder respect voor dan voor de D66-fanatici.
Dat weet ik. Maar ook over 10 jaar vind ik toetreding van Oekraïne, Georgië en Moldavië niet wenselijk.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 23:58 schreef loni55 het volgende:
[..]
Een stap dat decenia kan duren tot de daadwerkelijke toetreding. Leuk en aardig dat je tegen de uitbreiding bent maar ik adviseer je om eerst even jezelf te informeren.
En over 50 jaar?quote:Op donderdag 20 augustus 2015 00:00 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dat weet ik. Maar ook over 10 jaar vind ik toetreding van Oekraïne, Georgië en Moldavië niet wenselijk.
Ook niet. Nooit niet. Deze landen passen beter bij de Euraziatische Unie. Maar allemaal soevereine landen die met elkaar vrijwillig verdragen met elkaar aangaan is nog veel beter. De EU moet kleiner in plaats van groter. En omgevormd worden naar de oude EEG.quote:
Hoop ik ook. Al hoop ik op meer, want FOK! is wel een groot forum. Ik ben terughoudend in het spammen, enerzijds is het discussie, anderzijds is dit natuurlijk ook gewoon een politieke actie.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 00:02 schreef LXIV het volgende:
Laten we hopen dat dit topic tenminste een 20 tal mensen aanzet tot ondertekening van het referendum. Misschien is een wat luchtiger topic in GC of KLB nodig om nog wat meer mensen erop te attenderen. Of in een bestaand (anti-EU) topic mensen erop te wijzen dat ze voor een referendum kunnen stemmen.
Geldt ook voor mij.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 00:48 schreef MadScientist het volgende:
Maar ik heb het wel getekend ja. Ook voor de oorspronkelijke 10.000 brieven heb ik er een ingestuurd. Die EU-trein dendert maar door, een soort vlucht naar voren is het. In 2005 heb ik tegen de Europese grondwet gestemd, daar werd ook niet naar geluisterd. Kijken wat er nu gebeurt.
Het is best een aardige stroman.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 00:48 schreef MadScientist het volgende:
Ik weet niet helemaal wat voor iemand wordt bedoeld met een neo-Marxistische liberaal met een eigenhaat complex.
Hebben die runentekens of swastika's op de achterzijde van de munt?quote:Op donderdag 20 augustus 2015 01:33 schreef Nober het volgende:
Zijn er al ontwerpen van de Oekraïnse euromunten?
Begrijp ik ook niet. In het inleidende verzoek waarvoor inmiddels de benodigde 10.000 handtekeningen zijn verzameld werden Georgië en Moldavië wel genoemd. Die twee zijn nog veel erger. Georgië ligt dichter bij China dan bij Nederland. Het is niet eens een Europees land. Een heel klein stukje ligt in Europa dus vindt Pechtold dat het bij de EU kan.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 01:37 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Waarom zit Georgie en Moldavie niet bij dit referendum?
Ik zie alleen Oekraine.
Kan er niks over vinden.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 01:36 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Hebben die runentekens of swastika's op de achterzijde van de munt?
Israël, Turkije en Azerbeidzjan mogen de Euro ook wel eens gaan invoeren, ze doen ook altijd mee op EK's.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 01:38 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Begrijp ik ook niet. In het inleidende verzoek waarvoor inmiddels de benodigde 10.000 handtekeningen zijn verzameld werden Georgië en Moldavië wel genoemd. Die twee zijn nog veel erger. Georgië ligt dichter bij China dan bij Nederland. Het is niet eens een Europees land. Een heel klein stukje ligt in Europa dus vindt Pechtold dat het bij de EU kan.
Dat denk ik niet, omdat het 3 verdragen zijn (een per land), elk met een eigen goedkeuringswet.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 01:38 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Begrijp ik ook niet. In het inleidende verzoek waarvoor inmiddels de benodigde 10.000 handtekeningen zijn verzameld werden Georgië en Moldavië wel genoemd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |