quote:
Op vrijdag 4 september 2015 03:28 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:[..]
Niemand wordt crimineel geboren.
Criminelen worden geschapen door de samenleving.
Bovendien zie je duidelijk dat landen waar hard gestraft wordt, ook erg onveilig zijn en landen waar humaan gestraft wordt - zoals Noorwegen - kennen nauwelijks criminaliteit.
Dus wil je een veilige samenleving, straf dan niet of zacht. Van detentie wordt niemand beter. Iemand die een crimineel feit begaat doet dit omdat hij pijn en ellende heeft meegemaakt dat hem of haar zo gevormd heeft. Het laatste dat je moet doen is die persoon nog meer pijnigen en martelen in detentie.
Opzich het idealisme dat wanneer je iemand niet straft voor wat hij doet en de VERDACHTE/DADER niet meer pijn te doen door hem in de cel te gooien vind ik niet de juiste. Ik begrijp van je bericht dat de statistieken uitwijzen dat wanneer je dit doet er minder criminaliteit zal zijn.
Ik vind het lastig. Want wat iedereen wil is minder criminaliteit. Maar wat iedereen ook wil is dat als hem/haar onrecht is aangedaan dat de mensen die daar verantwoordelijk voor zijn een straf krijgen.
Als je kijkt naar de levensdelicten kan een slachtoffer moeilijk iemand gaan vergeven voor het doden van zijn of haar geliefde. Ik denk eigenlijk ook niet dat je dit kan verwachten.
Als je kijkt naar de draaideur criminelen. Zij hebben tientallen soms honderden delicten gepleegd. (Diefstal, heling, straatroof etc) Zij worden niet of licht gestraft. Ze blijven doorgaan en kunnen keer op keer weer delicten plegen. Hoe moet je dit tegengaan. Als je een veelpleger die geen vaste woon of verblijfplaats heeft een gevangenisstraf van 1 week geeft voor een inbraak woning. Dan heeft dit geen nut.
De inbreuk op het veiligheidsgevoel van een slachtoffer is groot en de dader moet een week de cel in. Kan een weekje, goed slapen, goed eten en bijkomen. Daarna is hij fit om weer aan de gang te gaan. Ik weet niet of deze manier ervoor zorgt dat de criminaliteit naar beneden gaat. Ik weet ook niet wat wel de goede manier is maar blijkbaar werkt het niet of licht straffen van draaideur criminelen niet.
Daarbij vind ik het vreemd dat wanneer ik zie dat iemand tientallen of honderden delicten gepleegd heeft nog altijd vrij rond loopt. Hoe kan dit? Ik ben helemaal voor dat iemand in zijn leven verschillende kansen krijgt om er iets van te maken. Maar we spreken af met zn allen dat wij bepaalden dingen niet willen en niet accepteren. Maar op een gegeven moment moeten we toch concluderen dat iets niet werkt of dat iemand het niet leert.
Ik hoor je denken. Misschien moeten we zorgen dat een draaideur crimineel die geen vaste woon of verblijfplaats heeft en misschien verslaafd is uit het circuit halen door hem van een huis te voorzien, een inkomen en zorgen dat hij van zijn verslaving afkomt. Dan voorkomen we dat hij terug naar de criminaliteit hoeft te gaan om in zijn behoeften te voldoen. Op zich goede gedachten gang maar het steekt mij tegen de borst dat we in de samenleving verschillende mensen hebben die er WEL iets van proberen te maken en niet of net rondkomen, hard werken en het financieel ontzettend moeilijk hebben. Deze mensen wordt het moeilijk gemaakt. Maar we helpen wel iemand die het voor de rest verstierd en niets doet om er zelf aan te werken.
"Daarbij wordt er humaan gestraft in - Zoals Noorwegen -"
Ik vind het moeilijk te verkroppen dat iemand zoals Breivik na het vermoorden van 77 mensen na 21 jaar vrijkomt. (Ik weet niet of ze in Noorwegen ook een 2/3 regeling heeft?) Want dan is hij na 14 jaar al buiten.
Moeten wij zo iemand vergeven? Moeten wij zo iemand vrij rond laten lopen?
Ik ben daar eigenlijk niet zo voor.