"Eigen volk eerst" is geen NSB uitspraak maar een catchphrase van Hans Janmaat.quote:Op donderdag 10 september 2015 10:07 schreef Oliver23 het volgende:
Nam Quinsy Gario al nauwelijks serieus, maar afgelopen week bij Pauw maakte hij zich echt volkomen belachelijk
De kleur van zwarte piet interesseert me geen reet, maar ik vind de starre vasthoudendheid van de mensen die Piet persé zwart willen houden bijna eng.quote:Op dinsdag 15 september 2015 04:58 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Geweldig, dat dunne laagje pretentie om neutraal te zijn om vervolgens even nonchalant toch een kant te kiezen. Nice try.
Ik vind de starre vasthoudendheid van mensen dat Piet perse niet zwart mag zijn bijna eng. What's your point?quote:Op dinsdag 15 september 2015 07:50 schreef Captainp00face het volgende:
[..]
De kleur van zwarte piet interesseert me geen reet, maar ik vind de starre vasthoudendheid van de mensen die Piet persé zwart willen houden bijna eng.
Jij denkt dat "alles is racisme" mensen als Quinsy dan klaar zijn? Dit is slechts het begin.quote:Feit is dat het ieder jaar gezeik oplevert, hoe groot is dan de moeite om de kleur aan te passen? Dat lost toch alles op?
Jij bent degene die er een punt van maakt om geen kant te kiezen en vervolgens voor een oplossing te gaan die maar 1 kant leuk vind. Het is een beetje alsof iemand zou zeggen:quote:"Een kant te kiezen"; hou eens op, het gaat toch niet om een voetbalwedstrijd.
quote:Op dinsdag 15 september 2015 07:56 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik vind de starre vasthoudendheid van mensen dat Piet perse niet zwart mag zijn bijna eng. What's your point?
Dat een traditie een proces is van veranderingen. Waarom is dat zo eng voor vele mensen?
[..]
Jij denkt dat "alles is racisme" mensen als Quinsy dan klaar zijn? Dit is slechts het begin.
Waarom pretendeer je dat iedereen die tegen zwarte piet is, dezelfde denkwijze als Quinsy Gario bezit? 'Slechts het begin' van wat? Het einde van de wereld?
Daarnaast staat het een ieder vrij om het sinterklaasfeest te vieren zoals hij/zij zelf wil. Het is niet aan groeperingen om individuen hun wil op te leggen.
Zeker. Maar het is te makkelijk om de groep die zich wel degelijk gekwetst voelt door een (volgens hun;) raciale stereotypering. Wie zijn wij dan om deze mensen af te schrijven als onbelangrijk en daarmee indirect te bepalen waardoor men zich wel of niet gekwetst mag voelen?
[..]
Jij bent degene die er een punt van maakt om geen kant te kiezen en vervolgens voor een oplossing te gaan die maar 1 kant leuk vind. Het is een beetje alsof iemand zou zeggen:
Ik opper meer een oplossing waar we min of meer toch al naar toe zullen gaan. Het lijkt me namelijk sterk dat we Piet nog zwarter kunnen maken dan hij al is, niet? Wat zou een andere oplossing zijn?
Nogmaals; wat is de grote moeite om de kleur aan te passen?
Hey.. ik vind Israeliers en Palestijnen allebei zeikerts en ik ben compleet neutraal maar kom op mensen, even de Joodse staat vernietigen dan zijn we van het gezeik af.
fix even je postquote:
quote:Ook witte pieten op verpakkingen bij Jumbo
Op verpakkingen en andere winkelcommunicatie van supermarktketen Jumbo zijn dit jaar zowel zwarte als witte pieten te zien. Het bedrijf bevestigde woensdag berichtgeving van RTL Nieuws daarover.
,,Jumbo is er voor iedereen. We beschouwen het sinterklaasfeest als het leukste feest van het jaar voor onze kinderen. In de discussie rond Zwarte Piet lijkt het moeilijk een oplossing te vinden waarmee iedereen tevreden is'', zegt een woordvoerster. ,,Hiermee volgen wij de lijn van het Sinterklaasjournaal dat als kinderautoriteit op dit gebied deze toon heeft gezet.''
De NTR, dat het programma uitzendt, speelde vorig jaar in op de discussie door een blanke piet in opleiding door de schoorsteen te laten komen en daardoor een klein beetje zwarter was geworden. In het Sinterklaasjournaal waren ook traditionele zwarte pieten te zien.
Albert Heijn besloot vorig jaar om Piet alleen nog op snoepgoed te tonen, en niet meer op decoraties of in reclamefolders. Die supermarktketen zei toen dat het ,,niet doof wil zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet''.
In augustus oordeelde een VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie dat de Nederlandse overheid actief de stereotypen moet bestrijden die aan het personage Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden.
Bron: Telegraaf
Bij het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam zijn drie aangiftes en zo'n zevenhonderd steunbetuigingen binnengekomen tegen Zwarte Piet. Een woordvoerder liet dinsdag weten dat de aangiftes de komende tijd worden beoordeeld.quote:
Het allereerste echte sinterklaasboek waarin Zwarte Piet zijn opwachting maakte is gisteravond geveild. Het prentenboekje 'Sint Nikolaas en zijn knecht' verscheen in 1850 en was geschreven door het Amsterdamse schoolhoofd Jan Schenkman. Van de uitgave zijn nog maar enkele exemplaren bewaard gebleven.quote:Op dinsdag 15 september 2015 07:50 schreef Captainp00face het volgende:
[..]
De kleur van zwarte piet interesseert me geen reet, maar ik vind de starre vasthoudendheid van de mensen die Piet persé zwart willen houden bijna eng.
Feit is dat het ieder jaar gezeik oplevert, hoe groot is dan de moeite om de kleur aan te passen? Dat lost toch alles op?
"Een kant te kiezen"; hou eens op, het gaat toch niet om een voetbalwedstrijd.
De studenten balen dat ze niet, zoals de traditie voorschrijft, als Zwarte Piet door Rotterdam mogen lopen. De Rotterdamse studentenverenigingen RVSV en RSC besloten om daar vanwege de veiligheid niet mee door te gaan. Vorig jaar werden de verklede studenten uitgescholden voor racist en zelfs bespuugd door voorbijgangers.quote:Op maandag 14 september 2015 11:11 schreef nietzman het volgende:
‘de hoeder van het Sinterklaasfeest’.
Ah okay, dat is dus wat mensen doen als ze echt geen andere hobby kunnen verzinnen.
iemand bij de blokker wel.quote:Op dinsdag 15 september 2015 07:50 schreef Captainp00face het volgende:
[..]
Feit is dat het ieder jaar gezeik oplevert, hoe groot is dan de moeite om de kleur aan te passen? Dat lost toch alles op?
"Een kant te kiezen"; hou eens op, het gaat toch niet om een voetbalwedstrijd.
Bron over de verdraaide feiten?quote:Op woensdag 16 september 2015 22:32 schreef luxerobots het volgende:
Met een handvol verdraaide feiten en leugens weten Quinsy en zijn gevolg, toch maar mooi een eeuwenoud feestje te verstieren.
Quinsy kwam met de slagzin 'Zwarte Piet is racisme', dat noem ik een leugen.quote:Op woensdag 16 september 2015 22:34 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Bron over de verdraaide feiten?
Jah, eens.....wat zou Dre ervan vinden?quote:Op woensdag 16 september 2015 22:32 schreef luxerobots het volgende:
Met een handvol verdraaide feiten en leugens weten Quinsy en zijn gevolg, toch maar mooi een eeuwenoud feestje te verstieren.
Pieten zijn gewoon geen dieren.quote:Op woensdag 16 september 2015 22:34 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Bron over de verdraaide feiten?
quote:Dit jaar kwam daarom een einde aan de jarenlange traditie. ,,Dat doen we om de hele discussie over Zwarte Piet te vermijden, Maar zeker ook voor de veiligheid van onze collectanten,'' reageerde voorzitter Meike Zwierenga.
Dierenpakken
De dierenpakken zijn lekker warm en ze vallen op. Het zijn de twee redenen waarom de collectanten van de stichting Best door Rotterdam lopen als dinosaurus of koe.
Dat er zaken niet kloppen zal best, maar de opmerking dat negers geen orde lippen hebben slaat natuurlijk nergens op. Niemand beweert hier dat negers rode lippen hebben, men spreekt over de (vroeger gangbare) negerkarikatuur. En daar horen de rode lippen en vaak ook de oorbellen wel degelijk bij. Dat maakt oorbellen niet opeens iets wat alleen voor negers is.quote:Op woensdag 16 september 2015 22:39 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Quinsy kwam met de slagzin 'Zwarte Piet is racisme', dat noem ik een leugen.
Hier verdraaide feiten:
[ afbeelding ]
Alsof negers rode lippen hebben. Alsof gouden oorbellen voorbehouden zijn aan creolen. En alsof de roe er is om zwarte mensen als boeman af te beelden. De roe is van oorsprong een oud Europees vruchtbaarheidssymbool. Dit plaatje zit vol halve waarheden.
Heb je het nou over negers of zwarte pieten?quote:Op woensdag 16 september 2015 22:52 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat er zaken niet kloppen zal best, maar de opmerking dat negers geen orde lippen hebben slaat natuurlijk nergens op. Niemand beweert hier dat negers rode lippen hebben, men spreekt over de (vroeger gangbare) negerkarikatuur. En daar horen de rode lippen en vaak ook de oorbellen wel degelijk bij. Dat maakt oorbellen niet opeens iets wat alleen voor negers is.
Maar de rode lippen, de pruik i.c.m. het haartype en de oorbellen, dat zijn toch aardig wat overeenkomsten:
[ afbeelding ]
Zwarte Piet is een fantasiefiguur, goed gekleed en populair. Iemand zonder botje door zijn neus, rietenrokje of stammenschild.quote:Op woensdag 16 september 2015 22:52 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat er zaken niet kloppen zal best, maar de opmerking dat negers geen orde lippen hebben slaat natuurlijk nergens op. Niemand beweert hier dat negers rode lippen hebben, men spreekt over de (vroeger gangbare) negerkarikatuur. En daar horen de rode lippen en vaak ook de oorbellen wel degelijk bij. Dat maakt oorbellen niet opeens iets wat alleen voor negers is.
Maar de rode lippen, de pruik i.c.m. het haartype en de oorbellen, dat zijn toch aardig wat overeenkomsten:
[ afbeelding ]
Het haar van anderen bestempelen als dat wat niet herkend wordt als normaal. Shit, wat een onzinredenatie (en niet kloppende zin).quote:De pruik wordt gebruik om onherkenbaar te zijn. Alleen bestempelt het dan wel het haar van anderen als dat wat niet herkend wordt als normaal.
Quinsy zou eens met een goede psychiater moeten praten en niet continu een podium moeten krijgen op de publieke omroep.quote:Jute zakken werden gebruikt om goederen naar de kolonies naar Nederland te verschepen. Goederen (...) waarmee de staatskist werd gevuld. Het strooigoed is dus een viering van de manier waarop onze staatskist werd gevuld.
Volgens mij is dat vrij duidelijk. Ik heb het over de vroeger gangbare negerkarikaturen en ik geef hierbij aan dat het helemaal niet ver gezocht is dat het uiterlijk van ZP hier ten dele van is afgeleid.quote:Op woensdag 16 september 2015 22:57 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Heb je het nou over negers of zwarte pieten?
Nietus, ik heb hem vorig jaar nog gezien.quote:Op woensdag 16 september 2015 23:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zwarte Piet is een fantasiefiguur,
Ik snap het niet, waar ligt de link dan?quote:Op woensdag 16 september 2015 23:03 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Volgens mij is dat vrij duidelijk. Ik heb het over de vroeger gangbare negerkarikaturen en ik geef hierbij aan dat het helemaal niet ver gezocht is dat het uiterlijk van ZP hier ten dele van is afgeleid.
Dat mag jij vinden, maar dit maakt natuurlijk niet dat het uiterlijk van ZP niet ten dele hoeft te zijn afgeleid van de vroeger gangbare negerkarikatuur.quote:Op woensdag 16 september 2015 23:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zwarte Piet is een fantasiefiguur, goed gekleed en populair. Iemand zonder botje door zijn neus, rietenrokje of stammenschild.
De combinatie van de rode lippen, het kroezig haar, de oorbellen en de huidskleur. Zeg maar de negerkarikatuur, maar dan in een ander pakje gestoken.quote:Op woensdag 16 september 2015 23:04 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Ik snap het niet, waar ligt de link dan?
Maar die zwarte huid kwam toch door de roet in de schoorsteen?quote:Op woensdag 16 september 2015 23:07 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
De combinatie van de rode lippen, het kroezig haar, de oorbellen en de huidskleur. Zeg maar de negerkarikatuur, maar dan in een ander pakje gestoken.
Dat dit er (door en voor sommigen) later bij is bedacht, betekent niet dat het aanvankelijk ook zo was. Verder ook niet echt logisch natuurlijk, dat volledig bruin/zwart door het roet PLUS rode lippen en kroezig haar... wauw, 'de transformatie-schoorsteen'? Beetje zoals die magische deur bij de mini playbackshow?quote:Op woensdag 16 september 2015 23:09 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Maar die zwarte huid kwam toch door de roet in de schoorsteen?
Nou snap ik er niks meer van.quote:Op woensdag 16 september 2015 23:15 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat dit er (door en voor sommigen) later bij is bedacht, betekent niet dat het aanvankelijk ook zo was. Verder ook niet echt logisch natuurlijk, dat volledig bruin/zwart door het roet PLUS rode lippen en kroezig haar... wauw, 'de transformatie-schoorsteen'? Beetje zoals die magische deur bij de mini playbackshow?
Vertel joh... Wat snap precies snap je niet?quote:Op woensdag 16 september 2015 23:16 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Nou snap ik er niks meer van.
Wil je het nog eens uitleggen, maar nu vanaf het begin?
Zwarte pieten, Negers, Pepernoten met witte gezichten op de verpakking, Rode lippen, Gouden oorbellen, Roet in schoorstenen, Boze mensen, ... ik ben er helemaal van in de war.quote:Op woensdag 16 september 2015 23:24 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Vertel joh... Wat snap precies snap je niet?
Dat Piet een zwarte huidskleur kreeg door het roet in de schoorsteen is een volksverhaal.quote:Op woensdag 16 september 2015 23:16 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Nou snap ik er niks meer van.
Wil je het nog eens uitleggen, maar nu vanaf het begin?
Nou ook nog de schoorsteen weglaten?quote:Op woensdag 16 september 2015 23:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat Piet een zwarte huidskleur kreeg door het roet in de schoorsteen is een volksverhaal.
Schenkman heeft gesuggereerd dat Sint en Piet door de schoorsteen binnenkwamen.quote:Op woensdag 16 september 2015 23:29 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Nou ook nog de schoorsteen weglaten?
Waar was die roe dan voor?
Mag Sint ook in dit topic?quote:Op woensdag 16 september 2015 23:29 schreef sp3c het volgende:
heel dat sint en piet gedoe is een volksverhaal
Maar ik heb die roe gezien als kind,quote:Op woensdag 16 september 2015 23:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Schenkman heeft gesuggereerd dat Sint en Piet door de schoorsteen binnenkwamen.
En de roe was ook onderdeel van zijn verhalen.
quote:Op woensdag 16 september 2015 23:32 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Maar ik heb die roe gezien als kind,
...dat was geen verhaal hoor.
Ik begrijp dat je zelf helemaal dubbel ligt van jouw grappig gedrag. Maar later, als je groot bent zal je zien dat het vaak veel interessanter is inhoudelijk in gesprek met mensen te gaan.quote:Op woensdag 16 september 2015 23:27 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Zwarte pieten, Negers, Pepernoten met witte gezichten op de verpakking, Rode lippen, Gouden oorbellen, Roet in schoorstenen, Boze mensen, ... ik ben er helemaal van in de war.
Ik hoop het, en dan hoop ik ook dat het gesprek ergens over gaat.quote:Op woensdag 16 september 2015 23:34 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je zelf helemaal dubbel ligt van jouw grappig gedrag. Maar later, als je groot bent zal je zien dat het vaak veel interessanter is inhoudelijk in gesprek met mensen te gaan.
Ook een verhaal..... Ook geen inktvissen of geheime documenten. Geen aliens...quote:Op woensdag 16 september 2015 23:35 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Zit er nog wel roet in schoorstenen?
... of is dat ook maar een verhaal?
Er was hier ooit een tijd, dat je het ergens over kon hebben.quote:Op woensdag 16 september 2015 23:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ook een verhaal..... Ook geen inktvissen of geheime documenten. Geen aliens...
Allemaal verhalen...
Gut wat ben jij grappig vandaag
Oh God, we hebben een wannabe Einstein in de housequote:Op woensdag 16 september 2015 23:37 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Ik hoop het, en dan hoop ik ook dat het gesprek ergens over gaat.
Dat het zeg maar, een logisch verloop heeft.
Met stellingen en onderbouwingen, en argumenten, en theorieen ...
... enzo.
En toen kwam jij... en ging het allemaal nergens heen. ?quote:Op woensdag 16 september 2015 23:40 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Er was hier ooit een tijd, dat je het ergens over kon hebben.
En dat een discussie dan zeg maar,... ergens heen ging.
Het is hier vrij druk, maar het gaat nergens over.quote:Op woensdag 16 september 2015 23:41 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Oh God, we hebben een wannabe Einstein in de house![]()
Een beetje denken dat je met jouw sarcastisch 'ik snap het niet' een zinnig punt kan maken![]()
Wees niet zo zwak en maak je punt gewoon, in plaats van dat in raadsels praten en denken dat je eigenlijk in werkelijkheid heel wijs bent
Nee, toen ik hier kwam deden ze "het" al hier.quote:Op woensdag 16 september 2015 23:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En toen kwam jij... en ging het allemaal nergens heen. ?
Het gaat wel degelijk ergens over. Dat jij het onderwerp en/of de hele discussie wellicht nergens over vindt gaan is jouw goed recht, maar wat doe je dan in het topic?quote:Op woensdag 16 september 2015 23:42 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Het is hier vrij druk, maar het gaat nergens over.
En da's jammer.
Wil je het me vertellen?quote:Op woensdag 16 september 2015 23:45 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het gaat wel degelijk ergens over.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |